Totalcar Vakbarát Hírportál

Alacsony az olajnyomás − cseréljek szivattyút?

2009. március 30., 14:27 Módosítva: 2009.03.30 14:27

Kedves Autódoki!

Egy ’96-os évjáratú Seat Cordobával (1,4-es, benzines, 173 ezer km) járom a jó magyar utakat. 90%-ban városban, rövid távokra használom.

Sajnos megint előjött egy hibajelenség, ami sok fejtörést okoz mostanában. Jól bemelegedett motornál felvillan vagy esetleg világít az olajnyomás-visszajelző, de kizárólag alapjáraton.

Felkerestem a szerelőmet, ahol mértünk egy olajnyomást, és tényleg alacsony értékeket kaptunk. A szerelő szerint olajszivattyút kell cserélni. Én viszont most nem tudom eldönteni, hogy azonnal szivattyút cseréljek, vagy esetleg kezdjem egy olaj- és olajszűrőcserével. Ugyanis éppen esedékes lenne, mert most mentem 10 300 km-t az előző olajcsere után.

Néhány előzmény, hátha segít ez is a megoldásban: 2007 decemberében volt hengerfejtömítés-csere. Akkor volt olajcsere is, de nem vagyok benne biztos, hogy új olajszűrőt is kapott. Ezt követően, néhány hónap múlva, ki kellett cserélni az olajgombát, majd a hőgombát is (elképzelhető, hogy egy ideig hideg motorral jártam).

Ha most belenézek az olajba, kicsit hígnak tűnik, és benzinszagot érzek belőle. Azt olvastam, hogy normális a benzines autóknál, hogy akár 5-10% is lehet a benzintartalom. Ez viszont szerintem képes behígítani az olajat annyira, hogy ne legyen megfelelő olajnyomás (a periódus végén, főleg ha esetleg az olajszűrő nem volt kicserélve). Egyébként semmi rendellenességet nem észlelek, sem indításnál, sem menet közben.

Szeretném kérni a véleményét, mitévő legyek. Ön mit tenne első lépésként?

Köszönettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

Én elsőnek olajcserével kezdeném, egy közönséges, részszintetikus 10W-40-es olajat tennék bele, és nézném az olajnyomáslámpát. Ha ezzel is világítani kezd alapjáraton vagy bevillog, akkor még mindig gyanakodnék az olajnyomás-érzékelőre (nem összeg kicserélni), de ha ez sem hoz eredményt, akkor valóban az olajpumpa lesz a problémás.

Az olajnyomás mérésekor kapott eredmény fordulaton lehet, hogy jó, de kis fordulaton a kopott pumpa részvesztesége magasabb lehet… így a visszajelző bevilloghat. Továbbá a mért eredményt nagyon befolyásolja az olaj állapota, hőfoka is. Nehéz egy méréssel megítélni, hogy a pumpa jó, vagy már kicsit kopott.

Üdvözlettel:

Autódoki

Menet közben megtorpan az Audi A6

2009. március 27., 16:25 Módosítva: 2009.03.27 16:25

Kedves Autódoki!

Véleményét szeretném kérni egy 2001-es Audi A6 1.9 PDTDI problémájáról. Pár hete menet közben elkezdett rángatni, mintha "megtorpanna" a kocsi, majd letilt az ESP. Gyújtás levétele, majd újbóli visszaindítás eltünteti a hibát, később azonban visszatér. Lehet, hogy csak napok múlva, de folytatja.

Szerelőnél voltam vele, nem ad hibakódot, és a gép szerint tökéletes a kocsim. Azt mondták, ha állandósul a hiba, vigyem vissza. Ön szerint mi lehet a hiba oka?

Olvastam hasonló hibáról a fórumán Passatnál és Corsánál is, de nem derült ki, hogy mi volt a tényleges hiba, ha megtalálták. Az ESP rendszernek milyen hibaforrásai lehetnek, és hogy lehetne őket diagnosztizálni? Végül pedig nagyságrendileg milyen összegű javításra számíthatok?

Válaszát előre is köszönöm:

Nándor

Kedves Nándor!

Nem nagyon értem, mit jelent, hogy letilt az ESP… ugyanis ha ez a rendszer meghibásodik, akkor annak mindenképpen van hibajele, illetve a teljes rendszert kikapcsolja. El tudom azonban képzelni azt, hogy valami más elektromos probléma van, ami az ESP működését is megzavarja, így az folyamatosan égve marad, tehát nem működik. Ilyenkor azonban beír egy hibakódot, az biztos.

