Tisztelt Autódoktor!
Kérdésem mi a véleménye a plazmagyertya használatáról. Ön javasolná-e normál, illetve etanol üzemanyag használata esetén.
Köszönöm.
Kálmán
Kedves Kálmán!
Ez egy kellemesen kommentvadász válasz lesz, nyilván rengeteg érv jelenik majd meg pro és kontra. Gondolom, jön majd a forgalmazó is, és borzalmas alapossággal alátámasztja majd a termékének hasznosságát.
A saját véleményem az, hogy - mint a legtöbb, újdonságként megjelenő, csodaszerként reklámozott technológiával - a plazmagyertyával is csínján kell bánni. A termék marketingtartalma igen magas, praktikussága pedig jóval elmarad a várttól. Ráadásul rengeteg buktatója van.
A plazmagyújtás nem mai ötlet, az autó- és gyertyagyártók egy-két évtizede kísérleteznek már vele, de valahogy a témába ölt rengeteg K&F-pénz ellenére mégsem terjedt el a hétköznapi autózásban. Nyilván ez annak tudható be, hogy nem lehet "csak úgy" beledobni egy utcai autóba, és spórolni, száguldani mellékhatások nélkül.
Nem térnék ki az egymillió wattot ígérő reklámszövegre, sem a beígért hihetetlen előnyökre. Azt sem szívesen boncolgatnám, miért van, hogy a plazmagyertyával kapcsolatos pozitív tapasztalatok a forgalmazó mellett kizárólag az ingyen energiával, vízmotorral, antigravitációval foglalkozó oldalakon szerepelnek.
Fontos azonban látni a párhuzamot azokkal az egyéb csodatermékekkel - legyen az fogyasztáscsökkentő, vagy instant hajnövesztő -, amelyeket forradalmian új, eddig szinte ismeretlen technológiaként, anyagként harangoz be a forgalmazó, bármiféle komolyan vehető hivatkozás nélkül.
Én szkeptikus vagyok.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Most komolyan mondom ez az autódoktor egy köcsög, mindenre faszságra fálaszol ami nem konkrét propléma, ennek a pasasanak egy fillért nem ér az éelete
Kedves Olvasó!
Köszönöm a kritikát.
Majd odafigyelek, hogy ezentúl heteroszexuális kapcsolatokat ápoljak.
Cserébe kérném, ha lehet, próbálja meg eltalálni a kiszemelt betűket a billentyűzeten, mert így nagyon nehéz megérteni, pontosan miért is menjek a p*csába.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor !
Az Astra F olajleeresztő csavarjának menete csereszabatos-e az Astra G azonos csavarjával? Mert a kulcsmegoldásuk sajnos nem az.
Köszönettel, Ferenc
Kedves Ferenc!
Azonos motorkóddal valószínűleg azonos lesz a leeresztőcsavar menete.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor!
A következő problémával fordulok Önhöz:
Egy 2006-os 1.4 d-4d hatchback Toyota Corollám van. Az utóbbi 1-2 évben kezdett előjönni periodikusan egy olyan jelenség, hogy az autó egy bizonyos fordulatig megindul és ott megtorpan a húzása, mintha csak 1/3-ad erő maradt volna.
Néha, ha ilyenkor tovább taposom, akkor egy bizonyos fordulat fellet újra húz, de néha nem. Ezt a jelenséget általában akkor produkálja amikor több napig úgy közlekedem, hogy nincs meghúzatva a kocsi egyáltalán, csak normálisan közlekedem.
Rájöttem, hogy ez a jelenség megszüntethető/orvosolható, ha kimegyek az autópályára és nagyobb szakaszon kicsit forszírozva megyek vele, vagy a városban 1. 2. fokozatban jobban kihúzatom többször, de ahogy telik az idő, most már szinte egyáltalán nem akar szűnni ez a probléma.
