Kedves Autódoki!
Van egy VW Vento 1.9 td 75 LE autóm, 210 ezer km-rel, jó állapotban. Az zavar, hogy nagy a fordulat, 120-nál kb. 3200, nyilván ez az áttétel miatt van, de a teljesítmény-nyomaték arány miatt is szerintem, húzni is csak 2500-tól akar. Hogy növeljem a legoptimálisabban a teljesítményét nagyobb kár nélkül? Mert 3-4 évig szeretném még megtartani…
Előre is köszönöm:
Adi
Kedves Adi!
Az áttételen nem tudunk egyszerűen módosítani, de a teljesítményt viszonylag egyszerű módon lehet növelni, akár a befecskendezett mennyiség, akár a turbónyomás és a mennyiség együttes növelésével, amit egy adagolós vagy egy chiptuningos simán meg tud oldani, ésszerű keretek között.
Az autó azonban ekkor a nagyobb teljesítmény miatt hajlamosabb lesz a melegedésre, és elképzelhető, hogy jobban is fog füstölni, ez utóbbi a beavatkozás minőségétől is függ.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Az alábbi kérdésre szeretnék választ kapni:
Lehet-e az automata váltót menet közben N állásba rakni, majd vissza D be, hogy az autó kevesebbet fogyasszon? Okozhatja-e ez a váltó meghibásodását?
Válaszát előre is köszönöm.
Gyuri
Kedves Gyuri!
Elméletileg lehet, a gyakorlatban azonban nem javasolt menet közben N fokozatba tenni a váltót, mert ekkor a váltó olajnyomása nagyjából alapjárati szintre esik vissza (hiszen a behajtótengely alapjárati fordulattal forog), a váltó pedig nagyobb fordulattal forog, kis terheléssel.
Menet közben a választókapcsolót D állásban kell hagyni, motorfék üzemben is.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Skoda Feliciám van. A gyári 50 W-os izzókat kicseréltem 100 W-os xenonfényű (de nem xenon) izzókra. Az a problémám vele, hogy nagyon gyengén világít, még teljes sötétségben (értsd: lakott területen kívül) is. Elképzelhető az, hogy nem bírja az akkumulátor a 100-as izzót?
Üdvözlettel:
Zoli
Kedves Zoli!
Jó lenne tudni, milyen az a 100-as izzó, mert elvileg jobban kellene világítania, hiszen a generátornak ez nem lehet probléma. Probléma lehet azonban valahol a rendszerben egy megnövekedett átmeneti ellenállás, ahol nagy a feszültségesés, esetleg egy oxidált testpont.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Az autómon szivárog a hűtő, úgy gondoltam, megpróbálkozom egy tömítő adalékkal. A boltban a THRUNO STOP-LEAK-et ajánlották, a használati utasítás azt írja, hogy közvetlenül a hűtőbe töltsük, de ez nem lehetséges. A boltban azt mondták, nyugodtan öntsem a kiegyenlítőtartályba.
Arra lennék kíváncsi, hogy valóban jó lesz-e, ha a kiegyenlítőbe töltöm, mert szerintem ott nincs keringés, és ha oda töltöm, nem vagy csak nagyon lassan fog bekerülni a rendszerbe. Mi a véleményed? Mi lenne a helyes technológia?
Kedves Levélíró!
Valóban, bizonyos hűtőrendszer-kialakításnál a kiegyenlítőbe (tágulási tartályba) töltött tömítő adalék nem a legjobb megoldás, azonban nincs más lehetőség, csak ha leengedjük, összekeverjük, majd ismét visszatöltjük a hűtőfolyadékot.
Egyébként én a magam részéről ezekre az adalékokra csak szükségmegoldásként tekintek, mert a hűtőrendszer hatásfokát is csökkenti valamelyest, mint végleges megoldást nem javaslom.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Tízéves Toyotámban egy címke figyelmeztet a napellenzőn, hogy a légzsákot 10 éves korában ellenőriztetni kell, illetve szükség esetén patronokat cserélni benne. A márkaszerviz szerint ez egyenlő a teljes légzsák cseréjével, ami sok pénz.
