Kedves Zoltán!
Errefelé egy korrekt, jól dolgozó fényezőműhely általában egy átlagos elem fényezésére 20-25000 Ft-os árajánlatot ad. Valószínűleg ettől olcsóbban profi módon nem is lehet megoldani, hiszen rengeteg aprólékos kézi munkát igényel az előkészítés, éppen az ön által nem szívesen látott karcok és felverődések miatt.
Ez alapján gyors fejszámolással azt mondanám, a kétszázezer körüli ár nem is olyan borzasztó.
Azért nem feltétlen ajánlom, hogy telibe fényezzék az autót. Eltekintve a későbbi brutális értékvesztéstől - gondoljon csak bele, ön mit szólna, ha a kiszemelt autóról egy rétegvastagság-mérés során kiderülne, hogy MINDEN elemét újrafényezték? - egy ilyen fényezés gyakorlatilag teljes szétszedést-összerakást jelent, az pedig gyakran nem sikerül tökéletesen. Az új fényezés sem lesz feltétlen olyan tartós, mint a gyári.
Érdemes volna egy szakember tanácsát kérni, mármint olyan szakemberét, aki látja is az autót. A karcok többsége minőségi polírozással eltűntethetű, a kavicsfelverődések többsége javítható - a fényezés árának töredékéért.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Érdeklődő!
Sajos nem azonosak.
Ez itt egy Cordoba hátsó lámpája
Ez pedig egy Polo Classicé
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves autódoktor!
Azt szeretném megkérdezni Öntől hogy 2007-es évjáratú Chevrolet Lacetti, 1,6-os motorral felszerelt, 60000 km-et futott gépkocsimnál indokolt-e a vezérműszíj csere. A szervízkönyv ezt írná elő, de szerintem a 60000 km futásteljesítmény túl kevés. Az autó 2100 novemberében tölti be a 3 éves régiségét. Ön mit javasol?
Köszönettel
Ferenc
Kedves Ferenc!
Saját autómban én mindenképpen cserélném. Nem szeretném a saját káromon megtapasztalni, mennyit bír még a szíj.
Az előírás egyébként 60.000 km vagy 4 év, és azt kell figyelembe venni, amelyik hamarabb letelik.
Ez a szíj ráadásul két veztengelyt hajt, és azokon relatíve kis felületen, kevés foggal kapaszkodik - nyilván nem véletlen javasol a gyártó az átlaghoz képest rövid csereintervallumot.
Természetesen ilyenkor a görgők is cserélendők, illetve gyanú esetén a vízpumpa is. Szerencsére nem túl vaskos az anyagköltség, 20.000 körül megáll minden kedvezmény nélkül is - pumpával együtt pedig nagyjából 30.000 Ft-tal kell számolni. A munkadíj pedig valószínűleg nem változik a görgőkkel vagy anélkül sem.
Üdvözlettel:
Autódoktor
2003-as évjáratú 1,4-es Peugeot 206-os SW-m van. Körülbelül két hónapja szereltettem bele hunflex márkájú bioetanol átalakítót. Ezt a típust javasolta a szerelő. Azóta már számtalanszor visszavittem állításra, mert az autó rendkívül nehezen indul reggelente. Az első indításnál 6-8. alkalomra indul csak be. A szerelő azt mondja, hogy ő már tehetetlen! Mit javasol?! Köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
A HunFlex kétféle átalakítót gyárt - az egyikben van egy hőmérő, a másikban nincs. Előbbi (HunFlex Deluxe - és persze ezzel együtt a Sport) képes kezelni a hidegindítást, a másik (Hunflex Classic) nem.
(http://www.kauffer.hu/index.php?page=categories&group=27&kat=Hunflex%20E85)Ha az ön autójában az előbbi berendezés van, egy potméterrel szabályozható a hidegüzemi dúsítás, ám általában még ezzel is nehezebben indul, mint benzinnel. Ha sikerül odáig eljutni, hogy első próbára, de több forgatásra sikerüljön, akkor ez vállalható kompromisszum. Ha ezt sem sikerül elérni, próbálják meg a hőérzékelőt máshová helyezni - a legjobb talán a termosztátház környéke, vagy a belső vízkör valamelyik pontja.
