Tisztelt Autódoktor!
Egy X20XEV motoros B2-es Vectrám van, és valószínüleg a féltengelyszimeringnél folyik az olaj, mert a váltórudat takaró műanyag olajsáros! A mennyiség minimális mert az olajszint mondhatni tökéletes! A kérdésem az lenne,hogy mekkora bontással, és mekkora költséggel jár egy ilyen javítás?
Köszönöm!
Tisztelt Fábián úr
A féltengelyszimmering csere ezen a típuson nem nagy beavatkozás, egy-másfél óra legfeljebb, anyagigénye meg attól függ, kap-e új olajat a váltó vagy nem. Emlékeim szerint ezen a motoron olyan váltó van, aminek nincs leeresztőcsavarja, az olajat a váltó alján levő kis fedél lebontásával lehet leengedni, oda is érdemes új tömítést tenni. Egy féltengelyszimmering a totalcar webáruházában jelen pillanatban 1200 ft, a fedél tömítését per pillanat nem találom, de egyéb az sem megfizethetetlenül drága.
Üdvözlettel Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Szeretnék vásárolni egy Toyota 4Runner Automat gépkocsit, 1992-es évjárat. Tulajdonosa állítása szerint nem lehet 4kerék meghajtásra átkapcsolni, szerinte nincs rajta ilyen lehetőség. Kérdésem, hogy valóban nincs, vagy csak a tulajdonos esetleg nincs tisztában az autó összes paraméterével?
Megtisztelő válaszukat előre is köszönöm.
Kedves Szilvia
A kérdéses típusnál elképzelhető a kapcsolható összkerék hiánya, létezett ilyen kivitel, ebben az esetben az autó pusztán hátsókerék-meghajtású. Az összkerékmeghajtású 4runnerek mind kapcsolhatóak, alapértelmezettként csak a hátsó kereket hajtják. Ritka, de volt ilyen változat.
Üdvözlettel Autódoktor
Egy Citroen Xsara Picasso hátulja nagyon ül és azt szeretném megtudni, hogy a felkoppanás gátló gumi helyére lehet-e spirálrugót rakni, hogy a torziós rugót mentesítse valamelyest? Ha nem akkor azt is szeretném tudni, hogy miért nem?
Tisztelt Kiss úr
Elég rövid leszek. Nem lehet. Sem a lengőkar, sem a karosszéria kialakítása nem teszi ezt lehetővé. A leült hátsó futómű ennél a konstrukciónál (meg a Xaránál, Berlingonál, Saxonál, ZX-nél, Peugeot 306, 107, satöbbi) sajnos inkább egy javítandó hátsó futóművet prognosztizál.
Üdvözlettel Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Olvastam a Zách Dániel cikkét a 2005 utáni Swiftek csapágyhibájáról. Arra lennék kíváncsi hogy az automata váltós verziónál is fenn áll-e ugyan ez a probléma. Erről nem találtam információt sehol.
Köszönöm!
Tisztelt olvasó
Nem, az automata váltó teljesen más konstrukció, azt a tapasztalatok szerint megfelelő olajcsere intervallumnál nem érinti a meghibásodás.
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
2010 decemberében vásároltam egy 1.4 benzines Chevrolet Aveot. Eddig összesen 19500 km mentem vele és a legtöbbet ebből a városban. A tegnap arra lettem figyelmes mikor egy 25 km-es útról haza jöttem este, és megállítottam a motort, hogy olyan kuruttyoló (buborékoló) hangot hallok. Kiszálltam de akkor már nem hallottam a hangot, de kezdtem vizsgálódni a motortérben és ott láttam hogy a hűtőfolyadék kijött a kiegyenlítő tartályból és mikor megnéztem a folyadék szintjét akkor a minimumon volt melegen, ami reggelre hideg állapotban egy jó 2 cm-rel a minimum szint alá került. Az autó még garanciába van csak az az gond, hogy 100km kell autózni a szakszervizhez. Ön szerint mivel lehet a gond?
Köszönettel: Zoltán
Tisztelt Zoltán
Amennyiben a vízhőfokvisszajelző nem mutatott a megszokottól eltérő értékeket, azt gyanítanám, hogy a hűtőfolyadék valahol elszivárog a rendszerből, ezáltal lelevegősödik a hűtőkör.
Ezzel csak annyi a probléma, hogy egyrészt így hamarabb felforr a hűtőközeg, ami komolyabb meghibásodásokat okozhat, másrészt pedig előfordulhat az is, (bár a konkrét konstrukciót ilyen mélységben nem ismerem), hogy a vízhőfok jeladó maga is egy légzárványban fog hőmérsékletet mérni, sajnos fals értéket közvetítve a műszerfal felé, szintén meghibásodáshoz vezetve.
