Kedves Gumidoki.
2004-es Peugeot 206-ra szeretnék venni 15"os alufelnit. Mekkora az ideális et szám ehhez az autóhoz? Valamint mit jelent az például hogy 5.5j14?
Köszönöm.
Kedves Levélíró,
Az 5,5J*14" így értelmezendő:
5,5 = a felni szélessége colban megadva
J = a felni pántszarv kialakítására utal
14" = a felni peremátmérője, azaz ilyen colos abroncsot szerelhet rá.
A 206-oshoz 4*108-as osztókörű, 65 mm-es középfuratú (vagy erre az átmérőre tehermentesítő gyűrűvel szűkített) felni kell. Legoptimálisabb egy 6,5"-os szélességnél az ET15-20.
A javasolt gumiméret pedig a 185/55 R15, ami egyébként e Peugeot-típus gyári, homológ abroncsmérete.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Lehetőségem van sima és erősített oldalfalú kivitelben is új nyári abroncsot venni a 215/45R17-es méretben. Kérdésem, hogy mi lenne az előnye (talán a peres kivitel miatt kevésbé sérülékeny) illetve hátránya (komfort romlása) az erősített kivitelnek?
Az autó könyve amúgy a sima verziót írja elő. A konkrét kiszemelt típus GY F1 A2.
Köszönöm a választ. András
Kedves András,
Semmilyen előnye nem származik, ha ugyanabból a méretből az erősített kivitelt veszi meg, ha az autó paraméterei egyébként nem "kívánják" ezt meg. Sőt, az XL-es abroncs a benne lévő több "anyag" miatt valamelyest nehezebb, ami növeli a rugózatlan tömeget, így kicsivel jobban igénybe veszi a felfüggesztést, növelheti a fogyasztást, visszafoghatja az autót. Nüansznyi különbségek ezek, sokszor nem is érzékelhetők igazán.
Ha esetleg azzal a reménnyel kacsingat az erősített abroncs felé, mert vélhetően jobban bírja majd a rossz utakat, ki kell ábrándítanom, sajnos nem ilyen egyértelmű az összefüggés.
Nagyjából ez a válaszom a kérdésére. Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
Nyárigumi vásárlás előtt állok, a gyári méretű gumi:215/50 R17-es. Nyilván próbálok olcsóbban jót választani, normál vezetési stílusomhoz, és a dízel Mazda 6-os autómhoz.
Rátaláltam az Altenzo nevű ausztrál gumira, de tesztet még nem tudtam róla olvasni, ezért szeretném Öntől kérdezni, hogy van-e valami tapasztalata, milyen gumi ez a Sport Comforter? Egy biztos: féláron van a prémium Conti, Michelin, Bridgestone... árához képest!
Arra gondolva, hogy ott sokkal nagyobb teljesítményű autók vannak, a nyár is sokkal forróbb mint itthon, és gondolom minőségbiztosításuk is van...csak látnék egy jó tesztet róla! Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Sándor
Kedves Sándor,
Nem ausztrál, hanem kínai gumimárka ez. De őszintén megmondom semminemű tapasztalatom nincs a termékeivel kapcsolatban. Nehéz ügy ez.
17"-os méretben azért már nagyon nem mindegy, mit tud az abroncs. Én hamarabb vennék pl. Barumot, ha már ennyire árérzékeny a dolog. De leginkább valami jobb nevű másodmárkát, mint pl. a Semperit, vagy a Fulda. Azok azért már jó, megbízható gumik. És még mindig jóval olcsóbbak, mint a prémiummárkák termékei.
De szinte bizonyos, hogy a Falken-Toyo színvonal alá semmiképpen nem adnám. Hangsúlyozom, ebben a méretben. Nyilván más lenne a szitu egy 14"-os abroncs esetén.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
2002-es évjáratú "régi" Swiftemhez vásároltam 2 éve újonnan egy alufelni garnitúrát + 4 új gumit. A kerekek méretei: 185/55R14! Nagyon vigyázok rájuk, a mai napig sérülésmentes a szett. Amikor megrendeltem, a webáruház küldött a csavarok mellé központosító gyűrűt is! A
tavalyi évben viszont nagyon zavaróan elkezdett 100km/h felett rázni a kormány! Elvittem centíroztatni, meglepetésemre egy gramm súly nem kellett egyik kerékre sem. A problémát elnapoltam az idei évre, és most vettem észre a nyári kerekek ápolása közben, hogy a 4db központosítóból 2db végig van repedve! Elképzelhető, hogy a központosító gyűrűk megrepedése okozta e a kormány rázását?
