Tisztelt Doktor Úr! :)
VW Golf IV 1.4 autómhoz idén vásároltam eredeti méretben téli gumit. (175/80 R14 acélfelni) Az a tapasztalatom, hogy kanyarba nagyobb sebességgel belehajtva úgy érzem mintha az autó nyeklene, könnyen el tudná veszteni a stabilitását. (Én azt sejtem, hogy ez a csodás 80-as méret miatt van.)
Nyárra szeretnék venni peresebb gumit, milyen méretet tudna ajánlani? (R14-es acélfelnire) Nagyon köszönöm!
Kellemes ünnepeket! Ádám
Kedves Ádám,
Nyilván egy keskeny profilú /80-as abroncs nem az oldaltartás mintaképe. Ám a kelleténél alacsonyabb nyomás jelentősen megdobhatja még ezt a "nyeklő" érzést kanyarban. Az a rossz hírem van, hogy ha marad a 14"-os méretnél, nincs váltóméret, ami rendelkezésre áll.
Nagyobb felnin azonban válogathat a különböző méretek közül. Íme: 15" 195/65 R15 16" 205/55 R16 17" 225/45 R17 18" 225/40 R18 Vagy megbarátkozik a nyetlő érzéssel vagy nagyobb felnire vált, más sansz nagyon nincs sajna.
Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Citroen Xara Picasso 1.6i gépkocsimon most szeretnék nyári gumit cserélni. A jelenleg rajta lévő 185/65/15 88H gumi a jelzés szerint 210 km/h sebesség indexű. Ez a gépkocsi még hátszéllel sem tud lejtőnek lefelé ezzel a 95 LE motorral ilyen sebességgel menni. Ezért úgy gondoltam, hogy a hasonló méretben lévő, de jóval olcsóbb T sebesség indexű gumit vásárolnék. Kérdésem lehet-e ebből probléma, vagy biztonságosan lehet ezt is használni.Jól tudom, hogy a gyári mérnökök biztosan nem véletlenül a H-s gumit tervezték rá.
Köszönöm. Boros István
Kedves István,
Értékelem a körültekintését! A guminak mind terhelhetőségben, mind végsebességben többet kell tudnia, mint az autónak, amire rászerelik; ez tiszta sor. Márpedig a Xsara Picassot szerelték 2.0 16V, majd' 140 lóerős motorral is, ami már éppen megcsípte a 200km/h-t.
Na most a gyárban nem nézik, hogy éppen milyen motorizáltságú autó jön éppen a soron, hanem olyan gumit választanak, amely a leggyorsabbra is jó lesz. Így történhetett meg például, hogy egy 1.4-es, 75LE-s Golf-ra W-s (>270km/h) abroncs került gyárilag. Esetünkben is hasonló a helyzet.
Én azt mondom, semmilyen hátrány nem származik abból sem műszakilag, sem hatóságilag, ha az ön 1.6-os paripájára T-s abroncsot szereltet. Még némi futásteljesítmény-növekedés is bekövetkezhet ezáltal...(o:
Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki
Tisztelt gumidoktor!
Téli gumik között válogatva felfigyeltem a Taurus abroncsaira. Magyarországon névről eléggé ismert márka. Azonban nem szokott bekerülni a tesztekbe. Kérdésem, mennyire bátran választhatom a terméket? Sajnos teszteket nem igazán találok róluk, azonban áruk igen vonzó.
Válaszát előre is köszönöm!
Attila
Kedves Attila,
Jó pár év szünet után a Michelin - mint a márkanév birtokosa - 2013-ban újra elkezdett Taurus néven abroncsokat gyártani. Ezek régebbi, vagy akár aktuális Michelin-csoportba tartozó márkák (pl. Kormoran) mintázatainak "átiratai". Többnyire Kínában készülnek.
Ez biztosítja az alacsony árat, de sajnos nem garantálja a minőséget. Ezek tudatában lehet mellette, vagy ellene dönteni abroncsvásárláskor.
Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
W168-as A190-es Mercedes kocsimon jelenleg 205/45R16 gumik vannak. Előtte 195/50 méret volt. Télire szeretnék kicsit ballonosabb gumit, de ehhez felni méretet is váltanék. Egyrészt fel lehet-e tenni a kocsira a 15"-os felniket? Illetve ha igen, akkor feltennék egy 185/60R15 garnitúrát. Elvileg ez váltja gond nélkül a fenti R16-os méreteket. Lehet ebből gond? Igazából az ET szám miatt aggódok.
Kedves Levélíró,
Bár gyárilag is készült ez a Merci-típus 15"-os felnivel és gumival, de az A190-re nem szerelhető már fel sajna a nagyobb fékek miatt. Azért leírom, hogy a lemezfelni 5*112*66,5 5,5J*15" ET54 méretű és erre a MB 175/65 R15 téligumit ajánl.
De - elméletileg - ez csak a A140/160/160CDI/170CDI/140-L/160-L/170CDI-L típusvariánsokra jó. Az A190-hez marad a 16"-os felni peres gumival szerelve.
Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Újonnan vásároltam 155/65 R14 Kléber Krisalp Hp2 gumiabroncsot. Gumizás után egy héttel ellenőritem a nyomást mert összerázta a belső szerveimet. Kedves szerelők minden gumiba más értéket fújtak. Beállítottam elől és hátul egyaránt 2.1 bar nyomásra. A B oszlopon található a gyári nyomásértékek de az 165/60-as gumihoz. Az általam vásárolt gumiabroncsba is mehet az az érték? A jelenleg beállított 0.5 bar-al elmarad a gyári értékekhez képest. Maradjak a gyári értékeknél, vagy erre a méretre már más vonatkozik?
Köszönöm.
Kedves Levélíró,
Az abroncsnyomásra vonatkozóan minden esetben az autó gyártójának előírásai az irányadóak. Ebben az esetben is. Mivel nem gyári méretről van itt szó, hanem annak "téliesített" átiratáról, ez esetben a kis méretkülönbség miatt nyugodtan alkalmazható a 165/60 R14-hez megadott érték. Attól fél barral eltérni bármilyen irányban semmiképpen sem indokolt, de leginkább veszélyes!
Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki
T. Gumidoktor!
Több egymással összefüggő kérdésen lenne:
Olyan autót vettem, amiben nincs gyári pótkerék, csak defektjavító készlet. Azt olvastam, hogy ennek használata után uj gumit kell venni, mert nincs olyan gumis, aki kitakarítja, vállalja a plusz munkát. Ez viszont igen költséges lehet, mert így gyakorlatilag 2 gumit kell venni, hogy egyformán kopottak legyenek.
Ha ez így van, azt gondoltam, a csomagtartóba beteszek nyáron a téliből, télen a nyári gumiból egyet (méret azonos, felnin van) és azt teszem fel a szervizig, ha defekt van.
Itt viszont az a kérdésem, hogy mivel nem mindegy a forgásirány, csak 50 % esélyem van "eltalálni" hol lesz a defekt. Vagyis, rövid távra feltehetem-e a kereket ellenkező irányba is, amíg eljutok a szervizig?
Köszönettel.
Kedves Levélíró,
Igen, sajnos egyrészt a defektjavító készlet sok esetben szemfényvesztés, mert közel sem old meg minden defektet. Ha mégis, akkor is csak átmenetileg használható így az abroncs és a gumisok valóban "fáznak" az ilyen abroncs szerelésétől.
A pótkerekes ötlete jó! Sokan járnak el eképp. Rövid távon, főleg városi, max. országúti sebességtartományokban nincs olyan döntő jelentősége a forgásiránynak. Egyébként is a legmodernebb gumiknál már kifejezetten felhívják a gyártók a figyelmet arra a tényre, hogy a forgásirány bármikor megváltoztatható. Persze ez a nem forgásirányos mintázatokra igaz természetesen.
Én meg megsúgom önnek, hogy statisztikailag sokkal nagyobb eséllyel kapunk jobb oldalon defektet, tehát ha jobbos kereket tesz be pótnak, az a praktikusabb.
Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki
Tisztel Gumidoki!
