Kedves Gumidoktor!
Maloya Chrono 470T féléves nyári gumijaim télire cserélésénél vettem észre, hogy a bal első gumiban egy szög van, nem is kicsi. Nem vettem észre menet közben, mert a gumi nem eresztett le egyáltalán.
Kérdésem, javítható-e a dolog, mennyibe kerül, megéri-e javíttatni, vagy
inkább vegyek egy új abroncsot? Ha javítható, hagyjam a gumit elöl, vagy cseréljem inkább a hátsó, nem hajtott és kormányzott gumit ki a javítottal?
Előre is köszönöm a segítségét!
Üdvözlettel,
F. Péter
Kedves Péter,
Ha a futófelületen hatolt át az a szög és nem roncsolta belül a légzáró
réteget, minden bizonnyal javítható az általa okozott sérülés is. Egy
gumishoz kéne elvinnie az abroncsot, aki a javítást is el tudja végezni. Az pedig mindenképpen jó gondolat, ti. a biztonságot növeli, ha a javított abroncs ezentúl a hátsó tengelyen fut majd.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
A napokban cseréltem le az alufelnis nyári kerekeket lemezfelnis télire.
Viszont a nyáron (ez volt az első nyári szezon az autóval) az alufelni
annyira rágyógyult a kerékagyra, hogy csak igen nehezen (belülről ütögetve a gumit) tudtam levenni a kerekeket. (Defekt esetén nem lett volna esélyem...)
Hogyan szereljem fel tavaszra az alufelnit, hogy ezt a kellemetlen tapadást elkerüljem?
Válaszát előre is köszönöm!
Levélíró
Kedves Levélíró,
Utángyártott vagy gyári alufelniről van szó? Az lehetséges, hogy a
középfurata nem pontos, ezért szorul rá a kerékagyra. De az is lehet, hogy a hűvösebb időben az eltérő hőtágulás miatt szorulnak ennyire az illesztések. Ha minden méret rendben van, nem igazán tudja ezt megelőzni, de akkor valószínűleg nem is kell...
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Szerettem volna cserélni a nyári gumikat a hétvégén, és észrevettem hogy a JH egy részén púpos. Feltételezem, hogy ez a szálszakadás jele. Így vásárolnom kell 2 db új téli gumit. Az lenne a kérdés, hogy az új gumikat hova szereltessem, az első tengelyre, vagy a hátsóra. A meglévő használt gumi 2 telet futott 5-5,5 mm a profilmélysége (Continental).
A kiválasztott új gumi Aurora W602 (Hankook gyártmány), erről van valami ismerete, hogy milyen lehet?
Az autó: Suzuki Ignis GLX (165/70 R14)
Levélíró
Kedves Levélíró,
Az oldalfali dudor valóban leggyakrabban a szálszakadás (kátyúzás) biztos jele. Az oldalfal szerkezete azon a ponton a szerkezeti sérülés hatására meggyengül, így az abroncsban lévő nyomás ott egy kitüremkedést okoz.
Azt javaslom, hogy az új abroncsokat hátra szereltesse fel. Az új, vagy kevésbé kopott abroncsokat azért előnyösebb a hátsó kerekekre szerelni, mert ez vészhelyzetben (pl. hirtelen fékezés kanyarban) jobb úttartást biztosít, főleg nedves, csúszós úton. Abból kell kiindulni, hogy a kritikus közlekedési helyzetek nagyobb eséllyel alakulnak ki vizes, csúszós útfelületen. Amennyiben ilyenkor az első kerekeken lévő abroncsok pl. vízenfutás miatt elveszítik a kapcsolatot az útfelülettel, a gépkocsi átmenetileg kormányozhatatlanná válik, azonban általában megtartja helyzetét és menetirányát. Amennyiben viszont a hátsó kerekeknél szakad meg a kapcsolat az úttesttel, a gépkocsi hátulja kitör. Egy ilyen kritikus helyzettel sokkal nehezebb megbirkóznia a gépkocsi vezetőjének, mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal.
Az Aurora pedig távol-keleti márka, a Hankook égisze alá tartozik.
Harmadvonalbeli termék.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoki,
nagyon kedvező áron jó állapotú használt gumik jutottak a birtokomba, amiket, ha elkopnak a jelenleg felszerelt gumijaim, szeretnék felhasználni. A garázsomban annyi hely van, hogy ezeket a gumikat egymásra fektetve, felni nélkül tudom tárolni. Kérdésem az, hogy ilyen tárolási mód mellett károsodás nélkül akár 2-3 évig elállnak-e? Ha nem, hogyan kellene tárolnom őket?
Válaszát előre is köszönöm!
Sanya
Kedves Sanya!
„Hivatalosan” állítva, és időként forgatva kell tárolni a leszerelt
abroncsokat, de négy darab személyautó-abroncsban egymásra fektetve sem keletkezhet számottevő deformáció. Az azonban mindenképp ajánlott itt is, hogy időnként tegye legfelülre az alsó abroncsot.