Ha mégis ESP-problémáról van szó, akkor a kormányhelyzet-jeladó az az egység, ami a legtöbb esetben a hibát okozza, a gyorsulásmérők nem szoktak problémásak lenni. Ez az elektronikus egység kb. 80 ezer Ft-ba kerül.

Üdvözlettel:

Autódoki

Okoz-e kárt az autónak a gyakori motorfék?

2009. március 27., 16:19 Módosítva: 2009.03.27 16:19

Kedves Autódoki!

Egy BMW E36 318 is típusú autóm van. Egy ideje rászoktam, hogy eleinte hosszabb, mostanában már rövidebb féktávokon is folyamatosan visszaváltok 2, esetleg 3 fokozatot egyenként visszafelé, ahogy az autó lassul. Ami biztos, hogy feleannyi fékerő is elég a fékpedálnál, valamint a pillanatnyi fogyasztásmérő mindvégig 0-t mutat, ellentétben azzal, ha mondjuk 5.-ben futok ki a kanyarig, és úgy gurul az autó. Az élmény sem utolsó természetesen.

Okoz-e a motornak és az erőátviteli rendszereknek ez olyan pluszterhelést, hogy azok ettől meghibásodhatnak, vagy a visszaváltások érdemben nem befolyásolják az autó állapotát?

Köszönettel:

Péter

Kedves Péter!

Amennyiben a visszaváltásoknál a motorfordulat nem lesz nagy (4000 felett), és a kuplung ráengedése sem durván történik, akkor a hajtáslánc és a motor igénybevétele nem jelentős, azonban a mechanikus terhelés szempontjából jobb, ha 5. fokozatban motorfékezve (ekkor is nulla a fogyasztás) közelíti meg a helyet, ahol majd meg kell állni. Ez a "visszagangolgatós" stílus inkább sportos autózáskor szokás.

Üdvözlettel:

Autódoki

Homokszínű kicsapódás az olajtartályban

2009. március 26., 15:44 Módosítva: 2009.03.26 15:44
2

Kedves Autódoki!

Hétvégén letekertük az olajtartály sapkáját, és meglepődve láttuk, hogy sárgás (homokszínű) kicsapódás volt a sapkában. A nívópálcát is megnéztük, a vége normálisan olajos volt, de a közepe felé itt is volt némi homokszínű valami. A kiegyenlítő tartályban a víz tiszta és nem fogy, valamint nem buborékos. Indításkor a motor normálisan megy. Mutattuk egy-két ismerősnek, aki ért hozzá, de nem szerviznek, ők azt mondják, nem hengerfej-tömítéses.

Az autó Suzuki 1.0-s motor, 7 éves és 25.000 km van benne. Tudni kell még, hogy naponta többször indulok vele, de rövid távokat megyek, és a kicsapódás, ami a sapkában van, nem habos, hanem sűrű, vizes homokhoz hasonló. Az autó megkímélt, nem volt soha meghajtva.

Még egy másik kérdés: vezérműszíj még nem volt cserélve, ezt mikor esedékes megtenni?

Segítségét előre is köszönöm.

Kedves Levélíró!

A rövid távon, nem üzemmelegre járatott autók olajában a motor belsejében található vízgőz (pára, kondenzvíz) gyakran kicsapódik, és a hidegebb felületeken sárgásbarna emulziót képez. Jellemzően a szelepfedél belsejében, a betöltősapkán. Ha kimegy hosszabb útra, ahol a jármű (és az olaj) üzemmelegre tud melegedni, akkor ennek el kell tűnni… és valószínűleg el is fog. Ha nem, akkor kell gondolni a hűtővíz olajba keveredésére.

A vezérműszíjat 4-5 évente akkor is cserélni érdemes, ha a motor még nem futotta meg azt a futásteljesítményt, ahol a szíjcsere esedékes. Ennek magyarázata, hogy a szíj öregedik, a melegedések és hűlések hatására merevvé és repedezetté válik, rugalmassága csökken.

Üdvözlettel:

Autódoki

Gondozásmentes akksi

2009. március 25., 18:31 Módosítva: 2009.03.25 18:31

Kedves Autódoki!

2006. 12. havi VW Polómban állítólag gondozásmentes akksi van. Ez mit jelent? Láttam rajta ezt az ún. „varázsszemet”, ha elszíneződik, akkor csere? Vagy lehet ezt is tölteni? Nem szívesen szerelgetném le a sarukat meg az összes többi vezetéket, nehogy az elektronika megbolonduljon! (Előző autómmal – Fabia – jártam már így.) Eddig garázsban állt a kocsi, de most már nincs, remélem, indulni fog a hidegekben is, 4-5 nap után is!