Minap vettem 4 db vattaúj Nexen márkájú 4 évszakos 195/60R15-ös gumiabroncsot. Kíváncsiságból rákerestem a gumi oldalán található DOT kódra. Sajnos nem találtam semmit mivel nem 4 számjegyből áll hanem szám és betűk kódja. DOT 8ECB Segítségét kérném a megfejtéssel kapcsolatban!
Üdvözlettel Németh Gábor
Kedves Gábor,
A megfejtés az abroncs másik oldalán van! A teljes DOT-szám, ami a gyártás idejét is tartalmazza csak az egyik oldalfalon található meg.
Ön nyilván pont a másik oldalt "olvasta le", így nem tudok sajna segíteni az ügyben, csak, ha megírja a DOT végét. Tájékoztatásul és segítségül:
A DOT-szám utolsó három (2000 előtt) vagy utolsó négy (2000 után) számjegye mutatja a gyártás idejét. Értelmezése pedig a következő: a három számjegyűek első két számjegye a gyártás hetét, utolsó számjegye pedig a gyártás évszámának végét jelenti. Pl.: 358 = 1998 35-ödik hete. A négy számjegyű DOT-oknál az első két szám szintén a gyártás hetét, míg az utolsó kettő az évszám végét jelentik. Pl.: 2305 = 2005 23-adik hete.
Üdv, Gumidoki
Üdv.
Érdeklődnék, hogy ön szerint 195/65R15-ös méretű gumit fel tudok-e tenni egy Fiat Barchettára. Az internet azt írja, hogy 195/55R15-ös méret a jó rá. Elbírhat ekkora átmérőváltozást?
Kedves Levélíró,
Kizárt. Erre a Fiat roadsterre valóban a 195/55 R15 a helyes abroncsméret. Így a 195/65 R15 átmérőben óriási lenne rá, semmiképpen sem erre az autóra való.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Autómon újonnan szerelt, az idei nyári szezont futott (kb. 15ekm) Pirelli Cinturato P7-es gumiabroncsok vannak. Ezek a gumiabroncsok "csak" OUTSIDE jelölésűek. A kérdésem az lenne, hogy a jövő évi felszereléskor az egyenletesebb kopás érdekében van-e értelme, vagy lehet-e az a megoldás, hogy a cserét nem csak tengelyek között (első-hátsó), hanem oldalak között is (keresztben) meg lehet e tenni? Pl: bal hátsó-jobb első, stb..? Így az OUTSIDE jelölés életben maradna, viszont az eddigi forgásirány megfordulna.
Köszönettel: H. László
Kedves László,
Igen, a Pirelli P7 Cinturato aszimmetrikus, de nem forgásirányos mintázat. Régen "főbenjáró bűnnek" számított a forgásirányt megfordítani. Ma már, a modern abroncsoknál ez elvileg nem okozhat problémát, így nem is tiltják a gyártók. De valahogy mégis ódzkodik tőle mindenki.
Talán azért, mert azt a minimális kockázatot is szeretnék kizárni, ami ezzel a megoldással járhat... Egyszóval, nem akarom lebeszélni a tervéről. Műszakilag, szerkezetileg nincs akadálya a forgásirány megfordításának ennél a mintázatnál, de továbbra sem szokás e módszert alkalmazni a kopás kiegyenlítésére. A döntés az öné.
Üdv, Gumidoki
Üdv!
Van egy 2007-es Ignisem. 175/65/R14 helyett keresek valami szélesebbet, talán a 185/65/R14 jó lehet?
Köszönöm
Kedves Levélíró,
A gyári felni keskenysége miatt nincs lehetőség a 175/65-nél szélesebb váltóméretre az Ignis esetében.
Ha 14"-ban gondolkodunk, a 195/60 R14 jó lehetne, de ehhez legalább 5,5" széles felni szükségeltetik.
Ha meg már felnit cserél, érdemesebb 15"-ban gondolkodni, ahol a 185/55 R15, vagy akár a 205/50 R15 lehet alternatíva.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Egy C4 Picassom van, gyárilag 16-os kerékmérettel. Téli gumi vásárlás előtt állok, tavasszal pedig új nyári gumikat kell vennem. Azt néztem, hogy jóval olcsóbb lenne 15-ös gumikat venni, természetesen cserélném a felniket is.
