Totalcar Vakbarát Hírportál

Hogy tároljam a téligumit?

2014. június 6., 08:29 Módosítva: 2014.06.08 12:38
141

Tisztelt Gumidoktor!

Egy szezont futott márkás téli gumikat szeretnék a lehető legjobb módon tárolni a nyári időszakban. A gumik felnin vannak, lemostam őket és eltávolítottam a kavicsokat belőle. Szükséges a gumifelületeket kezelni szilikonnal, vagy ez teljesen felesleges, esetleg árt neki? A gumi nyomással kell foglalkozni, le kell ereszteni?

Üdvözlettel : Gábor

Kedves Levélíró,

A kezdés (mosás, kavicskiszedés) nagyon jó! A felnin tárolt abroncsokat szettenként helyezheti egymásra is, vagy függesztheti fali tartóra. Sőt, nem sok pénzért keréktároló állványt is lehet kapni, az is tökéletesen megfelel a célnak. A levegőt ne eressze le belőle, sőt, tehet bele fél bárral nagyobbat, mint az üzemi nyomása.

Ápolásra glicerines gumiápoló ajánlott, a szilikon hosszútávon nem tesz jót a gumi felületének. A tárolás helye legyen kiegyensúlyozott hőmérsékletű (15-25 Celsius), száraz, páramentes, lehetőleg sötét, hőforrásoktól és kemikáliáktól mentes helyiség. A fentiek közül minél több valósul meg, annál nagyobb eséllyel maradnak meg abroncsai olyannak, mint amilyenek a betárolás előtt voltak.

Üdv, Gumidoki

Négyévszakos vagy téli/nyári csere?

2014. június 3., 09:36 Módosítva: 2014.06.03 09:36
1

Kedves Gumidoktor!

Most vettem egy Volvo XC90-t amin négyévszakos gumik vannak. Előző autómnál éveken keresztül nyári illetve téli gumikat cserélgettem az évszaknak megfelelően. Az autót elsősorban a városban illetve néha országúton használom. Kérdésem,hogy Ön szerint mit lenne érdemesebb használnom a Volvón? Esetleg egy drágább, minőségi négyévszakost (amit senki nem ajánl) ,vagy egy normál nyári-téli garnitúrába áldozzak pénzt, és cserélgessem őket? Éves futásteljesítmény kb. 15 000 km, amire használom az autót.

Üdv! Norbert

Kedves Norbert,

A Volvo XC90 tipikus SUV. Összkerekes, magas és súlyos kombi. Én melegen javaslom rá a külön téli és külön nyári szett használatát. A négykerékhajtás miatt lehet, hogy elindul csúszós úton is nyári gumival, de megállni, vagy befordulni nem fog tudni vele. A két szett szezon-abroncs egyébként nem dupla kiadás, hiszen amíg egyik dolgozik, addig a másik "pihen" és nem kopik. Viszont minden évszakban biztonságban tudhatja a bent ülőket, illetve a többi közlekedőt!

Üdv, Gumidoki

Régi vagy új?

2014. május 30., 10:35 Módosítva: 2014.05.31 07:03

Tisztelt Gumidoktor!

Létezik-e olyan gyári új gumiabroncs aminek nincs a futófelületén az úgynevezett gumi haj, vagy gumi szőr, csak az oldalfalon? Szerintem, ha nincs a futófelületén, akkor az abroncs már szerelve volt és futott, bár maga az abroncs hibátlan újnak néz ki, de a profil mélysége ép csak 8 mm annak ellenére hogy téli. Önnek mi a véleménye?

Üdvözlettel: Attila

Kedves Attila,

A nevesebb abroncsmárkák - főleg a prémiumgyártók - úgy is igyekeznek minőséget sugározni, hogy a gyártási gumiszőröket még a gyárban "trimmelik", azaz eltüntetik, levágják. Ezzel is erősítve a prémium-érzetet a vásárlóban. A másik oldalon pedig a modern - főleg nagy sebességű téli mintázatok alig, vagy esetenként nem rendelkeznek mélyebb, csak jóval tagoltabb és lamelllázottabb mintával, mint a nyári abroncsok. Azaz a szóban forgó abroncs a leírt megfigyelései ellenére lehet akár vadonatúj is, de használt is. Látatlanban nyilván nem tudok állást foglalni, ha ön ezek után sem biztos a dolgában, mutassa meg egy ön által megbízhatónak gondolt gumisnak a konkrét darabokat!

Üdv, Gumidoki

Beleér a gumi a sárvédőbe

2014. május 27., 11:29 Módosítva: 2014.05.27 11:29
11

Kedves Gumidoktor!

