Tisztelt Autódoktor!
Többször olvastam már arról, hogy a kilométerórák beállítása általában a megengedett +8-10%ra van kalibrálva a valós sebességhez képest, ezzel kapcsolatban szeretnék feltenni egy szerintem többeket foglakoztató kérdést, ami ha jól tudom, még egyszer sem merült fel. Nevezetesen, hogy mi a helyzet a GPS által jelzett sebességgel. Nekem az a tapasztalatom, hogy a GPS általában pont ezzel a 8-10 %-kal mutat alacsonyabb sebességet, mint az óra. 60- nál 54, 90-nél 83, 140-nél 129. Ráadásul több programmal is navigálok, ugyanez a helyzet az iGoval, , a nokia térképével, és a gyárban beépített, Garmint használó Kenwood navigációval is, csak az arányok különböznek valamelyest. Azt tudjuk, hogy az óra sokat mutat, viszont a GPS adata meg kevésnek tűnik, ugyanakkor hihetetlen, hogy egy szerkezet, ami pontosan tudja az adott idő alatt megtett távolságot, ne tudná kiszámolni a PONTOS sebességet.
Válaszát köszönöm!
Laci
Kedves Laci!
A különböző készülékek és szoftverek különböző pontossággal működnek. Ezt részben a más-más mintavételi idő, részben a helyzetmeghatározás kevésbé precíz pontossága, részben pedig a folyamatosan változó minőségű vétel okozza.
A mintavételi idő extrém esetekben akár 30 másodperc is lehet, a pozíciót a valóshoz képest 10-15 méterrel is elnézheti a készülék, a készüléket pedig sokszor maga az autó is leárnyékolhatja (mondjuk egy fémgőzölt szélvédővel) annyira, hogy romlik a készülék precizitása.
Ezek miatt a pillanatnyi sebesség mérésére kevésbé alkalmasak ezek a készülékek. Átlagsebességet azonban kiválóan ellenőrizhetünk vele, hiszen hosszabb távon a mérési hibák és pontatlanságok kiegyenlítőnek.
Ha egy alacsony forgalmú, nagyjából egyenes autópályaszakaszon belövi az autó sebességét egy óra szerint adott sebességre, és ezt sikerül hosszabb távon tartani, a navin jelzett pillanatnyi sebesség előbb-utóbb kis ingadozással be fog állni a valós értékre. Ez a technológiából adódóan már elég pontos lesz ahhoz, hogy hozzávetőlegesen bemérje, mennyit csal a műszer.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdvözlöm.
A kérdésem egy opel corsa 1.2easy tronic váltós kocsi és állitólag nem lehet üresben vontatni?
válaszát köszönöm
Jenő
Kedves Jenő!
Az Easytronic-váltós autók vontathatóak.
Ezek szerkezetileg szimpla mechanikus váltók, csak a kapcsolgatást oldják meg automatikusan. Nincs közük a "klasszikus" automataváltókhoz, amelyek kenését is a bennük lévő hidraulika-olaj végzi, ezért nem vontathatóak hosszabb távon.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Vw golf mk3 2.8 vr6 típusu autót szeretnék vásárolni és erről szeretnék érdeklődni. Megbízhatósága, fogyasztása, költségei? Ajánlottak nekem: opel astra gsi 2.0 16v c20xe, golf mk3 gti 16v és golf mk3 vr6-ot ezek közül melyik a legjobb összevetve? A válaszát előre is köszönöm üdvözlettel: László
Kedves László!
Az összes felsorolt autó jó, megbízható, kiforrott konstrukció, mindazonáltal jellemzően széthajtott, sokszor törött, ma már szinte kizárólag kispénzű fiatal srácok által hajtott, elhanyagolt élményverdák.
Ebből kifolyólag szinte lehetetlen jó vásárt csinálni egy ilyen kategóriájú autóval.
A legfiatalabb is tíz éves, valószínűleg egy soha össze nem álló pénznyelő lesz, bármelyiket is választja. A hibák és kókányolások elképzelhetetlenül széles skáláját lehet felefedezni bennük.