Ez a csere mennyiben változtatja meg az autó viselkedését. A környékünkön elég rossz az útminőség, így indokoltabb a ballonos gumi. Milyen ET számú felnire van szükségem?
Válaszát előre is köszönöm! Zoltán
Kedves Zoltán,
Sajnos ott dől meg ez az - egyébként logikus - terve, hogy a Citroen C4 Picasso esetében a 16" a legkisebb felszerelhető kerékméret. 15"-os felnit és gumit így sajnos nem tud "párosítani" ezzel az autóval.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
Évente kb. 5000 km-t futó Jazz-en megérett a 2 első gumi cseréje. (másik 2 db. nyári gumi egy korábbi defekt utáni csere miatt szinte új). A kérdés hogy mit érdemes venni? 2 garnitúrát nem szívesen tartanék, és 4 nyári gumival sem szívesen közlekedek télen. Vegyek 2db. vagy 4 db. télit. és használjam azokat nyáron is? 2 nyári + 2 téli télen biztonságos párosítás? Vagy keressek inkább 4 évszakos gumiból 1 vagy 2 párt? Erre hajlok leginkább.
Köszönettel, Döme
Kedves Döme,
A használat jellege és az egyéb leírtak miatt én is azt gondolom, hogy a 4 db négyévszakos mintázat lehet önnek a legpraktikusabb megoldás. Ez csupán azzal a kompromisszummal jár, hogy kemény téli napokon le kell mondania az autóhasználatról.
Az M+S jelölésű modern négyévszakos abroncsokat viszont elfogadják a hatóságok téli időszakban olyan országokban is, ahol a téli abroncs kötelező télen (pl. Ausztria). Természetesen a minimálisan 4 mm-es profilmélységnem meg kell lennie. A mai, új fejlesztésű 4seasons gumik tehát teljes mértékben megfelelhetnek az ön igényeinek, nézzen szét közöttük!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt gumidoktor!
Nehezen tudom eldönteni, hogy 18 vagy 19-es felnit vegyek egy X5-re. Eddig 18-as felnivel használtam, de természetesen jobban tetszik a 19-es méret, ugyanakkor nem kímélem most sem (padka stb.). Okoz jelentősebb menetzaj növekedést, használati változást és komfortcsökkenést az 1'-al nagyobb méret?
Előre is köszönöm válaszát. SA
Kedves SA,
Igen, ezekben a dimenziókban már érezhető az 1"-os változás. Mivel használat közben bevallottan nem kíméli a kerekeket, én azt mondom, ne növelje a felni méretét. Minél magasabb a gumi oldalfala, annál ellenállóbb a sérülésekkel szemben, de ha mégis bekövetkezik a baj, olcsóbb az orvoslása.
De ha ragaszkodik hozzá és ennyire tetszik önnek a nagyobb papucs, természetesen technikailag semmi akadálya a méretnövelésnek, hisz erre a típusra még 21"-os méretet is homologizált a BMW.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Egy 2003-as Mercedes C 200 CDI autó téli gumi cseréjével kapcsolatban szeretnék információt kérni. Évente 15000 km-t vezetek és felváltva használok téli és nyári abroncsokat. A jelenlegi téligumi szett 6 éves (2008-as gyártású) Michelin 195/65/R15 Alpin A3 T és 5-6 mm körüli a profilmélysége. Ön szerint biztonságosan használható ez a szett ebben a téli szezonban vagy újat kellene vásárolni? Illetve körülbelül hány éves koráig kellene használható legyen a fent említett téli gumi?
Előre is köszönöm válaszát!
Zoltán
Kedves Zoltán,
A leírt használat és abroncs-állapot mellett én azt gondolom, ezt a szezont még végig lehet autózni a meglévő téli-szettel. Jövő tél előtt azonban esedékessé válik az abroncsok cseréje mind kopottságuk, mind pedig koruk okán.
Üdv, Gumidoki
Sziasztok!
