Totalcar Vakbarát Hírportál

Négyévszakos garnitúra mellé nyárit vagy télit?

2009. december 9., 14:29 Módosítva: 2009.12.09 14:29
Tisztelt Gumidoki!

A használt 1995-ös Hyundai Lantrámat  (GLS 1.6i 16v) 4 darab jó állapotú General Altimax RT 185/65 R14 86T M+S abronccsal vettem, amik, ha jól olvasom a jeleket, 4 évszakos gumiknak számítanak. Mit tanácsol, mit érdemes inkább venni mellé, egy garnitúra téli gumit, vagy egy garnitúra nyárit? (Mindkettő egyszerre nem fér bele.)

Segítséget előre is köszönöm,
H. Bálint

Kedves Bálint!

E négyévszakos mintázat mellé inkább kifejezetten téli abroncsot vegyen, a négyévszakost pedig használja úgy, mintha nyári lenne. Ez az én javallatom.

Üdv,
Gumidoki

Szög a gumiban

2009. december 8., 22:36 Módosítva: 2009.12.08 22:36

Kedves Gumidoktor!


Maloya Chrono 470T féléves nyári gumijaim télire cserélésénél vettem észre, hogy a bal első gumiban egy szög van, nem is kicsi. Nem vettem észre menet közben, mert a gumi nem eresztett le egyáltalán.

Kérdésem, javítható-e a dolog, mennyibe kerül, megéri-e javíttatni, vagy
inkább vegyek egy új abroncsot? Ha javítható, hagyjam a gumit elöl, vagy cseréljem inkább a hátsó, nem hajtott és kormányzott gumit ki a javítottal?

Előre is köszönöm a segítségét!

Üdvözlettel,
F. Péter


Kedves Péter,

Ha a futófelületen hatolt át az a szög és nem roncsolta belül a légzáró
réteget, minden bizonnyal javítható az általa okozott sérülés is. Egy
gumishoz kéne elvinnie az abroncsot, aki a javítást is el tudja végezni. Az pedig mindenképpen jó gondolat, ti. a biztonságot növeli, ha a javított abroncs ezentúl a hátsó tengelyen fut majd.

Üdv,
Gumidoki


Rászorult az alufelni

2009. december 7., 22:31 Módosítva: 2009.12.07 22:31

Tisztelt Gumidoktor!

A napokban cseréltem le az alufelnis nyári kerekeket lemezfelnis télire.
Viszont a nyáron (ez volt az első nyári szezon az autóval) az alufelni
annyira rágyógyult a kerékagyra, hogy csak igen nehezen (belülről ütögetve a gumit) tudtam levenni a kerekeket. (Defekt esetén nem lett volna esélyem...)
Hogyan szereljem fel tavaszra az alufelnit, hogy ezt a kellemetlen tapadást elkerüljem?

Válaszát előre is köszönöm!
Levélíró


Kedves Levélíró,

Utángyártott vagy gyári alufelniről van szó? Az lehetséges, hogy a
középfurata nem pontos, ezért szorul rá a kerékagyra. De az is lehet, hogy a hűvösebb időben az eltérő hőtágulás miatt szorulnak ennyire az illesztések. Ha minden méret rendben van, nem igazán tudja ezt megelőzni, de akkor valószínűleg nem is kell...

Üdv,
Gumidoki


Melyiket hova?

2009. december 7., 22:24 Módosítva: 2009.12.07 22:24

Tisztelt Gumidoktor!

Szerettem volna cserélni a nyári gumikat a hétvégén, és észrevettem hogy a JH egy részén púpos. Feltételezem, hogy ez a szálszakadás jele. Így vásárolnom kell 2 db új téli gumit. Az lenne a kérdés, hogy az új gumikat hova szereltessem, az első tengelyre, vagy a hátsóra. A meglévő használt gumi 2 telet futott 5-5,5 mm a profilmélysége (Continental).
A kiválasztott új gumi Aurora W602 (Hankook gyártmány), erről van valami ismerete, hogy milyen lehet?
Az autó: Suzuki Ignis GLX (165/70 R14)

