Totalcar Vakbarát Hírportál

Mekkora alufelnit tehetek a 206-osra?

2015. március 22., 08:22 Módosítva: 2015.03.22 08:22
1

Kedves Gumidoki.

2004-es Peugeot 206-ra szeretnék venni 15"os alufelnit. Mekkora az ideális et szám ehhez az autóhoz? Valamint mit jelent az például hogy 5.5j14?

Köszönöm.

Kedves Levélíró,

Az 5,5J*14" így értelmezendő:

5,5 = a felni szélessége colban megadva

J = a felni pántszarv kialakítására utal

14" = a felni peremátmérője, azaz ilyen colos abroncsot szerelhet rá.

A 206-oshoz 4*108-as osztókörű, 65 mm-es középfuratú (vagy erre az átmérőre tehermentesítő gyűrűvel szűkített) felni kell. Legoptimálisabb egy 6,5"-os szélességnél az ET15-20.

A javasolt gumiméret pedig a 185/55 R15, ami egyébként e Peugeot-típus gyári, homológ abroncsmérete.

Üdv, Gumidoki

Érdemes-e erősített oldalfalú gumit venni:

2015. március 19., 11:19 Módosítva: 2015.03.19 11:19
1

Tisztelt Gumidoktor!

Lehetőségem van sima és erősített oldalfalú kivitelben is új nyári abroncsot venni a 215/45R17-es méretben. Kérdésem, hogy mi lenne az előnye (talán a peres kivitel miatt kevésbé sérülékeny) illetve hátránya (komfort romlása) az erősített kivitelnek?

Az autó könyve amúgy a sima verziót írja elő. A konkrét kiszemelt típus GY F1 A2.

Köszönöm a választ. András

Kedves András,

Semmilyen előnye nem származik, ha ugyanabból a méretből az erősített kivitelt veszi meg, ha az autó paraméterei egyébként nem "kívánják" ezt meg. Sőt, az XL-es abroncs a benne lévő több "anyag" miatt valamelyest nehezebb, ami növeli a rugózatlan tömeget, így kicsivel jobban igénybe veszi a felfüggesztést, növelheti a fogyasztást, visszafoghatja az autót. Nüansznyi különbségek ezek, sokszor nem is érzékelhetők igazán.

Ha esetleg azzal a reménnyel kacsingat az erősített abroncs felé, mert vélhetően jobban bírja majd a rossz utakat, ki kell ábrándítanom, sajnos nem ilyen egyértelmű az összefüggés.

Nagyjából ez a válaszom a kérdésére. Üdv, Gumidoki

Altenzoról tudunk valamit?

2015. március 17., 11:18 Módosítva: 2015.03.17 11:18
1

Üdvözlöm!

Nyárigumi vásárlás előtt állok, a gyári méretű gumi:215/50 R17-es. Nyilván próbálok olcsóbban jót választani, normál  vezetési stílusomhoz, és a dízel Mazda 6-os autómhoz.

Rátaláltam az Altenzo nevű ausztrál gumira, de tesztet még nem tudtam róla olvasni, ezért szeretném Öntől kérdezni, hogy van-e valami tapasztalata, milyen gumi ez a Sport Comforter? Egy biztos: féláron van a prémium Conti, Michelin, Bridgestone... árához képest!

Arra gondolva, hogy ott sokkal nagyobb teljesítményű autók vannak, a nyár is sokkal forróbb mint itthon, és gondolom minőségbiztosításuk is van...csak látnék egy jó tesztet róla! Várom megtisztelő válaszát!

Tisztelettel: Sándor

Kedves Sándor,

Nem ausztrál, hanem kínai gumimárka ez. De őszintén megmondom semminemű tapasztalatom nincs a termékeivel kapcsolatban. Nehéz ügy ez.

17"-os méretben azért már nagyon nem mindegy, mit tud az abroncs. Én hamarabb vennék pl. Barumot, ha már ennyire árérzékeny a dolog. De leginkább valami jobb nevű másodmárkát, mint pl. a Semperit, vagy a Fulda. Azok azért már jó, megbízható gumik. És még mindig jóval olcsóbbak, mint a prémiummárkák termékei.