Idén áprilisban vettem egy szett teljesen új nyári gumit. Most ősszel a téli gumi cserénél derült ki, hogy az egyik gumi meg van sérülve. A futófelület sérült egészen a textilig. Nehéz laikusként eldöntenem, mi történhetett vele. Mivel nem volt olcsó, mindenképpen szeretném megreklamálni. A cég, ahol vásároltam, saját emberével akarja az ügyet elbírálni.
Ha elutasításra kerül, de úgy gondolom jogos a reklamációm, akkor mit tehetek?
Hova lehet fordulni?
Kedves Levélíró,
Amennyiben az adott abroncsmárka hazai importőre egy gumikereskedő cég, a reklamációs ügyeket is saját berkeken belül intézik (Pl. Abroncs Kereskedőház - Falken, Toyo, Kumho, vagy Marso - Nokian).
Más a helyzet, ha van a kérdéses márkának hazai vezérképviselete (pl. Michelin, Conti, Pirelli stb.), mivel ilyen esetben ők jogosultak a termékeik bevizsgálására és véleményezésére.
Ha nem elégedett a reklamációs bevizsgálás eredményével, magánszemélyként a Fogyasztóvédelmi Hatóság műszaki osztályához fordulhat jogorvoslatért némi eljárási költség ellenében.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Abban szeretném a segítségét kérni, hogy az alábbi 2 téligumi típus közül melyiket válasszam?
A méret 175/70 R14 vagy 185/65 R14 legyen? Mind a 2 méret szerepel az autó gyári méretei között.
1. TOYO S943 SNOWPROX téligumi T88
2. Hankook W442 i*cept RS 86T
Én a Toyo felé hajlok.
Köszönettel: Papp Zoltán
Kedves Zoltán,
Ha van lehetőség választani (és itt van...), mindig a keskenyebb és kevésbé peres profil a praktikusabb télre, azaz esetünkben a 175/70 R14. Ráadásul olcsóbb is a beszerzése is valamelyest.
A két távol-keleti gyártó közül én is a Toyo-val szimpatizálok inkább, hozzátéve, hogy a Hankook sem rossz. Utóbbira azért érkezik panasz, hogy viszonylag hamar elfogy, illetve egy-két szezon után megkeményedik a keveréke... A Japánban gyártott Toyo-val kapcsolatban viszont nem hallottam ilyesmiről.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
2009 -es Honda Accordomhoz jó e a következő felni? 17x7,5 5x114,3 et45 64mm középpel (225/50/17 gumival). Várom válaszát.
Köszönettel Tibor
Kedves Tibor,
Igen, a méretei alapján ez a felni tökéletesen fog passzolni az autójára. A 225/50 R17 is remek választás, kiindulva a gyári 215/60 R16-os alapméretből, valamint a felni 7,5"-os szélességéből.
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
A kérdésem az lenne,hogy van egy '96-os I-es Puntom, aminek ha jól tudom 155/70 R13 illetve 165/65 R14-es a gyári abroncs mérete. A kérdésem az lenne,hogy 195/50 R15-ös abroncs elférne-e alatta, illetve megfelelő váltóméret lenne-e? Ha nem lehetséges, akkor melyik az a legnagyobb gumi ami alá fér,illetve biztonságosan használható vele? Válaszát előre is köszönöm!
Attila
Kedves Attila,
A Punto I-et kétféle 13"-os felnivel szerelték, a keskenyebbiken (4,5") 155/70 R13, a szélesebben (5,0") pedig 165/65 R13-mal. 14"-ban a 165/60 R14 a homológ méret. Ennek megfelelően túl nagy átmérője miatt a 195/50 R15 nem jöhet szóba ezen az autón, ami viszont igen, az - megfelelő méretű felnin - a 195/45 R15, vagy a 175/50 R15. Én ennél nagyobb kereket nem tennék erre a kisautóra.
