Kedves Autódoktor!
Pár hete fura zajra lettem figyelmes egy 2006-os Ford C-max volánjánál ülve. Alapjáraton, a motor felől sikáló, enyhén zakatoló hang hallatszik. Sebességben, terhelés alatt nincs ez a hang, mindegy, hogy motorfék vagy kigyorsításról legyen is szó. Kutatásom eredménye két szó: Kinyomócsapágy, ill. nyelestengely-csapágy. Megtudtam hogy előbbi hibájának esetén a zaj benyomott kuplungpedálnál jelentkezik, utóbbi hibájának esetén pedig érintetlen kuplungpedálnál. Nekem benyomott illetve érintetlen pedál esetében is tökéletes a csend, a fura zakatolás a pedál párcentis benyomásával érkezik, nehéz elmondani, de mintha lenne valamennyi holtjátéka a pedálnak, és a kuplungszerkezet kiemelési munkája nem azonnal hanem csak egy bizonyos pedálmozgás után kezdődne el, innen a vajpuha mozgás hangyányit keményebbé vállik, na ezen a kezdeti fogási ponton jelentkezik csak a hang.(laikus vagyok, elnézést a pongyola megfogalmazásért). Ez most kinyomott vagy érintetlen pedálnak számít? Vezetési stílusom nem sportos, nem taposom, nem cibálom, 100 ezer km van az autóban. Esetleg köze lehet hozzá, van egy rossz szokásom, a bal lábam feladat híján nem oldalt a taposón, hanem a kuplung pedálon pihen, még a fogáspont előtt, épphogy hozzáérve, de milimétereket, centiket benyómódhat, a hangot is pont így hallottam meg egy lámpánál várakozva.
Kérdéseim a következők lennének:
1: Jó helyen kapisgálok e a két említett alkatrésszel? Vagy lehet hogy csak mondjuk kevés a váltóban az olaj?
2: Amennyiben a valamelyik említett alkatrész hibájára gondol, milyen összegű javításokról kell beszélnünk nagyságrendileg?
3: Mit kell konkrétan cserélnem? Kuplungtárcsa, szerkezet, kinyomócsapágy stb? Érdemes e utángyártott alkatrészeket beépíteni?
4: Egyáltalán cserélni kell-e? Tehet-e a kopott alkatrész kárt valami másban, vagy csak a komfortérzet süllyed egy kehes pótos-IFA szintjére? (autópályás kuplungszétrobbanós váltóbeállós kerekek állórasatuzós hálivúdi katasztrófajeleneteket vizionálok)
5: Mitől lehet ez a hiba, esetleg lehet-e köze ahhoz a bizonyos rossz szokásomhoz?
Válaszát és segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Péter
Kedves Péter!
Kezdjük a végén:
5. Bizony, ez nagyon rossz szokás. A pedál és a kinyomóvilla áttétele miatt a pedálon épp csak pihentetett láb is folyamatosan feszített állapotban tartja a kuplungot, ami radikálisan csökkenti az élettartamot. Amikor én vezetni tanultam, az oktatóm a Skoda jobb oldali ajtózsebébe szúrva tartott egy műanyag pálcát, és méreteseket húzott a bal combomra, ha nem tettem félre a lábamat. Ez persze nem egy barátságos módszer, de mindenképpen emlékezetes.
4. Feltétlenül javítani kell a hibát, és ez általánosságban igaz szinte minden olyan problémára, ami rendellenes hangot ad. Ezek ugyanis a legtöbb esetben megbosszulják, ha elhanyagolják őket. Ráadásul az üzemzavaroknak lelkük van, elég sötét lelkük. Majdnem biztosra vehető, hogy a legrosszabb pillanatban és helyen következnek be. Így, hacsak nincs az ön családjában egy folyamatosan ráérő tréleres-benzinkutas, ne kockáztasson, mert könnyen megállhat az autó egy térerő nélküli sötét erdős útszakaszon, hajnal kettőkor.
1. Nem feltétlen jó a tipp. A kinyomócsapágy még csak-csak szóba jöhet, én azonban az említett rossz szokás miatt inkább arra gyanakszom, hogy a kuplungtárcsa és/vagy -szerkezet ad ilyen hangot. Ha az autó dízel (ez nem derült ki), ráadásként még szóba jöhet a kettőstömegű lendkerék is.