Mi az igazság? Befolyásolhatja ennek a műveletnek a kihagyása a légzsák működését?
Üdvözlettel:
Cooper
Kedves Cooper!
Sajnos igen, ez egyenlő a légzsákmodulok cseréjével, és a gyár ajánlása szerint ezt azért kell végrehajtani, mert a megfelelő működés csak így biztosítható. A csere elmulasztása miatt a zsák nem megfelelően nyílik ki, patronja nem gyújt megfelelően, továbbá a zsák anyaga is elöregedik, az összehajtás a tíz év alatt annyira "beállt", hogy lassítja a felfúvódást, stb.
A megfelelő működés érdekében javasolt a cseréje, a csere elmulasztása azonban egyéb veszélyt nem okoz, a véletlenszerű kinyílás esélye nem nő.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Van nekem egy Ford Fusion 1.4 2005-ös évjaratú autóm. Ajánlja-e télire a külső hűtőrácsvédő felszerelését? Régen sok Trabin és Wartburgon lehetett látni, könnyebben melegedtek és kevesebbet fogyasztottak. Egyáltalán létezik-e erre a típusra? Másik kérdésem, hogy ajánlja-e a 4 pólusú gyújtógyertyát ehhez a modellhez.
Várom válaszát. Előre is köszönöm:
Béla
Kedves Béla!
Semmi nem indokolja a hűtő letakarását, ha a motor termosztátja jó és megfelelően zár. A fűtés is elegendő lesz, és akkor sem melegszik gyorsabban a motor, ha az egyébként hideg, cirkulációban részt nem vevő (melegedési fázis) hűtőt letakarjuk. Ezzel legfeljebb a rossz termosztát okozta problémákat enyhíthetjük, ahogy régebben tettük.
A 4 pólusú gyújtógyertyát ajánlom, hosszabb élettartamú, és szélsőséges helyzetben, kedvezőtlen üzemi körülmények között biztosabban gyújtja meg a benzin-levegő keveréket.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
2002-es 1.2 16v Fiat Punto II-es autóm van. A problémám, hogy két benzinkúton is bemérettem a fagyállómat, az egyiknek kiakadt a műszere, ami -45 fokig mér, a másik kb. -50 fokosra saccolta. (Kb. 1 hónapja cserélte le a szerelőm a hűtőfolyadékot.) Ezek után elmentem másik két szerelőhöz hígíttatni! Azért kettőhöz, mert mindkettő azt állította, hogy az így jó, mert a gyári új autók is így jönnek ki! Viszont rajtuk kívül az autóboltos (ahol vettem a desztillált vizet) és akiket eddig megkérdeztem, mindenki azt állítja, hogy így túl tömény, akár tönkreteheti a hűtőt is!
Az lenne a kérdésem, hogy mennyi az ideális fagyáspontja a fagyállónak?
Előre is köszönöm!
Üdv:
Zoli
Kedves Zoli!
A fagyállónak nem ideális fagyáspontja van, hanem ideális keverési aránya, ami általában 1:1-hez a fagyálló és az ioncserélt víz arányát tekintve. Ez egyes fagyállóknál -35 fok körüli fagyáspontot eredményez, más fagyállóknál -40 is lehet, ráadásul a mérőműszer sem egy pontos szerkezet. Én azt javasolom, hogy arányosan keverje be, a dobozon előírtak szerint, és akkor jó lesz.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Van egy 2002-es Yaris Versóm 1.4 d4d. Kérdésem az lenne, hogy a vezérműláncnak milyen szervizigénye van? Most 70 ezer km van az autóban.
Köszönöm:
Imi
Kedves Imi!
A vezérműláncok általában több százezret elmennek csere vagy bármi beavatkozás nélkül, amennyiben már megnyúlnak, csereéretté válnak, akkor a feszítő nem tud utánafeszíteni, ekkor zörgő hanggal figyelmeztetnek... ami még egy dízelüzemű motor mellett is jól hallható.
