Hello
Üdvözlöm!
Van egy Volvo S40 2.0 140 lóerős, 1996-os évjáratú autóm.
A problémám hogy néha nem indul, természetesen amikor elviszem szervizbe mindig indul (ilyenkor a válasz, nem tudnak vele mit kezdeni amíg indul). Tolásra indul, az akku jó, önindító rendben.
Amikor nem indul, indításkór felgyulladnak a visszajelzők, de nem rendesen csak halványan vagy villogva. Ha sebességbe teszem, rendesen kigyullad, ilyenkor előfordul hogy elindul, de ha megmozdítom az autót néha ennyi is elég és indul. Ha egyikre sem akkor meg kell tolni.
Előre is köszönöm a segítséget!
Attila
Kedves Attila!
Nagy valószínűséggel a motor és a karosszéria közötti testeléssel van a probléma, kisebb eséllyel valamilyen más testkábellel.
Előbbi könnyen ellenőrizhető: vegyen magához egy testkábelt, és amikor az autó éppen nem indul, kösse direktben az akku negatív saruja és a motorblokk közé. Ha a probléma megmarad, tegye ugyanezt a negatív saruval és a karosszériával - persze semmiképpen se valamilyen fényezett felületen, inkább egy, a lemezen átvezető csavaron próbálkozzon.
Ha ez sem vezet célra, sajnos végig kell járnia a kábelköteg testelési pontjait és a köteg csatlakozóit.
Üdvözlettel:
Autódoktor
2005-ös 1,4 16v 55kw-os Seat Ibizába kersek gyertyát.
Kérdésem, jó-e bele a következő típus: NGK BKUR6ET-10, hárompólusú.
Várom válaszát, köszönöm!
Ha ez egy BBY vagy BKY motorkódú autó, akkor az NGK BKUR6ET-10, vagy más gyártó ennek megfelelő típusa tökéletes lesz.
Üdvözlettel:
Autódoktor
1990-es 1,7D Fiat Tipo típusú gépkocsiba tehetek-e vékonyabb hengerfejtömítést, mint a most benne lévő (1 ékes helyett 0-ásat)?
Másik kérdés:amennyiben vennék egy külföldi papíros ugyanilyen autót, a motort áttehetem-e belőle, és ha igen, milyen papírokat kell elintéznem?
Tisztelettel: Kiss Gergely
A hengerfejtömítés minimális vastagsága minden esetben a dugattyúkiállástól függ, azaz attól, hogy a dugattyú pereme felső holtponton mennyivel emelkedik ki a hengerfej síkjából. Ezt ideális esetben erre rendszeresített mérőórával illik mérni.
Ennél a motornál az értékek így alakulnak:
kiállás / töm.vastagság / ékszám
0-0,3 / 1,65 / 0
0,3-0,5 / 1,8 / 1
0,5-0,7 / 1,95 / 2
0,7- / 2,09 / 3
Fontos megjegyezni, hogy a szükséges tömítést kizárólag a kiállás és az ehhez tartozó vastagság alapján illik azonosítani, az ékjelölés ugyanis sok esetben gyártónként eltérhet egy-egy lépcsőt.
A motorcsere, amennyiben típusazonos, tehát ugyanilyen motorkódú motorra történik, és a forgalmi engedélyben már csak a motorkód szerepel (ahogyan az manapság már szokásban van), nem kell papírmunkával bíbelődnie.
Ha azonban a teljes motorszám szerepel a forgalmi erre vonatkozó rovatában, a motor származását igazoló papírral meg kell jelennie egy műszaki vizsgaállomáson. Itt kiállítják önnek a Műszaki Adatlap névre hallgató nyomtatványt, majd ezzel fel kell keresnie az okmányirodát, ahol elkészítik önnek az új forgalmi engedélyt.
Természetesen a műszaki szemle és az új forgalmi illetékét ilyenkor ki kell fizetnie.
Üdvözlettel: Autódoktor
2004. decemberben vásároltam új SEAT Leon 1.4 benzines ( még a régi) autómat. Könyv szerint nincs időkorlátozás a vezérműszíjra, ha jól emlékszem 120.000 km-nél esedékes. Sokan mondják mégis, hogy érdemes 5-6 év után a cserét végrehajtani -még akkor is, ha nem futott annyit-, mert a gumi elöregszik. Most 76.000 km-t mutat az óra és most lesz esedékes a szerviz. Igazuk van vagy sem, kíváncsian várom válaszát, mert idő előtt azért nem szeretném lecserélni, felesleges költségekkel terhelni magamat.