Olvastam hogy ezeket a hibákat legtöbbször az elkoszolódott/kormoldott EGR(AGR) szelep okozza ami az elkormolódás miatt nem tud mozogni nyitni/zárni rendesen és emiatt nincs kipufogógáz visszaveze tés a motorba, ráadásul a turbónyomás is szökik a nyitott szelepen át, tehát emissziós és teljesítménybeli problémákat is okoz. És mintha a fogyasztás is nagyobb lenne...nyáron amikor sokat autózom vidékre, külföldre, akkor ez a probléma majdnem 100%-osan helyre szokott jönni, de a városi közlekedésben hamar előjön.
Ön szerint is valóban az EGR szelep lehet a hibás? Van rá mód, hogy ezt a szelepet tisztíttassam, vagy mindenképp új szelepre van szükség?
Előre is nagyon köszönöm a válaszát!
Üdvözlettel: András
Kedves András!
Bizony, lehetséges, az elkormolódott, nehezen, vagy egyáltalán nem mozgó EGR-szelep hasonló tünetekkel járhat.
Nem is olyan nagyon régen volt erről szó, érintőleg, ugyanazt tudom önnek is javasolni. Egy gyors takarítás, kis hozzáértéssel és egy flakon karburátor-tisztítóval és egy flakon féktisztítóval ez nem nagy feladat.
Ha nem szűnik meg a hiba, még egyszer érdemes megismételni, ha azonban ekkor sem jár sikerrel, jöhet a csere.
Üdvözlettel:
Autódoktor.
Tiszteletem.
Azt szeretném megkérdezni, hogy hogyan lehet normálisan beállítani az alapjáratát az 1986-ban gyártott 1.8 8 szelepes hengerenkénti befecskendezésű automata váltós Golf 2-nek.
Hidegen ugyanis rángatja az alapjáratot 600-1000-között. Már mindent kipucoltam, szűrőket lecseréltem, de a hiba megmaradt.
Ha bemelegszik a motor, beáll 1100-ra.
Előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Az alapjárat egyenetlenségét elég sok hiba okozhatja. Azt javaslom, először is ellenőrizzék a szívó oldal tömítetlenségét - ahogyan ezt itt már sokszor írtuk, járó motornál a szívócső és a fojtószelepház környékére fújt féktisztító sprayvel ez könnyen megoldható.
Ha ez nem elég, a gyújtásrendszer elemeit, az üzemanyag nyomását is illik ellenőrizni, és persze a motorvezérlőhöz tartozó vízhőfok-jeladó is megérdemel egy gyors mérést.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Jó napot!
Olyan gondom lenne, hogy van egy Suzuki Swifttem. 1998-as 1.3-as Sedan, GLX, piros, és ennek kellene nekem a színkódja.
Merre keressem az autón??
Előre is köszönöm!
Kedves Autódoktor!
1983-as E23-as 735-i Cápám van, aminek a motorját az előző tulaj az L-Jetronicról Motronic vezérlésűre cserélte. Emellett a nagy fogyasztás csökkentése érdekében LPG-sre is alakította. Sajnos nem az injektoros rendszert szereltette be, hanem a régebbi, karburátoros rendszerekhez valót. Emiatt azonban vissza tud durranni, ami a légtömegmérőnek nem tesz jót, hiába van visszadurránás-gátló. Már kétszer kellett cserélnem légtömegmérőt. Egyszer megrepedt a háza is (kb. két-három kiló fém van benne). Kérdésem, hogy miért durran vissza a gáz-levegő keverék a légtömegmérő és a befecskendezés közötti vastag csőben, és lehet-e ellene tenni valamit? Továbbá, az alapjárati motor is sérülhetett-e a visszadurranások miatt? Megoldás lenne az egyébként jó állapotú Cápában kicserélni a gázrendszert injektorosra? Azt hallottam, hogy ez szinte mindennek a cseréjét jelenti, és árban a hathengeres gépeknél a 250-300 ezres árat jelent.
Köszi előre is minden megoldási javasatot, mert használni szeretném a nagyvasat!
Ricsi
Kedves Ricsi!
A visszadurranás szinte biztosan azt jelzi, hogy a motor bizonyos üzemállapot(ok)ban kevés gázt kap.
