Tisztelt Autódoktor!
Azt szeretném kérdezni, hogy kétütemű motorba lehet-e etanol-benzin-olaj keveréket tankolni? Elegyedik-e egyáltalán az olaj és az etanol? Egy csónakmotort (Crescent gyártmány, 3 henger 400 cm3) és egy Trabant versenyautót szeretnék alkohollal üzemeltetni.
Válaszát előre is köszönöm!
Péter
Kedves Péter!
Elvileg a kétütemű motorok minden gond nélkül üzemeltethetőek etanollal.
A gyakorlatban azonban a megfelelő többletüzemanyag szabályzása a konstrukciós jellemzők miatt nehezebb lesz. Ezek a motorok szinte kizárólag karburátorral vannak szerelve, itt pedig a pontos mennyiség csak többszöri kísérletezéssel állapítható meg. Ez nyilván együtt jár majd többszöri fúvókacserével, ami nem ötperces munka.
Emellett az így beállított karbis motor ezután nem fog korrektül üzemelni benzinnel, vagy legalábbis meglehetősen sokat fog fogyasztani.
Mivel az említett két motor egyike sem "munkábajárós", úgy gondolom, lesz lehetőség és alkalom kísérletezni - javaslom, lásson neki!
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoki,
Használt autót szeretnék venni és rá is talaltam egy Golf IV-re, 1,4-es motorral, 75 lóerővel, sötétszürke, hatchback változat. Továbbá van manuális légkondicionálója, ABS, ESP, elektromos ablakok. 130 ezer km-t futott.
Az a jó benne, hogy holtbiztos a km-ek száma, vétel után semmit nem kell cserélni benne. Németországból hozták tavaly augusztusban magánszemélytől, sérülésmentesen, be van írva forgalomba.
Kérdésem: megér ez az autó 1 450 000 Ft-ot? Ennyiért vesztegetik. Nagyon csábít, mert nem neppertől van, és biztos vagyok benne, hogy rendben van az autó.
Vehetnék máshonnan olcsóbban, de lehet, hogy a különbséget rákölteném vétel után, de mindig arra gondolnék, hogy ki tudja, mennyit tekertek vissza, hányszor borult, koccant, esetleg 2 autóból van összerakva...
Válaszát előre is köszönöm:
Vilmos
Kedves Érdeklődő!
Nem vagyok nagy autóvásárló, nem tudom megítélni, hogy az adott autó ér-e ennyit.
Azt azonban leszögezhetjük, hogy az ismert múltú autó feltétlenül jobb vásárlás, mint az idegentől vett, nagy valószínűséggel tekert órájú gép.
A fentiekre viszont nem feltétlen áll ez az állítás, a 130 ezer km alatt elég sok minden történhetett az autóval, nem beszélve a határátlépés óta eltelt időről.
Üdvözlettel:
Autódoktor
2000-es évjáratú Suzuki Swift 1.3 gls, a fogyasztása 10 l, gyertyák cserélve, zsebbe nyúlós baja van?
Kedves Érdeklődő!
Amennyiben kizárjuk a vezetéstechnikai problémákat és azokat a hibákat, amelyek az autót fékezhetik (kerékcsapágy, fogó fék), a lambdaszonda hibája és a szívóoldali tömítetlenség valószínű, illetve előfordulhat a koszos légszűrő is.
Üdvözlettel:
Autódoktor
'92-es évjárat, r19 1.4 benzines, központi injektoros. Nem megy le az alapjárata 1300/min alá, pedig mindent megpróbáltunk. A másik problémám, hogy nem mindig adja le a nyomatékot. Egyszer megy, mint a bolond, máskor hiába nyomom a pedált, nem akar gyorsulni. Lehet, hogy valami dugulása van? Csak nem találom rajta az üzemanyagszűrőt.
Segítségét előre is köszönöm.
Tisztelettel:
József
Kedves József!
Sokkal inkább a fojtószelep környékén keresgéljen, a helyzetérzékelő elég gyenge pont ezeknél a motoroknál.
Üdvözlettel:
Autódoktor
1,7-es Lada Niva, 1998-as évjárat, sebességváltáskor a kuplung feleresztésekor nagyot koppan, a koppanást hátulról hallom.