Mindazonáltal, ha nem első, munkábajáró autónak venné, érdemes keresgélni. Ha sikerül egészséges darabot találni, nagy szerelem lesz belőle.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
1.4-es Opel Astra F-es autómon azt vettem észre, hogy nem melegszik a hűtővíz. Kellemetlen, mikor egy hideg téli hosszabb úton nem melegszik fel a motor eléggé ahoz, hogy meleg levegőt nyomjon a ventilátor az utastérbe. Egy folyamatos 90-100-as haladás mellett nem mozdul ki, vagy csak kicsivel mozdul ki a fekvő alap pozíciójából, az hogy a kék mezőből kiemelkedjen a mutató, elég szélsőséges helyzet kell hozzá mint például egy dugó, vagy télen hóba csúszkálós lassú haladás. mi oka lehet ennek a hibának, vagy ez ennél a típusnál teljesen normális?
válaszát előre is köszönöm.
üdvözlettel: Péter
Kedves Péter!
Ahogyan ezt már számtalanszor írtuk, ilyen esetben első lépésként a termosztát működését kell ellenőrizni. Legegyszerűbben, házilag ezt úgy tudja megtenni, hogy a hidegen beindított autónak megfogja a vízhűtőhöz menő vízcsöveit, és figyeli a hőmérsékletüket.
Normális működés esetén a termosztát nyitása előtt az alsó cső alig melegszik, a felső hőmérséklete pedig szép lassan emelkedik. Amikor eléri a nyitási hőfokot (ilyenkor a felső cső még éppen megfogható kézzel), akkor megindul a keringés a vízhűtőben is, ezért az alsó cső meglehetős gyorsasággal "hozzámelegszik" a felsőhöz. Némi különbség persze lesz közöttük, de álló autónál ez nem lesz jelentős.
Így működik egy jó termosztát.
Ha az öné elromlott, és nyitott állapotban megragadt, a fentiek annyiban változnak, hogy az alsó vízcső kis késéssel követi a felsőt, és már a hidegebb tartományokban is csak kicsivel hidegebb tapintású, mint a felső. Ha ezt tapasztalja, a termosztát megérett a cserére. Jó kellemes feladat, valószínűleg (bár nem írt pontos motortípust) a vezérműszíj megbontásával jár.
Emellett szóba jöhet még a túl hamar kapcsoló, rossz esetben folyamatosan járó hűtőventilátor is, de ez talán kevésbé jellemző hiba.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Doktor Úr!
Van egy 2006-os 1.3 vvt Suzuki Ignisem, az a problémám, hogy télen hideg időben alig van alapjáratom, épphogy csak jár a motor. A szervízben azt mondták, hogy nem találkoztak még ilyen problémával, de 7000 forintért felteszik számítógépre és megnézik mi lehet a baja. Mások azt mondták, hajtsam meg, mert lehet hogy el van koszolódva valahol, de nem lett jobb tőle! Akkor most mi a teendő??
Tisztelettel: László
Kedves László!
Csodálkozom azon, hogy a szerviz nem találkozott még ilyen problémával, mert bizony a Suzukik VVT-motorjainál ez, ha nem is túl gyakori, de jellemző hiba.
Majdnem biztosan a változó szelepvezérlés olajvezérlő szelep ragadt le, vagy nehezen mozog. Az olajjáratok és a szelep tisztításával a hiba könnyen orvosolható.
Azért zárójelben megjegyzem, ilyen hiba általában a nem megfelelő, vagy nem előírt időben cserélt olajtól szokott előfordulni.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Szia,
Fiat Tipo '94-es 1.4 i.e-m van. Mi a csereintervallum vezérműszíjnál? Fontos lenne.
köszönöm
Kedves Érdeklődő!