Javasolnám, hogy töltse fel a kiegyenlítőtartályt az előírt szintre hideg motornál, majd keressen pár napig figyelje a folyadékszintet. A hűtőfolyadék fogyása valamilyen szinten természetes, de ez nem az a sebesség, amit észlelni tud az ember naponta ellenőrzéssel, sokkal lassabb. Ha látja, hogy csökken a szint, mindenképpen keressen fel egy javítóműhelyt, pláne, ha az autó még garanciális.
Üdvözlettel Autódoktor
Kedves Doktor Úr!
Ahogy a mondás tartja; "január, február itt a nyár", úgyhogy én már keresgélem a nyári élményautómat. Rá is bukkantam egy Nissan 350Z-re egy külföldi oldalon, meglehetősen csábító áron. Amint kiderült, az árat nem karitatív alapon rajzolták ilyen alacsonyra, az ok sokkal prózaibb. 2000-es fordulaton bekopog a motor. Egyébként nem füstöl, az olajnyomás lámpa sem jön fel, ez az én fejemben egy sima főtengely köszörülést jelent.
A kérdésem a következő:
Ki lehet-e venni a főtengelyt ebből a blokkból a hengerfejek leszerelése nélkül simán, a sebváltó lehúzásával? Ez nyilván anyagi szempontból lényeges, mivel bizonyos extra költségeket megenged az ár, de azért nem mindegy,hogy mennyit.
Köszönöm válaszát
Tisztelt Uram
Abszolút méltányolom elképzelését, magam is a "Sportautót Minden Magyar Háztartásba" mozgalom feltétlen és odaadó híve vagyok, úgyhogy maradéktalanul átérzem lelkesedésést. Azonban mielőtt nekiállna a helyén megcsapágyazni a VQ35öt, mondanám, hogy ne tegye, mert nem fog sikerülni.
Ott fogunk elakadni legelőször, hogy kétrészes az olajteknő, a kicsi lemezkarter még lejön, de a nagy öntvény már nem fér le a bölcső és a motor közt. Így hát vagy a bölcsőt kell levenni, amire a motor maga is támaszkodik, ez esetben nem árt, ha gyakorló jediként pusztán az akaratunkkal a helyén tartjuk a motorblokkot, vagy veszünk egy nagy levegőt és nemhogy a bölcsőt vesszük le, hanem motorostul-váltóstul kiszereljük a hajtáslánc javát.
Elsőre kicsit erősnek hangzik, de tapasztalatok szerint nem az: Japán autó, mérnökök tervezték, egy átlagos műhely kényelmesen megteszi ezt fél nap alatt, így már a váltót is hamar el lehet választani a motortól, illetve a bölcsőt is.
Ha már a főtengelyt javítani kell, javasolnám, hogy szereljük szét az egész motort egy átfogó felmérésre, higgye el: érdemes, sok bosszúságot és pénzt megspórol azzal, ha előre gondolkodik és dolgozik az ember. Ráadásul nem gondolnám komoly gépműhelynek azt, amelyik a blokk méretei nélkül hajlandó megköszörülni egy főtengelyt és ahhoz csapágytúlméretet mondani.
Ezen kívül korántsem biztos, hogy a csattogó hangot a főtengely környékén kell keresni, előfordulhat, hogy a zaj a dugattyú környékéről ered. Egy szó mint száz, ne a javításon spóroljon.
Üdvözlettel: Autódoktor ( a "Sportautót Minden Magyar Háztartásba" mozgalom feltétlen és odaadó híve)
Tiszteletem Autódoki!
Olyan kérdésem lenne, hogy folyik az olajam a főtengelynél, a homlok oldali. Legalábbis gondolom én, hogy onnan. 100km egy liter olaj! Jobbra teljesen eltekertem a kormányt, és így látni, hogy a nagy ékszíjtárcsa mögött csupa olaj az egész. Az lenne a kérdésem, hogy ez a szimering csere, mekkora megbontással jár? Opel Vectra B X20DTL 1997, láncos!
Köszönöm a választ előre is üdvözlettel
Sinkó László.
Tisztelt Sinkó úr!
Az első főtengelyszimmering csere ezen a motoron nem jár nagy bontással: A segédberendezéseket hajtó ékszíjat kell levenni, ezután a főtengely végén az ékszíjtárcsát, a szimmering máris cserélhető. Ha Ön végezné a cserét, arra azért majd figyeljen, hogy a főtengely ékszíjtárcsáján a rögzítő csavart 150Nm nyomatékkel meg kell húzni.
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Nem rég vásároltam egy 3.0 D4D diesel motorral szerelt Toyota Land Cruiser 120 modellt.