Adott egy Honda Civic (98) Sedan, 205/45 R16 gumikkal, 7,5j ET35 felnin. 4-5 személlyel beleér a gumiba a hátsó sárvédő. A kérdésem az lenne: 195/45 gumi megoldaná-e a problémámat, vagy felni cserét javasol?

Üdvözlettel: Béci

Kedves Béci,

Igen, én azt gondolom, hogy a gyárinak sokkal jobb váltómérete a 195/45 R16, így annak a használatával megoldódna a a probléma. Ez a méret még éppen szerelhető a 7,5" széles felnire, tehát az sem akadály. A felni ET-száma pedig megfelelő, azzal nem lehet gond.

Üdv, Gumidoki

Nyári vagy négyévszakos?

2014. május 19., 10:58 Módosítva: 2014.05.19 10:58
1

Tisztelt Gumidoktor!

Február elején vásároltam egy Peugeot 3008 2.0 HDI gépkocsit, Grip controll funkcióval. Az autón a következő gumik vannak: Michelin Latitude Tour HP 215/60/R16 M+S. A szalonban azt mondták, hogy ezek négy évszakos gumik(az M+S jelölés miatt el is hittem), de kételkedni kezdtem ebben. A mintázata kissé más, mint egy hagyományos nyárigumié, viszont nem olyan mint a téligumi mintázata.

Kérdésem, hogy a fenti gumi nyári, avagy négy évszakos?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Levélíró,

A Michelin Latitude Tour HP egyértelműen nyári mintázat. SUV gumi, s mint ilyen hagyományosan viseli az oldalfalán az M+S feliratot. Ez azonban ebben az esetben nem jelenti azt, hogy négyévszakos termékről van szó. A Michelin saját honlapján is a nyári abroncsok közé sorolja, íme: http://www.michelin.hu/autogumi/michelin-latitude-tour-hp Télre tehát vásárolnia kell egy kifejezetten téligumit erre az autóra majd, legalábbis én azt javaslom.

Üdv, Gumidoki

Ráz az autó 110 felett

2014. május 16., 09:47 Módosítva: 2014.05.16 09:47
1

Kedves Gumidoki!

Vannak nékem 17 colos 235/45 nyári gumijaim. Az első kerekeken 2008-as, eléggé kopott, kissé repedezett Bridgestone, hátul pedig 2010-es picivel jobb állapotú Michelin gumik vannak. Le szeretném cserélni egyszerre mind a négyet, de anyagi okok miatt egy-két hónapot még húznám, viszont nyugtalanít picit, hogy 110km/h-s sebesség fölött elkezd rázni az autó. A kormány meg se rezzen, csak az autó dobál picit, és minél simább, egyenletesebb az út, annál jobban érezni, minél gyorsabban megyek, annál gyorsabban ráz. Lehet ez az idős és kopott gumik miatt, vagy mi okozhatja? Köszönöm válaszod előre is!

Üdv, Gábor

Kedves Gábor,

Nyugtalanító ez a jelenség, az abroncsok cseréjétől függetlenül utána kellene járnia, hogy mi okozza! Lehet, hogy valamelyik kerék egy kátyúval való "találkozás" nyomán megsérült, deformálódott. Lehet, hogy "csak" a gumi sérült meg. De persze elképzelhető, hogy csak a kerekeket kéne újra centrírozni. Ne felejtsük ki a rendellenes kopást sem, az is előidézhet ilyenfajta rázkódást. Az azonban gyanús - ha a kormányon nem érez vibrációt - , hogy a hátsó kerekek valamelyike a ludas a dologban.

Üdv, Gumidoki

Túl széles a gumi

2014. május 14., 14:46 Módosítva: 2014.05.14 14:47
2

Kedves gumidoktor!

S1600 mintára szélesített Swiftem alatt 17x7"os felnik forognak, szélesítő pogácsa nélkül, a megfelelő ET számmal. Jelenleg túl széles (215) gumik vannak rajta, amelyek már amúgy is jócskán csereérettek!

Kérdésem a következő:

Maradjak inkább a swift sport gyári méreténél (195/45r17 - Falken), vagy választhatnék 185/35r17 (Nankang) méretet is?

Üdvözlettel: Peti

Kedves Peti,

A 185/35 R17 átmérőben sokkal kisebb a gyári Sport abroncsméreténél, így azt semmiképpen nem javaslom! Ide valóban a 195/45 R17 kell, illetve a 215/40 R17 jöhet még szóba. Gondolom ez utóbbi van most is a felniken. Amúgy ez nem "túl széles" erre a felnire, mivel 7,0-8,5" szélességi tartományban gond nélkül használható.

