A sorokból azt veszem ki, hogy néhány plusz lovat szeretne kicsalni a gépsárkányból.
Egy Fiat Punto I-essel van egy vissza-visszatérő problémám.
Reggel az indulás tök jó, pöccre elindul, majd úgy pár száz méter után ha netán le kell fékeznem valamiért egyszerűen leáll.
A problémám röviden, hogy indítás után pár percel kigyullad a check lámpa, és folyamatosan világít.
Ezeket a hibákat szinte minden esetben úgy lehet a legjobban behatárolni, ha az ember látja, halja, érzékeli.
Igazából mindent meg kellene nézni, ami a motorhoz működéséhez kapcsolódik.
Az, hogy a számítógép nem ír hibát, nem meglepő.
Az nem normális, ha nagy mennyiségű kékes gáz jön.
Kérem írják le mi a különbség a VW féle Pumpe-Düse technológia és a Common-Rail technológia között.
Köszönettel:
Wagner László
Kedves László!
A PDTDI-nél hengerenként van az adagoló elem, amit egy vezérműtengely hajt meg. A létrejött nyomást itt is elektromos szelep vezérli.
A Common rail-nél egy központi nagynyomású szivattyú hozza létre az üzemanyag nyomását, és egy "közös gyűjtőcsövön" keresztül juttatja el a befecskendező szelepekhez.
A Pumpe Düse 2000 bar feletti nyomással képes befecskendezni. A common-rail 1300-1800 bar körül.
Ficzere Miklós
A megoldás meglepő, sőt hihetetlen.
A kérdésem: lehet így a kocsit vizsgára vinni, vagy ki kell cseréltetni?
Ha csak egy kis finomításra lenne szüksége, akkor mindenféleképpen a levegővitelben kéne segíteni a motornak.
A Peugeot 307 SW HDI 110 típusú szgk.-m a kezdetektől erős búgó hangot ad 2. és 3. sebességi fokozatban.
Tisztelt AutóDoki!
A levelem egy kicsit hosszú lesz, ezért már most elnézést kérek.
Van egy '95 májusi 1.4-es Seat Cordobám. Tavaly februárban vettem 73 ezer km-rel. Azóta történt néhány javítás az autón:
- Hidrotőkék cseréje (hidegen nagyon hangosan zakatolt)
- Dugattyúk cseréje (a hidrotőkék cseréjénél derült ki, hogy bemaródások vannak a dugattyúkon)
- Hátsó motorbak és váltóbak csere (rendesen szétfoszlottak)
A javítást nem márkaszervizben végeztettem, mert őrült drága lett volna. Mióta elhoztam a szerelőtől, folyamatosan rezonál az egész autó (a javítások előtt melegen teljesen csendes volt). A rezonancia meleg motornál kissé csillapodik, de néha melegen is erőteljesen remeg és a remegést a kaszni elég rendesen felerősíti. Természetesen visszavittem a szerelőhöz, mire ő kicserélte az első motorbakot és egy váltóbakot (nem tudom összesen hány van). A motor azóta is ugyanolyan ingatag.
Ezenkívül negyedik és ötödik fokozatban ha elveszem a gázt vagy gázt adok, hallatszik egy fémes csattanás a motor felől.
A szerelőm azt mondta, hogy a Volkswagen családnál ez a rezonancia megszokott dolog, de én ezt nem tudom elhinni. A csattanásra azt mondta, hogy a differenciálmű kopása okozza.
Az igazság az, hogy már nincsen képem többször visszavinni a szerelőhöz az autót, de nagyon szeretném, ha ezek a dolgok meg lennének javítva, ha van értelme.
A kérdéseim:
- Lehetséges, hogy egy 73 ezer km-t futott autónak ennyi baja legyen, vagy átvertek?
- Mi lehet a rezonancia és a csattogás oka?
A válaszodat előre is köszönöm.