Érdemes a gyártó előírásait követni, de általában semmilyen karbantartást nem igényelnek.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Az lenne a kérdésem, hogy egérszelep nélkül egy Tigra üzemképes-e? 130 km-re kellene egérszelep nélkül mennie az autónak?
Köszönöm a válaszát!
Üdvözlettel:
Gábor
Kedves Gábor!
Ha az egérszelep alatt az EGR (kipufogógáz-visszavezető) szelepet érti, akkor annak lekötésével a jármű természetesen működőképes, azonban a gyári emissziós értékeket, különösen a nitrogén-oxid-kibocsátás limitjét nem tudja teljesíteni, így a gyári emissziós besorolását nem teljesíti. Egyes országokban az ilyen jellegű beavatkozás tiltott.
Motorvezérlőtől függően, ha csak az elektromos csatlakozást húzza le az EGR vezérlőjéről, akkor betárolhat hibaüzenetet a motorvezérlő... és a műszerfalon egy sárga figyelmeztetőt fel is gyújthat üzem közben.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Egy olyan problémával fordulnék Önhöz, hogy a tulajdonomban levő 1997-es, 1.8 16v benzines Peugeot 406-osomnak a kipufogógázából kiérezhető, hogy magas a CO-értéke. Még a nyáron egy szerelő ezt megjegyezte, de most, hogy megjöttek a hidegek, még jobban érezhető a probléma. Alapjáraton hideg motorral már-már Trabanthoz hasonló a füstje színe és szaga. A motor melegedésével a szín halványul, és a szag is enyhébb, de aggaszt a probléma, főleg, hogy hamarosan lejár a zöldkártyája.
Az autót tavaly augusztus elején vásároltam, sokat nem tudok az előéletéről. Fogyasztással nincs probléma, 7 l körül jár.
Ön szerint mi okozhatja ezt a "bűzt", és mi lehet rá a megoldás? Mit kéne cserélni benne, vagy mit kéne megbütykölni?
Előre is köszönöm válaszát!
Üdv:
Jocó
Kedves Jocó!
Első körben azt kellene eldönteni, hogy mi okozza a füstöt. Ez gőz vagy pára, esetleg elégetlen szénhidrogén szúrós bűze, vagy az égéstérbe jutó olaj okozza?
Akárhogy is van, én elmennék egy zöldkártyaműhelybe, mérjenek gázemissziót, nézzék meg, mely komponensek magasak. Ebből következtetni lehet a motorban esetlegesen rosszul működő dolgokra: vajon a keverékképzés nem megfelelő egy szenzor hibájából, vagy pedig az olaj jut be az égéstérbe a szelepszáraknál vagy kopott gyűrűknél? Ezt egy tapasztalt szerelő egy 4 gázos füstgázelemzővel megmondja, és a javításra is ad ajánlatot.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Arról kérném a véleményét, milyenek a Volkswagen T3 benzines autók, és milyen gondok adódhatnak vele. Nekem sima dízelem van, de nem szeretem, mert nagyon lusta, kicserélném, de nem dízelre, mert azok 69 lóerejükkel gyengék a nagy kasznihoz. Találtam a neten egy 1.9-es benzinest, de nem tudom, milyen lehet, mennyi a fogyasztása (ez számomra lényeges). Ezért fordulok Önhöz, ha tudna valami információt az említett típussal kapcsolatban, megköszönném.
Üdv:
Tibor
Kedves Tibor!
Ha a VW Transporter T3-ra gondol, akkor az 1.9-es változat egy vizes bokszer, és nagyon megbízható, csendes motor, de sajnos pontosan a szomjúsága miatt nem volt nagy kedvenc, a turbódízel mindig kedveltebb volt.
A fogyasztása hosszú úton, üresen, optimális körülmények között, normál tempónál 9-10 liter, kicsit gyorsabban vagy városban, illetve terheléssel sajnos a 14-15 liter sem ritka. Ez a motor egy műszaki kuriózum, a régi levegős bokszer alapjaira épült vízhűtéses ikertestvér, megbízhatósága legendás, de sajnos iszákos.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Rover 400-as autóm van, 1.6, 16v, 2000-es évjáratú, Rover motoros.
