Tisztelt Autódoktor!
2000-es évjáratú Nissan Almerára szeretnék gumit vásárolni. Az autó gyári mérete ha jól tudom:175\65R14 Keveset használjuk az autót és jelenleg is már hosszú évek óta Barum téli gumi van az autón ami elöregedett, így cseréltetni szeretnénk. Kedvező ár\érték arányú közép kategóriás gumit szeretnénk vásárolni. Tudna ajánlani gyártót-típust ebben a méretben?
Köszönöm válaszát: Péter
Kedves Péter,
Nem, rosszul tudja, a kérdéses Almera gyárilag 185/65 R14 gumikkal futott. Amennyiben bevált, nem rossz választás most sem a Barum aktuális téli mintázata, a Polaris3, sőt ár-érték arányban kiváló!
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
Volt egy 93-as Opel Vectra autóm és az eladás után megmaradt a téli gumi garnitúra: Good Year Ultra Grip 175/70R14.
Most vettünk egy Suzuki Ignist. Jelenleg nyári gumi van rajta, Continental 165/70R14 és a kérdésem az lenne hogy a megmaradt téli szett jó-e rá?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel Hipszki Zoltán!
Kedves Zoltán,
Nem, sajnos a megmaradt 175/70 R14 méretű abroncsok nem jók az Ignisre, átmérőben túl nagyok rá. Erre az autóra a 165/70 R14, esetleg a 175/65 R14 méretű abroncsok passzolnak.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Létezik-e olyan gyári új gumiabroncs aminek nincs a futófelületén az úgynevezett gumi haj, vagy gumi szőr, csak az oldalfalon? Szerintem, ha nincs a futófelületén akkor az abroncs már szerelve volt és futott már, bár maga az abroncs hibátlan újnak néz ki, de a profil mélysége ép csak 8 mm annak ellenére hogy téli.
Önnek mi a véleménye ?
Üdvözlettel :Attila
Kedves Attila,
Egyre inkább létezik. Ugyanis magára valamit is adó gyártó a gyártósor végén "trimmeli" a kész terméket, azaz "leborotválja" róla a vulkanizálás során keletkező gumiszőröket. Így téve kívánatosabbá az abroncsot a vásárló felé. Tehát azt mondhatjuk, hogy minél drágább (jobb minőségű) az abroncs, annál nagyobb eséllyel nem szőrös. Másrészt a modern téli abroncsok sajnos egyre kisebb profilmélységgel bírnak. Lehet szidni a gyártókat, hogy azért követik ezt a trendet, hogy minél hamarabb legyen csere érett a kopás miatt a gumi, de műszaki okai is vannak ennek. Az abroncsok iránytartása, kormányozhatósága nagyon szoros összefüggésben van a profilmélységgel (is). Ráadásul a nyárinál sokkal tagoltabb és lamellázottabb téli mintázatoknál fokozottan igaz ez. Ha túl nagy lenne a profilmélység, instabil, rosszul irányítható lenne vele az autó, ami ugye a kellemetlenségen túl igen balesetveszélyes dolog. Egy szélesebb, peresebb téli méretben tehát - sajnos, vagy nem - de nem elképzelhetetlen a 8 mm-es profil gyári, új állapotban sem.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt gumidoktor.
Lehetőségem nyílik alufelnit vásárolni egy X14NZ 2001-es Astra F Classicra.A választásom 7x16" ET35-ös felnire esett,195/45-ös gumival szerelve.Feltehetem az említett autóra,vagy inkább nem javasolja.
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel:Illés Tibor
Kedves Tibor,
Ez a két méretszám önmagában nem elég az egyértelmű igenhez, de ha a felni 4*100-as osztókörű és 56,5 mm-es középfuratú, akkor gond nélkül használható F-Astrán ez a gumi-felni kombó.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
2004-es évjáratú, 1000 cm3 Micrán a gyári felnire szerelt 165/70*R14 méretű köpenyek cserére szorulnak. Más autó után maradt 4 db 185/60*R14 nagyon jó állapotú köpenyem. Tisztelettel kérdezem, felhasználhatók-e ezek a Micrához?