Köszönöm:

Gergő

Kedves Gergő!

A gondozásmentes vagy csökkentett gondozásigényű akkumulátor azt jelenti, hogy folyadékszintjét nem kell ellenőrizni, mert a rendszer zárt, nem fogy el belőle, nem kell utánatölteni. A töltöttségjelző ablak ha fekete vagy sötét, akkor feszültsége alacsony, töltést igényel, ha zöld, akkor megfelelő, ha fehér, akkor a feszültsége még megfelelő, de töltést igényel.

Amennyiben bizonytalan a töltés mikéntjével kapcsolatban, inkább bízza szerelőre, mert sajnos a korszerű autók elektromos rendszerét úgy is "meg lehet bolondítani", ha a sarukat az akkumulátoron tartva töltjük az azt. Én ezt nem javaslom.

Üdvözlettel:

Autódoki

Rángat a Golf, nagy a baj?

2009. március 25., 18:26 Módosítva: 2009.03.25 18:26

Kedves Autódoki!

4-es Golfom van, 8 éves, 1,4-es. Arra lettem figyelmes, ahogy megyek vele, néha berángat az autó. Eddig nem sokszor csinálta. Ma ahogy beindítottam, ugyanúgy elkezdett rángatni, és a fordulatszámmérő is ingadozott. Gondolom, nagy baj lehet, viszont a műszerfal nem jelzett ki semmi problémát.

Köszönettel:

Timi

Kedves Timi!

Én meg azt mondom, hogy biztos nincs nagy baj, az ilyen jellegű rángatások (gyújtáskimaradás vagy tüzelőanyag-ellátási probléma) általában nem komoly gondok, noha megtalálni néha lassabb, mintha a motor lenne elkopva és azt kellene diagnosztizálni. Mivel a műszerfal nem jelez hibát, olyan egység problémás, amit közvetlenül a motorvezérlő nem ellenőriz, pl. gyújtótrafó vagy akár gyertya… Én valahol itt kezdeném a vizsgálatot, természetesen azért jobb egy szervizbe vinni az autót minél előbb…

Üdvözlettel:

Autódoki

Új Golf olajcseréje mikor esedékes?

2009. március 24., 16:09 Módosítva: 2009.03.24 16:09

Kedves Autódoki!

Kell-e 2000 km körül olajcserét elvégezni az új Golf VI TSI 122 LE autómon, vagy elég a 30 000-es vagy 2 éves szervizkor? Mindenkitől más tanácsot kaptam.

Köszönettel:

Péter

Kedves Péter!

A gyári ajánlás szerint nem kell olajat cserélni. Ők azt mondják, hogy a gyártás pontossága, az összeszerelés tisztasága olyan, hogy az első pár száz km-en sem keletkezik olyan jellegű és annyi kopadék stb., amit az olajkör az olajszűrővel ne tudna szállítani, illetve kiszűrni. Ez a gyári állásfoglalás… én pedig azt szoktam javasolni, hogy 1000-2000 km között csináljunk egy olajcserét szűrővel, csak hogy biztosak legyünk benne: a motor tiszta, kopadékoktól mentes olajjal jár. Ez a kis többletköltség nem számottevő az autó értékéhez és egyéb költségeihez képest.

Üdvözlettel:

Autódoki

Dízel vagy nem dízel, ez itt a kérdés

2009. március 24., 16:06 Módosítva: 2009.03.24 16:06

Kedves Autódoki!

Szeretnék vásárolni egy E46-os BMW-t, azonban az őrületbe kergetnek az ismerőseim, hogy melyik a jobb motor, a dízel vagy a benzin 2000-es. Ezzel kapcsolatban szeretném kikérni a véleményét. Csak úgy nagy általánosságban…

Előre is köszönöm:

Gábor

Kedves Gábor!

A motorok "jóságát" több oldalról is vizsgálhatjuk, így egyértelműen nem lehet eldönteni. A benzines halkabb, rezonanciamentes, sportosabb, de többet fogyaszt, karakterisztikája miatt kicsit jobban kell forgatni. Az általános üzemeltetése a dízelnek olcsóbb, de a karbantartása drágább, hogy a végső elszámolásban melyik a nyerő, azt a futásteljesítmény határozza meg. Én azt javaslom, hogy próbálja ki mindkettőt, és csak igazolt futásteljesítményű autót vegyen.

Nekem a dízel 2000-es motor szimpatikusabb, mint a benzines. De ez csak egy vélemény… úgy nagy általánosságban.

Üdvözlettel:

Autódoki

Van szabadonfutó a generátoron?