Az intercooler oldalára erősített lila címkével ellátott " Denso Sensor Turbo Pressure" felirattal ellátott csatlakozóra egy dobozka van csatlakoztatva. Gondolom ez valami féle tuning box lehet. Ha kiiktatom, akkor az autó 2000-es fordulatig elég lagymatag. 2000-es fordulatot átlépve megtáltosodik. Ha a helyén van a doboz, akkor 2000 alatt is jobban húz, viszont 2000 felett már nincs akkora különbség ami az erőt illeti a két esetet összehasonlítva.
Ami a fogyasztást, füstölést, vagy zörgősebb motort illeti: szinte ugyanaz mindkét esetben. Nem tapasztalom, hogy jobban füstölne az autó, és a motor sem hangosabb. A kérdésem az lenne hogy mi ennek az említett szenzornak a szerepe? Hogyan befolyásolja ezt a rá kötött szerkezet?
Köszönettel: Zoltán
Tisztelt Zoltán
A beszívott levegő mennyiségét tudnia kell a befecskendező számítógépnek a korrekt levegő/üzemanyag keverék előállításához, ennek kiszámítására kétféle módszert alkalmaznak. Az egyik az úgynevezett légtömegmérő, a másik a szívócsőnyomásérzékelő, néha kombinálják a kettő alkalmazását.
Mivel a dízelmotor folyamtosan légfelesleggel dolgozik működési elvéből adódóan, ezért a dízelmotoroknál az egyik legegyszerűbb módja a teljesítménynövelésnek a többlet üzemanyag befecskendezése.
Lehet ezt csinálni úgy is, hogy írunk rá programot, cserélünk befecskendezőszelepet, emelünk üzemanyagnyomást, mindezeket gondosan kiszámolva meg hát lehet ezt úgy is csinálni, hogy meghamisítunk mért értékekekt, aztán ennek hatására maga a motorvezérlő dönt úgy, hogy több üzemanyag kell a motornak.
Az Ön leírása alapján egyelőre úgy tűnik, ez utóbbival találkoztunk, mit mondjak, nem a legszofisztikáltabb kialakítás, ettől függetlenül még működhet jól is.
Garanciális igényeknél minden esetre ne nagyon hangoztassa az eszköz létezését.
üdvözlettel Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
A napokban elért engem is a kormánylégzsák átvezető szalagkábelének törése. (Renault Megane II)
Már évek óta látom a panaszkodást a fórumokon (szinte minden autómárkánál), hogy ha eltörik, akkor az egész kapcsolóegységgel együtt lehet csak cserélni, ami jó esetben is 55-70 ezer forint felszereltségtől függően (holott csak egy szalagkábel kellene, a többi 98%-nyi alkatrész felesleges).
Használt alkatrészt is be lehet szerezni fele áron, de azt még a bontósok sem ajánlják, mert vagy eleve törött benne a kábel vagy ki tudja meddig bírná.
Interneten nézelődtem szalagkábel ügyben, mivel azt cserélve csak néhány ezer forint és egy kis forrasztás lenne a dolog. Sajnos ahogy észrevettem megfelelő szalagkábelt elég nehéz beszerezni, a hossz miatt csak külföldön találni, de az sem biztos, hogy megfelelő szélességű csíkokat tartalmaz. Szóba jöhetne még a javítás is, de elég speciális eset egy folyton mozgó szalagkábel megfelelő javítása, de erre a feladatra sem találtam senkit. Persze én is megcsinálnám, ha egy megnyugtató javítási módot találnék.
A kérdésem az lenne, hogy van-e valami költséghatékony megoldás, amit nem találtam meg? Foglalkozik ilyen javítással vagy megfelelő szalagkábel gyártással valaki az országban?
Ön mit javasolna? Óriási pénzkidobásnak érzem egy 55cm-es szalagkábel hibájából az 55-70 ezer forintos kiadást, csak nem találok megfelelő megoldást. Mivel biztonságtechnikai elemről van szó ezért a javítás is csak megfelelő módon jöhetne szóba.
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves olvasónk!
Biztonsági berendezéseket ne barkácsoljunk, ezt nagyon komolyan tanácsolom.
Értem én, hogy egy darab kábelért drága az ötvenötezer forint, viszont ha szükség esetén nem működik, az esetleg még drágább lehet. Ha nincs más megoldás, meg kell venni gyáriban.
Üdvözlettel: Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Nemrég sikerült vegyek egy 2010-es Ford Focus 1,6 Tdci econetic-et.
A kérdésem a következő: honnan tudom, hogy ebbe van részecskeszűrő vagy sem? Valaki megnézte a kocsit, jobban ért hozzá mint én és ő mondta, hogy nem látja azt a bizonyos tartályt ami a benzintank környékén kéne legyen ha van részecskeszűrő, de nem nyugtatott meg a válasza. Nehogy úgy járjak, hogy hanyagolom a folyadék utánpótlását és tönkre menjen a kocsi. Hogyan győződhetek meg róla, hogy van részecskeszűrő vagy nincs?