Válaszát előre is köszönöm Pál
Kedves Pál,
Sajnos nem jók hozzá. A 185/60 R14 átmérőben határértéken túl kisebb, mint ami erre az autóra kívánatos volna. Valamint a szélessége miatt is határeset lenne a gyári 5" széles Micra-felnin. Javaslom, próbálja meg elcserélni megfelelő méretűekre ezeket a gumikat!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Nemrég vásároltam egy 1997-es évjáratú Honda Civic 1.6 VTI személygépkocsit, melyen a gyári alufelnik vannak, a gyári gumimérete elvileg 195/55 R15, ehhez képest jelenleg 195/60 R15 téli gumik vannak rajta. A kérdésem elsősorban az lenne, hogy nyári gumiból milyen váltóméretet tudnék találni ehhez a típushoz, mivel a 195/55-ös prémium gumikból elég kicsi a választék ennek megfelelően irreálisan drágák is. Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: István
Kedves István, B
evett és bevált gyakorlat a 195/55 R15 helyett téliben a 185/60 R15 használata. Átmérőben ugyan valamivel nagyobb annál, de még határértéken belül, azaz semmilyen gondot nem okoz a használata. Ezt javaslom önnek is!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Opel Corsam gyárilag 155/80 R13 gumival van szerelve. Kérdésem, hogy lehet, szabad e erre a felnire 175/70 R13 gumit tenni?
Üdvözlettel: Gergő
Kedves Gergő,
Rövid és tömör válaszom: igen!
A 175/70 R13 átmérőben megfelel a 155/80 R13-nak és még éppen használható a C-Corsa 5,0" széles gyári felnijén.
Üdv, Gumidoki
Hello,
Nissan Almera autóm idén 8 éves, a pótkerék 2005 évjáratu, még soha sem használt. Tekintve, hogy a nap soha nem érte, defekt esetén még biztonsággal használható, vagy már túl öreg ? Tökéletesnek néz ki, nincsenek rajta hajszálrepedések.
Üdvözlettel, Tamás
Kedves Tamás,
Kevés ember foglalkozik a pótkerékkel, mindaddig, amíg egyszer szüksége lesz rá és ha állapota miatt nem alkalmas a használatra, akkor kész a baj. Értékelem, hogy önt foglalkoztatja ez a kérdés! Amennyiben tényleg olyan állapotú a pótkerék, ahogy leírta, nincs miért aggódnia. A biztonság kedvéért kenje be glicerines gumiápolóval, állítsa be a megfelelő nyomást benne és tegye vissza a helyére, hogyha kell, bevethető legyen!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Ford Mondeo 2.2 TDCI-hez vívódom, hogy vegyek 4 db új Barum Bavarius 3-at vagy inkább Dunlop SP Sport Maxx RT 2 db új és 2 db 1 éves 6mm-es használtat. Még kb 3 évig tervezem használni az autót és 40-50 000 km-t fogok vele menni. Árban ugyanott van a kettő, melyiket érdemes inkább?
Üdvözlettel: J.
Kedves J,
Én a biztosra mennék és megvenném a vadiúj, 4db egyforma Bravuris3-ast. Jó kis középkategóriás Conti-csoportos termék ez, van rá garancia, egyforma a négy. Több benne a potenciál szerintem és normál használatban nem jön ki a különbség a prémiumtermékhez képest.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki,
Az lenne a kérdésem, hogy mennnyire ártalmas a gumiknak felniről le/felszerelgetés? Érdemes inkább egy külön felni garnitúrát venni a téli gumikhoz? (azon túl, hogy a télire váltás úgy nyilván olcsóbb)
Köszönettel, Péter
Kedves Péter,
Amennyiben a szerelés szakszerűen van végrehajtva, elvileg nem károsítja az abroncsperemet. Ám emberek csinálják ezt a műveletet, így benne van sajnos a hibalehetőség, a sérülésveszély, pláne mikor pörög a szezon. Minél peresebb, merevebb oldalfalú az abroncs és szélesebb a felni, annál inkább igaz ez.
