Nem igaz, hogy az R4-en labirint tömítés hiba miatt motort kellene cserélni, bizony javítható!
Azt vettem észre, hogy a hátsó gátló nem tudja már lejjebb engedni a kereket.
Szia Doki!
Autóvásárlás előtt állok, és 2 típus között tipródom. Skoda Felicia 1.4 16Vvalamint Renault Clio 1.4 16V. Árban, felszereltségben nagyjából azonosak, ezért fordultam hozzad. Melyik a megbízhatóbb, kevesebb típushibával? Esetleg a magyar viszonyokat figyelembe véve előnyösebb. Remélem belefér az ilyen kérdés is, a válaszod
előre is köszönöm: Norbi
(2002. 08. 20.)
Olcsóbban üzemeltethető hosszú távon a Skoda. Alkatrész ellátása jobb és olcsóbb is. A Clio motorja jobb, harapósabb, de futóműve gyengébb és a magyar utak jelenlegi állapota szerint ez komoly hátrány.
Ja és a Clio azért szebb is. Szerintem!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB. Tisztelt Autódoktor!
Egy 1.4-es 60 LE-s Astrával van a gond. Reggelente első indításkor rendesen kerepelnek a szelepek, viszont ha leállítom a motort és újra ráindítok, akkor már nem kerepel. Azt hallottam, hogy ha olajcsere előtt egy kis tisztító-adalékkal átjáratom, akkor megszűnik ez a zaj. Lehetséges ez? Még egy kérdés: az alapjárati motort csak szervizben lehet kitisztíttatni? Mert eddig mindig kb. 40.000 Ft-ot számláztak a munkáért.
Ja, és még egy: A belső-levegő keringetés kapcsolóját meg lehet-e házilag javítani?
Válaszait előre is köszönöm!
Tisztelettel: Ragány Péter Károly
(2002. 08. 21.)
Ha a hidrotőkék megszólalnak, nem lehet tartósan elkussoltatni őket a motor megbontása nélkül. A beléjük került olajiszapot semmilyen csodaszer nem fogja kihozni a kicsi 0,3-0,4 mm-es töltőlukon! Ki kell szerelni őket szétszedni és elmosni. Aztán a motor olajterét is ki kell tisztítani. Na, erre már jó az adalék és az öblítő olaj.
Alapjárati motort az említett összegért ki is lehet cseréltetni novi újra! Én a tisztításért 3000 Ft-ot szoktam kérni.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Ha egészen tönkremegy, olyan mértékű olaj felhordást is tud produkálni, hogy egyszer csak hiába veszed le a gyújtást, nem áll le a motor.
A fogyasztást a legkíméletesebb üzemmódban autópályán 80 km/h sebességnél 5,1 literre sikerült leszorítanom.
Nem a csillagnak esek hasra, mikor Merci párti vagyok. Eltekintve a sok leharcolt és török cuccokkal tákolt, ipari melléktermékké változtatott ravataltól.
Tisztelt Doki!
Mindig érdeklődéssel olvasom a rovatodat, sokat lehet belőlük tanulni és okulni. Most érkezett el a pillanat, amikor szeretném az idődet rabolni.
Nekem a Citroen a kedvenc márkám. Volt már eddig CX-em, Visa GT-m és most egy Visa GTi-m. A GT-t leszámítva, igazából mindegyikkel meg voltam elégedve, pedig nem voltak igazán fiatal autók. Mégis a CX volt a kedvencem, a hidraulika (és még sok apró dolog) miatt.
Most szeretnék fiatalítani (a GTi-m 1985-ös), de az ismerősi körből eléggé elbizonytalanítottak. Kérlek, adj tanácsot!
Röviden szeretném a véleményedet kérni a BX, Xsantia, XM modellekről. Egy autószerelő ismerős szerint "bármit, csak ne BX-et". Mások az XM-ről mondják, hogy megbízhatatlanok. Ezek után már a Xsantiára is árnyék vetül. Szóval, felejtsem el ezeket, vagy mégsem?
Tényleg fontos lenne a válaszod, mert lassan abszolút tanácstalan leszek!
Fáradozásodat előre is köszönve, tisztelettel:
Hancsicsák Mihály
(2002. 08. 19.)