Köszönettel:
Lajos
Kedves Lajos!
Sok-sok éven keresztül sulykolták a gyártók, hogy a vezérműszíj állapota nem ellenőrizhető megbízhatóan, a megadott intervallum letelte után cserélni kell. Egyébként én is úgy gondolom, hogy szimpla szemrevételezéssel ez nem dönthető el megbízhatóan.
Ehhez képest a VW-konszern pár éve sok motorjára nem ad meg csereperiódust, csak ellenőrzést ír elő. Először 90.000 km után, aztán 30.000-enként.
Ha a következők bármelyike fennáll:
- olaj, vagy más szennyeződés került a szíjra
- repedések láthatóak a szíj fogárkaiban
- a fogak profilja sérült, deformált
- a szíj hátoldaldalán repedések, karcolások láthatóak
- a szíj széle sérült, deformált
...akkor cserélni kell, ellenkező esetben pedig újabb 30.000 km-t enged a gyár.
Mint említettem, kissé szkeptikus vagyok ezzel a módszerrel kapcsolatban. Ez azonban talán csak a beidegződések miatt van. Egyelőre nem hallottam tömeges szíjszakadásról ezeknél a motoroknál, tehát elképzelhető, hogy ez a javítási technológia életképes.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Auódoktor!
A problémám a következő: Mercedesemen nem tudom beállítani a vezérműt és az előtöltést. Ha meg tudná mondani a vezérmű pontos beállításainak adatait, valamint hogy pontosan hány fokra kellene tenni az előtöltést, hálás lennék! (20 fokra tettem, és kékesen füstöl.)
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Ennél a motornál az előtöltés beállítási értéke -24° FHP, tehát a húsz fok biztosan kevés lesz.
A vezérlés pontos beállítása hosszabb lélegzetű történet. Egy szerviz-kézikönyv beszerzését javaslom, ami - ha otthon, maga végzi a karbantartást, javítást - nagy szolgálatot tehet.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Szia Doki!
Gázüzemű Szamarámon tudok-e karbantartást végezni itthon? /a gázüzemen konkrétan/ Pl. szűrő,vagy egyéb más takarítani való. Olasz gázszet van benne.
Köszönöm:
Bogis
Kedves Bogis!
Nem nagyon tudom ilyen távolból megítélni, de nem igazán javaslom. A gáz a benzinhez képest sokkal nehezebben kezelhető üzemanyag, jóval több odafigyelést és precízebb munkát igényel. Kis figyelmetlenségből is lehet nagy baj, a számtalan biztonsági elem dacára is.
Azt javaslom, inkább keressen fel egy gázautó-műhelyt.
Üdvözlettel:
Autódoktor
SEAT Marbella 1992-es (fiatos) motorkód: 09NCA.
A hengerfej pakolás cseréje után be kell állítanom a szelephézagot, de nem tudom a gyári adatokat. Kérem a segítségét.
György
Kedves György!
Ennél az autónál az 1992-es évjárat összes modellverziójánál a hideg szelephézag 0.15 mm a szívó-, 0,2 mm a kipufogószelepeknél.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autodoktor!
94-es Ford Escrortom (alvázkód GAL, motorkód FUH) 180mm dobátmérőjű hátsó fékjét fékfolyadék-szivárgás miatt szétszereltem. Az autó fönti paraméterei alapján a boltban 19mm dugattyúátmérőjű munkahengert kaptam. A kiszerelt fékmunkahengeré azonban 20,6mm. Melyik való az én autómhoz, és nagy hiba-e attól eltérőt beszerelni (természetesen mindkét oldalra)?
Köszönöm a választ:
Tamás
Kedves Tamás!
1994-ig az ABS-es ferdehátúakban 22.19-es, az ABS nélküliekben pedig 19.00-es munkahengerek voltak. Az 1994-es évjárattól 20.64 mm átmérővel szerelték az összeset. Alvázszámmal pontosan kideríthető a szükséges alkatrész, de ha az ön autójában 19mm-es munkahenger volt, valószínűsíthetjük, hogy ez volt az eredeti.