A másik gondolatom az, hogy a nyári-téli csere után novemberben lett cserélve a bal eső lengőkarom (trapéz)... ez befolyásolhatta e vajon? A téli szettem (gyári O.Z, 155/70R13) még pályatempó felett sem rázza meg a kormányt egy picit sem! Ön szerint hol lehet/lehetett a hiba?
Válaszát előre is köszönöm! Z
Kedves Z,
Nagyjából meg is válaszolta a kérdését. A tehermentesítő gyűrű szerepe ugyanis pont az, hogy központosítsa a kereket az agyon, míg a csavarok rögzítenek "csak". Ha ez pl. a gyűrű hiányából, vagy hibájából nem történik meg, simán okozhat vibrációkat, pláne, ha az első kerekekről beszélünk.
Érdemes még azért végigpörgetni az alufelniket is, mert a körültekintő használat ellenére is könnyen bekövetkezhetett valamelyiken egy kátyú okozta deformáció, ami hasonló jelenségeket okoz. A lengőkart kizárom, ezt támasztja alá az is, hogy a téli szettel semmi hasonló jellegű gondja nem volt.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor,
Érdeklődnék, hogy 2001-es Octavia I. személyautómra passzol-e gyári Roomster felni? Jelenlegi felni paraméterei: 6.5x16 ET42 Roomster felni: 6.5x16 ET43 Az osztókörben és az agyátmérőben megegyeznek?
Köszönettel: Sziga
Kedves Sziga,
Nem látom semmi okát, ami meghiúsíthatná ezt a cserét. A szélesség ugyanaz, az 1 mm-es ET-eltérés nem oszt, nem szoroz, az osztókör és középfurat pedig mindkét autó esetében 5*100*57. Valamint nem tudok semmi egyéb felni-kialakítási (pl. fékek miatt) különbségről a két Skoda-típus esetében, ami gondot okozhatna a kerék felszerelésénél, használatánál.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki,
2008-as 1.4 Tjet Bravo-hoz keresek mankókereket. Gyárilag javítókészlettel jött ki az autó, ami sajnos már üres, és nem tudom hol lehet feltöltetni. A téli gumi méret 195/65R15 a nyári 225/45R17.
Hosszabb utakra vásárolnék egy mankókereket, ami kényelmesen elfér a csomagtartóban, de nem tudom mekkora méretet vegyek. Segítségét előre is köszönöm!
Üdv: K. Ákos
Kedves Ákos,
Nem tudom, hogy a Bravo-ra való felnivel készül-e, de pl. egy 125/80 R17 méretű mankókerék átmérőben jó lehet önnek. A Continental-nál kellene érdeklődnie, ők a legnagyobb gyártói a szükségpótkerekeknek.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Most egy Opel Vivarom van 195/65/R16C abronccsal. Tervezem egy Peugeot 5008, vagy Citroen C4 Grand Picasso vásárlását a 2011-es évjáratból.
Ön szerin fel tudom használni a fenti C-s téli abroncsot az új kocsihoz?
Kedves Levélíró,
Egyértelműen nem. Egyrészt átmérőben túlságosan (mintegy 2 cm-rel) nagy az említett PSA-típusokra, amelyek 215/55 R16-os gyári méretekkel futnak.
Másrészt a C-s abroncs személyabroncsnál sokkal robusztusabb szerkezete és nagyobb súlya komoly kárt tehetne a felfüggesztésben, továbbá olyan "komfortot" adna, mint egy fakerekű szekéré.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor.
Az autóm húzott egyik irányba. A probléma már orvosolva lett, viszont az első gumik belső peremét teljesen elfogyasztotta. Használhatatlanok lettek. A kérdésem a következő. Az első gumik helyett ugyanolyan márkájú illetve típusút vegyek, mint amilyenek hátul is vannak, vagy ez teljesem mindegy?