Egyszerű megoldásként többet kell neki adni - a szívó LPG-rendszereken ez általában egy egyszerű keresztmetszeti szabályzással van megoldva. A gázreduktortól a szívócsőhöz vezető csövön valószínűleg talál majd egy nagy csavart, azt kell kitekerni egy kicsit.
A visszadurranástól sajnos BÁRMI sérülhet, ami a szívócsőhöz csatlakozik, ha a durranás nyitott fojtószeleppel történik, akkor a fojtószelepházban is lehet gond - ezért jó volna mihamarabb megoldást találni.
A visszadurranás-gátló egyébként nevével ellentétben nem gátolja meg a visszadurranást, csupán annak káros hatásait igyekszik csökkenteni azzal, hogy a hirtelen fellépő nyomásnövekedés egy részét elengedi.
A gázinjektoros rendszer beszerelése sokat javít a helyzeten, általában takarékosabb is a pontosabb szabályzás miatt. Ehhez azonban hibátlanul működő benzines rendszer szükséges, amíg tömítetlenség van (és ez a gyakori visszadurranás miatt előfordulhat), vagy az alapjárati rendszer nem működik precízen, nem érdemes átépíteni.
Üdvözlettel:
Autódoktor
T. Autó Dr
2007-es Fiesta 1.4 Tdci-be, van kettős tömegű lendkerék vagy nincs. Mert ha kuplung tárcsát nézem (a gyárit) benne vannak a torzios rugók és azt olvastam T.C-on hogy a kettős tömegesnél nincs rugó.
Köszönetel.
Kedves Érdeklődő!
A 68 LE-s verziót egytömegű és kéttömegű lendkerékkel is szerelték, a 90 LE-s verzióban csak kéttömegű lendkerék van.
Nyilván ettől függően változik a kuplungszett is, az egytömegűhöz torziós-rugós tárcsa van, a kéttömegűhöz merev.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Egy 2000-es évjáratú peugeot boxerral van gondom. Pár napja üzemanyagfolyás volt, mire szervizbe vittem a gépet. Ott megállapitották, hogy az üzemanyag előmelegitőnél (legalábbis annak nevezték, a motor jobb oldalán lévő alkatrészt egy be, és egy kivezető csővel) van gond, ott folyik a gázolaj. Mivel nem tudtak ilyet beszerezni átkötötték, tehát kiiktatták. Az első kérdésem okozhat e gondot ez nekem a jövőben? De ennek előtte még kicserélték az üzemanyagszűrőt is. Az autó megy hibátlanul, viszont azóta világit a műszerfalon a "viz az üzemanyagszűrőben" lámpa. Rossz szűrőt szerelhettek rá, vagy valamit elfelejtettek visszadugni?
Köszönettel.
Kedves Érdeklődő!
Persze, okozhat gondot. Lassan itt a hideg időszak, nehezedik majd az indítás, romlik a hideg alapjárat. Feltétlen helyre kell hozni az eredeti állapotot.
A jelzés valószínűleg annak tudható be, hogy nem dugták össze a vizesedésjelző jeladót, vagy esetleg nem tették vissza a jeladót (mert mondjuk nem megfelelő szűrő került fel).
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
A kocsimban nem világítanak a tompított fényszórók, csak a reflektor. Korábban működött, most mindkettő rossz. Vajon mi lehet az oka, gondolom nem lehet bonyolult a probléma.
Várom segítségüket, köszönettel:
Attila
Kedves Attila!
Az izzók, azok csatlakozója, a kétoldali tompított külön biztosítéka, a fényváltó-kapcsoló, vagy a kábelezés.
Üdvözletettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor,
2001-es (140Le) AR 156 2.4 JTD 10V gyári turbofeltöltő típusára és számára lennék kiváncsi. Válaszodat előre is köszönöm.
Zoli
Kedves Zoli!
Ez így elég kevés info.
Az biztos, hogy Garrett feltöltő van az autón, valószínűleg GT2256V VNT vagy TD2503.
Alvázszámból lehet pontos gyári számot találni, az pedig a neten több helyen váltható a pontos típusra.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor,
2001-es 1.6 benzines Focusunkkal két problémánk merült fel:
- A belső levegőbefúvó ventilátor nem működik, csak 4-es fokozaton. Mi okozhatja? Kapcsoló hiba lehet, hiszen maga a motor működik, csak éppen orkán fokozaton gyak. használhatatlan.