Üdv, Gumidoki
Ismereteim szerint feltételezem, hogy csak jelentős kompromisszumok árán lehet négy évszakos gumit készíteni. Azt el tudom fogadni, hogy a gumi mintázatot lehet úgy kialakítani, hogy téli és nyári igényeknek is megfeleljen akár egyetlen kombinált-, akár megosztott felületen. Ezáltal a tapadási felület csökken! Azonban kérdezem, hogy a gumi összetételt hogyan lehet igazítani, az összetevőket módosítani úgy, hogy alkalmas legyen -10 (7) +40 fok közötti használatra, mint a téli, majd a nyári gumi?
Válaszát megköszönve: Farkas László
Kedves László,
Röviden? Nem lehet.(o:
Bővebben a négyévszakos abroncsok futófelületi keveréke a nyári abroncsokéhoz áll közelebb, de valamelyest átmenetet képez a nyári és téli termékek összetétele között. Ezért van az, hogy télen jobbak, mint egy nyárigumi, nyáron jobbak, mint egy téligumi, de durva nyári kánikulában simán "megéghet", felkeményedhet a futófelületük akár.
A gyártók inkább a futófelület kialakításával "játszanak" és érik el a téli használhatóságot (lamellák, tagolt, szofisztikált blokkok), annak árán, hogy a kopás intenzívebb lesz. Tény, hogy ezeknek a gumiknak is van egy célközönsége itt a mi éghajlati körülményeink között, akik tudják vállalni a négyévszakos abroncsokkal járó kompromisszumokat. Sőt, most a legújabb trendek szerint több neves gyártó a nagyobb méretek felé kacsingatva fog piacra dobni négyévszakos termékeket. De pl. az USA-ban alig lehet eladni olyan abroncsot, ami nem fourseason, vagy allseason, ott annyira eltolódott ebbe az irányba a trend.
Érdekes téma ez...(o:
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
2004-es Honda Civicre szeretnék téli gumit, (185/70/14). Nem járunk vele sokat, második autóként funkcionál, illetve hamarosan eladósorba is kerül. Melyik az a téli gumi, amit ár érték arányban még érdemes megvenni, tekintve, hogy eladáskor nem hozza vissza az árát egy drágább gumi. Illetve, keressek-e jó állapotú használtat, annak rizikóival együtt?
Válaszát előre is köszönöm, Balázs
Kedves Balázs,
Én - mint talán már tudja - inkább buzdítom egy olcsóbb, de vadonatúj szett beszerzésére, pont az olyan rizikófaktorok elkerülése miatt, ami önt is dilemmába ejti. Eladáskor is szimpatikusabb (nekem legalábbis), ha azt mondja, hogy újonnan ön vette az autóra a téligumikat. 15ezer Ft/db körüli áron már megbízható termékek állnak rendelkezésre 185/70 R14 méretben, mint pl. Sava, Barum, Kormoran stb.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Idén tavasszal vettem egy 2004 év végi, faceliftes, 1.9 PDTDI 115 Le-s Volkswagen Sharant. Az autón teljesen új Michelin Energy 205/55 R 16 91V típusú gumik voltak. A gyári ajánlás szerint 98-as terhelési indexű gumi kellene rá. Ki kell-e cserélnem a kb. 5000 km-t futott, szinte új Michelin gumit, vagy használhatom ezzel a típusú gumival, különös tekintettel a terhelési indexre. Többnyire két kisgyermek és 2 felnőtt utazik vele, de alkalmanként 7 személlyel, telepakolva is használjuk.
Válaszát előre is köszönöm.
Egy emberdoktor
Kedves emberdoktor,
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy csak a fizikai méretét nézik az abroncsnak, pedig a sebesség- és terhelési index legalább olyan fontos paraméter. A Sharan méreteihez és össztömegéhez képest viszonylag kis méretű kerekeken fut, ezért a gumiknak a gyári homologizáció szerint XL-esnek, azaz emelt terhelhetőségűnek kell lennie.
Olyan ez, mintha egy autón csak 160 km/h-ig hitelesített gumi van, de néha megyek vele 180-nal... A biztonság a tét, ami nem játék. Én bizony az ön helyében lecserélném minden szempontból az autóra való gumikra a jelenlegieket. Ha tényleg újszerűek, jó áron el lehet őket adni még, így a matek része sem olyan elviselhetetlen a tranzakciónak.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt gumidoktor!