Elméletileg mindkét oldalon lecserélhető azonosra, ettől általában nem változik a fék viselkedése. Terhelt állapotban azonban az első-hátsó tengelyek közötti fékerő-eloszlás másképpen fog változni, mint az eredetivel. Ez nem jó dolog, szélsőséges esetben komoly stabilitási problémákat is okozhat.
Amennyiben megoldható, azt javaslom, maradjon az eredeti verziónál, ez a biztosabb.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves autódoki!
Egy 93-as 1.0 ás suzuki swiftem van. A fékrásegítő melletti "nagy" fekete színű "doboznak" amibe a vákuumcső és alulról is csatlakozik mi a rendes neve? Meghibásodott az az a alkatrész a kocsiban, de tudnom kellene a nevét hogy megrendelhessem.
Köszönettel: Roland
Kedves Roland!
Ha megfelelő helyen próbálja megvásárolni ezt az alkatrészt, a "fékrásegítő melletti nagy fekete színű doboz, amibe a vákumcső is megy" megnevezés célravezető lesz.
Azért, hogy egyszerűbb legyen a vásárlás, keresse aktívszén-tartály néven.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor!
Nyáron magánszemélytől vettünk egy használt 2003.10-i Daewoo Nubira 1.6 SX-et, amiben a 2 első légzsák mellett 2 oldallégzsák is van. Az eladó szerint időnként jelentkezik a légzsák hiba, akkor ezt kiütteti, majd hibamentesen megy tovább. Ő általában egyedül használta az autót, nem állítgatta az ülést. Amint elhoztuk az autót, a vezetőoldali ülés állításakor napokon belül megint felvillant a légzsák visszajelző. Egy magánszervizben 5000 Ft-ért kiütötték a hibát, ill. ha 1 hónapon belül újra előjön, akkor ingyenesen kiütik még egyszer. Az autó tökéletesen működött, egészen az első ülésállításig, amikor is megint bejelzett a légzsák. Az egyik szerelő szerint rossz az ülés alatti szabadon lógó csatlakozó érintkezője; akkuról lehúzva szét kell húzni a csatlakozót, lemaratni, majd összedugni és jó lesz. Ezt végigjátszottuk, a hiba eltűnt, egészen az első ülésállításig. Ekkor még nem telt le az 1 hónap, vissza a szervizbe, 5 perc alatt ingyen kiütötték a hibát, így megint hibamentes volt a kocsi kb. 1 hétig.
Egy másik szerelő azt javasolta, hogy itthon házilag ki kell szedni az első üléseket, és új csatlakozókat forrasztani rájuk, majd vissza, és akkor jó lesz. Ettől azért félek, esetleg ha újra áram alá helyezzük az autót, berobbannak a légzsákok, ill. ha esetleg baj van, és tényleg nyílnia kellene a légzsáknak, akkor a "home made" forrasztás miatt nem nyílna ki. Az autót többen használjuk, ezért ha pl. apa (160cm) viszi el a szervizbe, akkor nála teljesen hibamentes, egészen addig, ameddig be nem ülök, és magamra (175cm) nem állítom az ülést.
Mihamarabb jó lenne valami megoldás, mivel a hiba miatt most mint a 4 légzsák le van tiltva.
Kérdésem az lenne, hogy Ön mit tanácsol, van-e rá valami megbízható és tartós megoldás, vagy jobb híján marad az itthoni üléskiszerelés és forrasztás?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Péter
Kedves Péter!
Először is leszögezem, a tárolt hibakód ismerete nélkül akár a csomagtér-ajtó zárszerkezetét is állítgathatja, statisztikailag ugyanennyi eséllyel lesz ereményes a légzsákrendszerre nézve.
Másodszor, ha a leírás alapján feltételezzük, hogy valóban az oldallégzsákhoz vezető kábel kontakthibája okozza a jelzést, nem marad más, mint alaposan végigvizsgálni a csatlakozót és a kábeleket, és szemrevételezéssel, esetleg méréssel felkutatni a hibát.