Tisztelettel, Gyula
Mindenképpen van értelme a javítás befejezésének, de néhány dolog nem világos előttem! A hidrotőkék cseréjéhez nem kell a motort olyan mértékben bontani, hogy a dugattyúk láthatóvá váljanak. Elég levenni a szelepfedelet és a vezérmű szíjat. Utána már a vezérműtengely bontható kifelé. A hengerfej a helyén marad, és erre a motorra nem is jellemző, hogy a dugattyúkat csereberélni kelljen. Úgy 200 000 km-ig.
Gázadáskor, illetve elvételkor a fémes csattanás valóban arra utal, hogy a három tartó bak közül, (két motor- és egy váltó tartó) legalább az egyik el van ficcenve! Pedig a leírtakból ítélve összesen a háromból négy bak lett cserélve! Ettől aztán a hirtelen erőhatás változás miatt a motor-váltó egység hirtelen nagyot mozdul, akár akkora is lehet ennek a mértéke, ami a kipufogó rendszert is annyira megránthatja, hogy az a karosszériához is odaverődhet. Tehát szerintem ennyi viszontagság után egy másik szerelőt kellene keresni, és pártatlan véleményt kérni tőle a fentiek fényében. Gyanítom, és a karosszériára átvitt rezgés is erre utal, hogy most már előbb-utóbb tényleg cserére kerül a rossz tartóbak a kifizetett pénzért cserébe! A diffi ekkora futási teljesítmény esetén ki van zárva, hogy ekkorát lógjon! Ha 5. fokozatban is képes fémes csattanást produkálni, az nem lehet a kiegyenlítőmű, mert akkor már húzatáskor és haladás közben is úgy búgna, mint egy trolibusz a 70-es évek elején! És elmaradna a rezgések továbbítása is a karosszéria felé.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
A gyújtás és a levegőellátás rendben. A nyomásértékek hidegen rendben vannak.
A cél a motor tartóssága, ezért inkább csak finombeállításról lenne szó.
Tisztelt Autódoktor!
Jelenlegi Fiat Unóm közelgő halála annak az 1 km-es földút-szakasznak tudható be, amely egy Pest megyei falutól a haveri kör kulcsosházáig vezet. Száraz időben nincs vele semmi gond, de ha reggelre elered az eső, a csúszkálástól tönkremennek a gumik.
Érdemes tehát Suzuki Wintert vennem, vagy a rendelkezésre álló 1,5-2 millió forintból inkább vegyek egy régebbi Vitarát, stb? Esetleg van olyan olcsóbb autó még, ami nem terepre, de egy kis faluszéli földútra megfelelne?
Válaszát előre is köszönöm
Huth Gergely
Ha ez az 1 km földút domináló a gépkocsi életében és tényleg olyan rázós, hogy belehalhat a kis Uno (amit egyébként nem hiszek), akkor kár a téli köpenyekért. A jobb terepjáró képességű kocsira úgysem fog a 13"-os gumi passzolni! Tehát ha a kocsicsere mellett döntesz, ebből a pénzből és a mai kínálatból bőven van lehetőséged a típusok közt válogatni. Ha nem ragaszkodsz a nagy kasznihoz, a VW Golf sincro verziója és általában az összkerekes autók közt böngéssz kitartóan! Nagyobb kategóriában ott vannak a 80-as és a 100-as Audi quattrok, a Subaruk és a terepjárók elérhetőbb árú kategóriája. Ebből a kínálatból és az általad rendelkezésre álló összegből azért nem csak a Vitarákkal lehet szemezgetni, mert ott vannak a TD Pajerok rövid változatai is, igaz, kicsit öregebbek, de ha a korrózió nem vágja haza őket, te sem tudod. Majdnem mindent kibírnak, és a terepen a legjobbak közt tartják öket számon, amellett, hogy szép tempót lehet velük a betonon is diktálni! A Vitara sem jön zavarba a könnyű és a félnehéz terepen, csak kicsit igényesebb a szervizelésre!
Az összkerekes személyautók pedig viszonylag olcsóbban üzemben tarthatóak, és a felázott, sáros úton tényleg beválnak, ha nem túl mélyek a gödrök. Kimondottan téli gumit azért igényelnek, hogy biztosan ne akadjanak el a sárban, mert az összkerék- és a terephajtás azért két egymástól messze álló dolog!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Tisztelt Szakértő Úr!