- Amikor indítjuk a motort, azonnal elindul az egyik motortérben lévő ventilátor, ha jól sejtem a klímakompresszoré. A ventilátorra működésére abszolút nincs hatással a (manuális, nem automata) klíma ki-bekapcsolgatása, folyamatosan megy. Úgy tűnik, hogy mióta ez fennáll, a fogyasztás is megnőtt (akkor is, ha a klíma elméletileg kikapcsolt állapotban van és nem hűt)
A kérdés, hogy mi okozhatja a problémákat, összefüggnek-e, és lelkileg mire kell készülni pénztárca oldalról? (mellényzseb, havi bér, vagy vegyek fel jelzálogot a házra?)
Köszönettel, Z.
Kedves Z!
Amikor csak a ventillátor legmagasabb fokozata működik, szinte biztosan az előtét-ellenállással van gond. Ezt megtalálja a szellőzés levegőcsatornájában, a ventillátor mellett, ugyanis a hűtéséről a ventillátor által keltett légáram gondoskodik.
A külső ventillátor beindulásának feltétele a klíma bekapcsolása, ami viszont a szellőzőventillátor nélkül nem működik. Az áramkör kapcsolásától függően előfordulhat, hogy ezt is az előtét-ellenállás hibája okozza.
Nem veszélyes az ára, kb. 5000 forintos tétel, ám a Gugli segítségével javításra is találhat megoldást.
Üdvözlettel:
Autódoktor
T. Totalcar-csapat!
Érdeklődnék, hogy 2006-os évjáratú Ford Fiesta 1.4 TDCI típusú autóban hány ezer kilométer után kell vezérműszíjat cserélni (120 ezer km van benne most).
Üdv. Tibor
Tisztelt Érdeklődő!
Erre az autóra a gyár előírása a következő:
2005/07-ig minden 250 000 km/10 év.
2005/08-tól minden 200 000 km/10 év.
Az ön autójára értelemszerűen az utóbbi vonatkozik.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdv!
2005-ös V70-es Volvom van.D5-ös 2,4-es diesel motorral. A vezérműszij csere pontos ideje érdekelne. Egyik szervizben 150000-et mondtak, a másikban 240000-et. Melyik az igaz?
Köszönettel: László
Kedves László!
A gyártó előírása a következő:
D5244T motor: 160.000 km vagy 10 év
kivéve:
D5244T5 motor:
2006-ig 150.000 km vagy 10 év
2007-tól 180.000 km vagy 10 év
Ha jól értem az ön autójának típusát, akkor arra az 160.000 kilométer (vagy 10 év...) vonatkozik.
A 240.000 kilométeres csereperiódus horrornak tűnik, nem javaslom, hogy addig várjon.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
17 év után vettem ismét egy Trab 1.1-est. Kicsit elszoktam a pörgős motorjától, de nagyon szeretem. Látom írja, hogy a VW váltók összerakhatók bármelyik régebbi motorokkal. Azt szeretném kérdezni, hog mi a véleménye arról, hogy beletehető-e az 1.1-es Trabiba az ötsebességes váltó nagyobb átalakítás nélkül? Jelentene-e ez fogyasztásbeli különbséget? Mit szólnának ehhez a műszaki vizsgán?
Köszönettel:
Kálmán
Kedves Kálmán!
Természetesen nem lehet összerakni bármelyik VW-motort bármelyik VW-váltóval. Ha a kört leszűkítjük a kis benzines motorokra, még akkor is számos verzió létezik.
Persze, ha a váltót és a motort sikerül összecsavarozni és megfelelő kuplungot rakni közéjük, még mindig ott van néhány izgalmas feladat:
- váltórudazat
- önindító
- váltótartó bak(ok)
Azért van megoldás, másnak is eszébe jutott már ez a konfig, és szerencsére akadt olyan, aki ezt elég részletesen össze is szedte:
http://trabantklub.hu/twk/modules.php?name=topics&file=olvas&cikk=43b2614f0f8f2
Utolsó két kérdésére pedig:
- elvileg fogyasztáscsökkenést hoz a hosszabb ötödik, de ehhez persze az is szükséges, hogy a sofőr ne váltson át sportos üzemmódba.