Az otthoni javítást nem tudom tiszta szívvel ajánlani. Bár egyértelműen költségtakarékos megoldás, a légzsákrendszerek pedig alaposan túlbiztosítottak, azért ez mégis egy pirotechnikai szerkezet, komoly sérülésekkel járhat egy kis mellényúlás.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoki!
Már többször írtam, választ sosem kaptam, de azért reménykedem, hogy a következő, szakembernek vélhetően nem túl nehéz kérdésre fog tudni válaszolni nekem. Egy 2005-ös, 1.9 dCi motorral szerelt Nissan Primerám van, amelyben a lendkerék hamarosan kileheli a lelkét.
Annyit sikerült kiderítenem, hogy ELVILEG a Renault-kba tett 1.9 dCi motorokon más lendkerék van, ezért az azokhoz kapható utángyártott lendkerék, amely kedvezménnyel 100 ezer forint környékén is megvehető (LuK márkájú) ebbe az autóba nem jó. Ez az információ helyes? Ugyanis ehhez az autóhoz csak gyári lendkereket tudnak szerezni, a szakszervizben is érdeklődtem, ők is csak gyáriról tudnak, pedig állítólag elég gyakori probléma ez ennél a típusnál. A gyári ára viszont egyéni kedvezménnyel is 250 ezer forint, amire még jönne a szerelési költség, ami szintén nem két fillér. Ezért érdekelne, hogy esetleg felújítható-e a gyári lendkerék?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Balázs
Kedves Balázs!
Úgy tűnik, kitartása sikerrel járt.
Az ön információi nem helytállóak, vagy legalábbis ütköznek az enyémekkel és a Luk saját katalógusával.
A Luk gyárt ehhez az autóhoz megfelelő lendkereket, cikkszáma 415 0261 10. Listaára valahol 230-260 000 Ft körül mozog, de kis guglizással megvásárolható olyan 130 000 magasságában. Mellesleg a Renault-kon is többféle lendkerék van, tehát a fenti cikkszámtól eltérő természetesen passzol majd az ön Primerájába.
A kettős tömegű lendkerék felújításával egyébként foglalkoznak néhányan, de a privát véleményem szerint ez nem lesz tartós megoldás - és itt jön képbe újra az ön által is említett munkadíj.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Doki!
Kia Sportage 2.0 16v gépkocsihoz csak hozzá való labdaszonda jó, vagy vehetek olcsóbb lambdaszondát is?
A gk 1995 évi!
Üdv Mihály!
Kedves Mihály!
Igen, ehhez az autóhoz csak az ehhez az autóhoz való lambdaszonda való!
Vehet olcsóbbat is, ha az is ehhez az autóhoz való, de akkor persze ez is ehhez az autóhoz való, tehát nem olcsóbb, mint a legolcsóbb ehhez az autóhoz való, mert az éppen ő!
Ha a kérdése arra vonatkozik, hogy a GYÁRI lambdaszondánál olcsóbbat vehet-e hozzá UTÁNYGYÁRTOTTBAN, a válasz igen!
Üdvözlettel!
Autódoktor!
Most dobták ki cimborámat a Mozaik utcából, azért mert alufelni van a kocsin, a gyárival megegyező méretű, nem széles, nem peres, nem repedt, vagy szétütött, rajta zsírúj nyári gumikkal.
Tudtok róla bármit, hogy ezt miért csinálhatták? Szúrta a szemüket, hogy nem lemezfelni, kellett volna a pénz, egyszerűen parasztok, vagy tényleg szabályozza valami ezt?
Zsolt
Kedves Zsolt!
Teljesen szabályos, hivatalosan minden környezetvédelmi vagy balesetbiztonsági szempontból kritikus alkatrész, vagy bármilyen kiegészítő, amely az alapvető fizikai méreteket befolyásolja, minősítés-, azaz műbizonylat-köteles. Ráadásul a műbzonylaton fel van tüntetve, milyen típusokra szerelhető fel az adott alkatrész.
Ha ő ilyennel nem rendelkezett, jogos a bukta, bár nem feltétlen korrekt.
Az "óloménium"-felni ugyanis részben módosítja (-hatja) a nyomtávot, részben pedig közlekedésbiztonság szempontjából kritikus alkatrész.