A BX tényleg nem egy sikeres széria. De ha van türelmed keresni egy megfelelően szervizelt kocsit és az alsó vázkerete sincs szétrohadva, és te is tudsz vigyázni rá, és karban is tudod tartani, nem rossz autó.
A hidraulika rendszere azonban tényleg nem olyan strapabíró, mint a CX verziónak! A központi szivattyúja a gyenge pont, valamint a hátsó felfüggesztés csapágyazása, meg aztán a hátsó fékcsövek, melynél a gumi fékcső kihagyása miatt a torzió köré tekert fém fékcső (mint egy pálinkafőző spirálcsöve!) végzi a flexibilis mozgást. Amíg el nem törik csórikám. Fék ekkor is van a többi keréken, de nem egyszerű a törött cső cseréje!
Az XM szerintem ugyanennek a hibaegyüttesnek köszönheti tiszavirág életű sikerét.
A Xantia húzta ki a Citroent a gödörből, melybe az előző két modell miatt huppant bele. A Xantia az új, már emberi kézzel és csodaszerszámok nélkül is viszonylag könnyen javítható generációhoz tartozik és a három említett típus közül a legjobban ajánlom! Mára egyébként a Citroen is megtanult európai léptékkel gondolkodni és ennek megfelelő kocsikat gyártani. A Xsara, a Xantia, stb és az új "C" széria már vetélytárs a maga kategóriájában.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Tisztelt Autódoktor!
Egy Citroen ZX Aura típusú, nagyon jó állapotú gépkocsim van, aminek a fűtése nem igazán működik rendesen. Éppen hogy langyosan fúj ki középen, a bal oldali ventillátornál pedig szinte hideget. A motor hamar felmelegszik és más baja sincs az autónak. Megnézettem egy Citroen szervizbe, ahol azt mondták, hogy ez van, ez ennyire fűt. Létezik ilyen? Előre is köszönöm a segítséget!
Medve
(2002. 08. 18.)
Nem. Vagy levegős a fűtőradiátor, vagy ha van fűtéscsapja, (ezt nem tudom séróból) az nem nyit ki rendesen és gátolja a meleg hűtőfolyadék átáramlását a radiátoron, vagy a fűtőradiátor van eldugulva, Ha a motor hőmérséklete megfelelő, és ott elég meleg a hűtőfolyadék. Akkor csak ez a három dolog lehet.
Egyébként úgy kellene fűtenie, mint általában mindegyik kocsinak. Ennek a modellnek kicsit sem gyengébb a fűtése, mint a többinek, mert nem csak Afrikában árulják. Szerintem egy közepesnél kicsit képzettebb szerelő 15 perc alatt el tudja dönteni, melyik áll fent a három lehetőség közül. Sajnos a harmadik verzió sem ritka a Citroennél.
Ha senki sem vágja a dolgot, keress meg!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Miért nem gyakori nálunk? Van valami baja, vagy csak nyugaton forgalmazták inkább?
Tisztelt Doki!
Év elején vettem egy 91-es évjáratú Audi 80 1.6 (szabályozott katalizátor, motorjel PP, karburátor: Pierburg 2EE) gépkocsit.
Akkor a néha-néha megbiccenő alapjáraton kívül nem volt észrevételem a motor működésével, de az idő múlásával romlott a helyzet. Általában a kettes torok nyitása előtti gázpedálállással közlekedem (az autópályán kb. 140-et mutat az óra, bár padlógázon a gyári 168 helyett nagyvonalúan 180 fölé megy), így 7,3-7,4 l/100km átlagfogyasztást mértem. A lassan kialakuló teljesítménycsökkenést (140 helyett kb. 120, fogyasztás megugrott) egy kontakthibás gyertyakábel tisztításával megoldottam, de az egyre bizonytalanabb alapjárat (kb. 900 +- 200!) bosszant. Elosztófedelet, gyertyákat cseréltem, gyújtást állíttattam, karburátort pucoltam, benzin és levegőszűrőt cseréltem, nem javult. Lambda szonda nélkül ugyanazt produkálja, a szonda alapjáraton kb. 460-470 mV-ot mutat, gázadásnál emelkedik, majd pár másodperc alatt visszaáll, hirtelen gázelvételkor lecsökken, majd ismét visszaáll. Motorféknél (kb. 1500 ford. fölött) a gázpedált szépen visszatolja, jól érzékelhető a torok zárása (ilyenkor benyomva a kuplungpedált, akár 700 alá is esik a fordulat). Hall jeladó (kipucolva) lévén csak úgy tettem, mintha zárásszöget mérnék, az alapjárat akadozásakor néhány fokot visszaesik, emelkedésekor néhány fokot emelkedik a műszer. A vákuumcsövek picit repedezettek, azokat még nem cseréltem.