De pl. a defekttűrő (runflat) abroncsokat, vagy pl. a versenygumikat nem javasolt egyáltalán szerelgetni a fokozott sérüléskockázat miatt. Szóval általánosságban elmondható, hogy biztonságosabb és hosszú távon kifizetődőbb a komplett, megszerelt kerekek szezononkénti cseréje. Defekttűrő gumiknál meg egyenesen ajánlott.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Nemrégiben vásároltam egy 2001-es Skoda Octavia Elegance 1,9 TDI-t, amelyen a 4 keréken 3 különböző márkájú, mintázatú és korú gumiabroncs található. (A teljes értékű pótkeréken egy 4. féle gumi van.) Gyakorlatilag csak a méret egyforma. A hátsó kettő azonos, viszonylag jó állapotúak, de valamilyen számomra ismeretlen, alighanem kínai gyártó termékei.
Az autóval évente néhány alkalommal Anglia-Magyarország viszonylatban utaznánk, ezért biztonsági szempontból fontosnak gondolom az abroncsok cseréjét. Korábbi autómon még Magyarországon külön nyári és téli garnitúrát használtam, most azonban csak egy-egy karácsonyi hazaút miatt nem éri meg külön téli garnitúrát vásárolni.
A kérdésem: Mi a véleménye a 4 évszakos abroncsokról?
Ezt néztem ki: Michelin Energy Saver - 205/55 R16 91H - All Season Tyre Téli időszakban Ausztriában, Németországban használhatom-e, vagy kizárólag téli gumival közlekedhetek?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel István
Kedves István, A leírás alapján valóban célszerű egy abroncsváltás. Lehet jó irány a négyévszakos abroncs, de ebben az esetben a GoodYear termékeit javaslom szemrevételezésre. Évek óta megbízhatóan az élvonalban vannak, ebben a kategórában nem vennék mást. Ráadásul a négyévszakos abroncsok vizes útfelületen is általában jobbak a nyári mintáknál, cserében kicsit zajosabbak lehetnek, de hát valamit valamiért. A jelen szabályzás szerint az osztrák hatóságok az abroncs oldalfalán lévő M+S felirat meglétét és a minimálisan 4 mm mély profilt követelik meg. A négyévszakos abroncsokon az M+S felirat ott van, a profilmélység pedig a kopottságtól, illetve használtságtól függ. A lámpa tehát zöldre váltott...! (o: Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
BMW 318 E46-om van! Gyári ültetett sportváltozat! A nyári felnin/gyári 205/55R16 gumi van, a teli felnin195/65R15 teli gumi van! Szeretnek egy kicsit magasabb gumikat venni, ami gond nélkül elfér, és nem ér hozza semmihez! Milyen méretet javasolsz?
A segítséget előre is nagyon köszönöm!
Kedves Attila,
Nem javasolom az eltérést az - ön által is írt - gyári abroncsméretektől. Pláne egy precízebb, hegyezett gyári sportfutóműnél. Ha tehát magasabb abroncsokat szeretne, autót kell váltania, ez a szomorú helyzet...
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Tavasszal lecseréltem a téli gumimat Fulda Carat ( 205/60 R15 ) 90 % -os ( 7 mm) gumikra. Olyan zajos volt, hogy kénytelen voltam lecserélni. Vettem 70 %-os( 5 mm-es) Goodyear Eagle NCT 5 gumikat. Ugyanúgy zúg, de más sebességtartományokban! Ujat az évi 3000 km használat miatt nem érdemes vennem. Mit tegyek? Milyet javasol a fenti méretben? Talán Dunlop?
Nándi
Kedves Nándi,
Valószínűleg nem voltak egyenletesen kopva a vásárolt használt gumik, lehet nem véletlenül cserélték le őket 90%-os állapotban. A fűrészfogas kopás gyakori jelenség a mai modern autóknál, azok futómű-beállításainál. Könnyen beleszaladhat, aki nem tudja, mit kell nézni egy használt abroncson. Így pedig eléggé zsákbamacska jellegű a történet. Így lesz az olcsó(nak hitt) gumiból bosszúság.
Én sosem támogattam a használt abroncs vásárlást, de tudom, a pénz nagy úr és vannak tényleg nagyon jó vételek is olykor. Ha nem ért hozzá, ami természetesen nem szégyen, mutassa meg megbízható hozzáértőnek a vásárlásra kinézett portékát, hogy nagyobb eséllyel kerülje el a korábbi kellemetlenségeket! Ne csak a mintázat neve legyen a lényeg, sokkal inkább az állapot!