Van egy Skoda 120-asom elvileg 78-as, de 89-ben fiatalítva lett, most nem tudom hogy a motor az 78-as-e vagy 89-es. Valószínű 78-as. Az a problémám mostanában jött elő, hogy a motor hideg állapotban szivatóval rángat, és gyengén megy, de mikor bemelegszik megjavul.
Ki lett tisztítva a porlasztó két "lyukacsos" csavarja, és a úszóház alja is, valamint a karburátor előtt lévő szűrőcske, de nem vezetett eredményre. Hideg állapotban továbbra is rángat. Mikor bemelegszik teljesen húz.
Előzmény lehet, hogy egyszer eléggé lefogyott az üzemanyag, meg ráadásul egy olcsó benzinből tankoltam (amivel elvileg semmi probléma nincs, sokan járnak oda nyugati autókal is).
Azt hallottam idők során a porlasztó fedele eldeformálódhat, és ezáltal falslevegőt szívhat be bizonyos helyeken, nem tudom ez valós-e az én esetemben. A rángatás változó, hol erősebben, hol gyengébben, de valamennyire függ a gázadás intenzívitásától.
Kérem segítségét!
Köszönettel:
Mocsári Balázs
Ha a motor egyébként szívatóval üresjáratban, terhelés nélkül szépen forog és egyenletesen jár, egy porlasztó tisztítás meghozza a várt sikert. Ha a szívató kihúzásakor indítás után is "röfög" leállásra hajlamos, fulladós a járása, akkor elképzelhető a tűszelep hibája, vagy a szívató forgó pajzsának kopása is. Egyik sem horror pénz. Második esetben is szét kell szerelni a porlasztót, és az említett két egységet megkülönböztetett figyelemmel kell megvizsgálni! Szerintem egy-másfél órás munka és megint minden a régi rendben fog működni!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Tisztelt Autódoki!
A problémám a következő: Ford Mondeo 1.8 TD 94'-es. 2 hete cserélték ki benne a kerékcsapágyakat, a szilenteket, kutyacsontokat és a hibás gömbfejeket.
Hiba leírása:
A kormány forgatásakor olyan, mintha pici, aprókat roppanna, a kormányon is lehet érezni és halkan hallani is lehet. Folyamatosan forgatom a kormány és hallom. Ez álló helyzetben és menet közben is előjön.
Menet közben pedig, ha nagyobb lukba megyek bele a kocsi bal oldalával, akkor iszonyatosat koppan illetve inkább roppan.
Ez mi lehet? Remélem kormánymű az nem. Toronycsapágy csinálhat ilyet? A gátló szerintem nem. Elvégre is az kormány forgatásakor nem "roppanhat".
A gátló 80 százalékos, 1 hete voltam vele rázópadon.
Válaszát előre is köszönöm!
Tamás
A torony csapágy betegsége nem igazán jellemző a Ford és az Opel modelljeire. Ritka, mint a fehér holló, hogy gond legyen velük. Nem tudom, szervós, vagy mechanikus kormánymű van-e a kocsidban, de feltételezésem szerint szervós, mert a Mondeo TD motorja böhöm nehéz darab és igényli a rásegítést. Tehát, először is (szervós kormánymű esetében!) ellenőrizni kell a szervó pumpa hajtó szíjának állapotát és feszességét. Ez a Mondeonál nem túl szerencsés konstrukció, és ha a laza, vagy rossz állapotú szíj megcsúszik, pattogva, remegve hajtja a pumpát!
Ez kormányzáskor a volán forgatásakor adhat darabos mozgást. Ha itt minden rendben van, ki kellene kötni a két szélső összekötő gömbfejet, és mivel a kocsi ilyenkor úgyis meg van emelve, kézzel elforgatni a gólyalábakat a kormányzás szerinti mozgás irányába oda-vissza. Ha könnyen mennek, nem ropogva, darabosan, a toronycsapágyak rendben vannak. Ekkor a kormányt kezdd el forgatni, és ha darabos, ropog, először a kormányoszlopban található csuklós tengelyét szereljétek ki, mert Daewoo és Ford modelleknél előfordul, hogy az ebben lévő csuklók valamelyike szorul meg!
