Kedves Gumidoktor!
A véleményét szeretném megkérdezni az osztókör-modosító csavarokról.
Van egy Citroën Evasionom, aminek 5x98-as az osztóköre, de az ilyen méretű alufelnikből elég kicsi a választék. Viszont az 5x100-asból már jóval bőségesebb. Hallottam, hogy ilyen esetben az osztókör-módosító csavar megoldás lehet. Egyesek helyeslik, mások viszont nem javasolják.
Önnek mi erről a véleménye?
Köszönöm:
Tibi
Kedves Tibi!
Az excenteres, vagy más néven mozgó fejű csavarokkal az ilyen kis osztókör-kerékagy különbségek biztonsággal áthidalhatók.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
A Falken FK 452 és a ZE 912 milyen gumikategóriának számít? Az automax.hu oldalán, az Autógumi tanácsadó című rovatban olvastam egy olyan osztályozást, miszerint a Falken márka alsó kategóriás gumi. Ha személygépkocsira halk és tartós, alacsony gördülési ellenállású gumikat (205/55 R16-os méretben)szeretnék, akkor ön mit javasolna?
Köszönettel:
Csaba
Kedves Csaba!
A magam részéről a Falkent az alsó-középkategóriába sorolnám. Szerintem egy jó ár-érték aránnyal bíró márka. Ha igazán alacsony gördülési ellenállású mintázatot keres a 205/55 R16 méretben, akkor pl. a Pirelli P6 Cinturatót vagy a Michelin Energy Savert ajánlom figyelmébe.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Érdeklődnék, hogy tud-e olyan oldal mondani, ahol a különböző autótípusokhoz tartozó felnik lyukosztása táblázatos formában (egymással összehasonlítható módon) megtalálható.
Köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Sokat keresgéltem ezt a neten én is, de pont ilyet sajnos nem találtam. Ezt a linket tudom egyedül e témában elküldeni önnek.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Olvastam korábbi cikkeit az ET-szám eltérésével kapcsolatban, nagyon hasznosnak találom az oldalát. Nekem egy 2001-es évjáratú Renault Megane Break típúsú autóm van. Információm szerint a gyári mérete 5,5X14 4X100X60 ET36.
Találtam egy céget, akik igen kedvező áron tudnak garanciával felújított lemezfelnit adni. A kérdésem az lenne, hogy az autóra felrakható-e a következő szintén felújított Renault felni: 14" ET42, 4x100. Megengedett-e a 6 mm eltérés, illetve ennek milyen hatási lehetnek a futóműre nézve?
Köszönettel:
András
Kedves András!
Az ET-szám vagy besajtolási mélység a felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolsága. Minél kisebb az ET-érték, annál kijjebb jön a kerék a kerékjáratból. A keréknek befelé nincs igazán helye terjeszkedni, úgyhogy ez a 6 mm lehet, hogy pont elég ahhoz, hogy valamihez a kerék belül hozzáérjen. Ezt csak és kizárólag úgy tudja megállapítani, hogy felpróbálja a kérdéses felnit az autóra. Mindezt lehetőleg az első keréken tegye, és mindkét irányba kitekert kormánnyal ellenőrizze, hogy hozzáér-e valamihez a kerék úgy, hogy az autó súlya is rajta van!
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
2.4 JTD 156-osomra szeretnék a gyári méretű 205/55/16R Toyo R888 gumit szerelni. Szeretek sportosan vezetni, szeretnék nagyobb tapadást elérni. Az autó orrnehéz, eléggé hajlanak elöl a gumik oldalfalai, ezt szeretném kiküszöbölni ezzel az abronccsal. Ön szerint jó választás ez a típus?
Meghoznám azt a kompromisszumot is, hogy nedves úton kevésbé nyújt többletet a gumi. A korábban próbált Bridgestone Potenza re050a nem hozta meg a várt eredményt.