De szinte bizonyos, hogy a Falken-Toyo színvonal alá semmiképpen nem adnám. Hangsúlyozom, ebben a méretben. Nyilván más lenne a szitu egy 14"-os abroncs esetén.

Üdv, Gumidoki

Megrepedtek a központosító gyűrűk

2015. március 11., 15:49 Módosítva: 2015.03.11 15:49
1

Tisztelt Gumidoktor!

2002-es évjáratú "régi" Swiftemhez vásároltam 2 éve újonnan egy alufelni garnitúrát + 4 új gumit. A kerekek méretei: 185/55R14! Nagyon vigyázok rájuk, a mai napig sérülésmentes a szett. Amikor megrendeltem, a webáruház küldött a csavarok mellé központosító gyűrűt is! A

tavalyi évben viszont nagyon zavaróan elkezdett 100km/h felett rázni a kormány! Elvittem centíroztatni, meglepetésemre egy gramm súly nem kellett egyik kerékre sem. A problémát elnapoltam az idei évre, és most vettem észre a nyári kerekek ápolása közben, hogy a 4db központosítóból 2db végig van repedve! Elképzelhető, hogy a központosító gyűrűk megrepedése okozta e a kormány rázását?

A másik gondolatom az, hogy a nyári-téli csere után novemberben lett cserélve a bal eső lengőkarom (trapéz)... ez befolyásolhatta e vajon? A téli szettem (gyári O.Z, 155/70R13) még pályatempó felett sem rázza meg a kormányt egy picit sem! Ön szerint hol lehet/lehetett a hiba?

Válaszát előre is köszönöm! Z

Kedves Z,

Nagyjából meg is válaszolta a kérdését. A tehermentesítő gyűrű szerepe ugyanis pont az, hogy központosítsa a kereket az agyon, míg a csavarok rögzítenek "csak". Ha ez pl. a gyűrű hiányából, vagy hibájából nem történik meg, simán okozhat vibrációkat, pláne, ha az első kerekekről beszélünk.

Érdemes még azért végigpörgetni az alufelniket is, mert a körültekintő használat ellenére is könnyen bekövetkezhetett valamelyiken egy kátyú okozta deformáció, ami hasonló jelenségeket okoz. A lengőkart kizárom, ezt támasztja alá az is, hogy a téli szettel semmi hasonló jellegű gondja nem volt.

Üdv, Gumidoki

Roomster felni az Octaviara

2015. március 10., 10:06 Módosítva: 2015.03.10 10:06
1

Tisztelt Gumidoktor,

Érdeklődnék, hogy 2001-es Octavia I. személyautómra passzol-e gyári Roomster felni? Jelenlegi felni paraméterei: 6.5x16 ET42 Roomster felni: 6.5x16 ET43 Az osztókörben és az agyátmérőben megegyeznek?

Köszönettel: Sziga

Kedves Sziga,

Nem látom semmi okát, ami meghiúsíthatná ezt a cserét. A szélesség ugyanaz, az 1 mm-es ET-eltérés nem oszt, nem szoroz, az osztókör és középfurat pedig mindkét autó esetében 5*100*57. Valamint nem tudok semmi egyéb felni-kialakítási (pl. fékek miatt) különbségről a két Skoda-típus esetében, ami gondot okozhatna a kerék felszerelésénél, használatánál.

Üdv, Gumidoki

Mankókerék a Bravóra

2015. március 5., 15:32 Módosítva: 2015.03.05 15:32
1

Kedves Gumidoki,

2008-as 1.4 Tjet Bravo-hoz keresek mankókereket. Gyárilag javítókészlettel jött ki az autó, ami sajnos már üres, és nem tudom hol lehet feltöltetni. A téli gumi méret 195/65R15 a nyári 225/45R17.

Hosszabb utakra vásárolnék egy mankókereket, ami kényelmesen elfér a csomagtartóban, de nem tudom mekkora méretet vegyek. Segítségét előre is köszönöm!

Üdv: K. Ákos

Kedves Ákos,

Nem tudom, hogy a Bravo-ra való felnivel készül-e, de pl. egy 125/80 R17 méretű mankókerék átmérőben jó lehet önnek. A Continental-nál kellene érdeklődnie, ők a legnagyobb gyártói a szükségpótkerekeknek.