Megkérdezném azonban, hogy hány éves lesz ez a négy abroncs - amit eleve használtan vett - 2-3 év múlva? Mert 6-8 éves abroncsot már nem igazán javasolt felszereltetnie...
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Az előírt guminyomástól való mínusz 0,2 bar eltérés problémát okozhat-e a guminak?
Köszönöm,
Levélíró
Tisztelt Gumidoktor!
2004-es 1.9 TDI VW Passatom van, a gyári gumi mérete 205/55/16.
Rakhatok rá 225/55/16-os gumit is?
Válaszát előre is köszönöm!
R. Norbert
Kedves László!
Nem jók. Az Omega-A felnijének osztóköre 5x110, középfurata 65 mm volt, míg az Octavia ugyanezen adatai 5x100 és 57 mm.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Egy 2006-os 320D autóhoz keresek téli gumit. Nincs benne pótkerék, így csak a defekttűrő gumik jöhetnek szóba? Ha igen, milyen? Árban borzasztó nagy szórás van a gumik között. 205/55 R16 a nyári gumim mérete. Ár-érték arányban milyet érdemes venni? Érdemes-e R15-ös váltóméretet venni, mert elvileg télen jobb a vékonyabb?
Válaszát ellőre is köszönöm!
A. Botond
Kedves Botond,
Az E90-es BMW esetében nincs lehetősége arra, hogy 15" kerekeket szereljen fel. Marad tehát a 205/55 R16 méret, a márkák közül pedig elsősorban a Pirellire, a Contira és a Dunlopra irányítanám a figyelmét.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Skoda Feliciám van, 1999-es 1.3 Glxi. Abroncsok: Altmax General Winter 165/70 R13, amiket újonnan vettem. Most 2000 km után jobbra húz az autó. Elvittem szakműhelybe: centrírozás rendben, a futóműbeállítás OK, végül azt mondták, szálszakadásosak lehetnek. Tényleg belefutottam egy útfelmarásba kb. 50 km/h-val. A kérdésem, hogy tényleg ennyitől tönkre tudnak menni? Mennyire indokolt a csere, és megbízhatóbb pl. egy Barum Polaris?
Köszönettel:
Sz. Gábor
Kedves Gábor!
Igen, ennyitől sajnos tönkre tud menni, szerencse, hogy a futómű nem sínylette meg a manővert. Ami pedig a minőséget illeti, véleményem szerint a Barum kiegyensúlyozottabb nívót képvisel, mint a távol-keleti General. Arról nem beszélve, hogy előbbinek a téli fejlesztésekben sokkal komolyabb háttere van.
Üdv,
Gumidoki
:
Tisztelt Gumidoktor!
2007-es 1.4 Twinport Astrám van, a gyári mérete 195/60/15. A szerelő szerint rakhatok rá 195/65/15-ös gumit is, nem lesz baj belőle. Kényelmesebben fog futni az autó és még a gumi is olcsóbb rá! Felrakjam az új méretet mert tényleg olcsóbb, vagy maradjak a réginél? Az új gumi miatt milyen hátrányokkal számolhatok, esetleg káros-e a futóműre vagy a menetbiztonságra?
Válaszát előre is köszönöm!
LevélíróTisztelt Gumidoktor!
Dacia Logan autómon 185/65 R15-ös méretű Vredestein IceTrac téli gumik vannak elöl és hátul. Az autóban menet közben olyan érzés van, mintha kicsit csúszkálna az úton, tehát nem érzem stabilnak az autót. Ön szerint miért van ez? A gumik 9 mm mély bordával rendelkeznek.
Zoltán
Üdv, kedves Gumidoktor!
Van egy Opel Astra H Gtc-m, 1,6-os benzines. A minap vettem rá egy 8 coll széles, 18 coll átmérőjű Oxigin 8 alukereket. Az lenne a kérdésem, hogy 215 vagy 225 széles gumit ajánlana erre a felnire. Jelenleg 215/45 R17 méret van az autómon és úgy gondolkodom, hogy ha 215 szélesség marad, akkor nem fogja vissza az autót és nem nő a fogyasztás sem. Eredeti méretem: 205/55 R16.
Köszi a választ előre is.
Üdv, Zoli.
Tisztelt Gumidoktor!
Az lenne a kérdésem, hogy ha elviszem a 4 darab alufelnimet centíroztatni, akkor miért nem veszik le centírozás előtt a régen felrakott súlyokat a kerekekről? Nem az lenne a helyes művelet, hogy a régieket leveszem és újra megnézem, hogy hova is tegyek újakat? Egy idő után megtelik a felni pereme és nem fér rá több, ha így csinálják mindig...
Nem?
Köszönöm szépen!
