Totalcar Vakbarát Hírportál

Lehet kétüteműbe etanol-benzin-olaj keveréket tankolni?

2010. április 28., 15:21 Módosítva: 2010.04.28 15:21

Tisztelt Autódoktor!

Azt szeretném kérdezni, hogy kétütemű motorba lehet-e etanol-benzin-olaj keveréket tankolni? Elegyedik-e egyáltalán az olaj és az etanol? Egy csónakmotort (Crescent gyártmány, 3 henger 400 cm3) és egy Trabant versenyautót szeretnék alkohollal üzemeltetni.

Válaszát előre is köszönöm!

Péter

Kedves Péter!

Elvileg a kétütemű motorok minden gond nélkül üzemeltethetőek etanollal.

A gyakorlatban azonban a megfelelő többletüzemanyag szabályzása a konstrukciós jellemzők miatt nehezebb lesz. Ezek a motorok szinte kizárólag karburátorral vannak szerelve, itt pedig a pontos mennyiség csak többszöri kísérletezéssel állapítható meg. Ez nyilván együtt jár majd többszöri fúvókacserével, ami nem ötperces munka.

Emellett az így beállított karbis motor ezután nem fog korrektül üzemelni benzinnel, vagy legalábbis meglehetősen sokat fog fogyasztani.

Mivel az említett két motor egyike sem "munkábajárós", úgy gondolom, lesz lehetőség és alkalom kísérletezni - javaslom, lásson neki!

Üdvözlettel:
Autódoktor

Mennyit ér a Golf IV?

2010. április 26., 10:58 Módosítva: 2010.04.26 10:58

Tisztelt Autódoki,

Használt autót szeretnék venni és rá is talaltam egy Golf IV-re, 1,4-es motorral, 75 lóerővel, sötétszürke, hatchback változat. Továbbá van manuális légkondicionálója, ABS, ESP, elektromos ablakok. 130 ezer km-t futott.

Az a jó benne, hogy holtbiztos a km-ek száma, vétel után semmit nem kell cserélni benne. Németországból hozták tavaly augusztusban magánszemélytől, sérülésmentesen, be van írva forgalomba.

Kérdésem: megér ez az autó 1 450 000 Ft-ot? Ennyiért vesztegetik. Nagyon csábít, mert nem neppertől van, és biztos vagyok benne, hogy rendben van az autó.

Vehetnék máshonnan olcsóbban, de lehet, hogy a különbséget rákölteném vétel után, de mindig arra gondolnék, hogy ki tudja, mennyit tekertek vissza, hányszor borult, koccant, esetleg 2 autóból van összerakva...

Válaszát előre is köszönöm:
Vilmos

Kedves Érdeklődő!

Nem vagyok nagy autóvásárló, nem tudom megítélni, hogy az adott autó ér-e ennyit.

Azt azonban leszögezhetjük, hogy az ismert múltú autó feltétlenül jobb vásárlás, mint az idegentől vett, nagy valószínűséggel tekert órájú gép.

A fentiekre viszont nem feltétlen áll ez az állítás, a 130 ezer km alatt elég sok minden történhetett az autóval, nem beszélve a határátlépés óta eltelt időről.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Mi a zsebbe nyúlós baja van a Suzukimnak?

2010. április 25., 07:59 Módosítva: 2010.04.25 07:59

2000-es évjáratú Suzuki Swift 1.3 gls, a fogyasztása 10 l, gyertyák cserélve, zsebbe nyúlós baja van?

Kedves Érdeklődő!

Amennyiben kizárjuk a vezetéstechnikai problémákat és azokat a hibákat, amelyek az autót fékezhetik (kerékcsapágy, fogó fék), a lambdaszonda hibája és a szívóoldali tömítetlenség valószínű, illetve előfordulhat a koszos légszűrő is.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Egyszer megy, mint a bolond, máskor hiába nyomom a gázt...

2010. április 23., 15:00 Módosítva: 2010.04.23 15:00

'92-es évjárat, r19 1.4 benzines, központi injektoros. Nem megy le az alapjárata 1300/min alá, pedig mindent megpróbáltunk. A másik problémám, hogy nem mindig adja le a nyomatékot. Egyszer megy, mint a bolond, máskor hiába nyomom a pedált, nem akar gyorsulni. Lehet, hogy valami dugulása van? Csak nem találom rajta az üzemanyagszűrőt.

Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel:
József

Kedves József!

Sokkal inkább a fojtószelep környékén keresgéljen, a helyzetérzékelő elég gyenge pont ezeknél a motoroknál.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Koppan a Lada

2010. április 14., 11:10 Módosítva: 2010.12.10 16:39

1,7-es Lada Niva, 1998-as évjárat, sebességváltáskor a kuplung feleresztésekor nagyot koppan, a koppanást hátulról hallom.

Válaszod köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Nagy valószínűséggel a hajtásláncban van valami lógás. Ha kizárjuk a diffit (az ugyanis jól hallható búgással tudatja először a kopást), maradnak a kitámasztókarok szilentjei, a kardánkeresztek és a hardy-tárcsák, ezeket javaslom ellenőrizni.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Nem világít a benzinlámpa

2010. április 12., 10:15 Módosítva: 2010.04.12 10:15

Nem világít a benzinlámpa. Renault 19 1.4 energy motor.

Kedves Érdeklődő!

- Lehet, hogy nincs minimumszintet jelző lámpa, vagy kiégett az izzó. 
- Ha biztosan van, elromolhatott a szintjelző tartalékot jelző része, esetleg kontakthiba vagy szakadás lehet az ide vezető kábelben.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Fólia és sportkormány. Szabad?

2010. április 9., 10:21 Módosítva: 2010.04.09 10:21
2

Tisztelt Autódoktor!