Elvileg az út szélén érvényteleníthetik ilyenért a forgalmit, csak azért nincs szokásban, mert az átlagrendőr nem képes eldönteni, hogy egy adott típuson egy adott felni vajon gyári-e. Eltekintve néhány esettől persze, azt minden rendőr tudja, hogy alufelnis Trabant nem volt gyárilag, ezért néhány találkozón elő is fordul, hogy 20-30 autó vonnak ki a forgalomból egy felvonuláson.
Persze erre is van megoldás, egy ismerősömnek a Trabant forgalmijában MINDEN fel van vezetve, beleértve az alufelnit is, és innentől nem lehet kötözködni.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Heló!
A kérdésem: honnan lehetne megtudni az olajszűrőhöz futó 2 db gumi (gondolom hűtés) cső OE számát? (Opel Astra F '96 1.7 TDS Isuzu) A csövet(a visszatérőt) már cserélték egy nem teljesen oda valóra, így ha azon kellene látni, na akkor az gáz.
Köszönettel:
Tamás
Kedves Tamás!
Legegyszerűbben az autó alváz- és motorszámának birtokában egy gyári alkatrész-kereső szoftverből. Tudtommal a neten nincs ilyen publikus verzióban, tehát marad a márkaszerviz.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Apósom Polójának a vezérműszíj csereperiódusát szeretném megtudni Öntől, mivel a karbantartási könyvből többszöri elolvasás után sem tudtuk egyértelműen kiszűrni, hogy 60 000 vagy 90 000 km-nél esedékes. (Vagy, ha jól tudom 6 év, ha addig a megtett km nem éri el az előírtat?)
Az autó adatai a következőek:
VW Polo 1.2 12V, 2004-es évj., 65LE,
3 hengeres.
Válaszát köszönöm!
Tamás
Kedves Tamás!
A megadott adatokból azt veszem ki, hogy ez egy AZQ vagy BME kódú motor lehet, az pedig láncos.
Így tehát a vezérműszíjat - mivel nincs - nem szükséges cserélni.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Autódoki!
Válaszát köszönöm, különösen a gyorsaságát!
Engedje meg, hogy megkérdezzem: a láncot kell-e majd idővel cserélni (pl. 150-200 e km után)? Még egy kérdéssel zaklatnám:
Octaviámmal kapcsolatban is kérdeztem már kétszer, de még mindig nem kaptam rá választ. Utána tudna nézni annak az ASR-es kérdésemnek? Nagyon foglalkoztat, hogy mi kattoghat...
Mégegyszer köszönöm a gyors választ, további jó munkát kívánok az egész csapatnak!
Kedves Tamás!
Válaszoltam az Octaviás kérdésre. Sok levél érkezik - nagyságrenddel több, mint ami kikerül -, képtelenség mindre válaszolni, ezért a nagy számok törvénye alapján könnyen elvész közte egy-egy.
A láncról pedig: nincs előírt csereperiódus, cserélni csak akkor kell, ha a maga jellegzetes csörgésével tudatja a lánc, hogy erősen megnyúlt. Azt gondolom, ez még alaposan odébb van.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Vettem egy lada 2103 at, a gyújtással vannak problémáim. A trafótól kicsi szikra jön és ez nem jut el a gyertyákig! mi lehet a baja?
Tisztelt Érdeklődő!
Nagy valószínűséggel a kondenzátor hibája, bár lehet a beégett megszakító, esetleg a trafó is.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Hali! Van egy 95-ös 1.3-as Suzuki szedánom, eddig semmi baja nem volt, pedig 3 éve ölöm szegényt, most azt tapasztaltam hogy a kormány jobbra húz, mi lehe a baja? Levegőhiány? Kerékösszetartás? Köszönöm a választ!
Kedves Érdeklődő!
Igen.
Esetleg szorulhat a jobbos féknyereg is.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoki !
Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy van nekem egy Kia Ceed 2007 évjáratú gk. és kicsit ráz a kormány autópálya tempónál. Az autó garanciális, mit nézessek meg a futóműven kivül.
Kedves Érdeklődő!
Elsősorban a kerék kiegyensúlyozottságát, rögtön utána pedig a stabilizátor-pálcákat, azok elég rosszul sikerültek a Ceedek esetében.