Ennél az autónál 105 000 km-enként kell cserélni a szíjat.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor,
Olyan kérdésem lenne, hogy vajon mi lehet a baja az autómnak. 2006-os Seat Leonom van 1.9 PDTDI 65e kilométerrel. Ha magasabb sebességi fokozatban vagyok, és a fordulatszám 2e körül van, majd nyomok egy kövér gázt, a fordulatszám felmegy, de az autó nem gyorsul ilyen ütemben, majd visszaáll a rendes fordulatszámra és gyorsul (olyasmi mit egy automataváltós autónál). Én kuplungra gyanakodok, de az egyik szerelõ azt mondta, lehet, hogy a váltóban a lendkerék ment tönkre ami 150e HUF. Feleslegesen nem szeretném azt kicseréltetni.
Válaszát elõre is köszönöm.
Kedves Érdeklõdõ!
Teljesen biztos, hogy a kuplunggal van gond, csúszik, nem is kicsit. Emellett - ha régóta jár így az autóval - elképzelhetõ, hogy a kettõs tömegû lendkerék is csereérett, erre gondolhatott a szerelõ - de ez csak széthúzás után derül ki.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Egy 9 hónapos Renanult Scenic III 1.5dCi 25.000 futott km után minden előjel nélkül menet közben megállt. A "check injection" hibaüzenetet írta ki. Semmilyen hanghatás nem volt, úgy viselkedett mintha elfogyott volna az üzemanyag. A szerviz vezérműszíj szakadásra gyanakszik. Várom véleményét!
Köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Nem teljesen értem a levelet. Az autó nem járt még a szervizben? Ha igen, ott nem nézték meg, csak mondtak valamit hasból? Ha mégis megnézték, miért csak gyanakszanak?
A véleményem: le kell venni a vezérműszíj burkolatát, és megnézni, valóban elszakadt-e a szíj.
Ha pedig nem, akkor nyilván meg kell keresni a hiba okát, ellenőrizni az elektromos és az üzemanyag-ellátó rendszert, ezután elég hamar ki fog derülni, mi is a gond.
Üdvözlettel:
Autódoktor
2003 évjáratú 1.2 agilában milyen időszakonként kell üzemanyagszűrőt cserélni és hol található?
Köszönettel: Károly
Kedves Károly!
Ebben az autóban nincs a klasszikus értelemben vett, cserélhető üzemanyagszűrő.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Hello,
van egy 1990-es évjáratu opel kadettem 1.6 -injektor, szeretném segítségét kérni. Mikor hirtelen gázt adok, akkor torpan az autó. Ha finoman, lassan nyomom a gázt, semmi gond, de ez nekem nem jó így, mert előzésnél gátol.
köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Nagy valószínűséggel a MAP-szenzorral, az ahhoz vezető vákumcsövekkel, esetleg az üzemanyag-nyomással lesz gond.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor, segítségére, tanácsára lenne szükségem! Van nekem egy 2002 évjáratu Audi A4 1,6 benzines autóm 170.000km-rel, kigyuladt a műszerfalon a motorelektronika lámpa (narancssárga "motorcheck"), s a computer nagyobb fogyasztást is mutat. Az lehetséges hogy lambdaszonda csere lesz? Vagy légtömegmérő? Így azért lehet az autót rövid ideig használni még? Válaszát előre is köszönöm!
üdv.: Balázs
Kedves Balázs!
http://totalcar.hu/tanacsok/autodoktor/2009/12/03/ vilagit_a_sarga_lampa_mit_jelent/
Üdvözlettel:
Autódoktor
Helló Doki!
Egy 89-es Fiat Tipóm van, és már nem egyszer volt hogy az önindító megállt és nem teker.Teljesen kiszámíthatatlan hogy mikor csinálja, az önindító volt már szétszedve és megtisztítva, de ez csak ideiglenesen volt megoldás. Ilyenkor csak a betolás vagy egy lejtő segitett, viszont ez most nem opció.
Várom válaszát,
Attila
Kedves Attila!
Szívesen válaszolok, bár nem találtam kérdést.
Ha teljesen biztos abban, hogy a gyújtáskapcsoló és kábelei korrektek, valamint van test-összeköttetés a karosszéria, az akku és a motor között, az alábbit javaslom:
Szerelje ki az önidítót, vigye el egy erre szakosodott műhelybe, némi pénzért cserébe korrektül felújítják, ön visszaszereli, és boldogan autózik tovább.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Citroen Berlingo 2008 évjárat, motor tipus: PSAKFW10FST55838827, milyen típusú gyertya kell?