Levélíró


Kedves Levélíró,

Az oldalfali dudor valóban leggyakrabban a szálszakadás (kátyúzás) biztos jele. Az oldalfal szerkezete azon a ponton a szerkezeti sérülés hatására meggyengül, így az abroncsban lévő nyomás ott egy kitüremkedést okoz.
Azt javaslom, hogy az új abroncsokat hátra szereltesse fel. Az új, vagy kevésbé kopott abroncsokat azért előnyösebb a hátsó kerekekre szerelni, mert ez vészhelyzetben (pl. hirtelen fékezés kanyarban) jobb úttartást biztosít, főleg nedves, csúszós úton. Abból kell kiindulni, hogy a kritikus közlekedési helyzetek nagyobb eséllyel alakulnak ki vizes, csúszós útfelületen. Amennyiben ilyenkor az első kerekeken lévő abroncsok pl. vízenfutás miatt elveszítik a kapcsolatot az útfelülettel, a gépkocsi átmenetileg kormányozhatatlanná válik, azonban általában megtartja helyzetét és menetirányát. Amennyiben viszont a hátsó kerekeknél szakad meg a kapcsolat az úttesttel, a gépkocsi hátulja kitör. Egy ilyen kritikus helyzettel sokkal nehezebb megbirkóznia a gépkocsi vezetőjének, mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal.
Az Aurora pedig távol-keleti márka, a Hankook égisze alá tartozik.
Harmadvonalbeli termék.

Üdv,
Gumidoki


Gumi tárolása

2009. december 7., 22:13 Módosítva: 2009.12.12 09:04

Kedves Gumidoki,

nagyon kedvező áron jó állapotú használt gumik jutottak a birtokomba, amiket, ha elkopnak a jelenleg felszerelt gumijaim, szeretnék felhasználni. A garázsomban annyi hely van, hogy ezeket a gumikat egymásra fektetve, felni nélkül tudom tárolni. Kérdésem az, hogy ilyen tárolási mód mellett károsodás nélkül akár 2-3 évig elállnak-e? Ha nem, hogyan kellene tárolnom őket?

Válaszát előre is köszönöm!
Sanya


Kedves Sanya!

„Hivatalosan” állítva, és időként forgatva kell tárolni a leszerelt
abroncsokat, de négy darab személyautó-abroncsban egymásra fektetve sem keletkezhet számottevő deformáció. Az azonban mindenképp ajánlott itt is, hogy időnként tegye legfelülre az alsó abroncsot.
Megkérdezném azonban, hogy hány éves lesz ez a négy abroncs - amit eleve használtan vett - 2-3 év múlva? Mert 6-8 éves abroncsot már nem igazán javasolt felszereltetnie...

Üdv,
Gumidoki


Nyomás

2009. november 29., 12:13 Módosítva: 2009.11.29 12:13

Tisztelt Gumidoktor!

Az előírt guminyomástól való mínusz 0,2 bar eltérés problémát okozhat-e a guminak?

Köszönöm,
Levélíró


Kedves Levélíró,

Ez még nem olyan vészes eltérés, de hosszú távon bizony ennek is lehetnek negatív hatásai.
Kérdés tehát, hogy mennyit futott az abroncs kisebb nyomással.

Üdv,
Gumidoki

Mekkora gumit?

2009. november 29., 12:08 Módosítva: 2009.11.29 12:08

Tisztelt Gumidoktor!

2004-es 1.9 TDI VW Passatom van, a gyári gumi mérete 205/55/16.
Rakhatok rá 225/55/16-os gumit is?

Válaszát előre is köszönöm!
R. Norbert


Kedves Norbert,

Nem, a gyári méret helyett a 225/50 R16 a választható, a 225/55 R16
átmérőben túl nagy az autóra.

Üdv,
Gumidoki

ET 33-as lemezfelnik

2009. november 22., 20:06 Módosítva: 2009.11.22 20:06
Tisztelt Gumidoki!

