Tisztelt Gumidoktor!
Van egy Suzuki Swiftem, aminek a gyári gumi mérete: 155/70 r13. Most vettem egy 15-ös alufelni szettet nyárra 195/50-es gumikkal. A keskenyebb gumik után észrevettem, hogy az autót a nyomvályúk erőteljesen megvezetik jobbra/balra. Ez a széles gumitól lehet? 185/45-ös gumi méret orvosolná a problémát? A felnim 15" 6,5J széles ET 37. Esetleg tudnál ajánlani valamit amitől jobb lenne? Valamint még annyit, hogy a felnik most lettek ki centírozva, új tehermentesítőket vettem hozzá, és a futóművem is jó.
Köszönettel: Krisztián
Kedves Krisztián,
Igen, egyértelműen a kerékméret miatt "sétál" az autó. De nem csak a szélessége miatt, hanem a 195/50 R15 átmérője sem megfelelő az autóra. A Swift a tapasztalatok szerint - megfelelő paraméterekkel rendelkező felnin - a 195/45 R15 mérettel már jobban viselkedik, de természetesen a 185/45 is szóba jöhet, bár az ritka, mint a fehér holló... Egy biztos, bármelyik 15"-os méretről beszélünk a Swift esetén, mindegyikkel jobban kell majd markolni a kormányt, mint a gyári "virsligumik" esetén.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
A kérdés: használható-e a pótkerék, ha váltóméretű. Pl. ha az autón 185/65R15-ös gumik vannak, a pótkerék viszont 195/60R15-ös használható-e szükség esetén, ill. szabályos-e. Tudomásom szerint a 195/60R15-ös váltómérete a 185/65R15.
Válaszát előre is köszönöm.
Üdv: Ati
Kedves Ati,
E két méret nem tökéletes váltómérete egymásnak, de átmenetileg használhatók egymás kiváltására. Márpedig a pótkerék eredeti rendeltetése szerint ideiglenes használatra van, arra pedig tökéletesen megfelel ezzel a méretű gumival is, amit leírt.
Huzamosabb használatra természetesen nem ajánlom e két méretet együtt, pláne nem párban, egy tengelyen.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Tavaly December végén ültem át a kiszemelt utódba (2010 VW Golf VI 1,4l TSi), akinek egy nagy hiányossága van: kizárólag téli papucsai vannak. Idővel ha beköszön a jó idő, nem maradhatnak fent, azonban tanácstalan vagyok, hogy milyen nyári szett volna nekem optimális. Mivel a gyári 15"-os acélfelni - amiken most gurul - garnitúrát szeretném 17"-os alura cserélni, így előzetesen két mérettel szemezgettem eddig: 205/50 R17; ill. 225/45 R17. Gyártók terén viszont nincs elképzelésem, ami fontos volna, hogy ne legyen a leendő guminak nagy a gördülési zaja, és esős időben is legyen meg a kellő tapadása. A kérdésem: ezen méretek közül Ön melyiket ajánlaná, valamint gyártók közül melyik lehetne ár/érték szempontból nyerő?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdv.: Gábor
Kedves Gábor,
Gratulálok a kiszemelthez!
Méretügyileg jól gondolkodik, ugyanis valóban ez a két 17"-os méret jöhet ezen az autón szóba. Utóbbi kicsit kommerszebb, így általában olcsóbb, még ha fordítva is gondolná ez ember.
Mintázat tekintetében szerintem már jó lehet ide egy középkategóriás termék, pl. Hankook K117, vagy egy Dunlop Sport Maxx, de a legjobbak ebben a témában a Pirelli Cinturato P7-ese, vagy a Conti SportContact5-öse pl. Figyelje a tavaszi akciókat!
Sokszor nagyon jó gumit lehet venni alacsony áron, ha résen van...(o;
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Kia Venga vásárlás előtt állok. A kérdés az, hogy a 195/65 R15-ös acélfelnivel vagy a 205/55 R16-os alufelnivel vásároljam-e meg az autót? Miben különbözne esetleg az autó viselkedése, rugózása, úttartása, fogyasztása a két gumi-felni kombináció esetén? Mielőbb várom válaszát!