A válaszért előre is hálás köszönet. Üdvözlettel.
Kedves Levélíró,
Nyilván az a legideálisabb helyzet, ha elöl-hátul egyforma mintázatúak az abroncsai. De igazából teljesen rendben van, ha egy tengelyen azonos termékek vannak felszerelve.
Persze ha ugyanaz a méret elöl és hátul, akkor a terhelési és sebességindexeknek is azonosaknak kell lenniük, még ha a mintázat különböző is. Mindezt műszaki szempontok indokolják.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Lehetőségem van sima és erősített oldalfalú kivitelben is új nyári abroncsot venni a 215/45R17-es méretben. Kérdésem, hogy mi lenne az előnye (talán a peres kivitel miatt kevésbé sérülékeny) illetve hátránya (komfort romlása) az erősített kivitelnek? Az autó könyve amúgy a sima verziót írja elő. A konkrét kiszemelt típus GY F1 A2.
Köszönöm a választ. András
Kedves András,
Semmilyen előnye nem származik, ha ugyanabból a méretből az erősített kivitelt veszi meg, ha az autó paraméterei egyébként nem "kívánják" ezt meg. Sőt, az XL-es abroncs a benne lévő több "anyag" miatt valamelyest nehezebb, ami növeli a rugózatlan tömeget, így kicsivel jobban igénybe veszi a felfüggesztést, növelheti a fogyasztást, visszafoghatja az autót.
Nüansznyi különbségek ezek, sokszor nem is érzékelhetők igazán. Ha esetleg azzal a reménnyel kacsingat az erősített abroncs felé, mert vélhetően jobban bírja majd a rossz utakat, ki kell ábrándítanom, sajnos nem ilyen egyértelmű az összefüggés. Nagyjából ez a válaszom a kérdésére.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Nekem van egy 2005-ös Swiftem a nyári felni 4x100 ET35 7.5 széles 16 colos, most 205/45R16-os gumi van rajta, de nem tudom mennyi a jó guminyomás? Jelenleg 2.5 bar van benne. Akarok alá 195/45R16-os gumit venni, annak mennyi lenne az ideális guminyomás?
Segítségét előre is köszönöm: Tamás
Kedves Tamás,
A keréknyomás mindig attól függ, milyen autóra kerül az a kerék. Azaz minden esetben az autógyártó ajánlásait kell szem előtt tartani ebben a kérdésben.
Akkor, ha a gyárinál nagyobb átmérőjű kerék kerül az autóra, ugyanezen gyári nyomásértékekből kell kiindulni. Nevezetesen meg van adva a 15"-os mérethez való érték. Általában működik az, hogy colonkénti felváltásnál 0,2 barral nagyobb nyomást kell alkalmazni.
Konkrétan, ha pl. a 15"-nál 2,2 bart ad meg a Suzuki, akkor a 16"-os kerékbe 2,2+0,2=2,4 bar nyomás lesz a jó. 17"-nál ugyanilyen logika szerint 2,2+(2*0,2)=2,6 bar a megfelelő érték.
Második kérdésére az a válasz, hogy a 195/45 R16 abroncsméret biztonságosan 5,5-7,0" széles felnin használható. A 7,5" széles felni tehát már túl széles hozzá. Javaslom, maradjon a 205/45 R16-nál!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
A tanácsát szeretném kérni az alábbiakban.
Van egy 2006-os Ford Focus 1.6 típusú autóm és tavasszal esedékes lesz egy nyárigumi garnitúra beszerzése is új felnikkel.
A kérdésem az lenne, hogy a 16x7J 5x108 ET50 felni megfelelő e a hozzá tartozó 205/55 R16 gumikkal vagy esetleg a 16x6.5J a megfelelő? Erre vonatkozóan semmilyen információt nem leltem sehol.
Szíves segítségét előre is köszönöm.
Üdvözlettel Kerekes András
Kedves András,
Ha ET50, akkor a 6,5" széles felni jobb lenne. Persze jó lehet a 7,0" széles is, de akkor kisebb, 40 alatti ET-vel. A 205/55 R16-os abroncs minden esetben megfelelő, hisz az autó gyári mérete. A felni osztóköre - ahogy ön is írta - 5*108, míg középfurata 63,3 mm (vagy erre tehermentesítő gyűrűvel szűkített) kell legyen.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumi Doktor!