Várom válaszát:
László
Kedves László!
Mindennapos használatra nem javaslom az R888-at, az ugyanis közelebb áll a versenygumikhoz, mint az utcaiakhoz. Csak teljesen száraz aszfalton és melegben érezné az előnyeit, de várható futásteljesítménye jóval kisebb lenne, mint pl. a Bridgestone-é volt.
Ha igazán sportos viselkedést szeretne, válassza például a Pirelli PZero Nerót!
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Tavasszal tervezem lecserélni Toyota Corollámon a gumiabroncsokat. Melyik gumit válasszam: Michelin Energy Saver 195/60/15, vagy Hankook Ventus Prime 195/60/15?
Éves szinten 25 000 kilométert megyek, többnyire rossz minőségű utakon. A gumikra darabonként 15-20 ezer forintot szánok. Számomra legfontosabb a biztonság, majd a tartósság.
Válaszod köszönöm.
Kedves Levélíró!
Kérdése olyan, mintha egy Porschét és egy Volkswagent kellene összehasonlítanom… Egyértelműen és minden szempontból jobb abroncs a Michelin. A kérdés, hogy mennyi köztük az árkülönbség.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Az autómhoz kerestem nyári gumit, és a Falken ZE912-re esett a választásom. Ebből létezik 195/55 R15 85 H MFS és 195/55 R15 85 V. Azt tudom, hogy a H az 210 km/h-ig, míg a V 240 km/h-ig megfelelő, de mi az az MFS?
Várom válaszát!
Kedves Érdeklődő!
Erre a kérdésre még a Falken hazai importőre sem tudott egyértelmű választ adni… Az MFS jelölés egyébként a Continental abroncsoknál a peremvédős kivitelt jelöli, tehát gyanús, hogy itt is erről lehet szó…
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Van egy öregecske Daihatsum, amire most készülök venni egy használt Avon abroncsot. A kérdésem az lenne, hogy mi a véleménye a márkáról, én ugyanis nem nagyon ismerem.
Köszönettel:
Attila
Kedves Attila!
Az Avon egy tradicionális brit márka, ma a Cooper Tyre and Rubber Company tagja. Nálunk nem igazán ismert, de kiegyensúlyozott, megbízható termékei vannak. Véleményem szerint az ismert prémiumgyártók erősebb másodmárkáival van egy színvonalon.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Egy Vitót személyautóként használunk, ez még 5 személyes, de teherautónak vizsgáztatva. Azt szeretném megtudni, rakhatok-e rá a gyár által javasolt 215/65 R15 méretű, de nem C jelzésű gumit?
Köszönöm a segítségét!
Kedves Érdeklődő!
Tudtommal tehergépkocsinak vizsgáztatott autóra C-s abroncs a kötelező.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Kérdésem a következő lenne: WV Polómra, ami 4x108-as osztókörrel van ellátva, kaptam egy ajándék felnit 4x100-as lyukosztással. Felrakhatom ezt így is, ha felmegy, vagy milyen lehetőségeim vannak, hogy használni tudjam őket?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdv:
Gabesz
Kedves Gabesz!
Rossz hírem van, ez a felni nem szerelhető fel az autójára. Próbálja meg elcserélni egy Polóhoz illő méretűre! Esetleg az osztókör-módosító jöhet még szóba, de én ezt a megoldást nem igazán szívlelem...
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Az lenne a kérdésem, hogy melyik guminak jobb a kopásállósága: az egyik a Pirelli P7, a másik pedig Yokohama Cdrive.
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
A válasz egyszerű: ugyanazon feltételek között a P7-nek egyértelműen nagyobb lesz a futásteljesítménye.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
1996-os Swift Sedan 1.6 automata gépsárkányom van. Nyári gumit vennék alufelnivel.
A gyári méretek: felni 5x14 ET45, gumi 165/65R14. A kinézett felni Alessio 5.5x14" ET38-as, a gumi 175/65 R14-es.
