Tisztelt Autódoki!
Egy BMW 318i, 1996-os autóm van. Elvittem a szerelőhöz kéziféket javíttatni, mert nem fogott. Az autón elől-hátul tárcsafékek vannak, ezt mondtam én, de a szerelő azt mondja, nem, a kéziféknek van külön dobfék, és vegyek egy szett fékpofát dobfékhez.
Ezt megtettem, ki is cserélte (állítólag, és azóta fog a kézifék is), de azóta sem tudom, hogy van-e hátul dobfék, és hol helyezkedik el, mert én csak a tárcsaféket látom.
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelt Autódoki!
Van egy 2004. szeptemberi Hyundai Accent 1.5 benzines autóm. A kocsinak én vagyok az első tulaja, és 5 év alatt ment 68 500 km-t.Lehet, hogy gázos autót kell majd vásárolnom munkába járás miatt. Ez napi 80 km lenne oda vissza. Jelenleg egy 2002-es 1.4 60le Astra F-m van, ami apámé, de én hajtom. Jó kis gép, de 7.0-7.5 körül fogyaszt, amit kissé sokallok normál használat mellett.
A gázos autóra maximum félmilliót tudnék áldozni. Elkezdtem nézelődni, és a Swift illetve Astra F jöhet szóba. Én inkább az Astrát választanám, mert tágasabb (buli, haverok, pakolás, kényelem) és biztonságosabb is. A Swift viszont elnyűhetetlen, és olcsó a fenntartása.
Az lenne még a kérdésem, hogy egy gázos autó vásárlásánál mire kell figyelni, mit nézessek meg szerelővel a szokásos dolgokon kívül. Túl sok információval ezzel kapcsolatban nem rendelkezem.
Milyen plusz költségek jelenhetnek meg egy gázos autónál?
Milyen a szervizigénye egy gázos autónak?
Többe kerülhet a szervizelés egy normál benzines autónál?
Az átírásnál többe kerül-e valami azért, mert gázos az autó?
Tudna esetleg internetes oldalakat ajánlani ahol gázos autókkal kapcsolatos kérdéseket, teszteket olvashatnék?
Kérem segítsen, mert nem jutok dűlőre a két autó között.
Válaszát előre is köszönöm!
Robi
Egy jól működő, korrektül beállított gázrendszerrel az autó lényegesen gazdaságosabban működtethető, mint benzinnel. Teljesítményben nem kell kompromisszumot kötnie, a fogyasztás is vagy azonos, vagy valamivel magasabb, ám az autógáz alacsony ára miatt lényegesen olcsóbban közlekedhet. Ha eleve gázüzemű autót vásárol, akkor az árkülönbség sem olyan óriási, hogy ne térülne meg villámgyorsan.
A gázos autó fenntartása egy kicsivel macerásabb, de bőven megéri. Vizsgáztatni, zöldkártyázni csak olyan helyen tudja, ahol gázautóra szóló engedéllyel is rendelkezik a műhely vagy vizsgálóállomás. Az időszakos műszaki vizsga előtt egy gázbiztonsági szemlén is túl kell esnie az autónak, valamint a gáztartályt magát tízévente (bizonyos esetekben ötévente) kiszerelt állapotban nyomáspróbának kell alávetni. Ezek azonban nem mindennapos nehézségek, és költségüket tekintve is tízezer forint körüli többletet jelentenek kétévente.
A hétköznapokban is szembekerülhet néhány, csak a gázüzemű autókra vonatkozó tiltással. Hivatalosan egy ilyen jármű nem hajthat be mélygarázsba, nem állhat be olyan szervizbe, ahol szerelőakna van. Nyilván gázt sem tankolhat bárhol, bár ma már meglehetősen sűrű az LPG töltőállomások hálózata.
Érdekes lehet még, hogy a legtöbb gázos autó nem, vagy nehezebben indul gázzal, így célszerű folyamatosan benzint is tartani a tankban. Régebbi konstrukciójú gázszetteknél az üzemmód-váltás kézi kapcsolású, modernebbek esetén ez már automatikus, beleértve az indítást is.