Olyan problémám van, hogy a motor teljesítménye valamiért lecsökkent. Városban és országúton alig érezhető, kb. 1800-2600-ig nyomatékos és jól gyorsul. Elindulásnál viszont kicsit nyomatékhiányos, néha le is fullad. Autópályán lomha, 3000 felett nincs ereje, alig gyorsul és többet is fogyaszt. Végsebessége kb. 170 km/h.
Diagnosztikára már elvittem, annyit tudtak csak megállapítani, hogy a szívócsőben nincs megfelelő vákuum, de hogy miért, azt már nem tudták megmondani. A motor mechanikailag jó, vezérlés, hengerfejtömítés, szelepek, kipufogó rendben van. Van benzinnyomás, és a pillangószelep is jó. Tudna valami tippet adni, mi lehet a hiba?
Köszönöm.
Kedves Levélíró!
Nem tudom, hogy a szívócsőnyomást (vákuumot) honnan mérték, de ha a diagnosztikai csatlakozón keresztül a saját MAP szenzorával, akkor ez is lehet egy hiba, ez a K sorozatú motor nagyon érzékeny a szívócsőnyomás-szenzorra (MAP - manifold absolute pressure), mert a befecskendezőnek ez alapjele.
Én valahol itt keresném a hibát, a szenzor vagy az ahhoz vezető nyomástovábbító cső környékén.
Persze a mechanikus problémákat is alaposan végig kell nézni ismételten.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
G Astrám van, 1999-es évjárat, 1.4 16v-s benzines motorral, kombi. Egy érdekes, és kicsit bosszantó jelenségre lettem figyelmes. Nyáron reggelente hidegindításnál a szívató tökéletesen működik, beáll a fordulat 1500-ra, egy kis idő múlva pedig vissza 800-ra. Télen pedig, mikor már hidegebb van reggel, ezt nem csinálja. Indításkor egyből 800-ra áll a fordulat, és kezdene leállni a motor, na akkor felugrik a fordulat 1500-2000-re, aztán vissza. Nem áll le a motor, de a fordulatszám ugrál összevissza, és olyan érzés, mintha nem tudná eldönteni, hogy most kell neki szívató vagy nem. Kérdezném, hogy ez mitől lehet, és a javítása komoly összeg lehet-e?
Válaszod előre is köszi.
Üdv:
Pedro
Kedves Pedro!
Majdnem biztos, hogy valamelyik hőfokjeladó nem jó, ha nem is teljes egészében rossz (szakadt), de hidegben nem ad megfelelő jelet. Amikor aztán a fordulat túlságosan leesne a normál alapjárat alá, az elektronika az alapjárati motorral rászabályoz... ezért van a sétálás.
A javítása valószínűleg egy hőmérsékletjeladó-cserével lehetséges, ennek ára kb. 2000-6000 forint, a diagnosztika és a munkadíj is kb. ennyi... de ezek persze csak tájékoztató jellegű árak.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Egy ismerősöm az autójába (1.6TD Audi 80) nem gyárilag előírt izzítógyertyát rakott, hanem egy nagyobb izzítófejjel rendelkező gyertyát, talán Opelhez valót. Azt mondja, hogy elvileg, mivel nagyobb az izzítás felülete, és jobban be is ér a fej a motortérbe, mint a kisebb, ugyanannyi izzításidő alatt jobban felmelegít, így jobb az indulás. Maga szerint ez lehetséges? Az Ő tapasztalata szerint jobb.
Esetleg okozhat-e valami későbbi károsodást a nem gyári méretű gyertya használata? Nekem Ford Fiesta 1.8D-m van, és a hideget nem nagyon szereti, esetleg ezzel megoldható-e?
Köszönöm:
Kedves Levélíró!