2. Nem tudom megtippelni a javítás összegét, ahhoz nem rendelkezem elegendő információval - nem tudjuk például, milyen motor van az autóban. A munkadíj mindenesetre nem lesz kevés, hiszen ahhoz, hogy a kuplunghoz hozzáférjen a szakember, a váltót le kell húzni a motorról.
3. Konkrét cserélendő alkatrészekre pláne nem tudok tippelni, ez csak a szétbontás után derül ki. Mindamellett, ha a kuplung bármely alkatrésze cserére szorul, és van kilométer bőven az autóban, azt javaslom, komplett szettet vásároljon, megspórolandó a későbbi újabb bontást.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves doktor!
Pókhálós BBS alufelni van az autómon, nagyon tetszik, de macerás a tisztogatása. Az első kerekekre ugyanis mosás után rövid idővel kiül a fékpor. Szeretem tisztán tartani, de nagyon időigényes kézzel lepucolni a szürkés lerakódást, ami néha fekete, alig lekaparható rücskökkel súlyosbodik. Van, hogy rámegy egy fél délután. Ha lenne valamilyen vegyszer, ami megkönnyíti a fékpor eltávolítását, hogy ne kelljen fogkefével szöszmötölni, sok időt spórolhatnék meg. Tud ajánlani ilyet?
Köszönettel: Andris
Kedves Andris!
A felni tisztítás mindig macerás dolog, főleg, ha nincs hely ahova az ember keze be tud férni. Ilyen esetben használjuk a párunk, illetve a gyermekünk kezét:)
Sajnos a fékpor viszonylag apró elemi részekből áll, ezért a szabad szemmel nem látható, de egyébként meglehetősen porózus felni felületébe nagyon könnyen beeszi magát. Ráadásul meleg időben ez nagyjából 2 nap alatt bele is sül a felni felületébe.
Tisztítás: kis ecsettel alaposan dolgozzuk be a résekbe a tisztító szerünket, majd bő vízzel öblítsük le. Sajnos meleg időben 2 naponta ismétlendő az eljárás. Viszont minél sűrűbben végezzük el eme feladatot, annál kisebb az esély arra, hogy a fékpor "rákössön" a felnire.
Tisztítószerek közül a legújabban megjelent környezetbarát szereket ajánlom, mivel a hagyományos savas vagy lúgos szerek – még ha bizonyos esetekben hatékonyabbak is – rendkívüli módon károsítják a környezetet vagy akár az egészségünket pl. a szer gőzeinek belélegzésekor.
Javaslat: Manapság már van lehetőség a megelőzésre is. A szélvédők és a karosszériák esetében már bevált megoldás a nano-bevonat. Ezt természetesen a felnire is fel lehet kenni. Előnye, hogy lényegesen lassabban koszolódik a felület, és nem elfelejtendő az sem, hogy a tisztítás lényegében sima vízzel is megoldható a felületkezelés után.
Sajnos ez sem örökéletű megoldás, de 3-6 hónapig lényegesen egyszerűbbé teszi a felni tisztogatást.
Üdv:
Jó napot!
A következő kérdésem lenne van egy Suzuki swift sedánom 98-as és van benne 35Ah akkumlátor ezt szeretném egy nagyobra cserélni mongyuk 60Ah-re de ahogy nézegettem elég szűk a hely van erre valami trükk hogy beférjen pl a tálca csere vagy valami?
Köszönöm
Kedves Érdeklődő!
A 60Ah picit túlzás, de egy 45Ah, esetleg egy 55Ah kapacitású akku még kényelmesen befér a Swift orrába.
A vékony akkuhoz készült tálca egyébként alkalmas a normál, Európában használatos akkukhoz is – még az akkurögzítő pálca helye is ki van alakítva a szélesebbekhez.
Feltétlen szüksége lesz két normál, vastagabb akkusarura, valamivel rövidebb rögzítőpálcákra, illetve egy kicsivel szélesebb leszorítólemezre. A sarukat bármely autósboltban beszerezheti, a pálcát és a leszorítólemezt – ha nem akarja otthon saját kezűleg megoldani – gyári alkatrészként megveheti, ha mondjuk egy 2003-as Swifthez kéri.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoki!