Tisztelettel: Halász Zoltán
Kedves Zoltán,
Ha a költségek fontos önnek, akkor a kisebb a jobb. Ugyanis, csere esetén olcsóbb a gumi, kevesebbet fogyaszt vele az autó, az acélfelni is kevésbé sérülékeny. Sőt a komfortja is jobb az autónak a ballonosabb mérettel. A 16"-os aluval meg mennyivel jobban mutat a gép, de kinek számít ez?! Önnek...? (o: Amúgy mindkét abroncsméret nagyon kommersz, jó áron lehet bármelyiket beszerezni. És még a nagyobb sem kezelhetetlen még ezeken a silány hazai utakon sem. Mi lenne, ha megvenné 16"-os könnyűfémkerékkel, télre meg venne rá 15"-os lemezfelnit a hozzá való gumikkal? Én - ha hosszabb távon gondolkodnék az autóban - ezt tenném...
Üdv, Gumidoki
Érdeklődni szeretnék, hogy hegyvidéken élek és mozgok a kocsimmal.
Itt elég sokat esik az eső és a téligumi is kötelező. Átmeneti guminak melyik lenne jobb a sima nyári gumi vagy a négyévszakos?
Esős időben a négyévszakos gumi vagy a nyári gumi viselkedik jobban?
Kedves Levélíró,
A négyévszakos abroncsok mintázatuk jellegénél (többnyire forgásirányos, lamellázott, tagolt kialakításúak ezek) fogva általában jobban teljesítenek vizes útfelületen, mint egy hasonló minőségű nyárigumi. A szilika is nagyobb százalékban szerepel a keverékükben, ami szintén elősegíti a vizes tapadást. Én tehát-e felé terelgetném, ha engem kérdez. Márpedig ezt tette...(o:
Persze nem mindegy, milyen méretű abroncsokról beszélünk, mert a négyévszakosok "vadászterülete" jellemzően a 14"-16" /55-/80 kategória. Ha az autó sajátosságaiból adódóan ennél nagyobb és peresebb gumi kell önnek, akkor ez az opció nem él. Terepjárónál viszont megint széles a lehetőségek tárháza.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki,
az alábbi kérdésben szeretnék Önhöz fordulni:
egy 2009-es kombi Ford Mondeo 2.0 TDCI 140LE autó nyári gumijaival kapcsolatban. Continental Sportcontact 3 SSR 235/45 RF 17 97W EXTRA LOAD típusokról lenne szó.(defekttűrő kivitelű, peremvédős gumik) lehet e tengelyenként egyforma de elöl-hátul külön fajta (defekttűrő/nem defekttűrő) gumikkal használni az autót?
Köszönöm.
Kedves Levélíró,
Bár nyilván az az ideális, ha egyforma a mintázat körben, de a defekttűrő abroncsokra is ugyanaz a szabály érvényes, mint a hagyományos kivitelűekre, azaz lehet tengelyenként eltérő, de egy tengelyen azonos gumit használni, amennyiben azok minden paraméterükben passzolnak az autóra.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Tanácsot kérnék gumivásárláshoz: Suzuki Swiftemen esedékes lett a gumicsere, mivel keveset járok vele, nem szeretnék téli-nyári garnitúrát cserélgetni. Javasolták a télit, de gondolom, az egy nyár után már jelentősen elkopna, a négy évszakosról ismerőseim nincsenek jó véleménnyel. Nyári gumi esetén max.nagy hóban nem autózom.
Milyet vegyek?
Köszönettel: Csilla
Kedves Csilla,
Négyévszakost. (o:
Ami ugye nem olyan jó télen, mint egy téli, de sokkal biztonságosabb, mint egy nyári. Nyáron meg sosem lesz vele gond, sőt vizes úton még előnyös is lehet. A mai modern négyévszakosokat pont arra találták ki, ahogy ön közlekedik. Ebben a témában pedig a GoodYear mintázatai a legjobbak, azok között nézzen körül, lásd Vector 4 seasons!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki,
2009-es Toyota Avensis III (T27) kombira 8x18 alufelnit szeretnék tenni.(Rial Lugano) Milyen ET szám a megfelelő? Melyik abroncs méretet javasolja? 235/45 vagy 225/45? (A téli kerék 215/55 R17.)