Tisztelt Érdeklődő!
NGK BKR6EZ
Denso K20PRU
...vagy bármi ezeknek megfelelő.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Saxóm központi zárja elkezdett magától ki-be kapcsolni. A vezérlőegység jó. Mi lehet a hiba? Mi a megoldás? Várom szíves válaszát
Kedves Érdeklődő!
Nagy valószínűséggel valamelyik ajtóátvezető csőben tört el egy (esetleg több) kábel, vagy a motor rudazata lazult fel, mozdult el.
Üdvözlettel:
Autódoktor
T. Doki!
A Daewoo Ticom nem indult be egyik reggel.
Az önindító csak forgatta, forgatta a motort, indulni viszont nem sikerült.
Kicseréltem a gyújtáselosztó fedelet, de semmi változás nem történt.
Mi okozhatja a problémát? Az automata szívató? Gyertyák (kb. 15000 km-t mentek), esetleg gyújtókábelek?
Köszi előre is.
Kedves Érdeklődő!
Bármi.
Nincs szikra, üzemanyag, vagy rosszkor érkezik.
Ennyi információból nem tudok pontosabbat mondani.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdvözlöm
Egy Suzuki Ignisem van 1.3 GC, 2005-ös évjáratú,113e km, első tulaj. A következő a poblémám: kb. 3 hete a jobb első futómű felől kopogó hangot kezdtem hallani. Inkább a torony felől jött a hang, felülről. Felnyitott motorháztetővel, ha az autó orrát lefelé nyomogattam, a kopogó hang jelentkezik, majd ha a kezemet a toronyszilentre teszem, érzem is a klattyogást. Vettem toronyszilentet, kicseréltettem, a kis görgős csapágyat is de a jelenség továbba is fennáll.
Jelen voltam a szerelésnél, minden rendben zajlott. A szerelő megnézte az összes futóműalkatrészt, azt mondta, nem lóg semmi. Nem tudta, mi lehet, azt gyanította, hogy lóg a lengéscsillapító szára. Mások azt mondják, hogy az csak nagyon rossz állapotú lengéscsillapítóknál lehet.
Elképzelhető ez vajon, mert továbbra is érezni a klattyogást, de ha a kerék fölött benyúlva fogom a lengéscsillapítót, ott már nem érzem. Elmentem egy lengéscsillapító-mérésre, minden érték rendben van. (Rendesen csinálták, guminyomás, stb. minden rendben volt). A jelenség nagyon zavaró, mert egyfolytában kopog, de azt tanácsolták, amíg jó a lengéscsillapitó, ne cseréljem ki, hanem hallgassak zenét.
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel
Ferdinánd
Kedves Ferdinánd!
Valóban, lehet a lengéscsillapító is, ám ha a toronycsapágynál kizárólag a lapos kis tűgörgős csapágyat és a gumiágyat cserélték, ott is lehet gond.
A toronycsapággyal együtt ugyanis ezeknél az autóknál - és a Wagon-R-nél is - illik cserélni a kis bakelitperselyt is, amely a helyén vezeti a lengéscsillapítót.
Ha a gátló maga egyébként nem kopog, akkor ezzel meg fog szűnni a jelenség.
Üdvözlettel:
Autódoktor
2006-os 1.4 H-Astrába megfelel-e az NGK ZFR5F gyertya? Előre is köszi.
Kedves Érdeklődő!
Igen, megfelelő. A gyári gyertya tudomásom szerint Bosch FQR8LE2, ennek egyenes ági referenciája az említett NGK gyertya.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdvözlöm! A véleményét szeretném kérni azzal kapcsolatban hogy mi lehet a probléma. Van egy Ignis dízel autóm és tegnap még hazahozott, de ma reggel már nem indult be. Előjelek nem nagyon voltak, egyszer olyan furán indult be, mindha nem menne minden henger aztán szépen üzemelt. Várom válaszát.