Ha az autóba a Classic verziót építették be, ott sajnos nincs jó megoldás, nem fognak tudni dúsítani a hidegindításon.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoki
Késhegyre menő vita alakult ki baráti társaságunkban féktárcsa felszabályozása kérdésben. Több mint 30 éve nem túl sikeres rally versenyzőként több alkalommal láttam szerelőműhelyünkben, hogy a féktárcsát egy speciális, egyszerre mindkét oldalán dolgozó készülékkel szabályozták fel. Barátaim lehülyéztek, mondván ez technikailag is kivitelezhetetlen, a féktárcsát sima esztergagépen szokták felszabályozni. Én miután szemtanúja voltam több szabályozásnak, váltig állítom igazamat, de szeretnék Öntől egy megerősítést kapni amit az orruk alá dörzsölhetnék. Kérem méltasson gyors érdemi válaszra.
Üdvözlettel
Jenő
Kedves Jenő!
Bizony, létezik ilyen célgép, bár az is igaz, hogy a legtöbbször még mindig szimpla esztergapadon végzik a felszabályozást. A kétoldalt dolgozó gép valamivel precízebb, takarékosabb is, viszont nyilván nem is olcsó.
Egyébként ennél frissebb megoldásként létezik olyan szerkezet is, amely az autóra felszerelve szabályozza fel a tárcsát. Ha kizárjuk a pongyola összeszerelést, akkor ennek egyetlen előnye van - nem kell leszerelni, nem sérül a makacs kerékagy vagy tárcsa.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Feleségemnek van egy 1999- es Swift- je, amelyben elvileg 100 ezer kilométer van, de ez szerintem nem valós. Jobb illetve bal kanyarban is - az autó hátulja felől - egy koppanás hallatszik. Csak egy koppanás semmi egyéb, az autó stabil a kanyarban, tehát semmit egyebet nem érezni, illetve nem hallani. Mi nem nem cseréltünk még semmit sem a hátsó futóműben, az előző gazdát pedig nem kérdeztük.
Köszönettel, és tisztelettel:
Róbert
Kedves Róbert!
Első nekifutásra feltétlen pakolják ki a csomagtartót, beleértve a pótkereket, az emelőt és annak hajtószárát is, ezek ugyanis pont ilyen hangot adnak, ha elmozdulnak.
Ha ezzel nem szűnik a hang, feltétlen vizsgálják meg a hátsó lengőkarok keresztirányú kitámasztóit (ezekbe szilent gyárilag nem kapható, de komplett karként sem drágák), esetleg a lengőkar szilentjeit és a hátsó lengéscsillapítókat.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Doki!
Egy 97-es évjáratú 1.4-es Fiat Bravom van. A hátsó kipufogó dob több helyen kilyukadt, így azt mindenképpen cserélnem kell. Be is mentem a boltba megvenni a hátsó dobot, ám ott tájékoztattak, hogy külön hátsó dobot nem vehetek, hanem a középső kipufogó rendszerrel együtt, mert csak azt gyártanak. A kérdésem az lenne, vehetek-e rá valamilyen univerzális hátsó dobot, hogy ne kelljen megvennem az említett kipufogó rendszert. És ha igen, azt hogy szereljem fel az autóra? Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Létezik külön hátsó dob bizonyos gyártóknál, amely csővágás után felszerelhető a gyári helyére. Más kérdés, hogy a forgalmazók nem nagyon tartják, mert nagyjából annyiba kerülne, mint más gyártóknál a komplett rendszer (kb. 24000 körül listaáron).
Természetesen kiváltható másképpen is, ám az univerzális alkatrészek attól univerzálisak, hogy egyformán nem passzolnak egy autóhoz sem. Ezeket alakítani kell, megoldani a csőcsatlakozást, a felfüggesztést.
Amennyiben rendelkezik megfelelő tapasztalattal, mérje meg nagyjából, mekkora dob fér be a gyári helyére, és vásároljon egy ilyen méretű dobot, izzítsa be a hegesztőkészüléket, és bátran építse be a rendszerbe! (Csendben mondom, minősítés-köteles a kipufogórendszer minden eleme, tehát egy szigorú vizsgabiztos kérheti az erre a típusra szóló műbizonylatot a szakműhely beépítési igazolásával együtt - bár ma Magyarországon ezzel nem nagyon foglalkozik senki...)