Üdv:Gábor
Kedves Gábor,
A megfelelő abroncsméret erre az autóra 18"-ban a gyári 205/60 R16-ból kiindulva a 215/45 R18, vagy a 245/40 R18. Utóbbit kicsit "erősnek" érzem erre az autóra, én tehát az előbbit választanám, ami 7,0-8,5" szélességű felnire szerelhető.
A felni 5x114,3-as osztókörű és 60 mm-es középfuratú kell legyen, vagy erre kell szűkíteni tehermentesítő gyűrűvel. Az ET 8,0" szélességnél olyan 38-40 körüli értékkel egészséges Avensis III esetén. Megjegyzem a téli kereke sem igazán az autóra való gumimérettel fut, az ugyanis 17"-ban a 215/50 R17 lenne.
Üdv, Gumidoki
Tisztelettel,
Fiat Barchettam felnije 15-ös méret, használható egyszerre a 195/55, illetve a 185/55 méret is ugyanazon a felnin? Gondolkodom rajta, négyévszakos gumit válasszak, mivel keveset használom télen.
Mi az ön véleménye?
Kedves Levélíró,
Információim szerint a Barchetta kiviteltől függően futott 185/55 R15 és 195/55 R15 méretű gumikkal is gyárilag. Én azt javaslom, hogy azt az abroncsméretet kellene használnia az autóján, amivel az eredetileg volt szerelve. Amennyiben keveset megy télen, a négyévszakos gumi lehet egy jó irány, hiszen egy roadster alapvetően nyári használatra szánt autó. Mindkét gyári méretben talál sokféle négyévszakos terméket, ez nem gond. Ha rám hallgat, én a GoodYear allseason mintázatai felé terelgetném, azokban fog ebben a témában legkevésbé csalódni!
Üdv, Gumidoki
Nemrég cseréltettem le a nyári gumikat télire és otthon vettem észre, hogy a gumis nem jelölte be a kerekeken melyik hol volt, ezáltal nem tudom felcserélni tavasszal a gumikat, hogy egyenletesen kopjanak, sőt ami rosszabb forgásirányuk teljesen ismeretlen számomra. Egyetlen kiindulási alapom, hogy a két első kereket a felnire belülről rá szálló fékpor miatt megismerem, de itt vége a tudásomnak sajnos.Tulajdonképpen a kérdésem az lenne, hogy házilag meg tudom-e állapítani a forgásirányt vagy mehetek tavasszal gumishoz cseréltetni,és ott meg tudják állapítani helyes forgásirányát? Gumik típusa: Kumho Ecowing ES01 KH27 egy szezont futottak,kb. 3000 km körül.
Üdv:Zsolt
Kedves Zsolt,
Egyrészt a mai modern abroncsok gyártói egyre gyakrabban hangoztatják, hogy a forgásirány kellemetlen következmények nélkül felcserélhető termékeiken. Nyilván a szimmetrikus, vagy aszimmetrikus, de nem forgásirányos abroncsokra igaz ez. Ilyen a Kumho Ecowing ES01 KH27 is. Másrészt tapasztal szem (illetve kéz) meg tudja állapítani, milyen irányba futott egy korábban felszerelt abroncs. Bár a 3000 km-es futás nem túl sok ilyen szempontból, 8-10ezer után biztosabban meg lehetne mondani. Azért adjon egy esélyt a gumisnak! (o: De, ahogy az elején írtam, nincs különösebb gond, ha mégsem derül ki, melyik gumi milyen pozícióban volt.
Üdv, Gumidoki
Jó napot kívánok.
Érdeklődni szeretnék,hogy vettem egy 6j 4*100 14" acélfelnit és elbizonytalanodtam. Van nekem egy Ignisem, 175/60 14" gumi van rajta és nem tudom, hogy rá fog-e menni 6j-re.
