Tisztelt Autódoktor!
Van egy Opel Tigrám, voltam vele teszten. Az AGR-szelepet dobta ki a gép, de a motorhibát jelző sárga égőcske nem folytonosan világít, csak meleg motornál. Újrainditásnál nem világít.
Kitakarítottuk az AGR-t, de nem változott, ugyanúgy megy. Csak AGR baja van?
1.6-os, Ecotec, 16 szelep, 94-es évjárat.
Kedves Érdeklődő!
Ha az AGR (EGR) szelep takarítása nem volt sikeres, két út áll ön előtt:
- még egyszer kitakarítják, és nagyon drukkolnak közben, hogy sikerüljön.
- kicseréli - az alkatrész kb. 40 ezer forintos tétel, új tömítések nélkül.
- kiköti, ledugózza, és éli az illegálisan környezetet szennyező autósok életét.
Ja, ez három.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Totalcar!
Segítségüket szeretném kérni. 2007-es gyártású Suzuki Swift II személygépkocsinál pontosan hol található meg az üzemanyagszűrő?
Az autót használtam vettem, és valószínűsíthető, hogy nem volt cserélve még az üzemanyagszűrő.
Sajnos több helyen is megnéztem már de sajnos nem találtam meg.
Segítségüket előre is nagyon szépen köszönöm.
Üdv: Csaba
Tisztelt Csaba!
A 2005 után gyártott Swiften egyszerűen nincs cserélhető üzemanyagszűrő.
A tankba szerelt üzemanyag-ellátó egységben, amely az AC-pumpát is tartalmazza, van egy előszűrő, önmagában ez gondoskodik arról, hogy az üzemanyagrendszerbe ne jusson szennyezés.
A gyár előírása szerint ezt nem szükséges cserélni.
Mellékesen jegyzem meg, hogy sok más, modern benzines típust is így építenek meg. Így, bár a fentiek nem hangozhatnak megnyugtatóan, azt gondolom, sok gondos, alapos kísérlet előzte meg ennek a megoldásnak a bevezetését. Emiatt más, utólagos szűrő beépítését nem ajánlom.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Az autóm egy 92-es Astra F benzines, motorkód C14NZ. A tünetek: a motor bemelegedése után minden előzmény nélkül leáll, mint mikor leveszem a gyújtást! Aztán kis idő elteltével újra be lehet indítani (5.-6. indítózásra), és mintha mi sem történt volna, működik rendesen. Hidegindítással nincs gondja, szép alapjárata van stb.
A leállásokat csak üzemmelegen produkálja. Egyszer sikerült elcsípni a leálláskori problémát, nem volt szikra a trafóról az elosztóhoz menő kábelen. A hiba van, amikor naponta többször is jelentkezik, de van, amikor akár egy hétig sem! Azt vettem még észre, hogy kihúzatáskor mintha gyengébb lenne az autó, mint a leállások előtt.
Már megcsináltam a hibakód kiolvasást is, eredmény nélkül. Semmi hibát nem jelez. Ön szerint kezdjek egy trafócserével, vagy esetleg tud egy konkrét hibaforrást? Gondolok itt még a gyujtásmodulra, ill.a hall jeladóra. A három alkatrész közül talán a trafó a legolcsóbb. Vagy ha nem ezek,akkor mi lehet a baja az autómnak?
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel:
P.Zoltán
Kedves Zoltán!
Az Astrák gyújtóberendezése ebben a korban már gyakran adja fel a harcot, mind a Bosch (barna fedeles), mind pedig a Delco-rendszerű (fekete fedeles) gyújtás esetében. Ritkán, de előfordul Lucas rendszer is (barna fedél, csavaros rögzítéssel), ez talán a legmegbízhatóbb a három közül.
Az ön C14NZ motorjához nagy valószínűséggel Bosch osztófej tartozik, ennél a megoldásnál a leggyakoribb hiba talán a gyújtótrafó meghibásodása. Ez jellemzően épp úgy jelentkezik, ahogyan ön írja, tehát a motor, és ezzel együtt a trafó melegedésével jön elő. Ha tehát nem kíván lépésenként végigdiagnosztizálni mindent, elsőként ennek a cseréjével próbálkozzon. A gyújtásmodul hibája sem ritka, ám ilyenkor általában végleg megszűnik a szikra, tehát az ön esetében ez kevésbé valószínű. A jeladó hibája, bár nem lehetetlen, ennél a rendszernél kevésbé gyakori eset.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Szép napot!