2009. március 23., 14:39 Módosítva: 2009.03.23 14:39

Kedves Autódoki!

2005-ös Golf Plus 1.9 PDTDI-m van. Azt szeretném megtudni, hogy vezérműszíjcserénél (120 000 km) érdemes-e kicserélni a generátorszíjat, feszítővel és a generátoron lévő szabadonfutót is. Illetve tényleg van szabadonfutó a generátoron? Valóban le kell bontani a vezérműszíjcseréhez a homlokfalat, hűtőt stb.?

Válaszát köszönöm:

Antal

Kedves Antal!

A generátor valóban szabadonfutós, a meghajtó szíját is érdemes lecserélni, feszítővel, valamint a feszítő csillapítóját sem árt megvizsgálni. Az a tapasztalat, hogy ezek nem bírnak ki két vezérműszíjat, cseréjük pedig nehézkes, ezért nagyszervizen szokták cserélni. A homlokfalat csak a hosszmotoros testvéreinél szokták vagy lebontani, vagy előre mozdítani egy célszerszám segítségével, itt ezt nem kell, de a csere nem egyszerű.

A generátor szabadonfutójára nincs előírt csereperiódus, azt csak meghibásodás esetén kell cserélni… sajnos generátorral együtt.

Üdvözlettel:

Autódoki

Nagyobb katalizátor, nagyobb teljesítmény?

2009. március 23., 10:24 Módosítva: 2009.03.23 10:24

Kedves Autódoki!

1,4-es, 1996-os kiadású Megane-om katalizátorát cserélném, mert az enyémben széttört a kerámia. Most egy univerzális vasmagosat szeretnék rá rakatni, és az lenne a kérdésem, hogy mekkora lenne a legnagyobb köbcentiben, amit rárakhatok úgy, hogy zöldkártyán átmenjen, és még egy kis teljesítménytöbbletet is kapjak. Esetleg ha tudsz ajánlani valamilyen oldalt ebben az ügyben, azt megköszönném!

Üdv:

Tomi

Kedves Tomi!

Nem nagyon értem, hogyan kapsz nagyobb teljesítményt, de ha arra gondolsz, hogy nagyobb katalizátort teszel fel, így kisebb lesz az áramlási veszteség és így a kipufogó torlónyomása, ebben lehet valami, ami azonban nem lesz az érezhető kategóriában. Én azt javaslom, hogy a normál, tehát a lökettérfogatnak megfelelő katalizátort tetess fel, egyébként is az utángyártott kategóriában az 1,4-2,0 literig nagyjából azonos méretet javasolnak a gyártók.

Üdvözlettel:

Autódoki

Elromlott az üzemanyagszint-mérő?

2009. március 19., 15:38 Módosítva: 2009.03.19 15:38

Kedves Autódoki!

Egy olyan problémám akadt, amivel még nem találkoztam eddigi autóimban, vagy legalábbis nem manuális verzióban. Jelenleg egy Hyundai Pony szolgál alattam, és nemrég olyat produkált, ami miatt nem tudom eldönteni, az üzemanyagszint-mérő rendeltetésszerűen működik-e vagy sem.

A jelenség a következő:
Tankolok, lassan felkúszik. Ha papásan megyek, még feljebb kúszik. Ha odalépek neki, láthatóan millimétereket megy le, és képes felére lemenni. Ha elengedem és papásan megyek, pár perc múlva ismét visszamegy.

Láttam már ilyet egy korábbi Audimban, de ott digitálisan kiírta, hogy többet eszik, ha nyomom neki. Sajnos akkora a holtjátéka, hogy ma például még kicsivel negyed alatt volt a mutató, de aztán egy gyorsítás, hogy elérjem a lámpát, majd bekanyarodás egy utcába, és puff, leállt. Még nem állt le kocsi alattam, kicsit megijedtem. A legközelebbi kúton nem adtak flakonban üzemanyagot, azt mondák, vegyem meg 3500 forintért a saját márkájú kannát (Shell) és tankoljak abba. A következő kútnál (Lukoil) 900 Ft egy ugyanakkora, ugyanolyan kanna, de adtak flakonban, így nem volt rá szükség.

Az ilyen történeteket szeretném a jövőben elkerülni. Én arra tippelek, hogy valami áramlásmérő lehet benne, de szeretném egy szakértő véleményét is kikérni. Utal ez valami problémára? Érdemes javítani, vagy inkább szokjam meg?

Válaszát előre is köszönöm:

Marcell

Kedves Marcell!