A következő kérdésem, hogy a normál 1,6 Tdci Focus között és az econetic feliratú között van különbség a gyorsulásba? Hogy mennyire ugrik a kocsi? Vagy mik a különbsegek, mire kell esetleg odafigyelnem?
Üdvözlettel: S.T.
Tisztelt Uram
A részecskeszűrős megoldást onnan lehet megismerni, hogy a katalizátor tetején, ha szemben állva lenézünk a hűtő és a motor közt, akkor balra ferdén kiáll egy szonda illetve közvetlenül a katalizátor után, de már a motor alatt a kipufogócsőből kijön egy kb egy centi vastag fém cső jobbra. Ha ilyen nincs az autóban, csak a katalizátor a turbó után, akkor az autó nem részecskeszűrős.
A rendszer, ha részecskeszűrő van az autóban nem teljesen gondozásmentes darab:
A gyári előírás szerint hatvanezer kilométerenként folyadékfeltöltést igényel, százhúszezer kilométerenként pedig a szűrő cseréjét.
Az econetic modellek több ponton különböznek az egyszerűbb változatoktól, alacsonyabb gördülési ellenállású abroncsai vannak, nagyobb akkumulátora, erősebb önindítója, start-stop rendszer működik benne, más generátora van.
Igazából normál üzemeltetési körülmények közt a start-stop rendszer miatti motorleállásoktól eltekintve nincs jelentős különbség a menetdinamikában, picivel alacsonyabb a fogyasztása az egyébként sem nagy étvágyú motornak.
Üdvözlettel Autódoktor
Kedves Autódoki!
N15 Almerámban (1.6) rövidek a fokozatok. Néztem, hogy az 1.4-hez ugyanolyan végáttétellel hosszabb 4. és 5. fokozat jár. Lehetséges, hogy ezeket egy 1.4 váltóból "átemeljem" az én váltómba? Egy szerelő számára ez rutinműtét, vagy ez egy tipikusan profikra bízható feladat? Sokat pályázom és jelentős spórolást jelentene a fenti csere. Ha az alkatrész megvan milyen időbeli és költségbeli áldozatokkal érdemes számolnom?
Köszönöm válaszát! Zs
Kedves olvasónk!
Lehetséges, bár egyszerűbb lenne, ha egy komplett váltót cserélnének az autón.
Maga a váltó csereszabatos két motor közt, ez nem fog problémát okozni.
Ami a csere mellett szól, az az, hogy lényegesen gyorsabb, egy váltóátalakítás során előfordulhat, hogy hosszabb ideig nélkülözni fogja az autóját. Ezen kívül én úgy gondolnám, hogy olcsóbb is: két komplett fokozat a szinkronokkal együtt, esetleges, a szerelés során szükségessé váló alkatrészek és a többlet munkadíj miatt nem biztos, hogy nem éri meg jobban egy másik váltót vásárolni akár egy bontóból is beépítési garanciával, ráadásul lesz még egy eladható váltója is.
Üdvözlettel: Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Van egy Mitsubishi Space Star (1.3 benzines, 1989-es évj.) autóm. Egy olyan hiba jelentkezett pár hónapja, amit nem tudunk beazonosítani, pedig az autószerelővel több próbautat is megtettünk már. A tünet az, hogy kanyarodáskor, amikor holtpontról kezdem visszaszedni a kormányt, kb. félúton és CSAK gyorsításkor erős kopogó hangot lehet hallani a futómű felől. A vezető a bal oldalról, az utas a jobb oldalról hallja, más szóval nem tudjuk beazonosítani, hogy konkrétan melyik oldalon van a gond. Egyenes haladáskor nincs hang, szépen fut a kocsi. Megemelve nem lehet a jelenséget reprodukálni, csak terheléskor jelentkezik.
A futómű (alsó gömbfej lengőkarral, kormányösszekötő gömbfej, stabilizátor, féktárcsa, fékbetétek) tavasszal lettek cserélve, a toronycsapágy pedig egy hónapja.
Nagyon reménykedem, hogy nem difi, vagy váltó, de más ötletem már nem nagyon van. Kérem szíves segítségét!
Köszönettel: László
Kedves László!
Szét kellene szedni a féltengelycsuklókat, kimosni és megnézni, hogy esetleg a belsejében nincsenek-e kopásból adódó gödrök. Más ötletem így látatlanban egyelőre nincs, a váltóhibát a féltengelyek bizonytalan állapotáig egyelőre nem gyanítanám.