A felni tutira jó (belső síkja 1, külső síkja 13 mm-rel áll kintebb). Tudom, hogy a 175/60-as gumi lenne kompatibilisebb, de sajnos jó áron ebből nem tudok szerezni. Kérdésem, hogy a 175/65-ös gumit fel lehet-e rakni? A kerék kerülete 570 mm-ről 583-ra növekszik, ez 2,28% eltérés.
Üdvözlettel:
Attila
Kedves Attila!
Igen, a felni jónak tűnik, de nem írta meg pl. az osztókörét és középfuratát...
A gyári méretnél 14 mm-rel nagyobb 175/65 R14 túl nagy erre az autóra, félő, hogy bele fog érni a kerékdobba. Valóban a 175/60 R14 lenne a legjobb választás a gyári 165/65 R14 mellett, de akár a 195/55 R14 is szóba jöhet még.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Suzuki SX4-re feltehető-e alufelni az eredeti acélfelni csavarjaival? Az acélfelni 6X16, az alu 6,5X16-os, gumiméret 205/60 X16.
Köszönettel:
Robi
Kedves Robi!
Információim szerint nem, ennél a típusnál az alufelni rögzítéséhez más csavarok kellenek.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Kérdésem a következő lenne: Használható-e kb. 4-5 mm-re kopott téli gumi legalább egy szezont tél után. Ősszel úgyis selejtezném őket. Gondoltam, talán még elmegy, Önnek mi a véleménye erről?
Köszönöm.
Kedves Levélíró!
Ha ősszel tervezi a cserét, akkor addig elfut a tavaszi-nyári időszakban ez az abroncs. Feltéve persze, hogy nem megy havonta 8-10 ezer km-t, vagy nem 300 lóerős az autója, de gondolom, erről nincs szó. Egyedül a nyári komoly kánikulában tapasztalhat némi tapadásvesztést téli abroncsok használata esetén, sőt, extrém esetben a futófelület meg is "éghet"... Ennek esélye azonban normál használatnál csekély.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Kérdésem, hogy hol lehet beszerezni, csináltatni tehermentesítő gyűrűt (60-58 mm-re). Előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
A legtöbb, felnivel is foglalkozó gumis be tud szerezni vagy tud csináltatni ilyet, miután "levette" a méretet.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Az a kérdésem, hogy van-e különbség a személygépkocsira való téli és nyári gumi között abban, milyen mélynek kell lennie minimálisan a recézetnek ahhoz, hogy közlekedhessek vele.
Köszi:
Maci
Kedves Maci!
Téli és nyári mintázat esetén is 1,6 mm a törvényileg előírt minimális mintamélység. Azt azonban érdemes tudni, hogy egy téli abroncs 4 mm-es profilmélység alatt már nem tölti be szerepét és nem tekinthető téli abroncsnak. A nyári abroncsoknál - főleg a nagy teljesítményű gumik esetén - a biztonsági határ a 3 mm.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Tavaly vásároltam 4 acélfelnit és két téli gumit (ennyire futotta akkor), amelyeket az első kerekekre fel is szereltettem. Most tönkrement a két régi gumim, és akarok venni a hátsó kerekekre is új gumit, csak az a problémám hogy nem kapok olyan márkájú és mintázatú gumit, mint amilyet tavaly vettem.
Kérdésem az lenne, hogy más mintázatút és más márkájút vehetek-e hátra, mint ami elöl van.
Kedves Levélíró!
Tudom, hogy az anyagi lehetőségek végesek, de például az ilyen esetek elkerülése végett is ajánlott 4 db téli abroncs vásárlása... Nincs baj egyébként, az a lényeg, hogy az egy tengelyen lévő kerekeken legyen egyforma mintázat. Arra azonban figyeljen, hogy az új abroncsoknak ugyanaz legyen a mérete - a terhelési és sebességindexe is -, mint a meglévő abroncsoké!
