Mint azóta IRL kiderült, a termosztát cseréje a kocsidnak ezer más baja mellett ezt is megoldotta.
Nem egyedül üdvözítő a motorolaj, illetve nem minden Honda váltóba jó.
A behozatal után európai szabványú fényszórót építettek be, de nem tudom milyen márkájú autóét.
Tisztelt Doki!
Olvastam egy cikket Önöknél, ami szinte megegyezik az én gondommal.
A különbség annyi, hogy nekem Golf III-assal fordult elő. 1992-es Golf III CL. 1.4 KAT, motorszám: ABD17
Mikor megvettem az autót pár hónapja, a kereskedő mondta, hogy a gyertyát ki kellene cserélni. Semmi különös problémát nem tapasztaltam vásárláskor, kivéve hogy picit dadogott a motor, mintha alacsony lenne az alapjárat.
Pár nap múlva ki is cseréltem a gyertyát, de semmi változás nem volt, de nem is volt zavaró a jelenség, mert menet közben minden rendben volt. 3-4 hónapra rá, azaz mostanság elkezdte bőgetni a motort alapjáraton, így mindig ha a lámpánál megállok, mindenki hülyének néz, miért taposom a gázt, pedig nem én tehetek róla. Ez a jelenség azután jött elő, hogy injector tisztító lett töltve az üzemanyagba.
Azóta kicseréltem az injektorfejet, és az alapjárat állító motort, de maradt a jelenség. Szerencsére visszavették az alkatrészeket.
De, ha az alapjáratot megemelem (mint a tanuló autókon szokott lenni), akkor alig kicsit pörög feljebb és ritkábban is teszi.
Köszönettel, Attila
(2002. 10. 19.)
Van néhány ötletem. Szerintem keress meg, mert mire leírom a lehetőségeket, kifogy a tinta a gépemből és lehet, hogy annyira egyszerű, hogy gyorsabb is javítani, mint írkálni. Ha meg a világ másik végén laksz, telefonon gyorsan el tudlak igazítani.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Amikor beérek egy városba, és lassítani kell, a motor leáll.
A gázosok azt mondták, hogy először állítassam be a benzinüzemet, aztán menjek hozzájuk.
A válaszoddal teljes mértékben egyet értek, azonban szélsőséges körülmények között nem árt másra is tekintettel lenni.
A zaj a féltengely végén lévő önzáró anya nagyfokú kilazulása, és az ezzel járó csapágyhézag-növekedés következménye volt.
Igazából az a gond, hogy a vezető-oldali ajtó fölső peremében valami gusztustalanul zörög.
Nagypapi öröksége volt, első tulajdonos, teljesen nyomon követhető az előélet.
Tudod, én minden nap 10-12 órát markolászom a szerszámokat is, nem csak osztom nagy arccal az eszemet.
A levegő előhűtő használata nem károsítja a motort, nyári melegben meg egyenesen kíméli a turbót.
Én diesel párti vagyok, de a hirdetésekben nem nagyon látok ilyen motorral Escortot.
A szervizben megnézték, és a motor valamelyik takarólemezére gyanakodtak.
Ha kicsit rosszabb az út, akkor hátulról fémes hang hallatszik, és ez nagyon idegesít.
Hello
Van egy 1986-os BMW 318i-m. Nemrég elvittem egy X szervizbe ablaktörlő javításra, ahol mondták, hogy kéne egy olaj és olajszűrő csere, és szelepállítás. Sajnos belementem, mert amúgy is nemsokára vizsgáztatni kéne, gondoltam miért ne.
Aztán kiderült, hogy a szűrőt vagy a tömítést (már nem tudom), rosszul tették be, ezért elfolyt az olaj. Amit sajnos nem vettem észre, csak azt, hogy nem gyorsul rendesen, meg alapjáraton leáll. (Nem az én hibám, minek csináltak ezek a németek olyan autót már 16 évvel ezelőtt, amiben "csak" ilyen tüneteket okoz, ha nincs olaj?)
Azóta persze lett bele új tömítés meg olaj, de nem gyorsul úgy, mint régen, meg sokkal többet fogyaszt (kb. 4-5 liter/100 km-rel!). Ez jelentheti, hogy mondjuk a szelepállítást se jól csinálták meg, vagy sikerült hazavágnom a motort? Másik kérdésem, hogy a korral járóan elég rozsdás szegény (a fentiek ellenére a motorja, futóműve szuper), de ha valahol meghallják, hogy BMW, máris 200 eFt-nál járunk lakatos+fényezés, és még nem is látták az autót! Mivel egy éve egy Ladát 70.000 -ért fényeztek telibe, nem akarom elhinni, hogy ezt nem lehetne valahogy olcsóbban megcsinálni. Irreális feltételezés, hogy valahol megcsinálják (akár 100e alatt)?