Üdv, Gumidoki
T.Gumidoki
Vettem 4 jó állapotú használt téligumit. A gumikon címkével volt jelölve hogy hová volt felszerelve de nem volt megjelölve hogy volt a felnin,így nem tudni mi volt az eddigi forgásirány. Esetleg a gumi kopásából lehet-e erre következtetni? Amennyiben nem tudom megállapítani eddig merre forgott használhatom-e biztonságosan a gumikat? Természetesen nem kötött forgásirányosak.
Köszönöm válaszát
Kedves Levélíró,
Biztos, hogy nincs a gumikon az eredeti forgásirányt mutató, krétával rajzolt nyíl a címkéken kívül? Ha nincs és semmilyen módon nincs jelezve ez a tény az abroncsokon, akkor bizonyos futás (kopás) után szakértő szem (kéz) meg tudja állapítani, merre foroghattak ezek az abroncsok. Én sajnos itt a virtuális térben ebben nem tudok önnek segíteni, keressen fel egy tapasztalt gumis szakembert, vagy szervizt!
Egyébként, ha nem sokat futottak ezek az abroncsok, akkor abból sem lesz baj, ha netán fordítva kerülnek majd felnire és az autóra. A mai modern abroncsoknál azt hangoztatják a gyártók, hogy a forgásirány akár több ezer kilométeres futás után is "büntetlenül" változtatható...
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
2008-as Citroen C3 (1.4 HDI)autómra alufelnit szeretnék föltétetni. Gyári gumi és felniméretek: 175/65/14, 5,5X14 , ET:24 Az alufelni méretei: 6,25X14, ET:35 az említett 175/65/14-es gumikkal. Megengedhető?
Üdvözlettel: András
Kedves András,
Megengedhetetlen!
Két okból is. Egyrészt a 6.25"-os felni túl széles a 175/65 R14-es abroncsmérethez. Másrészt a 35-ös ET-szám is túl sok ehhez az autóhoz, pláne ilyen széles felninél. Szóval nem passzol ez a felni az autójára.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Nekem van csak 3db Hankook Ventus Prime típusú gumiabroncsom, mert a 4. javíthatatlan lett. Most találtam egy eladó 7.5mm-es abroncsot csak a jelzése 91H az enyémeknek pedig 91V, a kérdésem az lenne fel tehetem e az autóra így? A másik kérdésem, hogy az enyémek 5.5mm-esek így befolyásol e valamit ez a mm-beli különbség?
Üdvözlettel: Tibi
Kedves Tibi,
Használat szempontjából hátsó keréken még elmenne ez a negyedik abroncs párban egy régivel. Első tengelyen viszont gondot okozna. Elhúzna a profilmélység különbsége, illetve az eltérő sebességindexből következő szerkezeti különbségek miatt, sőt (kanyarban, fékezésnél...) instabillá is válhat emiatt az autó. Ezt a megoldást csak nagyon átmenetinek tudom elképzelni csak, de leginkább nem javaslom. Ugyanis a jogszabály szerint sem megfelelő ez a megoldás. Ide vagy egy TELJESEN ugyanolyan méretű abroncs kéne, mint a többi három, vagy ha olyat nem talál már, kettő szintén teljesen egyforma - az autóra méretben megfelelő - bármilyen abroncs.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki,
LPG-s 2006-os Fábiámhoz keresek mankókereket, gyári felni van rajta, most 185/60/R14 gumikkal. Két gumis is elhajtott, hogy erre nem létezik, mert 5x100-as osztókörrel ilyen kicsi nincs, meg az agymérete is extra, ne is keressek, stb. A neten külföldi oldalakon láttam gyárit, de aranyárban van. A hazai apróhirdetésekben láttam "VW 5x100" mankókereket, de a gazdája se tudja, pontosan melyik típusra jó. Kérdésem: milyen feliratnak/számnak kell rajta lenni, hogy nyugodt szívvel megvehessem?