Fiat Punto S55 1996-s évjáratú, most lett cserélve kompletten a kuplung, azóta igen csak nem veszi az egyes és a kettest is kidobja néha. Benyomom a kuplungot és vissza kell engedni, újra kuplung és akkor nagy nehezen beveszi az egyest. Váltó olaj is lett cserélve.
Lehet, nem megfelelő az olaj? Szerelő csinálta...
Előre is köszönöm a válaszát
Kedves Érdeklődő!
Ebben a Puntóban a kuplungnál sokat nem lehet téveszteni, így azt kizárhatjuk, hogy nem megfelelő alkatrész került bele. Az olajnak sem lehet sok köze a problémához, annak azonban igen, hogy a csere után a kuplung holtjátékát nem állították be megfelelően, esetleg a váltóbovden a szerelés közben megsérült, elmozdult, elállítódott.
Azt javaslom, első lépésben ezeket ellenőrizzék. Ha nem nyújt megoldást, gyors szemrevételezéssel ellenőrizzék még, hogy a váltó és a motor tartóbakjai nem mozdultak-e el, nem feszül-e egymáshoz képest a kettő.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Nemrég vettem egy Opel Astra F 96 os évjáratú,1,6-os, 16 szelepes autót. Olyan problémám van, hogy nemrég teletankoltam az autót (mindig egy kútra járok) kattanásig, a szintjelzőm is mutatta, hogy tele a tank.Mentem vele városban 60 kilométert, (általában reggel hidegben indultam és kb 5-6 kilométereket mentem egyszerre) és azt láttam, hogy egy negyed tank elment. Elmentem teletankolni ismét (u.arra a kútra,kattanásig) 12 liter ment bele! Ez igencsak 20 liter/100 km! Gondoltam, most kipróbálom, mentem vele városban kb. másfél órát (jó nagy forgalom volt) 50 kilométert, és visszamentem ugyanoda tankolni, 3,5 liter ment bele. Gondoltam milyen jó hiszen nincs még 8 literes fogyasztás sem. Hazamentem a kútról(1,5 kilométerre lakom) beálltam a garázsba (fűtetlen) és reggel -5 fokban indítottam az autót. Könnyen beindult, kb. 1600-as fordulaton forgott (gondolom a hidegindító ment..). Elindultam dolgozni, majd azt figyeltem hogy a mutatóm már megint nem áll a toppon. (kb. 5 km a munkahelyem a vizhőfok, mivel min. 5 fok volt kb. 70-80 fokig ment fel.) Gondoltam, majd ha hazaérek megint megtankolom és akkor látom mi a helyzet. Így is lett, 12 kilométert mentem a tankolás óta, tankolok és csak nem áll le. 3,5 liter ment bele,12 kilométerre, ez több lenne mint 30 liter/100 km. Az lenne a kérdésem, hogy miért fogyaszthat ennyit hidegen, valami nagy baj lehet vagy csak beállítás kérdése? Meleg motorral kb. 8 litert fogyaszt városban, ami jónak tűnik, de télen nem tud felmelegedni, így akkor a gatyámat letankolhatom.
Segítségét előre is köszönöm.
Tisztelettel :
Ervin
Kedves Ervin!
Ellenőrizze, működik-e a termosztát.
Ennek legegyszerűbb módja, ha a hidegen beindított autó alsó és felső vízcsövét egy-egy kezével megfogja, és figyeli a hőmérséklet változását. Talán nem kell elmondanom, hogy mindenki nagy figyelemmel nyúljon a motortérbe, ne akadjon a keze, ruházata a ventillátor lapátjába, mert az egyszer bizony el fog kezdeni forogni. (Mechanikus hajtású és/vagy viszkokuplungos ventillátorok meg ugye indítás után rögtön...)