Kedves István!
Két dologra tudok gondolni a kevés információból:
- üzemanyagszűrőt kellene cserélni mihamarabb, megfagyhatott benne a víz
- érdemes volna ellenőrizni, hiba esetén cserélni a szívócső nyomásérzékelőjét
Természetesen emellett számos probléma szóba jöhet, de a pontos diagnózishoz ennyi információ igen kevés.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autó Doki!
Két kérdésem van.
1.) 1.8 tdci ford focus-hoz szeretnék indítókábelt vásárolni. A Baumaxos (120A, 600Ft) kábel elegendő ehhez az autóhoz (akksi: 74Ah)? Vagy valami komolyabb áteresztő képességű kábelre van szükségem? 300A, 400A esetleg 500A vagy több?
2.) Másik kérdésem a kézikönyvek úgy írják, hogy 1. a piros kábelt a + pólusokra, majd a feketét a kisegítő autó negatív pólusára végül a fekete másik végét a bajba jutott autóhoz kell csatlakoztatni minél messzebb az akksi negatív pólusától. Miért van benne "majdnem minden" kézikönyvben ez utóbbi? Még soha nem láttam senkit, aki így csatlakoztatta volna a bajba jutott autóhoz a fekete kábelt.
köszönöm
Gábor
Kedves Gábor!
A 120A-s kábel nagyon kevés lesz. Az – kis költői túlzással – Simsonhoz való, esetleg kétütemű Trabanthoz, ráadásul vontatókötélnek is gyenge. Olyan 400A körül már érdemes elgondolkodni.
A második kérdés érdekes, én még nem találkoztam ilyen javaslattal - bár bevallom, ritkán olvasom a kézikönyvek ide vonatkozó részét. Talán az lehet mögötte, hogy a két csipesz minél távolabb legyen egymástól – testpontot pedig könnyebb találni az akkutól távol, mint pozitívot.
Mellesleg valamiért én is így szoktam indítani, de annak inkább az az oka, hogy egy motorkiemelő fülre, vagy egy (fém) szívócsonkra, kipufogócsonkra egész egyszerűen könnyebb felcsattintani a csipeszt, mint a sarura.
A bikázással kapcsolatban fontos lehet még, hogy – különösen nagyobb kapacitású akkunál – sokat lendíthet az indítási kísérlet sikerén, ha a segítő autó motorja jár, esetleg valaki 1500-2000 körül tartja a fordulatot, és a mentett autó indítása előtt így töltenek némi szuflát a halott akkuba.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Nemrég vettem egy 90-es Trabant 1.1-et és sajnálattal kellett rájönnöm, hogy a kocsi 10 liter körül fogyaszt, valamint visszakapcsolás utáni kigyorsításkor torpan az autó. Kérdeztem autószalonban dolgozó szerelőt, ő azt mondta, nem biztos, hogy beállítható, cserére is gondolni kell, mert nem ez lenne az első ilyen eset, amivel találkozott. Egy korábbi tanácsban olvastam, hogy az 1.3-as wartburg karbik nem liszenszesek, hanem gyári weberek és megízhatóbbak mint a gyári trabant karbik. (tudomásom szerint kissé nagyobbak is, és ezért egy 7 liter körüli fogyasztás melletti + teljesítményt sem vetnék meg:)) A kérdésem az lenne, hogy érdemes-e bontottan 5-7 ezer forinti ár körül ilyen karbit venni, mire kell figyelni ezeknél a daraboknál és igényel-e valami + alkatrészvásárlást( pl.szívócsonk, vagy ilyesmikre gondolok), vagy átalakítás nélkül felszerelhető? köszönettel: B. Dániel
Kedves Dániel!
Nincs igazán jó megoldás.
A négyütemű Trabant karburátorából egészséges, jól működő darabot találni nagyon nehéz. A Wartburgé kicsit jobb, de mint ön is említette, nagyobb, tehát igazából nem erre a motorra való. Kompromisszumos megoldásként elfogadható, de ameddig alapos méricskéléssel be nem lövi a megfelelő fúvókaméreteket, addig a szükségesnél dúsabb keverékkel fog járni.