Egy 6 éves Ford Fusion autóm van, amihez kaptam egy garnitúra Barum Polaris2 195/80R15 gumit. Az utóbbi időben elég furcsa dolgokat tapasztaltam.
2014 novemberében a jobb hátsó kerék volt leengedve, elmentem a gumishoz, aki közölte, h az oldal falon egy apró pici szúrás van. Megfoltozta.
Majd idén január 18-án vasárnap estére ez a kerék ismét leeresztett. Reggel nem volt időm gumishoz menni, felfújtam, bementem dolgozni. A munkahelyemen az udvaron parkolok. Bármikor láthatom az autót. Ezen a hétfőn olyan 11 órára a bal hátsó kerék is leeresztett.
Meló után fújás, irány a gumis. A gumis a balhátsó oldalfalán is egy pici szúrást talált, illetve a jobb hátsó oldalfalán is talált egy pici szúrást de más helyen mint előtte foltozva volt. A két gumi kuka.
A legújabb 2015.01.24 szombat reggelre a balelső eresztett le. Hétfőn irány gumis, ismét egy apró pici szúrás, de most sem a futó felületen, hanem az oldal fal és a futó felület közti átmeneti részben. Én úgy gondolom, hogy létezhetetlen pech széria az, hogy 24 órán belül két hátsó ereszt le ugyanolyan pici szúrással, majd 6 nap múlva a balelső. Kicsit soknak tűnik nekem. Utcán parkol az autó sajnos. Lehet ez mégis vmi véletlen vak szerencsétlen esemény vagy pedig szándékos rongálás lehet?
Várom válaszát! Tisztelettel: Szabolcs
Kedves Szabolcs,
Ilyen pech-sorozatot nehéz elképzeln. Mondjuk látni kéne az abroncsokat, milyen jellegűek azok a sérülések, de itt nagyon gyanús, hogy valaki gonosz és veszélyes játékot űz önnel, valószínűsíthető a szándékos rongálás sajnos.
A gumiméretet pedig ugye csak elírta? A Fusion-re ugyanis 195/60R15-ös abroncs való.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
A Lada Niva tipusú terepjàrómhoz szeretnék terepgumit vásárolni, de az eredeti felnit meghagynàm.
Két típust néztem ki, az egyik a Voltyre gyári terepgumi (175/80R16), a másik Italia 4x4 terepgumi - KOBRA gumi (175/80R16). A Voltyre gumiról azt hallottam, hogy csúszik az aszfalton.
Az lenne a kérdésem, hogy a Kobra gumi milyen tulajdonságokkal rendelkezik úton/terepen, valamint ha ugyanaz a mérete, hatással van-e a fogyasztásra, illetve a hajtásláncra, kerékagyra. Kb 50-50%-ban használom úton terepen.
Válaszukat előre is köszönöm!
Kedves Levélíró,
A helyzet az, hogy az ön által kinézett bütykös terepgumik mind csúsznak aszfalton, pláne, ha vizes. Arról nem is beszélve, hogy intenzíven kopnak is kiépített úton.
A Voltyre orosz termék. Főleg mezőgazdasági vonalon van tapasztalatom vele, használói dicsérik, nincs sok gond a márkával.
Az Italia 4x4 Cobra futózott gumi. Vegyes a kép, hallottam már jót és rosszat is róla. Én a felhasználási módot is figyelembe véve a Voltyre gumit venném, mert megbízhatóbbnak tűnik, terepen sem rossz, de szolidabb mintája révén aszfalton is elboldogul. legalábbis kevesebb kompromisszumot követel, mint a durva, bütykös, kimondott terepabroncs.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Azt szeretném megkérdezni, hogy alufelni vásárlás előtt állok. Opel Corsa C típusú gépkocsimra szeretnék alufelnit venni, de nem tudom milyen férne alá. Esetleg egy 195/50 R15 ET35-ös fel tehető lenne rá? Vagy tudna ajánlani méreteket?