Normálisan működő termosztátnál az történik, hogy a motor melegedésével együtt a felső vízcső lassan melegedni kezd, az alsó pedig alig, jóval elmaradva a felsőtől. Amikor a motor eléri üzemi hőfokának alsó határát, a termosztát kinyit, és megindul a keringés a külső körben. Ilyenkor a felső cső relatíve hamar eléri azt a hőfokot, amikor már puszta kézzel fogni igen kellemetlen, az alsó pedig kis késéssel követi.
Ha az alsó cső hideg marad, vagy legalábbis jóval hűvösebb a felsőnél, a termosztát nem nyit ki, vagy nem eléggé, a motor túlmelegszik.
Ha az alső és a felső cső egyformán, vagy egymáshoz nagyon hasonlóan melegszik, a termosztát nem zár be, így az autó jóval lassabban melegszik be, a hidegüzem alatt pedig durván túlfogyaszt.
Az ön esetében valószínűleg az utóbbi a probléma, amelyet a termosztát cseréjével orvosolhat.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
VW Polo-ban (2001-es, 1,4 PD/TDI) sérülés miatt cserélni kell a légszűrő házat (6N0129607C). Ön szerint van lehetőség sport légszűrőt betenni vagy csak a gyári ház fér bele?
Köszönettel:
Iván
Kedves Iván!
Lehet sportlégszűrőt tenni bele, de minek?
Takarítani, gondozni kell, mindenképpen több por jut a motorba, mint a papírszűrő esetében. Erősebb ettől nem lesz az autó, és még az akusztikai élményt sem adja meg, az 1.4 dízel hangja mellett egyáltalán nem tesz komoly benyomást a szívóhang.
Ha az árán szeretne spórolni, keressen egy bontott házat, vásároljon bele egy új légszűrőbetétet, és autózzon tovább boldogan és gondtalanul!
Üdvözlettel:
Autódoktor
Jó napot kívánok!
Kérem hogy segítsen! Az lenne a problémám, hogy Suzuki Diesel Ignisünk van, és a féltengelyek eléggé ki vannak már. Voltunk vele szerelőnél, de azt mondták, hogy csak kompletten lehet kapni, és az nagyon drága. Viszont nekem csak a külső részére lenne csak szükségem, és lenne is bolt, vagy kereskedés, ahol be tudnám ezt szerezi, csak az a baj, hogy nem tudjuk, hogy a féltengely csukló külső és belső fogszám mennyi lehet. Kérem, hogy segítsen ebben nekem!
1.3-as Suzuki Diesel Ignis, 2004-es évjáratú.
Szívességét előre is köszönöm!
Tisztelettel:
Csikós Erzsébet.
Kedves Erzsébet!
A Suzuki eredetileg egyáltalán nem szállít külső féltengelcsuklót az Ignisekhez, de hirtelen, fejből azt mondanám, hogy egyik típushoz sem - csak komplett féltengelyt. Természetesen léteznek utángyártott csuklók, ezeket azonban nem lehet az autó adatai alapján beazonosítani. Csak akkor fogják tudni, melyik csukló szükséges az autóhoz, ha a féltengelyt már kiszedték, a külső csuklót leszerelték, és megszámolták a külső és belső fogszámot.
A dízelnél egyébként általában jobb a helyzet, nagy valószínűséggel a 29/25 fogas verzió lesz a megfelelő, de azt javaslom, erre azért ne építsenek családi kirándulást, nyaralást, telelést, mert korántsem biztos.
Üdvözlettel:
Autódoktor
doki
Tisztelt Autódoktor!
VW Polo-ban (2001-es, 1,4 PD/TDI) sérülés miatt cserélni kell a légszűrő házat (6N0129607C).
Ön szerint van lehetőség sport légszűrőt betenni, vagy csak a gyári ház fér bele?
Köszönettel: Iván
Kedves Iván!
Lehet sportlégszűrőt tenni bele, de minek?
Takarítani, gondozni kell, mindenképpen több por jut a motorba, mint a papírszűrő esetében. Erősebb ettől nem lesz az autó, és még az akusztikai élményt sem adja meg, az 1.4 dízel hangja mellett egyáltalán nem tesz komoly benyomást a szívóhang.