Üdv, Gumidoki

Teherautógumi a személyautóra

2015. március 3., 10:59 Módosítva: 2015.03.03 10:59
2

Tisztelt Gumidoki!

Most egy Opel Vivarom van 195/65/R16C abronccsal. Tervezem egy Peugeot 5008, vagy Citroen C4 Grand Picasso vásárlását a 2011-es évjáratból.

Ön szerin fel tudom használni a fenti C-s téli abroncsot az új kocsihoz?

Kedves Levélíró,

Egyértelműen nem. Egyrészt átmérőben túlságosan (mintegy 2 cm-rel) nagy az említett PSA-típusokra, amelyek 215/55 R16-os gyári méretekkel futnak.

Másrészt a C-s abroncs személyabroncsnál sokkal robusztusabb szerkezete és nagyobb súlya komoly kárt tehetne a felfüggesztésben, továbbá olyan "komfortot" adna, mint egy fakerekű szekéré.

Üdv, Gumidoki

Milyen gumit vegyek előre?

2015. március 2., 16:47 Módosítva: 2015.03.04 11:17
2

Kedves Gumidoktor.

Az autóm húzott egyik irányba. A probléma már orvosolva lett, viszont az első gumik belső peremét teljesen elfogyasztotta. Használhatatlanok lettek. A kérdésem a következő. Az első gumik helyett ugyanolyan márkájú illetve típusút vegyek, mint amilyenek hátul is vannak, vagy ez teljesem mindegy?

A válaszért előre is hálás köszönet. Üdvözlettel.

Kedves Levélíró,

Nyilván az a legideálisabb helyzet, ha elöl-hátul egyforma mintázatúak az abroncsai. De igazából teljesen rendben van, ha egy tengelyen azonos termékek vannak felszerelve.

Persze ha ugyanaz a méret elöl és hátul, akkor a terhelési és sebességindexeknek is azonosaknak kell lenniük, még ha a mintázat különböző is. Mindezt műszaki szempontok indokolják.

Üdv, Gumidoki

Milyen előnye van az erősített oldalfalú abroncsnak?

2015. február 28., 09:29 Módosítva: 2015.02.28 09:29
1

Tisztelt Gumidoktor!

Lehetőségem van sima és erősített oldalfalú kivitelben is új nyári abroncsot venni a 215/45R17-es méretben. Kérdésem, hogy mi lenne az előnye (talán a peres kivitel miatt kevésbé sérülékeny) illetve hátránya (komfort romlása) az erősített kivitelnek? Az autó könyve amúgy a sima verziót írja elő. A konkrét kiszemelt típus GY F1 A2.

Köszönöm a választ. András

Kedves András,

Semmilyen előnye nem származik, ha ugyanabból a méretből az erősített kivitelt veszi meg, ha az autó paraméterei egyébként nem "kívánják" ezt meg. Sőt, az XL-es abroncs a benne lévő több "anyag" miatt valamelyest nehezebb, ami növeli a rugózatlan tömeget, így kicsivel jobban igénybe veszi a felfüggesztést, növelheti a fogyasztást, visszafoghatja az autót.

Nüansznyi különbségek ezek, sokszor nem is érzékelhetők igazán. Ha esetleg azzal a reménnyel kacsingat az erősített abroncs felé, mert vélhetően jobban bírja majd a rossz utakat, ki kell ábrándítanom, sajnos nem ilyen egyértelmű az összefüggés. Nagyjából ez a válaszom a kérdésére.

Üdv, Gumidoki

Mennyi a jó guminyomás?

2015. február 26., 10:08 Módosítva: 2015.02.26 10:08
7

Kedves Gumidoktor!

Nekem van egy 2005-ös Swiftem a nyári felni 4x100 ET35 7.5 széles 16 colos, most 205/45R16-os gumi van rajta, de nem tudom mennyi a jó guminyomás? Jelenleg 2.5 bar van benne.  Akarok alá 195/45R16-os gumit venni, annak mennyi lenne az ideális guminyomás?

Segítségét előre is köszönöm:  Tamás

Kedves Tamás,

A keréknyomás mindig attól függ, milyen autóra kerül az a kerék. Azaz minden esetben az autógyártó ajánlásait kell szem előtt tartani ebben a kérdésben.