Opel Astra Clssic 1.4G
Gyártási év: 2003
Motorkód: Z14XE-20BS2634
Típus: Astra GCC1.4/16v.
Telj.: 66 kW
Kilométer: 30 000 km
Mikor szükséges vezérműszíjat cserélnem?
Tisztelettel:
M. György
Kedves György!
Erre az autóra (pontosabban ennek vezérlésére) az Opel 2003-tól 90 000 kilométeres vagy 6 éves csereperiódust ír elő. A kettő közül azt kell figyelembe venni, amelyik hamarabb letelik.
Így tehát mihamarabb cserélje, cseréltesse le a vezérműszíjat, valamint ennek görgőjét is.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
2001-es Fabiám van, 1.4 mpi
Reggeli indításkor ha azonnal menni szeretnék az autóval, elkezd rángatni, mintha kezdő sofőr lennék, mintha nem kapna benzint. Hibalámpák nem világítanak a műszerfalon. Viszont ha előmelegítem az autót indulás előtt, akkor nem csinálja. Cseréltem már gyertyákat, benzinszűrőt, kitisztítottam a fojtószelepet, de semmi változás.
Esetleg tud tanácsot adni?
A válaszát előre is köszönöm, üdv: S. Csaba
Kedves Csaba!
Ezeknél a motoroknál a hengerenkénti gyújtótrafó sajnos nem sikerült tartósra. A meghibásodás legtöbbször az önéhez hasonlóan, hidegen jelentkezik először, így én erre gyanakszom.
Ellenőrizze a trafókat, és gyanú esetén cserélje – ha ugyanis a hiba innen ered, hamarosan melegen is produkálni fogja.
Üdvözlettel:
Autódoktor
van egy karburátoros 1,8 L golfo lehet arra turbot teni valahogyan ha tudsz segits elöre is kösz Dávide
Kedves Dávide!
Lehet.
Szinte bármire lehet, csak három dologgal illik tisztában lenni:
- Aki felteszi ezt a kérdést, valószínűleg nem rendelkezik annyi rutinnal, hogy ezt maga meg tudja csinálni;
- A karburátoros autóra felszerelt turbo a karburátor tömítetlenségének eddig ismeretlen dimenzióit nyitja majd meg, amikor orrán-száján elkezdi kitolni a benzint;
- Felrakni a turbot egy tetszőleges motorra nem nagy művészet. Ezzel az autóval több, mint 740 km-t megtenni turbósítva - az viszont komoly feladat.
Így tehát, hacsak nem rendelkezel mérhetetlen mennyiségű felhalmozott tudással és tapasztalattal a benzinmotorok keverékképzése, méretezése és a turbok műkődése terén, azt javaslom, ne fogj bele!
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves doktor!
Kedves Csaba!
A gyanta eltávolítást két részre kell bontanunk.
1. Ha a gyanta friss, akkor egyszerűbb a helyzet, mert bő vízzel és
mikroszálas törlőkendővel eltávolítható. Ha ez mégsem elég, akkor
2. Alkohol tartalmú tisztítószerrel, de a legjobb, ha Isopropyl alkohollal bepermetezzük a gyantafoltot, és mikroszálas törlőkendővel körkörös finom mozdulatokkal leszedjük. Ha nem jön le, akkor ismételjük.
Fontos:
A gyantát ne próbáljuk meg leszedni kézzel, körömmel, pamut darabbal,
papírzsebkendővel, mert ezek karcolnak.
Alkohollal nem lehet dolgozni tűző napon, mert elillan, mielőtt a hatását ki tudná fejteni. Lehetőleg zárt térben se dolgozzunk vele, mert fejfájást okozhat.
Elméletben a gyógyszertárakban kapható 70%-os alkohol is megfelelő lehet, bár ezt még nem próbáltam.
Üdv:
Kedves Pucevadoktor!
Van egy negyed százados, félmillió kilométert futott autóm, amit mindennél jobban szeretek. Valaki szétbagózta a belsejét - volt ideje és kilométere rá. Nemrég az egyik napellenzőm tönkrement, vettem
gyárilag ugyanolyan színkódút a bontóból, felszereltem. Sokkal világosabb, mert abban az autóban nem bagóztak, amiből kivették. Mit tegyek a bebarnult (műbőr) tetőkárpittal, ajtókárpittal?