Most vásároltunk egy használt autót, FIAT Bravo. Azért tetszett meg, mert tele van extrával. De megállított a rendőr és szólt az üvegek sötétítő matricázásáért és a sportkormányért. A matricázásról van műbizonylat, 2002-es, de nem fogadta el, mert nincs rajta pecsét. A kormányról is kellene engedély? Most mit tegyek? Mi ilyenkor a teendő?

Várom válaszát, köszönettel:
Horváthné

Kedves Érdeklődő!

Sok jóval nem biztathatom.

Gyakorlatilag minden, környezetvédelmi vagy közlekedésbiztonsági szempontból lényeges átalakítás engedélyköteles. Ilyen a kormány, a felnik, a gyáritól eltérő méretű gumik, a kipufogó, a fólia, a lámpák, a levegőszűrő, és még folytathatnám.

Ha ezekről nincs műbizonylata vagy bejegyzés a forgalmi engedélyben, bármikor előfordulhat, hogy egy közúti ellenőrzés vagy a műszaki vizsga alkalmával az autót hatóságilag kivonják a forgalomból.

Természetesen rengeteg autó közlekedik így Magyarországon, csupán a szerencsére, illetve az ellenőrző személy jóindulatára hagyatkozva - ezt ön is megteheti, mérlegelve a kockázatokat.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Javaslatom: hajtsa meg!

2010. április 7., 10:49 Módosítva: 2010.04.07 10:49

Tisztelt Autódoki!

Skoda Fabia 1.4 16v típ. kocsimmal az a problémám, hogy a kipufogógáz-érzékelő lámpa kb. negyedévente kigyullad. Már szerelővel megnézettem, most legutóbb ki is mértük a lambdaszondát, és a mérések alapján szerinte későn reagál. Az is lehet a hiba oka, hogy szerinte sokat megyek rövid távon az autóval. Azt mondta, próbáljam meg egy kicsit meghajtani, hogy kiégjen, kikormolódjon a rendszer és talán megszűnik a probléma. Ha mégis újra kigyullad, akkor viszont cserélni kellene a szondát. Ami nem olcsó, révén, hogy szabályzó szondáról van szó (kb. 55.000 ezer). Tény, hogy az autó 4 éves 30 000 ezer km-rel és szinte csak városban használom, ritkán, kb. havonta megyek egy hosszabb útra, az is max. 100 km, de nincs hajtva. Ön szerint tényleg jót tenne, esetleg megszüntetné ezt a problémáját a kocsinak, ha néha meghajtanám? Arra is gondoltam, hogy esetleg ha kivenném a szondát és megtisztítanám, akkor talán kiderülhetne, tényleg az-e a baja, hogy csak elkoszolódott. Válaszát előre is köszönöm!

Attila

Kedves Attila!

Bizony, a lambdaszonda adhat extrém, nem megfelelő értékeket amiatt, hogy elkormolódik - ez pedig bekövezkezhet a gyakori hidegüzem miatt. Hasonlót javaslok hát, mint az ön szerelője, hajtsa meg kicsit az autót!

Ha ez nem megoldás, valószínűleg a kézi tisztítás sem lesz az, egyébként is nehezen kivitelezhető.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hoggyan kössünk be K-Jetronicot?

2010. április 7., 10:48 Módosítva: 2010.04.07 10:48

Tisztelt Doki!

K-Jetronicról szeretnék kérni bekötési rajzot, mert sajnos nem tudom bekötni a villamosságát!

Előre is köszönöm,

Tamás

Kedves Tamás!

Ez jogvédett tartalom, így természetesen nincs lehetőségem arra, hogy küldjek önnek ilyesmit.

Javaslom, keresse meg például a Maróti Könyvkereskedést ez ügyben, tőlük valószínűleg vásárolhat megfelelő szakkönyvet a témában.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Csapágyas, nyikorgó hang a Suzukiban

2010. április 6., 10:44 Módosítva: 2010.04.06 10:44

Suzuki Swift 1.3 8 szelep, 5 ajtós. Az lenne a kérdésem, hogy a 4. és az 5. sebességnél gáz nyomásakor csapágyas hangot + nyikorgást hallok jobboldalt, de intenzívebb 5.-ben lehet észlelni, és 100 km/h sebességnél ha visszaengedem a gázt, akkor is lehet hallani, de nagyon. Valami jó tanács kellene! Köszönöm előre is.

Utóirat: a váltó és a kinyomócsapágy ki lett cserélve.

Kedves Érdeklődő!

Két dologra gyanakszom:
- a jobb oldali féltengely támasztócsapágya
- jobb első kerékcsapágy

Nyilván érdemes alaposan megvizsgálni mindkettőt, és a hibás csapágyat cserélni.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Csak búg a központi záram, mit tegyek?

2010. április 5., 07:50 Módosítva: 2010.04.05 07:50

Jó napot!

Abban kérném a segítségét, hogy van egy 1994-es VW Ventóm, 19td. A központi záram nem működik, csak mikor elfordítom a kulcsot, akkor búg a motorja, viszont nem csinál semmit. Mi ilyenkor a teendő?

Előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Nyilván meg kell javítani.

Ha az autóban vákumos központi zár van, valószínűleg egy törött vákuumcső okozza a problémát. Ennek felkutatása nem egyszerű feladat, meglehetősen sokat kell bontani hozzá. A kompresszortól kiindulva az elágazásoknál fokozatosan le-lekötve az ágakat megtalálható a hibaforrás. Ha elektromos központi zár van benne, valószínűleg utólagos beszerelés. Ilyenkor a motor is, a kábelezés is okozhat problémát, szintén alapos átnézést igényel.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Lehet régebbi lökhárítót tenni a Suzukimra?

2010. április 4., 07:33 Módosítva: 2010.04.04 07:33

Tisztelt Autódoki!