Akkor, ha a gyárinál nagyobb átmérőjű kerék kerül az autóra, ugyanezen gyári nyomásértékekből kell kiindulni. Nevezetesen meg van adva a 15"-os mérethez való érték. Általában működik az, hogy colonkénti felváltásnál 0,2 barral nagyobb nyomást kell alkalmazni.

Konkrétan, ha pl. a 15"-nál 2,2 bart ad meg a Suzuki, akkor a 16"-os kerékbe 2,2+0,2=2,4 bar nyomás lesz a jó. 17"-nál ugyanilyen logika szerint 2,2+(2*0,2)=2,6 bar a megfelelő érték.

Második kérdésére az a válasz, hogy a 195/45 R16 abroncsméret biztonságosan 5,5-7,0" széles felnin használható. A 7,5" széles felni tehát már túl széles hozzá. Javaslom, maradjon a 205/45 R16-nál!

Üdv, Gumidoki

Széles felnit a Focusra

2015. február 24., 11:00 Módosítva: 2015.02.24 11:01
1

Tisztelt Gumidoktor!

A tanácsát szeretném kérni az alábbiakban.

Van egy 2006-os Ford Focus 1.6 típusú autóm és tavasszal esedékes lesz egy nyárigumi garnitúra beszerzése is új felnikkel.

A kérdésem az lenne, hogy a 16x7J 5x108 ET50 felni megfelelő e a hozzá tartozó 205/55 R16 gumikkal vagy esetleg a 16x6.5J a megfelelő? Erre vonatkozóan semmilyen információt nem leltem sehol.

Szíves segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel Kerekes András

Kedves András,

Ha ET50, akkor a 6,5" széles felni jobb lenne. Persze jó lehet a 7,0" széles is, de akkor kisebb, 40 alatti ET-vel. A 205/55 R16-os abroncs minden esetben megfelelő, hisz az autó gyári mérete. A felni osztóköre - ahogy ön is írta - 5*108, míg középfurata 63,3 mm (vagy erre tehermentesítő gyűrűvel szűkített) kell legyen.

Üdv, Gumidoki

Pech vagy rongálás?

2015. február 17., 16:19 Módosítva: 2015.02.17 16:19
1

Tisztelt Gumi Doktor!

Egy 6 éves Ford Fusion autóm van, amihez kaptam egy garnitúra Barum Polaris2 195/80R15 gumit. Az utóbbi időben elég furcsa dolgokat tapasztaltam.

2014 novemberében a jobb hátsó kerék volt leengedve, elmentem a gumishoz, aki közölte, h az oldal falon egy apró pici szúrás van. Megfoltozta.

Majd idén január 18-án vasárnap estére ez a kerék ismét leeresztett. Reggel nem volt időm gumishoz menni, felfújtam, bementem dolgozni. A munkahelyemen az udvaron parkolok. Bármikor láthatom az autót. Ezen a hétfőn olyan 11 órára a bal hátsó kerék is leeresztett.

Meló után fújás, irány a gumis. A gumis a balhátsó oldalfalán is egy pici szúrást talált, illetve a jobb hátsó oldalfalán is talált egy pici szúrást de más helyen mint előtte foltozva volt. A két gumi kuka.

A legújabb 2015.01.24 szombat reggelre a balelső eresztett le. Hétfőn irány gumis, ismét egy apró pici szúrás, de most sem a futó felületen, hanem az oldal fal és a futó felület közti átmeneti részben. Én úgy gondolom, hogy létezhetetlen pech széria az, hogy 24 órán belül két hátsó ereszt le ugyanolyan pici szúrással, majd 6 nap múlva a balelső. Kicsit soknak tűnik nekem. Utcán parkol az autó sajnos. Lehet ez mégis vmi véletlen vak szerencsétlen esemény vagy pedig szándékos rongálás lehet?

Várom válaszát! Tisztelettel: Szabolcs

Kedves Szabolcs,

Ilyen pech-sorozatot nehéz elképzeln. Mondjuk látni kéne az abroncsokat, milyen jellegűek azok a sérülések, de itt nagyon gyanús, hogy valaki gonosz és veszélyes játékot űz önnel, valószínűsíthető a szándékos rongálás sajnos.

