Totalcar Vakbarát Hírportál

Már megint turbót cseréljek?

2012. december 19., 12:52 Módosítva: 2012.12.19 12:52
1

Tisztelt Autódoktor!

A tárgyban szereplő autó: Alfa Romeo 1.9 JTD 16V 2004 év 140 LE.

Az autó 3. éve van nálam, ezalatt megélt egy turbócserét, turbószenzorcserét ill. nagynyomású szivattyú felújítást több százezer forintért. Természetesen ezek csak a nagyobb költségek.

Eddig soha nem volt gondom a téli indítással, ezévtől kezdve azonban sokáig kell indítózni, hogy elinduljon az autó. Akkumulátor jó, indítómotor forgat, mégis nehezen indul. Mindezek után pedig kiírja, hogy motor control system error és hörög a motor.

Laptoppal kiolvasott turbónyomás alapjáraton kisebb a légköri nyomásnál (920-930 mBar), és mintha nem is forogna ilyenkor a turbó. (Hogy keletkezhet kisebb nyomás a turbóban a légköri nyomásnál ((vákuum))?

Üzemmmeleg állapotban viszont rendesen tölt a turbó, alapjáraton hozza az 1000-1030 mBar közötti értékeket.

Láthatóan a turbócsövek sincsenek kilyukadva.

A szerelő akivel beszéltem ismét turbócserét javasolt egy év után. Én kizártnak tartom, hogy évente elfogyasztana egy feltöltőt ez a motor.

Kérem szíves segítségét merre induljak tovább a konkrét hiba megállapításával kapcsolatban.


Kedves Érdeklődő!


Azt gondolom, nem biztos, hogy jól választott szerelőt. Vannak olyan esetek, amikor be kell ezt látni, és váltani.

Az alább leírtak alapján azt gondolom, ezt a problémát olyan ember fogja tudni megoldani, aki megfelelő rutinnal rendelkezik a diagnosztika terén, és mögötte áll a szükséges információ és műszerezettség. Nem lesz egymondatos megoldás, ehhez mérni kell, és hibát keresni lépésről lépésre.

Javaslom, kérdezősködjön a márkatársaktól a megfelelő fórumokon, és az ő tapasztalataik alapján válasszon ki egy jó hírű márkaszervizt!

Üdvözlettel:

Autódoktor

Nem teker vissza az övem!

2012. november 30., 11:04 Módosítva: 2012.11.30 11:04
17

Kedves Autódoktor!

Van egy 1998-as Passatom. Az a gondom, hogy a vezetőoldali biztonsági övet nem tekeri vissza. Kis tuszkolással rá lehet venni, de magától szinte soha.

Ki akartam cserélni, de borzasztóan magas árat mondtak rá, a bontottak meg pont ugyanilyenek.

Szétszedhető ez, és lehet feszíteni a rugón?

Köszönettel:

Tibor

Kedves Tibor!

Nem javaslom a szétszerelést. Nem könnyű, ráadásul valószínűleg teljesen felesleges.

A legtöbb esetben és a legtöbb autónál a lomhán visszacsorgó öv oka, hogy az évek során az öv anyaga begyűjti a kézről, a ruháról a zsírt, koszt, és ettől sokkal jobban tapadnak egymáshoz az összetekert rétegek, mint új korában.

Jelentős javulást lehet elérni, ha az övet kihúzva - esetleg kiszerelve, ha ez lehetséges, és nem túl macerás - egy lavórnyi ultrás vízben alaposan átöblíti, megszárítja, és visszaszereli. Az övfordítók fém - általában krómozott - rúdját féktisztítóval, vagy más hasonló anyaggal zsírtalanítani kell.

Ha ezt kipróbálja, valószínűleg nagyon meg fog lepődni az eredményen.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Elkezdett izzadni - eléggé izgató!

2012. november 28., 13:01 Módosítva: 2012.11.28 13:01
1

Kedves Autódoktor!

Van egy 87-es Ford Escort XR3i autónk, amiben benne van az LPG gázrendszer. Egy ideje elkezdedt izzadni a tartály a csomagtérben. Eléggé izgató, mert már vizes a csomagtérben a szőnyeg.

Mi lehet az oka?

Köszönöm a választ!


Kedves Érdeklődő!


Igyekszem a lehető legkomolyabban megválaszolni a kérdést, bár nagy a kísértés, hogy a levelet egy asztallal arrébb toljam, a Velvethez.

Az "izgatóan izzadó" tartály nem ok, csupán okozat. A helyzet az, hogy valahol beázik a csomagtér, és ettől párás a levegője. A pára pedig már csak olyan, hogy szeret nagy, hideg fémfelületeken kicsapódni.

A beázás oka sokféle lehet. Ha kizárjuk a karosszéria durva korrózióját (például a kerékjárati dobban) vagy tömítetlenségét, akkor a hátsó szélvédőnél, a csomagtérajtó szigetelésénél egyaránt juthat be víz, mint ahogyan a hátsó lámpák, vagy a csomagtér-szellőző nyílásainál is.

Azt javaslom, a lehetőségekhez képest pakolja ki a csomagteret, majd egy slaggal alaposan locsolja körbe az autót, közben pedig néha nyissa ki a csomagtérajtót, és figyelje, merről juthat be a nedvesség.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Astra borzalmasan túltölt

2012. november 28., 12:59 Módosítva: 2012.11.28 12:59
2

Tisztelt Autódoktor!