Az lenne a kérdésem, hogy 2008. 03. havi Swiftemre rátehetem-e a 2008 előtti első lökhárítót, mivel egy őz miatt cserélnem kell, és az autó saját színében csak ilyet tudtam szerezni, ráadásul jó áron. A felül található csavarfoglalatokat megnéztem, elvileg passzolnak. De a többit nem látom.

Előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Amennyiben a lökhárítót kompletten, összes tartozékával (rács, merevítő stb...) szereli fel, nem lesz probléma.

Üdvözlettel:
Autódoktor

E85-ösre átalakítás jár papírmunkával?

2010. április 2., 09:54 Módosítva: 2010.04.02 09:54

Szép napot!

Azzal a kérdéssel fordulnék önökhöz, hogy egy hivatalosan beszerelt Bioeutn85 átalakító beszerelése után a forgalmiban ezt fel kell-e tüntetni és hogy a műszaki vizsgán megfelel-e. Válaszukat előre is köszönöm.

Ferenc

Tisztelt Érdeklődő!

Nincs szükség engedélyeztetésre, vagy arra, hogy a forgalmiban feltüntessék. A műszaki vizsgán nem fog problémát okozni, ha a megfelelő károsanyag-kibocsátási határértékeket tudja az autó. Ennek érdekében a vizsgára feltétlenül benzinnel tankolva vigye az autót, és az elektronika kikapcsolt állapotban legyen!

Üdvözlettel:
Autódoktor

Okoz a motorban kárt a sportlégszűrő?

2010. április 1., 10:26 Módosítva: 2010.04.01 10:26
1

Tisztelt Autódoktor!

Szeretném megkérdezni, hogy 1997-es Opel Vectra 2.0 TD-be lehet-e direkt sportlégszűrőt szerelni motorkárosodás nélkül, mert ebben a típusban nincs intercooler.

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Ákos!

Nem javaslom a szűrő beépítését, mert semmilyen előnnyel nem jár, viszont folyamatos gondozást igényel. Amennyiben ezt felvállalja, lelke rajta, építse be bátran. Arra azonban figyeljen, hogy folyamatos ellenőrzést, tisztítást és kenést igényel.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Rejtélyes zárlat a Fiestában

2010. március 31., 11:51 Módosítva: 2010.03.31 11:51

Tisztelt Autódoktor!

Az alábbi hibajelenségekre keresünk választ, ebben kérjük segítségét:
az autó egy Ford Fiesta 1.3 ABS 1999. 04.

Hibajelenségek:

A középső konzolon nincs világítás (óra, fűtés), szivartöltő nem működik, a kilométeróra kb. fél percig nem életképes, utána az autó kijelzi az ABS és kipörgésgátló hibajelzést (ezek a funkciók nem is működnek), az autórádió szintén nem működik.

Több autóvillamossági szerelőnél jártunk, eddigi eredmények: ha a magnóról lekerül a biztosíték, az ABS-é megy ki, ha az ABS biztosítékát vesszük ki, a rádióé sül meg. Óraszerkezet cserélve lett, a külső, motor felőli biztosítéktábla szintén.

Összefoglalva: ABS, Traction, autórádió, óra, szivargyújtó nem működik, az előírt biztosítékokat a másodperc tört része alatt kisüti a rendszer, a kilométeróra gyújtás után csak kb. fél perc alatt kel életre.

Segítségét előre is nagyon köszönöm!

Üdvözlettel,
F. István

Kedves István!

Három vonalon érdemes elindulni:
- a rádió bekötése lehet problémás, gyakori hiba, hogy a testkábelt valami egészen rossz vezetékre kötik, ami mondjuk az ABS tápellátását adja
- alapvető testelési hiba a műszerfal kábelezésében, ez lehet egy egyszerű lelazult tessaru is
- a kábelköteg sérülése, összeolvadása

Sajnos mindegyik komoly keresgélést, bontást igénylő feladat, a javítás valószínűleg nem lesz sem gyors, sem olcsó.

Üdvözlettel:
Autódoktor

NGK helyett BERU

2010. március 31., 09:48 Módosítva: 2010.03.31 09:48

T. Autódoktor!

Kérdésem a következő: beszerelhetem-e a gyári NGK BKR6e-11 típusú gyújtógyertya helyett a BERU ultra 14f-7hpurx2 Z176 típusú gyertyát, mivel a hőértékkülönbségét nem tudom. Az autóm adatai: Chevrolet Lacetti 1.6 16v, 80 kW, gyártás: 2006

Kedves Érdeklődő!

A válasz egyszerű: nem.

Amellett, hogy ez egy platina gyertya, és valószínűleg nem fog megfelelően működni a normál gyertyára tervezett motorban, még hőértékben sem stimmel.

Üdvözlettel: Autódoktor

Astrába lehet 3 pólusú gyertyát tenni?

2010. március 25., 13:59 Módosítva: 2010.03.25 13:59

Hello!

Opel Astra F '96 Ecotec 1.4 16v gépjárműbe lehet 3 pólusú gyertyát tenni? Nem károsodik a motor? Megfelelő lesz a gyújtás ezek után is?

Válaszod előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Amennyiben találsz a gyárinak megfelelő test- és elektródakialakítású és hőértékű, hárompólusú gyertyát, használhatod ebben a motorban.

Ennek előnyét azonban valószínűleg sosem fogod - a hétköznapokban - érezni, egyszerűen semmi pluszt nem ad egy hárompólusú gyertya az autó gyárilag kétpólusú gyertyájához képest.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Motorhibás a Calibrám?

2010. március 24., 16:52 Módosítva: 2010.03.25 13:16

Helló Autódoki!