Kedves Levélíró,
Először is az Ignisen 165/70 R14, esetleg 175/65 R14 a gyári abroncsméret, ezek mindegyike használható 6" széles felnin. Ha nem elírás a 175/60 R14, az nagyobb baj, mert ez a méret átmérőben nagyon kicsi erre az autóra. A megvásárolt acélfelni középfurata 54 mm-es? Ha nem, nem lesz jó erre az autóra. Ha az ET-száma túl nagy, szintén nem fog passzolni az Ignisre. Ezeknek utánanézett vásárlás előtt?!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki,
Az autómon a gyári gumi 205/60 R16 (Cruze). Vettem hozzá gyári mankófelnit, ami 16 colos, de sajnos nem volt abroncs hozzá raktáron. Elvileg 115/70 R16 kell rá.
Az a gondom, ez nagyon nem tűnik azonos magasságú guminak. Azt gondoltam, hogy mivel azonos a felniméret, a mankó guminak is ugyanolyan magasnak kell lennie, mint a nyári guminak. Elszámolok valamit, és mégis ez a megfelelő mankó abroncs a Cruze (Astra J)-hez?
(Egy helyen találtam ilyen gumit raktáron, és nem szeretném potyára megvenni.)
Előre is köszönöm!
Üdv, Gergő
Kedves Gergő,
Az autógyártók spórolási és hely- és súlytakarékossági törekvéseinek torzszülöttje a mankókerék. Általában az ajánlások szerint maximum 100km-t, legfeljebb 60-80km/h-ás sebességgel tehetünk meg vele. Ráadásul hajtott kerékre (nyilván összkerekes autóra ez nem érvényes) nem javasolt szerelni, pont az eltérő átmérője miatt. Az azonban tény, hogy sokkal jobban járunk vele, mint egy defektjavító spayvel...
Jól számolt tehát, a mankókerék kisebb átmérőben, mint a teljes értékű, 205/60 R16-os gumival szerelt kerék, ezért is a használatával kapcsolatos biztonsági megkötések. A mankókerékhez való felni pedig OK, hogy 16"-os, de keskenyebb jóval, mint az autó "rendes" 16"-os felnijei.
Üdv, Gumidoki
Sziasztok.
Van nekem egy 1994-es Cliom, 1.2-es RL. Gyári méret 155/70R13.
Tavasszal szeretnék venni egy alufelniszettet, szép kis nyárigumival. Amira gondoltam: 195/50R15.
Beférne alá?
Köszönöm a választ előre is.
Kedves Levélíró,
Nem. A 195/50 R15 bár nagyon olcsó és így vonzó méret, de átmérőben nagy erre a kis Cliora. Ide a 195/45 R15, vagy a 175/50 R15 a megfelelő méret, ha 15"-ban gondolkodunk. Én utóbbit praktikusabb választásnak találom; kevésbé vezetik meg a nyomvályúk, kevéssé sérülékeny és kevésbé "fogja vissza" az autót.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
A napokban beszéltem meg a gumissal, hogy új téli gumi szettet hoznak és szerelnek föl az autómra. Mikor elkezdték felszerelni észrevettem, hogy a gumi 2011-és évjáratú, igaz még nem használt. Ezután nem kértem a gumit. Kérdésem, hogy jogos-e a reklamációm, vagy teljesen elfogadott gyakorlat, hogy több éves, de nem használt gumikat értékesítenek új gumiként?
Köszönettel: D. A.
Kedves D.A.
Szíve joga, hogy egy 2011-es gyártású gumit nem vásárol meg, de tény, hogy megfelelő körülmények között tárolt 2 éves guminak az ég világon semmi baja sincs, teljes értékűnek tekinthető minden szempontból. Reklamáció az ön esetében tehát nem történt, csak a vásárlás hiúsult meg. Ha utólag látja a DOT-számot, majd ezután megy vissza a gumishoz, akkor sincs igazán mire alapoznia a reklamációját két éves gumi esetén. Az persze más kérdés, ha - mondjuk - 7 éves lenne az értékesített abroncs. Baja feltehetően annak sincs, de ott már a kereskedőnek illik az abroncs korára felhívni a vevő figyelmét, netán plusz kedvezményt adnia emiatt.. Az pedig a másik véglet, amikor a vásárló a fél éve gyártott abroncsot visszautasítja, mondván, hogy öreg; sajnos ilyet is láttam már.