Ha ezek rendben vannak, szóba jöhet még az első kerékcsapágy, az első szériákban ezekkel is volt némi probléma.
Más jellemző problémáról nem tudok, de a magyar utakon egy lassan négyéves autón azért bármelyik szilent vagy gömbfej lóghat.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Doki!
Legyen kedves felvilágosítani: ha nem a fogyasztást nézem, hanem a klímám össz-élettartalmát, akkor Ön szerint egy folyamatosan használt klíma úgy 300 000 km alatt tönkremehet,elkophat? Azért használom folyamatosan, mert nem szeretem ha párásodik az autó, meg ha kapcsolgatom bebüdösödik, inkább menjen non-stop, a 0,2 dl/100 km nem érdekel! Azt hallottam hogy ha nem jár, akkor a kenés hiánya vagy időszakossága miatt károsodik, ezért kapcsolja be mindenki egy kicsit még télen is, nem csak akkor amikor hűteni akar. Mikor kopik el jobban, megy előbb tönkre, ha folyamatosan megy, vagy ha kapcsolgatják? Várom bőséges válaszát! Köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Bőséges választ nem tudok adni, nem tudok olyan tesztről, amely tudományos alapon megközelítve vizsgálta volna a kérdést, sok azonos gyártmányú autó klímaberendezését vizsgálva.
Az biztos, hogy az idősebb autóknál a "télen-nem-használatra" visszavezethető hibákról tud a szakma, de ez korántsem jelenti, hogy a folyamatos, rendszeres működtetés bármiféle biztosítékot jelentene a hosszú élettartamra - már csak a kopás miatt sem.
300 000 kilométer alatt egyébként BÁRMI tönkremehet és elkophat, beleértve a klímaberendezést (de főleg a kompresszort) is.
Apropó, a mai (10 évnél fiatalabb) autókban a téli csendespihenő már ismeretlen a klímaberendezésnek, hiszen szinte minden gyártónál az első szélvédő párátlanításakor automatikusan bekapcsolódik.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Helló Doki
Érdeklődnék,hogy Citroen C5 1.8 2002 évjáratú verdámban hol találom a benzinszűrőt,mert sürgősen cserélni kellene etanolos használat miatt.
Köszi a segítségedet.
Üdv:Tomi
Kedves Tomi!
Ezt az autót, ezzel a motorral kétféle verzióban gyártották. Bizonyos piacokra úgy szállították, hogy nem építettek be a klasszikus értelemben vett, cserélhető üzemanyagszűrőt, csak a tankba merített üzemanyagpumpa szűrője akadályozza meg a szennyeződések rendszerbe jutását. Más, úgynevezett "piszkos" piacokra cserélhető üzemanyagszűrővel szállították az autókat, ezeknél a szűrőt a bal küszöb alatt-mellett, hátul, az üzemanyagcső nyomóoldalát megszakítva szerelték.
Nem tudom biztosra megmondani, hogy az itthon üzembe helyezett autók melyik csoportba tartoznak, de valami azt súgja, hogy az utóbbiba.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Nem tudom, hogy a kérdésem az Ön szakterülete e, de bízom benne, hogy jó helyen járok. Nem konkrét problémáról lenne szó, inkább csak kíváncsiság. Mi a különbség az SRS és az SRP jelzésű légzsákok között? Válaszát előre is köszönöm.
Brt
Kedves Brt!
Az SRP egy olyan rendszer, amely a klasszikus, "vakon" nyíló légzsáktól valamivel gondosabban durran. Azt hiszem, talán a Renault kezdte alkalmazni.
Képes figyelni azt, hogy az adott oldali öv be van-e csatolva, bizonyos rendszerekben tudja, milyen magas az ott ülő személy, és az övfeszítő és a különböző légzsákok eltérő időzítésével képes arra, hogy... hmmm... a szokásosnál több csillagot érjen el egy Euro-NCAP teszten.
Elvileg persze az utasok és a sofőr biztonságát szolgálja, de nem rendelkezem információval, milyen sikerrel teszi ezt.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Szakértő!
Van egy Peugeot 307 1.4 16v 2004-es autóm.
A hengerfej csavaroknak a meghúzási sorrendjét, és a nyomatékát szeretném öntől megkérdezni. Válaszát előre is köszönöm szépen.