Egy olyan kérdéssel fordulnék hozzád, hogy van egy Calibrám, 1992-es évjárat c20xe motorkódú, és az a hibája, hogy ha a fordulat eléri a 2500-3000-et, ott kivillan a motorhiba ikon a műszerfalon és olyan 3000-es fordulattól felfelé egyfolytában világít. Ha visszaengedem a fordulatot 3000 alá, akkor megint elalszik, úgyhogy főként csak magas fordulaton világít a műszerfalon, és ez nem tudom, mitől lehet. Remélem, tudsz rá valamit mondani:)

Válaszodat előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Természetesen tudok rá mondani valamit: ki kell olvasni a hibakódot.

Enélkül bármilyen javítási kísérlet lutri, sötétben tapogatózó barkácsolás.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Melegedő felnik Raceren

2010. március 23., 10:51 Módosítva: 2010.03.23 10:51

Tisztelt Autódoki!

Van egy 1995-ös Daewoo Racerem, kisebb hibái vannak, de rendesen müködött idáig, azonban nemrég egy hosszabb út után észrevettem, hogy a jobb első dísztárcsa úgy néz ki, mintha megolvadt volna, levettem, és láttam, hogy tényleg megolvadt, mert a felni annyira felmelegedett, hogy megolvasztotta a dísztárcsát. Kérem, ha tudja a probléma okát és esetleg a megoldását is, akkor válaszolja meg.

Köszönettel: Milán

Kedves Milán!

A felni melegedése majdnem biztosan a menet közben is enyhén fogó fék. Feltétlen ellenőrizzék, hogy az adott keréken a féknyereg visszaenged-e rendesen minden fékezés után!

Üdvözlettel:
Autódoktor

Miért torpan meg a Vectrám?

2010. március 22., 16:59 Módosítva: 2010.03.22 16:59

Kedves Autódoki!

1990-es Opel Vectra 2.0i 16v autóm menet közben megtorpan, mintha kihagyna az egyik henger, csak az az érdekes, hogy nem mindig van ez és olyan 3-4 másodperc alatt helyre is áll. Szeretném kérni a segítségedet, hogy mi okozhatja ezt?

Köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Az alábbiak ellenőrzését javaslom:
- gyújtótrafó
- gyújtókábelek
- légmennyiségmérő vagy MAP-szenzor
- üzemanyagnyomás
- vákuumcsövek
- szívóoldali tömítettség

Üdvözlettel:
Autódoktor

Okozhat-e hidegindítási problémát a gyertya?

2010. március 21., 17:01 Módosítva: 2010.03.21 17:01

Tisztelt Autódoktor!

Kérdésem az lenne, hogy okozhat-e hidegindítási problémát az, hogy a Renault Thalia 1.5 DCi-be (K9K700) a gyárilag benne levő Beru GN 018 (0 100 226 373) helyett NGK Y-732J (D-POWER 4 5605) lett beszerelve? Sajnos csak utólag vettem észre, hogy az eredeti 11 V-os, az NGK 12 V-os! Természetesen a rendszer 12,68 V-os akkufesz mellett 10,88 V-ot ad a gyertyának! Lehetséges az, hogy az NGK ennyire "mellényúlt" volna, és nem a gyár által "megkövetelt" értékű izzítógyertyát ajánl ebbe a típusba?

Várom megtisztelő válaszát: Gábor

Kedves Gábor!

A Beru 0 100 226 373 számú izzítógyertyájának nincs pontos NGK megfelelője. Fizikai méreteiben egyezik a kettő, a különbség éppen az Ön által említettben van. Ha feltétlen japán izzítógyertyát akar az autóba, jobb választás volna a Denso DG005, amely minden adatában egyezik az eredetivel. Alapvetően az eltérlés nem nagy, nyáron valószínűleg észre sem venné, ám hideg téli reggeleken érezhető a különbség.

Javaslom, hogy cseréljen pontos megfelelőre.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Suzukiba bioetanolt

2010. március 19., 16:02 Módosítva: 2010.03.19 16:02

Tisztelt Autódoktor!

3 éves Suzuki Ignisbe szeretnék bioetanolt tankolni, 2:1 arányban. Árthatok ezzel az autónak?

Köszönettel, András

Kedves András!

Nem árt az autónak. Ha a 2:1 arányban a benzin a több, valószínűleg kompromisszumok nélkül tud autózni. Ha az etanol a több, némileg nehezebb hidegindítást és enyhe teljesítményvesztést tapasztalhat.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Biztos, hogy 90 LE-s a Corsám?

2010. március 17., 12:50 Módosítva: 2010.03.17 12:50

Tisztelt Autódoki!

Tavaly nyáron vásároltam egy Opel Corsa Swing 1.4 autót (évjárat 1997. 12.). Az autó forgalmijában 66 kW-osként (90 LE) szerepel, holott a motorkódja X14sz. Ilyen motorkód alapján nem találtam 66 kW-os autót, csak 44 kW-ost. Kérdésem: lehetséges, hogy mégis 90 lovas az autó? Mivel az adót lóerő alapján kell fizetni, így lehetséges, hogy én többet fizetek? És ha igazam van, akkor az eredeti vizsgán ez miért nem derült ki?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv

Kedves Érdeklődő!

Az autó teljesen biztosan 60 LE-s. 90 LE-s teljesítménnyel, csak az X14XE motor létezik a B Corsában.

A műszaki vizsgán nem feladat a műszaki adatok helyességének ellenőrzése, ezért nem derülhetett eddig fény az elírásra. Korrigálni azonban csak a vizsgahelyen tudja. Egyszerűbb esetben kér egy szemlét az NKH valamelyik vizsgahelyén, majd az ott kapott műszaki adatlappal felkeresi az okmányirodát. Itt korrigálják az adatot, ám a szemle és az új forgalmi díját önnek kell kifizetnie.

Más megoldás lehet, ha hamarosan aktuális a műszaki vizsga. Ennek alkalmával szintén kérheti a javítást, a továbbiakban itt is adatlapot kap, és ezzel mehet az okmányirodába.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Piros vagy kék matrica?