- a műszaki vizsgán elméletileg azonnali bukás egy ilyen átalakítás - azonban Magyarországon az elmélet és a gyakorlat nem mindig fedi egymást.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
5 éves gyári, kék színű, etilén-glikol alpú fagyálót szeretném lecserélni a II-es Swiftből. Kaptam gyári, piros, etándiol alpú GM fagyállót. Amint megtudtam az etilén-glikol és az etándiol ugyanaz tehát csak a színük különböző. Namost ha leengedjük a hütőfolyadékot a régi kékből még marad egy minimális a rendszerben,erre rá lehet-e tölteni a új fagyállót mivel csak a színük más a vegyület ugyanaz vagy mindenkép mossuk át előtte a hűtőrendszert? Segítségét előre is köszönöm.
Tisztelettel:Józsi
Kedves Józsi!
Nyugodtan eressze le a régi fagyálló-folyadékot, és töltse be az újat!
Nagyon kevés marad a régiből, azt kitakarítani pedig vicces feladat lenne.
Ha érezne némi bizonytalanságot, lelkiismerete megnyugtatására esetleg a kettő között töltse fel desztillált vízzel a rendszert, rakja össze, és melegítse fel a ventillátor első bekapcsolásáig, aztán várjon, míg egy kissé lehűl. Engedje le a vizet, és töltse bele az új fagyállót, természetesen csak hígítva.
Megjegyzem, a két fagyálló koránt sem azonos. A piros lényege a nitrit- amin-, foszfát- és szilikátmentessége, amely igen fontos bizonyos ötvözetekből készült motoroknál.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
2003-as évjáratú Daewoo Evandát alakítattam át gázos üzeműre. Olvastam róla, hogy az NGK gyárt gázos autóhoz gyertyát. Mivel mostanában kell majd gyertyát is cserélnem, felmerült bennnem, hogy esetleg érdemes lenne az LPG gyertya használata. Azonban nem tudom, milyen hatással lenne a benzin üzem alatt a motorra (pl. indításkor, vagy ha kifogy a gáz). Mi erről a véleménye?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Az NGK LPG sorozat 8000 Ft/db listaár magasságában kapható. Ezek Iridium gyertyák, javasolt csereperiódusuk 100.000 km körül van. A klasszikus gyertyákhoz képest ezen kívül nagy előnye, hogy nem szükséges az elektróda-hézagot ellenőrizni és korrigálni, míg a hagyományos verzióknál ez előírás - bár a gyakorlatban inkább cserélik őket.
A rézelektródás gyertyáknál egyébként a gázüzem valamivel kisebb elektródahézagot igényel, amellyel viszont benzinnel nem lesz tökéletes az égési folyamat. Az iridium-elektródás gyertyáknál ez nem jelentkezik.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
A kérdésem az, hogy milyen fagyállót kell 4t Trabantba használni?
Köszönettel: Tamás
Kedves Tamás!
A gyári előírás eléggé megengedő, a tapasztalatok szerint azonban a klasszikus fagyállók rövid idő alatt felfalják a hengerfejet, a termosztátházat és a fém csőcsonkokat, a hordalék pedig általában lerakódik az automata szívató fűtődobjában.
A foszfát- és nitritmentes fagyállókkal ez a probléma nem jelentkezik, ezért javaslom, ilyet töltsön az autóba.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Van egy szép 1.2-es Corsa a tulajdonomban, mely most fog vizsgázni. A forgalmi engedélyben a környezetvédelmi osztály 2. Ezt nem hiszem el. Hol lehet ezt megnézni? A műszaki vizsgán átsorolják-e?
Autó adatai:
Gyártási év : 2002
Tipus : Opel Corsa C 1.2 easytronic
motor : Z12XP
Köszönettel.
Kedves Érdeklődő!