A kormányt először álló motorral próbáld, ha szervós, utána indítsd be a motort és úgy is!
A gödörbe eső futómű koppanása lehet a lengéscsillapító szárán található felütköző gumi, (ami általában kombinálva van a gátló porvédő szoknyájával!) szétverődéséből - ha egyébként minden rendben van a futóműben -, de okozhatja az alsó vázkeret szilentjeinek kiverődése is!
Ha a fent leírtak közül minden rendben van, akkor, és csak akkor kerülhet gyanúba a kormánymű! Leírva így elég hosszadalmasnak és bonyolultnak tűnik a dolog, de hidd el, aki ebben a típusban otthon van, egy órán belül végig tudja ellenőrizni ezt a szép kis listát, és találgatás nélkül csontra biztosan meg tudja mondani, mi a hiba oka!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Néha jól húz és keveset fogyaszt, máskor nehezen gyorsul, lassú és sokat fogyaszt.
Szia Doktorbácsi!
Automata váltós Suzuki 1.0 autómnak a motorteréből
rendszertelenül, de elég idegesítően az óra ketyegésénél lassúbb ütemű, de hasonló magasságú hangot hallok. Hideg-meleg motornál időnként egyaránt hallható.
Én nem nagyon értek hozzá, de az "okosok" szerint nem szelephang, és túl nagy gond nem lehet, mert nem fémes jellegű.
Kíváncsi lennék Te mit néznél meg az egyébként tökéletesen működő autóban.
Üdv. Péter
Nem egyértelmű, mert nem írtad meg, hogy álló helyzetben, járó motornál is "ketyeg", vagy csak haladás közben? "P" fokozatban is, menet közben "N"-be kapcsolva is? Ha álló helyzetben is hallod ezt a hangot, a helyedben mindenképpen kinyitnám a motorteret, és a hang alapján megpróbálnám beazonosítani, honnan is jöhet?
Mert ekkor már annyi kiderült, hogy nagy valószínűség szerint nem az automata váltó, és biztosan nem a féltengelyek, illetve a futómű forgó elemei okozzák. Szerintem, mivel nem egy motor- vagy kerék fordulatszám változással összefüggően változó ütemű zajról van szó, tényleg nem okozhat komoly gondot. De az okát mindenképpen a lehető leghamarabb meg kell találni, mert a gépkocsi veszélyes üzem, nemcsak a te biztonságodat veszélyeztetheti, ha mégis valami olyan, ami sürgős javítást igényelhet!
Erre nem látok komoly esélyt, de ez a közlekedésben kevés. Itt mindig biztosra kell menni!
A zaj keresgélésekor nem árt a doblemezen elhelyezett szerelvényeket is megmozgatni, nem okozza-e valaminek a lelazulása? És azon sem árt elgondolkozni, milyen javítás történt esetleg pont a hiba jelentkezését megelőzően? Mindenképpen türelmet és jó füleket igényel a dolog, mert egy hangforrást, ami szakaszosan, rövid ideig jelentkezik, nehéz hallás alapján térben "elhelyezni" mondjuk egy kocsi motorterében.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Kedves Autódoki!
Egy hónapja vásároltam egy frissen importált Alfa 155TS-t (1995-ös, 125000 km vezetett szervizkönyv Németországból). A kereskedőtől hazafelé tartva, már üzemmeleg motorral egy kicsit kihúzattam. Nem leszabályozásig, csak érezni akartam mit tud a gép. Nem igazán voltam meggyőzve általa, főleg magasabb fordulaton. Ezután fél perccel a motor dadogni kezdett, majd leállt. Újraindítva is nagyon dadogott, másnap visszavontattuk a kereskedésbe.
Az eladó elég normálisan állt a dologhoz és elvállalta a javítást. Először vezérlési hibára gyanakodtak, ám a motor teljes szétszerelése után kiderült, hogy főtengelycsapágy beállt plusz hajtókar törése is van. A hibát főtengely köszörüléssel javították.