Az izzítógyertyának nem feladata bármit is felmelegíteni, csak önmagán egy olyan pontot létrehozni, ahol a komprimált levegőbe fecskendezett tüzelőanyag meggyullad. Ha ez a pont mindössze 5 négyzetmilliméteres, de nagyobb hőfokú, akkor az izzítógyertya jobb, mint a társa. Továbbá az is fontos, hogy ez a pont ott legyen - általában az izzítógyertya végén -, ahol az égéstérben olyan áramlási viszonyok vannak, hogy a tüzelőanyag oda "koncentrálódik". Ezért a gyertya mérete, hossza nagyon fontos.
Én gyári, neves gyártótól származó, megfelelő geometriai méretű gyertyát használnék. A rossz gyári helyett jobb lehet egy kevésbé rossz vagy új nem gyári, de a jó gyárit nehéz überelni.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
2003-as CDTi motoros Rover 75-ösöm van (motorkód: 204D2), és szerintem a motor rezonanciája sokkal jobban érezhető az utastérben, ill. a karosszérián, mint az előző – igaz, csak CDT motoros (M47-R ) – 75-ösömnél. Kb.150 ezer km lehet benne. A kettős tömegű lendkerék hibája okozhatja ezt, vagy a motortartó bakoknál keresgéljek? A lendkerék nem zajos, nem zörög leállításkor.
Üdvözlettel:
Károly
Kedves Károly!
A tapasztalat az, hogy a kettős tömegű lendkerék leállításkor és alapjáraton koppanva jelzi, hogy kezdenek a két tömeg közötti csillapítóelemek meggyengülni, de már fordulaton, pláne terhelésen nem jellemző, hogy remegne... illetve ha remeg, akkor már koppan is.
Én a befecskendező-rendszer körül keresném a hibát, a hengerenkénti dózisokat tesztműszerrel ki lehet mutatni, tárolt hibát is kereshetünk, lehet, hogy van. Furcsa rezgéseket tud produkálni a motor.
A bakok újra cserélése mérsékelheti ezeket, de nem ez az ok, csak az új, keményebb bakok jobban csillapítják a rezgést.
Ezt persze, kérem, vegye inkább tippnek, a rezgés frekvenciája, fordulattal, terheléssel esetleges arányossága egy helyszíni diagnosztikán sokat segítene. Enélkül csak egy tipp.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Nekem van egy 325i E30-as BMW-m, drifttanulására vettem. Az lenne a kérdésem, hogy mit kell változtatni a futóművön, és mi a legolcsóbb megoldás? (Utcán nem használom.)
Válaszát előre is köszönöm!
Üdv:
Tibi
Kedves Tibi!
Pár driftversenyen ugyan voltam, de nem én vagyok a legmegfelelőbb ember a kérdés megválaszolására. Vannak erre "szakosodott" megszállottak kis országunkban, azoknak elmondod, hogy mi a terv és a pénzügyi keret, és megtalálják neked az optimális megoldást.
Szerintem keményíteni kell a futóművet, hátra önzáró (sper) difit tenni, esetleg zárt difit, kicsit kimerevíteni a kasztnit, és esetleg becsövezni... így már amatőr szinten el lehet kezdeni. Ahogy a "profi" E30-as BMW driftautókat nézem, némelyik hihetetlenül meg van csinálva, mind motorikusan, mind a futóművet és a karosszériát tekintve.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Vettem egy Mercedes C 2500 Diesel automata sebességváltós autót, gyártva 1993-ban, és 180 000 km-t futott.
sajnos amikor a kinti hőmérséklet 5ºC alá esik (nincs garázs), nem tudom az autót még új Varta 80A-s akkuval sem elindítani. Ha már 7-8ºC a kinti hőmérséklet könnyen indul.
A másik észrevételem pedig az, hogy kissé rázósnak tűnik a motor (5 henger) járása alapjáraton, amíg hideg. Amúgy országúton nagyon szépen és aránylag kevés üzemanyag-fogyasztással (6,2 l/100 km) fut.
Ön mit tanácsol, hol kellene a hibát keresni? Üzemanyagszűrő, motorolaj, olajszűrő, légszűrő, pollenszűrő ki volt cserélve.
Tisztelettel:
Dénes
Kedves Dénes!