Válaszod köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Nagy valószínűséggel a hajtásláncban van valami lógás. Ha kizárjuk a diffit (az ugyanis jól hallható búgással tudatja először a kopást), maradnak a kitámasztókarok szilentjei, a kardánkeresztek és a hardy-tárcsák, ezeket javaslom ellenőrizni.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Nem világít a benzinlámpa. Renault 19 1.4 energy motor.
Kedves Érdeklődő!
- Lehet, hogy nincs minimumszintet jelző lámpa, vagy kiégett az izzó.
- Ha biztosan van, elromolhatott a szintjelző tartalékot jelző része, esetleg kontakthiba vagy szakadás lehet az ide vezető kábelben.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Most vásároltunk egy használt autót, FIAT Bravo. Azért tetszett meg, mert tele van extrával. De megállított a rendőr és szólt az üvegek sötétítő matricázásáért és a sportkormányért. A matricázásról van műbizonylat, 2002-es, de nem fogadta el, mert nincs rajta pecsét. A kormányról is kellene engedély? Most mit tegyek? Mi ilyenkor a teendő?
Várom válaszát, köszönettel:
Horváthné
Kedves Érdeklődő!
Sok jóval nem biztathatom.
Gyakorlatilag minden, környezetvédelmi vagy közlekedésbiztonsági szempontból lényeges átalakítás engedélyköteles. Ilyen a kormány, a felnik, a gyáritól eltérő méretű gumik, a kipufogó, a fólia, a lámpák, a levegőszűrő, és még folytathatnám.
Ha ezekről nincs műbizonylata vagy bejegyzés a forgalmi engedélyben, bármikor előfordulhat, hogy egy közúti ellenőrzés vagy a műszaki vizsga alkalmával az autót hatóságilag kivonják a forgalomból.
Természetesen rengeteg autó közlekedik így Magyarországon, csupán a szerencsére, illetve az ellenőrző személy jóindulatára hagyatkozva - ezt ön is megteheti, mérlegelve a kockázatokat.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoki!
Skoda Fabia 1.4 16v típ. kocsimmal az a problémám, hogy a kipufogógáz-érzékelő lámpa kb. negyedévente kigyullad. Már szerelővel megnézettem, most legutóbb ki is mértük a lambdaszondát, és a mérések alapján szerinte későn reagál. Az is lehet a hiba oka, hogy szerinte sokat megyek rövid távon az autóval. Azt mondta, próbáljam meg egy kicsit meghajtani, hogy kiégjen, kikormolódjon a rendszer és talán megszűnik a probléma. Ha mégis újra kigyullad, akkor viszont cserélni kellene a szondát. Ami nem olcsó, révén, hogy szabályzó szondáról van szó (kb. 55.000 ezer). Tény, hogy az autó 4 éves 30 000 ezer km-rel és szinte csak városban használom, ritkán, kb. havonta megyek egy hosszabb útra, az is max. 100 km, de nincs hajtva. Ön szerint tényleg jót tenne, esetleg megszüntetné ezt a problémáját a kocsinak, ha néha meghajtanám? Arra is gondoltam, hogy esetleg ha kivenném a szondát és megtisztítanám, akkor talán kiderülhetne, tényleg az-e a baja, hogy csak elkoszolódott. Válaszát előre is köszönöm!
Attila
Kedves Attila!
Bizony, a lambdaszonda adhat extrém, nem megfelelő értékeket amiatt, hogy elkormolódik - ez pedig bekövezkezhet a gyakori hidegüzem miatt. Hasonlót javaslok hát, mint az ön szerelője, hajtsa meg kicsit az autót!
Ha ez nem megoldás, valószínűleg a kézi tisztítás sem lesz az, egyébként is nehezen kivitelezhető.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Doki!
K-Jetronicról szeretnék kérni bekötési rajzot, mert sajnos nem tudom bekötni a villamosságát!
Előre is köszönöm,
Tamás
Kedves Tamás!
Ez jogvédett tartalom, így természetesen nincs lehetőségem arra, hogy küldjek önnek ilyesmit.