Szóba jöhet még más, 1.05-ös VW-motor karburátora. Bevált megoldás a Solex karbik felszerelése, ehhez azonban a szívócsövet is cserélni kell. Ráadásul ezek kézi szívatóval rendelkeznek, tehát a bovdent is fel kell szerelni, be kell vezeni.
A legelegánsabb megoldás pedig a Golf vagy Polo Digijet hengerenkénti injektorának beépítése, ám ez jóval komolyabb munka, plusz jelenleg Magyarországon átalakítási engedélyre kötelezett művelet.
Azt javaslom, mielőtt a fentiekből kiválasztaná az önnek leginkább megfelelőt, próbálja meg a karbi körüli elektromos rendszert rendbeszedni, a karbit magát kitisztítani, majd beállítani – korántsem biztos, hogy sikertelen műtét lesz.
Üdvözlettel:
Autódoktor
2006-os 1.4 H astrába megfelel-e az NGK ZFR5F gyertya? Előre is köszi.
Kedves Érdeklődő!
Igen, megfelelő. A gyári gyertya tudomásom szerint Bosch FQR8LE2, ennek egyenes ági referenciája az említett NGK gyertya.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor!
Az a helyzet, hogy hidegben nagyon nehezen indul az autóm.1.6-os dízelmotor. Viszont ha meleg a motor, vagyis üzemi hőmérsékletet elérte, egyből beindul. Én izzitógyertya-hibára gondolok. Maga szerint ez lehet az oka?
Köszönettel
Gábor
Kedves Gábor!
Ennyi támpontból nehéz bármit mondani.
Igen, előfordulhat, hogy az izzítás nem megfelelő, mint ahogyan a kopás okozta kompresszióhiány, a kopott porlaszócsúcs, avagy adagoló, a rossz adagolóbeállítás, a gyenge akku, vagy a lassan forgó önindító is.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Doktor Úr!
1997-es 1.8 Rn Renault Lagunám van 90LE. A fogyasztása 10 liter télen nyáron. Télen inkább 11! Az előző tulajnál állítása szerint 7-8 nál nem volt több. Mi a reális? Mi lehet a baj?
Tisztelettel:
Barna
Kedves Barna!
Először is javaslok egy korrekt fogyasztásmérést. Álljon be egy kútra, tankolja az autót első kattanásig! Nullázza le a napi számlálót, és autózzon el 50 kilométert olyan szakaszon, ahol nincs extrém nagy forgalom, de van benne városias szakasz, országút, esetleg autópálya is. Fontos, hogy csak a szükséges mértékben használja a fűtést, a hátsó szélvédő párátlanítóját, ne ködlámpázzon, ne húzza le az ablakot, és relatíve nyugodtan kezelje a gázpedált.
Aztán forduljon vissza, és fussa le az újabb 50 kilométert a kútig úgy, hogy a lehető legpontosabban 100km-nél álljon be ugyanahoz a kútfejhez. Tankoljon első kattanásig, és a tankolt literek száma alapjám már tudja is a 100 km-re vetített átlagos fogyasztását.
Ez tekinthető nagyjából hivatalos fogyasztásmérésnek.
Most, hogy van egy többé-kevésbé pontos számunk, döntse el, ez mennyire tekinthető megfelelőnek.
Ha sokallja, először is vegye górcső alá a vezetési stílusát. Ne szégyelljen segítséget kérni, ha egy tapasztalt vezetőnek mondható barátját maga mellé ülteti, ő sokkal hamarabb észreveszi az ön szükségesnél határozottabb pedálkezelését, az indokolatlan vissza- vagy felváltásokat, de a bekapcsolva felejtett klímát is.
Ha mindezeken túljutott, úgy érzi, minden rendben, és még mindig elégedetlen a mért fogyasztással, jöhet a műszaki oldala.