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Kérdésem az lenne, hogy Ignisre a 4x100 15" 7J 37-es ET-vel, 195/50/15" gumival felszerelhető-e a futómű későbbi károsodása nélkül.
Köszi:
Krisztián
Kedves Krisztián!
Az Ignis gyárilag zömében 165/70 R14, ritkábban 175/65 R14 abroncsmérettel készült. Ebből kiindulva a 195/50 R15 nem a megfelelő váltóméret, az "igazi" a 185/55 R15 vagy a 205/50 R15 lehet. Előbbi azonban nem szerelhető 7" széles felnire, csak maximum 6,5"-osra. A 4x100 mm-es osztókör korrekt, a középfurat pedig 54 mm kell legyen. Az ET-számot 7" széles felni esetén 40-42-ben határoznám meg.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
165/80 R13-as abroncsokat hány barra kell felfújnom elöl, és mennyire hátul? (’97-es 1.6-os Escort).
És ha az első gumik belső szélei kopottak, akkor a nyomás nem volt megfelelő, vagy futómű-beállítást igényel? A 165/80 R13-asak már új gumik lesznek.
Kedves Levélíró!
Az Escort helyes gyári mérete 13"-ban a 155/80 R13 (155 R13) vagy a 175/70 R13.
A helyes nyomásértékek tekintetében sajnos nem tudok nyilatkozni, mert azt minden esetben az autó gyártója határozza meg az adott típus adott gyári abroncsaira. Ezeket az értékeket az autó használati utasításából vagy a karosszérián elhelyezett matricákból tudhatja meg. Ha ezek nincsenek már meg, keresgéljen a neten, vagy valamelyik Ford-márkaszervizben érdeklődjön!
A féloldalas kopás pedig egyértelműen futómű-beállítási problémára utal.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Alufelni-vásárlás előtt állok. Et38 kéne az autómra, de a kinézett felni ET35-ös. Ettől még jó lehet? Azt még nem tudom, mekkora a vásárolandó felni agymérete. Azt tudom, hogy Merci 190e-n volt szűkítővel! Nekem Seat Ibizára kellene!
Várom válaszod!
Üdv:
Csaba
Kedves Csaba!
Nagyon sok itt a kérdőjel, szinte semmilyen méretet nem írtál meg az ET-értéken kívül... Járj utána a középfuratnak, nagyon fontos adat! Az azonban eléggé megkérdőjelezi a dolgot, hogy a 190-es Mercedes osztóköre 5x112 mm volt, Ibizát azonban sosem gyártottak ilyen osztókörű felnivel... Ellenőrizd le ezt is!
Mindezek ellenére, ha valóban csak ez lenne a különbség, akkor ez a 3 mm-es eltérés valószínűleg nem fog gondot okozni.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Jó minőségű felnimárka/típus (könnyűfém, esetleg versenyfelni) érdekelne Renault Mégane 1.6 2007-es gépre 15-ös vagy 16-os méretben; ill. erre a gépre (15-ös felnire) milyen márkájú/típusú téli gumi lehet ön szerint a legjobb?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdv:
Balázs
Kedves Balázs!
Erre a nagyon általános kérdésre nehéz válaszolni. Nem tudom, milyen elvárásai vannak, mennyit szán rá, ezek pedig nagyban befolyásolhatják, hogy mi lehet Önnek az ideális választás.
Ha igazán jó minőségű felnit szeretne, nézzen szét a teljesség igénye nélkül pl. a BBS, Momo, Antera, AEZ, Toora vagy OZ palettáján!
15-ös méretben - ami a Mégane esetében ugye 195/65 R15 méretet jelent – én valamelyik prémiummárkát (Conti, Pirelli, GoodYear) vagy erős másodmárkát (Dunlop, Kleber stb.) javasolnám.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Állandó összkerekes terepjáróm van, melyen terepgumik vannak. Kérdésem, hogy a terepgumik "roncsolják-e”, rontják-e a hajtásláncot, kardánt, felfüggesztést, ha műúton közlekedek vele.