Kedves Érdeklődő!
Azért ennyire nem gyors a rovat, hogy a du. négykor háromszor elküldött kérdés nyolckor újra kellene küldeni, mert még nem jött válasz.
Persze, értem, hogy sürgős, ezért íme az info:
A meghúzási sorrendet csatoltam, a lépcsők pedig így festenek:
1. 20Nm
2. 120°
3. 120°
Utánhúzást az előírások szerint nem igényel.
Mellesleg a legtöbb európai típushoz megtalálhatóak a hengerfejcsavarok lehúzási nyomatékai például itt.
Sajnos kilopondméterben és fontlábban adja meg az értékeket, de az előbbinél egy tízes szorzóval megkapjuk a majdnem pontos Nm értékeket.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdv Autódoki!
Már kb. 1 hónapja érdeklődtem, de még nem jött válasz, így megpróbálom újra.
A szóban forgó autó egy 1999-es 1.8 20V-s Octavia, turbó nélküli 125 LE-s motorral.
Már kétszer tapasztaltam ezen a télen, hogy a kertbe való beállásnál mikor a havas emelkedőn megcsúszik a kerék, daráló-kattogó hangot hallok (a kattogás sűrűbb, mint az ABS darálása és magasabb a frekvenciája).
Féltengely hibáról vagy egyéb problémáról én sem és a szerelőm sem tud az autóval kapcsolatban.
A neten és a kezelési könyvben csak olyan infót találtam, hogy ESP-t és ASR-t együtt szereltek egyes autókba, de azokon van egy kikapcsoló gomb is a középkonzolon és egy visszajelző lámpa a műszerfalon (gyújtáson világít, beavatkozás közben villog).
A hasznaltauto.hu-n árult Octaviáknál van amelyiket ASR-el hirdetnek, van amit elektronikus diffizárral (ezeknél az autóknál vagy nincs műszerfali kép, vagy amelyiknél van, ott nincs műszerfali ESP gomb).
A kérdésem az lenne, hogy lehet-e az autóban az ASR+ESP-s megoldáson kívül valami nem kikapcsolható és visszajelző nélküli kipörgésgátló vagy differenciálzár, vagy nézzek új szerelő után, mert mégis az autónak van valami hibája?
Válaszát várom és előre is köszönöm!
Tamás
Kedves Tamás!
Ilyen esetekben a legjobb megoldás a kezelési kézikönyv átlapozása. Persze ha nem ön az első tulajdonos, talán már nincs meg a kézikönyv, de a neten azért fellelhető, ingyen, legálisan.
A hazai importőrök nem nagyon támogatják ilyesmivel a tulajdonosokat, az angol nyelvű márkaoldalakon azonban a legtöbb gyártónál alapvető a letölthető kézikönyv. Ez persze a legtöbb esetben angol nyelvű, de az is jobb, mint a semmi.
A Skodánál például letölthető az Octavia kezelési könyve. Igaz, 2005-ös szerkesztési zárlattal, de a szükséges infókat tartalmazza:
http://new.skoda-auto.com/com/service/documentation/olders/pages/octavia.aspx(Az Olders szekcióban van a régebbi generáció doksija)
Ez alapján kiderül, hogy létezik elektronikus diffizár (EDL), ez szimplán a megpörgő kerék fékezésével dolgozik, és nincs kapcsolója.
Létezik emellett TCS vagy ASR néven kipörgésgátló, megfelelő kapcsolóval, amely kipörgő kerék esetében leveszi a motorfordulatszámot,
Van persze ESP, azaz elektronikus menetstabilizáló is, szintén kapcsolóval, ez integrálja magában az elektronikus diffizárat, a kipörgésgátlót, az ABS-t, a fékasszisztenst és egyebeket is.
Az ön esetében, ha nincs műszerfali kapcsoló, csak az elektronikus diffizár van az autóban. Ez igen hasonlóa tudatja a működését, mint ahogyan az ABS, hiszen technikailag azonos rendszerben működik.
A fentiek alapján tehát az ön atójában a daráló-kattogó hang normális, és az elektronikus differenciálzár működését jelzi.
Üdvözlettel:
Autódoktor