Kedves Balázs,
Igaza van, ez így nem centrírozás, maximum a korábbi kiegyensúlyozás helyességének az ellenőrzése. A korrekt centrír a súlyok eltávolításával kezdődik.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Feltettem a téli kerekeimet az autómra, ami, igaz, használtan vásárolt
lemezfelni, de már másodszor centríroztattam ki, és sajnos még mindig ráz. Hozzáteszem, nem közlekedem állat módon nagyon nagy tempóban, mégis eléggé érezni lehet. A kérdésem az lenne, hogy mit lehetne kezdeni vele, vagy kukába való? Ha még használhatom, mennyiben befolyásolhatja ez a menetbiztonságot, illetve nem tesz-e kárt a futóműben ez a sok kis ütés, vibráció?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Bubu
Kedves Bubu,
Mindenképp járjon a végére, mi okozza a vibrációt, mert azon túl, hogy kellemetlen a jelenség, kárt tehet az autó egyes alkatrészeiben is. Először is: biztos, hogy a megfelelő méretű a használtan beszerzett lemezfelni (gumi)? Főleg a középfurat eltérése tud ilyen jelenséget produkálni. Nem sérült-e valamelyik felni (gumi)? Ezt gumisnál, centrírozó gépre szerelve és megpörgetve könnyen el lehet dönteni.
Ezeket kéne első körben ellenőriznie.
Üdv,
Gumidoki
A minap vettem 4 db téli gumit: Dunlop SP Winter Response-t. Ezek
aszimmetrikus mintázatúak. Az oldalfalon jelölve van a külső és belső oldal, valamint a forgásirány, de ahogy nézem, ez mind a négy egyforma. A kérdésem, hogy akkor a két ellentétes oldali gumi nem jó oldallal lesz szerelve? (Például: jobb oldalon jók lesznek, de a bal oldalon a külső oldalfal lesz belül?) Mert, gondolom, a forgásirány a fontosabb.
Kedves Gyula!
A Dunlop SP Winter Response nem forgásirányos, "csak" aszimmetrikus mintázat. Így csak és kizárólag arra kell figyelni, hogy a felnikre a külső-belső oldalának megfelelően kerüljenek fel az abroncsok, kötött forgásirány nincs. Amit Ön a forgásirányt mutató jelnek hisz, az a Dunlop márkajelzése.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Szeretném megtudni, hogy 2002-es Citroën Xsara-ról ránkmaradt 4 db téli gumit milyen áron lehetne eldani. A gumi adatai:
márka: Michelin
típus: Alpin
évjárat: 2002
méret: 195/55 R15
terhelési index: 85
sebesség index: T
profilmélység: 6 mm
Válaszát előre is köszönöm:
Szalai János
Kedves Gumidoktor!
Nemrég rakattam fel a téli abroncsaimat: Michelin Alpin2 185/60/15 (2002-es Astra G). Észrevettem, hogy nagyon ráznak, hát a nyomás jó sok volt bennük (2,6), leengedtem belőlük. Az autónak 2,1-2,2 elöl, hátul 2,1-3,0 a gyári értéke. Üresen járok vele városban, így alsó értékre szoktam fújni.
Mennyivel kell más nyomásra fújni a téli gumit például hóban, latyakban, és most, amikor még aránylag meleg van?
Üdv,
V. Ákos
Kedves Ákos!
Ez inkább 185/65 R15, esetleg 195/60 R15 méret lesz, ezek valók a G-Astrára.
A téli gumi nyomását pedig úgy javallott beállítani, hogy az autó gyártója által az adott abroncsmérethez előírt értékhez hozzáadunk 0,2 bart.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Feltetettem a téli gumikat az autómra, a nyári abroncsokat szeretném téliesíteni.
Ön milyen ápolószert ajánl, illetve hogyan tároljam az abroncsokat, hogy
biztosan jók legyenek tavasszal is?
Üdvözlettel:
F. Péter
Kedves Gumidoktor!
Annyi méretet hallottam már a Twingókra, hogy nem is bírom követni. Ha jól tudom, 155/65 R14 a gyári méret. Kérdésem az lenne, hogy milyen méretek jöhetnek még szóba felnicsere nélkül. Most éppen télit keresek, de nyári is érdekes lehet.
Előre is köszönöm a segítséget!
Üdv:
Zsófia
Kedves Gumidoktor!
Tavasszal vettem egy garnitúra Dunlop Sport Fastrespone SP 195/65/r15 91H gumit a Citroen C5 kombimra (benzin, 2000 ccm, 2004-es, a régi sorozat). Azóta kevesebb mint 15 000 km tettem meg, és az első kettő már gyakorlatilag tükörsimára kopott. A jelek még éppen látszanak kívül, de belül már minta sincs. A hátsó két gumi még egész jó.
Nem vagyok sportos vezető, meg ez nem is egy sportautó. Viszont minden reggel és este kb. 700 métert murvás úton megyek.
Kérdéseim:
- Ez normális kopásnak nevezhető?
- Mit tudok tenni, van garancia ilyen esetre?
- Mit vegyek legközelebb helyette?
Köszönöm előre is,
M. Mihály