Üdvözlettel: Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Van egy 2003-as Volvo S60 2.5T AWD típusú autóm. A hátsó ajtóívre ragasztott matrica szerint 2013 novemberében szükséges a légzsákok vizsgálata és esetleges cseréje. Kisgyermekkel használjuk az autót így különösen fontos, ha véletlenül baleset történik mindenképpen hibátlanul működjenek a légzsákok. Miért van szükség ilyen felülvizsgálatra? Ezt hol tudják a leginkább hozzáértő módon elvégezni? Csak az elektronikát vizsgálják vagy meg is bontják a légzsákot és a vezérlését?
Válaszát előre is köszönöm,
Körmendi Bence
Kedves Bence!
A légzsákok felülvizsgálatára mindenképpen szakszervízt (márkaszervízt) javasolnék, ők egészen biztosan birtokában vannak a megfelelő dokumentációnak illetve eszközöknek a vizsgálat elvégzéséhez.
A felülvizsgálatot a légzsák indítótöltetének elöregedése indokolja, ami a légzsák hibás, nem megfelelő működéséhez vezethet, ez előzetesen, az eszköz működése nélkül sajnos nem derül ki. Egyelőre nincs egységes megállapodás arról, hogy egy ilyen védelmi eszköz mennyi ideig képes üzemszerűen működni, a márkák különböző ideig garantálják ezt, emiatt indokolt a konkrét márka szervizének felkeresése.
Üdvözlettel: Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Tisztelettel szeretném kikérni a véleményét a WC8DC gyújtógyertyáról.Szeretném berakatni :BMW E39 520IA 2001 ÉVJ. 170 LE autóba.
Lehetséges lenne?passzolna méretileg?
belehet rakatni? stb...
Válaszát nagy tisztelettel várom ,addig is maradok tisztelettel:Csaba
Kedves Csaba!
Valószínűleg nem fog elférni. Ebben az autóban ugyanis 16 mm-es kulcsnyílású gyertyák vannak, a WC8DC viszont 20,6 mm-es kulcsnyílású (ezt akár webáruházunkban is ellenőrizheti).
Nem fogja tudni beszerelni.
Ezen kívül úgy nézem, az elektromos csatlakozása is merőben szokatlan, de ez már tulajdonképpen teljesen mindegy.
Üdvözlettel:
Prokop Gábor
Totalcar Áruház
Kedves Autódoktor!
Hamarosan autócsere előtt áll a család és egy közepes (pl.: VW Touran) vagy nagy egyterű (pl.: VW Sharan) lenen a kiszemelt autó. Használata kettős lenne: jellemzően a feleségem vezetné az autót nagyon rövid távokon (néhány km / nap) illetve alkalmanként hosszabb belföldi/ külföldi utazásokra mennénk. A kérdésem, hogy milyen motorral keressek autót: félek, hogy a modern dízelmotorokat tönkretenné a sok rövidtáv, és pl.: egy 1.4T Sharan élettartamára sem tennék nagyobb téteket, ugyanakkor a nagyobb benzines motor fogyasztását sem anyagilag sem (környezetvédelmi) elvből sem szeretném bevállalni.
Mit tanácsol?
Üdvözlettel Ed
Kedves Ed!
Napi néhány kilométeres távra minden belsőégésű autó pocsék megoldás. Egy modern, jó hatásfokú dízel persze valamivel még a benzinesnél is rosszabb.
Talán még a két autót tartani is praktikusabb volna, egy nagyobb, utazós dízel, és egy kisebb, idősebb, ötszemélyes, kisköbcentis, olcsó, rohangálós a mindennapokra.
Üdvözlettel: Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
A 2005. utáni gömbölyű Swift váltó problémájával kapcsolatban szeretnék tájékoztatást kérni. Nekem is a fent jelzett típusú autóm van. Most nyáron volt 7 éves. Kb 70.000 km-t futott. 45.000 km-nél márkaszervizben cserélek váltó olajat. Az lenne a kérdésem, hogy a kezdeti problémának milyen tünetei vannak? 60 és 65 km/h sebesség között van egy enyhe Ikarusz hangja valahol ott elöl a motortér környékén. Jöhet akár a motorból vagy a váltóból is. Más problémát nem tapasztaltunk eleddig. Ez már a váltóhalál korai hangja lehet? Ha igen lehet még valamit tenni, hogy továbbra is hibamentesen fusson az autó?
Üdvözlettel: Simon István
Kedves István!
Ha az "Ikarusz-hang" benyomott kuplunggal elhallgat, akkor valószínűleg az ön váltója is hamarosan csapágycsere-érett lesz. Nem nagyon tud már ilyenkor mit tenni, készüljön a csapágyak cseréjére! Ami fontos: feltétlen legalább GL-4+ vagy GL-5 minősítésű olajat használjon (ne GL-4-et!), 75W-90-es viszkozitással.
Üdvözlettel: Autódoktor
Kedves Autódoktor!