2010. február 21., 07:49 Módosítva: 2010.02.21 12:08
57
Tisztelt Autódoki!

Az lenne a kérdésem, hogy miért kapott az én nyolcéves 1.0 GL Suzuki Swiftem piros színű zöldkártya matricát a műszaki vizsgán?

Tudomásom - és a régi zöldkártya - szerint a környezetvédelmi osztályba sorolása 6.
Nem kék matrica járna? Ezt is átvariálták, vagy az értékei nem megfelelőek?

Válaszát előre is köszönöm!

Norbert


Tisztelt Érdeklődő!

A helyzet az, hogy egyszerűen megváltoztak a kategóriahatárok, ezért lehet az eddig megbecsült, környezetkímélő, tíz év alatti autóból hipp-hopp környezetszennyező, felgyújtandó, sürgősen megsemmisítendő roncs.

Azért van remény, a végén erre is kitérek.

Az eddig érvényes besorolás a 7/2002. (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet szerint történt, a plakettek színét eredetileg az alábbiak szerint határozták meg:

Zöld plakett:
- lambdaszondával szabályzott keverékképzésű, katalizátoros, benzinüzemű gépjármű;
- az EU-ban, az USA-ban vagy Japánban 1998. január 1. után gyártott, dízelüzemű gépjármű;
- legalább EURO-II minősítésű tehergépkocsi és autóbusz

Kék plakett:
- szabályozatlan keverékképzésű, katalizátorral felszerelt gépkocsik

Sárga plakett:
- egyéb négyütemű, benzinmotoros gépkocsik

Piros plakett:
- egyéb, kétütemű, benzinmotoros vagy dízelüzemű gépkocsik

Később a kék és piros plakett megszűnt, az ide sorolt autók is sárga matricát kaptak a rendszámra.

Látható tehát, hogy a régi szisztéma szerint a szabályzott keverékképzésű autók, az EURO-II normát teljesítő autók és az 1998 utáni dízelek kerültek a felső kategóriába, minden más az alsóba. Létezett persze már ekkor is a környezetvédelmi osztály fogalma, bár ez közvetlenül nem mutatkozott a rendszámon látható plakett színében. Feltüntették azonban a zöldkártya hátoldalának alján és az új, kódszámos forgalmi engedély V.9 rovatában.

0: katalizátor nélküli, benzinüzemű, a jóváhagyási előírások szerint nem minősített dízelüzemű, ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízelüzemű;
1: katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű;
2: katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű, kivéve a 4. osztályba sorolt EURO-II minősítésű gépjármű;
3: EURO-I minősítésű dízelüzemű gépjármű;
4: EURO-II minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű - benzinüzemű vagy EURO-II minősítésű dízelüzemű gépjármű;
5: tiszta gázüzemű vagy elektromos meghajtású, illetőleg hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint benzin- vagy dízelmotorral is ellátott) hajtású, kivéve, ha belső égésű motorja nem éri el az EURO-III minősítést);
6: EURO-III minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű gépjármű;
7: EURO-III minősítésű dízelüzemű gépjármű;
8: EURO-III minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
9: EURO-IV minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű benzinüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
10 és 11: EURO-IV minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
12: EURO-V minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
13: EEV minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
14: EURO-V minősítésű gépjármű;
15: EURO-V minősítésű gépjármű

Amennyiben a hibridhajtású jármű belső égésű motorja legalább EURO-III minősítésű, a belső égésű motor szerinti kategóriába kell besorolni.

A 2010. január 1-től érvényes rendszer más határokkal dolgozik, és ismét négy kategóriát ismer:

Fekete színű plakett - korszerűtlen, nem környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 0, 1, 3.
Piros színű plakett - korszerűtlen, kevésbé környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 2.
Kék színű plakett - korszerű, környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 4, 6, 7, 8.
Zöld színű plakett - korszerű, kiemelten környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 9 és az e fölöttiek.

Látható tehát, hogy a lambdaszondával szabályzott keverékképzésű személygépkocsik alanyi jogon nem kapják meg a kék plakettet, csak ha egyébként a gyártó részéről rendelkeznek EURO-II minősítéssel. Bonyolítja a helyzetet, hogy a jelen szabályozás csak néhány éves, előtte a 2. kategóriába tartozott minden szabályzott keverékképzésű autó, amely nem tartozott legalább az EURO-III kategóriába. Így - ha jól emlékszem - 2007-ig ezek az autók a 2. környezetvédelmi osztályba kerültek, és sokuknál ez szerepelt a zöldkártyán és a forgalmi engedélyben is.

Emellett a 6/1990 KöHÉM-rendelet, amely a fenti kategóriákat meghatározza, tartalmaz egy kivételt, amely szerint az 1996 után az EU területén forgalomba helyezett autók kérésre átsorolhatóak a 4. osztályba, hiszen elméletileg ettől az időponttól csak EURO-II minősítésű autók kerülhettek forgalomba.

Azon autók esetében, amelyek azóta jártak műszaki vizsgán (tehát szinte mind), elvileg a műszaki adatlapon már a javított besorolás szerepel, amennyiben tulajdonosváltás is történt, a forgalmiban is. Persze ez csak elmélet, sok esetben ezzel egyszerűen nem foglalkozott a tanúsítványadó vagy az okmányiroda.

Ha tehát önnek a forgalmi engedélyben 2. kategória szerepel, és az autó EURO-II minősítésű, vagy egyszerűen csak 1996. január 1. utáni első forgalomba helyezésű, akkor a következőket teheti:

1. A következő műszaki vizsgán jelzi ez irányú igényét, és a tanúsítványadó kiállítja a 4. környezetvédelmi osztályba sorolást tartalmazó Műszaki Adatlapot.
2. A Nemzeti Közlekedési Hatóság kijelölt vizsgálóállomásán kér egy úgynevezett műszaki szemlét, melynek során a hatóság megállapítja a korrekt besorolást, majd  szintén kiállít egy Műszaki Adatlapot. Ennek a szemlének a hatósági díja 1770 Ft.