Van 4 régi lemezfelnim, ami az A Opel Omegámé volt. Most egy Soka Octavia Tourom van (2008-as), és az ő felnijére is az ET 33 van rányomtatva. Kérdésem az, hogy a régi Opel fenik jók az Octaviára is?

Cs. László

Kedves László!

Nem jók. Az Omega-A felnijének osztóköre 5x110, középfurata 65 mm volt, míg az Octavia ugyanezen adatai 5x100 és 57 mm.

Üdv,
Gumidoki


BMW E90-re 15-öst?

2009. november 22., 19:59 Módosítva: 2009.11.22 19:59

Tisztelt Gumidoktor!

Egy 2006-os 320D autóhoz keresek téli gumit. Nincs benne pótkerék, így csak a defekttűrő gumik jöhetnek szóba? Ha igen, milyen? Árban borzasztó nagy szórás van a gumik között. 205/55 R16 a nyári gumim mérete. Ár-érték arányban milyet érdemes venni? Érdemes-e R15-ös váltóméretet venni, mert elvileg télen jobb a vékonyabb?

Válaszát ellőre is köszönöm!
A. Botond


Kedves Botond,

Az E90-es BMW esetében nincs lehetősége arra, hogy 15" kerekeket szereljen fel. Marad tehát a 205/55 R16 méret, a márkák közül pedig elsősorban a Pirellire, a Contira és a Dunlopra irányítanám a figyelmét.

Üdv,
Gumidoki


Mitől húz?

2009. november 22., 19:52 Módosítva: 2009.11.22 19:52

Tisztelt Gumidoktor!

Skoda Feliciám van, 1999-es 1.3 Glxi. Abroncsok: Altmax General Winter 165/70 R13, amiket újonnan vettem. Most 2000 km után jobbra húz az autó. Elvittem szakműhelybe: centrírozás rendben, a futóműbeállítás OK, végül azt mondták, szálszakadásosak lehetnek. Tényleg belefutottam egy útfelmarásba kb. 50 km/h-val. A kérdésem, hogy tényleg ennyitől tönkre tudnak menni? Mennyire indokolt a csere, és megbízhatóbb pl. egy Barum Polaris?

Köszönettel:
Sz. Gábor


Kedves Gábor!

Igen, ennyitől sajnos tönkre tud menni, szerencse, hogy a futómű nem sínylette meg a manővert. Ami pedig a minőséget illeti, véleményem szerint a Barum kiegyensúlyozottabb nívót képvisel, mint a távol-keleti General. Arról nem beszélve, hogy előbbinek a téli fejlesztésekben sokkal komolyabb háttere van.

Üdv,
Gumidoki


Aszimmetrikus gumi melyik tengelyre kerüljön?

2009. november 18., 22:59 Módosítva: 2009.11.18 22:59
Kedves Gumidoki!

Meglévő, használt 2 db Fulda Kristall Montero teli gumim mellé szereztem 2 db szintén használt Continental TS810-es gumit, hasonló profilmélységgel. Tudomásom szerint az előbbi forgásirányos, az utóbbi aszimmetrikus mintázat. Mit tudsz tanácsolni, melyik kerüljön inkább az első, és melyik a hátsó tengelyre.

Előre is köszönöm!

Imre

:

Kedves Imre,

Igen, a Kristall Montero forgásirányos, míg a TS810 aszimmetrikus
kialakítású mintázat. Én azt javaslom, hogy a nagyobb profilmélységgel rendelkező téliabroncs-páros kerüljön hátra, a másik pedig előre. Ha a profilmélység nagyjából egyforma, akkor a forgásirányos mintapár kerüljön előre.

Üdv,

Gumidoki

Ne hallgasson a szerelőre!

2009. november 14., 13:24 Módosítva: 2009.11.14 13:24
 

Tisztelt Gumidoktor!

2007-es 1.4 Twinport Astrám van, a gyári mérete 195/60/15. A szerelő szerint rakhatok rá 195/65/15-ös gumit is, nem lesz baj belőle. Kényelmesebben fog futni az autó és még a gumi is olcsóbb rá! Felrakjam az új méretet mert tényleg olcsóbb, vagy maradjak a réginél? Az új gumi miatt milyen hátrányokkal számolhatok, esetleg káros-e a futóműre vagy a menetbiztonságra?