Köszönöm, AG
(2002. 07. 25.)
A motor olajcsere és a szelepek beállítása nem vizsgakérdés. Ott inkább a karosszéria, a futóművek és a fékek állapota dominál. Persze ettől még azt a motor revíziót meg lehetett volna csinálni szakszerűen és tisztességesen is! Gondolom a motor gyújtását, és még egy-két kütyüjét is eltekergették, innen a +4-5 liter túlfogyasztás.
A lakatosmunka mértékét nem látom. Tehát ennek árában nem is tudok állást foglalni. Persze nem ártana megkérdezni több karosszéria lakatost is ez ügyben, mert az árak erősen szitálhatnak!
A fényezés. Hát egy Ladára ritkán kérnek metál fényezést. És a metál a Ladára sem jön ki 70 000 ft-ból. Tehát, ha megfelelő minőségű fényezést szeretnél a kocsira, akkor azt kell mondjam, hogy 100 000 ft-tól indul a metál és ebben a külső fényezés van benne, meg a szükséges lámpa- és díszléc le- felszerelés.
Ha tényleg le van pukkanva a karosszéria és az első hossztartók is, meg a doblemezek is erősen korrodáltak, nem kis munka szakszerűen javítani.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól, japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Visszakaptam, és éktelen sírást hallok a jobb oldali féltengely hátsó gumiharangjából.
Ha mindezt beruháznád, az első 5 kövérgázas húzatáskor egy-két hajtókar rögtön elszakadna.
Tisztelt doktor úr!
Az lenne a kérdésem, hogy mitől lehet, hogy az egyébként 1996-os 8 szelepes Megane 1,4 autóm fogyasztása 95-ös (MOL) üzemanyagból eléri a 10-11 litert?
Elvittem "szakszervizbe" és ott a számítógép semmilyen hibát nem talált. És megfigyeltem, hogy az alapjáratom nagyon "ideges" ingadozik, sőt indításkor néha felbőg kb. (csak fülre) 1800-2200 fordulatra, és ott kb. 10-15 mp után beáll valamilyen szinten. A kipufogónál meg érezhető az elég tömény benzinszag.
Elvittem egy másik szervizbe is és ott egy egész napos vizsgálat után sem derült ki semmi. Ott mértek üzemanyagnyomást, lambdaszondát, stb. Itt már manuális, analóg műszereket is használtak nemcsak a számítógép segítségét kérték.
Elvittem még egy kompresszió mérésre és elég változó adatok jöttek ki az 1, 2, 4 hasonló volt de a 3-as kicsit kisebb volt a kompressziója (pontosan már nem tudom megmondani az adatokat).
Nyomásveszteség mérésre meg nem tudtam elvinni, mert Debrenben élek, és itt műszer híján senki, még a szakszerviz sem csinál ilyen mérést. Kipróbáltam a MOL-nak a EVO99 üzemanyagát ezzel el tudtam érni 8,1 literes fogyasztást, de ez az üzemanyag elég drága, bár olcsobban jön ki, mintha 95-össel járnék.
Az egyik barátomnak Classic Megane-ja van és próbáltunk egy gyorsulást nekem natúrom van az övé 75PS az enyém 70Ps. Röhögve ott hagyott pedig 200 kg nehezebb. Egyébként általában energiatakarékosan használnánk az autót (nem nehéz a jobb lábunk).
Ha van valami ötlete, javaslata azt nagyon megköszönném
Tisztelettel, Kerezsi József
Először is meg kellene figyelni, milyen gyorsan melegszik be a motor üzemi hőmérsékletre és folyamatos, egyenletes országúti haladáskor, esetleg tartós lejtmenetben nem esik-e vissza túlzottan a hőmérő, egészen az üzemi hőmérséklet alá. Ha igen, cseréljétek ki a termosztátot!
Ha ez rendben, az üzemmeleg motorból egy rövidebb országúti, vagy egy hosszabb városi autózást követően ki kell venni a gyertyákat. Ha szép fehér színűek az elektródák, minden OK. Ha nem, a levegőszűrő tisztaságát is ellenőrizni kell, és ki kell mérni a hengerfejen található hőmérséklet szenzor ellenállását hideg és meleg állapotban egyaránt!
A hengerfejen szemből nézve jobb oldalt található, két vezetékes csatlakozója van és a műanyagjának színe barna, 24-es kulcs megy rá. Hidegen az egyik kivezetése és a testje közt 3,85 Kohm ellenállásnak kell lennie. A másik végén csak a motor melegedésekor mérhető ellenállás, amely az üzemi hőfoktól változik.