A gumiméretet pedig ugye csak elírta? A Fusion-re ugyanis 195/60R15-ös abroncs való.

Üdv, Gumidoki

Milyen a Kobra az úton?

2015. február 13., 10:30 Módosítva: 2015.02.13 10:30
1

Tisztelt Gumidoktor!

A Lada Niva tipusú terepjàrómhoz szeretnék terepgumit vásárolni, de az eredeti felnit meghagynàm.

Két típust néztem ki, az egyik a Voltyre gyári terepgumi (175/80R16), a másik Italia 4x4 terepgumi - KOBRA gumi (175/80R16). A Voltyre gumiról azt hallottam, hogy csúszik az aszfalton.

Az lenne a kérdésem, hogy a Kobra gumi milyen tulajdonságokkal rendelkezik úton/terepen, valamint ha ugyanaz a mérete, hatással van-e a fogyasztásra, illetve a hajtásláncra, kerékagyra. Kb 50-50%-ban használom úton terepen.

Válaszukat előre is köszönöm!

Kedves Levélíró,

A helyzet az, hogy az ön által kinézett bütykös terepgumik mind csúsznak aszfalton, pláne, ha vizes. Arról nem is beszélve, hogy intenzíven kopnak is kiépített úton.

A Voltyre orosz termék. Főleg mezőgazdasági vonalon van tapasztalatom vele, használói dicsérik, nincs sok gond a márkával.

Az Italia 4x4 Cobra futózott gumi. Vegyes a kép, hallottam már jót és rosszat is róla. Én a felhasználási módot is figyelembe véve a Voltyre gumit venném, mert megbízhatóbbnak tűnik, terepen sem rossz, de szolidabb mintája révén aszfalton is elboldogul. legalábbis kevesebb kompromisszumot követel, mint a durva, bütykös, kimondott terepabroncs.

Üdv, Gumidoki

Alufelni a Corsára

2015. február 11., 11:06 Módosítva: 2015.02.11 11:06
1

Kedves Gumidoktor!

Azt szeretném megkérdezni, hogy alufelni vásárlás előtt állok. Opel Corsa C típusú gépkocsimra szeretnék alufelnit venni, de nem tudom milyen férne alá. Esetleg egy 195/50 R15 ET35-ös fel tehető lenne rá? Vagy tudna ajánlani méreteket?

Kedves Levélíró,

Először nézzük a gumiméreteket! A C-Corsa gyári abroncsméretei a következők: 155/80 R13, 175/65 R14, 185/55 R15. Ezeken kívül váltóméret lehet még a 205/45 R16, vagy a 195/40 R17. Határesetként elfogadható még a 195/50 R15 is, amit ön írt. Felniben 4*100-as osztókörűt és 56,5 mm középfuratút (vagy erre tehermentesítő gyűrűvel leszűkített) kell keresgélnie.

Az ET értékének 6,5"-os felniszélesség esetén 38, 7,0"-nál 35 körülinek kell lennie. Ha a kiválasztott felni-gumi kombó ezen méretekkel bír, nem lesz gondja vele C-Corsáján.

Üdv, Gumdoki

Téli gumi a következő szezonra

2015. február 9., 14:38 Módosítva: 2015.02.09 14:38
1

Tisztelt gumidoki!

Téli gumit szeretnék vásárolnia következő szezonra mert a mostani Continental 11 éves. Renault Mégane II-re. Nézegettem a Vredestein Snowtrack 3 tipusú gumit 195/65R15. Mi a véleménye erről a tipusról? Vagy érdemesebb kicsit többet adni és /Dunlop vagy Good year/  Éves szinten kb. 10 000 km-t megyek. Válaszát előre is köszönöm

Kedves Levélíró,

Én úgy tartom, hogy téliben a Vredestein remek termékeket vonultat fel, jó választás. Persze vannak jobbak, de évi 10ezer km alatt 15"-os méretben egy Meganon úgysem "autózza ki" a különbséget.