Műkedvelő lévén több ötletem nincs, kérdezném:
1. Mit tudok még ellenőrizni személyesen?
2. A "zárásszög" változás normális? Egyáltalán változhat?
3. Mit nézessek, meg és hol? (nem konkrét hely, csak profil)
4. A porlasztó motor felőli tetején a mágnesszelep a kettes torok benzinjét zárja el? Ugyanaz a fekete kábel viszont a túloldal alján is csatlakozik valamihez, ha lehúzom, nem változik semmi. Alapjárati elzáró/szabályzó? Bocs, ha hosszú lett, de ezt nem tudtam két sorban.
Köszönettel, Tóth István
Ennek a karburátornak jellemző hibája az általad leírt tünet. Sajnos kicsit türelemjáték a hiba kiszűrése, mert egy tisztességesen elbonyolított elektromos rendszert is akasztottak rá egy computerrel, a lambda szonda és a katalizátor miatt. A "zárásszög emelkedése, változása"oké, mert az ingadozó alapjárat miatt az állító rendszer nem csak a fojtószelepet mozdítja, hogy le ne álljon a kocsi, hanem előgyújtást is ad. Emiatt a trafónak más idő áll a rendelkezésére, hogy a következő szikrához szükséges mágneses teret felépítse a vasmagjában. De pont ez a lényegtelen a probléma szempontjából!
Először is meleg motornál, mikor az automata szivató csappantyúja kinyit és belelátsz a porlasztó torokba, ha leveszed a légszűrő tetejét, alapjáraton óvatosan less bele az első torokba! Ha látod, hogy a fojtószelepre az ingadozásnak megfelelően csöppen a benzin a gyorsító csőből és eközben látod, hogy az alapjárati szabályzó motor rá is tol kicsit a fojtószelepre, ezt okozhatja a tűszelep rossz zárása, (a belső kúpos rész cserélhető) de okozhatja az alapjárati fúvóka rendszer dugulása is!
Ilyenkor legritkább esetben a fúvóka dugul el, inkább a hozzá tartozó furatrendszer valahol. Na ennek kitisztításához kell türelem! És megfelelő nyomású levegő. Mikor szétszereled a porlasztót, a fedél visszaszerelése előtt ellenőrizd, hogy nincs -e a porlasztó ház, vagy a fedél elvetemedve, megfelelően egymásra zárnak -e? Ugyanis az itt kapott "fals" levegő is boríthatja az alapjárati rendszer működési stabilitását!
Ha végképp nem boldogulsz vele, utolsó megoldásként szoktam leszerelni a teljes porlasztót és üresre szedni a házat, meg a fedelet. Aztán egy vödör forró vízben feloldani egy csomag trisót, (minden háztartási boltban kapható!) és három órára belerakom a cuccot. Utána sűrített levegővel kifújom és összerakom. Ha meglátod, mennyi szürkés habot old ki ez a "csodaszer" látni fogod, mennyi helyre nem lehet beférni a porlasztó belső üregeibe!
Ja, mielőtt az egészhez hozzákezdesz, nem árt alapjáraton megrángatni a karburátort, hogy az alatta lévő gumis rezgéscsillapítóval kombinált talptömítés nincs-e elrepedve? Ugyanis ez a legprimitívebb hiba, amire gondolni tudok ez ügyben! Ha repedt és itt szív "falsot" a motor, a rángatástól, mozgatástól érezhetően változik a járása. De ha a légtorokban becsöpögést tapasztalsz, a fent említett nyomon indulj el!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
A potenciális példányt megvétele előtt független szervizben megvizsgáltatom.
Kedves Doki!
Érdeklődnék, hogy mi a véleményed a chip tuningról.