Ha mindez rendben, írj újra és folytatom, OK?
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól, japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Kedves Autódoktor!
Gépkocsi üzemeltetési kérdéssel fordulok Önhöz. Egy barátom mondta, hogy a motornak az alacsony fordulaton való erőltetése is legalább olyan káros, mint a túl magas fordulaton való üzemelés.
Nekem dízel autóm van, és megszoktam, hogy nagy a nyomatéka, és alacsony fordulaton is visszaváltás nélkül gyorsul gond nélkül. Valamint sokszor nem is adok gázt pl. parkolásnál sem, mert lefulladás nélkül is képes így menni az autó (persze eleinte csúsztatott kuplunggal, majd teljesen felengedettel).
De mindez valóban annyira káros a dugattyú-hajtókar-főtengely hármasra nézve? Ennyi erővel gyorsulni sem lenne szabad, mert akkor is feszülnek ezek az elemek! Vagy tévedek, és jobb lenne, ha rászoknék a magasabb fordulaton történő váltásra?
Tisztelettel, F. Tamás
A benzines motorokra gondolt az, aki olyan okosnak érezte magát, hogy olyanban osztogatott tanácsokat, amiről halvány lila balsejtelme sincsen! A dízel motor valóban nem igényli a "fordulaton van erő" elv érvényesítését. Terhelés alatt, (sebességben) nem szabad olyan fordulatszámon működtetni a motort, amit saját rendes fordulatszám szabályzó rendszere nem tud produkálni. Ez azt jelenti, hogy a normális alapjárati fordulat alá kényszeríteni nem illik a kuplung felengedésekor sem. És visszakapcsoláskor sem szabad olyan fokozatba kapcsolni amit a végfordulat szabályzó nem enged a motor húzatásakor! Tehát ha mondjuk a kocsi 2-ben padló gázon tud 65km/h sebességet produkálni, 80-nál nem illik 2-ba kapcsolni még motorfék üzemben sem, mert megkeveredhetnek a szelepek darabkái a dugattyúk morzsáival.
Természetesen alacsony fordulatról finomabb gázadással kell gyorsítani, mert a motor így nem okád fekete füstöt, meg rázkódásmentesen is gyorsul. Ha azonban kis gázra is remegni, rázkódni kezd, vissza kell váltani egy fokozatot. Ha te a magad vezetési stílusában a leírtakon ezt érted, teljes mértékben neked adok igazat!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól, japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Hello Doki!
Egy 1993 dec.-i Volvo 440 1.8-asom van, a bátyámnak ua. 1994 áprilisi. Mindkettőben az ABS vezérlővel gond van, a műszerfalon az ABS kontroll-lámpa nem alszik ki. Mit lehet tenni? Javítani, bontóból szerezni?
Várom válaszod. Üdv:Miki
Először is ki kellene mérni a kerék jeladókat, mert ezek szoktak leghamarabb tönkremenni. A fele egyszerűen az elkorrodálódott fémháza miatt, a másik felét futómű javításkor barmolják össze, esetleg karambolban sérül.
Ebből a jeladóból minden keréknél van egy-egy darab. Ha a kocsikon van kipörgésgátló, és az sem működik, majdnem tuti, hogy legalább egy jeladó ment haza. Mert azt is ezek vezérlik. Ha van kipörgésgátló, és az jó, nem jeladóban van a baj. Ha nincs, na akkor ki kell mérni mind a 4 jeladót!
Első lépcsőben szét kell húzni a csatlakozókat és egy ohm-mérővel mindegyiket kimérni (tekercs szakadás és test zárlat, ugye). Amelyiknek eltérő az ellenállása, vagy szakadt benne a kis tekercs, azt lehet cserélni bontottra is. De előtte még meg kell nézni, valóban ennél a keréknél lép-e fel blokkolás egy erősebb fékezéskor? Fékpróba előtt nézz a tükörbe!
Na, ennyit lehet otthon megtenni. Ha nem segít, komolyabb műhelybe kell vinni a kocsit, ahol értenek is hozzá, és nem vágnak le anyagilag. Nagyon. (Mert a jeladó a bontóban sem olcsó!)
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól, japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Ajtónyitáskor a rajta maradt világítást (helyzetjelző, városi) nem jelzi sípolással.
Amiket néztem, azok 120-150 000 km-rel rendelkeznek, és Németországban laknak.
Én különösebben semmi rendelleneset nem veszek észre rajta, de szerintem túl sok olajat eszik.
Tisztelt Autodoktor!