Ha nem rendelkezik ilyesfajta tapasztalattal és lehetőséggel, egy megfelelő műhelyben is megoldják önnek a beépítést, ám az ezzel járó munkadíjjal együtt az univerzális dob már nem lesz feltétlen olcsóbb.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Kérdésem egy Suzuki Ignisszel kapcsolatos. A kuplunggal és a váltóval komoly harcot kell vívni néha, de hozzá lehet szokni, viszont a hátramenet néha nagyon zavaros. Lenyomom a kuplungot, hátramenetbe teszem, de nem veszi be. Ekkor kuplung fel, aztán megint vissza és ekkor akkorát reccsen a sebességváltó hogy már azt gondolja az ember, hogy darabokra hullott a váltó. Viszont a többi sebességnél nincs recsegés, azokat szépen veszi. Ez tipikus a Suzuki váltóknál vagy valami baj van a váltómmal? Válaszodat köszönöm.
Üdv. Ferenc
Kedves Ferenc!
A nehezen kapcsolható hátramenet nem csak a Suzukiknál, de más típusoknál is gyakran előfordul, hiszen - kevés kivételtől eltekintve - ez nem szinkronizált.
Ilyenkor két megoldás segíthet:
- Tegye egyesbe, majd hátramenetbe a kuplung felengedése nélkül
- Húzza a hátramenet felé a kart finoman, de határozottan, és közben egész óvatosan kezdje el felengedni a kuplungot - ilyenkor a váltó kissé megmozdul, és könnyebben kapcsolható a fokozat.
Ha ezek a módszerek sem segítenek, ellenőrizzék a kuplung holtjátékát, és ha lehet, állítsanak a kuplungbovdenen. Ha ez már nem segít, valószínűleg megérett az autó egy kuplungcserére.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Szia doki!
Van egy lada 110-esem, 1.5,16V ,100ezer km ,2001évjárat. A minap menet közben berángatott egyet, azóta gyengélkedik. Ingadozó fordulat, nincsen teljesítmény. Cseréltem benzin-levegőszűrőket, gyertyákat. A szervízben azt mondták nincs jel a lambda szondátol. Ajánlottak gyári Bosch-t bele, de én inkább vettem harmadáron egy Bosalt. Beszerelés után ezzel sem lett jobb az autó, ekkor lemértem a jelet a lambdától,ami 0,02V volt, nagy ritkán 0,04V. Átmértem a régit is, az jelet sem adott. A kérdésem az lenne,hogy lehetséges hogy az új lambda hibás legyen? Valahol máshol is lenne hiba?
Kedves Érdeklődő!
Sokkal valószínűbbnek tartom, hogy nem sikerült az univerzális lambdaszonda bekötése, vagy eredetileg sem ment el a jel a motorvezérlőig. Ha egyvezetékes szonda van az autóban, az a kipufogórendszerről veszi a testet, amelyhez képest jelet ad, ezzel is lehet probléma.
Feltétlen ajánlok egy alapos vizsgálatot a további ötletszerű alkatrész-cserék helyett.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
2001-es, 1,3-as, 8 szelepes, 3 ajtós Suzuki Swiftem van, ami 70.000 km-t futott 90%-ban városban. A problémám az, hogy amikor bemelegszik az autó, de csak is akkor, elkezd egyre nehezebben járni a váltó. Ezt az összes fokozatban csinálja, ha melegebb nap van, vagy hosszabb úton már durván tud szorulni; olyan érzés vele váltani minden fokozatba, mintha valaki folyamatosan ellen tartana. De pl. hajnalban, induláskor, míg hideg az autó, egyáltalán nem jelentkezik ez a hiba. Kicseréltem két hónapja, úgy 2000 km-rel ezelőtt benne a váltóolajat, de sajnos nem szűnt meg a jelenség.
A kérdésem az lenne, hogy mitől lehet ez és, hogy hogyan lehet orvosolni a problémát?
Köszönöm.
zoli
Kedves Zoli!
Három ötletem van erre a problémára.
Az első a szinkrongyűrűk komoly kopása, bár erre kevésbé jellemző, hogy a melegedéssel erősödik. Leghamarabb a kettes kopik el, ha érezhető a különbség a fokozatok között, valószínűleg ez lesz a probléma. Ez sajnos csak a szinkrongyűrűk, illetve extrém esetben a dobok cseréjével orvosolható.