Válaszát előre is köszönöm!

Levélíró
Kedves Levélíró!

Ne hallgasson a szerelőre! Erre az autóra a gyári méret helyett a 185/65 R15 szerelhető. A nagyobb átmérőjű 195-ös méret különböző galibákat okozhat, hiába olcsóbb. Beleérhet a sárvédőbe, megváltoztatja a futómű-geometriát, a hajtáslánc áttételét, a km-órát becsapja stb.

Üdv,

Gumidoki
 

Imbolyog a téli gumin a Dacia

2009. november 14., 13:18 Módosítva: 2009.11.14 13:18
 

Tisztelt Gumidoktor!

Dacia Logan autómon 185/65 R15-ös méretű Vredestein IceTrac téli gumik vannak elöl és hátul. Az autóban menet közben olyan érzés van, mintha kicsit csúszkálna az úton, tehát nem érzem stabilnak az autót. Ön szerint miért van ez? A gumik 9 mm mély bordával rendelkeznek.

Zoltán


Kedves Zoltán,

A Vredestein IceTrac egy jó minőségű termék, a méret is a Loganra való. Valószínűleg nagyon újak még az abroncsok, ez okozza a furcsa érzést. Legyen kicsit türelemmel, "koptassa be" a gumikat! 1-2000 km alatt fokozatosan tompulnia kell a jelenségnek. Persze kopott nyári gumihoz képest mindig "imbolygósabb" lesz egy jó téli gumi, ez az ára a mély és tagolt profilnak.

Üdv,

Gumidoki
 

18-as alufelni Astrára

2009. november 11., 23:52 Módosítva: 2009.11.11 23:52

Üdv, kedves Gumidoktor!

Van egy Opel Astra H Gtc-m, 1,6-os benzines. A minap vettem rá egy 8 coll széles, 18 coll átmérőjű Oxigin 8 alukereket. Az lenne a kérdésem, hogy 215 vagy 225 széles gumit ajánlana erre a felnire. Jelenleg 215/45 R17 méret van az autómon és úgy gondolkodom, hogy ha 215 szélesség marad, akkor nem fogja vissza az autót és nem nő a fogyasztás sem. Eredeti méretem: 205/55 R16.

Köszi a választ előre is.

Üdv, Zoli.


Kedves Zoli,

Én erre az autóra 17"-ban is a 205/50 R17 vagy 225/45 R17 méreteket javasoltam volna. 18"-ban szintén a 225-ös a megfelelő, konkrétan ugye a 225/40 R18-ról beszélünk. A gyári 205/55 R16-nak ezek a helyes váltóméretei.

Üdv,

Gumidoki

Centrírozás helyesen

2009. november 10., 12:00 Módosítva: 2009.11.10 12:00

Tisztelt Gumidoktor!


Az lenne a kérdésem, hogy ha elviszem a 4 darab alufelnimet centíroztatni, akkor miért nem veszik le centírozás előtt a régen felrakott súlyokat a kerekekről? Nem az lenne a helyes művelet, hogy a régieket leveszem és újra megnézem, hogy hova is tegyek újakat? Egy idő után megtelik a felni pereme és nem fér rá több, ha így csinálják mindig...

Nem?

Köszönöm szépen!


Szabó Balázs

Kedves Balázs,

Igaza van, ez így nem centrírozás, maximum a korábbi kiegyensúlyozás helyességének az ellenőrzése. A korrekt centrír a súlyok eltávolításával kezdődik.

Üdv,

Gumidoki


Ráz a felni

2009. november 10., 00:28 Módosítva: 2009.11.10 00:28

Tisztelt Gumidoki!