Nekem egy C5 2.2 HDI autóm van. Érdeklődnék, hogy véleményed szerint jár-e valamilyen hátránnyal ez a beavatkozás.
Köszönöm, Zoli
Ha a chip-tuning megfelelő minőségű és megfelelő módon a motorhoz is van igazítva. Egy jó dolog. Általában 10-15 százalék plusz teljesítményt, illetve forgató nyomatékot produkál. Komolyabb helyeken a kocsi vezérlő computerére feltöltött új programot fékpadon, minden fokozatban bizonyos fordulatonként a motorhoz igazítják. Ettől az említett előnyökön kívül a maximális forgató nyomaték alsóbb fordulattól érezhetően szélesebb határok közt jelentkezik!
Egy veszélye van! Sok önjelölt pancser töltöget le a netről dolgokat, és próbálja eladni chip-tuningként!
Tehát ez ügyben mindenképpen ismert, és ezzel a dologgal komolyan foglalkozó céggel érdemes felvenni a kapcsolatot!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Érdemes-e 75W-90 es szintetikus hajtóműolajat belerakni, megéri-e a 80W-90 el szemben az árkülönbség?
Tisztelt Doki!
Április elején vásároltam egy 6 éves Esperót mindössze 51 ezer km-rel. Eddig jól szuperál, de van pár bosszantó kis hibája. A műszer falon van néhány visszajelző, ami nem világít, nem létfontosságúak (pl. benzintank üres jelzést mutató izzó), de valahogy zavaró, hogy nem működik.
Első kérdésem tehát, hogy hogy lehet kivenni a műszerfalat, mert három izzó kicseréléséért nem tartom korrektnek a 6700 Ft-os munkadíjat.
A másik kérdésem szintén a visszajelzőkkel kapcsolatos, a vízhőfokmérő érzékelője hol található ezen a típuson, mivel az az alkatrész is cserére szorul, és amennyiben házilag megoldható, akkor nem vinném műhelybe.
Üdvözlettel, Kovács Róbert
(2002. 08. 29.)
Ha becsukom a szememet, nem látom ám, hogy milyen motorral is van szerelve a te Esperód! Vágod, hogy az évjáratra és a motor gyártási kódjára azért szükségem lenne, hogy adhassak tanácsot? Ugyanis a hőmérséklet szenzor nem mindegyik motoron van ugyanott!
A műszerfal kiszerelésével ne bíbelődj házilag, mert könnyű eltörni, illetve elrepeszteni! Inkább keress egy ügyes kezű autóvillamossági szerelőt, aki nem olyan drága, mint amennyiről írtál. Van olyan is, aki 2-3000 Ft-ért megjavítja, mert nem biztos, hogy izzó hiba, hanem inkább kontakt hiba okozza a bajt. És lehet, hogy a műszeregységet is szét kell kapni. A villamossági szerelés egy külön szakma, ami bizonyos határokig mosódik csak össze az autószereléssel. Ezt a határt azonban egy szerelőnek is tudnia kell tartani, ahogy egy szerelő is elvárja ugyanezt egy villamossági szakembertől!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
A gyári digitális klíma nagyon gyenge, valószínüleg elszökött a gáz.
Mindenek Dokija!
Van itt egy Toyota Carina XLI 1, 6 , benzines, 1997-es.
1 évesen majd 50 ezerrel vettem, most 138 ezer van benne. Nem panaszkodom rá, megbizható, takarékos, igaz nem is hajtom 150-nél többel huzamosabban. Utazó sebességem 130-135 km/h, a 3700 f/min körül. Minden kötelező szervizt betartva eddig hordtam a szakmühelybe.
Az utóbbi időben tapasztaltam a következőket: az úton felfelé menet (pl. 2-es út Vác után Rétságig) 4-ben húzatom, 100-110 között, majd amikor megszűnik az emelkedő kapcsolom 5-ösbe, s a váltásnál nem esik vissza a fordulata, hanem kuplung benyomására a motor felbőg akár 4-6000-ig is, majd gyorsan betéve az 5-öt, visszaáll az éppen neki megfelelő fordulatra. Ez a jelenség főleg emelkedőn jellemző, de előfordult már itt városban is többször, pl. 2-esben vmiért kihúzattam kb. 50-60-ig, max. 3500 f/min-ig, s váltásnál ugyanez a motorfordulat felugrás. A magasabb sebességfokozatba betéve a motor tovább pörög, mintha nyomnám a gázt ezerrel, s még a fékre lépve is tovább gyorsul.