Van egy 1998-as X14XE Motoros G Astrám.

Az a problémám vele, hogy túlságosan magas a generátor töltése 17-18V alapjáraton, már egy akksi meg egy rakás izzó bánta a dolgot. Most így nem igazán használom, szerelők persze nem érnek rá sosem. Én a feszültségszabályzóra tippelek - az lenne a kérdésem hogy cserélhető-e vagy csak generátorral együtt. Mert mondták már egy páran hogy a G Astrákon már nem lehet cserélni ezt az alkatrész csak komplett generátorral együtt, meg a neten sem találom csak a generátort.

Köszönöm a segítségét!

Üdv: Richárd

Kedves Richárd!

A feszültségszabályzó - bár a generátorra van építve, ahogyan az elmúlt egy-két évtizedben szinte minden autón - természetesen cserélhető külön. Az ön autóján például nagy valószínűséggel ez lesz (bár ez csak tipp, a pontosításhoz tudni kell, milyen töltőáramú generátorral szerelték az autót).

Óva intem azonban attól, hogy nagy lendülettel vásároljon egy feszültségszabályzót minden előzetes diagnosztika nélkül. Ilyen túltöltést a diódasor vagy a generátoron belüli vezetékszakadás is okozhat. Azt javaslom, az autót, vagy akár kézben a leszerelt generátort vigye el egy erre szakosodott műhelyben, ahol egyrészt megkeresik a hiba okát, másrészt szükség esetén a komplett generátort megfelelően felújítják.

Persze tegye ezt mihamarabb, mert a túltöltés az izzóknál és az akkumulátornál komolyabb alkatrészeket is könnyen tönkretehet.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Üvöltő piros fények a Renaultban - de még megy, megáll

2012. november 25., 08:08 Módosítva: 2012.11.25 08:08
16

Tisztelt Autódoktor!

A problémám tárgya egy 1.6-os 2001.05 havi gyártású Laguna II-es.

A problémám, hogy a múltkor autópályán mentem amikor is egy erősebb fékezés után kivilágított az ABS, EPS és a kézifék visszajelzője.

De az autó ment tovább. Majd megálltam pihenőnél ahol kártya ki majd vissza és eltűnt a jelenség. Az utat folytattam az utam, majd megint világítani kezdtek a visszajelzők. Ez így ment egy darabig (kb. 4 alkalom) most viszont már indítástól világítanak folyamatosan a visszajelzők és fékpróbánál nem is működik a blokkolásgátló.

A segítségét abba kérném, hogy milyen irányba érdemes elindulni javításnál, mert ez így elég összetettnek tűnik nekem.

Segítségét előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Valóban összetettnek tűnik a probléma, különösen annak fényében, hogy semmiféle diagnosztikai információnk nincs.

Ha feltétlen el akarja kerülni a műszeres diagnosztikát - amely egyébként jelentősen közelebb vinne a probléma gyökeréhez -, akkor két ötletem van:

1. Ellenőrizze a fékfolyadék szintjét! A szint csökkenése a betétek kopásával normális és üzemszerű jelenség, és jellemzően a leírt módon jelentkezik. Eleinte csak néha, majd folyamatosan. Ilyenkor, ha egyébként a folyadék szivárgásának nincs nyoma, egyszerűen utána kell tölteni. Fontos, hogy csak olyan minősítésű olajat töltsön az autóba, amely most is benne van - ez az ön esetében valószínűleg DOT4. Itt jegyzem meg, hogy a fékfolyadékot a legtöbb gyártó javaslata szerint kétévente cserélni kell, így ha ez az ön autóján nem történt meg, itt az ideje.

2. Szóba jöhet még az ABS kerékjeladóinak hibája, a csatlakozók lazulása, ezek részben szemrevételezéssel, részben viszont már csak méréssel észlelhetőek

Ha ezekkel nem boldogul, nem fogja megúszni diagnosztika nélkül.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Vezérműszíjat a Golfba

2012. november 24., 16:02 Módosítva: 2012.11.24 16:06
4
Üdvözlöm.

Egy VW GOLF IV 1,9 TDI ALH 194000km-ben lévő autóban mikor kell vezérműszíjat cserélni?

6 éve volt kicserélve( görgők, vízpumpa is cserélve), de csak 43000km-t mentem vele, azt is
csak városban. Ön szerint mikor cseréljem le?

Köszönöm

Kedves Érdeklődő!

A gyártó 2001 előtt 90.000, 2002-től 120.000 km-es csereperiódust ír elő ezekre az autókra, sőt, a 2003-as évjáratnál már 150.000 km-t, időkorlátot pedig nem ad.

Az utóbbi időben terjedő Volkswagen-szokás szerint azonban minden szerviznél előírja a szíj és a görgők állapotának ellenőrzését.

Privát véleményem szerint nincs a földön olyan ember, aki a saját, teljes körű felelőssége terhére ránézésre meg tudná mondani, hogy egy beépített, valahány éves vezérműszíj és annak csatolt részei teljes biztonsággal el tud-e menni még egy évet és/vagy 15.000 kilométert. Így azt javaslom, saját pénztárcájának hosszú távú megkímélése érdekében tűzzön ki egy nem túl durva időkorlátot, amikor lecserélteti a vezérműszíjat és társait.

Ha az autó az enyém volna, én ezt az időpontot nagyjából a mostani hat évre tenném.