U. i.: most már a szag is zavar.
Üdv
Joe
Kedves Joe!
Hogy sikerül-e a két színt „összehozni”, kétesélyes dolog. Ha egy fiatal autóról beszélnénk, nem lenne gond, viszont ha sok-sok éven át masszívan dohányoznak egy autóban, akkor ott a kárpit színe akár véglegesen is megváltozhat.
Amit javasolni tudok:
Szerezzen be jó minőségű mikorszálas törlőkendőket, egy profi kárpitisztítót, körömkefét, lakkbenzint és/vagy nitrohigítót.
Először egy száraz mikroszálas kendővel törölje ét a tisztítandó felületet vagy porszívózza át, hogy minden lazább szennyeződést el tudjon távolítani. Ezután a kárpittisztítót az előírtnál töményebben tegye egy spray-s flakonba. Permetezze a tisztítani/világosítani kívánt felületre az anyagot és körömkefével kezdje el sikálni. Javaslom, hogy egy kevésbé feltűnő helyen tegyen egy próbát mielőtt az egész tetőkárpitnak nekiesne. Ha a műbőr anyaga nem színeződött még el teljesen, akkor egy jó kárpittisztító szer csodákra lehet képes.
Ha ez nem működne, próbálja ki a lakkbenzint. Öntsön mikroszálas rongyra egy keveset és dörzsölje a kárpitba. Ez elvileg hatékonyabb lehet műbőrön, mint a kárpittisztító, de használata sokszor egyáltalán nem indokolt. Ha ez sem segít, akkor utolsó lehetőségként nitrohigítóval is végezhető az előbbi művelet, de ez extra odafigyelést igényel, hiszen a nitrohigító sokkal agresszívabb szer. Könnyen lehet, hogy megmarja magát a kárpitot is. Ezért itt is javasolt egy nem feltűnő helyen tenni egy próbát. Én fehér műbőrön nagyon jó eredményt tudtam vele elérni. De mégegyszer fontos hangsúlyozni, hogy CSAK ÓVATOSAN! Ezzel akár véglegesen is tönkreteheti a tetőkárpitot. Figyelem! Lakkbenzin és nitrohigító csak jól szellőző helyen használható. Tehát a műveletet nyitott ajtóknál végezze!
Ha ez sem segít, akkor sajnos csak a tetőkárpit cseréje marad.
Üdv:
Tisztelt Autódoktor!
A problémám az lenne, hogy van egy Ford Escortom, és mostanában az történik, hogy amikor ráadom a gyújtást és indítok, akkor később vagy nem is jelez vissza a töltéslámpám. Ha csak simán ráadom a gyújtást, akkor visszajelez, de halvány meg pislog. Mitől lehet ez?
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: Pál
Kedves Pál!
Azt javaslom, először is ellenőrizze, ellenőriztesse az autó töltését – bár lehet, hogy a mért értékek most még rendben lesznek. A töltéslámpa ilyen hibája kábelkontakthibát (például a motor és a karosszéria közötti testkábelét) vagy a végét járó kefét jelzi, esetleg a feszültségszabályzó vagy a generátor belső kontakthibáját.
Érdemes nagyjából ebben a sorrendben ellenőrizni a fentieket, ha kívül minden rendben, sajnos le kell szerelni és meg kell bontani a generátort, mert így valószínűleg nemsokára megszűnik a töltés.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Jó napot kívánok!
A kérdésem az lenne, hogy én szeretnék betenni egy 2002-es Lupóba egy 1999-es Polo sportrugó szettet, és hogy találna-e?
Köszönöm
Kedves Érdeklődő!
Nem, sajnos nem csereszabatos a Polo és a Lupo spirálrugója.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Az lenne a kérdésem kedves Doktor, hogy az autóm (MERCEDES A 170 CDI, 2000-es évjárat) turbója nem működik egypár napja, ezt a műszerfal is jelzi. De 5 nap múlva hosszú útra kéne indulnom vele. Nem tudom, hogy esetleg tudnék-e csinálni valamit, hogy újra beinduljon, vagy estleg ne induljak el? Mert a távolság, amit kéne mennem, 1500 km. Ja és persze addig nem jutok el autószerelőhöz sem! Kérem, adjon tanácsot. Hálás köszönettel.
