Tisztelt Gumidoktor!
2002/37. heti 185/55 R14 continental Wintercontact téli abroncsaim
vannak. A profilmélység még bőven a 4 mm-es ajánlás felett van, sérülés nincs rajtuk. Az lenne a kérdésem, idén még használhatom-e az abroncsokat a téli szezonban? Illetve: mi a véleménye arról, ha a hajtott kerekeken téli, a hátsó kerekeken nyári abroncs lenne fent a téli szezonban.
Köszönöm!
Kedves Levélíró,
Igen, egy jó állapotú, megfelelő profilmélységű 2002-es téli abroncs az
elkövetkező szezonban még nyugodtan használható.
Azt semmiképpen nem javallom, hogy vegyesen használja a téli abroncsokat a nyáriakkal. Legyen mindkét tengelyen téli mintázat! Nagyon komoly veszélyhelyzeteket előz meg vele.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Kedves Levélíró,
Igen, egy ilyen általános ET-átváltó táblázatnak valóban sokan örülnének, de ilyen sajnos nincs. Minden autómárka minden típusa más és más, azaz minden esetben egyedileg kell és lehet meghatározni a méretváltáskor szükséges ET-különbséget. Általános szabály egyedül talán csak az, hogy szélesebb felni kisebb ET-vel fog jól illeszkedni az autóhoz, mint egy keskenyebb... Az Octavia II esetén egy 7x16" felni 40-48 közötti ET-vel lesz jó az autóra, a felni kialakításától függően.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Zoli,
Igen, ilyen – különböző színű – festékpöttyök valóban megtalálhatók egyes gyártók gumijainak oldalfalán. Egységes szabály azonban nincs. Még ugyanazon gyártónál is lehet más a festékpötty jelentése, függően attól, hogy pl. Ferrari, vagy mondjuk Lamborghini gyári szerelésű abroncsról van-e szó.
Persze hétköznapibb példát is mondhatok: Ford vs. BMW. Bizonyos
esetekben a pöttyhöz kell forgatni a felniben lévő szelepet, máskor pedig
pont vele ellentétesen. Néha pedig a felhasználó felé semmilyen üzenete
nincs a festékjelnek, ugyanis annak csak a gyártási folyamatban van jelentősége.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor,
Ford Fusion Fresh (2007-es) típusú autómhoz, amelynél a gyári nyárigumi mérete: 195/60 R15 88T, milyen téli váltóméretet javasol? Többen mondták, hogy a 185/60 R15 méret megfelelőbb télen. Vagy a téligumi is egyezzen meg a nyári méretével?
Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel:
Balázs Tamás
T. Gumidoktor!
5 éves Avensisre tavaly nyárra szereltettem BFgoodrich eső "V" mintás
abroncsokat a gyári felnire. Sok vidéki, hepe- hupás út miatt jobbnak tűnt
(és jobb is) mint a korábbi Michelin. Az idei szezonban (kb. 15e km
után) a gumi egyre hangosabb. "Szakértők" szerint az esőmintás gumi ilyen.
Létezik? Most kb. úgy zúg mint egy Niva a régi orosz bütykösökön! Elsőt
hátra, vagy cseréljem? Nagyon zavaró.
Üdv.
J. Zoltán
Kedves Gumidoktor,
a hétvégén Siófokon sikeresen lelopták az én kedves Audi A3-ról a 4
dísztárcsát a szálloda bejárata elől.
A pixmania.com oldalon találtam ún. Richbrook spinning lopásgátló sapkát,
mely a leírás szerint dísztárcsa lopás ellen véd. Valóban lehet ez megoldás vagy csak a magyar fordításban az alufelnit véletlenül dísztárcsának fordították? Létezik megfelelő védelem dísztárcsa lopás ellen?
Előre is köszönöm válaszát!
Albert
Kedves Albert!
Sajnálatos, hogy az ember sehol sem tudhatja biztonságban az autóját a piti
tolvajok ellen...:(
Ahogy nézem, ez valóban valami kerékcsavar-védő, de nem tűnik túl komoly cuccnak.
Egyetlen - nem túl elegáns - megoldás a felnilopás ellen, ha műanyag
bilincsekkel ráhúzza a felnire. Persze százszázalékos védelmet ez sem
nyújt, hiszen csípőfogóval, vagy ollóval elvágható a bilincs (Önnek is le
kell tudnia vágni pl. kerékcsere esetén), de az alkalmi tolvajokat talán
elriasztja.
Vagy marad a költséges (de szép) alufelni kerékőrrel, esetleg olcsó
utángyátott dísztárcsa...