A jelenség többféle módon szünik meg. 1. Betéve a magasabb fokozatba a motor felveszi a neki megfelelő fordulatot, s rögtön reagál a gázpedálra. 2. A motor ugyan nem reagál a gázpedál nyomására, ekkor többszöri gázfröccsök segítenek észre téríteni, s visszaesik a fordulatszám. 3. Legutóbb az emelkedő tetején felkapcsolás után tovább vágtatott, semmire nem reagált, kúszott feljebb, nem volt mit tennem: kuplung be, slusszkulcs kikapcsolás, majd pár mp. után beinditottam, s akkor mintha mi sem történt volna a gáz nyomására reagált, ahogy én akartam.
Kérdéseim: 1. Mi lehet ez? 2. Hogyan szüntethető meg? 3. És főleg hol, melyik megbízható helyen?
Válaszát epekedve várva még mielőtt el- vagy beleszállnék vkibe,
egy elégedett toyotás
(2002. 08. 29. )
Ez nekem is egy új jelenség! Toyotáról ilyet még nem hallottam, megvallom becsülettel! De azért a helyedben körülnéznék kicsit a motortérben. Minden vákuumcsövet ellenőriznék, nincs-e véletlenül az egyik elrepedve, illetve lecsúszva? Ha nem látsz semmi ilyet, nézd meg, nem akad-e fel a gázbowden egy kövérebb gázadást követően? (Ehhez nem is kell a motort beindítani!) Ilyet okozhat a gázbowden kopása, kirojtolódása, illetve kenetlensége is.
Esetleg egy-két csepp oljat tehetsz a fojtószelep tengelyére is.
Ha nem találsz komoly okot, ami ezt előidézhetné, ne csüggedj, keress meg újra és lesz még ötletem! Vagy keress egy szerelőműhelyt, ahol szerintem hamar orvosolni tudják a bajt. Ez nem lehet egy speciális tudást igénylő gond!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Voltam vele zöldkártyán, de a CO szint elég magas volt. Hogy átmenjen, be kellett kapcsolni a világítást.
Látható kopás csak a szinkrongyűrűkön volt, amit ki is cseréltünk, a tünet viszont továbbra is fennáll.
Hello doki
Van egy 90-es 626 Mazdám. Kétezres 74 KW -os.
A kérdéseim:
1. alapjáraton (melegen) bicebócásan jár a motor, kicsit ingadozik, és van amikor egész magasra (1200) felmegy az alapjárat.
2. magasabb fordulaton (2500-tól) remegést érezni az egesz autón. A futóművet most állították be, a kerekeket centríroztattam, de a jelenség nem szűnt meg. Ami érdekes, hogy álló autónal hiába pörgetem, nem csinálja.
3. az első illetve a második fokozatot nehezen veszi, pedig a váltóban már cseréltünk olajat.
Gyula
(2002. 08. 29.)
Ha megírtad volna a motor gyártási kódját, amit a motorszám eleje tartalmaz, az első kérdésedre kimerítő választ tudtam volna írni! Ugyanis erre szükségem van ahhoz, hogy tudjam, milyen injektor- és egyéb kiegészítő rendszerekkel szerelték. Mindegyiknél más-más hiba okozhatja az egyenetlen alapjáratot.
A remegést, ha pontosan írtad le a tüneteket, valamelyik motortartó bak fáradása, szakadása okozza. Érdemes figyelmesen végignézni őket! Ha a bakszakadás miatt a motor el is mozdul kicsit a helyéről. Ez aztán okozhatja a váltó működtető mechanikájának pontatlanságát, esetleg pont emiatt nehéz az 1. és a 2. fokozatot kapcsolni! Nem ártana egy szakemberrel megnézetni a kocsit! Kicsit!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Tisztelt Autódoktor!
Az autó: Opel Kadett E 1991.12.havi 1.4 S-es karburátoros (14NV19). 2001. 09. hónapban vettem, óra szerint: 84E km-rel, most 98E km-nél járok. 2 problémám/kérdésem lenne vele.