Fél éve vettem egy 2000-es évjáratú Daewoo Matizt. Ha a hűtővíz eléri a megfelelő szintet, akkor a kipufogó elkezd fehéren füstölni, eddig csak minimális volt a füst, de most már elég durván nyomja, (hűtővíz nem fogy). Az olaj viszont fogy belőle, kb 500km/l kell neki. Elvittem megnézetni, az olajnál (nem csöpög,nem verődik ki a motortérbe) azt mondták olajlehúzó gyűrűt kell cserélni. A kipufogónál meg hogy vízköves a rendszer és az okozza (szerintem ez nem jó "diagnózis"), vagy lehet hogy hengerfejes. Már nem tudom mi lehet a baj, viszem szervízbe csak valami jót kellene találnom. Addig is segítenél nekem pár ötlettel, hogy mi is lehet ez?
Köszönettel,Zsuzsa
Kedves Zsuzsa!
Olaj alapvetően kétféleképpen fogyhat el:
- Motorból kifelé, tömítetlenség okán. Ennek az ön esetében - ahogy olvasom - nincs nyoma, és ez füsttel csak akkor jár, ha a csepegő olaj a forró kipufogóval találkozik.
- Motorba befelé, a szelepek vagy a dugattyú mellett - ez viszont látható füsttel jár. Azt, hogy a dugattyú alatt (hengerfal kopása, gyűrűk), vagy felett (szelepszár-szimmerring) kell keresgélni, egy kompresszióméréssel gyorsan eldönthető.
Üdvözlettel: Autódoktor
Kedves Doki!
Seat Ibiza 1.4 16v (2003) benzines autómat lambdaszonda hibával diagnosztizálták, bár az én esetemben ez nem jár magas fogyasztással és egyelőre még problémamnetesen tudok közlekedni, de a kérdésem, hogy meddig? Nem "kötöm be" többel később, ha így hajtom az autót?
Üdv, S.G.
Kedves S.G!
A lambdaszonda hibája miatt komoly elégetlen üzemanyag-többlet juthat a katalizátorba, ami radikálisan csökkenti annak élettartamát. Ezért rossz lambdaszondával senkinek nem javaslom, hogy tovább közlekedjen. Másfelől, ha ön nem tapasztalt problémát ezzel kapcsolatban, gondolhatjuk azt is, hogy a diagnosztika meglehetősen felszínes volt, és nem is a lambdaszondának van baja. Ezt ne értékelje bíztató jelnek, bármi mással is lehet gond, szóval tényleg ne mászkáljon azzal az autóval!
Üdvözlettel: Autódoktor
Tisztel autodoktor!
A 2007-es C4 2.0 Hdi Grand Picasso-ban most van 160 000 km és elméletileg 230 000 km-nél kell vezérlést cserélni. Azt szeretném megtudni, ha nem értem még el km-ben, akkor hány év után kell cserélni?
Köszönöm: Attila
Kedves Attila!
Erre az autóra az én adataim szerint 120 000 km-enként vagy 120 havonta (=10év) szükséges a csere. Mivel ön 230 000 km-ről ír, gyanítom, egyszer már megtörtént, 110.000 km.nél. Ha ennek időpontjától nem telt el még tíz év (és hát nyilván nem, hiszen 2007-es az autó), akkor nem szükséges a megadott kilométerhez képest előbb cserélni. Ezeknél a motoroknál ráadásul nem szokott probléma lenni a vezérműszíjjal a hosszú csereperiódus ellenére sem, így én az ön helyébe megvárnám a 230 000 km-t.
Üdvözlettel: Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Kérdésem tárgya egy 2008-as Opel Astra H 1.3CDTi -ben jelentkezik. Azaz hideg motor mellett az alapjárat ingadozik. kb. 200-300 fordulat eltérést mutat negativ irányba. Két hónappal ezelőtt kezdődött a mutatvány egy egyszeri fordulateséssel. Ma már inditás után 10-15 másodpercig tart a motor "öntúráztatása". A helyzet egyre fokozódik és már attól tartok, hogy egy reggel el sem indul...
Az eddig megkérdezett szakik mellett most Önhöz fordulok problémámmal, válaszát előre is köszönöm: Gerg
Kedves Gerg!
Ezeknél a motoroknál jellemzően a szívócső nyomásérzékelője (MAP-szenzor, vagy turbónyomás-szenzor néven is emlegetik, bár utóbbi talán pontatlan) szokott ehhez hasonló hibákat produkálni, és elég gyakran el is romlik. Ennek ellenőrzését javaslom első körben, és ha a mért referenciaértékek nem megfelelőek, jöhet a cseréje. Ha az alkatrésznél nincs mért hiba, a szívóoldal tömítetlenségét ellenőrizzék (légszűrő beömlő csövétől egészen a szívósorig)!
Üdvözlettel: Autódoktor
Tisztelt Autódoki!