Mellesleg: a "csak városban" kitételt nem értem. Az esetek többségében a "csak városban" forgalom sokkal nagyobb igénybevételt jelent egy autó minden alkatrészének, mint a távolsági utazások.

Üdvözlettel:

Autódoktor


Hát nem látok. Normálisnak mondják, de nem látok!

2012. november 22., 16:53 Módosítva: 2012.11.22 16:53
4

Kedves Autódoktor!

Nemrégiben vásároltam egy 2008-as Renault Scenic gépjárművet (1.6 benzin). Idővel feltűnt, hogy a tompított fényszóró (projektoros halogén) fénye gyenge. Ezt többszöri izzócsere sem orvosolta. A szakszerviz szerint ez normális, a mérés során 460 lumen fényerőt mértek. A hella katalógusa a H7-es izzóra 1500 lument ad meg, nyilván ennek egy része elveszik, de akkor is kevésnek tűnik a 460. Összehasonlítva a normál (nem projektoros) H4-es izzós másik autóm fényével sötétben botorkálásnak tűnik az autózás.

Nem tudom, hogy mi a gyári érték, de abban biztos vagyok, hogy nem az, amit a fényszóróm produkál. Mindkét fényszóró egyformán gyenge fényt ad. Tudnál valami iránymutatást nyújtani? Nem szeretnék a télnek ilyen minőségű világítással nekivágni, mert rendkívül balesetveszélyes.

Üdv,

Gábor

Kedves Gábor!

Az a 460 lumen valóban kevésnek tűnik. Az 5/1990 KöHÉM rendelet szerint a 12V feszültséggel táplált H7-es izzó referencia-fényárama 1100 lumen. Ez persze egy elméleti érték. A normál üzemben, járó motorral 14V környékén mászkáló üzemi feszültség felfelé, az autó öregedésével mattuló fényszóró és a korral növekvő átmeneti ellenállású csatlakozók lefelé módosítják. Az esetleges pontatlan, szakszerűtlen mérés pedig bármilyen irányba...

A referenciaérték kevesebb, mint fele azonban mindenképpen mindenképpen probléma, nem magyarázható a fentiekkel, és nem lehet egyszerűen napirendre térni felette.

Azt javaslom, első nekifutásra járó motornál, alapjáraton mérje meg a töltőfeszültséget. Ezután a fényszóróizzó csatlakozójánál mérje meg a feszültséget. A kettő között nagyjából 5% eltérés még normális, de 10% környékén már rendellenesnek mondható. Ha ilyet tapasztal, meg kell keresni a feszültségesés helyét.

Ha az itt mért feszültség megfelelő, akkor ellenőrizze, hogy az izzó pontosan fekszik-e a foglalatban - ha az izzószál nem a fókuszpontban van, a kibocsájtott fényáram a töredékére eshet.

Ha ez is rendben van, a fényszóró foncsora lehet matt, illetve az üveg karcos - ezt nyilván egyszerű szemrevételezéssel lehet megállapítani.

Ha a fentiek közül mindent rendben talál, valószínűleg ön azon, kevésbé szerencsések közé tartozik, akik autójának egyszerűen félrekonstruálták a fényszóróját.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Nem működik a központi zár

2012. november 21., 14:49 Módosítva: 2012.11.21 14:49

Tisztelt Autódoktor!

97' B Vectra caravan 1.6 16V központi távossal csak csomagtartót nyit és zár.

Kulccsal csak vezető oldali és csomagtartó nyílik és záródik, jobb hátsó gombbal sem nyitható.

Amikor sikerült kinyitni lebontottam a kárpitot de semmi különöset nem tapasztaltam, gond nélkül nyitott és zárt a gomb.

Összerakás után néhányszor nyílt az ajtó, de két hónapja egyáltalán nem nyílik.

Mi lehet a probléma?

Előre is köszönöm a segítséget.

Kedves Érdeklődő!

Valószínűleg több hiba is van a központi zárban.

Az szinte biztos, hogy az ajtókba vezető kábelek megtörtek - ennek köszönhető, hogy néha működik, néha nem. Érdemes megvizsgálni minden ajtónál, és a sérült, vagy gyanús kábeleket javítani kell.

Fontos, hogy ilyenkor nem jó megoldás szimplán a szakadás helyén összetekerni, pláne nem forrasztani, mert az nem lesz tartós. Egy, az ajtóátvezetőnél hosszabb darab kábelt kell ilyenkor betoldani, és annak két végét behúzni az ajtóba, ill. a karosszériába, hogy az ajtóátvezetőben egészséges kábel legyen.

Ha ez kész, lehet körbetesztelni az autót. A távirányítóval kezdje, és nézze, mozognak-e a reteszgombok valamennyire. Ahol igen, ott a motor alapvetően jó, ha ennek ellenére sem nyit-zár rendesen, a rudazatot kell megvizsgálni.

Ha utólagos központi zár van benne, a motor rúdja egy szorítóelemmel csatlakozik az eredeti rudazathoz. Ezek gyakran meglazulnak, elmozdulnak az évek alatt - ilyenkor ezt természetesen újra be kell állítani, és biztosra meghúzni.

Ha ezek után sem működik korrektül a rendszer, a problémás ajtónál a zárszerkezetet érdemes megkenni, 15 év után már gyakran eltűnik mindenféle kenőanyag belőle.