Ha meg valóban jó az ET-szám, ez sem fog beleérni sehova.

Üdv, Gumidoki

Mi a legnagyobb felni az A6-ra?

2014. május 12., 11:49 Módosítva: 2014.05.12 11:49
1

Tisztelt Gumidoki!

1999-es Audi A6 2.4 benzines autómra szeretnék új alufelniket nyári gumi garnitúrával. Az eredeti 16 colosokon maradna a téligumi. Elsősorban 235/35r19-re gondoltam vagy 235/40r18-ra. A kérdésem, ön melyiket tartja jobb választásnak? Egyáltalán melyik méretből, mekkora a legszélesebb gumi ami balesetmentesen feltehető, és el is fér? (Az autót csak Németországban, jó minőségü utakon használom.)

Köszönöm a válaszát! Tisztelettel Árpi

Kedves Árpi,

A '99-es A6-nak 205/55 R16 a gyári abroncsmérete, igaz? Ha így van, akkor annak 18"-ban a 225/40 R18, 19"-ban pedig a 215/35 R19 a legjobb váltómérete. Ezek megfelelő méretű felnin minden átalakítás és gond nélkül elférnek az említett autó alatt. Hogy melyiket válassza? Ha a 19"-os jóval nagyobb költségei is beleférnek a büdzsébe és valóban jó minőségű utakon fog futni a szekér, akkor szinte mindegy.

Üdv, Gumidoki

Alfa felni a Seatra

2014. május 9., 14:48 Módosítva: 2014.05.09 14:48
1

Tisztelt Gumidoktor!

A következö elmeleti kerdessel fordulok Önhöz: Volt anno egy 1998-as 146-os Alfa Romeom, ami sajnos a bontoban vegezte, de megmaradt egy szet szinte uj nyari gumim felniken. Jelenleg egy 1999-es Seat Cordobam van, arra szeretnem ezeket a kerekeket felszerelni. Az Alfa merete: 185/60 R 14 4x98, a Seate: 175/70 R13 4x100. Az agy meretet sajnos nem tudom. Elkepzelhetö, hogy mozgo kupos csavarral fel tudom rakni az Alfa kerekeit a Seatra? A valtomeret stimmel, annak utanna neztem.

Köszönettel: Krisztian

Kedves Krisztián,

Sajnos az elmélete nem működik a gyakorlatban. Több ok miatt sem. Egyrészt a két autó felnije teljesen különböző ET-értékű. Másrészt a középfuratuk sem egyforma. Harmadrészt - ha lemezfelniről van szó - a mozgókúpos csavar sem használható itt. Ha alufelniről beszélünk, akkor az utóbbi kettő még áthidalható lenne, de az ET miatt akkor sem működne a dolog. Ha meg akar bizonyosodni az én elméletemről, próbálja meg felszerelni az Alfa--kerekeket a Cordobára! Nem fog sajna sikerülni. De, hogy jó hírt is mondjak, a gumiméretek azonban valóban váltóméretei egymásnak.

Üdv, Gumidoki

Nagyon öreg ez a gumi?

2014. május 7., 13:34 Módosítva: 2014.05.09 06:41
2

Tisztelt gomidoktor!

Hozzájutottam 4db Continental Ecocontact 155/70R13 nyári gumihoz, ami nagyon keveset futott,a gazája szerint két nyarat használták az ősei. A bordák a mélységhatároló fölött még 5~6 mm-s nagyságúak.

Igen ám, de ez majd' egy évtizede volt. Azóta a kamrában voltak, megmosva, szilikonnal lefújva, gyári, Continental feiratú njlonokba becsomagolva, egymás tetején, vizszintesen tárolva.

Kérdésem: szabad még ezekkel a (DOT-szám szerint) 12 éves gumikkal "foglalkozni", vagy "hagyjam a francba". (A gumikkal egyidős Swiftre tenném.) Előre is köszönöm a tanácsot!

Üdvözlettel: nyomdasz63

Kedves Levélíró,

Én ezeket a gumikat nem tenném már autóra. Sajnos a gumiabroncs álltában is öregszik, még a legprecízebb tárolási körülmények között is. 12 év pedig rengeteg idő. Ráadásul a szilikon sem tesz túl jót az abroncs gumiburkának... Én azt javaslom, ne kísérletezzen, nyugdíjazza ezeket a kiöregedett papucsokat!