Az elmondottak alapján azt gondolom, hogy a műszer hibásodott meg, hiszen motorfordulat-változásra, azaz feszültségingadozásra mutat többet-kevesebbet a szintjelző. Én első körben megméretném a feszültségszabályzót, nehogy a feszültség káros mértékben ingadozzon (izzók nem égtek ki mostanában?), de biztosra veszem, hogy a mérőműszerrel is van probléma. A műszer változó ellenállás alapján mér, de ha a referenciafeszültség vándorol, akkor a mutatott érték sem marad állandó. Én első nekifutásra erre tippelnék, a rendszerben semmilyen átfolyásmérő nincs, az Ön korábbi Audija sem átfolyásból számolt fogyasztást, hanem elektronikus kalkulációból.

Üdvözlettel:

Autódoki

Szűretlen levegőt szívott be a motor

2009. március 19., 15:28 Módosítva: 2009.03.19 15:28

Kedves Autódoki!

Nemrég kicseréltem 1,2-es HTP Fabiám (2006) légszűrőjét. A művelet után azonban elfelejtettem a légmennyiség-mérő csövét visszailleszteni a szűrőházra, és így mentem vele kb. 30 km-t. A kérdésem az lenne, hogy károsodhat-e ilyenkor a motor. Feltételezésem szerint a légmennyiség-mérő csövén keresztül a motor szűretlen levegőt szívott.

Köszönöettel:

Ádám

Kedves Ádám!

Azt gondolom, hogy a kevés megtett kilométer, valamint a remélhetőleg nem kimondottan poros, homokos környezetű üzem alatt a motor nem szívott be annyi port, szennyező anyagot, hogy ez a további üzemre vagy élettartamra káros dolgot okozzon. Tegye vissza, és a jövőben figyeljen rá jobban!

Üdvözlettel:

Autódoki

Új autó bejáratása, olajcseréje

2009. március 18., 16:18 Módosítva: 2009.03.18 16:18

Kedves Autódoki!

A napokban veszem át az új Thaliámat. Ez 16 szelepes, benzines, 98 lóerős motorral van szerelve. Kérdésem az lenne, miként is kell ezt a motort bejáratni. Az első olajcsere 30 ezer kilométernél van. Kell-e, azaz érdemes-e ennél hamarabb lecseréltetni az olajat?

Köszönöm segítségét:

Laci

Kedves Laci!

Ezek a korszerű gyártástechnológiával gyártott, jól megmunkált és pontosan illesztett motorok már nem igényelnek olyan bejáratást, mint a 20 ével ezelőtti motorok. Azt javaslom, hogy a forgalom ütemét felvéve közlekedjen az autóval, és kerülje a szélsőséges terheléseket. Én az első olajtöltetet indokoltnak látom 5 ezer km környékén leereszteni egy szűrőcserével, nem vagyok híve az első olajtöltet 30 ezer km-ig a motorban hagyásának, hiszen a nyers (új) motor több szennyeződést és kopadékot tartalmazhat, ami az olajáramba kerül, majd a szűrőben marad, jó esetben.

Üdvözlettel:

Autódoki

Elengedés után is fog a fék

2009. március 18., 11:53 Módosítva: 2009.03.18 11:53

Kedves Autódoki!

Azért fordulok önhöz, mert van egy Volkswagen Passat (2001-es 1.9 PDTDI, 74 kW-os, kombi) autóm, amelynél azt a problémát tapasztalom, hogy a fék menet közben fékezés után még mindig fog, de nem annyira, hogy ne menjen az autó, hanem a fogyasztásmérő többet mutat a megszokottnál. Amikor viszont alányúlok a fékpedálnak lábbal, és felfelé húzom, megjavul. Ön szerint mi lehet a probléma? Ugyanis most cseréltem rajta: elöl féktárcsát fékbetéttel és gumi fékcsövet, hátul fékbetétet, és a féktárcsák is fel lettek szabályozva. A probléma már az alkatrészek cseréje előtt tapasztalható volt. Vajon a főfékhenger a bűnös? Ha igen, miből lehet megállapítani, hogy a főfékhenger rossz?

Válaszát előre is köszönöm:

Csaba

Kedves Csaba!

Abból, hogy a pedált visszahúzva a jelenség megszűnik, arra lehet következtetni, hogy a főfékhenger nem áll vissza, nem lesz a rendszer teljesen nyomásmentes.

Tesztjelleggel ki lehet próbálni, hogy megnyomva a féket, majd visszaengedve a pedált ki kell nyitni az egyik első nyereg légtelenítő csavarját, ha ekkor kispriccel a fékfolyadék, akkor szinte biztos, hogy a főfékhenger szorul. Ennek oka lehet koszosodás, dugulás, de egyéb, a működtető tengely szorulása is, esetleg a rásegítő hibája.