Ha a zár már könnyen jár, elektromos és mechanikai hiba sincs, nagy valószínűséggel csak a működtető motor cseréje marad, sok év alatt ugyanis ezek is elöregedhetnek.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Ibiza láncos, cseréljem?

2012. november 18., 17:05 Módosítva: 2012.11.18 17:05
4
Helló

Seat Ibiza 1.2 2002 szept. évjáratú,benzines gépjárművel rendelkezem, a kérdéseim a következők lennének:

Szíj ill. vezérmű lánc hajtja e a motort?(ha jól tudom lánc)133.000 km- r van benn az autómban, nem tudom mikor lett cserélve rajta,mert nem régen vettem, illő e lecserélni,vagy nyugodtan maradhat?Mennyi kilométernél szokták a vezérműláncot cserélni?

A következő problémám, a motorjel kivilágít a műszerfalon, 17811 a hibakód ,vagyis egr szeleppel vannak gondok,ill. a lambda szondát is kijelezte.Ha nem cserélem ki ezeket az alkatrészeket, milyen további problémákat okozhatnak, kárt tesznek e az autóban, miben változik negatív irányban az autó?

Kedves Érdeklődő!

Az ön autójában a vezérműtengelyt lánc hajtja. Nagy általánosságban elmondható, hogy a lánccal hajtott vezérlésű autókra nincs megadva csereperiódus. A láncot akkor illik cserélni, amikor már zajos - ez jelzi ugyanis a lánc nyúlását, kopását.

Emiatt az általános vélekedés az - és általában jogosan -, hogy a láncos vezérlésű motorok, amilyen az öné is, tartósabbak, kevesebb figyelmet, gondozást igényelnek.

Namost az ön autója sajnos nem ilyen. Ezek a motorok valahogy nem sikerültek igazán jól, vagy legalábbis a vezérmű hajtásánál valamit nagyon elszúrtak. Hajlamosak ugyanis a láncszakadásra, fogugrásra, így ennek fényében nem javasolnám, hogy megvárja a lánc felhangosodását.

Az én véleményem szerint a 130-150 ezer körüli futásteljesítmény épp megfelelő időpont a vezérműlánc és járulékos elemei cseréjére, hogy nyugodtan aludhasson.

Már persze ha szokott vezetés közben aludni.

A hibakódról - érdemes néha elolvasni Novoth Tibi kiváló írásait. Ott van például a titokzatos Astra, amelyből kiderül, hogy a hibakód nem az égből hullott ige, csupán egy információ a süket, vak, szaglásra képtelen motorvezérlőtől. A jelzett hibakód tehát nem jelent automatikus alkatrész-cserét, még ha sok műhelynél így is csinálják.

Egy alapos diagnosztikát javaslok tehát, amiből kiderül, mi okozza ezeket a hibakódokat, és ezután lehet eldönteni, mi legyen a következő lépés, és az mennyire sürgős.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Swift folyton leáll

2012. november 16., 11:21 Módosítva: 2012.11.19 08:55
3

Jó napot kedves doki!

Egy 1998-as 1.3 szedán swift ről van szó.

Váltások során a kuplung kinyomásakor a motor leáll vagy éppen hogy nem de nagyon alacsony az alapjárat 400-500 kb de legtöbbször leáll.

Ha áll az autó, nem forognak a kerekek akkor olyan 700 köröl lehet az alapjárat.

Mi lehet a baj?

KÉREM AZ ÖTLETEKET!!!!!!!!

KÖSZÖNÖM

Kedves Érdeklődő!

EGY RAKÁS OKA LEHET!!!!!!

- A tűzfalra szerelt MAP-szenzorra vákumcsövek mennek a befecskendező ház hátuljáról - ellenőrizze ezek épségét, repedésmentességét!
- Ha már ott jár, a többi hasonló vákumcsővel is tegye ugyanezt!
- A légszűrőház jobb hátuljában van a beszívott levegő hőmérsékletét mérő szenzor, az erre menő csatlakozó kábeleit nézze meg, mozgassa meg kicsit, ha a kezében marad, javítsa!
- A légszűrőház aljából megy lefelé egy gumicső, ami elágazik a szelepfedél és a szívósor közé. Utóbbi ág egy műanyag kis gyöszre csatlakozik, ez a PCV-szelep, amelynek csak egy irányba szabad engednie. Ha átereszt mindkét irányba, cserélje!
- Ezt a csövet is vizsgálja meg, ha repedt, szakadt, cserélje ki!
- Vegye le az osztófej fedelét, és ellenőrizze le a rotor réz szegmensének peremét! Ha megégett, tisztítsa meg, vagy cserélje!
- Az osztófej-fedélben a szegmensekről távolítsa el az oxidot, szükség esetén cserélje!
- Ellenőrizze a gyertyákat!
- Ellenőrizze a gyertyakábeleket is, sötétben vízzel megspriccelve kiválóan látszik, ha valahol sérült és lehúz a szikra.
- Ha mindez megvan, és a hiba továbbra is megmaradt, jöhet a komolyabb feladat, a befecskendező ház hátulján lévő fekete amorf izé az alapjárati motor. Ha látott már ilyet, szerelje le, és tisztítsa meg. Ha még nem, tisztíttassa meg hozzáértővel!

Üdvözlettel:

Autódoktor

Kiszerelném a légzsákot a Suzukiból

2012. november 15., 10:52 Módosítva: 2012.11.15 10:52
2

Kedves doktor!