Ha az árán szeretne spórolni, keressen egy bontott házat, vásároljon bele egy új légszűrőbetétet, és autózzon tovább boldogan és gondtalanul!
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Nekem egy 2000-es évjáratú Peugeot 406 Break 2.0 HDI-m van. 109LE alapból, chiptuninggal rendelkezik így 135 LE lett a teljesítménye. Emiatt a kettős tömegű lendkerék lassan csereérett lesz (jobban kopik a kuplung). Olvastam a kettős tömegű lendkerék kiváltó szettekről (tartalmaz: fix lendkerék, átalakító csavarok, kuplungtárcs + szerkezet, kinyomó csapágy) amelyekkel fix lendkerékre (elvileg strapabíróbb) lehetne lecserélni az alkatrészt. Önnek mi a véleménye ezekről a kiváltó szettekről? Érdemes valóban lecserélni a kettős tömegűt fixre? Mennyire megbízható illetve strapabíró?
Köszönettel, Gábor
Kedves Gábor!
Írtunk már erről (http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/04/29/minek_nekunk_kettostomegu_lendkerek/).
A kettőstömegű lendkerék hibája bosszantó, cseréje drága, ehhez az autóhoz is nagyjából 120.000 Ft a kuplungot és a lendkereket is tartalmazó legolcsóbb szett - ám a fix készlet csábító ára mellett sem feltétlen jó megoldás, ha az autót hosszabb ideig meg akarja tartani. A csillapítatlan, vagy legalábbis kevésbé csillapított rezgésekből olyan, előre nem látható károsodások eredhetnek, amelyek javítási költsége sokszorosan túllépi a megspórolt összeget.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Egy 87-ess Opel Kadett, 1,3s-ról lenne szó.
Hidegen egy pöcre indul, de ha megteszünk vele 15-20 km-t, inditani akarjuk, teker-teker, de nem indul. Cseréltek rajt már gyújtótrafót is, de a hiba még fennáll.
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel:József
Kedves Érdeklődő!
A benzin-gáz vegyes üzemre átalakított, eredetileg tisztán benzinnel működő autókról valóban azt tartja az autós szakma, hogy gyakoribb szelepállítást igényelnek a szelepfészek nagyobb igénybevétele miatt. Ennek magyarázata, hogy az LPG kevésbé hűti a felületet, mint a benzin-levegő keveréke. Néhány motor esetében ez valóban okozhat konkrét problémát, de valójában inkább egyfajta elővigyázatossági intézkedésről van szó.
A konkrét autó esetében pedig a helyzet az, hogy a motor szelephézag-állítását nem hidrotőkék végzik. Van ott egy ehhez hasonló elem, ám az egy egyszerű közdarab. A hézag beállítását hézagolólapkák cseréjével lehet elvégezni.
Azt javaslom tehát, hogy a biztonság kedvéért néha (mondjuk 40.000 km után) ellenőrizzék a szelephézagot, és amennyiben szükséges, a megfelelő méretű lapkákkal korrigálják.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor!
2002-es N15 Almera tulajdonosa vagyok. Az utasoldali légzsák kikapcsolását szerelő nem tudta megoldani.
Valóban nem lehetséges?
Válaszodat előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
A légzsák kikapcsolása általában csak akkor lehetséges, ha erre már a gyártáskor gondoltak. Ha ezen az autón nincs eredetileg is kialakítva a légszsák inaktiválására szolgáló (általában a kulccsal működtethető) kapcsoló, akkor a légzsákot vezérlő elektronika hiányolni fogja az utasoldali lufit. Ez pedig - a rendszer kialakításától függően azt is eredményezheti, hogy a teljes rendszer működésképtelen lesz.
Egyetlen - szakmailag korrekt - megoldás erre az lehet, ha találnak olyan, típusazonos autót, amely csak vezetőoldali légzsákkal volt szerelve, és a teljes rendszert cserélik. Ez azonban nyilvánvalóan nem lesz olcsó megoldás. Nem csupán az anyagköltség, de a munkadíj miatt sem, hiszen a légzsákrendszer megbontását nyilván nem otthon szeretnék elvégezni.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Hello.
Van egy 2008-as Opel Astra H kombi dizel autóm, 92kw-os.