Javaslom, keresse meg például a Maróti Könyvkereskedést ez ügyben, tőlük valószínűleg vásárolhat megfelelő szakkönyvet a témában.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Suzuki Swift 1.3 8 szelep, 5 ajtós. Az lenne a kérdésem, hogy a 4. és az 5. sebességnél gáz nyomásakor csapágyas hangot + nyikorgást hallok jobboldalt, de intenzívebb 5.-ben lehet észlelni, és 100 km/h sebességnél ha visszaengedem a gázt, akkor is lehet hallani, de nagyon. Valami jó tanács kellene! Köszönöm előre is.
Utóirat: a váltó és a kinyomócsapágy ki lett cserélve.
Kedves Érdeklődő!
Két dologra gyanakszom:
- a jobb oldali féltengely támasztócsapágya
- jobb első kerékcsapágy
Nyilván érdemes alaposan megvizsgálni mindkettőt, és a hibás csapágyat cserélni.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Jó napot!
Abban kérném a segítségét, hogy van egy 1994-es VW Ventóm, 19td. A központi záram nem működik, csak mikor elfordítom a kulcsot, akkor búg a motorja, viszont nem csinál semmit. Mi ilyenkor a teendő?
Előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Nyilván meg kell javítani.
Ha az autóban vákumos központi zár van, valószínűleg egy törött vákuumcső okozza a problémát. Ennek felkutatása nem egyszerű feladat, meglehetősen sokat kell bontani hozzá. A kompresszortól kiindulva az elágazásoknál fokozatosan le-lekötve az ágakat megtalálható a hibaforrás. Ha elektromos központi zár van benne, valószínűleg utólagos beszerelés. Ilyenkor a motor is, a kábelezés is okozhat problémát, szintén alapos átnézést igényel.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoki!
Az lenne a kérdésem, hogy 2008. 03. havi Swiftemre rátehetem-e a 2008 előtti első lökhárítót, mivel egy őz miatt cserélnem kell, és az autó saját színében csak ilyet tudtam szerezni, ráadásul jó áron. A felül található csavarfoglalatokat megnéztem, elvileg passzolnak. De a többit nem látom.
Előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Amennyiben a lökhárítót kompletten, összes tartozékával (rács, merevítő stb...) szereli fel, nem lesz probléma.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Szép napot!
Azzal a kérdéssel fordulnék önökhöz, hogy egy hivatalosan beszerelt Bioeutn85 átalakító beszerelése után a forgalmiban ezt fel kell-e tüntetni és hogy a műszaki vizsgán megfelel-e. Válaszukat előre is köszönöm.
Ferenc
Tisztelt Érdeklődő!
Nincs szükség engedélyeztetésre, vagy arra, hogy a forgalmiban feltüntessék. A műszaki vizsgán nem fog problémát okozni, ha a megfelelő károsanyag-kibocsátási határértékeket tudja az autó. Ennek érdekében a vizsgára feltétlenül benzinnel tankolva vigye az autót, és az elektronika kikapcsolt állapotban legyen!
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Szeretném megkérdezni, hogy 1997-es Opel Vectra 2.0 TD-be lehet-e direkt sportlégszűrőt szerelni motorkárosodás nélkül, mert ebben a típusban nincs intercooler.
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Ákos!
Nem javaslom a szűrő beépítését, mert semmilyen előnnyel nem jár, viszont folyamatos gondozást igényel. Amennyiben ezt felvállalja, lelke rajta, építse be bátran. Arra azonban figyeljen, hogy folyamatos ellenőrzést, tisztítást és kenést igényel.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Az alábbi hibajelenségekre keresünk választ, ebben kérjük segítségét:
az autó egy Ford Fiesta 1.3 ABS 1999. 04.
Hibajelenségek:
A középső konzolon nincs világítás (óra, fűtés), szivartöltő nem működik, a kilométeróra kb. fél percig nem életképes, utána az autó kijelzi az ABS és kipörgésgátló hibajelzést (ezek a funkciók nem is működnek), az autórádió szintén nem működik.