A Műszaki Adatlappal besétál egy okmányirodába, ahol bejegyzik az adatváltozást. Ez sajnos gyakorlatban a forgalmi engedély cseréjét jelenti minden esetben, mindhárom, még érvényes típus esetén (kétlapos, háromlapos "szöveges", háromlapos "kódos"). Ennek költsége jelenleg 6000 Ft.

Fontos, hogy a törzskönyv cseréje ilyenkor nem szükséges.

Még egy megjegyzés a konkrét típushoz:
A 6. kategória EURO-III normát feltételez. Bár a Suzuki gyártott az EURO-III-nak megfelelő ezres Swiftet 2000-től, a magyar piacon 2001. decemberig csupán Euro-II-es autókat forgalmaztak. Az ezres motor nem sokkal ez után ki is került a palettából, így itthon a 6. kategóriájú 1.0 Swift meglehetősen ritka, azok is jórészt külföldről behozott autók. Ezek könnyen azonosíthatóak a kipufogó leömlőcsonkjában elhelyezett katalizátorukról. Amennyiben az öné nem ilyen, valószínűleg Euro-II-es, és így 4. osztályba sorolják majd - ez persze a plakett színét tekintve nem jelent különbséget.

Végül, mivel erre vonatkozóan is volt kérdés, egy táblázat a régi zöldkártyák felső részén található kódokról:

00 Egyéb, az alábbiakba nem sorolható kivitelű jármű
01 Benzinmotor (négyütemű)
51 Benzinmotor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
41 Benzinmotor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
08 Kétütemű benzinmotor
58 Kétütemű benzinmotor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
48 Kétütemű benzinmotor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
11 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor
54 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
44 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
21 Wankel (forgó dugattyús) motor
55 Wankel (forgó dugattyús) motor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
45 Wankel (forgó dugattyús) motor szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
02 Dízelmotor
22 Közvetlen befecskendezésű dízelmotor
03 Kényszergyújtású, dízel jellegű motor
06 Többfajta tüzelőanyaggal működő motor
07 Elektromos motor
10 Gázturbina
12 Nagynyomású gázzal üzemelő motor
66 Többfajta üzemanyaggal működő (kettős üzem)
76 Többfajta üzemanyaggal működő (benzin-alkohol)
86 Többfajta üzemanyaggal működő (gázolaj-növényi olaj)

Üdvözlettel:

Autódoktor

Etanol - csokorban

2010. február 1., 10:11 Módosítva: 2010.02.01 10:11
7

Kedves Érdeklődők!

Az utóbbi időben az üzemanyagok jelentős áremelése miatt igen megszaporodtak az etanol használatára vonatkozó kérdések. Most igyekszem ezeket egy csokorban megválaszolni.

Fontos megjegyezni, hogy az etanolos üzemeltetés fiatal sportág Magyarországon, így szinte mindenki relatíve kevés tapasztalattal rendelkezik e tárgyban. Az itt írottak a saját tapasztalataimon és kísérleteimen, illetve ismerősök próbálkozásain alapulnak, így közel sem mérhetőek a több mint száz éves benzinüzemhez. Ezért hangsúlyozom, hogy tanácsok és ötletek következnek, azzal a kiegészítéssel, hogy az etanolos üzemmel mindenki saját kockázatára és felelősségére kísérletezzen olyan autókon, amelyeket eredendően benzines üzemre építettek!

Amit feltétlenül ajánlok mindenkinek az etanol-üzem első lépéseként, az az üzemanyagszűrő cseréje a próba ELŐTT, és lehetőleg az első 5-600 etanolos kilométer UTÁN is. Ezzel a tapasztaltak szerint megakadályozható, hogy az üzemanyagrendszerben az etanol által kioldott, egyébként "benzinálló" szennyeződések dugulást okozzanak.

Autódoktor

 
Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2000-es évjáratú Skoda Felicia 1.3LXi 40kw-os autóm.
Általában egy-egy alkalommal 40litert szoktam tankolni 95-ös benzinből.
Átalakítás nélkül mennyi E85-ös benzint szabad  tankolni egy-egy alkalommal?

Az áremelések miatt már kb. 100 Ft/l a különbség a két üzemanyag ára között.

Ma reggel a Kossuth rádióban volt egy riport és ott többek között azt mondták, hogy állítólag sokan felesbe járnak. Én is tankolhatok 20L 95-öshöz 20L 85-öst? Ez tankolásonként 2oooft spórolást jelentene.

Az üzemanyag ellátó rendszerben és a motor szerkezeti elemeiben valamint a katalizátorban nem okozna az E85 károsodást?

Tisztelettel: H. Ferenc

Kedves Ferenc!

A fele-fele arányú tankolás nagyjából minden benzines autónál működik. Némi többletfogyasztás, nehézkesebb hidegindítás és magasabb fordulaton egy kevés teljesítményveszteség az, amit észlelhet, más negatívum valószínűleg nem jelentkezik.

A motor szerkezeti elemeit és a katalizátort semmilyen módon nem károsítja az etanolos üzem. Az üzemanyagrendszerre vonatkozó problémákról sokat hallottam és olvastam, de én magam még nem találkoztam az etanolra egyértelműen visszavezethető meghibásodással.

Üdvözlettel:
Autódoktor




Üdvözlöm!

Van egy Skoda 120L-es autóm, és szeretném kipróbálni E85-el. Ahogy nézegettem neten és érdeklődtem, az alapelőgyújtást kell olyan 10 fokra beállítani, illetve a fúvókákat kell nagyobbakra cserélni. Gondolom, kisebb hőértékű gyertyák is kellenének, feltéve, ha nagy százalékban ezzel autóznék.