Tisztelettel:
Tom
Kedves Tom!
Nem mondanám ezt, inkább csak nagyon kellemetlen ilyen gumikkal kiépített úton közlekedni. Darabosak és hangosak.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Jazzemre 175/65 R14 helyett 185/65 R15-öt tettem. ET stimmel, maximális berugózáskor sem ér bele semmibe, és sokkal jobban néz ki. Azon kívül, hogy nem váltóméret, mivel indokolná, hogy ne legyen ekkora a gumi? Ugyanis más kiskategóriás autót is szerelnek ekkora kerékkel gyárilag, sőt, nagyobbal is.
Köszi:
Ati
Kedves Ati!
Azzal indokolnám, hogy az autót nem ezzel az abroncsmérettel "találták" ki. A futómű, a fékek, a hajtáslánc mind a 175/65 R14 mérethez , illetve annak gördülési kerületéhez, ha úgy tetszik, átmérőjéhez van "hangolva".
Persze mindezek ellenére egy olyan meggyőző érv előtt, hogy jobban néz ki, meg kell hajoljanak a Honda fejlesztőmérnökei... Ön sem hiszem, hogy két számmal nagyobb cipőben jár, mint amilyen a lábmérete...
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
A nyári autógumimat szeretném leápolni, milyen ápolószert vegyek? A csere után pedig a téliket is szeretném leápolni.
Azt megtettem a nyáron, hogy a téli gumikat kitakarítottam a kövektől meg mindentől, amit összeszedett, de nem ápoltam le, mert nem tudom, mivel kell.
Köszönöm segítségét.
Tisztelettel:
József
Kedves József!
Erre a célra tökéletes az autósboltokban (pl. Homasita) vagy benzinkutaknál kapható, kifejezetten gumiabroncs ápolására ajánlott ápolószer.
Üdv:
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Egy 2003-as Honda Accordom van, és a problémám az, hogy autópályán 120-140 km/h között ráz a kormány. Sem alatta, sem fölötte. A jelenség nagyon idegesítő, mivel ebben a sebességtartományban használom pályán 80-90%-ban.
A gyári alufelnire szerelt téli gumikkal ez a jelenség nem tapasztalható, ezért gondoltam, hogy a már amúgy is csereérett gumikat (Dunlop Sp 205/55 R16) lecserélem Hankook Ventusra. Azonban a jelenség továbbra is fennállt, habár már nem ráz annyira. A gyárival megegyező méretű Fondmetal felnik vannak rajta.
A kérdésem az lenne, hogy görgőztessem-e meg a felniket, és ha igen, akkor mennyibe kerülhet? Vagy esetleg van valami egyéb tippje, hogy mi okozhatja ezt?
Kedves Levélíró!
Ha gumicsere után is fennáll a jelenség, gyanús, hogy a felni sérült, vagy a felnik sérültek. Ez viszonylag könnyen megállapítható, ha gumisnál leveteti a kerekeket, és megforgatják kiegyensúlyozó gépen.
A görgőztetés a sérülés mértékétől függ, no meg attól is, hol csináltatja… Nem egy hatalmas összeg, pláne ha azt nézzük, hogy megszünteti a kellemetlen jelenséget, amely hosszabb távon egyébként az autónak sem tenne jót.
Még egy dolgot ellenőrizzen azért le, nevezetesen azt, hogy a Fondmetal felnik középfurata megfelelő-e az Accordra. Ha nem, akkor a tehermentesítő gyűrűk hiánya is okozhat ilyen jelenséget, bár akkor általában nem egy ilyen szűk sebességtartományban ráz a kerék.
Végső soron pedig rossz centrírozás is okozhat vibrálást…
Üdv:
Gumidoki