Üdv:
Gumidoktor
Kedves Gumidoki!
A problémám, hogy a Toyota Hilux 2.5 d4d teherautóm - mely dupla kabinos - rettentően csúszkál a nedves utakon. Ha kicsit puklisabb utakra tévedek,
olyan szinten pattog, hogy könnyedén kivágja a farát. Tisztában vagyok azzal, hogy ez egy teherautó, de ezt a jelenséget 50-nél is végrehajtja. A jelenlegi gumim egy Good Year Wrangler 255/70/r15c. A guminyomás az A-oszlopon jelzett, gyári érték. Talán a kerékabroncsal vagy a felnimérettel lehet a gond?
Érdemes lenne rá venni drágább gumiabroncsot és ha igen milyet? Vagy
változtasam meg a felni méretét és gumi méretét?
Előre is köszönöm válaszod!
Üdv Krisztián!
Kedves Krisztián!
Ezeknek a pickupoknak a viselkedése a merev hátsó tengelyükkel ésKedves Gumidoktor!
Lehet, hogy ilyet nem lenne szabad megírni, de kíváncsi vagyok a véleményetekre.
Három hónapja a 4 éves Ignisemre akciósan tudtam venni 4 db vadiúj és nagyon szép alufelnit. Mondanom sem kell, egy magamfajta panelprolinak ez így is elég nagy anyagi megterhelés volt. Úgyhogy a magam 25 éves hivatásos vezetési gyakorlatával elég nevetséges módon vigyáztam is rá, mint a szemem fényére, parkoláskor sokszor többszöri próbálkozás után is legalább 20-25 cm-re is álltam a padkától.
A minap észrevettem, hogy a jobb hátsó gumi lapít egy kicsit, hát hazafelé megálltam a Bp. XIII. kerület Vágány u.-ban, a benzinkúttal szemben elég hivalkodóan hirdeti magát egy gumis. A kereket leszedte, feltette a gépre, majd a gumit levette a felniről, már ekkor észrevettem, hogy a felni polírozott peremén van egy kb. 30 cm-es csík, de azt hittem, csak a gumi összekente. Tévedtem.
A gumit megragasztotta, visszatette a felnire, és feltette a centrírozógépre. Pörgette, mért, majd - ha nem látom, nem hiszem el - egy lemezfelnire való ráütős sújt kezdett el kalapálni az előbb említett polírozott peremre. Már vagy a harmadikat ütötte, mire meg bírtam szólalni, hogy ez nem erre való. Ezután már megtalálta a ragasztós súlyokat, és befejezte a műveletet. Mikor visszatette a felnit az autóra, meg tudtam nézni, hát csúnyán összekarcolta. Rákérdeztem, rögtön azt felelte, hogy már előtte is rajta volt, biztosan megpadkáztam.
Rájöttem, hogy mivel nem csináltam hatósági tanús fényképet a kerékről leszerelés előtt, nem tudom bizonyítani, hogy nem így volt. De tényleg szükség van már erre? Vagy tényleg én fújom föl a helyzetet? Már nem is tudom, de nagyon bosszant.
Üdvözlettel:
egy olvasó
Kedves Levélíró!
Én azt gondolom, hogy a gumis hozzáállásával van baj, nem az Önével. Az a minimum, hogy egy alufelninél centrírozás előtt meg kellett volna Önt kérdeznie, hogy ragasztott vagy ütött súlyokat szeretne-e? A reklamációjára érkező arrogáns válasz sem helyénvaló. Sokan elfelejtik, hogy Önből, azaz az Ügyfélből élnek, aki a pénzét - jó esetben - ott szeretné elkölteni náluk. Ebben a gazdasági környezetben pedig pláne úgy gondolom, hogy egyetlen szolgáltató sem engedheti meg magának ezt a hozzáállást, stílust. Mondom mindezt úgy, hogy csak az egyik fél oldaláról ismerem a történteket. Sokat puffogtatott frázis, de "az ügyfélnek mindig igaza van".
Én az Ön helyében nem hagynám annyiban a dolgot…
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Van egy Lancia Dedra 2.0 ie-m, és rajta 205/45 R16 gumi. Érdeklődnék, hogy mennyi a helyes guminyomása. Jelenleg 2,2 van benne elöl is és hátul is, de veszem észre, hogy radírozza a gumi peremét elöl a jobb oldalon. Emiatt gondolom én, hogy helytelen a nyomás.
Köszönettel:
Sanyi
Kedves Sanyi!