Szeretnék tanácsot kérni tehát, mi a javaslata ezzel kapcsolatban, illetve van-e tapasztalata.

Köszönettel: Zoli


Kedves Zoli!

Valóban, az idősebb, karburátoros autók esetében a két alapvető teendő az alapelőgyújtás beállítása, illetve a többlet-üzemanyag bejuttatása.

Előbbire konkrét értéket nem tudok mondani, azt javaslom, kísérletezzen, amíg nem talál egy olyan értéket, amellyel etanollal is, illetve szükség esetén benzinnel is korrektül, csörgésmentesen üzemel az autó.

Az átfúvókázás sajnos szintén kísérletezést igényel, és ez bizony nagyobb munka, hiszen a karburátor többszöri megbontásával jár. Ha benzinnel és etanollal is tervezi a közlekedést, javaslom, hogy minimálisan növelje a fúvóka méretét, mert a jelentős többlet benzines üzemben komoly többletfogyasztást fog eredményezni.

A gyújtógyertyák cseréje az eddigi tapasztalataim alapján felesleges lépés.

Üdvözlettel:

Autódoktor



Tisztelt "Autódoktor"!

Egy 1992-es Ford Orion 1.8i 16v ABS (77KW) gépkocsim van.

Az autómba párszor (2-4 alkalommal) 50/50%-os arányban kevertem E85-öt. Nem rángat, nincs "más" hangja - "tetszik neki " bár 10%-al többet fogyaszt ilyenkor.

Kérdésem, hosszú távon bírja-e, nem lesz-e tőle tömítési ill. más problémája a kocsimnak?

Előre is köszönöm.


Kedves Érdeklődő!

A fele-fele arányú keverék az, amely általában átalakítás nélküli autóhoz nyugodtan használható. A többletfogyasztás normális jelenség, ha ennél több negatívumot nem tapasztal, és az autó még a mostani mínuszokban is relatíve könnyen és megbízhatóan indul, szép óvatosan akár növelheti is az etanol arányát.

Üdvözlettel:

Autódoktor



Tisztelt Autódoktor!

Azzal a kérdéssel fordulnék önhöz, hogy 96'-os 1.6 16 szelepes F Astrámba tankolhatok-e bioetanol üzemanyagot? Nemrég felfedeztem egy kutat, ahol árulnak ilyet, viszont megfelelő utánajárás nélkül nem akarnám kipróbálni, nehogy kárt okozzak benne. Át kell alakítani valamit az autón a használatához?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel:
Zoli

Kedves Zoli!

A benzin-etanol 1:1 arányú keverésével valószínűleg gond nélkül fog üzemelni az autója. Javaslom, ejtsen meg egy üzemanyagszűrő-cserét, tankoljon felesben, és figyelje az autó reakciót, különös tekintettel a reggeli hidegindításra, a teljesítményveszteségre és a többletfogyasztásra.
Amennyiben a fentiek vállalható kompromisszumot eredményeznek, érdemes továbbgondolni a projektet, és esetleg beépíteni egy etanolüzemet segítő elektronikát, amelyről alant még szó lesz.

Üdvözlettel:

Autódoktor



Kedves Doki!

Olvastam 2007-es írásod, miszerint a Fábiába nem jó az E85. Tudsz tanácsot adni, hogy új típusú Swiftbe érdemes-e használni? A neten van egy ezt reklámozó weblap (http://www.e85kft.hu/) ahol csak egy elektromos ketyerét szerelnek be.
A Swift gumi és egyéb alkatrészei bírják szerinted az alkoholos üzemanyagot?

Kedves Érdeklődő!

Néha az embernek a begyűjtött tapasztalatok alapján revideálni kell saját, korábbi álláspontját. Úgy fest, a Fabia is nagyjából kompromisszum-mentesen üzemeltethető 1:1 arányú benzin-etanol keverékkel, némi átalakítással pedig a tiszta etanollal is kiválóan üzemel.

A Swifteknél is hasonló a helyzet, jónéhány, hibátlanul működő új és régi Swifttel találkoztam, amelyeket több-kevesebb rendszerességgel etanollal tankolnak. Volt köztük eredeti konfiguráció és elektronikával "kezelt" is, a tulajdonosaik hibamentes működésről számoltak be.

Ahogyan fentebb már írtam, a tömítések, gumialkatrészek porladásáról én is többször hallottam és olvastam, de nem találkoztam még ilyen autóval.

Üdvözlettel:

Autódoktor



Tisztelt Autódoktor!

Érdeklődni szeretnék, hogy 1999-es VW Polo Classic autómba tankolható-e bioetanol üzemanyag, és amennyiben igen, milyen feltételekkel?

Válaszát előre is köszönöm:

Ágnes

Kedves Ágnes!

Hasonlókat tudok mondani, mint Zolinak az Astrával kapcsolatban. Feltétlen szükséges az üzemanyagszűrő cseréje, és indulhat a próba a fele-fele arányú keverékkel. Ha ezzel nem jelentkezik komoly probléma, tehát a fogyasztás nem ugrik meg durván, továbbra is indul az autó hidegen, és kísérletező kedvnek sincs híján, jöhet az elektronikus segítség is.

Üdvözlettel:

Autódoktor



Tisztelt Autódoktor!

Az érdekelne engem, hogy szabad e benzines autót, benzin - bioetanol keverékkel használni?

Konkrétan egy 2002-es 1.4 97LE Toyota Corollám van, 65000 km-rel. Tehetek bele mondjuk fele-fele arányban benzin etanol keveréket, anélkül, hogy bármi problémát okoznék a motornak?

Mi történik ilyenkor, hogy értsem a folyamatot?

Köszönettel:
Bognár Tamás

Kedves Tamás!