Kedves Érdeklődő!
Ha az autó turbója „nem működik", az komoly problémát jelent. Nem valószínű, hogy ez olyan jellegű meghibásodást takarna, amivel érdemes lenne megkockáztatni ezerötszáz kilométert, de még százat sem.
Sajnos muszáj lesz mihamarabb meglátogatnia a szerelőjét, és valószínűleg nagyobb összeget kell majd a kasszánál letennie.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Egy 1983-as, 1.6 benzines, karburátoros VW Golf 2-esről lenne szó.
Esős, párás időben indítás után álló helyzetben még megfelelő fordulatszámon üzemel az autó, de elindulás után többször is visszaesik a fordulatszám és ilyenkor erőteljes gázadás nélkül lefulladna, majd gázadás után hirtelen megemelkedik a fordulatszám is. Ezek után 2-esben, 3-asban magas fordulaton használva kb. 10–15 km megtétele után megszűnik a hiba. Érdekes, hogy napos, meleg időben nem jön elő a hiba és normálisan működik az autó. A benzinpumpa cserélve lett és a benzincsöveket is átnéztem (nem lyukas).
Mi okozhatja a hibát?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Az esős, párás idő említése miatt inkább gyújtásproblémára, testre húzó szikrára gyanakszom. Az ilyesmi gyorsan ellenőrizhető. Szükséges hozzá egy szórófejes flakon és némi esti sötétség. Járó motornál, nyitott géptetőnél a flakonból permetezzen vizet a kritikus helyekre (gyertyapipák, kábel, osztófej), és figyeljen!
Jobb esetben a sötét miatt jól láthatóak a kis kék szikrák, rosszabb esetben pedig, bár látni nem fogja, de a fordulatszám változásából biztosan észleli, hol lehet a hiba.
Emellett gyanús lehet még a talptömítés repedése is. Bár ez száraz időben is jelentkezik, ám párás, esős időben jobban észlelhető. Járó motornál, alapjáraton próbálja megmozgatni a karburátort – ha erre reagál a fordulatszám változásával, biztosan laza, repedt vagy szakadt a talptömítés.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Doktor úr!
Autóm (Suzuki WagonR+ 1,3-as, benzines) jelenleg 7 éves és 120 000 km van benne. Főleg városban (Bp.-en) járkálok, de nyáron, évente rendszeresen olyan 2000 km-t autópályán is.
Vagy 2 éve kigyulladt az Engine sárga fényű lámpa. A szerelőm megcsinálta, majd fél év múlva újból kigyulladt és akkor is megcsinálta. Fél év múlva újból ugyanez.
Idén tél végén megint kigyulladt, a szerelőm azt mondta, ráér ez ősszel is. Azóta néha el is alszik, most éppen megint ég.
Nem értek az autókhoz, de próbáltam utána nézni: a kartergáz-visszavezetés részben(?) eltömődött.
Igazából mi itt a gond? Tényleg várhatok vele őszig?
Üdvözlettel, A. Miklós
Kedves Miklós!
A leírtak alapján valószínűleg a kipufogógáz-visszavezető szeleppel (EGR-szelep) lesz probléma. A Wagon-R-eken (de sok más típuson is) ez idővel könnyen elkormolódik, különösen gyakori városi üzemben. Néha, néhányszor tisztítható, de végleges megoldást csak a csere jelent.
Sajnos nem olcsó alkatrész.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Jó napot!
Olyan gondom van a kocsimmal (Peugeot 306 xn Break), hogy a vízhűtőben sűrű olaj van, a motorban meg olajos víz. Mi a teendő?
Kedves Érdeklődő!
Először is szereljék le a hengerfejet!
Jobb esetben csak a hengerfejtömítés égett át, de ne érjék be ennek cseréjével! Feltétlen szükséges, hogy felmérjék a hengerfej állapotát, alaposan kitakarítsák a vízkört, cseréljék az olajat, és találják meg, eredetileg mi okozta a problémát!
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdvözlöm!