1. hidegindításnál csörgő/kopogó hangot hallat, olajcsere előtt kb. 1 percig, most, olajcsere után kb. 15-20 másodpercig. Mi okozhatja ezt a dieselhez hasonló hangot?
2. ha "kihúzatom" a 3.-at kb. 65-75-ig vagy a 4.-et kb. 100-110-ig és kinyomom a kuplungot, hogy sebességet váltsak, zokszó nélkül leáll a motor. Ez ritkán fordul elő, de amikor igen, nagyon kellemetlen például előzés közben, már volt pár meleg helyzet emiatt. Mitől lehet ez a leállás?
Válaszát, türelmét előre is köszönöm!
Maradok tisztelettel, Virág Péter
(2002. 08. 29.)
A hidegindítás után jelentkező kopogó hang, amely nemsokára csendesedik, majd el is hallgat, a hidraulikus szelepállító elemek hangja. Nem üzemszerű a dolog és nem is jó, ha sokáig így jár a kocsi, mert ilyenkor a vezérműtengely és a himbák sokszorosan vannak túlterhelve és rohamosan kopnak. Emellett a motor működése sem optimális, mert a nagy szelephézagok miatt a szelepek sem nyitnak elég mélyen, illetve később nyitnak és hamarabb zárnak a kelleténél. Emiatt a hengerek töltődése, illetve ürítése romlik. Megoldás: a vezérműtengely házának leszerelése, a hidrotőkék kiszerelése, szétszerelése, ellenőrzése és oldószeres mosása. Ugyanekkor a hengerfej olajnyomás szabályzó szelepének tisztítása, ellenőrzése.
Amíg a motor szerelése tart, az olaj leeresztése és jó kicsöpögtetése, olajfilter cseréje. Indítás előtt a motor feltöltése 10W-40-es félszintetikus motorolajjal.
Persze ne a multi bevásárló központokban kapható szuperolcsó nevesincs löttyel! Rengeteg helyen kapható az Opel gyártmányú motorolaj, korrekt áron. Általában minden Opel alkatrészt is áruló autósboltban kapható. Ezt kifejezetten a hidrotőkés motorokhoz találta ki az Opel.
A javításkor ki kell tisztítani a porlasztót és az alapjárati rendszert. A vákuumos szabályzó ellenőrzése után beállítani a motor gyújtását, valamint megfelelően beállítani a porlasztón az alapjáratot és a CO-értéket. Biztosan nem fog leállni sem menet közben, sem hidegen, sem melegen!
Persze nem árt, ha szükséges, még ezt-azt kicserélni. Ezen értem a gyertyákat, légszűrő betétjét, esetleg az elosztó fedelét, illetve a gyertya kábeleket, vákuum csöveket.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Kedves Autódoktor!
Van egy 1990-es évjáratú Opel Senator 3.0i24V autóm (C30SE motorral, automata váltóval). Három problémám és egy kérdésem van:
Az első problémám: a motor alapjáraton (időnként, nem mindig) bizonytalanul jár, olyan, mintha a lefulladás felé menne és a számítógép "visszahozná". Mi okozhatja ezt és mitől lehet, hogy nem mindig tapasztalható?
A második probléma lehet hogy összefügg az elsővel. Menet közben gyorsításkor van, amikor nagyon jól, könnyedén húz az autó, érezni az "erőt" és van, amikor "nehézkesnek" tűnik. Ilyenkor a hangja is erősebb, mélyebb az utastérből hallgatva. Nem vagyok benne biztos, de úgy tűnik, mintha nedvesebb időben menne jobban.
A harmadik probléma érdekes, mivel ez már a második ilyen Senatorom és az elsővel ugyanilyen gondok voltak: melegen leállított autó bizonyos idő után valamennyi ideig nem hajlandó elindulni, letiltott állapotban van (váltókar "P"-ben, de nem is forgatja az önindítót). Ez az állapot egy idő után (30-40 perc) megszűnik, illetve akkor is, ha a motortérben a váltóból jövő és még egy másik csatlakozót széthúzok egy-két percre majd összedugom. Típushiba lehet, vagy csak véletlen a két autónál ugyanaz a jelenség?
A kérdésem pedig az, hogy mivel elég sokat futott (176000 km), felmerült bennem, vajon milyen állapotban lehetnek a kerékcsapágyak. Milyen időközönként kell őket cserélni, illetve van-e mód kenésre, zsírzásra?