A fentiek alapján talán már ön is tudja, azt javaslom, hogy a leírtak mellett nyugodtan kísérletezzen a fele-fel arányú keverékkel. Fontos tudni, hogy a kúton kapható benzin is tartalmaz etanolt, illetve az E85 is tartalmaz benzint. Ebből egyértelmű, hogy a két üzemanyag egymásnak nem ellensége.

Az 1:1 arányú keverék használatakor észrevehet némi fogyasztásnövekedést, a magasabb fordulatszámokon kevés gyengülést, alacsonyabb fordulaton azonban bizonyos esetekben még nyomatékosabb is lehet a motor. Ilyen arányú etanol-használatkor jó esetben még indítási nehézség sem lép fel, tehát egyszerű hétköznapi autózásban nem érez majd jelentős különbséget - a benzinkúton fizetendő összegen kívül.

Üdvözlettel:

Autódoktor



Tisztelt Autódoktor!

2008-as Sport Suzukim van, és a gyár 98-as benzint ír elő a használatához! A kérdésem az lenne, hogy tankolhatok-e bele bioetanolt átalakítás nélkül?

Azt olvastam róla, hogy 110-es oktánszámú benzinnek felel meg. Ha Evoneo-t tankolok az is magas, 100-as oktánszámú, és mégsem kell átalakítani hozzá a kocsit.

Mindenképp szükséges átalakítani hozzá vagy nyugodtan lehet bele tankolni?

Válaszát előre köszönöm!!

Kedves Érdeklődő!

Az etanolos üzemnél korántsem az oktánszám okozza (vagy nem okozza) a problémát, nem ez jelenti a legfontosabb különbséget. Az előírtnál magasabb oktánszámú üzemanyag használata egyébként abszolút nem tilos, bár a legtöbb esetben teljesen felesleges.

A két üzemanyag közötti legjelentősebb eltérés, amely miatt nem váltható ki egy az egyben, változtatás nélkül a benzinüzem etanollal, az utóbbi alacsonyabb égéshője. Emiatt azonos dinamikájú motorüzemhez többletüzemanyagra van szükség, amelyet a legtöbb autó eredeti motorvezérlője nem képes biztosítani. Így, amint fent már olvashatta, vagy 1:1 arányú keverékkel kell járnia, vagy a megfelelő elektronika beépítésével "etanolképessé" kell tennie az autót ahhoz, hogy E85 pisztolyból tankolhasson.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Kedves Autódoktor!

Van egy 2004-es évjáratú Daewoo Kalos 1.4S autóm, és gondolkozom, hogy a mai benzinárak mellett használnék az autóba etanolt. A neten nézelődtem, és átalakító nélkül nem ajánlják.

Olyat is olvastam hogy tönkreteszi a szimmerringeket, ac-pumpát, stb...

Amit kinéztem  az Flexfuel PT-E85 univerzális etanol átalakító. Tudna esetleg segíteni benne, hogy egyáltalán a kocsiba ezt be lehet-e szerelni, és hogy nem lesz e baja kocsinak?

Nagyon tanácstalan vagyok.

Előre is köszönöm a segítségét.

jaki77

Kedves Jaki!

Megértem a tanácstalanságát, meglehetősen sok, egymásnak ellentmondó információ közül nehéz kiszűrni az értékeset. Én  jórészt az általam tapasztaltak, vagy az általam nagyrabecsült, rutinos kollégák és ismerősök véleményéből igyekszem tájékozódni. Ez alapján azt mondom, igen nagy a valószínűsége, hogy az etanolos üzem komoly problémát okozzon. Az üzemanyagszivattyú esetében elméletileg fennáll a lehetősége annak, hogy valamivel megrövidül az élettartam, ám ilyen esettel sem találkoztam még.

Az ön által említett elektronika elvileg a Kalosba is beépíthető, ennek egyetlen gátja a megfelelő injektorcsatlakozó megléte. Amennyiben ezt egyeztette, és talál az ön autójához megfelelő darabot, a beépítés megoldható - természetesen azt javaslom, hozzáértővel, szervízben végeztesse el a munkát.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Gondolkozom azon, hogy beszereltessek elektronikai rendszert, hogy a kocsim (Suzuki SX4 Sedan 1.6 VVT) alkalmassá váljon bioetanol használatára.

Két kérdésem van:
1. A bioetanol használata hogyan befolyásolja a motor élettartamát? Úgy tudom, fokozottan korrodálja.
2. A kocsi még kicsivel több, mint 1 évig garanciális. Ha beszereltetem, elvesztem-e a garanciát? Utóbbira a márkaszerviz nem tudott válaszolni.

Kedves Érdeklődő!

1. Az etanol használata az eddigi tapasztalatok alapján semmilyen módon nem befolyásolja a motor várható élettartamát. Nem korrodálja fokozottan, ez maximum elvi lehetőségként áll fent, de csupán az üzemanyagrendszer néhány alkatrészére vonatkoztatva. Ilyen jellegű problémával még nem találkoztam.

2. Ez egy fogós kérdés. Elméletileg a gyár jótállása az egész autóra és részleteire is vonatkozik, ám egyben, teljesen elveszíteni nagyon nehéz. Amennyiben egy olyan meghibásodás következik be, amely egyértelműen visszavezethető az etanol használatára, a gyártónak elvileg bizonyítania kell az összefüggést, és enek eredményeképpen tagadhatja meg a jótállást. Olyan garanciális igényt azonban, amely nem hozható összefüggésbe az etanolos üzemeltetéssel, nem tagadhat meg.

Legalábbis ez az elvi helyzet, ám ön és a gyár vagy a vezérképviselet valószínűleg nem egy súlycsoportban vannak, sem a jogi képviselőket, sem az anyagi eszközöket tekintve. Így, ha nem kíván hosszas pereskedésbe torkolló vitát a márkakereskedésekkel, inkább ne használjon E85-öt a garanciaidőn belül.

Üdvözlettel:

Autódoktor

 

Rovatok