Több autóvillamossági szerelőnél jártunk, eddigi eredmények: ha a magnóról lekerül a biztosíték, az ABS-é megy ki, ha az ABS biztosítékát vesszük ki, a rádióé sül meg. Óraszerkezet cserélve lett, a külső, motor felőli biztosítéktábla szintén.
Összefoglalva: ABS, Traction, autórádió, óra, szivargyújtó nem működik, az előírt biztosítékokat a másodperc tört része alatt kisüti a rendszer, a kilométeróra gyújtás után csak kb. fél perc alatt kel életre.
Segítségét előre is nagyon köszönöm!
Üdvözlettel,
F. István
Kedves István!
Három vonalon érdemes elindulni:
- a rádió bekötése lehet problémás, gyakori hiba, hogy a testkábelt valami egészen rossz vezetékre kötik, ami mondjuk az ABS tápellátását adja
- alapvető testelési hiba a műszerfal kábelezésében, ez lehet egy egyszerű lelazult tessaru is
- a kábelköteg sérülése, összeolvadása
Sajnos mindegyik komoly keresgélést, bontást igénylő feladat, a javítás valószínűleg nem lesz sem gyors, sem olcsó.
Üdvözlettel:
Autódoktor
T. Autódoktor!
Kérdésem a következő: beszerelhetem-e a gyári NGK BKR6e-11 típusú gyújtógyertya helyett a BERU ultra 14f-7hpurx2 Z176 típusú gyertyát, mivel a hőértékkülönbségét nem tudom. Az autóm adatai: Chevrolet Lacetti 1.6 16v, 80 kW, gyártás: 2006
Kedves Érdeklődő!
A válasz egyszerű: nem.
Amellett, hogy ez egy platina gyertya, és valószínűleg nem fog megfelelően működni a normál gyertyára tervezett motorban, még hőértékben sem stimmel.
Üdvözlettel: Autódoktor
Hello!
Opel Astra F '96 Ecotec 1.4 16v gépjárműbe lehet 3 pólusú gyertyát tenni? Nem károsodik a motor? Megfelelő lesz a gyújtás ezek után is?
Válaszod előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Amennyiben találsz a gyárinak megfelelő test- és elektródakialakítású és hőértékű, hárompólusú gyertyát, használhatod ebben a motorban.
Ennek előnyét azonban valószínűleg sosem fogod - a hétköznapokban - érezni, egyszerűen semmi pluszt nem ad egy hárompólusú gyertya az autó gyárilag kétpólusú gyertyájához képest.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Helló Autódoki!
Egy olyan kérdéssel fordulnék hozzád, hogy van egy Calibrám, 1992-es évjárat c20xe motorkódú, és az a hibája, hogy ha a fordulat eléri a 2500-3000-et, ott kivillan a motorhiba ikon a műszerfalon és olyan 3000-es fordulattól felfelé egyfolytában világít. Ha visszaengedem a fordulatot 3000 alá, akkor megint elalszik, úgyhogy főként csak magas fordulaton világít a műszerfalon, és ez nem tudom, mitől lehet. Remélem, tudsz rá valamit mondani:)
Válaszodat előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Természetesen tudok rá mondani valamit: ki kell olvasni a hibakódot.
Enélkül bármilyen javítási kísérlet lutri, sötétben tapogatózó barkácsolás.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoki!
Van egy 1995-ös Daewoo Racerem, kisebb hibái vannak, de rendesen müködött idáig, azonban nemrég egy hosszabb út után észrevettem, hogy a jobb első dísztárcsa úgy néz ki, mintha megolvadt volna, levettem, és láttam, hogy tényleg megolvadt, mert a felni annyira felmelegedett, hogy megolvasztotta a dísztárcsát. Kérem, ha tudja a probléma okát és esetleg a megoldását is, akkor válaszolja meg.
Köszönettel: Milán
Kedves Milán!
A felni melegedése majdnem biztosan a menet közben is enyhén fogó fék. Feltétlen ellenőrizzék, hogy az adott keréken a féknyereg visszaenged-e rendesen minden fékezés után!
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoki!
1990-es Opel Vectra 2.0i 16v autóm menet közben megtorpan, mintha kihagyna az egyik henger, csak az az érdekes, hogy nem mindig van ez és olyan 3-4 másodperc alatt helyre is áll. Szeretném kérni a segítségedet, hogy mi okozhatja ezt?