A kérdésem: mi okozhat ilyen jellegű hibát? Az eladó szerint biztosan nagy bukkanóra hajtottam, vagy durván visszaváltottam, de ezek egyike sem történt.
Ellenben - sajnos a vétel után - feltűnt, hogy az összes hűtővízcső ki van cserélve: lehetséges, hogy a motor "meg volt főzve"? Ez okozhatja a főtengely későbbi beállását? Utolsó kérdésem pedig:
A fenti hibát lehet teljes értékűen javítani, vagy szükségszerűen csökkenti a motor élettartamát még a legszakszerű javítás (köszörülés) is?
Válaszát előre is köszönöm
B.D.
Ha a motor vízcsövei már ki voltak cserélve, az nem jó jel. Ugyanis ok nélkül nem szokták ezt megtenni. Ha alulról kapott volna ütést az olajteknő, annak látható nyoma lenne. A durva és túlfordulatot okozó visszaváltás először a vezérlést kócolja össze, ilyenkor a szelepek görbülnek és esetleg a dugattyú(k) sérülhet(nek).
Ha a motorban kevés olaj lett volna, az ok lehet a csapágyak megforgására, de azt mindenképpen megelőzi egy jellegzetes kopogó hang, mikor az olajnyomás kimarad. Ilyenkor az olajnyomás kontrollámpája is világít! Ilyenkor lehet, hogy csak egy hajtókar szakad, de a többi csapágyon is jól látható nyomot hagy a kenetlenség! (Illetve a főtengely csapjain is!) Ha a motort valamikor vízcső sérülés miatt megfőzték, akkor legtöbb esetben a hengerfej a permanens hibaforrás, mert a hűtés kimaradása esetén ez, illetve ennek tömítése sérül először, és a legkomolyabb mértékben.
De nem elképzelhetetlen, hogy valamikor tényleg volt a motor hengerfejes.
Esetleg akkor a hengerbe jutó víz, (mivel a folyadék összenyomhatatlan) megroggyantotta a hajtókart. Ezt javításkor vagy nem vették észre, (ez általában a gyakoribb, mert hengerfej javításkor nem mindig fűzik szét a forgattyús hajtómuvet) vagy nem foglalkoztak vele, mert a kocsit már eladásra szánták.
Ez attól a pillanattól kezdve aztán egy ketyegő időzített bomba volt, ami egy kövér gázadásra robbant!
Mint minden motor, az Alfa Rómeoé is javítható. Megfelelo szakszerűséggel még a tiéd is gyári újjal egyenértékűre újítható fel. A főtengely köszörülése pont az ilyen esetekre van kitalálva, mióta pöfögnek a belsőégésű motorok. (Tehát nem tegnap óta!) Tisztességes dolognak tartom a kereskedő részéről, hogy különösebb vonakodás nélkül bevállalta a javítást, ami nem két forintos összeg! Remélem, azt azért te sem gondoltad komolyan, hogy egy új fotengelyt tesznek a 125 000 km-es helyébe. A gazdaságosságot és a megfizethető célszerűséget szem előtt tartva, minden tisztességes hozzáértő szakember a főtengely köszörülése mellett, és a szakadt hajtókar bontottal való pótlása mellett tenné le a voksot ilyen helyzetben.
Szerintem. De azt még megjegyezném, hogy a köszörülés előtt a gépműhelyben úgyis megmérik a főtengelyt, valóban köszörülhető-e. Ezt a kopás mértéke szabja meg.
És a többi 3 db hajtókart, ami szemmel láthatóan nem sérült, ennek ellenére nem ártana kiméretni!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Lassú városi forgalomban rángat a motor, le is áll néha.
Szia Doki!
Lenne pár kérdésem. Egyszer már írtam pár hónapja (sziszegő Puntó), de sajna nem találtam választ sehol, gondoltam írok megint. Már csak azért is, mert 3 hét múlva lesz 1 éves a Punto II-m, amiről szó van. Ez egy 1,2-es HLX modell. Lejár a garanciája, és:
1. amikor jöttek a hidegek, tél elején, hideg indítás után, 1000-1500 fordulat körül gázadáskor ciripelő hangot hallatott a motor. Miután bemelegedett, elmúlt. Aztán később már bemelegedés után is megmaradt ez a hang. Amikor a szervizben voltam, többször mutattam, nem mondtak rá semmit.