Az lenne a kérdésem, hogy az első és hátsó tengelyen lehet-e eltérő méretű gumi? A két méret 195/65 R15 és 185/65 R15. Egy tengelyen egyforma méretű, mintázatú és márkájú gumi lenne. Köszönöm a segítséget.
Sáfrány Márton
Kedves Márton,
Vannak bizonyos autók, ahol eltérő méretek is lehetnek homologizálva az első és hátsó tengelyre (pl. BMW, Mercedes; jellemzően hátsó kerékl hajtású típusok), de olyan biztosan nincs, amire az ön által leírt méretek lennének együttesen homológok. Tehát sem műszaki, sem biztonsági, sem pedig előírások szempontjából nem javaslom ezt a megoldást! Gyári méretet körbe - legyen ez a jelszó! (o:
Üdv, Gumdoki
Üdvözlöm!
Gumiválasztásnál a megerősített XL jelzésű abroncs nehezebb autókhoz való, de nem jelenti azt, hogy defekttűrő lenne, ugye? Jól értem? Mert az autómba nincs defekt jelző rendszer, és úgy tudom, defekttűrő gumit, csak akkor használhatok, ha az autó fel van erre készítve. Opel Zafira B 17CDTI autóhoz ajánlott az XL jelzésű gumi, vagy elég a 91-es?
Köszönöm! Tamás
Kedves Tamás,
Így van, jól érti! Az XL (korábban reinforced, vagy reinf.) jelölés erősített szerkezetet, nagyobb névleges terhelhetőséget takar. A defekttűrő abroncsok R/F, runflat, RSC - gyártótól függő jelöléssel bírnak. Nehezebbek és nem utolsósorban jóval drágábbak is egy hason méretű normál szerkezetű abroncshoz képest. Azt is jól tudja, hogy defekttűrő gumit csak és kizárólag olyan autón szabad használni, amelyen van valamilyen fajta nyomásvisszajelző rendszer. A katalógusaim szerint a Zafira-B nem igényel XL-es, azaz növelt teherbírású abroncsokat, elég rá a 91-es LI is.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Azt szeretném kérdezni, hogy a 2007 es gyártású Mazda 5-re fel lehet-e tenni a Mazda 6-os lemezfelnijét. Elviekben az minden értéke stimmel, csak az ET szám a Mezad 6-nál 50, az 5-nél pedig 52,5. (Illetve a 6-osra 195-ös gumi megy, az 5-ösre pedi 205-ös)
Segítségedet előre is köszi.
Kelemen Péter
Kedves Péter,
Valóban ez a helyzet a méretekkel, azzal kiegészítve, hogy a két Mazda-típus lemezfelnije pántszarvának kialakítása, illetve magassága is más, aminek szempontunkból egyébként nincs igazán jelentősége. Én azt gondolom, hogy az a 2,5 mm "befelé" nem szabad, hogy gondot okozzon, azaz el fog férni/fordulni gond nélkül a 6-os felnije az 5-ösön. Itt jegyzem meg, hogy Mazda 5 -ön ugyanúgy gyári a 195/65 R15-ös abroncsméret, mint a 205/60, sőt télre keskenyebb profilja miatt jobb is.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Van egy Renault Megane 2004 évjáratú autóm. Én vizsgáztattam és ki kellet cserélnem a két első lengéscsillapítót. Akkor vettem jó állapotban levő gumit is. A minap láttam, hogy a bal első gumim belső fele szinte tükör sima, megjegyzem a lengéscsillapítók újak de nem egyformák. Baloldalon ahol a rugó kezdődik lejjebb van csúszva míg a másik oldalon tökéletes az illesztés. Lehet ez okozta a kopást. Amíg Ön nem válaszol nem merem vissza vinni a szervizbe.
Köszönettel Erika
Kedves Erika,
Ez egyértelműen futómű-beállítási hiba, minél előbbi beavatkozást igényel. Vigye az autót erre szakosodott műhelybe, de leginkább oda vissza, ahol a lengéscsillapítók cseréjét "elkövették"!
Reklamációnak helye van!
Üdv, Gumidoki