Szeretnék tanácsot kérni , hogy hogyan tudom kiszerelni a  kormány légzsákot egy 2005-ös Suzuki Swift-ből?

Köszönettel:

Kedves Érdeklődő!

Ha ez a kérdés felmerült önben, semmilyen körülmények között nem javaslom, hogy nekilásson a légzsák kiszerelésének otthon, különösebb felkészültség nélkül.

Ha azonban mégis elég felkészültnek (és bátornak) érzi magát, íme a kiszerelés menete (de az ég szerelmére, tényleg ne macerálja, ha nem muszáj, vannak ehhez értő szakemberek):

- állítsa középre a kormányt úgy, hogy a kerekek nagyjából egyenesen álljanak;
- vegye le a gyújtást, húzza ki a kulcsot;
- vegye ki a légzsák biztosítékát;
- a biztonság kedvéért (higgyen nekem, veszélyes üzem, szóltam már!) vegye le az akkumulátor negatív saruját is;
- a kormánykerék oldalán lévő nyílásokon át lazítsa meg a légzsákot rögzítő csavarokat, és kiemelheti a légzsákot - ha nincs megfelelő szerszám ehhez, véletlen se próbálja meg lapos csavarhúzóval, inkább adja fel!
- a légzsák kiemelése után a légzsák csatlakozóját (középen) a retesz oldása (felhúzása) után tudja lekötni, a kürt csatlakozóját (alul) pedig óvatosan húzza le;
- ha a szerelésnél a csatlakozó, vagy reteszelése sérül, KÖTELEZŐ cserélni!
- ha tovább bontana (mert hiszen mi másért akarná valaki otthon kiszerelni a légzsákot), figyeljen arra, hogy a légzsák átvezető szalagját középállásban tegye vissza, ellenkező esetben a kitekert kormány eltépheti a szalagot.

Azért még egyszer, csak a biztonság kedvéért: ne, kérem, ne, ha egy mód van rá, otthon ne szereljen légzsákot!

Üdvözlettel:

Autódoktor

A szerelő munkahengert cseréltetne, pedig nincs is

2012. november 14., 16:12 Módosítva: 2012.11.14 16:12
2

T.Autódoktor!

Az 1999-es kiadású Fiat Palio Weekendben; 178B3000 (1.6-16V-100Le;beesett a kuplung pedál.A szerelő kuplung munkahenget szeretne cserélni röpke 70 ezerből; de a kuplung sima mechanikus; nincs benne semmi hidraulika sehol.Az alvázszám alapján van de alapos átnézés után semmit ilyet nem találtunk az autóban.Kérdésem csak annyi lenne mi lehet a gond kinyomócsapágy vagy komplett kuplungszerkezet?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel
Zoltán

Kedves Zoltán!

Érdekes srác ez a szerelő, vagy én nem értem a történetet.

Bár nyilván küldhetett volna rögtön alvázszámot, ezt nem tette meg, így csak ad-hoc tudtam végigkattintgatni néhány Palio Weekend-verziót az európai piacra szállítottak közül - azokban bizony 2002 előtt kuplungbovden van, hidraulika csak utána.

Ennek fényében igen érdekelne a szerelő indoka, milyen módon jutott a diagnosztika folyamatában arra a következtetésre, hogy a munkahengert kell cserélni.

Ettől persze a kuplungbovden még elszakadhatott, ahogyan a szerkezettel és/vagy a csapággyal is lehet probléma, de ezt így levélben nincs ember, aki megmondja.

Meg kell nézni.

Zárójelben mondom, ha nem rövid távú olcsó megoldás a cél, komplett kuplungszettet érdemes cserélni, nagyjából 25.000 Ft-ért már minőségi gyártmányban is beszerezhető egyben a tárcsa, szerkezet és csapágy.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Átverés - az én zsebemre megy a start-stop rendszer?

2012. november 12., 15:07 Módosítva: 2012.11.12 15:55
6

Kedves Autódoktor!

Rendszeresen vezetek egy Mercedes GLK-t. A legkisebb diesel-motor van benne, s a kérdésem egy funkciójára irányul: a start-stop rendszerre.

Mint sok más típusnak is, ennek a motorja is leáll, ha állóra fékezem a kocsit, és beindul, ha rálépek a gázra. Ilyenkor az indítómotor forgatja meg a gépet. Ez számomra logikusan azt jelenti, hogy egy ilyen rendszernél az indítómotor igénybevétele messze nagyobb, mint "normál" esetben, hiszen napi kb. 3-4 helyett 20-30-szor működtetik.

Ez - szintén logikusan következtetve - jelentősen rövidítheti az alkatrész élettartamát, melynek következtében hamarabb kell cserélni, ami egy Mergánál nem olcsó mulatság. Ergo annak, amit álló motorral megspórolok az üzemanyagon, a többszörösét fizetem ki indítómotor-cserére egy idő múlva.

Ez a csere nyilván sokkal hamarabb lesz esedékes, mint egy start-stop nélküli autónál, a fokozottabb igénybevétel miatt. A gyakoribb csere azt is jelenti, hogy több indítómotort kell gyártani, ehhez anyag, energia és környezetszennyezés jár, s egy indítómotor gyártására lebontva kérdés, hogy utóbbi egyensúlyba hozható-e a pirosnál való motorleállítás okozta kibocsátás-csökkenéssel.