Ha csak a jobb első abroncsnak "radírozza" a külső oldalát, akkor inkább futómű-beállítási problémával van dolga.
A helyes nyomásértékek tekintetében pedig sajnos nem tudok nyilatkozni, mert azt minden esetben az autó gyártója határozza meg az adott típus adott gyári abroncsaira. Ezeket az értékeket a jármű használati utasításából vagy a karosszérián (pl. ajtónyílás, kesztyűtartó, tankfedél stb.) elhelyezett matricákból tudhatja meg. Ha ezek nincsenek már meg, keresgéljen a neten, vagy valamelyik Lancia-márkaszervizben érdeklődjön!
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
2005-ös H Astra Enjoy, 55 000 km, 120-140 km/h között elkezdi rázni a kormányt.140 km/h felett már nem is próbálom. Az alufelni jó, a tehermentesítő benne van. A gumik használtak, de a szerelő szerint jó (a gumikat tőle vettem), a centrírozás jó. Hiába vannak megcserélve a kerekek, még mindig ráznak. A lemezfelninél meg a téli guminál ezt nem tapasztaltam.
Mi ez? Mégis a gumi rossz? Már a féltengellyel rémisztgetnek, de szerintem az autó fiatal ehhez, meg a télivel nem csinálja. Most felrakom a télit, kipróbálom megint, mert már bizonytalan vagyok.
Előre is köszi a választ!
Bobi
Kedves Bobi!
Minden ilyen esetben végig kell ellenőrizni a dolgokat, lépésről lépésre. Centrírozás, gumik, felnik, tehermentesítő, féktárcsák, szilentek stb-stb. Előbb-utóbb meg kell lennie a "bűnösnek"!
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Opel Astra G 1.4-re 17" felnit szeretnék. Rakható-e ekkora méret a kocsira? Milyen gumit javasol a hajtásra, illetve hátra?
Köszönettel:
Peti
Kedves Peti!
Ha van megfelelő méretű felnije, gond nélkül használható 17"-os kerék a G-Astrán. A helyes méret a 205/45 R17, elöl-hátul.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Kérdésem a következő: Lehetséges az, hogy az alufelnimbe nincs beütve az ET-szám? Mert se belül, se kívül nem találom a jelölést!
Válaszát előre is köszönöm:
Pepe
Kedves Pepe!
Igen, nem túl gyakran ugyan, de előfordul...
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Vettem egy 2,5-ös V6-os automata Galantot. Sportfutómű, 17-es kerekek. Most 225/45 R17-es Conti Sport Contact 3 gumik vannak rajta, kettő közepes, kettő ramaty állapotban.
Az előző autómon bevált a Bridgestone Turanza ER300, az általatok közölt teszt is ajánlott guminak hozta ki, de eddig minden általam megkérdezett gumis a REO50-es Potenzát ajánlotta, feltéve, hogy ragaszkodom a márkához.
Miért? Én kényelmesen vezetek. Az erős motor és a sportfutómű egy jó vétel hozadéka, még ha szeretek is jókat kanyarogni, nem száguldozok. Valóban érdmes a sportosabb gumit választanom egy erős, "sportos" (automtata váltós) kombira?
Köszi:
Péter
Kedves Péter!
A gumisnak nyilván RE050-e van raktáron, és azt szeretné eladni…
Ha Önnek már bevált a Turanza, ami egyébként komfortosabb, mint az RE050, hát válassza azt. Nem fog benne csalódni, sőt, a várható futásteljesítménye is nagyobb, mint a sportosabb mintázaté.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Olyan kérdésem lenne, hogy külsérelmi nyom sem az alufelnijeimen, sem a gumikon nem látszik, egy gumis mégis azt mondta rájuk, hogy tojás alakúak és görgőzni kell őket. Elvittem egy másikhoz, ő viszont simán kicentrírozta őket (nem említettem neki az előző gumis megjegyzését). Lehet, hogy ennek ellenére igaza van a másik szerelőnek? (Nem tudom felrakni őket a jelenlegi autómra, hogy kipróbáljam.)
Kedves Levélíró!
Látatlanban nem tudom eldönteni, kinek van igaza. Egy téglát is ki lehet egyensúlyozni. Ezzel csak azt akarom jelezni, hogy egy sérült - ahogy Ön mondja "tojás alakú" - kereket is ki lehet nullára centrírozni, de attól az autóra felszerelve ütni fog. Egyensúlyozógépen megpörgetve a kereket szabad szemmel is látszik, ha nem fut szépen. Próbálja ki!