Feltettem a téli kerekeimet az autómra, ami, igaz, használtan vásárolt
lemezfelni, de már másodszor centríroztattam ki, és sajnos még mindig ráz. Hozzáteszem, nem közlekedem állat módon nagyon nagy tempóban, mégis eléggé érezni lehet. A kérdésem az lenne, hogy mit lehetne kezdeni vele, vagy kukába való? Ha még használhatom, mennyiben befolyásolhatja ez a menetbiztonságot, illetve nem tesz-e kárt a futóműben ez a sok kis ütés, vibráció?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel:

Bubu


Kedves Bubu,

Mindenképp járjon a végére, mi okozza a vibrációt, mert azon túl, hogy kellemetlen a jelenség, kárt tehet az autó egyes alkatrészeiben is. Először is: biztos, hogy a megfelelő méretű a használtan beszerzett lemezfelni (gumi)? Főleg a középfurat eltérése tud ilyen jelenséget produkálni. Nem sérült-e valamelyik felni (gumi)? Ezt gumisnál, centrírozó gépre szerelve és megpörgetve könnyen el lehet dönteni.

Ezeket kéne első körben ellenőriznie.

Üdv,
Gumidoki


Aszimmetrikus gumi merre forogjon?

2009. november 10., 00:19 Módosítva: 2009.11.10 00:19
Üdvözlöm!


A minap vettem 4 db téli gumit: Dunlop SP Winter Response-t. Ezek
aszimmetrikus mintázatúak. Az oldalfalon jelölve van a külső és belső oldal, valamint a forgásirány, de ahogy nézem, ez mind a négy egyforma. A kérdésem, hogy akkor a két ellentétes oldali gumi nem jó oldallal lesz szerelve? (Például: jobb oldalon jók lesznek, de a bal oldalon a külső oldalfal lesz belül?) Mert, gondolom, a forgásirány a fontosabb.


Tisztelettel:

B. Gyula

Kedves Gyula!

A Dunlop SP Winter Response nem forgásirányos, "csak" aszimmetrikus mintázat. Így csak és kizárólag arra kell figyelni, hogy a felnikre a külső-belső oldalának megfelelően kerüljenek fel az abroncsok, kötött forgásirány nincs. Amit Ön a forgásirányt mutató jelnek hisz, az a Dunlop márkajelzése.

Üdv,

Gumidoki


Megmaradt a gumi, mennyiért lehet eladni?

2009. november 4., 16:32 Módosítva: 2009.11.04 16:32

Tisztelt Gumidoktor!

Szeretném megtudni, hogy 2002-es Citroën Xsara-ról ránkmaradt 4 db téli gumit milyen áron lehetne eldani. A gumi adatai:

márka: Michelin
típus: Alpin
évjárat: 2002
méret: 195/55 R15
terhelési index: 85
sebesség index: T
profilmélység: 6 mm

Válaszát előre is köszönöm:

Szalai János


Kedves János!

Nehezet kérdez. A reális eladási árat a piac, azaz a kereslet határozza meg. Xsara viszonylag sok van, a Michelin jól csengő márkanév, szóval bizonyára el lehet adni ezeket a gumikat. A 6 mm-es profilmélység miatt azonban már csak egy szezonra alkalmasak. Véleményem szerint olyan 6 -7 000 Ft/db a reális ár értük.

Üdv,

Gumidoki

Guminyomás melegben, latyakban, hóban

2009. október 28., 18:08 Módosítva: 2009.10.28 18:08

Kedves Gumidoktor!

Nemrég rakattam fel a téli abroncsaimat: Michelin Alpin2 185/60/15 (2002-es Astra G). Észrevettem, hogy nagyon ráznak, hát a nyomás jó sok volt bennük (2,6), leengedtem belőlük. Az autónak 2,1-2,2 elöl, hátul 2,1-3,0 a gyári értéke. Üresen járok vele városban, így alsó értékre szoktam fújni.
Mennyivel kell más nyomásra fújni a téli gumit például hóban, latyakban, és most, amikor még aránylag meleg van?

Üdv,
V. Ákos


Kedves Ákos!

Ez inkább 185/65 R15, esetleg 195/60 R15 méret lesz, ezek valók a G-Astrára.
A téli gumi nyomását pedig úgy javallott beállítani, hogy az autó gyártója által az adott abroncsmérethez előírt értékhez hozzáadunk 0,2 bart.