Az volna a kérdésem, hogy kettőstőmegü lendkerék cserére szorulna, és mi a véleménye hogy a lendkereket kuplungszettel együtt kel cserélni vagy elég csak a lendkereket?
Válaszát elóre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
A gyártók általános ajánlása szerint a lendkerék hibája esetén a kuplungszettet is kell cserélni, fordítva csak akkor, ha a lendkerék egyértelműen hibás. A szakszerű megoldás tehát az, ha a lendkereket, tárcsát, szerkezetet és kinyomócsapágyat egyszerre cserélik.
Pénztárca-kímélő verzió lehet persze az, ha szétszedik az autót, és ezután mérik fel a helyzetet, és csak a hibás alkatrészeket cserélik. Ehhez azonban több idő szükséges, hiszen az autó szétszedve áll, amíg az alkatrészeket beszerzik, illetve fontos, hogy a munkát végző szerelő képes legyen eldönteni, pontosan melyik darab milyen állapotban van.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor !
Suzuki Swift Sedan 1.6 GLX (1997) autóm az utóbbi időben nehezen indult, aksit töltöttem,véletlen fordítva tettem fel a kábelt,azóta semmi áramfelvétel. Biztosítékot, v. nagyobb bajt csináltam? Gondom:nem tudom elvinni szerelőhöz, nem városban lakom. Hol keressem a hibát?
Segítségét előre is köszönöm,
Márta
Kedves Márta!
A fordítva felhelyezett indítókábel vagy akkutöltő komoly károkat okozhat.
A leírtakból ítélve majdnem biztos, hogy valamelyik főbiztosítékot cserélnie kell. Ezek az akkumulátor közelében, egy fekete fedél alatt lesznek, és a tartalék-biztosítékok között nem talál majd ilyet.
Ha a főbiztosíték cseréje megvolt, feltétlen ellenőrizze minden elektromos fogyasztó megfelelő működését, különös tekintettel az elektronikus eszközökre. Fordított polaritással ugyanis a motorvezérlőt, a generátort, a gyújtásvégfokot, a gyújtásjeladót is könnyedén és gyorsan tönkre lehet tenni még olyan rövid idő alatt is, amíg a biztosíték kiolvad.
Amennyiben ezekkel is gond lesz, sajnos nem fogja tudni elkerülni a műhelylátogatást.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdvözlöm.
Van egy Mercedes E230 típusú autóm, 96-os évjárat. 2295ccm, benzines.
Sajnos nem tudom, hogy hol helyezkedik el a fűtőradiátor.
Köszönöm válaszát.
Kedves Érdeklődő!
Gondolom, ez egy kérdés az volna.
Rossz hírem van - a műszerfal alatt, pont középen, alaposan beásva.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt doktor!
Van nekem egy 2005-be gyártott Ford Fiesta 1,4 benzines típusú autóm. A kérdésem pedig az lenne hogy a vezérmű az szíjas-e vagy láncos? És hogy mennyi kilométernél illő azt cserélni.
Köszönettel: Ateesz.
Kedves Ateesz!
A vezérlést szíj, (bocsánat, szíj, nem lánc...) tekeri, a csereintervallum pedig a következő:
2005. júliusi gyártásig: 160.000 km vagy 10év
2005. augusztusi gyártástól: 160.000 km vagy 8év
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Érdeklődő!
Gondolom, ékszíj helyett vezérműszíjra gondolhatott, a Swift motorjának vezérműtengelyét azonban lánc hajtja.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
1995. 10. 20.-án forgalomba helyezett Corolla tulajdonosa vagyok.
Ezzel a motorral (E101, 4E-FE, 88LE) helyeztek forgalomba autót 1996 január 1. után is.
Kérdésem az, hogy kérhetem-e a következő műszakin az autó átminősítését másik környezetvédelmi osztályba?
Most 2, azaz piros a matricám.
Köszönettel:
Szabados Tamás
Kedves Tamás!
Sajnos erre nincs mód. A rendelet egyértelműen fogalmaz, az 1996. január 1. után az EU vagy Magyarország területén először forgalomba helyezett autók kaphatják meg kérésre a négyes környezetvédelmi besorolást és az ehhez tartozó kék matricát.