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Lehet-e az autómra (Toyota Prius) 15"-os felnit tenni, és ha igen, milyen méretűt (felnit és gumit). Az amerikai piacon ezek az autók mind 15"-os gumikkal mennek.
Köszönettel:
István
Kedves István!
Érdekes dolog ez… Az európai Priusok mind 16"-os alufelnivel jönnek, amikre 195/55 R16 méretű abroncsokat szerelnek. Ezzel szemben az USA-ban valóban 15"-os az alapkerék, 185/65 R15 méretű gumikkal. Egy magyarázat lehet, az európai kivitelre nagyobb fékeket tesznek, és ez nem fér el már a 15"-os keréktárcsában… Pontos információt egy Toyota-szakszerviz tudna Önnek nyújtani.
Egyébként a Priusra 5x100-as osztókörű és 54 mm-es középfuratú felni kell.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
A 3 gumitípus közül melyiket választanád?
Fulda CARAT EXELERO
Barum Bravuris 2
Sava Intensa
Ha jól tudom, ezek közül csak a Barum terméke aszimmetrikus. Illetve mit jelent az XL jelölés?
Gyors válaszod előre is köszönöm:
Balázs
Kedves Balázs!
Igen, a Fulda és Sava terméke forgásirányos, míg a Bravuris2 aszimmetrikus mintázat. Az XL jelölés a növelt terhelhetőséget jelzi. Én a három közül a Fuldát választanám.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
A problémám a következő: ráznak, illetve vibrálnak a kerekeim. A gumi: KUMHO ESCTA KU 31 195/50 R15. A kocsi: Honda Jazz, 2006-os. A felni: Threeface Frost 6,5x15 4x100 ET38 KF márkájú. Kb. 2 hete tart a kálváriám a kerekekkel. Egyik szerelőtől mentem a másikig − megoldást senki nem talált.
A jelenség:50 km/h felett vibrálni kezd az autó. A felniket, illetve a gumikat újonnan vettem, és a tehermentesítő gyűrű is megfelelő . A gumikat kb. hatszor centrírozták. Azt mondják az eladók, hogy: mind a felni, mind a gumi hibátlan. Futóművesnél is jártam, ahol nem találtak semmi hibát. Azt mondták, cseréljem ki az első kerekeket a hátsóra − a helyzet változatlan.
Ott tartok, hogy nincs szerelő, aki a problémát orvosolni tudná. Arra gyanakszom, hogy a felnikkel nincs minden rendben (lehet gyártási hibás is). Természetesen a felniforgalmazó cég nem gondol ilyen hibára. Ön szerint vigyem vissza ismét a felniforgalmazó céghez a kerekeket, és jótállásban cseréltessem ki?
Köszönöm:
T.G.
Kedves T.G.!
Olyan nincs, hogy minden rendben, és mégis rázkódik az autó.
Lehet, hogy a tehermentesítő mégsem megfelelő méretű, vagy rossz anyagból van és "nyúlik". Lehet, hogy a felnik vagy a gumik valamelyike üt radiálisan… Látatlanban nehéz bármi okosat is mondani.
Megjegyzem, a gumiméret sem lett tökéletesen megválasztva az autóra, mivel a Jazzre a 185/55 R15 lenne az ideális váltóméret a gyári 175/65 R14 helyett.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Márciusban vásároltam a gépkocsimat, és téli gumik voltak rajta. A kereskedő nyári gumikat is adott hozzá, amiket nemrég rakattam fel egy szerviz alkalmával. A szerelő felhívta a figyelmemet rá, hogy a negyedik kerék eltérő mintázatú. Ennek ellenére felrakta a hátsó tengelyre. Így most ez van rajta. Természetesen nagyon rövid időn belül, mihelyt tudom, le fogom cseréltetni a megfelelő mintázatúra.
De a napokban Romániába kell utaznom Budapestről, és az érdekelne, hogy mennyire szabályos és mennyire biztonságos ez így. Tartok tőle, hogy nem fogom tudni még az út előtt lecseréltetni a negyedik kereket. Megbüntethetnek például egy közúti ellenőrzésnél?
Előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Igen, ez a "felállás" büntethető. Biztonság szempontjából sem százas a helyzet, de egy fokkal jobb, mintha az első tengelyen lennének különböző mintázatú abroncsok. A különböző gumiknak ugyanis eltérőek a tulajdonságaik is. Ez pedig elhúzást, megcsúszást és egyéb veszélyhelyzetet generálhat. Minél előbb ejtse meg azt a cserét!
Üdv:
Gumidoki