Kedves Levélíró,
Először nézzük a gumiméreteket! A C-Corsa gyári abroncsméretei a következők: 155/80 R13, 175/65 R14, 185/55 R15. Ezeken kívül váltóméret lehet még a 205/45 R16, vagy a 195/40 R17. Határesetként elfogadható még a 195/50 R15 is, amit ön írt. Felniben 4*100-as osztókörűt és 56,5 mm középfuratút (vagy erre tehermentesítő gyűrűvel leszűkített) kell keresgélnie.
Az ET értékének 6,5"-os felniszélesség esetén 38, 7,0"-nál 35 körülinek kell lennie. Ha a kiválasztott felni-gumi kombó ezen méretekkel bír, nem lesz gondja vele C-Corsáján.
Üdv, Gumdoki
Tisztelt gumidoki!
Téli gumit szeretnék vásárolnia következő szezonra mert a mostani Continental 11 éves. Renault Mégane II-re. Nézegettem a Vredestein Snowtrack 3 tipusú gumit 195/65R15. Mi a véleménye erről a tipusról? Vagy érdemesebb kicsit többet adni és /Dunlop vagy Good year/ Éves szinten kb. 10 000 km-t megyek. Válaszát előre is köszönöm
Kedves Levélíró,
Én úgy tartom, hogy téliben a Vredestein remek termékeket vonultat fel, jó választás. Persze vannak jobbak, de évi 10ezer km alatt 15"-os méretben egy Meganon úgysem "autózza ki" a különbséget.
Sőt, megkockáztatom, hogy ide egy megbízható középkategóriás termék is megfelelő lehet, pl. egy Barum, vagy Semperit. De ha ön kinézte a Snowtrac3-at és az ára is megfelel önnek, nyugodtan vegye azt, nem fog csalódást okozni!
Üdv, Gumidoki
Helló,
Van egy 2003/10 havi Passatom amihez nemrég jutottam hozzá. 17-es vagy 18-as felnit szeretnék rárakni, de fogalmam sincs, hogy milyet tehetek rá, hogy ne érjen bele a kasztniba. Gumi eseteben nem akarok magasabbat mint /50, de inkább /45-ös.
Tudnál segíteni hogy leírod a méreteket? Előre is köszi.
Kedves Levélíró,
17"-ban a 225/45 R17.18"-ban pedig a 225/40 R18 a helyes váltóméret erre az autóra. Mindkettőhöz 7,5-8,0" széles 35-40-es ET-jű felni kell, amelynek osztóköre 5*112-es, középfurata pedig 57 mm (vagy erre tehermentesítő gyűrűvel leszűkített).
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Körülbelül mennyivel lehet eltérni a gyárilag megadott nyomásértékektől az abroncs szabálytalan kopása nélkül? A gyárilag szerelt gumi 205/45-16, ennek váltómérete a 185/65-14 (+5mm) és a 175/65-14 (-8mm) is, utóbbi méret a fapadosabb verziókon gyárilag is szerelt. Én viszont az előbbit, tehát a nagyobbat használom már több éve.
Sportosan vezetek, így már a nyárikat is két tizeddel túl szoktam fújni, most a téliben is ennyi van, de borzasztó ügyetlen a ballonos gumin. Sok év után most figyeltem meg, hogy az én méretem nem is szerepel az adattáblán, csak a 175-ös - 2,2 bar. Nem lehetséges, hogy az egyel nagyobb méretembe alapból többet kellene fújnom, és még ahhoz hozzá tenni a sportossági két tizedet, meg a földesúri tizedet, papi kilencedet? :)
Tehát 2,6-2,8 bar nyomáson lehetséges már rendellenes kopás? 1 tonnás kisautóról van szó.
Válaszod előre is köszönöm! Varga Gábor
Kedves Gábor,
Csodák természetesen nincsenek, a ballonos 14"-os soha sem fogja a peres 16"-os érzetét nyújtani, bármilyen betonkeményre fújja. Én azt gondolom, hogy a leírtak alapján a 2,5-2,6 bar simán beleférhet rendellenes kopás nélkül.
Az előírtnál nagyobb nyomást egyébként is jobban tolerálja az abroncs kopás, pláne szerkezeti szempontból, mint a relatíve kisebbet.