Mindenképpen nézesse meg egy szervizzel, mert a folyamatos fékműködés túlmelegedéshez és fékhibához vezethet.

Üdvözlettel:

Autódoki

Alacsony a hűtővíz hőfoka

2009. március 16., 14:09 Módosítva: 2009.03.16 14:09

Kedves Autódoki!

A kérdésem a következő lenne: 2003-as, 1,8-as (benzin) Opel Vectra hűtővize terheléstől függően kb. 76 és 80 fok között mozog. 85-90 fokra csak a legnagyobb dugóban szökik fel. Ön szerint normális ez? A szerviz szerint teljesen normális ez télen. A fűtéssel nincs problémám, rendben van.

Előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Ez az üzemi hőfok valahol a normális alsó határán van, elképzelhető, hogy az autóban a melegebb éghajlatokra gyártott, alacsonyabb nyitási hőmérsékletű termosztát van. Közeledik a nyár, én azt mondom, a 80 fok nem olyan alacsony, hogy csak ezért cserélni kelljen. A 85-90 fokos hőfok pedig − pláne melegben, dugóban − teljesen normálisnak tekinthető.

Üdvözlettel:

Autódoki

Nem nyílt ki a légzsák

2009. március 16., 14:05 Módosítva: 2009.03.16 14:05

Kedves Autódoki!

Autópályán 130-as tempóval betonfalnak ütközött az autóm (frontálisan), és nem nyílt ki a légzsák! Ilyen esetben fordulhatok-e panasszal oda, ahol az autót vettem, vagy egyáltalán milyen esetekben kellene kinyílnia a légzsáknak, és mekkora sebességnél?

Köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

A légzsák nyitása baleset esetén akkor valósul meg, ha egy, a vezérlőben beprogramozott feltételrendszer teljesül. Ennek a feltételrendszernek az elemei a bekapcsolt gyújtás, az adott küszöbsebesség feletti haladási sebesség (ez nem minden modellnél kell), és egy határérték feletti lassulás, adott irányban. Amennyiben a feltételek közül akár egy nem teljesül, úgy a légzsák nem nyílik ki. Ha Ön úgy érzi, hogy ezek teljesültek, és a légzsák mégsem nyílt ki, akkor meg kell vizsgáltatni az autót egy független szakértővel, és ha garanciális, akkor az értékesítőnél vagy a szakszervizben reklamálhat.

Üdvözlettel:

Autódoki

Xenon vagy bixenon?

2009. március 13., 16:14 Módosítva: 2009.03.13 16:14

Kedves Autódoki!

Van egy Mitsubishi Lancer 2003 év végi évjáratú, 1.6 benzines, 4G18 motorkódú gépkocsim. A első lámpában szeretném kicserélni az égőket xenonra. Mivel nekem egy égőben van a tompított fényszóró, illetve a távolsági fényszóró is, ezért nekem xenont kell vennem, vagy bixenont?

Kedves Érdeklődő!

Több okból sem javaslom a xenon beszerelését. Az első, hogy abba a lámpatestbe nem az való, így nem is szabályos. A második, hogy a xenonégő konstrukciójánál fogva még fókuszpontba helyezve sem ad megfelelő vetítési képet, sok szórt fénye lesz, és ez zavaró Önnek is pl. ködben vezetve, de a szembejövőket mindenképpen zavarja. Egyébként a H4-es izzó helyére mindenképpen a forgalmazók által bixenonnak nevezett égő kellene, ahol az égőt egy elektromágnes a fényszóró bekapcsolásakor elmozdítja, más pozícióba helyezi.

Üdvözlettel:

Autódoki

Légzsák nélkül is szabályos

2009. március 13., 15:49 Módosítva: 2009.03.13 15:49

Kedves Autódoki!

Van egy Nissan Almerám (99, gx), nyáron volt egy kisebb koccanásom az én hibámból, és kinyílt az első két légzsákom. Tavasszal lesz műszakis, nem tudom, hogy átmegy-e így, mert alkatrészt nem találok hozzá. Azóta is használom, engem nem zavar, de mi van, ha igazoltatnak? Lehet ebből problémám?

Előre is köszönöm válaszát:

Péter

Kedves Péter!

A légzsák egy passzív biztonsági felszerelés, nem kötelező tartozéka az autójának, az igazoltató rendőr nem kérheti számon sem a meglétét, sem az állapotát vagy működését. Ez az Ön biztonságát szolgálja, ha nem működik, akkor az autó kevésbé biztonságos, de nem szabálytalan.