Köszönettel: Jocó
Kedves Jocó,
Arra kell figyelni, hogy az osztókör mindenképpen 5x100 legyen, a középfurat pedig 57 mm átmérőjű. Az ET a felni szélességétől függ. Szerintem nem létezik mankókerék egyébként az ön autójához, csak rendes méretű pótkerék.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
van a családban egy 1993-as Mazda 121-ünk (1,3 16 szelepes, 75 lovas), aminek eredetiek még a 13-as lemezfelnijei, gumiszettbõl is talán a másodikat használja. 21 év alatt 115 ezer km került bele, szóval a futásteljesítmény alapján még nem feltétlenül lenne indokolt a csere. 4 évszakos gumival használjuk, mostanában egy év alatt néha 1000 km-t sem fut. A jobb elsõ felni egy járdaszegélynek való nekicsúszás miatt erõsen sérült (azóta minden kerékfordulatkor ki akarja tépni a kormány az ember kezébõl), azt mindenképpen cserélni kell. A kérdéseim a következõk:
1. Tudom, hogy 13 colos felni kell rá, de sajnos pontos paramétereket nem nagyon találtam (szélesség, ET stb). Milyen felni való rá?
2. Érdemes-e lecserélni mindegyik felnit? Majdnem 21 éve futnak, nagyrészt Budapesten. Vagy elég lehet egy centírozás, kiegyensúlyozás?
3. A kopottsága és a futásteljesítménye nem indokolja a cserét, viszont 10 évesek rajta a gumik. Lecseréljem azokat is? Ha igen, milyenre? A 4 évszakos gumi eddig is jó volt, telente sokat mondok, ha 100 km megy bele, az is inkább enyhébb idõben.
4. Ha megteheti, tudna ajánlani olyan áruházat, ahol nem kell ráköltenem az autó piaci értékét az új kerekekre?
Válaszát köszönöm, üdvözlettel, Tamás
Kedves Tamás,
Válaszaim a következők:
1. A katalógus szerint '96-ig 1.4-es motorral volt szerelve ez a kisautó, '96. után jött a Ford Fiesta alapú 1.3-as motor. A két generáció felniméretei eléggé különböznek. Ha az öné valóban '93-as, akkor 4,5J*13" 4*100*54 mm ET45 méretű, míg '96. utáninál 5J*13" 4*108*63,3 ET43,5 a lemezfelni helyes mérete. Nagyon nehéz ilyen korú autóhoz 1db felnit találni, lehet, szettben könnyebben talál majd.
2. Ha egyébként a többi felni nem roszdás, nem ereszti a levegőt, akkor nem indokolt cserélni őket. Kérdés - hogy amint előbb írtam - talál-e eladó 1db felnit?
3. 10 évesen bizony kopástól függetlenül cserélendők az abroncsok. Új abroncsokkal észrevehetően jobb lesz az autó viselkedése, meglátja!
4. Nem feltétlenül webáruházat ajánlanék, inkább azt javaslom, keressen rá az abroncsméret árára (pl. "145/80 R13 ár"), a találatok között lesz olyan, ami ár szerint listázza a termékeket (pl. árgép), így azon keresztül eljuthat az árusítóhelyhez is könnyedén.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
1999-es évjáratú Swift Sedanomra szeretnék nyári guminak felnit vásárolni, jelenlegi meglévő acéltárcsákra pedig a télieket szerelném. Tanácsát kérném hogy maradjon a mostani 13-as méret, vagy nyugodtan válthatok 14-es méretre (a nyári gumik csere érettek). Mire figyeljek vásárláskor? A nagyobb felni mivel jár? Nem vagyok járta a témában, milyen típusú felnik a legmegfelelőbbek számomra?