Van egy 10 éves Dacia személygépkocsim, úgy 2 hete lettem figyelmes rá, hogy mikor veszem be vele a kanyarokat, a jobb első kerék felől ropogó, kattogó hangokat hallat. Azt szeretném megkérdezni, mitől lehet ez, és mi a megoldás? Amúgy nem húz az autó félre. Előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Ha az a ropogó hang a kerék forgásával lassul vagy gyorsul, nagy valószínűséggel a féltengelycsukló lesz a ludas. Ha ettől független, a toronycsapágyat kell ellenőrizni.
Előbbi felemelt és megforgatott kerékkel könnyen felfedezhető, utóbbihoz szintén fel kell emelni az autót, kikötni a kormányösszekötő gömbfejet, és a kormányzás irányában megforgatni a futóművet – ha recsegő, ropogó hang vagy darabos mozgás jelentkezik, akkor a toronycsapágynál van gond.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Szeretném megkérdezni, mikor kell az autómon vezérműszíjat és vízpumpát cserélni? 2004-es évjáratú Volkswagen Golf V., 1,6-os benzines, nyolcszelepes (BGU motorral) autóról van szó, mely 6 éves és 60 000 km-t futott.
A szervizben azt mondták, 120 000 km-nél vagy 5 év után kell cserélni. Ezt az öt évet mennyire kell komolyan venni, mivel futott km-ben még pár évig el tudnék autózni vele?
Kedves Érdeklődő!
Bár az autóipar összes szereplője harminc éve fennhangon hirdeti, hogy egy vezérműszíj állapotát ránézésre nem lehet eldönteni, a VW mégis ezt javasolja.
Ezeknél a motoroknál ugyanis nincs előírt csereperiódus, csupán ellenőrzés. Először 90 000 km után, majd minden 30 000 km elteltével újra szemrevételezéssel kell megvizsgálni a vezérműszíjat. Az utóbbi igaz akkor is, ha már egyszer cserélve volt.
A vezérműfedél fedelének leszerelése után alaposan meg kell vizsgálni a szíjat. Ha repedezett, kopott, vagy olajjal szennyezett, azonnal cserélni kell, ellenkező esetben újabb 30 000 kilométert futhat.
Mindamellett én saját lelkem megnyugtatására 6 év után valószínűleg lecserélném.
Fontos, hogy ha a csere mellett dönt, a szíjjal együtt a görgőt is feltétlen cserélje, ha pedig a vízpumpa állapotával kapcsolatban egy hangyányi kétség is felmerül, az se maradjon az autóban!
Üdvözlettel:
Autódoktor
Szia Doki!
Egy 2001-es Opel g Astra Caravanom van. A kérdés, kicserélhetem én is a féktárcsákat és a fékbetéteket, vagy inkább autószerelővel csináltassam meg?
Kedves Érdeklődő!
Ez egy erősen elméleti kérdés. Természetesen kicserélheted, ha érzel magadban megfelelő tehetséget, és csináltál már ilyet, vagy legalább tisztában vagy azzal, hogyan áll össze egy első tárcsafék.
Ha mégsem, azt javaslom, először társulj valakivel egy fékjavításra, és nézd meg, hogyan működik, mire kell figyelni, mikor hová kell nyúlni. Ha már érted és érzed, csak akkor gyakorolj a saját autód üzemi fékével!
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
A minap vásároltam egy Fiat Bravo 1.4 12v (1996) személyautót, és mint a legtöbb használt autónál, ennél is felmerültek problémák. Illetve eddig csak egy, ami a következő lenne: a motorból csattogó hang, olyan dízeles jelleg hallatszik, a szelepek csattognak. Az olaj még nagyon friss benne, 5W-30 vagy 5W-40, ezt nem tudom, az előző tulaj tette bele (csurig volt), és mikor kipróbáltam, nem is lehetett hallani ilyen csattogást. Megjelent a probléma, elvittem hát az első vizitre az ismerős szerelőhöz, aki azt mondta, hogy ez bizony hidrotőke baj lesz, eljár vele az autó még sok ezret, csak tegyünk bele 15W-40-es olajat és akkor kevésbé fog csattogni. Egyébként a legjobb egy teljes hengerfejcsere vezérműtengellyel mindennel együtt. A kérdésem, hogy merjek-e engedni és beletölteni a 15W-s olajat, ami a leírás (5W-30/-40) szöges ellentéte. Várom válaszát! Köszönöm előre is, sokat fog segíteni!