Üdvözlettel:

Autódoki

Astrámra új lámpákat szeretnék

2009. március 12., 15:59 Módosítva: 2009.03.12 15:59

Kedves Autódoki!

'98-as Opel Astra F autóm fényszórójával kapcsolatban szeretnék három dolgot kérdezni:

Angel eye típusú első lámpaburákat szeretnék, a kérdésem, hogy van-e valamilyen hátránya az utángyártott fényszóróknak.

Ha lecserélem, akkor újra kell-e vizsgáztatni az autót? Ha kell(ene), akkor van-e rá esély, hogy ezzel az új fényszóróval is levizsgázik?

A növelt fényerejű izzóknak van-e valamilyen hátrányuk?

Köszönettel:

Balázs

Kedves Balázs!

Ha a jármű olyan fényszórót kap, amely európai jóváhagyási számmal rendelkezik (E jel és hozzá tartozó megfelelőségi kód), akkor nem kell újravizsgáztatni, és használata engedélyezett. Az utángyártott lámpatestek minősége nagyon nagy szórást mutat, jellemző hibák a beázás, párásodás és a vetített kép rossz minősége, a nagy szórt fény, kevés az útra jutó hasznos fény.

A növelt fényerejű izzók egyetlen hátránya a kisebb élettartam, ez típustól függően akár a fele is lehet a hagyományos halogén izzónak. A jó minőségű, neves gyártótól származó emelt fényerejű izzónak nincs jelentősen nagyobb hője vagy nagyobb UV sugárzása.

Üdvözlettel:

Autódoki

Okoz-e bármilyen gondot a katalizátor hiánya?

2009. március 12., 15:56 Módosítva: 2009.03.12 15:56

Kedves Autódoki!

Van egy VW Golf III-om, 1.4 benzines. Kivettük a katalizátort, és szeretném tudni, hogy károsodik-e a motor nélküle. Milyen negatív illetve pozitív hatása van annak, hogy nincs rajta katalizátor?

Köszönöm:

Laci

Kedves Laci!

Ha a lambda-szabályozás bekötve maradt, akkor a motor nem károsodhat, talán a teljesítménye, rugalmassága nagyobb lesz, azonban "negatív hatásként" kell említenem, hogy a szabályok szerint ez olyan átalakításnak minősül, amivel az autó közúti forgalomban nem közlekedhet, ugyanis a járműre megadott károsanyag-kibocsátási értékeket nem tudja, európai megfelelőségi nyilatkozatának nem tesz eleget, így forgalmi engedélyt nem kaphat.

Üdvözlettel:

Autódoki

Belső neonért büntethetnek?

2009. március 11., 15:18 Módosítva: 2009.03.11 15:18

Kedves Autódoki!

Kérdezném,hogy belül a kék neonért megbüntethetnek-e? És kérhetnek műbizonylatot a sportdobról és a szárnyról?

Köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Szét kell választanunk két dolgot: szabályos vagy nem, illetve büntetnek-e érte. Bizonyos átalakítások nem szabályosak, de általában nem büntetnek érte, tulajdonképpen amíg nincs kirívó szabálysértés, addig "megtűri" a hatóság. A belső világítás színe nem szabályozott, de a jármű károsanyag-emissziójával összefüggő minden átalakítás, így a kipufogórendszer átalakítása engedélyhez kötött, műbizonylattal kell rendelkezzen.

A szárny megint egy olyan kérdés, hogy mekkora, hová van elhelyezve, ugyanis a karosszéria átalakításának is vannak szabályai (pl. nem takarhat hatósági jelzést, világító berendezést, nem zavarhatja a kilátást stb.), de a légterelők nagy része elfogadott és "megtűrt".

Üdvözlettel:

Autódoki

Meleg motornál kigyullad az olajnyomás-visszajelző

2009. március 11., 15:15 Módosítva: 2009.03.11 15:15

Kedves Autódoki!

Nemrégiben vásároltunk egy Volvo S60-ast (2500 cm3, turbó nélküli, automata, 5 hengeres, 20 szelepes). Azt tapasztaltuk, hogy néhány km megtétele után időnként jelez az olajnyomás-visszajelző, majd kialszik. Alapjáraton ez a hiba nem fordul elő, csak "melegebb" motornál. Szerviz szerint: olajnyomás 3,5 bar, olajpumpa jó, érzékelő gomba jó, kábel jó, nekik nem jelzett vissza. A véleményét szeretném kérni, hogy Ön szerint mi lehet a hiba oka.

Üdvözlettel:

Balázs

Kedves Balázs!