Hogy, hogy nem, a totalcar.hu egyik cikkjében is éppen erről volt szó.
http://totalcar.hu/magazin/velemeny/2010/08/25/ez_egy_prinz_dehogy_egy_bianchi.../Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor.
Másfél éve vettem egy peugeot 307 w 2003-as autót 120e Km van benne. Rendszeresen szervizelt Ropog az elejében valami (de nem mindig/3x csináltam magamból hü..ét amikor kollégákat kértem meg segítsenek hallgatózni mi lehet, és honnan jöhet a zaj, de pont akkor nem ropogott.) Általában (reggel munkába menet), garázsból való kiállásnál jön elő. Vagy ha lassan pl:5-10km/h val megyek, (és az út egyenetlen), hirtelen gyorsításnál, főleg ha pl: gyorsabban kell kikanyarodnom v.honnan. És huppanóknál. Stabilizátor karok cserélve, szilentek, talpasok cserélve.Eddig vagy nem ropogott, vagy én nem halottam a stab. karok kotyogása miatt. Az autó stabil, norm. használat mellett csendes, (kb 20 km/h felett akár hogyan rángatom nem ropog,nem kotyog, nem táncol,bukkanóknál(fekvőrendőr), hirtelen fékezésnél sem. Kérdésem egyszerű:Mi lehet a baja? (Talán toronycsapágy? )
És mennyire sűrűn fordul elő az ilyesmi 120e Km-nél, ami ugye nem számít soknak.Van egy-két típushibája az autónak, de ilyenről nem hallottam.Vagy talán mi "erőszakitottuk" meg valamit a talpasok cserélése közben?
Válaszát előre is Köszönöm
Tisztelettel: László
Kedves László!
A további ötletszerű cserék helyett a következőket javaslom:
- emeljék fel az autót, szereljék le a kereket!
- kössék ki a kormányösszekötő gömbfejet!
- a kormányzás irányában forgassák el a futóművet - ha itt recsegés, ropogás hallatszik, vagy darabosan fordul, már bonthatják is ki a toronycsapágyat.
- ha függőleges irányban megmozgatva fentről lógás, kopogás észlelhető, a toronycsapágy gumiágyára gyanakodjanak
- ha ezek rendben vannak, rakja fel a kereket, és forgassa meg, közben a kormányzás irányában fordítsa el - ha ropogást, akadást észlel, amely kormányzás közben kissé változik, a féltengely-csuklókra gyanakodhat.
- a külső és a belső csukló hibáját a kettő közötti féltengely-szár mozgását figyelve különítheti el.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autodoktor!
Használt autó vásárlása előtt állok, történetesen 2002 ill 2003-as évjaratú 1.3-as 16V-s Suzuki Swift-eket nézegettem (GS ill. GLX, 1298ccm, 62 kW - 84 LE). A kérdésem az volna: van ezekben a modellekben ABS? Hasznaltauto.hu -n eleg kevésnél írjak, és érdekelne, hogy ez veletlen, vagy pedig ezekben tényleg nincs.
Köszönettel,
Gábor
Kedves Gábor!
Az Európai Unióban 2004 közepétől, Magyarországon 2005 elejétől kötelező a blokkolásgátló. Így a régebbi Swifteknél még opcióként létezett, bár a gyártás vége felé (2002-2003) már nagyjából egynegyedük rendelkezett ezzel a biztonsági felszereléssel.
Megvan tehát az esélye annak, hogy blokkolásgátlós Swiftet vásároljon - azt javaslom, érdeklődjön az eladóktól!
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Dottore!
Több helyen olvasom mostanában, úgy takarékoskodjunk, hogy motorfékkel lassítunk. Ez nem teljesen világos számomra, mert ha üresben gurulok 750-800 a fordulatszám, ue.motorfékkel 1800 körüli. Régebbi, nem kompjuteres szívó motor esetén ugye az üza. mennyiségét a gázpedál (rudazat áttétel stb után a pillangószelep) állása és a motor szívása általi vákum határozza meg. Szóval nem értem. Tessék felvilágosítani. Köszönöm: Leitomi
Kedves Leitomi!