Kérdésem, hogy ez a következtetésem helyes-e, mert ha igen, akkor a start-stop rendszer valójában egy átverés és nem én nyerek rajta, hanem az alkatrész-beszállító, a szervíz, meg János és a város, én pedig idővel sokkal mélyebben nyúlhatok a buxámba, mint ha nem lenne benne start-stop, a környezetszennyezésről nem is beszélve, amit persze nem az én autóm okoz, hanem az indítómotorok gyártója.

Válaszát előre is köszönöm, tisztelettel: István


Kedves István, kedves Mérnök úr!

Szerencsére az autókat tervező mérnökök nem gondolkodnak ennyire logikusan, így aztán általában kihagyják ezt a jó kis ziccert az önindító-forgalmazáson keletkező árrés bezsebelésére.

Követnek el ordas hibákat - bár ezekben valószínűleg a pénzügyi osztály kreatív ötletei is bennük foglaltatnak -, de arra azért figyelnek, hogy a nagyobb igénybevételnek kitett alkatrészeket, mint mondjuk egy Start-Stop rendszerrel ellátott autó önindítója - ehhez a magasabb igénybevételhez tervezzék. Így aztán nem csökken jelentősen az alkatrész élettartama, és valószínűleg az ön zsebét sem fogja komolyan megterhelni az ebből adódó pluszköltség.

Különösen annak figyelembevételével nem, hogy a start-stop rendszerrel rendelkező Mercedes GLK 200 CDI önindítója nagyjából 10-15%-kal drágább csupán, mint a "mezei" GLK 200CDI-é, így még azt sem mondhatjuk, hogy azonos élettartamot feltételezve önnek komoly pluszkiadást jelentene a start-stopság.

Megnyugodhat tehát, a start-stop rendszer nem egy óriási titkos összeesküvés, csupán egy eszköz arra, hogy egy hajszálnyival későbbre toljuk az ökoszisztéma térdre rogyását.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Hol a kűlső hőmérséklet jeladó?

2012. november 6., 10:29 Módosítva: 2012.11.06 10:28

Üdvözlöm!

Hol találom Opel Omega B 96-os évjáratban a kűlső hömársáklet jeladóját.

Válaszát elöre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

A jeladót az első lökhárító alatt találja, egy kis fekete műanyag izét keressen, csatlakozóval.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Mikor kell fogasszíjat cseréltetnem?

2012. október 17., 11:32 Módosítva: 2012.10.17 11:32

Mikor kell fogasszíjat cseréltetnem?

Opel Astra F 1.4

Forgalomba helyezve: 2001. 12 hó.

Előző csere: 2008 07. 66300 km-nél, a szerviz által dokumentált köv. csere 2016. vagy 180000 km.

Jelenlegi km: 126000.

A 2003 előtti Astráknál egyes információk szerint rövidebb az idő és km csereperiódus, ez ellentmond a szerviz által javasoltakkal. ld fent.

Köszönöm
István

Kedves István!

Az Astra Classic X14Nz motorjánál az előírt csereperiódus 8 év, vagy 120.000 km. Ez alapján tehát a szervíz ajánlása korrekt.

Az "egyes információk" elfelejtették megemlíteni, hogy a 2003 előtti-utáni differencia az Astra G 1.4-es benzines, szíjas motorjainál (Z14XE, X14XE) áll fent. Ott a 2002-es modellévig 60.000 km vagy 4 év, a 2003-as modellévtől 90.000 km vagy 6 év az előírás.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Katalizátoros autót lehet-e vontatni?

2012. október 11., 16:23 Módosítva: 2012.10.11 16:23

Tisztelt Autódoktor!

Azt szeretném megkérdezni,hogy katalizátoros,részecskeszűrős autót lehet-e vontatni,ha igen akkor hogyan?

köszönettel
csala

Tisztelt Érdeklődő!

A vontatás szempontjából nincs különbség a katalizátoros, részecskeszűrős, vagy enélküli autók között - ha azokban kézi váltó van.

A vontatva indítás más kérdés, ezt elvileg minden gyártó tiltja a katalizátoros autók esetében, bár a gyakorlatban itt is csak akkor van gond, ha nem indul könnyen húzásra Ilyenkor ugyanis elégetlen üzemanyag jutHAT a katalizátorba, ami igen egészségtelen, adott esetben pedig roppant veszélyes is lehet.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Gurulás vagy motorfék?

2012. október 10., 15:41 Módosítva: 2012.10.10 15:41

Tisztelt Autódoki!

Azzal a kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy már regóta keresem a választ, hogy mi jobb az autónak ill. a fogyasztásnak. Álítólag az köztudott, hogy üzemanyagtakarékosság szempontjából a legjobb ha sebességben hagyjuk gurulni az autót.Valóban így van? Esetleg jobb, ha üresbe gurulok az autóval, és így a motort is kíméli és a fogyasztás is ugyan annyi, mivel közben alapjáraton "pöfög" a motor. Illetve motor, és váltó kopás szempontjából melyik a jobb választás, ha sebességben hagyom (használva a motorféket) vagy ha üresbe teszem a váltót miközben gurul az autó?

Válszát elöre is köszönöm.

Tisztelettel:
András

Tisztelt Érdeklődő!