A hiba nyilvánvalóan a felsorolt dolgok között van, én első körben a jeladóra tippelnék, ezt érdemes kicserélni, mert elöregszik, szorulni kezd, bizonytalanul működik… és az új alkatrész ára nem magas. Lehet, hogy amikor a szerviz mérte és vizsgálta, jó volt, de nem mindig jó. Utána haladnék a kábel felé, nem testel-e le valahol… legvégül pedig megméretném ismét az olajnyomást forró (erősen üzemmeleg, mondjuk 100 km autópálya után) motornál is.

Esetleg egy másik, sűrűbb, viszkózusabb olajtípust is kipróbálnék, de nem hinném, hogy ez a baj, nem tartom valószínűnek, hogy az olajpumpája vagy a csapágyai lennének kopottak.

Üdvözlettel:

Autódoki

Meddig pörgethetem a turbót?

2009. március 9., 16:38 Módosítva: 2009.03.09 16:38

Kedves Autódoki!

Az én tipegőm 263 000 km-t futott Tipo. A turbóról szeretnék infót, hogy pl. meleg motornál mekkora fordulattal szabad használni. Általában nem szoktam 3000 fölött pörgetni, de nem tudom, mi az egészséges neki. Illetve volt már nyáron arra példa, kb. 150 km/h sebességnél, hogy olajszagot éreztem menet közben, az a turbó végét jelenti?

A légszűrőház gumicsövében szokott lenni valami olajos trutyi?

Várom a szakértői véleményt, előre is köszönöm!

Üdv:

Laci

Kedves Laci!

Az autó már nem új, de még új autó esetében sem ritka, hogy a turbó behord némi olajpárát a szívóoldalba, vagy a kartergáz visz be olajat a légszűrőházba. A "turbó végét" az jelenti, ha a teljesítmény csökken, a motor füstöl és az olajfogyasztás erősen megnő. Ha a teljesítmény rendben van, az olajfogyasztás normális, a tempós menet utáni kis olajszag is normálisnak tekinthető, hiszen mint említettem, nem új autóról beszélünk.

A motor kedvező üzemi fordulatszáma 2000-3000 1/min között van, ezt tartósan is bírnia kell, néha nem árt neki, ha 3500-ig is kipörgetjük, de e fordulat felett tartósan ne terhelje.

Üdvözlettel:

Autódoki

Olajszivárgás a hengerfej alól

2009. március 9., 16:33 Módosítva: 2009.03.09 16:33

Kedves Autódoki!

Egy 1988-as 1.3-as Lada Samara boldog tulajdonosa vagyok, amiben 52 000 km van! Pár hónapja szivárgást vettem észre a hengerfej alatt a jobb és bal sarkánál (a motort szemből nézve). A hűtővíz és az olaj nem folyik össze, és folyadékszint-csökkenés sincs. A kérdésem az lenne, hogy kíméletes használat mellet lehetséges-e az, hogy nem fog nőni az olajszivárgás. A motorba Castrol 10W-40-es olajat használok.

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

Nem látom a szivárgás intenzitását, de az a jellemző, hogy egy állandó és alacsony szintű szivárgással az autó el tud közlekedni sokáig, pláne, ha nem erőltetjük, nem melegítjük túl a motort. Persze ha nagyobb terhelésen üzemeltetjük, vagy eleve valamiért magas a kartergáz (forgattyúház-szellőzés rendben?), akkor a kis szivárgás hamarosan nagyobb olajfolyássá lesz, ami már az olajszintet is befolyásolja.

Üdvözlettel:

Autódoki

Passat fékhiba

2009. március 6., 15:48 Módosítva: 2009.03.06 15:48

Kedves Autódoki!

2001-es évjáratú Passat PD TDI-m van, és pár napja furcsa hibaüzenetet ír ki a computer élesebb kanyarok után: "STOP; fékhiba; használati utasítás", és közben sípol, és a kézifék visszajelző lámpája is villog. Ezt csinálja pár másodpercig, majd abbahagyja egészen a következő kanyarig. Létezik, hogy kevés a fékolajam? Vagy a kézifékkel lenne gond?

Válaszát előre is köszönöm:

Norbert

Kedves Norbert!

A leírásból én is arra következtetek, hogy alacsony a fékfolyadék szintje, ami nem biztos, hogy hibára utal. A fékbetétek kopásával a féknyereg dugattyúja egyre kijjebb megy, és a folyadékszint csökken a tartályban… egy idő után a rendszer jelez. Ennek ellenére azért egy szemrevételezéses szivárgásvizsgálat nem lehet felesleges.

Üdvözlettel:

Autódoki

Rovatok