Üdvözlettel: K. Ádám
Kedves Ádám!
A 10W-40 még tökéletesen megfelelő volna ebbe az autóba, ha legalább SL minősítéssel rendelkezik, de a 15W-40 az finoman szólva is rossz ötlet.
A hidrotőkék csattogásának eltüntetésére általában azok cseréje lehet megoldás, ritkább esetben, ha az autó sokat állt, néha egy hidrotőke-tisztító adalék is javíthat a helyzeten.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor,
érdeklődni szeretnék, hogy a gázpedáltuning, ami az elektromos gázpedál karakterisztikáját változtatja meg, mennyiben árthat az autó motorjának, ha egyáltalán árt valamit is? Ilyen pl. a www.sprintbooster.hu. Előre is köszönöm válaszát, üdvözlettel,
Attila
Kedves Attila!
Ez a megoldás nem árt az autónak, de valójában nem is ér semmit. Ahogyan a honlap is leírja, sem a teljesítményen, sem a motor karakterisztikáján nem változtat a világon semmit.
Az egyetlen, amit tesz, hogy gyorsabban nyomja le ön helyett a gázpedált.
Üdvözlettel:
Autódoktor
2005-ös, 54 lóerős Fabiám van, a végsebessége könyv szerint 155 körül alakul, gyári gumikkal. Nekem eggyel nagyobb felnire (15) van felrakva 195/45-ös gumi. Így a végsebessége 180 körül jár mérésem alapján. Lehet hogy nagyobb teljesítménnyel rendelkezik? Mi lehet ennek az oka?
Előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Ha eltekintünk attól az egyébként nem teljesen valószínűtlen esettől, hogy az ön autójának összeszerelésekor a motoros kolléga véletlen rossz polcra nyúlt, akkor feltételeznünk kell, hogy az ön mérésénél hibázott valami.
Ez az 54LE-s, 1.2 motor szinte teljesen biztosan nem megy 180 km/h-t.
Az eltérés adódhat a sebességmérő pontatlanságából - ez az érvényben lévő műszaki előírások szerint max. 10%-ot tévedhet, de kizárólag felfelé. Ezt a gyártók - véletlen, vagy szándékosan - ki is szokták használni, hiszen milyen boldog ügyfél az, aki azt látja, hogy az autó többet nyújt, mint amire számított. Bár saját tapasztalataim szerint nagyobb sebességnél a tévedés több is lehet, mint 10%, azért az ön autójánál ezt ne feltételezzük.
A nem gyári gumiméret is torzít a mért sebességen, kicsit több, mint három százalékot. 155*1,1*1,03 - ez máris 175 km/h.
Ha mégis teljesen biztos abban, hogy a mérés korrekt és pontos volt, és nem is egy komolyabb lejtő aljában mérte ezt a sebességet, érdemes körbekérdezni a családban, barátok között, nem kapott-e ajándékba valakitől titokban egy alapos csiptuningot...
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tiszteletem!
Huyndai Atos 2000-es évjáratú autóm vam, 1 literes motorral. Évek óta ha a lámpánál vagy rövidebb ideig állok, mindig üresbe teszem a váltót. Azt olvastam az egyik kérdésre válaszolva, hogy ez káros a váltónak.
Miért?
Zoltán
Kedves Zoltán!
Valószínűleg félreértett valamit. A lámpánál állva feltétlenül az a hasznosabb megoldás, ha üresben áll. Az ön által olvasott tanács valószínűleg arról szólt, hogy praktikusabb, kímélőbb és takarékosabb valamelyik sebességfokozatba kapcsolva, motorfékkel gurulni a lámpa felé, nem pedig az üzemi féket használva.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Még egyszer megkérdezem, hátha most átmegy. Tudom, régi autó, így csak elvi kérdésem lenne. Egy Ford Taunusnál jött elő a következő hibajelenség (kétkörös, vákuumos rásegítő nélküli, elöl tárcsás, hátul dobos fékrendszer): a hátsó kerékfékek a fékpedál üzemi lenyomása, majd elengedése után befognak. A főfékhenger fenékszelepe lenne a hibás, mivel úgy tűnik, hogy nyomás alatt tartja a hátsó kört és nem engedi vissza a fékolajtartályba az olajat. Az első kör hiba nélkül működik. Mi lehet a baj? Cseréljek komplett főfékhengert, vagy csak felújítókészlet kell bele? (Nem egyszerű szerezni, de van cucc hozzá.)