Köszönettel: Zsolt
Kedves Zsolt,
Ha az jobban tetszik, nyugodtan válthat felfelé egy méretet. Ebben az esetben 165/60 R14-es abroncsokra lesz szüksége, valamint 4*114,3-as osztókörű és 60 mm-es középfurató felnire 45 körüli ET-vel. Nagy meglepetésre nem kell számítania, még a 14"-os méret sem jár említésre méltó hátránnyal egy '99-es Swift esetén. Felni lehet lemez, vagy könnyűfém. Utóbbiak drágábbak, sérülékenyebbek, de szebbek.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Kérem szíves válaszait az alábbi kérdéskörben:
A G Astra négyéves nyári gumijai (DUNLOP SP SPORT 2020 E, 195/60R15 88H, nem kötött forgásirányúak) kb. 19 ezer km-t futottak, az azokkal azonos típusú és életkorú pótgumi 0 km-t. Az egyik első gumi defektes lett, és parkolás közben teljesen leeresztett. Az elindulás után kb. 150-200 m-t gurult, amíg a defekt kiderült, és a pótkerékkel helyett cserélt. A defektes gumit a gumiszerelő műhelyben gombával megjavították, és futásra alkalmasnak mondták.
Kérdéseim:
1. Szabad-e ezt a 150-200 m-t laposan futott és gombával javított gumit használni?
2. Ha nem, szabad-e ezt a gumit, pótkeréknek félre tenni?
3. Ha igen, szabad-e a mostani 0 km-t futott pótkereket az egyik 19 ezer km-t futott ép gumival párban (egy tengelyen) használni?
Válaszát köszönöm. Üdvözlettel Imre
Kedves Imre,
Válaszaim a következők:
1. Sajnos látatlanban ezt nem tudom, meg kellene hozzá vizsgálnom a gumiabroncs oldalfalát, főleg belül, a légzárónál, van-e és ha igen, milyen mértékű sérülés? A gumis remélhetőleg ezt megtette a javítás előtt, így bízzunk benne, hogy a gumi gombával javítva biztonságos használatra kész.
2. Ha nem (lenne) használható az abroncs az oldalfali legyaloglás miatt, akkor értelem szerűen pótkeréknek sem alkalmas.
3. Igen, de inkább hátsó keréken. Mivel így kiküszöböljük a profilmélység-különbségből adódó elhúzás lehetőségét.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Van nekem egy utánfutóm, amit elég ritkán használok, többnyire az udvarban áll. Most cseréltem rajta gumikat (4 darab), és nem tudom, hogy a gumik a hosszas egy helyben állás miatt tönkre mehetnek-e. Reális az aggodalmam, hogy a statikus helyzetben az üzemi nyomásra fújt gumik tönkremehetnek (szálszerkezetre gondolok)? Kb 600 kilogramm az utánfutó önsúlya.
Ha igen, hogy érdemes gondoskodnom a gumikról? Az alábakolás elég macerás. Vigyem el "sétálni" néha a futót? Segítségét előre is köszönöm.
Üdv Gábor
Kedves Gábor,
Nem hiszem, hogy a guminként 150 kilogramm statikus terhelés olyan nagy kárt tenne bennük, feltéve, hogy a nyomás bennük megfelelő. Ám nem haszontalan, ha sok állás estén túlfújja a gumikat, akár három barra. Persze a sétáltatás is javasolható ötlet, a gumiknak az állás a legrosszabb, ez egyértelmű. Csak használat előtt ne felejtse el visszaengedni őket üzemi nyomásra!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Felni agyfurat bővítés mennyire ajánlott? Átmérőben ~2mm-ről lenne szó, normálisan forgácsoló műhelyben lenne bővítve. Természetesen tudatában vagyok, hogy minden gyári méret módosítás gyengíti a felnit, de mi a tapasztalat ebben a témában? Érdemes megcsinálni, vagy keressünk megfelelő méretet?
Előre is köszönöm válaszát, Üdv, Ati
Kedves Ati,
Ahogy ön is írja, nem a legjobb út ez, de a gyakorlat azt mutatja, hogy járható. Ha megfelelő eszközökkel, precízen van kivitelezve, nem lehet műszakilag gond az agyfurat 2 mm-rel nagyobbá marásából.
Hozzáteszem műszaki vizsgára nem előnyös ilyen módon alakított felnikkel érkezni és az NKH sem értékeli jól az ilyen akciókat!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki,
Vettem egy használt Xsara Picassót, adtak hozá egy szett újnak kinéző téli gumit is. Ezeket mostanában rakattam fel, 185/65 R15 méretű Infinity Winter-Hero INF-046. Sosem hallottam a márkáról, illetve egy kis keresés után pont Te húzod le 2010-ben. Most, három év után van róla valami tapasztalat, vélemény? Használjam nyugodtan, vagy dobjam fel őket aukcióra és vegyek valami normális márkát?