Üdv, Gumidoki

Azonos gumi, 5 év korkülönbség

2014. április 30., 14:18 Módosítva: 2014.04.30 14:19
1

Kedves Gumidoki!

Van egy Michelin Primacy HP 215/55 R16 93V típusú teljesen érintetlen, 0-km-es pótkerekem, ami mellé vennék még egyet ugyanabból a típusú abroncsból és a pótkerékkel együtt használnám, azonos tengelyen.

Kérdésem: lát-e jelentős kockázatot, tekintettel arra, hogy a pótkerék 2008 év végi gyártású, az újonnan megvásárlandó pedig 2014 eleji lenne továbbá minimális különbség még a mintázatban is tapasztalható, annak ellenére, hogy ugyanazon abroncstípus - a gyártási időtől eltekintve - minden paraméterében megegyező paraméterű és specifikációjú gumijáról van szó (ezek szerint a gyártó némileg a mintázatot is változtatta, változatlan típusnév alatt).

Válaszát előre is megköszönve,

Üdvözlettel: BG

Kedves BG,

Kockázatot nem feltétlenül látok, inkább kellemetlen következményeket. Miszerint elhúzás, egyenlőtlen gumikopás, rugózási- és így komfort és stabilitás különbségek, stb-stb. Szerintem maradjon a pótkerék a helyén, bevetésre készen és vásároljon két egyforma - méretben megfelelő - bármilyen gumit és azokat tegye fel párban! Nem kell Michelin legyen.

Üdv, Gumidoki

Felni a Fiestára

2014. április 29., 09:10 Módosítva: 2014.04.29 09:10
1

Kedves Gumidoktor,

2011-es 1.4 Tdi Fiestára szeretnék felni venni gumival. Amit találtam 15" 4x108 ET38. Interneten azt találta, hogy ET47,5 vagy 52,5 lenne az ideális. Tudna erről véleményt mondani? Lesz baja az autónak?

Kedves Levélíró,

Amennyiben megfelelő méretű felnit és gumit választ rá, semmi baja nem lesz az autójának. Nézzük! Először is erre az autóra 4*108-as osztókörű és 63,3 mm-es (vagy erre tehermentesítő gyűrűvel szűkített) középfuratú felni kell.

Ha 15"-ban gondolkodunk, akkor szélességtől függően az ET értéke 38-46 közötti kell legyen. A gyári 6J*15" lemezfelni ET47,5 ös, annál nagyobb ET tehát nem ajánlott erre az autóra.

A gyári homológ 15"-os abroncsméret pedig a Ford szerint 175/65 R14-es eredeti méret esetén a 195/60 R15, 185/60 R14 kiinduló méretnél pedig a 195/50 R15.

Üdv, Gumidoki

Kis felnire nagy gumi?

2014. április 22., 10:01 Módosítva: 2014.04.22 10:01
32

Jó napot!

Érdeklődni szeretnék hogy R14-es felnire R15-ös gumi felrakható-e gond nélkül?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró,

Természetesen felrakható, csak egy kicsit lötyögni fog rajta. (o:

Komolyra fordítva a szót, nyilván 14"-os felnin csak 14"-os, míg a 15"-os felnin kizárólag 15"-os gumi használható.

Üdv, Gumidoki

Mekkora a gyári nyomás a Suzukiban?

2014. április 16., 09:06 Módosítva: 2014.04.16 09:06
1

Tisztelt Gumiodoki!

WagorR+-om könyv szerinti abroncsmérete 165/60R14 vagy 155/65R14. Nyári kerekeim az előbbi, a téliek az utóbbi méretűek. Alkalmazhatom mindkét szetten ugyanazt a guminyomást, vagy különbözőt kell használnom a két szetten? Ha különböző kell, akkor annak mik az oka? A téli-nyári különbség, vagy a méretkülönbség? Mindezt azért kérdezem, mert azonos (könyv szerint előírt) nyomásra fújva a téli szett ránézésre is jónak tűnik, de a nyári laposnak látszik. Válaszát előre köszönöm.

Üdv! Péter

Kedves Péter,

Jó a kérdés!

A válaszom pedig az, hogy igen, elvileg ugyanazzal a - Suzuki által megadott - nyomáson kell üzemelnie mindkét 14"-os méretnek. Ha a nyári laposnak tűnik így, 0,2 barral nyugodtan megemelheti a nyomást benne büntetlenül. De gyanítom, csak optikailag tűnik laposnak az abroncs a méret- és gyártmánykülönbségekből adódóan.