A gyártók ajánlása egyébként általában az, hogy egy új abroncs 6-8 éves koráig teljes értékűnek tekinthető, azaz tudása nem csorbul. Más kérdés, hogy lehetőség szerint én sem szívesen vennék meg egy pl. 5 éves gumit, hiába vadonatúj...
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki.
Hóláncot kell vásárolnom Mazda CX-7-re, de sajnos nem tudom, hogy mind a négy kerékre kell vennem vagy elég kettőre?
Várom a válaszát.
Köszönettel: Zsolt
Kedves Zsolt,
Nem kell mind a négy kerékre vegyen hóláncot. Összkerékhajtású autóknál, ilyen a CX-7 is általában a gyártók az első kerékre javasolják a hólánc-pár felszerelését. Van pár kivétel, pl. az X-Drive hajtásrendszerű BMW-k, ott a hátsó kerekeken javasolt a hóláncok használata. Amennyiben az autója kézikönyve nem rendelkezik máshogy (nem hiszem), az ön esetében tehát csak az első kerekeket kell ellássa szükség esetén e továbbhaladást (és megállást) segítő téli kiegészítővel.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
A napokban cseréltem át az autómon a téli kerekeket amelyek mérete: 155/70R13 (az autó gyári mérete). A nyári szett mérete viszont 185/55R14, egy gumis ismerősöm azt mondta, hogy érdemes lehet futóművet állítani a csere után!
Én személy szerint nem érzem ezt szükségesnek, mivel semmi nem változott az autó futásában! Ön szerint mérvadó lehet a futómű állítás, vagy jól gondolom, hogy szükségtelen!
Még egy kérdés: hogyan tároljam a nyári kerekeket? Elfektetve egymáson, vagy egymás mellett állítva egészségesebb?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró,
Én nem igazán értem, miért kéne futóművet állítani gumicsere után? A futóművet időnként célszerű és ajánlott is ellenőriztetni, de ez nem kell egybeessen a szezonváltással. Ez utóbbinál inkább arra kell figyelni, hogy megfelelő váltóméretet válasszunk, ami passzol az autónkra. Ez itt a konkrét esetben - határeset-szagúan ugyan, de - megvalósul.
A tárolásra vonatkozóan azt tudom Önnek mondani, hogy komplett kereket egymásra fektetve ildomos tárolni, állítva nem, mert a kerék felnivel növelt saját tömege már deformálhatja a gumit pár hónap alatt. Illetve lehetőség van a felnit rögzítve falra függeszteni, vagy olcsón kapható kerékállványon tárolni az éppen pihenő papucsokat.
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
Az lenne a kérdésem hogy Chevrolet Aveon elfér-e a 185/65/14-es téligumi ha eddig 185/60/14-es volt rajta?
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Levélíró,
Nem jó az Aveo-ra a gyárinál eggyel nagyobb szériájú 185/65 R14, mert átmérőben annál határértéken túl nagyobb. A gyári méret téli alternatívája itt a 175/65 R14 lehet esetleg.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt TC!
A téligumi teszt cikket végigolvasva és a tesztértékeket átbogarászva kiválasztottam a számomra legjobban tűni típust. Ez lenne a tárgyban említett. Végig is bogarásztam tucatnyi oldalt, hogy megtaláljam a legkedvezőbb árat és miután megtaláltam meg is rendeltem.
Aztán a jött a hideg zuhany, hogy a termék nincs raktán és bizonytalan ideig nem is tudják beszerezni. Így egy másik oldalon próbáltam megrendelni és ott is ugyanezt a választ kaptam.
Érdekelne, hogy Önök szerint hogyan lehet az, hogy egy 2013-as tesztgyőztes gumit nem lehet beszerezni 2013 tele küszöbén? A keresett méret: 175/65/R14 82T.