Sőt, megkockáztatom, hogy ide egy megbízható középkategóriás termék is megfelelő lehet, pl. egy Barum, vagy Semperit. De ha ön kinézte a Snowtrac3-at és az ára is megfelel önnek, nyugodtan vegye azt, nem fog csalódást okozni!

Üdv, Gumidoki

Nagy felni a Passatra

2015. február 6., 10:22 Módosítva: 2015.02.06 10:22
1

Helló,

Van egy 2003/10 havi Passatom amihez nemrég jutottam hozzá. 17-es vagy 18-as felnit szeretnék rárakni, de fogalmam sincs, hogy milyet tehetek rá, hogy ne érjen bele a kasztniba. Gumi eseteben nem akarok magasabbat mint /50, de inkább /45-ös.

Tudnál segíteni hogy leírod a méreteket? Előre is köszi.

Kedves Levélíró,

17"-ban a 225/45 R17.18"-ban pedig a 225/40 R18 a helyes váltóméret erre az autóra. Mindkettőhöz 7,5-8,0" széles 35-40-es ET-jű felni kell, amelynek osztóköre 5*112-es, középfurata pedig 57 mm (vagy erre tehermentesítő gyűrűvel leszűkített).

Üdv, Gumidoki

Mennyivel lehet nagyobb nyomás a gumiban?

2015. február 2., 10:20 Módosítva: 2015.02.04 10:13
72

Tisztelt Gumidoki!

Körülbelül mennyivel lehet eltérni a gyárilag megadott nyomásértékektől az abroncs szabálytalan kopása nélkül? A gyárilag szerelt gumi 205/45-16, ennek váltómérete a 185/65-14 (+5mm) és a 175/65-14 (-8mm) is, utóbbi méret a fapadosabb verziókon gyárilag is szerelt. Én viszont az előbbit, tehát a nagyobbat használom már több éve.

Sportosan vezetek, így már a nyárikat is két tizeddel túl szoktam fújni, most a téliben is ennyi van, de borzasztó ügyetlen a ballonos gumin. Sok év után most figyeltem meg, hogy az én méretem nem is szerepel az adattáblán, csak a 175-ös - 2,2 bar. Nem lehetséges, hogy az egyel nagyobb méretembe alapból többet kellene fújnom, és még ahhoz hozzá tenni a sportossági két tizedet, meg a földesúri tizedet, papi kilencedet? :)

Tehát 2,6-2,8 bar nyomáson lehetséges már rendellenes kopás? 1 tonnás kisautóról van szó.

Válaszod előre is köszönöm! Varga Gábor

Kedves Gábor,

Csodák természetesen nincsenek, a ballonos 14"-os soha sem fogja a peres 16"-os érzetét nyújtani, bármilyen betonkeményre fújja. Én azt gondolom, hogy a leírtak alapján a 2,5-2,6 bar simán beleférhet rendellenes kopás nélkül.

Az előírtnál nagyobb nyomást egyébként is jobban tolerálja az abroncs kopás, pláne szerkezeti szempontból, mint a relatíve kisebbet.

Üdv, Gumidoki

Szélesebb nyári gumit a Jazz-re

2015. január 30., 10:50 Módosítva: 2015.01.30 10:50
1

T.Gumidoki,

2006-os Honda Jazz gyári mérete 185/55R15, alufelni mérete 15x6 jj. Nyári gumi csere előtt állok, minőségi, esetleg prémium kategóriájú márkát választanék, de gyári méretben irreálisan drága még a gyengébb kategóriákban is. Kérdésem, hogy erre a felnire rakhatok-e 195/50R15 méretű gumikat úgy, hogy az ne befolyásolja negatívan az autó menettulajdonságait?

köszönettel: Laci

Kedves Laci,

Válaszom ott van a sorai között: fizikailag ugyan felrakható ez a méret, de negatívan befolyásolja az autó menettulajdonságát, sőt menetbiztonságát, mivel nem váltóméret. Sajnos vagy nem, én a gyári 185/55 méret használatára buzdítom a továbbiakban is, nem véletlenül találta ezt ki a Honda ezen típusára.

Üdv: Gumidoki

Széles felnit a Golfra

2015. január 27., 09:51 Módosítva: 2015.01.27 09:58
1

Tisztelt Gumidoki!