Az átírásnál nem jelent plusz költséget a kettős üzem, normális esetben a szervízelés sem. Más kérdés, hogy a gázszett hibája esetén nehéz hozzáértő szakembert találni, egy átlagos műhelyben általában nem vállalnak ilyen javítást.
Fontos kompromisszum lehet még, hogy a gáztartály vagy a csomagtartóból vesz el komoly helyet, vagy a pótkerék helyére építhető be. Utóbbi persze lényegesen kisebb méretű, ehhez mérten kevesebb LPG tölthető bele. Ilyenkor ráadásul a pótkeréknek új helyet is kell találni, adott esetben a csomagok között. Ferdehátú Swift esetében a csomagtér kis mérete miatt komoly kompromisszumot kell kötni, Sedan vagy az Astra esetén ez nem lesz akkora probléma.
Mindettől függetlenül a kevés hátrányt bőven ellensúlyozza a megnövekedett hatótávolság és a roppant gazdaságos üzemeltetés.
A két autó közötti dilemmában pedig nehéz segítenem. Tény, hogy a Swift az agyonverhetetlen autó szinonimája, ám ugyanez elmondható az Astra bármely nyolcszelepes benzines motorjáról is. Mindkettő alkatrész-utánpótlása még legalább tíz évig megoldott, szinte gombokért és színes kagylóért mérik ezeket az autósboltok. A méret az Astra mellett szól, Swiftből viszont lényegesen kevesebb széthajtott, de kisminkelt ex-cégesautó létezik.
Azt javaslom, nézelődjön, és válogasson. Mindkettő tömegautó, bőven akad eladó belőlük, érdemes alaposan végiglapozni a kínálatot.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor!
Nemrég vásárolt '98-as "F"-es 1.4-es Astrám km órája furcsán sokat csal. GPS-es és kísérőautós tesztet is csináltunk, és mindig ugyanazt az eredményt kaptuk. 50 km/h-nál kb. 55-t, 90-es tempónál pedig közel 100 km/h-t mutat az óra. A gumik gyári méretűek, azaz 175/70R13-asok. Kérdésem az lenne, hogy típushiba ez (nem olvastam róla sehol), vagy netalán bütykölni való a műszerben? Előre is köszönöm válaszát
Üdv,
György
Tisztelt Autódoktor!
Egyszerűnek tűnő kérdéssel fordulok Önhöz.
Mondeón szeretném a féktárcsát kicserélni - volt már Mondeóm, cseréltem is, egyszerű, mert a Mondeo könnyen szerelhető - de most a féknyerget tartó csavarnál elakadtam. A csavarnak nincsen sarka, a 15-ös kulcs egyszerűen nem fogja, nem tudom mit tegyek.
Ilyenkor a szerelők mit tesznek? Létezik valamilyen speciális célszerszám? Ha igen, akkor hol?
Vagy marad a kalapács-hidegvágó páros mint a Ladáknál régen?
Köszönettel: Árpád
Kedves Autódoki!
Rover 400 (Honda motoros) autómmal immobiliser problémám van: esetenként nem engedi az indítást. Ilyenkor a távirányítóval beriasztom és kiriasztom, utána meg engedi. Létezik olyan hogy érzékeli, ha lemerült az elem a távirányítóban?
De sajnos van még egy ilyen autóm, de az csak Rover motoros, és ennek is ugyanolyan baja van, de ahhoz meg nincs távirányító. Néztem a műszaki rajzot is de ott se találtam semmi eredményre valót. És ami a pláne, hogy van minden autóhoz valamilyen mesterkód ami az immobilisert kapcsolja ki, de azok sincsenek meg.
Köszönettel: Érdeklődő
Kedves Érdeklődő!
Ebben az autóban nincs pollenszűrő.
Sajnos tudtommal utólag sem lehet beépíteni.
A szag eltüntetésére - melyet a lecsapódó nedvességben meginduló gombásodás okoz - kiváló megoldás egy klímatisztító spray, ilyen a Totalcar Áruház választékában is kapható.
Üdvözlettel:
Autódoktor