Üdv, Gumidoki
T.Gumidoki,
2006-os Honda Jazz gyári mérete 185/55R15, alufelni mérete 15x6 jj. Nyári gumi csere előtt állok, minőségi, esetleg prémium kategóriájú márkát választanék, de gyári méretben irreálisan drága még a gyengébb kategóriákban is. Kérdésem, hogy erre a felnire rakhatok-e 195/50R15 méretű gumikat úgy, hogy az ne befolyásolja negatívan az autó menettulajdonságait?
köszönettel: Laci
Kedves Laci,
Válaszom ott van a sorai között: fizikailag ugyan felrakható ez a méret, de negatívan befolyásolja az autó menettulajdonságát, sőt menetbiztonságát, mivel nem váltóméret. Sajnos vagy nem, én a gyári 185/55 méret használatára buzdítom a továbbiakban is, nem véletlenül találta ezt ki a Honda ezen típusára.
Üdv: Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
A kérdésem az lenne, hogy egy 15" átmérőjű és 180 mm széles VW felnire mi a lehető legszélesebb gumi ami alkalmas lenne? A szóban forgó jármű egy Golf, másik kérdésem arra vonatkozna, hogy az adott méretben mi a lehető legperesebb gumi, illetve ön szerint ezen a felniméreten mi állna jól egy Golf 2 alatt?
Megtisztelő válaszát előre is köszönöm! L.T.
Kedves L.T.
7" széles felniről van tehát szó egy Golf II-en. Erre az autóra ezen a felnin a legkézenfekvőbb ajánlható abroncsméret a 195/50 R15. A méretét tekintve megfelelő lehet még a 215/45 R15 is, de egyrészt nem érzem indokoltnak ezt a széles profilt már ide, másrészt elég ritka méretről van szó. Szóval a 195/50 R15 a nyerő abroncsméret esetünkben.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
2003-as Skoda Fabia kombimat 175/65 r14-es nyárigumival szerelve vettem. A kérdésem az lenne, hogy téligumiból is vehetem ezt a méretet vagy célszerű inkább a gyártó által ajánlott 185/60 r14-et felrakni?
Köszönettel, Balázs
Kedves Balázs,
Télen lehetőség szerint a keskenyebb, magasabb oldalfalú váltóméret a praktikusabb. Ennek értelmében ebben a konkrét esetben télre a 175/65 R14 a jobb választás. Sőt, még a 165/70 R14 is megfontolás tárgya lehet.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Egy 1998-as 1.0-ás Swift-re szeretnék alufelnit venni a következő adatokkal: 4x114,3 5,5x13 ET38 A kérdésem a következő lenne: erre rátehetem-e a gyári 155/70 R13 méretű gumit, vagy inkább nagyobbat (165/65 R13), illetve az utóbbi gumi váltómérete-e a gyárinak? Változik-e az autó viselkedése?
Segítségét előre is köszönöm: Roland
Kedves Roland,
Tekintve, hogy a 155/70 R13-as abroncsméret 4,0-5,5" szélességű felnin használható biztonsággal, én ezt a gyári méretet javaslom az új felnikre is. A 165/65 R13 egyébként nem igazán tekinthető váltóméretnek ebben az esetben, ha szélesíteni, sportosítani szeretne, akkor a 185/60 R13-at ajánlom inkább a figyelmébe. Az simán használható 5,5" széles felnin.
Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki
Tisztelt Doktor Úr! :)
VW Golf IV 1.4 autómhoz idén vásároltam eredeti méretben téli gumit. (175/80 R14 acélfelni) Az a tapasztalatom, hogy kanyarba nagyobb sebességgel belehajtva úgy érzem mintha az autó nyeklene, könnyen el tudná veszteni a stabilitását. (Én azt sejtem, hogy ez a csodás 80-as méret miatt van.)
Nyárra szeretnék venni peresebb gumit, milyen méretet tudna ajánlani? (R14-es acélfelnire) Nagyon köszönöm!
Kellemes ünnepeket! Ádám
Kedves Ádám,
Nyilván egy keskeny profilú /80-as abroncs nem az oldaltartás mintaképe. Ám a kelleténél alacsonyabb nyomás jelentősen megdobhatja még ezt a "nyeklő" érzést kanyarban. Az a rossz hírem van, hogy ha marad a 14"-os méretnél, nincs váltóméret, ami rendelkezésre áll.