Köszönöm
Kedves Érdeklődő!
Az alábbiak ellenőrzését javaslom:
- gyújtótrafó
- gyújtókábelek
- légmennyiségmérő vagy MAP-szenzor
- üzemanyagnyomás
- vákuumcsövek
- szívóoldali tömítettség
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Kérdésem az lenne, hogy okozhat-e hidegindítási problémát az, hogy a Renault Thalia 1.5 DCi-be (K9K700) a gyárilag benne levő Beru GN 018 (0 100 226 373) helyett NGK Y-732J (D-POWER 4 5605) lett beszerelve? Sajnos csak utólag vettem észre, hogy az eredeti 11 V-os, az NGK 12 V-os! Természetesen a rendszer 12,68 V-os akkufesz mellett 10,88 V-ot ad a gyertyának! Lehetséges az, hogy az NGK ennyire "mellényúlt" volna, és nem a gyár által "megkövetelt" értékű izzítógyertyát ajánl ebbe a típusba?
Várom megtisztelő válaszát: Gábor
Kedves Gábor!
A Beru 0 100 226 373 számú izzítógyertyájának nincs pontos NGK megfelelője. Fizikai méreteiben egyezik a kettő, a különbség éppen az Ön által említettben van. Ha feltétlen japán izzítógyertyát akar az autóba, jobb választás volna a Denso DG005, amely minden adatában egyezik az eredetivel. Alapvetően az eltérlés nem nagy, nyáron valószínűleg észre sem venné, ám hideg téli reggeleken érezhető a különbség.
Javaslom, hogy cseréljen pontos megfelelőre.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
3 éves Suzuki Ignisbe szeretnék bioetanolt tankolni, 2:1 arányban. Árthatok ezzel az autónak?
Köszönettel, András
Kedves András!
Nem árt az autónak. Ha a 2:1 arányban a benzin a több, valószínűleg kompromisszumok nélkül tud autózni. Ha az etanol a több, némileg nehezebb hidegindítást és enyhe teljesítményvesztést tapasztalhat.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoki!
Tavaly nyáron vásároltam egy Opel Corsa Swing 1.4 autót (évjárat 1997. 12.). Az autó forgalmijában 66 kW-osként (90 LE) szerepel, holott a motorkódja X14sz. Ilyen motorkód alapján nem találtam 66 kW-os autót, csak 44 kW-ost. Kérdésem: lehetséges, hogy mégis 90 lovas az autó? Mivel az adót lóerő alapján kell fizetni, így lehetséges, hogy én többet fizetek? És ha igazam van, akkor az eredeti vizsgán ez miért nem derült ki?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdv
Kedves Érdeklődő!
Az autó teljesen biztosan 60 LE-s. 90 LE-s teljesítménnyel, csak az X14XE motor létezik a B Corsában.
A műszaki vizsgán nem feladat a műszaki adatok helyességének ellenőrzése, ezért nem derülhetett eddig fény az elírásra. Korrigálni azonban csak a vizsgahelyen tudja. Egyszerűbb esetben kér egy szemlét az NKH valamelyik vizsgahelyén, majd az ott kapott műszaki adatlappal felkeresi az okmányirodát. Itt korrigálják az adatot, ám a szemle és az új forgalmi díját önnek kell kifizetnie.
Más megoldás lehet, ha hamarosan aktuális a műszaki vizsga. Ennek alkalmával szintén kérheti a javítást, a továbbiakban itt is adatlapot kap, és ezzel mehet az okmányirodába.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Érdeklődők!
Az utóbbi időben az üzemanyagok jelentős áremelése miatt igen megszaporodtak az etanol használatára vonatkozó kérdések. Most igyekszem ezeket egy csokorban megválaszolni.