Ez gyakori, visszatérő téma. Én a motorfékes gurulás mellett állok.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Beazonosíthatattlan Mazda

2012. október 3., 14:02 Módosítva: 2012.10.03 14:02

Tisztelt Autódoktor!

Fogalmam sincs, kihez fordulhatnék a problémámmal, így Önt kérdezem, hátha sikerrel járnék.

Egy 1985-ös 626-os Mazdával rendelkezem. A gyártó pontosan ebben az évben eszközölt változtatásokat a modellen, ami gondot jelent az alkatrészek rendelésekor, mert alvázszám alapján sem tudják beazonosítani, hogy a változtatás előtti vagy utáni autóval állunk szemben.

Az autóm alvázszáma: JMZGC142201663153

Kérdésemet elküldtem Magyarország összes Mazda márkaképviseletének (19 darab). Három féle választ kaptam:
1. az utolsó számjegyek alapján második generációs (650001-től kezdődően)
2. nem tudják értelmezni a számot, feltehetően hibás
3. nem tudják értelmezni a számot, feltehetően első generációs

Az alvázszám biztos, hogy jó, így a második lehetőséget kizárhatjuk. A fennmaradt kettő pedig ellentmond egymásnak. Tudna nekem segíteni ebben?

Előre is köszönöm a válaszát,

tisztelettel,
István

Tisztelt Uram!

Gyors kutakodás után az a véleményem, hogy tényleg nem jó az alvázszám. Ha tud küldeni egy fotót az autóba beütött alvázszámról és/vagy a típustábláról, megpróbáljuk kideríteni, hol lehet a hiba.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hidrós vagy nekem kell állítanom a szelephézagokat?

2012. október 3., 14:00 Módosítva: 2012.10.03 14:00

Ford fusion 1,4,motorja 16 szelepes,2003 decemberi.Motor kódja FXJB,durotec.A szelepek csörögnek.Kérem sziveskedjenek megírni,hogy ez a motor hidrotőkés,vagy kell-e állíttatnom a szelephézagot?

Tisztelettel
József.

Kedves József!

Ennél a motornál nem hidrotőkék, hanem hézagolólapkák biztosítják a megfelelő hézagot. A szervízelőírás szerint 160.000 km vagy 8 év után kell ellenőrizni, és szükség esetén beállítani.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Fiat Tipo szelephézag

2012. szeptember 16., 14:57 Módosítva: 2012.09.16 14:57
1
Tisztelt Autódoktor!
Fiat Tipo 1.7 D 1991-es évjáratú autónál az érdekelne, hogy a kocsi hidrotőkés, vagy szelepemelős.
 
Ha az utóbbi akkor szeretném tudni a szelephézag értékeket.


Üdv:Gábor
 
 

Kedves Gábor!

Az autó hideg szelephézaga 0.30 ± 0.05 mm a szívószelepekenél, 0.35 ± 0.05 mm a kipufogószelepeknél.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Nagy gázra villog a P-lámpa, baj?

2012. szeptember 11., 13:44 Módosítva: 2012.09.11 13:44
2

Tisztelt Autódoki!

Van egy 2000-es évjáratú 1.3 Suzuki Swift GLS-em, és olyan fura jelenséggel fordulok önhöz, amivel nem tudok mit kezdeni. A problémám az, ha álló helyzetből nagy gázzal indulok el, és felpörög a motor legalább 2500-ig és váltanék egy pillanatra kigyullad a P lámpa. Olyan, mintha váltás közben behúznám a kéziféket.

Az olajlámpa nem világít. Ellenőriztem az olajszintet, megfelelő volt. Egyébként az autó megfelelően működik, autópályán 6 literes átlagfogyasztással. Gondoltam megkérdezem öntől mi lehet a probléma oka, illetve, hogy lehet e ez valami későbbi nagyobb probléma előjele.

Várom válaszát

Üdvözlettel:

Csaba

Köszönettel:

Kedves Csaba!

Nem kell nagyon megijedni, valószínűleg nincs nagy gond. A kézifék kontroll-lámpája egyben a fékfolyadék fogyását is jelzi. Ha a szint leesik, a sapkába épített szintjelző bekapcsolja a figyelmeztető lámpát. Ez normális esetben a fékbetét kopása miatt is megtörténhet, hiszen a vékonyabb fékbetétek miatt nagyobbat mozdul a dugattyú, így több fékfolyadék fér a munkahengerbe, ettől valamivel alacsonyabb lesz a szint.

Az ön esetében valószínűleg az történik, hogy a szintjelző a kapcsolás határán áll, és a nagyobb gyorsításkor jelentkező bólintáskor az elmozduló folyadékszint bekapcsolja a lámpát. Aggódni tehát nem kell, a hiányzó folyadékot pótolja (DOT4 minősítésűvel), ezzel elvileg megoldódik a probléma. Ha mégsem, akkor gondolhat arra, hogy a fékfolyadék valahol szökik, jöhet a nedves nyomok keresgélése.

Zárójelben jegyzem meg, hogy a teljes fékfolyadék cseréjét illik megejteni kétévente a forráspont csökkenésének veszélye miatt. Ha tehát önnek az elmúlt két évben nem volt cserélve, érdemes inkább ebben gondolkodni.

Üdvözlettel: Autódoktor

Kell légtömegmérő és lambdaszonda?

2012. szeptember 4., 17:33 Módosítva: 2012.09.04 17:33
1
 
Tisztelt Autódoktor!