2. Amikor pár hónapos volt a kocsi, és lehúzott ablakkal mentem, hallottam, hogy mintha sziszegnének az első lengéscsillapítók. Úgy vettem észre, akkor adja ezt a hangot, amikor kirúg, amikor belemegyek egy lyukba. Eleinte elég halk volt, viszont most már erősödik.
3. Néha, felmelegedett járó motornál, üresben kerregő hangot lehet hallani, néha nem. Gondolom a váltóból jön. Kinyomott kuplunggal, vagy sebességben szép csendben van. Olyan, mintha kikoptak volna a fogaskerekek, kerregnek szépen. Erre azt mondták, normális ennél az autónál.
Még lenne egy kérdésem: gondoltam veszek a kocsiba sportgyertyákat (HALO). Tudom, az 1,2-es motor nem száguldozni való, nem is hajtom szét, de jó lenne, ha kicsit rugalmasabb lenne.
Gondoltam még egy sportlégszűrő betétre is (Bontex féle, de nem direkt légszűrő) Mi a véleményed ezekről, érdemes-e egyáltalán, nem árt-e a motornak? Válaszodat előre is köszönöm, remélem még a szervizbe menetel előtt megjön.
Űdv, Roxan
Elképzelhető, hogy tényleg az első gátlók sziszegnek, mert ezt a verdát gyárilag gázos első lengéscsillapítókkal szerelik. Amikor a sziszegés menet közben is hallható, már zavaró tényező, gariban ki is cserélik. Ha vonakodást tapasztalsz, kicsit állj a sarkadra, mert a garancia erről szól!
A ciripelő ékszíj (mert ez szokott megszólalni így) vagy utánfeszítéssel, vagy ha elég feszes egy kis szilikon sprayvel javítható. (Ugyanis a kiszáradt szíj is okozhatja!) Azért ellenőrizni mindenképpen kell, mert ez egy lapos, hosszbordás hajtószíj és ha a belső felülete már repedezett, mindenképpen cserére szorul! És akkor már inkább a szervizben, mint az út szélén!
A felmelegedett motor esetében hallható zörgés, ami kinyomott kuplungnál megszűnik, a nyeles tengely csapágy hangja legtöbb esetben. Néha okozhatja a kuplung tárcsa agyrészében található rugók fáradása, törése is! A kellemetlen hang nem felemelő érzés, de ha a nyeles tengely csapágy zörög, az még sokáig nem okozhat komoly gondot. Azért én mégis nekifutnék még garanciális időn belül a szerviznek, ha külön odafülelés nélkül valóban hallható az utastérben is!
Ha, mint írtad, a gari nemsokára leketyeg a kocsiról, szerinte mindenképpen várd ki mielőtt sport szűrőt és spéci gyertyákat veszel bele! Ne legyen vita alap a szervizben, ha vívni kell a fenti ügyekben velük.
Szerintem főleg városi forgalomban, illetve betonúton használva kellemes dolog, és kis teljesítmény előnyt is jelent a sport légszűrő. Ha poros úton mész és előtted keverik a port, inkább maradj le kicsit, mert itt aztán átjuthat egy kis finom, púderszerű anyag a legjobb szűrőn is! Az pedig a hengerekbe jutva kőkemény csiszolóporként viselkedik.
Az sem árt, ha a szűrőt az előírtnál sűrűbben tisztítod! A sportgyertyát szerintem nem fogod megérezni a motorban. Nekem sem okozott érezhető változást, pedig nem egy-két motorba szereltem.
Szerintem az előírt értékű Golden Lodge a csúcs, amit tehetsz bele. És még a három pólusú gyertyát is jobbnak tartom, mint a négy elektródásat, de nem csak ebbe a motorba. Ez alól kivétel a Lodge, mert azt tényleg a Lancia, Alfa, Fiat motorokhoz fejlesztették ki.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Álló helyzetben vagy nagyon lassú haladáskor a kocsi borzasztóan elkezd belülről párásodni.