Fontos megjegyezni, hogy az etanolos üzemeltetés fiatal sportág Magyarországon, így szinte mindenki relatíve kevés tapasztalattal rendelkezik e tárgyban. Az itt írottak a saját tapasztalataimon és kísérleteimen, illetve ismerősök próbálkozásain alapulnak, így közel sem mérhetőek a több mint száz éves benzinüzemhez. Ezért hangsúlyozom, hogy tanácsok és ötletek következnek, azzal a kiegészítéssel, hogy az etanolos üzemmel mindenki saját kockázatára és felelősségére kísérletezzen olyan autókon, amelyeket eredendően benzines üzemre építettek!
Amit feltétlenül ajánlok mindenkinek az etanol-üzem első lépéseként, az az üzemanyagszűrő cseréje a próba ELŐTT, és lehetőleg az első 5-600 etanolos kilométer UTÁN is. Ezzel a tapasztaltak szerint megakadályozható, hogy az üzemanyagrendszerben az etanol által kioldott, egyébként "benzinálló" szennyeződések dugulást okozzanak.
Autódoktor
Üdvözlöm!
Van egy Skoda 120L-es autóm, és szeretném kipróbálni E85-el. Ahogy nézegettem neten és érdeklődtem, az alapelőgyújtást kell olyan 10 fokra beállítani, illetve a fúvókákat kell nagyobbakra cserélni. Gondolom, kisebb hőértékű gyertyák is kellenének, feltéve, ha nagy százalékban ezzel autóznék.
Szeretnék tanácsot kérni tehát, mi a javaslata ezzel kapcsolatban, illetve van-e tapasztalata.
Köszönettel: Zoli
Kedves Zoli!
Valóban, az idősebb, karburátoros autók esetében a két alapvető teendő az alapelőgyújtás beállítása, illetve a többlet-üzemanyag bejuttatása.
Előbbire konkrét értéket nem tudok mondani, azt javaslom, kísérletezzen, amíg nem talál egy olyan értéket, amellyel etanollal is, illetve szükség esetén benzinnel is korrektül, csörgésmentesen üzemel az autó.
Az átfúvókázás sajnos szintén kísérletezést igényel, és ez bizony nagyobb munka, hiszen a karburátor többszöri megbontásával jár. Ha benzinnel és etanollal is tervezi a közlekedést, javaslom, hogy minimálisan növelje a fúvóka méretét, mert a jelentős többlet benzines üzemben komoly többletfogyasztást fog eredményezni.
A gyújtógyertyák cseréje az eddigi tapasztalataim alapján felesleges lépés.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt "Autódoktor"!
Egy 1992-es Ford Orion 1.8i 16v ABS (77KW) gépkocsim van.
Az autómba párszor (2-4 alkalommal) 50/50%-os arányban kevertem E85-öt. Nem rángat, nincs "más" hangja - "tetszik neki " bár 10%-al többet fogyaszt ilyenkor.
Kérdésem, hosszú távon bírja-e, nem lesz-e tőle tömítési ill. más problémája a kocsimnak?
Előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
A fele-fele arányú keverék az, amely általában átalakítás nélküli autóhoz nyugodtan használható. A többletfogyasztás normális jelenség, ha ennél több negatívumot nem tapasztal, és az autó még a mostani mínuszokban is relatíve könnyen és megbízhatóan indul, szép óvatosan akár növelheti is az etanol arányát.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Azzal a kérdéssel fordulnék önhöz, hogy 96'-os 1.6 16 szelepes F Astrámba tankolhatok-e bioetanol üzemanyagot? Nemrég felfedeztem egy kutat, ahol árulnak ilyet, viszont megfelelő utánajárás nélkül nem akarnám kipróbálni, nehogy kárt okozzak benne. Át kell alakítani valamit az autón a használatához?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Zoli
Kedves Zoli!
A benzin-etanol 1:1 arányú keverésével valószínűleg gond nélkül fog üzemelni az autója. Javaslom, ejtsen meg egy üzemanyagszűrő-cserét, tankoljon felesben, és figyelje az autó reakciót, különös tekintettel a reggeli hidegindításra, a teljesítményveszteségre és a többletfogyasztásra.
Amennyiben a fentiek vállalható kompromisszumot eredményeznek, érdemes továbbgondolni a projektet, és esetleg beépíteni egy etanolüzemet segítő elektronikát, amelyről alant még szó lesz.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Doki!