A kérdésem az lenne, hogy egy 15" átmérőjű és 180 mm széles VW felnire mi a lehető legszélesebb gumi ami alkalmas lenne? A szóban forgó jármű egy Golf, másik kérdésem arra vonatkozna, hogy az adott méretben mi a lehető legperesebb gumi, illetve ön szerint ezen a felniméreten mi állna jól egy Golf 2 alatt?

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm! L.T.

Kedves L.T.

7" széles felniről van tehát szó egy Golf II-en. Erre az autóra ezen a felnin a legkézenfekvőbb ajánlható abroncsméret a 195/50 R15. A méretét tekintve megfelelő lehet még a 215/45 R15 is, de egyrészt nem érzem indokoltnak ezt a széles profilt már ide, másrészt elég ritka méretről van szó. Szóval a 195/50 R15 a nyerő abroncsméret esetünkben.

Üdv, Gumidoki

Mekkora gumit tegyek Fabiára?

2015. január 22., 11:52 Módosítva: 2015.01.22 11:52
1

Tisztelt Gumidoktor!

2003-as Skoda Fabia kombimat 175/65 r14-es nyárigumival szerelve vettem. A kérdésem az lenne, hogy téligumiból is vehetem ezt a méretet vagy célszerű inkább a gyártó által ajánlott 185/60 r14-et felrakni?

Köszönettel, Balázs

Kedves Balázs,

Télen lehetőség szerint a keskenyebb, magasabb oldalfalú váltóméret a praktikusabb. Ennek értelmében ebben a konkrét esetben télre a 175/65 R14 a jobb választás. Sőt, még a 165/70 R14 is megfontolás tárgya lehet.

Üdv, Gumidoki

Váltóméret a Swiftre

2015. január 20., 10:21 Módosítva: 2015.01.20 10:21
1

Kedves Gumidoktor!

Egy 1998-as 1.0-ás Swift-re szeretnék alufelnit venni a következő adatokkal: 4x114,3 5,5x13 ET38 A kérdésem a következő lenne: erre rátehetem-e a gyári 155/70 R13 méretű gumit, vagy inkább nagyobbat (165/65 R13), illetve az utóbbi gumi váltómérete-e a gyárinak? Változik-e az autó viselkedése?

Segítségét előre is köszönöm: Roland

Kedves Roland,

Tekintve, hogy a 155/70 R13-as abroncsméret 4,0-5,5" szélességű felnin használható biztonsággal, én ezt a gyári méretet javaslom az új felnikre is. A 165/65 R13 egyébként nem igazán tekinthető váltóméretnek ebben az esetben, ha szélesíteni, sportosítani szeretne, akkor a 185/60 R13-at ajánlom inkább a figyelmébe. Az simán használható 5,5" széles felnin.

Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki

Golf 14"-os váltóméret

2015. január 16., 11:48 Módosítva: 2015.01.16 11:48
1

Tisztelt Doktor Úr! :)

VW Golf IV 1.4 autómhoz idén vásároltam eredeti méretben téli gumit. (175/80 R14 acélfelni) Az a tapasztalatom, hogy kanyarba nagyobb sebességgel belehajtva úgy érzem mintha az autó nyeklene, könnyen el tudná veszteni a stabilitását. (Én azt sejtem, hogy ez a csodás 80-as méret miatt van.)

Nyárra szeretnék venni peresebb gumit, milyen méretet tudna ajánlani? (R14-es acélfelnire) Nagyon köszönöm!

Kellemes ünnepeket! Ádám

Kedves Ádám,

Nyilván egy keskeny profilú /80-as abroncs nem az oldaltartás mintaképe. Ám a kelleténél alacsonyabb nyomás jelentősen megdobhatja még ezt a "nyeklő" érzést kanyarban. Az a rossz hírem van, hogy ha marad a 14"-os méretnél, nincs váltóméret, ami rendelkezésre áll.

Nagyobb felnin azonban válogathat a különböző méretek közül. Íme: 15" 195/65 R15 16" 205/55 R16 17" 225/45 R17 18" 225/40 R18 Vagy megbarátkozik a nyetlő érzéssel vagy nagyobb felnire vált, más sansz nagyon nincs sajna.

Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki

Kisebb sebességindexű gumit szerelnék fel

2015. január 14., 10:20 Módosítva: 2015.01.14 10:20
3

Tisztelt Gumidoktor!

Citroen Xara Picasso 1.6i gépkocsimon most szeretnék nyári gumit cserélni. A jelenleg rajta lévő 185/65/15 88H gumi a jelzés szerint 210 km/h sebesség indexű. Ez a gépkocsi még hátszéllel sem tud lejtőnek lefelé ezzel a 95 LE motorral ilyen sebességgel menni. Ezért úgy gondoltam, hogy a hasonló méretben lévő, de jóval olcsóbb T sebesség indexű gumit vásárolnék. Kérdésem lehet-e ebből probléma, vagy biztonságosan lehet ezt is használni.Jól tudom, hogy a gyári mérnökök biztosan nem véletlenül a H-s gumit tervezték rá.

Köszönöm. Boros István

Kedves István,

Értékelem a körültekintését! A guminak mind terhelhetőségben, mind végsebességben többet kell tudnia, mint az autónak, amire rászerelik; ez tiszta sor. Márpedig a Xsara Picassot szerelték 2.0 16V, majd' 140 lóerős motorral is, ami már éppen megcsípte a 200km/h-t.

Na most a gyárban nem nézik, hogy éppen milyen motorizáltságú autó jön éppen a soron, hanem olyan gumit választanak, amely a leggyorsabbra is jó lesz. Így történhetett meg például, hogy egy 1.4-es, 75LE-s Golf-ra W-s (>270km/h) abroncs került gyárilag. Esetünkben is hasonló a helyzet.

Én azt mondom, semmilyen hátrány nem származik abból sem műszakilag, sem hatóságilag, ha az ön 1.6-os paripájára T-s abroncsot szereltet. Még némi futásteljesítmény-növekedés is bekövetkezhet ezáltal...(o:

Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki

Milyen a Taurus téligumi?

2015. január 12., 08:51 Módosítva: 2015.01.13 08:08
1

Tisztelt gumidoktor!

Téli gumik között válogatva felfigyeltem a Taurus abroncsaira. Magyarországon névről eléggé ismert márka. Azonban nem szokott bekerülni a tesztekbe. Kérdésem, mennyire bátran választhatom a terméket? Sajnos teszteket nem igazán találok róluk, azonban áruk igen vonzó.

Válaszát előre is köszönöm!

Attila

Kedves Attila,

Jó pár év szünet után a Michelin - mint a márkanév birtokosa - 2013-ban újra elkezdett Taurus néven abroncsokat gyártani. Ezek régebbi, vagy akár aktuális Michelin-csoportba tartozó márkák (pl. Kormoran) mintázatainak "átiratai". Többnyire Kínában készülnek.

Ez biztosítja az alacsony árat, de sajnos nem garantálja a minőséget. Ezek tudatában lehet mellette, vagy ellene dönteni abroncsvásárláskor.

Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki

Kisebb felnit az A Mercire

2015. január 7., 10:32 Módosítva: 2015.01.07 10:32
1

Tisztelt Gumidoki!

W168-as A190-es Mercedes kocsimon jelenleg 205/45R16 gumik vannak. Előtte 195/50 méret volt. Télire szeretnék kicsit ballonosabb gumit, de ehhez felni méretet is váltanék. Egyrészt fel lehet-e tenni a kocsira a 15"-os felniket? Illetve ha igen, akkor feltennék egy 185/60R15 garnitúrát. Elvileg ez váltja gond nélkül a fenti R16-os méreteket. Lehet ebből gond? Igazából az ET szám miatt aggódok.

Kedves Levélíró,

Bár gyárilag is készült ez a Merci-típus 15"-os felnivel és gumival, de az A190-re nem szerelhető már fel sajna a nagyobb fékek miatt. Azért leírom, hogy a lemezfelni 5*112*66,5 5,5J*15" ET54 méretű és erre a MB 175/65 R15 téligumit ajánl.

De - elméletileg - ez csak a A140/160/160CDI/170CDI/140-L/160-L/170CDI-L típusvariánsokra jó. Az A190-hez marad a 16"-os felni peres gumival szerelve.

Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki

Rovatok