A nyolcvanas években már széleskörűen használták az ún. tolóüzemi vezérlést a karburátoros autókon. Ennek lényege, hogy a gázpedál zárt állásában, 1200-1500 f/p feletti fordulaton a karburátor alapjárati üzemanyagcsatornáját egy mágnes- vagy vákumszelep elzárja, így a motorfék-üzem alatt sem az üzemi, sem a gyorsító, sem pedig az alapjárati rendszeren nem jut üzemanyag a motorba.
Amikor a lassulás során a fordulat leesik a fenti érték alá, a tolóüzemi rendszer kikapcsol, hogy a motor ne fulladjon le.
Így, ha önnek karburátoros autója van tolóüzemi vezérléssel, vagy injektoros, takarékosabban tud közlekedni a motorfék használatával.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Egy 1999-es Ford Windstar-om van 3.8-as motorral. A gyári leírás szerint a motor 87 oktánszámú üzemanyagtól üzemel, azaz minimum ilyen üzemanyag kell bele. A kapható bioetanol 85-ös ha jól tudom. Ha valamilyen módon keverem benzinnel (mondjuk 10% 95-ös) akkor az azt jelenti, hogy működik, vagy az ethanol már felrobban majd sűrítés közben így is?
Kedves Érdeklődő!
Az E85 néven árult 85% etanolból és 15% benzinből kevert üzemanyag oktánszáma 105 körül alakul, tehát ebből a szempontból alkalmas arra, hogy az ön autójába tankolja.
A továbbiakat többször, alaposan kitárgyaltuk már régebbi cikkeinkben.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Szia.
Van egy Fiat Tipo 1.4 IE 92-es autóm, és azt szeretném megtudni, hogy a hátsó dobféket le lehet-e cserélni tárcsafékre? Otthon házilag megoldható, vagy csak nagyon komoly beavatkozás árán lehetséges? Természetesen az otthon azt jelenti: szerelővel. Elöre is köszönöm a választ
Kedves Sándor!
Le lehet.
Kell hozzá egy hátul tárcsafékes Tipo hátsó hídja, ahhoz egy rakás felújítókészlet, új tárcsa és betétek, fékcsövek, másik kézifékkötél, meg egy lelkes szerelő.
Az autó piaci értékének jelentős részét rááldozva lesz egy hátul tárcsafékes, sem anyagi, sem használati értékében nem növekedett autója.
Ha nem a szerelem és nem az autóbuziság vezérli, ne kezdjen bele. Ellenkező esetben úgyis hiába próbálnám lebeszélni.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
A kérdésem a következő lenne:
A Renault-knál a főtengely csavarja, (ami a vezérmű+segédszíj kerekét tartja) meghúzása Nm+fokban van megadva: 20Nm+135fok+-15fok.
A kérdés, hogy amikor a fok szerint történik a meghúzás, mennyire lehet a maximális nyomatékot hanyagolni? Ami M12x1,25-ös 10,9-es csavarnál 120Nm.
A +15 -15 fokot ki vagy mi dönti el?
Előre is köszönöm válaszát!
Tisztelettel, Zoltán
Kedves Zoltán!
Az ilyesfajta előírást, ahol nyomatékra, majd utána fokra kell lehúzni az adott csavart, átalában "nyúló" kötőelemekre adják meg. Jellemzően ilyen a hengerfejcsavar, ahol a három lépcső mondjuk 100 Nm, majd 75 fok, végül még 15 fok.
Ezekben az esetekben a meghúzási nyomatékig a csavar nem szenved alakváltozást, utána azonban, amikor a nyomatékra húzott csavarokat adott szögelfordulással tovább fordítják, ezek a csavarok megnyúlnak. Emiatt ezek egyszer használatos csavarok, a gyártók szinte minden esetben tiltják is ezek újbóli felhasználását.
Az ön esetében tehát a 20 Nm után még 135 +/-15 fokot kell fordítani a csavaron, azaz 120 és 150 fok között kell megállnia. Ezen a tartományon belül szabadon dönthet, bár a gyakorlatban ez inkább az AEUP-szabvány szerint megy, azaz Ahogy Esik, Úgy Puffan.
Üdvözlettel:
Autódoktor