2002-es Suzuki Swiftem van, 1,3-as, de ez már a ritkább, mert 16 szelepes. Arra lennék kíváncsi, van-e tapasztalatod ezekkel, mert az internet világába ill. egy ismerősnél is tapasztaltam, hogy a szelepszárszimmeringek gyengélkednek ebbe a 16V-típusba.
Erre vonatkozna két kérdésem:
- jelenleg 4000-6000 km között fogy el 1 liter 5W-40-es olaj. Engem nem zavar, hogy utána kell töltögetni, viszont féltem a katalizátort ill. hogy az égéstérbe és a kipufogóba idővel rengeteg lerakódás képződik emiatt? De ha ennyi fogyás még nem probléma, akkor "ami működik ne piszkáld" címszó alatt hagynám még egy darabig.
- van-e tapasztalatod arra vonatkozóan, hogy a szimmeringek anyagminősége miatt lép fel ez a probléma, vagy itt már a szelepvezetők és egyéb kopások eredménye a szivárgás? Az én autómba 110.000 km van. Mert megmondom őszintén, én erősen tartok tőle, hogy csak a szimmeringek cseréje hosszú távon nem oldaná meg a problémát...?!
Köszi a tanácsokat!
Üdv. József
Kedves József!
Ismereteim szerint nem gyakoribb a szelepszár-szimmerringek hibája ennél a típusnál, mint egy átlagos autónál. Ez alapján tehát 110.000 km-nél még nem állítanám, hogy ott folyik el az olaj.
Sokkal inkább lehet a probléma a viszkozitás, ehhez a motorhoz ugyanis bőven elég volna egy 10W-40-es olaj használata. Az 5W-30-as ide felesleges, és a jóval hígabb olaj bizony fogyhat ilyen mértékben az egyébként is magasabb olajfogyasztású 16 szelepes motorban.
Javaslom, hogy használjon sűrűbb olajat, és ezzel valószínűleg megoldódik a probléma.
Üdvözlettel: Autódoktor
2002 évj 1.6 FSI Audi A2 motorjában a 3. hengerben kicsi a kompresszió, meg lehet-e állapítani a motor szétszerelése nélkül valamit, hogy mi okozhatja és hogy javítható-e ? Rossz vétel volt de ez már nem segít. Tud-e okozni olyat, hogy hirtelen beálljon a motor? A diagnosztika gyújtáskimaradást mutat a 3. hengerre. Mit érdemes tenni, van-e olyan vizsgálati eljárás ami közelíti a tányleges hibát?
Segitségüket előre is köszönöm : József
Kedves József!
Létezik olyan hiba, amilyet most ön szeretne, csak nagyon valószínűtlen, hogy önnél épp ez fordul elő. Egy-két leragadt kompressziógyűrűvel tényleg történhet ilyesmi, de ugyey ön is érzi, hogy ez csak afféle kapaszkodó? Vásároljon egy flakon Prolongot, vagy hasonló "folyékony autószerelő" adalékot, és öntse a motorolajhoz. Ezek egyrészt némileg kiegyenlítik a hengerfal egyenetlenségeit, másrészt pedig képesek a gyűrűhoronyba letapadt kokszos, olajos szennyet feloldani és kimosni. Ettől a letapadt gyűrűk kiszabadulhatnak, és talán megszűnnek a gondok. Persze valószínűleg nem ez lesz a megoldás, de úgy érzem, azt a lelke mélyén ön is tudja, hogy azt a motort szét kell bontani - csak nem szeretné hallani.
Üdvözlettel: Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Attila vagyok, egy 2001-es évjáratú Polo 1,4 TDI tulajdonosa. Azt szeretném öntől kérdezni, hogy az autómban egy vagy két tömegű lendkerék üzemel.
Válaszát tisztelettel köszönöm!
Kedves Attila!
Az ön autójában egytömegű lendkerék van.
Üdvözlettel: Autódoktor
Szia,
A történet kicsit hosszú lesz, de mivel nem tudom, hogy mi lehet értékes információ, ezért leírom az egészet. 8 éves Suzuki Swift (2005, 1.3 benzin, 150000km) szokásos szervizén jeleztem némi rezonanciát (80 km/h környékén) és alászedett kormánynál nagy gázzal való induláskori rángatást. Ekkor kicserélték a toronycsapágyakat. Ezután az autó pihent, mivel a másikkal jártunk leginkább. Tél volt, hó volt, ezért szinte minden beindításkor bikázni kellett (kb, 4 alkalom), amikor meguntam és vettem bele új akksit. Ezután az autó tovább pihent, majd pár hónappal később (már tavasszal) újra elkezdtem járni vele. Feltűnt, hogy elég nehéz a kormányzás, mintha gyenge lenne a szervó, és nem is nagyon akaródzott neki visszaállni középre magától.