A másik probléma lehet, ami szintén jellemző a Swiftekre, a váltóolaj minősége. A gyár elvileg engedi a 80W90-es váltóolajat is, ha az legalább GL-5 minősítéssel rendelkezik, ám az igazi a GL-5-ös, 75W90-es viszkozitású olaj. A különbség óriási lehet, különösen melegen. Ha a legutóbbi cserénél 80W90 került bele, érdemes azt lecserélni.
A harmadik kevésbé valószínű, mert más tünetekkel is jár: a kuplung kopása. Ennek talán legegyszerűbb diagnózisa az, ha kinyomott kuplunggal hátramenetbe kapcsol. Ha ez reccsenésmentesen megtehető, a kuplung rendben van.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdv Doki!
Van egy 11 éves Citroen Xsarám. A problémám a következő. Kigyorsításoknál az autó fordulatszámérője megugrik (2100-ről hirtelen 3000-re) ezzel együtt a motor is felbőg viszont az autó nem megy. Viszont ha nagyon finoman nyomom a gázt, akkor ha lassan is de fogozatosan gyorsul. Abban biztos vagyok, az ékszíj laza egy kicsit mert lehet hallani. Lehet ez összfüggésbe a motor megugró teljesítményével vagy teljes más lehet a probléma?
Üdvözlettel egy amatőr!
Kedves Érdeklődő!
Majdnem biztos, hogy a kuplung csúszik. Ha a bovden holtjátékán már nem lehet megfelelően álíltani - és gyanítom, nem -, akkor bizony csere lesz a vége.
Feltétlen azt javaslom, hogy a szettet - kuplungszerkezet, kuplungtárcsa, kinyomócsapágy - egyben cseréljék, semmiképpen sem darabokban.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor!
Harmadik gyerekünket várjuk, így egy családi autó vásárlását tervezzük.A 4-5 éves Fiat Multipla mellett sok érv szól. Kivéve az, hogy megszűnik hamarosan a gyártása. Mivel az autót még legalább 10-15 évig szeretnénk használni, ezért az a kérdésem, hogy meddig lehet még alkatrészt kapni az autóhoz ilyen esetben? Ha az alkatrészgyártás is leáll, akkor hogyan lehet az autót javítani? Megnöveli-e az alkatrészek árát, hogy már nem gyártják az autót?
Van-e más javaslata min. 6 személyes autóra? Válaszát előre is köszönöm:
Csilla
Kedves Csilla!
10-15 év egy autó alkatrész-ellátását tekintve nem túl hosszú idő. A mai napig kapható alkatrész rengeteg 20-30 éves típushoz.
A piacról élő kereskedők és gyártók persze azt gyártják és árulják, amelyre kereslet is van. Ebből kifolyólag a gyakori modellek nyilvánvaló előnyt élveznek a ritkábbakkal szemben. Sajnos a Multipla vitathatatlanul kevéssé elismert típus, így várhatóan azok az alkatrészek, amelyek más típushoz nem passzolnak (karosszériaelemek, lámpák), nehezebben lesznek beszerezhetőek.
Mellesleg a gyárak, ha jól tudom, 8 évig kötelezettek a cserealkatrészek szállítására. Más kérdés, hogy egy gyártó megszűnése esetén ezt nehéz érvényesíteni - a Trabant, Wartburg, Tico, Tata tulajdonosok sokat tudnak erről mesélni. Persze a Fiatot ez egyelőre valószínűleg nem érinti majd...
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt olajdoktor
Skoda Octavia 1.4-es (BCA) típusú (2004-es) gk-ba tankolhatok bioetanolt? Ha igen milyen arányban ?
És számíthatok e esetleges AC vagy más alkatrész sürübb meghibásodására ? Az autóban 65000 Km van.
Köszönettel: GY
Kedves Érdeklődő!
Azt hiszem, mindent leírtunk, amit általánosságban az etanolos üzemről tudni lehet.
http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/02/06/anonim_alkoholistak/
http://totalcar.hu/tanacsok/autodoktor/2010/02/01/etanol_-_csokorban/
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Egy 8 éves 1.3-as Suzuki Swift tulajdonosa vagyok, és az lenne a problémám, hogy kb. egy hónapja már, hogy ha 70 km/h feletti sebességről fékezek akkor egészen 50-60 km/h ig az autó nagyon ráz/remeg! 60-50 alá lassulva a remegés megszűnik. Ha valamihez hasonlítani kéne a "rázást", körülbelül olyan mintha nagy sebességgel vmi nagyon rossz minőségű úton mennénk (pl. macskakő).