Először is, a futásteljesítményt tekintsük egy tájékoztató értéknek, hogy ennél kevesebb biztos nincs benne. A tapasztalat az, hogy sajnos az átlagosnál ezek az autók sokkal többet futnak, viszont még 500 ezer km-rel is indulnak, könnyedén.
Én először az izzítógyertyákat és az izzítást időzítő elektronikát (tulajdonképpen egy reléegyüttes) vizsgálnám meg, utána a tüzelőanyag-rendszert, hogy nem levegősödik-e le valami miatt. Amennyiben ezek jól működnek, az összes izzítógyertya izzít, a csőben nem sétálnak a légbuborékok, és még mindig nem indul hidegben, akkor kompressziómérést kell végezni.
A remegős alapjárat is utalhat nagyobb kompresszióvégnyomás-eltérésre a hengerek között, az értékeknek 27-33 bar között kell lenni, de 4 barnál nagyobb eltérés nem lehet, az már valami rendellenességre, megnövekedett kopásra utalna. Ha 25 alatt van, akkor az már okozhat nagy hidegben nehezen indulást.
Ha kétszer-háromszor ráizzít, és ettől jobban indul, akkor lehetséges sajnos, hogy a kompresszió-végnyomás már nem megfelelő.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Van egy W123 240D Mercedesem. Nem használom túl sokat, kb. 2 év alatt 5000 km-t mentem vele. És most télen sem szeretném használni. Jelent-e ez valamiféle problémát a motorral kapcsolatban? Az olajat azért a 2 év alatt kicseréltem Castrol 10W-40-re (1000 km alatt kb. 1 dl-t evett meg), esetleg érdemes lenne-e 15W-40-et bele rakni?
Kedves Levélíró!
Az 1000 km alatt elfogyott 1 dl olaj (hogy lehet ezt ilyen pontosan megmérni?) nem utal semmi komolyabb problémára egy ilyen korú és konstrukciójú motornál.
A SAE15W-40 olaj használatával elképzelhető, hogy ez az olajfogyás is csökkenni fog, egyébként ehhez a motorhoz a gyári ajánlás is SAE 15W-40-es olaj a mi éghajlati viszonyaink között.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Azt szeretném megkérdezni, hogy az 1999-es évjáratú C 220D Mercedes-Benz autómba milyen sűrűn kell motorolajat és szükség szerint automataváltó-olajat cserélni.
A váltóval kapcsolatban semmi negatívumot nem tapasztaltam, és az "MB"szervizben azt mondták, hogy az eredeti feltöltésen kívül egyszer kell még kicserélni, mert elviekben utána gondozásmentes. Olvastam a leírásotokat a szinttel kapcsolatban, minden rendben volt.(1-es és 2-es sebesség között egy kicsit nagyobbat ránt, inkább "húz". 3000-es fordulatnál 95-öt megy csak, de a gyári végsebességet tudja.)
Előre is köszönöm válaszotokat!
Üdv:
Károly
Kedves Károly!
A gyári előírás szerint ennek az évjáratú modellnek az automata váltója élettartam-feltöltéssel kerül forgalomba, ezért nem kell cserélni, csak ellenőriztetni a szintet szervizzel, mert nívópálcája sincs (csak a helye).
A szerviz azonban helyesen javasolta a cserét... én azt mondom, 60-100 ezer km között valamikor, szűrővel együtt. A régebbi modellekben (1997 előttiek) 60 ezer km-enként kellett cserélni a váltóban az olajat. Az olajcsere-periódus pedig egységesen 15 ezer km-enként esedékes.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
2.5 TDI motorban (LT 35) a kardánban keresztek, valamint a tartócsapágyak is ki lettek cserélve, és azóta rebeg a kaszni, 80 fölött már nem hallom a hangomat.
Visszatettem a régi tartócsapágyakat, a keresztek maradtak, de így is rebeg, igaz, csak 50-60 között. Mi itt a teendő?
Köszönöm:
G.A.
Kedves G.A.!