Nagyobb felnin azonban válogathat a különböző méretek közül. Íme: 15" 195/65 R15 16" 205/55 R16 17" 225/45 R17 18" 225/40 R18 Vagy megbarátkozik a nyetlő érzéssel vagy nagyobb felnire vált, más sansz nagyon nincs sajna.
Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Citroen Xara Picasso 1.6i gépkocsimon most szeretnék nyári gumit cserélni. A jelenleg rajta lévő 185/65/15 88H gumi a jelzés szerint 210 km/h sebesség indexű. Ez a gépkocsi még hátszéllel sem tud lejtőnek lefelé ezzel a 95 LE motorral ilyen sebességgel menni. Ezért úgy gondoltam, hogy a hasonló méretben lévő, de jóval olcsóbb T sebesség indexű gumit vásárolnék. Kérdésem lehet-e ebből probléma, vagy biztonságosan lehet ezt is használni.Jól tudom, hogy a gyári mérnökök biztosan nem véletlenül a H-s gumit tervezték rá.
Köszönöm. Boros István
Kedves István,
Értékelem a körültekintését! A guminak mind terhelhetőségben, mind végsebességben többet kell tudnia, mint az autónak, amire rászerelik; ez tiszta sor. Márpedig a Xsara Picassot szerelték 2.0 16V, majd' 140 lóerős motorral is, ami már éppen megcsípte a 200km/h-t.
Na most a gyárban nem nézik, hogy éppen milyen motorizáltságú autó jön éppen a soron, hanem olyan gumit választanak, amely a leggyorsabbra is jó lesz. Így történhetett meg például, hogy egy 1.4-es, 75LE-s Golf-ra W-s (>270km/h) abroncs került gyárilag. Esetünkben is hasonló a helyzet.
Én azt mondom, semmilyen hátrány nem származik abból sem műszakilag, sem hatóságilag, ha az ön 1.6-os paripájára T-s abroncsot szereltet. Még némi futásteljesítmény-növekedés is bekövetkezhet ezáltal...(o:
Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki
Tisztelt gumidoktor!
Téli gumik között válogatva felfigyeltem a Taurus abroncsaira. Magyarországon névről eléggé ismert márka. Azonban nem szokott bekerülni a tesztekbe. Kérdésem, mennyire bátran választhatom a terméket? Sajnos teszteket nem igazán találok róluk, azonban áruk igen vonzó.
Válaszát előre is köszönöm!
Attila
Kedves Attila,
Jó pár év szünet után a Michelin - mint a márkanév birtokosa - 2013-ban újra elkezdett Taurus néven abroncsokat gyártani. Ezek régebbi, vagy akár aktuális Michelin-csoportba tartozó márkák (pl. Kormoran) mintázatainak "átiratai". Többnyire Kínában készülnek.
Ez biztosítja az alacsony árat, de sajnos nem garantálja a minőséget. Ezek tudatában lehet mellette, vagy ellene dönteni abroncsvásárláskor.
Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
W168-as A190-es Mercedes kocsimon jelenleg 205/45R16 gumik vannak. Előtte 195/50 méret volt. Télire szeretnék kicsit ballonosabb gumit, de ehhez felni méretet is váltanék. Egyrészt fel lehet-e tenni a kocsira a 15"-os felniket? Illetve ha igen, akkor feltennék egy 185/60R15 garnitúrát. Elvileg ez váltja gond nélkül a fenti R16-os méreteket. Lehet ebből gond? Igazából az ET szám miatt aggódok.
Kedves Levélíró,
Bár gyárilag is készült ez a Merci-típus 15"-os felnivel és gumival, de az A190-re nem szerelhető már fel sajna a nagyobb fékek miatt. Azért leírom, hogy a lemezfelni 5*112*66,5 5,5J*15" ET54 méretű és erre a MB 175/65 R15 téligumit ajánl.
De - elméletileg - ez csak a A140/160/160CDI/170CDI/140-L/160-L/170CDI-L típusvariánsokra jó. Az A190-hez marad a 16"-os felni peres gumival szerelve.
Üdv és B.Ú.É.K., Gumidoki