Az lenne a kérdésem Önhöz, hogy Ön szerint mi lehet a probléma!
Válaszát megköszönve: Ata
Kedves Ata!
Első körben a kerekek kiegyensúlyozottságát ellenőrizzék! Ha ez nem célravezető, nagy valószínűséggel a hátsó kerékcsapágyak lesznek csereérettek, ennél a típusnál ez elég jellemző meghibásodás, és ilyen tünetekkel jelentkezik.
Természetesen szóba jöhet az is, hogy a féktárcsák ütnek, de a Swifteknél ez alacsonyabb sebességnél is jelentkezik.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor,
2000-es évjáratú Citroen Xsarám (1.6 16V sx) katalizátorát cserélni kell. A probléma leginkább anyagi természetű, mivel a legolcsóbb ehhez a típushoz gyártott katalizátor is 100e ft körül kapható. Univerzális katalizátort viszont már ennek az árnak a töredékéért árulnak. Kérdésem tehát, hogy érdemes-e megpróbálkozni vele (mik lehetnek a hátrányai? v. tökéletesen pótolja az utángyártottat, gyárit?) ill. amennyiben igen, akkor milyen típust javasol?
Köszönettel
Viktor
Kedves Viktor!
Az univerzális katalizátor használhatósága leginkább az azt beépítő szerelőn múlik.
Ezeket ugyanis egyszerűen be kell hegeszteni az eredeti helyére, a régi kivágása után. Ez akkor okozhat gondot, ha nem sikerül pontosan az eredeti helyére beépíteni, a cső nem lesz tökéletesen egyenes (vagy éppen szögben tört, ha a régi ilyen volt), esetleg kicsivel hosszabb, vagy rövidebb lesz. Ettől egyrészt a rendszer nem áll majd a helyén, zöröghet, vagy a feszültségtől törik a gyengébb helyeken.
Minden mástól eltekintve az utólagos katalizátorok kiválóan alkalmasak az eredeti helyett - persze csak abban az esetben, ha talál méretben, konstrukcióban megfelelőt. A kipufogócsonkban elhelyezett gyári katalizátorokat például nagyon nehéz ilyennel kiváltani.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor!
Teljesen laikusként használom a 940es Volvonkat a férjem távollétében. Mai kocsikázás során kigyulladt a műszerfalon az srs felirat. Piros volta miatt feltételezem elég fontos üzenet ez számomra. A totalcar szótárában utánanéztem, h mit jelent maga a rövidítés. Mit kell tegyek, használható így az autó vagy nem?
Gyors válaszát előre is köszönöm!
Üdv! Zsófi
Kedves Zsófi!
Az SRS a Secondary Restraining System rövidítése, ez tulajdonképpen a légzsákokat és az ezeket működtető rendszert jelenti.
A lámpa önmagában nem sok információt hordoz, általános hibajelző csupán. Az biztos, hogy jelen állapotban a légzsák nem működik. Nyilván nem tervezi férje távollétében a légzsákok használatát, de sajnos ezt igen ritkán dönti el a sofőr maga. Azok a helyzetek csak úgy jönnek maguktól.
Ezért azt javaslom, mihamarabb látogasson meg egy olyan szervizt, ahol a rendszer fennálló vagy tárolt hibakódjainak kiolvasására képesek - ez nem csak márkaszerviz lehet -, és az ott tapasztaltak szerint lépjen tovább.
Tehát mégegyszer: lehet és szabad így közlekedni az autóval, de nem igazán ajánlott.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Vjenci!
A legtöbb típusnál - és így emlékeim szerint az Accentnél is - a kézifék behúzott állapotát jelző lámpa egyúttal a fékfolyadék szintjének csökkenését is jelzi.Tisztelt Autódoktor!
Engem az érdekelne, hogy a a VW Passat 2.0 Comfortline típ. autóban (benzines, 2001-es évjárat) vezérműlánc, vagy vezérműszíj található-e?
Válaszát előre is köszönöm!
M. Ákos
Kedves Ákos!
Ebben a motorban szíj tekeri a vezérműtengelyt, amelyet a gyártó előírása szerint 180 000 km után kell cserélni.
Természetesen a görgőkkel, illetve gyanú esetén a vízszivattyúval együtt.
Üdvözlettel:
Autódoktor