Az alany egy 1986-os, injektoros, 1.8-as, katalizátor nélküli Opel Ascona C. A következő probléma elég régóta megfigyelhető, de eddig túl sok hasznos információt nem sikerült kapnom, mitől is lehet.
Történik ugyanis, hogy hidegindítás után az alapjárat szépen beáll 800-900 közé, majd elindulás után nem sokkal, pl. váltások alkalmával, hosszabb kuplungozáskor annyira leesik a fordulatszám, hogy egyszerűen a motor leáll, és menet közben indíthatom be ismét. Ezt egészen addig csinálja, ameddig a motor be nem melegszik. Bemelegedés után simán fut, semmi gond. Az is érdekes, hogy ez nem minden alkalommal jelentkezik, pedig a körülmények ugyanazok, ugyanúgy áll az autó egész éjjel, és ugyanolyan a kinti hőmérséklet. Télen ez a jelenség persze sűrűbben előjön. Két állíitócsavart találtam, ami két beömlőnyílást állít.
Gázadáskor az egyik nyílik, majd egy pont után kinyit a másik is. (Legalábbis szerény autós tudásommal ezt tudom kikövetkeztetni.)
Mindkét csavart kicseréltem, mert csak hozzájuk kellett érni, és eltörtek. Belőttem az alapjáratot a második nyílás állításával 800-900 köze, amit üzemi hőmérsékleten tart is rendesen. Új gyertyák vannak beszerelve, próbáltam injektortisztító adalékot, most volt levegőszűrő csere, úgyhogy erősítse meg, ha igaz, de szerintem az automata "szivató" sokkal hamarabb leáll, mint kellene. Alacsony fordulatszámnál minden világító berendezés (fényszóró, belső világítás, visszajelző fények) gyengül, a fordulatszám emelésével erősödik.
Generátor testkábel és csapágy lett cserélve, illetve erősebb akkumulátor is be lett szerelve. Hat "röviden" ennyi.
A másik probléma a használhatóságot nem befolyásolja, egyelőre nem is zavar, de talán súlyosabb is lehet később. Egyszerűen annyi, hogy 5-os fokozatban 45 és 65 km/h sebesség között fütyülő hangot hallani, ami a sebességgel egyenes aranyban változik. Ha benyomom a kuplungot, a fütyülő hang megszűnik. Ez mindig, bármilyen körülmények között előjön, és csak 5-os fokozatban.
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel, Varga Istvan
Nem szerencsés piszkálni az állító csavarokat házilag, mert a fojtószelep ütköző csavar állításakor az alapjárat kapcsoló (fekete kis doboz a fojtószelep másik oldalán) is utánállítást igényelhet. Na mindegy, ezt már megesett.
A légszűrő és a szívócsonk közti gumi csövet vedd le és ellenőrizd, nincs-e kirepedve. Aztán az így hozzáférhető fojtószelepet és körülötte a légtorkot törölgesd ki egy nitrohigítós ronggyal a lerakódott olajsártól, ami a beszívott kartergázból válik ki! Az alapjárati szabályozó motorban ugyanilyen lerakódást fogsz találni, azt is áztasd ki egy kis üvegbe helyezve.
Áztatási idő 1 óra, és el kell hozzá emelni a gyerektől egy kisebb ecsetet. Ha nincs (gyerek, ecset) vehetsz az ápiszban is (ecsetet!) Végül alaposan fújd ki, és egy pár csepp olajat, vagy WD-40 kenőspray-t tegyél bele! Aztán rakd össze a vasat és indítsd be! Az esetek 95 százalékában az alapjárat szabályzó motor a mechanikus rész tisztítása után teljesen rendbe jön. Ennyi, amit otthon megtehetsz érte. Ha valamivel nem boldogulsz, keress újra, vagy hívj fel, segítek továbblépni is.
A sebváltóban pedig minél sebesebben cserélni kell az olajat. Leereszteni a difi ház alján található lemezteknő leszerelésével tudod. Vékonyan kend be a lemezteknőt szigetelő pasztával és csavarozd vissza! A váltóház oldalán (menetirány szerinti bal!) találod a betöltő csavart, ami egyébként a szintjelző is!
Az autós boltokban kapható váltó olaj adalékok közül a legjobbnak az STP és a WYNN'S bizonyult nálam. Ára kb. 1200 ft. Ezt tedd bele először és utána a szintjelzőig töltsd fel egy közepesnél kicsit jobb minőségű 75W-90-es hajtómu olajjal. Rendesen el fog csendesedni, lehet el is kussol a fütyülés.
Ennyi, amit ez ügyben érdemes elkövetni, mert következő lépcső a váltó szétszerelése. Az meg még odébb van, ha egyebekben szuperál.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól, japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.