Köszönöm szépen, Laci
Kedves Laci,
Nos, én továbbra sem vagyok túl nagy véleménnyel e kínai csodáról. Tény azonban, hogy többen megelégedéssel és probléma nélkül használják. Ám van olyan is, aki nem zárta a szívébe... Én úgy gondolom, mivel ajándékba kapta, próbálja ki. Ha nem jön be, még mindig lecserélheti, de mi van, ha bejön?! (o: Így, vagy úgy írhatna majd nekem-nekünk a tapasztalatairól...!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki,
Sajnos az elmúlt tél nem volt igazi tél, így nem tudtam rendes körülmények között kipróbálni a lent említett téli gumit (aminek elírtam a típusát, nem 046, hanem 049). Egy biztos, a gumi baromi hangos. Minden sebességtartományban uralja a menetzajokat, búg, mint amikor montenbájkkal tekerek. Persze meg lehet szokni, de kezdetben nagyon furcsa volt, a nyári Kléberekhez képest sokkoló a különbség. Hóra, jégre nem nagyon tévedtem vele, nedves úton próbáltam. Sosem hozott ijesztő szituációba, ami feltűnt, hogy nedves úton emelkedőn álló helyzetből túl könnyen elpörög. Ezektől eltekintve nem volt vele baj, bár sosem próbálgattam a határait, nem nagyon mentem vele gyorsabban 110-nél. Low budget autózáshoz, ésszerűen használva szerintem oké, csak fejebb kell tekerni a hangerőt a rádión. :-)
Üdv, Laci
Kedves László,
Nagyon köszönöm értékes visszajelzését, engedelmével közkinccsé tesszük!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor.
Felnicserét tervezek az autóimon, és bár az egyiknek elég gyakori az osztóköre (4x100), a másiknak másiké már kevésbé (5x114.3) A kicsi hétvégi játszós autóm kerekei többnyire hegyi szerpentineken kapnak erős oldalterhelést a kanyarokban, míg a nagy diesel kombim inkább az autópályás nagy tempóban. A kérdésem ennek fényében az lenne, hogy lehet mozgó kúpos csavarokkal teljes biztonsággal rögzíteni a kerekeket a fent említett helyzetekben.
Mehet akár a 4x98-as lyukosztás a 4x100 helyett valamint az 5x112-es az 5x114.3-as ha az új felnik minden egyéb paraméterben stimmelnek az autókhoz.
Köszönettel: István
Kedves István,
Rövid és tömör válaszom az, hogy igen. Az excenteres csavarok teljesen megfelelnek a funkcióiknak, nyugodt szívvel használhatók. Persze, mint mindig, most is leírom, hogy a mérethelyes (pontos osztókörű) felni a legprecízebb megoldás.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
3 hete vettem egy 2007-es Toyota Corollát márkakereskedésből garanciával (Toyota extracare). Az autó állapotlapján az szerepelt, hogy az abroncsok 40%-osak. Csakhogy amikor jobban megnéztem, akkor vettem észre, hogy kicsit repedezett a felszíne és 2006-os gyártású a gumi. A profilja még jó, de nyáron hosszabb útra készülök és kicsit félek tőle. Michelin Energy abroncsokról van szó. Van-e alapom reklamálni, mondván attól még hogy a profilja 40%-os de a gumi régi, akkor azt nekik jelezni kellett volna?
Előre is köszönöm, István
Kedves István,
Feltehetően ezek az autó eredeti, gyári abroncsai még. Én egyetértek Önnel, ha már állapotfelmérésen estek át a gumik is, akkor "illett" volna felhívni a kedves ügyfél figyelmét a kopottság mértékén túl az abroncs általános állapotára és korára is. Próbálja meg ezt szóvá tenni, hátha elér vele valamit! Egy nyolc éves abroncs gyártótól és profilmélységtő függetlenül egyébként is csere érettnek mondható.
Üdv, Gumidoki