Emiatt, bár bosszantó, de teljesen lényegtelen, hogy az autó kevéssel a határidő előtt került forgalomba, és hasonló a helyzet a pár hónappal később Euro II besorolásúvá változó motorral is.
Üdvözlettel: Autódoktor
Kedves Krisztina!
Igen sok dolog változott.Autódoktor
Kedves Gábor!
Mérhetetlenül örülök levelének, így ugyanis beszélhetünk a sárga matricás autókról is.
Vélhetően önnek azért van sárga matricája, mert a műszaki vizsgája novemberben, vagy decemberben jár le. Ön egyszerűen a régi zöldkártyás rendszer "maradéka", ön nem trendi, nem modern - de ne aggódjon, nem lesz ez sokáig így. A hamarosan aktuális következő műszaki vizsgán már az új rendszer szerint fog matricát kapni, mégpedig kék színűt, hiszen az autó ezzel a motorral már EURO-III minősítést kapott.
Addig pedig nyugodtan járjon szmogriadó esetén is a város "tiltott területein", két okból is:
- ön büszke, kék matricára jogosult autótulajdonos
- az ön autóján jelenleg látható, eredetileg egyébként csúnya, rossz, büdös, kitiltani való autót jelző sárga matricára vonatkozó tiltást kivették a rendeletből, így önnek semmi oka arra, hogy "bocsánatot kérjen embertársaitól".
Kérésének megfelelően pedig íme a régi és új besorolási lista, kategóriástól, matricástól:
Régi, 2009. december 31-ig érvényes matricás besorolás:
Zöld plakett:
- lambdaszondával szabályzott keverékképzésű, katalizátoros, benzinüzemű gépjármű;
- az EU-ban, az USA-ban vagy Japánban 1998. január 1. után gyártott, dízelüzemű gépjármű;
- legalább EURO-II minősítésű tehergépkocsi és autóbusz
Kék plakett:
- szabályozatlan keverékképzésű, katalizátorral felszerelt gépkocsik
Sárga plakett:
- egyéb négyütemű, benzinmotoros gépkocsik
Piros plakett:
- egyéb, kétütemű, benzinmotoros vagy dízelüzemű gépkocsik
Később a kék és piros plakett megszűnt, az ide sorolt autók is sárga matricát kaptak a rendszámra.
Új, 2010. január 1. utáni matricás besorolás:
Fekete színű plakett - korszerűtlen, nem környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 0, 1, 3.
Piros színű plakett - korszerűtlen, kevésbé környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 2.
Kék színű plakett - korszerű, környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 4, 6, 7, 8.
Zöld színű plakett - korszerű, kiemelten környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 9 és az e fölöttiek.
Környezetvédelmi osztály jelzése a forgalmi engedély V9 rovatában:
0: katalizátor nélküli, benzinüzemű, a jóváhagyási előírások szerint nem minősített dízelüzemű, ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízelüzemű;
1: katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű;
2: katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű, kivéve a 4. osztályba sorolt EURO-II minősítésű gépjármű;
3: EURO-I minősítésű dízelüzemű gépjármű;
4: EURO-II minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű - benzinüzemű vagy EURO-II minősítésű dízelüzemű gépjármű;
5: tiszta gázüzemű vagy elektromos meghajtású, illetőleg hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint benzin- vagy dízelmotorral is ellátott) hajtású, kivéve, ha belső égésű motorja nem éri el az EURO-III minősítést);
6: EURO-III minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű gépjármű;
7: EURO-III minősítésű dízelüzemű gépjármű;
8: EURO-III minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
9: EURO-IV minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű benzinüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
10 és 11: EURO-IV minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
12: EURO-V minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
13: EEV minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
14: EURO-V minősítésű gépjármű;
15: EURO-V minősítésű gépjármű
A már megszűnt zöldkártyák (környezetvédelmi igazolólapok) felső részén szerepelt környezetvédelmi osztályok:
00 Egyéb, az alábbiakba nem sorolható kivitelű jármű
01 Benzinmotor (négyütemű)
51 Benzinmotor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
41 Benzinmotor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
08 Kétütemű benzinmotor
58 Kétütemű benzinmotor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
48 Kétütemű benzinmotor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
11 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor
54 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
44 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
21 Wankel (forgó dugattyús) motor
55 Wankel (forgó dugattyús) motor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
45 Wankel (forgó dugattyús) motor szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
02 Dízelmotor
22 Közvetlen befecskendezésű dízelmotor
03 Kényszergyújtású, dízel jellegű motor
06 Többfajta tüzelőanyaggal működő motor
07 Elektromos motor
10 Gázturbina
12 Nagynyomású gázzal üzemelő motor
66 Többfajta üzemanyaggal működő (kettős üzem)
76 Többfajta üzemanyaggal működő (benzin-alkohol)
86 Többfajta üzemanyaggal működő (gázolaj-növényi olaj)
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Zoltán!