Elvittem hát újra a szakszervizbe, ahol megállapították, hogy ez ilyen és ez így jó. Jelzésemre, hogy erősen kétlem, hogy ez így lenne jó, azt mondták hogy a szélesebb gumi (175/65R14) az oka. Nem hittem el, de nem volt kedvem vitatkozni. Mellesleg kicserélték a motortartó bakot, mert az viszont rossz volt. Azt ki is fizettem, semmi másért nem kértek pénzt, pedig kértem futómű, kormánymű és lengéscsillapító ellenőrzést is. A lengéscsillapító ellenőrzéséről kaptam jegyzőkönyvet, másról nem. Már a hazafelé úton feltűnt, hogy a szervó hatás visszatért (hmm), viszont a középre visszaállás teljesen megszűnt, még gázadásra is csak tartotta az ívet az autó.
Mivel a bizalmam megrendült a helyben, elmentem egy maszekhez. A diagnózis szerint a szervó elektronika nem kommunikál az autó elektronikájával ezért mindíg fullba megy a rásegítés (mondjuk én nagy sebességnél nem éreztem komoly problémát), hittem is meg nem is. Azt mondták, hogy csak kormánymű cserével orvosolható. Ez még mindig jobban hangzott, mint az, hogy ez ilyen, szóval mondtam, hogy csináljuk. Meg is lett, nem is volt olcsó. Közben végig a másik autóval jártam (Renault Scenic), ami elég más karakter, már nem is nagyon emlékeztem, hogy milyennek kellene lenni a kormányzásnak egy swiftben, de azt kétlem, hogy ilyennek.
A lényeg: a csere után majdhogynem visszaállt a kiinduló állapot, a kormányzás nehéz, mintha alig lenne szervó és nehezen áll vissza középre. Hátramenetben nincs probléma, még egész kis sebességnél is szépen tekeredik vissza a kormány. Előremenetben viszont csak nagyobb tempónál, vagy gázadásra. Ha tökig alászedett kormánnyal gáz nélkül vagy kis gázzal gurulok, akkor olyan, mintha még jobban húzná befelé a kormányt a futómű, vagy valami. Az eredeti rázkódás is csillapodott, de megmaradt, ugyanúgy 80-nál.
Az autón (dot szerint is) 3 éves Nokian I3 abroncsok vannak 6mm-es mintával, centír és nyomás többszörösen ellenőrizve, de téli gumival is hozta a hibát.
Összegezve:
nem értek hozzá annyira, de van egy olyan gyanúm, hogy kutya baja a szervónak, a futómű környékén szorul valami, amit a szakszerviz egy paraméter átállításával (rásegítés ereje) orvosolt, amitől csak rosszabb lett, majd a maszek kormánymű csere címén visszaállította az eredeti értéket és legombolt rólam egy raklap pénzt. Elképzelhető ez az eset? Esetleg tényleg csak én vagyok a hülye, és tényleg normális, amit leírtam? Mert ha az előbbi, akkor harmadik szerelőt kell keresnem. Nem akarok beperelni senkit, nem akarom visszakapni a pénzem, csak egyetlen dolgot szeretnék, azt hogy normálisan és biztonságosan működjön az autóm. Mit tudnál javasolni ebben a helyzetben?
Üdv, Gábor
Kedves Gábor!
Szerintem itt jóval egyszerűbb a képlet - nincs jól beálíltva a futómű.
Azt javaslom, keríts kölcsönbe valakitől négy gyári méretű lemezkereket, gyári méretű gumikkal, állítsd be a gyár által megadott nyomásértékeket, és menj el futóműbeállításra! Így nagy valószínűséggel jó lesz az autó, megfelelő a kormányzás és rásegítés, könnyen és gyorsan fog visszaállni egyenesbe, ha elengeded a kormányt.
Ha ez megvan, a saját kerekeiddel keress fel egy jó, hozzáértő futóművest, aki képes némileg hozzákorrigálni az összetartást és a kanyarodási szögeltérést az eltérő méretű kerekekhez - ezek ugyanis sokszor jelentősen befolyásolják a futóműgeometriát.
Ha ez mégsem segít, megalapozottan gondolhatod, hogy valami szerkezeti, esetleg elektromos probléma van az autóval. Enélkül azonban csak folytatódik a sötétben tapogatózás.
Üdv: Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Szerettem volna feltölteni egy autóakksit, de amikor csatlakoztattam a töltő csatlakozoit a sarukra, szikrázni kezdett az akksi, pedig a hálózati kábel nem is volt bedugva. a csatlakozók is jó helyen voltak. Most már nem is tudom mit tehetnék a továbbiakban.
Várom válaszát
Üdvözlettel Attyala
Kedves Attyala!
Ha a polaritás helyes volt, nincs gond. A töltő konsktrukciójától függően ez normális jelenség lehet.
Üdvözlettel: Autódoktor