Üdv,

Gumidoki


Nyári gumik téli álma

2009. október 27., 15:15 Módosítva: 2009.10.27 15:15

Tisztelt Gumidoktor!

Feltetettem a téli gumikat az autómra, a nyári abroncsokat szeretném téliesíteni.
Ön milyen ápolószert ajánl, illetve hogyan tároljam az abroncsokat, hogy
biztosan jók legyenek tavasszal is?

Üdvözlettel:

F. Péter


Kedves Péter!

Az autósboltokban és benzinkutakon található gumiápolók bármelyikét használhatja, de előtte egy alapos mosás sokat számít. Aztán száraz, hűvös, nem páradús helyen kéne tárolni a gumikat tavaszig.

Üdv,

Gumidoki

'02-es Twingóra mekkora abroncs való?

2009. október 22., 11:41 Módosítva: 2009.10.22 11:41

Kedves Gumidoktor!

Annyi méretet hallottam már a Twingókra, hogy nem is bírom követni. Ha jól tudom, 155/65 R14 a gyári méret. Kérdésem az lenne, hogy milyen méretek jöhetnek még szóba felnicsere nélkül. Most éppen télit keresek, de nyári is érdekes lehet.

Előre is köszönöm a segítséget!

Üdv:

Zsófia

Kedves Zsófia,

A Twingót eddigi pályafutása során valóban többféle mérettel szerelték. Nem mindegy tehát az évjárat és a felszereltség, mert ezek nagymértékben befolyásolják az abroncs- és kerékméretet is.
A 155/65 R14 valóban - talán a leggyakoribb - gyári méret volt. Igazából ez az abroncsméret tökéletes is télre, nyárra egyaránt a Renault kisautójára.

Üdv,

Gumidoki

Újszerű 8 éves abroncs: kidobandó?

2009. október 22., 10:52 Módosítva: 2009.10.22 10:52
Tisztelt Gumidoktor!

Nemrég sikerült hozzájutnom egy garnitúra 2001/36. heti 185/55 R14 Michelin Alpin téli abroncshoz. A gumik gyakorlatilag teljesen újnak néznek ki, szinte alig kopott egy mm a bordákból. Akárhol nézem, nemhogy hibát, de még egy hajszálrepedést sem találok rajtuk. Az lenne a kérdésem, hogy a kora miatt meddig használható egy ilyen jól tárolt, szinte "új" garnitúra gumiabroncs?

Válaszát előre is köszönöm!

Levélíró

Kedves Levélíró!

Akárhogy számolom, ez a garnitúra elmúlt nyolc éves. Ez a közlemény idén látott napvilágot: http://www.aabroncs.hu/blog/2009/04/24/a-harom-eves-abroncs-nem-oreg-abroncs E szerint is legkésőbb 10 éves korában minden abroncsot le kellene cserélni. Én ennél szigorúbb vagyok, én 6, maximum 8 éves korban tenném ugyanezt. Miután mindezeket elolvasta és végiggondolta, a döntés felelőssége az Öné...

Üdv,

Gumidoki

Harmadszor is kitört a kereke - gyanút fogtam

2009. október 16., 11:40 Módosítva: 2009.10.16 11:40
Tisztelt Gumidoktor!

Immár háromszor tört ki a Skoda 120-as autóm hátsó kereke. A megérzésem az, hogy a féltengely és a fékdob kicserélése mellett érdemes lenne a  felnit is kicserélni. Én alufelnit szeretnék rá. Tudna tanácsot adni, hol tudnék ilyet vásárolni? 130 az osztókör és 13 colos a kerék.

Köszönöm válaszát!

Üdv: József

Kedves József!

Azt elég egyértelműen meg lehet állapítani, hogy a kerék sérült-e, avagy  nem. Ha igen, akkor ki is kell cserélni, de nem feltétlenül alufelnire.
Inkább annak nézzen utána, mi az az ok, amiért háromszor egymás után  megismétlődhetett ez a baleset!
Persze lehet erre az autóra is alufelnit tenni, de a megfelelő méret beszerzése nem egyszerű, inkább csak használtan, hirdetések útján tudom elképzelni, hogy sikerülhet. Esetleg egy költségesebb eljárással, osztókör-módosítóval is megoldható a dolog. Én azonban inkább azt javaslom, hogy első körben tegye biztonságossá az autót, amibe a kerekek biztos rögzítése alapvetően beletartozik. A csinosítás ráér később...