Üdvözlettel, Gergely
Kedves Gergely,
Nos, pont azért, mert Európában sokan olvassák az ADAC-tesztet és gondolkodnak úgy, mint ön. Aki hamarabb kapcsolt, még be tudta szerezni a megfelelő méretet, aki később, már lehet, hogy idén hiába vár rá... Ki kell találnia egy B-tervet...(o;
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki,
Vettem egy használt Xsara Picassót, adtak hozá egy szett újnak kinéző téli gumit is. Ezeket mostanában rakattam fel, 185/65 R15 méretű Infinity Winter-Hero INF-046. Sosem hallottam a márkáról, illetve egy kis keresés után pont Te húzod le 2010-ben. Most, három év után van róla valami tapasztalat, vélemény? Használjam nyugodtan, vagy dobjam fel őket aukcióra és vegyek valami normális márkát?
Köszönöm szépen, Laci
Kedves Laci,
Nos, én továbbra sem vagyok túl nagy véleménnyel e kínai csodáról. Tény azonban, hogy többen megelégedéssel és probléma nélkül használják. Ám van olyan is, aki nem zárta a szívébe...
Én úgy gondolom, mivel ajándékba kapta, próbálja ki. Ha nem jön be, még mindig lecserélheti, de mi van, ha bejön?! (o: Így, vagy úgy írhatna majd nekem-nekünk a tapasztalatairól...!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt GumiDoktor!
A téli-nyári gumicsere alkalmával észleltem, hogy a 4 egyforma Nokian I3-as gumim közül az egyiken (jobb első) a teljes futófelületen elszórva, szabálytalan alakú, kráter szerű kagylós kb 2-2,5 mm mélységű kitöredezések jelentek meg. Van olyan ahol még csak elkezdődött a folyamat, a gumidarabka még a helyén van, de már csak egy kis részen kapcsolódik a futófelülethez. Kérdésem az lenne, hogy ez mechanikai sérülés-e, vagy gyári hibás a gumim?
Üdvözlettel: Sanyi
Kedves Sanyi,
Látatlanban ezt nem lehet eldönteni. Mindkettő lehetséges. Ha ön úgy látja, hogy abnormális a jelenség, forduljon az abroncs gyártójához garanciális bevizsgálási kérelemmel! Legfeljebb megnyugtatják, hogy nincs gyártási hibája a guminak és megmagyarázzák, hogy mi okozza a jelenséget...
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
Az lenne a kérdésem hogy Chevrolet Aveon elfér e a 185/65/14-es téligumi ha eddig 185/60/14-es volt rajta?
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Levélíró,
Nem jó az Aveo-ra a gyárinál eggyel nagyobb szériájú 185/65 R14, mert átmérőben annál határértéken túl nagyobb. A gyári méret téli alternatívája itt a 175/65 R14 lehet esetleg.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
6 hete vásároltam két új Hankook márkájú gumit az első kerekekre. 2,4 bar-ra fújtam fel őket. Azóta megtettem kb. 180 km-t, főleg városban. Most ellenőriztem a guminyomást, és 2,0 bar volt benne. Ellenben a hátsó kerekeken lévő 8 éves Pirelli abroncsok a 6 hét alatt semmit sem eresztettek. 2,2 bar van bennük. Korábban a sérülés miatt az első kerekekről leszerelt abroncsok sem eresztettek.
A kérdésem az lenne, hogy normális ennyi csökkenés egy új guminál? Vagy lehetséges lenne, hogy két selejt abroncsot kaptam? Vagy rossz márkát választottam?
Kedves Levélíró,
Nem választott rosszul, jó gumi ez, de valóban nem normális ez a nyomásvesztés, pláne, hogy a régebbi abroncsoknál ez nem tapasztalható. Csináljon még egy, legalább egy hetes tesztet, lehetőleg ugyanazzal a műszerrel megmérve előtt és utána a nyomásokat! Ha megint hasonló veszteséget tapasztal, vizsgáltassa meg a kerekeket a legegyszerűbb, kádba merítéses módszerrel! Lehet, hogy a felnik pereme kicsit oxidált, ami miatt szökhet a levegő. De ugyanígy a szelep is lehet ludas. Ha azonban egyértelműsíthető, hogy a gumiabroncs ereszt, kérjen garanciális bevizsgálást!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Seat Ibiza ST kocsimra vettem nemrég Barum Polaris 3 (185/60 R15 84T) típusú téligumikat. A gumik forgásirányosnak látszanak, legalábbis a laikus szemnek. A jelölt forgásirány azonban kicsit zavarba ejtett: ha a jelölés szerint rakom fel a gumikat, a kocsival előre haladva olyan nyomot hagyna mondjuk hóban, hogy a V alakú ékek csúcsa hátrafelé, a szárak előre néznek. Én pont fordítva gondolnám, megerősítené kérem, hogy melyik a helyes irány?