Az ötös környezetvédelmi kategória pontos megfogalmazása:
" tiszta gázüzemű vagy elektromos meghajtású, illetőleg hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint benzin- vagy dízelmotorral is ellátott) hajtású, kivéve, ha belső égésű motorja nem éri el az EURO-III minősítést)"
Ez alapján tehát az ön autója sajnos nem lehet ötös besorolású, hiszen nem tisztán gázüzemű, és nem is elektromos és belsőégésű hibrid.
Bár megalapozott vélemények szerint a folyékony gázüzemű autók messze túlteljesítik a legtöbb, már létező környezetvédelmi normát, fennáll annak a lehetősége, hogy ön, az ártatlan mókuskákat, zsenge réti pintyellőket kevésbé kedvelő barbár tulajdonos hirtelen felindulásból benzinre kapcsol, és így, négyszáz forintos literenkénti költséget sem kímélve irtja embertársait és a fent említett tehetetlen kis teremtményeket.
Így aztán az érvényes szabályozás alapján a kettős üzemű autók környezetvédelmi besorolását a belőségésű motor eredeti besorolása határozza meg, Ha tehát a kettős üzem bekerül az ön forgalmi engedélyébe, továbbra is az eredeti besorolás marad érvényben.
(Egészen apró megjegyzés, hogy a szmogriadó elrendelésének kísérlete a "kisméretű szálló por (PM10)" magas koncentrációja miatt történt, amiben igen kevés szerepe van a gázüzemű autóknak...)
Az ön esetében azért bonyolítja még a helyzetet, hogy az autó 1998-as gyártás. Ha ezt az autót Magyarország, vagy az Európai Unió területén helyezték először forgalomba, ön kérheti az autó négyes környezetvédelmi osztályba történő átsorolását, így vadonatúj, kék színű matricát kaphat.
A műszaki vizsga nélküli gázüzemről pedig azt tudom önnek mondani, hogy amennyiben erre az autóra és a beleépített gázszettre együttesen létezik sorozatbeépítési engedély, akkor valóban autózhat így, de közúti ellenőrzésnél fel kell tudni mutatnia a gázautó-szerviztől kapott dokumentumokat. Ráadásul ehhez megfelelően tájékozott rendőr is szükséges, ami ugye nem mindig jön össze.
Azt javaslom tehát, hogy a vizsgát mihamarabb ejtse meg, jobb a békesség.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdvözlöm!
Egy 2000-es évjáratú Peugeot 206 1.1-es-em van. A problémám az lenne, hogy menet közben időszakosan leáll 1 henger. Ha finoman, fokozatosan adagolom a gázt akkor nem áll le, de ha dinamikusabban indulnék, vagy előznék, vagy csak nagyobb gázzal gyorsítanék egyből megmakacsolja magát és traktorra vált.
Ha visszaveszem a gázt és újra lassan adagolom a gázt akkor megint jó.
Mi lehet a baj?
Előre is köszönöm a válaszát!
Csaba
Kedves Csaba!
Ilyen problémát okozhat a gyújtótrafó, az elektromos AC,a beszívott levegő hőmérsékletének szenzora, a motomenedzsment fordulatszámérzékelője is. Azért én elsőként a szívócsővákum-érzékelőt nézném meg, ezeknél a motoroknál gyakran meghibásodik, és hasonló tünetekkel jár.
Üdvözlettel:
Autódoktor