Üdv,

Gumidoki

Gyorsan kopik

2009. október 15., 23:52 Módosítva: 2009.10.15 23:52

Kedves Gumidoktor!

Tavasszal vettem egy garnitúra Dunlop Sport Fastrespone SP 195/65/r15 91H gumit a Citroen C5 kombimra (benzin, 2000 ccm, 2004-es, a régi sorozat). Azóta kevesebb mint 15 000 km tettem meg, és az első kettő már gyakorlatilag tükörsimára kopott. A jelek még éppen látszanak kívül, de belül már minta sincs. A hátsó két gumi még egész jó.
Nem vagyok sportos vezető, meg ez nem is egy sportautó. Viszont minden reggel és este kb. 700 métert murvás úton megyek.

Kérdéseim:
- Ez normális kopásnak nevezhető?
- Mit tudok tenni, van garancia ilyen esetre?
- Mit vegyek legközelebb helyette?

Köszönöm előre is,
M. Mihály


Kedves Mihály,

Nem, ez nem nevezhető normál kopásnak. Azonban itt nem csak gyors kopásról van szó, hanem egyenlőtlenről is. Ezt írja ugyanis: "A jelek még éppen látszanak kívül, de belül már minta sincs." Ez a tény pedig futómű-hibára utal, ami oka lehet az idő előtti kopásnak is. Én tehát azt javaslom, ellenőriztesse a futóművet első körben!
A garanciális bevizsgálást lehet igényelni (az abroncsvásárlás helyén), de sok jóval nem kecsegtetem pont az egyenlőtlen kopás miatt. Próba-szerencse, egy kísérletet lehet, hogy megér.
Amennyiben a futómű be van állítva, akár ugyanilyen abroncsokat is
vásárolhat, ha a kopástól eltekintve meg volt elégedve velük.

Üdv,

Gumidoki

Mitől ráz az alufelni?

2009. október 5., 19:39 Módosítva: 2009.10.09 15:37
Tisztelt Gumidoktor!

Egy tapasztalatomat szeretném megosztani és egyben kérdezni is:
Többen panaszkodnak és én is így jártam, hogy az alufelni ráz, hiába van már sokadszorra kicentrírozva. Viszont téligumival és acélfelnivel semmi gond. Most, ahogy hűvösebb lett az idő, a keréknyomás visszaesett 2,0-ra és egyáltalán nem ráz a kormány, viszont ahogy feljebb emelem az értéket, elkezd rázni, egyre jobban.
Focusom van, 195/65 R15-ös mérettel, 2,1 az előírt nyomás. Ezek alapján úgy gondolom, biztos a gumikkal van a gond és nem a felnikkel, de mitől lehet ez a jelenség? Mi a véleménye?

Üdv:Gergő


Kedves Gergő!

A tapasztalata azzal lehet összefüggésben, hogy a puhább, kisebb nyomású abroncs jobban elnyeli a kerék rázkódását, rezgéseit. Ez azonban csak tüneti "kezelés".
Az alufelnik (pláne peres, alacsony oldalfalú abroncsokkal) nagyon könnyen deformálódnak a hazai – helyenként katasztrofális minőségű –  utakon. Legtöbbször ez az oka a kerekek vibrálásának.
Persze a fékektől kezdve az elfáradt szilentekig számtalan okozója lehet ennek a kellemetlen jelenségnek. Nagyon sokan pl. nem használnak tehermentesítő gyűrűt, holott a felnijük középfuratának átmérője nagyobb, mint a kerékagy átmérője. Pedig a kerékcsavarok önmagukban csak rögzítenek, nem központosítanak. Szóval a dolog sokszor összetett, nem egyszerűen megfejthető...

Üdv,
Gumidoki

Rovatok