Köszönettel Péter
Kedves Péter,
Igen, a Polaris3 forgásirányos mintázat. A gyártó által az abroncs oldalfalán feltüntetett forgásirány a mérvadó természetesen. Logikusan belegondolva is úgy a jó, nem is értem igazán, ön miért gondolja fordítva...? Az ön logikája szerint minden forgásirányos, nyílmintázaton fordítva van a jelölés, pedig nem. A hóban a lamellák tapadnak elsősorban, a nyíl irányú minták és árkok viszont a vízkiszorításban játszanak döntő szerepet.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Van egy 2004-es Focus I-es 1,6-os motorral. 2005-ös Bridgetstones téli gumik vannak hozzá. Nem értek a gumikhoz, de mindenhol azt hallom, hogy pár évnél idősebb téli gumi veszélyes lehet. Ennek látszólag semmi baja, minden télen egy szó nélkül felrakták a gumisoknál. Kb. 40-50ezer km-t futhattak. Lehet, hogy ezek a gumik tényleg jók még, vagy el kellene gondolkozni egy új szett vásárlásán? Ha egy szervizben megkérdezem, a válasz nagy valószínűséggel az volna, hogy egyből újat, csak ott, csak náluk. Válaszát előre is köszönöm.
Üdv. Tamás
Kedves Tamás,
Az általános ajánlás - gyártótól függetlenül - az, hogy a gumiabroncsok 6, maximum 8 éves korukban vesztik el jelentősen frisskori tulajdonságaikat, azaz válnak csere éretté, kopásuktól függetlenül. Ezek a gumik pedig 8 évesek... Téli abroncsnál a használhatósági profilmélység-minimum 4 mm, ez alatt nem tekinthető "télinek" már a gumi, hiába készült eredendően annak. Summa summarum látatlanban nem tudok nyilatkozni a konkrét gumikról, nem tudom, milyen profilmélységgel bírnak, de koruk miatt maximum egy szezont javasolnám használni őket, nem többet.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Van egy Lancia Phedra egyterűnk (=Peugeot 807=Citroen C8) amin jelenleg 215/60 R16 méretű Goodyear Vector 4S gumik vannak (a felni mérete a kézikönyv szerint 7J). A kérdésem az lenne, hogy le lehet-e ezt cserélni _teherautó_ gumira, pl. 195/65 R16 méretű Goodyear Cargo Vector 2? A sebességindexe és teherbírása elvileg megfelelő (vagy nagyobb is), viszont a gumi maga olcsóbb és elvileg jobb teljesítményű: pl. a tapadása esős úton E(!) helyett B-s (a kötelező EU-s besorolás szerint). Okozhat ez valami problémát a műszaki vizsgán vagy bárhol?
Köszönettel: Gábor
Kedves Gábor,
Nem javaslom az ötletének megvalósítását! A C-s (kisteher) abroncsok ugyanis valóban "többet bírnak", de sokkal sprődebbek, rugalmatlanabbak és nehezebbek az ugyanolyan, vagy hasonló méretű személyabroncsoknál. Ha tehát nem szeretne egy "botlábú", felesleges terhelésnek kitett felfüggesztésű, fékrendszerű és hajtásláncú, illetve nem utolsó sorban többet fogyasztó személyautót, ne használjon rajta C-s abroncsokat! A 195/65 R16 méret egyébként megfelelő váltóméret lenne, de ebben nem fog találni személykivitelű gumit sajna.
Üdv, Gumidoki