Ezután "személyes" kérésem lenne: szeretném az autót alaposan átvizsgáltatni és amit kell és bírok anyagilag, megjavíttatni önnel, amennyiben van rá mód.
Üdvözlettel, Köles Sándor
(2002. 08. 26.)
A bizonytalan, egyenetlen alapjáratra minden bizonnyal megoldás a fojtószelep és körülötte a légtorok, illetve az alapjárat szabályzó tisztítása benzines, vagy nitrós puha ronggyal. Nem tudom mikor voltak gyertyák illetve más nagyfeszültségű gyújtóelemek ellenőrizve, elképzelhetően ezeket sem ártana végigméricskélni. Az, hogy esős, párás időben jobban megy a kocsi, természetes jelenség. Érezhető erőtöbbletet biztosít a hengerekbe kerülő kevés vízpára, mert a magas hőmérsékleten felbomlik. Az oxigén az égést táplálja, a hidrogén fűtőértéke pedig a benzinnek többszöröse. Nem véletlenül kísérletezik több nagy autógyártó a hidrogén hajtással, illetve az égéstérbe történő vízbefecskendezéssel. Előbbiben komoly eredményeket mutat a BMW, utóbbiban a Mercedes kutatógárdája. (Ez "csak" Európa.)
De azért így 180 000 km körül nem nevezném igazán típushibának az automata váltó biztonsági kapcsolójának hibáját. Mert valószínűleg ez okozza az indítási gondot. Ez a kapcsoló akadályozza meg, hogy a kocsi indítható legyen bármelyik menetfokozatban. Bár az sem elképzelhetetlen, hogy csak a működtető mechanikáján kell állítani. Ez a kapcsoló annyit dolgozik, mint egy tolatólámpa kapcsoló, vagy többet is. Nem drága és ha tényleg elficcent, nem okoz gondot a csere sem, kb. 5 perc.
A kerékcsapágyakat két csoportra oszthatjuk. A nem hajtott kerekeknél általában kúpgörgős csapágyakat alkalmaznak. Előnyük, hogy hosszú élettartamuk mellett kis munkával szerelhetők és zsírozhatóak, kopásukat viszonylag sokáig egyszerű utánállítással kompenzálni lehet.
A kétsoros zárt csapágyakat általában a hajtott kerekeknél alkalmazzák, mert a csonkállványba préselve, illetve lengőkarba szerelve a kerékagy és a féltengely összeszorításával a két golyósor közt osztott belső futógyűrűk egymásra fekszenek és a szükséges csapágyhézag a meghúzás nyomatékától áll be. Ezután állítást nem igényelnek, de nem is állíthatóak! Ennek ellenére elég hosszú élettartamúak.
A kerékcsapágyakat cserélni nem a km-teljesítmény szerint kell, hanem mikor a kerék a csapágy hibája miatt lóg, kúpcsapágy esetén, mikor már nem állítható. Vagy amikor jellegzetes búgó hangot ad.
A kúpcsapágyakat állítás előtt ajánlatos kiszerelni, tiszta oldószerben elmosni és újra zsírozni!
Ez nem csak az Opel Omegára, hanem minden gyártmányú és típusú kocsira igaz. A kerékcsapágyak élettartamát erősen rövidíti a szakszerűtlen szerelés, a mostanában igen divatos széles és nagyon alacsony profilú gumik, valamint a gyári értéktől eltérő ET-tényezőjű, tehát kijjebb futó keréktárcsák felszerelése. Az utóbbi kettő dolog általában együtt jár. Ez az optikai tuningnak nevezett dolog tehát ész nélkül megválasztva rövidítheti a kocsi futóműveinek, nem csak a kerékcsapágyaknak az élettartamát is!
De hát ha egyszer így a dögös a verda. ezt kell tudomásul venni.
Az utolsó kérdésre a válaszom, hogy alkalom adtán keress meg. Szívesen segítek. Előzetesen azért egyeztessünk telefonon, OK?
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Tisztelt Autódoktor!