Ellenőrizze le, hogy tiszta-e a levegőszűrő, volt-e cserélve időben a gyertya, egyenletes és elég alacsony-e az alapjárat. Próbálja ki, hogy fékezés nélkül könnyen gurul-e az autó, nem csúszik-e a kuplung. Nézze meg a csomagtartót, nem hordoz-e magával indokolatlanul sokszor tíz kilós tárgyakat, amik csak "bennmaradtak", ellenőrizze a guminyomást!
Ha ez is mind rendben, és még mindig magas a mért érték, joggal panaszkodik a fogyasztásra, és itt, csak itt léphet be egy alapos diagnosztika.
Remélem, tudtam segíteni.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
2003-as évjáratú Peugeot 206 1.1-es autónknál kb. fél évvel ezelőtt kezdődött a probléma, hogy az első tompított világítás egyre gyakrabban kiég. Most már ott tartunk, hogy szinte hetente kell cserélni felváltva mindkét oldalt, és már a helyzetjelző is bekapcsolódott a "játékba". Több "szakértőt" megkérdeztünk, egyesek szerint nem tudunk semmit tenni, ez típushiba, egyesek a drágább, minőségi izzókat javasolták (ez nem vált be), mások azt ajánlották, cseréljük körbe egyszerre az összes lámpát, mert akkor működni fog (ezt még nem próbáltuk). Ez valóban normális jelenség és nincs mit tenni, költsünk hetente többezer forintot izzókra?
Köszönettel
hobeaa
Kedves Hobeaa!
Ha ebben az autóban H7-es izzók vannak (merthogy szerelték H4-gyel is), akkor valóban fel kell készülni arra, hogy relatíve gyakran kell cserélni. Ezek sajnos lényegesen kevesebbet futnak, mint a "klaszzikus" H4-esek. Nem tudom, mi lehet az oka, talán az, hogy relatíve kicsi térben izzik az izzószál, magasabb lehet a hőmérséklet, és így érzékenyebb a rezgésekre.
A heti csere persze ezzel együtt is extrém, meg kell keresni az okát.
Első teendő az autó töltésének ellenőrzése, az izzók fogyásának ez a leggyakoribb oka. Gyártótól függ, milyen feszültségre lövik be a töltést, de általános érvényű, hogy 14.00-14.40 V között kell lennie a maximális töltőfeszültségnek. Efölött az akku pezsegni kezd, az izzók pedig sorban halnak meg.
Ha ez rendben, jöhet a fényszórók ellenőrzése. Mint említettem, a rezgéseket nehezen viseli az izzószál, így gyakori, hogy a sérülés, javítás után rosszul, hanyagul visszaszerelt, nem megfelelően rögzített fényszórók mozgása miatt ég ki az izzó. Természetesen nem csak a lámpák rögzítését kell ellenőrizni, hanem az izzó megfelelő beépítését is.
Ha ezen mind túlestek, és még mindig fogynak az izzók, jöhet a félbarkács-megoldás. Ha jól emlékszem, épp valamelyik francia gyártó által javasolt javítási technológia volt ilyen esetekre, hogy a tompított izzó vezetékébe betoldottak kb. 1.5 méter vezetéket (megfelelő átmérővel persze), majd azt szépen elfektették a kábelkötegben. Ezen a darabon éppen annyi feszültségesés keletkezett, hogy az izzószál hőmérséklete esett néhány százalékkal (és így ellenállóbb lett a rezgésekkel szemben is), a kibocsátott fény azonban szemmel észrevehetően nem csökkent.
Remélem, tudtam segíteni.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Egy 2002-es évjáratú suzuki swift 1.6-os központi injektoros autóba szeretném tudni, hogy műszakilag nem káros e elektronikával teljesen átállni E85-re. Nem károsítja a motort?
Köszönettel
József
Kedves Érdeklődő!
Azt hiszem, mindent leírtunk, amit általánosságban az etanolos üzemről tudni lehet.
http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/02/06/anonim_alkoholistak/
http://totalcar.hu/tanacsok/autodoktor/2010/02/01/etanol_-_csokorban/
Üdvözlettel:
Autódoktor