Olvastam 2007-es írásod, miszerint a Fábiába nem jó az E85. Tudsz tanácsot adni, hogy új típusú Swiftbe érdemes-e használni? A neten van egy ezt reklámozó weblap (http://www.e85kft.hu/) ahol csak egy elektromos ketyerét szerelnek be.
A Swift gumi és egyéb alkatrészei bírják szerinted az alkoholos üzemanyagot?
Kedves Érdeklődő!
Néha az embernek a begyűjtött tapasztalatok alapján revideálni kell saját, korábbi álláspontját. Úgy fest, a Fabia is nagyjából kompromisszum-mentesen üzemeltethető 1:1 arányú benzin-etanol keverékkel, némi átalakítással pedig a tiszta etanollal is kiválóan üzemel.
A Swifteknél is hasonló a helyzet, jónéhány, hibátlanul működő új és régi Swifttel találkoztam, amelyeket több-kevesebb rendszerességgel etanollal tankolnak. Volt köztük eredeti konfiguráció és elektronikával "kezelt" is, a tulajdonosaik hibamentes működésről számoltak be.
Ahogyan fentebb már írtam, a tömítések, gumialkatrészek porladásáról én is többször hallottam és olvastam, de nem találkoztam még ilyen autóval.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Érdeklődni szeretnék, hogy 1999-es VW Polo Classic autómba tankolható-e bioetanol üzemanyag, és amennyiben igen, milyen feltételekkel?
Válaszát előre is köszönöm:
Ágnes
Kedves Ágnes!
Hasonlókat tudok mondani, mint Zolinak az Astrával kapcsolatban. Feltétlen szükséges az üzemanyagszűrő cseréje, és indulhat a próba a fele-fele arányú keverékkel. Ha ezzel nem jelentkezik komoly probléma, tehát a fogyasztás nem ugrik meg durván, továbbra is indul az autó hidegen, és kísérletező kedvnek sincs híján, jöhet az elektronikus segítség is.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Az érdekelne engem, hogy szabad e benzines autót, benzin - bioetanol keverékkel használni?
Konkrétan egy 2002-es 1.4 97LE Toyota Corollám van, 65000 km-rel. Tehetek bele mondjuk fele-fele arányban benzin etanol keveréket, anélkül, hogy bármi problémát okoznék a motornak?
Mi történik ilyenkor, hogy értsem a folyamatot?
Köszönettel:
Bognár Tamás
Kedves Tamás!
A fentiek alapján talán már ön is tudja, azt javaslom, hogy a leírtak mellett nyugodtan kísérletezzen a fele-fel arányú keverékkel. Fontos tudni, hogy a kúton kapható benzin is tartalmaz etanolt, illetve az E85 is tartalmaz benzint. Ebből egyértelmű, hogy a két üzemanyag egymásnak nem ellensége.
Az 1:1 arányú keverék használatakor észrevehet némi fogyasztásnövekedést, a magasabb fordulatszámokon kevés gyengülést, alacsonyabb fordulaton azonban bizonyos esetekben még nyomatékosabb is lehet a motor. Ilyen arányú etanol-használatkor jó esetben még indítási nehézség sem lép fel, tehát egyszerű hétköznapi autózásban nem érez majd jelentős különbséget - a benzinkúton fizetendő összegen kívül.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
2008-as Sport Suzukim van, és a gyár 98-as benzint ír elő a használatához! A kérdésem az lenne, hogy tankolhatok-e bele bioetanolt átalakítás nélkül?
Azt olvastam róla, hogy 110-es oktánszámú benzinnek felel meg. Ha Evoneo-t tankolok az is magas, 100-as oktánszámú, és mégsem kell átalakítani hozzá a kocsit.
Mindenképp szükséges átalakítani hozzá vagy nyugodtan lehet bele tankolni?
Válaszát előre köszönöm!!
Kedves Érdeklődő!
Az etanolos üzemnél korántsem az oktánszám okozza (vagy nem okozza) a problémát, nem ez jelenti a legfontosabb különbséget. Az előírtnál magasabb oktánszámú üzemanyag használata egyébként abszolút nem tilos, bár a legtöbb esetben teljesen felesleges.