Ha a "rebeg" kifejezés alatt rezonanciát ért, akkor először azt kell eldönteni, hogy a motorfordulattal vagy a haladási sebességgel arányos-e. Ha a haladási sebességgel, akkor valóban lehet a kardán, a remegés lehet sérüléstől, kiegyensúlyozatlanságtól vagy kopásból eredő szöghibából (forgási szögsebesség-változás).
A mechanikai sérülést meg kell vizsgálni, esetleg kiegyensúlyoztatni, a kopásból vagy rossz szerelésből származó keresztszöghibát pedig cserével lehet orvosolni. Ha a felfüggesztőcsapágy-cserével a remegés más sebességre tevődött át, akkor biztosra vehetjük, hogy a kardán remeg, az új, keményebb csapágy (gumiágy) jobban fogja, de mégis.
Ne zárjuk azonban azt sem ki, hogy a motor generálja a remegést, ekkor azonban a fordulattal arányos, és a terheléstől is függő. Ezt okozhatja pl. a lendkerék, de a tüzelőanyag-ellátó rendszer hibája is.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Golf II 1.3-as benzines autóm van, 1988-as. Menet közben szétment a fűtőradiátor, kicseréltem, de továbbra is forralja a vizet. Leszereltem a hengerfejet, semmi hibát nem találtam, majd tömítéscsere,termosztáttal vagy nélküle vízforralás továbbra is. Ezután a hengerfej felújítása következett, nyomáspróba jó, "nincs repedés", síkba lett köszörülve, új szelepek és szelepvezetők. Összeraktam, és csak úgy tolja kifelé a forró vizet a kiegyenlítőtartályból! Mi lehet a probléma?
Előre is köszönöm a választ:
Tiborc
Kedves Tiborc!
Ha feltételezzük, hogy az elvégzett munka rendben van, nem siklottak el semmi felett, a hengerfejtömítés jó minőségű, a síkolás megfelelő, a hengerfej lehúzási nyomatéka is az előírt, akkor azt kell eldönteni, hogy a víz forr-e, vagy csak a melegedés következtében beálló nyomásemelkedést nem tartja a kiegyenlítőtartály sapkája. Ez lehet egy lehetséges hiba, a sapka nem tartja az előírt 1,2-1,4 baros túlnyomást, hanem a vizet melegedéskor azonnal tolja kifelé.
Esetleg lehet egy olyan repedés a hengerfejen, amely csak üzemmeleg motornál nyílik meg, és a hengerfejes hideg nyomástesztje nem mutatta ki. Ez is egy valós hibalehetőség, én magam is jártam így már. A kiegyenlítőtartály víz feletti terének az indikátorfolyadékos CO tesztje ezt kimutatja.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Érdeklődöm, hogy megéri-e személygépkocsiba a drágább gázolajfajtákból (pl. MOL NEO Evo dízel; Agip BluDiesel; Shell V-Power diesel stb.) tankolni. Kifizetődő lehet-e hosszabb távon a literenkénti 20-40 Ft többlet, pl. az alacsonyabb fogyasztás miatt?
Amennyiben igen, van-e tapasztalata, amit megosztana (kivételesen felejtsük el a "reklám helyét"), hogy melyik olajcég ilyen termékét érdemes tankolni/használni? Egyébként egy Fordom van, 2.0 TDCI; évi 15 ezer km-es futásteljesítménnyel.
Köszönettel:
Gábor
Kedves Gábor!
Ezeknek a tüzelőanyagoknak a hasznossága nemcsak annyiban merül ki, hogy várhatóan a jármű kevesebbet fogyaszt használatukkor, hanem számos olyan "jótékony" hatása van, amely így nem mérhető, pl. kisebb környezetszennyezés, kisebb kenőolaj-elhasználódás, tisztább égéstér és kipufogórendszer stb.