Van egy 1995-ös, Opel Astra F 1.6 16V autóm. A hiba leírása egyszerű: az autó nem gyorsul. Üzemmeleg motor mellett még üresben is legalább 5 másodperc kell, mire felpörög a motor 2-3000 fordulatszámra. Ha nagyon bemelegszik (jár a hűtőventillátor), van olyan, hogy 8-10 sec is kell, mire felpörög. Másodikban 40 km/óráról egy dízel Uno röhögve legyorsult.
Köszönettel: Szilasi Tamás
(2002. 08. 26.)
Elsőként házilag azt kellene ellenőrizned, nem halkult-e el egészen a kipufogó végénél hallgatva a motor? Ha egészen halk, esetleg sziszegésszerű hangot hallasz, és a kezedet a csőhöz közel téve alig érzed a kiáramló kipufogó gázt, illetve nem érzed alapjáraton a lökésszerűen kiáramló gázt, akkor elképzelhető, hogy a katalizátor el van dugulva, vagy széthullott és eltömte a hátsó kipufogó dobot. Sajnos ha nem is túlzottan, de gyakori hiba az Astra és Corsa modelleknél.
Ha biztosan nem látsz ilyen tüneteket, és a kipufogó nincs eldugulva, a legegyszerűbb dologként azt ajánlom, hogy látogass el egy márkaszervizbe, vagy egy olyan szerelőhöz, akinek van TEC-II műszere. (Mielőtt te is megkérded, ez a te autódhoz is való speciális Opel hibakód olvasó, mely a gépkocsi kommunikációs csatlakozóján keresztül kijelzi a vezérlő computer által tárolt elektromos jellegű hibákat.) Ez a teszt vagy azonnal kijelzi, mi a probléma, vagy ha hibakódot nem ír ki a gép, a továbblépést segíti azzal, hogy mechanikus jellegű hibát kell keresni! (Mint pl. a fenti katalizátor miatti kipufogó dugulás.)
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Mintha egy dugó "kirepülne", 1-2 másodpercre újra elkezd húzni, majd ismét megtorpan.
Tényleg nem elképzelhetetlen, hogy a számodra szokatlanul erős és új kocsi kezelése jelent problémát.
Szia Doki!
Az elmúlt héten vásároltam egy VW Passat-ot. Amikor megvettem, tudtam, hogy nehezen indul, de a hiba nem annyira egyszerű, mint ahogy azt gondoltam. A kocsiról: 1989-es, 2000cm3, 16 szelep DOHC, motorszám: 9A00.
A tünet hidegen: ha indítom miután az öninditó elkapja a motort, gázt kell adni, mert leáll, ugyanis alacsony az alapjárat.
A tünet melegen: egyből elindulna, de miután a motor egy pillanatra felpörög 1500 - 2000-es fordulatra, a gázfröccs sem segít, leáll. Ezután 2-3-szor kell indítózni, miután OK, esetleg az első önindítózásnál figyelmen kivűl hagyom, hogy felpörög, és addig indítózok amíg a motor valóban nem jár, kb. 10 másodperc. Szerelőnél jártam már, ő nem tudta megjavítani, viszont egy rakás pénzt elkért a munkadíjért.
Ha van ötleted légyszives írd meg, esetleg ha van mód személyes találkozásra, hogy végre kiderüljön hol is van a gond.
Válaszod előre is köszönöm, Peti
(2002. 08. 26.)
Ez az injektor rendszer a legmakrancosabb a VW történelmében. Szerintem. De szerencsére nem szokott komoly gondja lenni! Első lépcsőben a benzinszűrőt cseréld ki, emellett a fojtószelepet és körülötte a légtorkot takarítsd ki! (nitrós rongy, ezerszer írtam már.) Ezzel egy időben az alapjárat szabályzó motort is áztasd be nitróba, annyira, hogy csak a mechanikus része érjen bele. Mikor kellőképpen felpuhult benne a kartergáz lerakódásból eredő olajiszap, kis ecsettel tisztára tudod mosni és kevés WD-40 spray-vel fújd be a mechanikus részét! Ellenőrizd a motortér vákuum csöveit, épek-e? Majd próbáld ki a gépet. Ha megjavult, OK minden. Ha ettől nem javul meg, írj újra, de írd meg a változást is, (ha van) mert ez segít továbblépni. Van lehetőséged, hogy megmérjétek az üzemanyag nyomást?
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.