A két üzemanyag közötti legjelentősebb eltérés, amely miatt nem váltható ki egy az egyben, változtatás nélkül a benzinüzem etanollal, az utóbbi alacsonyabb égéshője. Emiatt azonos dinamikájú motorüzemhez többletüzemanyagra van szükség, amelyet a legtöbb autó eredeti motorvezérlője nem képes biztosítani. Így, amint fent már olvashatta, vagy 1:1 arányú keverékkel kell járnia, vagy a megfelelő elektronika beépítésével "etanolképessé" kell tennie az autót ahhoz, hogy E85 pisztolyból tankolhasson.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor!
Van egy 2004-es évjáratú Daewoo Kalos 1.4S autóm, és gondolkozom, hogy a mai benzinárak mellett használnék az autóba etanolt. A neten nézelődtem, és átalakító nélkül nem ajánlják.
Olyat is olvastam hogy tönkreteszi a szimmerringeket, ac-pumpát, stb...
Amit kinéztem az Flexfuel PT-E85 univerzális etanol átalakító. Tudna esetleg segíteni benne, hogy egyáltalán a kocsiba ezt be lehet-e szerelni, és hogy nem lesz e baja kocsinak?
Nagyon tanácstalan vagyok.
Előre is köszönöm a segítségét.
jaki77
Kedves Jaki!
Megértem a tanácstalanságát, meglehetősen sok, egymásnak ellentmondó információ közül nehéz kiszűrni az értékeset. Én jórészt az általam tapasztaltak, vagy az általam nagyrabecsült, rutinos kollégák és ismerősök véleményéből igyekszem tájékozódni. Ez alapján azt mondom, igen nagy a valószínűsége, hogy az etanolos üzem komoly problémát okozzon. Az üzemanyagszivattyú esetében elméletileg fennáll a lehetősége annak, hogy valamivel megrövidül az élettartam, ám ilyen esettel sem találkoztam még.
Az ön által említett elektronika elvileg a Kalosba is beépíthető, ennek egyetlen gátja a megfelelő injektorcsatlakozó megléte. Amennyiben ezt egyeztette, és talál az ön autójához megfelelő darabot, a beépítés megoldható - természetesen azt javaslom, hozzáértővel, szervízben végeztesse el a munkát.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Gondolkozom azon, hogy beszereltessek elektronikai rendszert, hogy a kocsim (Suzuki SX4 Sedan 1.6 VVT) alkalmassá váljon bioetanol használatára.
Két kérdésem van:
1. A bioetanol használata hogyan befolyásolja a motor élettartamát? Úgy tudom, fokozottan korrodálja.
2. A kocsi még kicsivel több, mint 1 évig garanciális. Ha beszereltetem, elvesztem-e a garanciát? Utóbbira a márkaszerviz nem tudott válaszolni.
Kedves Érdeklődő!
1. Az etanol használata az eddigi tapasztalatok alapján semmilyen módon nem befolyásolja a motor várható élettartamát. Nem korrodálja fokozottan, ez maximum elvi lehetőségként áll fent, de csupán az üzemanyagrendszer néhány alkatrészére vonatkoztatva. Ilyen jellegű problémával még nem találkoztam.
2. Ez egy fogós kérdés. Elméletileg a gyár jótállása az egész autóra és részleteire is vonatkozik, ám egyben, teljesen elveszíteni nagyon nehéz. Amennyiben egy olyan meghibásodás következik be, amely egyértelműen visszavezethető az etanol használatára, a gyártónak elvileg bizonyítania kell az összefüggést, és enek eredményeképpen tagadhatja meg a jótállást. Olyan garanciális igényt azonban, amely nem hozható összefüggésbe az etanolos üzemeltetéssel, nem tagadhat meg.
Legalábbis ez az elvi helyzet, ám ön és a gyár vagy a vezérképviselet valószínűleg nem egy súlycsoportban vannak, sem a jogi képviselőket, sem az anyagi eszközöket tekintve. Így, ha nem kíván hosszas pereskedésbe torkolló vitát a márkakereskedésekkel, inkább ne használjon E85-öt a garanciaidőn belül.
Üdvözlettel:
Autódoktor