Ha csupán a fogyasztás csökkenését nézzük, akkor véleményem szerint nem érdemes ilyet tankolni, mert magasabb árát nem hozza be, azonban ha a teljes képet vizsgáljuk, akkor már lehetséges, hogy hosszú távon megéri.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
2001-es VW Golf IV Variant 1.9 PD TDI autómban kb. 1700-1800 km-enként 2-3 dl vizet kell utántöltenem a kiegyenlítőtartályon keresztül. Mi okozza ezt? Eddig nem volt ilyen probléma az autóval, most már harmadjára töltöttem rá. A hőfok a folyadékmennyiségtől függetlenül mindig megfelelő! Óra szerint 195 000 km-t futott. Mi a teendőm? Ez mire utal, mi a hiba oka?
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Levélíró!
Először a hűtőrendszer csöveit kellene megnézni, hogy nincs-e szivárgás valahol, esetleg maga a hűtőradiátor nem ereszti-e a vizet. Ha a rendszerben fagyálló van, akkor ahol ereszti a vizet, ott vízkőszerű lerakódás jelzi. Ha látszólag sehol nem jön a víz, akkor gyanakodhatunk a vízpumpára is, de az ellenőrzéshez a vezérműszíj burkolatát le kell venni.
Legutolsó lehetőségnek hagytam a legproblémásabbat, a hengerfejtömítés vagy hengerfej hibáját, az első átéghetett, az utóbbi akár repedt is lehet, noha akkor egyéb jelnek is kellene lenni.
Én azt gondolom, hogy a vízpumpa lesz a ludas.
Üdvözlettel:
Autódoki
Tisztelt Autódoktor!
Szeretnék alsó kategóriás autót venni maximum 500 000 forintért. Fontos az alacsony fogyasztás, és lehetőleg 1995 utáni legyen! A teljesítmény nem számít. Hosszú távra kéne. Én az Opel Corsa és a VW Polo, esetleg Seat Ibiza vonalon indultam el. Sajnos nem tudok dönteni a három közül.
Ha esetleg ajánlana mást, esetleg francia, olasz vagy bármilyen más autót, megköszönném. Igazából bennem is él a francia és olasz autókkal szembeni előítélet. Ezért nem gondolok (még) rájuk. Segítségét köszönöm.
Üdv:
Tamás
Kedves Tamás!
Amikor az ember 10 év körüli használt autót vásárol, akkor a gyártó ország és a modell sem számít annyira, mint az előző tulajdonos(ok) használata, karbantartása. Ha az autó jó állapotú, akkor egy alapjában véve rosszabb(nak mondott) márka is lehet sokkal megbízhatóbb, mint a kedveltebb párja.
Én azért voksolnék a VW mellett, mert alkatrészellátása jobb, és talán olcsóbb is, mint akár az olasz, akár a francia társainak. És egy öreg autónál ez bizony már számít.
Üdvözlettel:
Autódoki
Kedves Autódoki!
Van egy 1996-os év végi Ford Escort 1.6 16v Zetec autóm. A problémám az, hogy mikor hidegen indítom az autót, akkor először fél percig tökéletesen jár a motor, viszont utána elkezd rendszertelenül járni (erős vibráció, gyenge gázreakció), ami kb. 2-3 percig tart, aztán ahogy elkezd melegedni, kisimul a járás. Minél hidegebb van, annál erősebb ez a tünet, nyáron szinte elenyésző.
Kérdésem, hogy vajon mi okozhatja ezt a problémát. A motorvezérlő rendszer valamelyik eleme? A légszűrő új, a légtömegmérő kitisztítva.
Köszönettel:
Tamás
Kedves Tamás!
A leírt tünetek alapján azt gondolom, hogy a hidegindító rendszer (melegítőjáratás) nem működik tökéletesen. Amikor a motor teljesen hideg, akkor megfelelően dúsít, de hamarabb szegényíti a keveréket, mintsem a motor teljesen bemelegedne. Aztán amikor bemelegszik, már rendesen üzemel.
Nyilván azokat a jeladókat kell először megnézni, amelyek a motorvezérlőt tájékoztatják a motor hőfokáról, elképzelhető, hogy valamelyik hőgomba nem működik megfelelően, esetleg kieső jelét a motorvezérlő egy átlagértékkel helyettesíti. Mindenképpen kell egy számítógépes diagnosztika a pontos hibameghatározáshoz.
Üdvözlettel:
Autódoki