Köszönöm a választ.
Kedves Érdeklődő!
A fenékszelep meghibásodása is okozhat ilyen hibát, ám sokszor a helyzet ennél egyszerűbb: a fékpedál holtjátékát ellenőrizze először, elképzelhető, hogy nem ereszti vissza teljesen a dugattyút.
Ha mégis a főfékhenger a ludas, a javítókészletet csak gyors, ideiglenes megoldásként javaslom, vagy ha a főfékhenger kompletten már nem beszerezhető, esetleg extrém drága. Ezek az utólagos karmantyúk ugyanis a tapasztalatok szerint nem túl hosszú életűek.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Kérem, segítsen tisztán látnom abban a kérdésben, hogy károsítja-e az automata váltó bármely elemét, ha kb. egy percnél hosszabb várakozásnál vagy hosszabb kigurulásnál rendszeresen D-ből N-be rakom a váltót? (persze járó motor mellett).
Tenném ezt azért, hogy ne kelljen az álló autóban folyamatosan fékeznem, illetve, ahogy látom, álló helyzetben kb. 30%-kal kevesebb gázolajat fogyaszt az autó N-ben, mint D-ben. Próbáltam utánanézni a kérdésnek, de a kereskedés szerint nyugodtan várakozzak vagy guruljak N-ben, bizonyos automata váltóval foglalkozó honlapok közül viszont van, amely nem tanácsolja a használat ilyen formáját.
A konkrét kérdés egy 2010-es Ford Mondeóval kapcsolatban merült fel.
Válaszát várva,
Dom István
Kedves István!
Az N, azaz üres fokozatot bátran használja, ezért van. Álló helyzetben semmiféle hátránya nincs. Az üresben gurulás általánosan elfogadott szabálya, hogy csak kis sebességnél, rövid távon szabad. A klasszikus automata váltók kenése ugyanis a főtengely fordulatszámától függ, így egy hosszú lejtőn nagyobb sebességgel üresben gurulva olajzási elégtelenség léphet fel.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdvözlöm!
Érdeklődnék, hogy az 1994-es Peugeot 306-osomon meglehetősen rosszak a fényszórók. Sajnos nem találtam szakembert a fényszórók újrafoncsorozásához, de egy festékboltban az eladó ajánlott egy krómsprét, amivel szerinte hasonló eredményt lehet elérni. Érdekelne, hogy a sprével, amely kb. 100 Celsius-fokot bír ki, javítható-e a fényszóró? Érdemes otthon kísérletezni a fényszóró szétszedésével? Későbbi párásodásra gondolok pl. Válaszát előre is köszönöm!
Krisztián
Kedves Krisztián!
Gyors kereséssel 6500 Ft magasságában találtam fényszórót ehhez az autóhoz. Úgy gondolom, ennek fényében nem érdemes kísérletezni, mert a krómspré erre nem alkalmas, a szétszedett fényszóró pedig szinte biztosan be fog ázni.
Azt javaslom, vásároljon két új fényszórót, ez sokkal biztosabb megoldás.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdvözlöm,
van egy VW Golf III 1.6 benzines, ’95-ös autóm.
Nemrég volt olajcsere, olajszint a maxon van. Mikor üzemmeleg a motor, kb. 10 km után üresben villog az olajnyomás-visszajelző. Ha ilyenkor kb. 800–900-ig pörgetem a motort, akkor elalszik. (Bár szerintem alapjáratnak az a 700 üzemmelegen kevés.)
Így első hallásra mi lehet a gond? Lehet nagyobb baja, ha így járok vele következő olajcseréig?
Köszönöm!
Kedves Zoltán!
Bár nem sok konkrétumot írt a felhasznált olajról, de gyanítom, a megfelelő minőségű és viszkozitású került bele. Ha így van, bátran gyanakodhat az olajnyomáslámpa kapcsolójára, elég gyakran meghibásodnak a benzines VW-motorokban.
Nem egy vaskos tétel, és gyorsan cserélhető.
Üdvözlettel:
Autódoktor