A légtömegmérő illetve a lambda-szonda hiánya okozhat problémákat a motornak, esetemben egy Volvo 480 1.7turbo motorjának?

Köszönettel:Péter
  
 


Kedves Péter!

Önnek okozhat problémákat.

A légmennyiség-mérő által adott jel elsődleges fontosságú a motorvezérlőnek, ez alapján dől el a befecskendezendő üzemanyag mennyisége. Minden más szenzor jele már csak korrekciós tényező.

A lambdaszonda jele másodlagos információ, de jelentősen befolyásolja az üzemanyag-befecskendezést.

Előbbi hiánya abszolút lehetetlenné teszi a közlekedést, utóbbié pedig komoly túlfogyasztással, erővesztéssel, egyenetlen járással, torpanással és egyéb borzalmakkal járhat.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Swift kerékcsapágy

2012. szeptember 4., 17:33 Módosítva: 2012.09.04 17:33
1

Tisztelt Autódoktor!

Kérdésem a következő lenne:

Van egy 1998-s Suzuki Swiftem, melyen kb. 3 hónapja cseréltünk mindkét oldalt hátsó kerékcsapágyat. A jobb oldalit kb. 3 hétre a balt 2 hónapra rá ismételten cserélni kellett. Most megint a bal adja a jellegzetes surrogó hangot.

Mi "eheti" ennyire a csapágyakat? A szerelők nem találtak más hibát.

Köszönettel.



Kedves Érdeklődő!

Bár a hátsó kerékcsapágyak hibája elég jellemző a régi Swiftekre, ennyire nem lehet rossz a helyzet.

Ha ilyen hamar újra jelentkezik a probléma, érdemes arra gyanakodni, hogy a beépített csapágyak voltak rossz minőségűek, vagy a szerelő nem szakszerűen végezte a cserét.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Opel Meriva szervó szívat

2012. augusztus 28., 16:13 Módosítva: 2012.08.28 16:13
4
Kedves Autódoktor!

Tegnap éjjel megtankoltam egy INA kuton a horvát autópályán. Elindultam a kútról, és kb 3-5 méter után elkezdett világítani az ESP visszajelző, és a kormány annyira elnehezült, hogy az volt az érzésem, mintha a szervo ellen kellene dolgoznom. Megálltam, leállítottam a motort, majd indítottam, és a hiba nyom nélkül eltűnt.

Mi okozhatta ezt egy 2003-as gyártású, 1.7 cdti Meriván? Számíthatok arra, hogy ismét felbukkan? Még Horvátországban vagyunk, valahogy haza kéne jönni vele.

Előre is köszi!

Barnabás

Kedves Barnabás!

EPS lesz az, nem ESP.

Elektromos szervós a dög, és bizony a helyzet komoly, Béni fogoly.

Hivatalos megoldásként kormányoszlop-cserére számíthatsz, kevésbé márkaszervizes módon meg el kell battyogni egy kormányszervókkal foglalkozó műhelybe. Jól megdiagnosztikázzák, és jó eséllyel cserélnek egy egyébként elvileg külön nem kapható szenzort.

A Vauxhallnál egyébként volt a típusra visszahívás, épp ilyen problémák miatt. Az Opeleknél is gyakran jelentkezik ilyesmi, ők visszahívás nélkül, garanciaidőn belül térítésmentesen javítják. Német fórumok szerint akku-problémára reagálhat így az elektromos szervó vezérlője, de egy dízel Merivánál ez valószínűleg hamarabb észrevehető a nehezebb indításról.

Nem mellékesen az épített raliautókban gyakran használják ezt a kormányoszlopot, így ilyen körökben valószínűleg talál majd olyan szakembert, aki beleásta magát a területbe, és javítani tudja majd a vezérlőt, ha szükséges.

A biztonságos hazatéréshez azt javaslom, hogy keresse meg az EPS biztosítékát, és húzza ki. Jóval veszélytelenebb szervó nélkül, nagyjából állandó kormányerővel óvatosan hazajönni, mint szervóval, ami esetleg egy manőver közben úgy dönt, hogy nem segít.

Üdv:

doki

Klíma utólag Suzukiba

2012. július 13., 15:55 Módosítva: 2012.07.13 15:55


Tisztelt Autódoktor!


Van egy 7 éves 1,3 benzines Ignisem amiben nincs gyári klíma. Érdemes-e utólag belerakatni? Szerelés,megbízhatóság  szempontjából érdekelne.

Tudom,hogy az értékét nemigen növeli - nem is akarom még pár évig eladni.

Köszönet.


Kedves Érdeklődő!

Utólag gond nélkül beszerelhető a klíma, megfelelően végzett munka mellett nem lesz vele több probléma, mint a gyárival (ami egyébként a legtöbb esetben nem is annyira gyári, a jelentős részüket márkaszervizek szerelték be a gyári készletet).

A nehéz a beszerzés lesz. A gyári szett elég riasztó áron van, ha egyáltalán még kapható. A bontott szettel pedig általában az a probléma, hogy néhány fontos apróság mindig az autóban marad.

Az utángyártott klímaszett viszont jó döntés lehet, a neves gyártók általában a gyárival megegyező kialakítással dolgoznak, hiszen gyakran maguk is gyári beszállítók.

Megoldható tehát, és ha a beszerelésen már túl lesz, nem is lesz probléma - csak addig el kell jutni.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Rovatok