Üdv, Gumidoki

Meddig hagyjam fent a téli gumit

2014. április 11., 11:23 Módosítva: 2014.04.12 12:35
15

Kedves gumidoktor, 

a tavasz közeledtével esedékes a gumicsere. A Matador téli gumik profilmélysége 4mm, így nem ajánlott vele nekivágni a következő télnek. Érdemes fenthagyni a téli gumit nyárra és így kímélni a nyáriakat? Nyári körülmények közt kb. mennyi km alatt veszit újabb 2mm a profilmélységből? Mi a helyzet a kérdés bitzonsági oldalával?

Köszönettel, Gábor

Kedves Gábor,

Tudom, sokan követik ezt a gyakorlatot, miszerint a következő télre már nem alkalmas téligumit autón hagyják és használják tovább nyáron. Normál körülmények között működik is a dolog, bár a még kis profilmélységgel bíró téli mintázat okozhat meglepetéseket forró nyári napokon. A téli keverék ugyanis nyúlósabb jóval melegben, ami némi instabilitást, hosszabb fékutat eredményezhet, illetve különösen forró aszfalton akár oly mértékben forrósodhat fel, hogy szinte megég a futófelület. Az így "üvegessé" váló futófelület pedig jelentős tapadásvesztést okoz. Nem mondom, hogy mindennek törvényszerűen be kell következnie, de érdemes tudni róla, számolni vele, hogy ilyen is előfordulhat ennél a megoldásnál.

Üdv, Gumidoki

Szélesebb gumi a felnire

2014. április 8., 13:54 Módosítva: 2014.04.08 13:54
1

Kedves Gumidoktor,

Jelenleg 7,5 x 17 coll-os felnin 205/50 R17-es gumum van, és az iránt érdeklődnék, hogy ugyanerre a felnire fölmegy-e 225/45 R17-es abroncs? Arról már meggyőződtem, hogy a két abroncs váltóméretként használható, inkább arra irányul a kérdés, hogy a 7,5 coll széles felnire föl lehet-e tenni a szélesebb gumit.

Várom válaszát!

Kedves Levélíró,

Mivel a 225/45 R17 7,0-8,5" szélességű felnin használható biztonsággal, így a válasz egyértelmű igen. Azt is megerősítem, hogy a 205/50 R17 váltójaként megfelelő lesz ez. Úgyhogy hajrá, mehet a méretcsere!

Üdv, Gumidoki

Nagyfelnit az Audira, de milyet?

2014. április 2., 12:00 Módosítva: 2014.04.02 12:00
1

Tisztelt Gumidoktor!

2002 Audi A4-nek vagyok a gazdája és a gyári alufelni mérete 15", aminek az et száma 38. Amit kinéztem 17" alufelnit az csak 35 vagy 40 et számmal lehet kapni. Tudnál nekem tanácsot adni a kettő közül melyik lenne az ideálisabb?

Segítségedet előre is köszönöm!

Üdvözlettel István

Kedves István,

Aggodalomra semmi ok, ha szélesebb, nagyobb kereket akar feltenni, az természetszerűleg csak kisebb ET-vel lesz jó az autójára. Míg a 15"-os felnije feltehetőleg 6,5" széles, addig a 17"-osé 7,0"-nél kezdődik. Ebből következik, hogy lehet jó akár az ET35, vagy ET40-es felni erre az autóra, ha különböző a szélességük. Az ajánlott 17"-os abroncsméret erre az A4-re a 225/45 R17, amihez egy 7,5"-os felni ideális. Ez pedig 38-40-es ET-vel tökéletesen állna az autón. Az osztókör 5*112-es, a középfurat pedig 57 mm-es kell legyen.

Üdv, Gumidoki

Levált egy darabka, lecseréljem?

2014. március 31., 15:32 Módosítva: 2014.03.31 15:32
1

Kedves Gumidoktor,

Egy kátyú miatt tavaly az egyik hátsó nyárigumim oldalfala a felni felett közvetlenül egy kis (pár mm-es) részben levált. Egy gumis azt mondta, hogy nyugodtan járhatok így is vele, mert csak a külső gumiréteg sérült meg, azonban én szeretném lecserélni. A gumik jó állapotú Pirelli P7-esek, az autó pedig egy Laguna 3.

Kérdésem a következő: ezt az egy gumit ugyanilyen újra lecserélhetem-e vagy sem? Ekkor 3 régi kopottabb és egy új lesz az autón. Ez így működhet, vagy a csere csak párban lehetséges?

Válaszát előre is köszönöm. Üdvözettel: Dávid

Kedves Dávid,

Ha valóban csak a peremvédőből (vagy oldalfalból) csípett ki a kátyú egy apró darabot, tényleg felesleges a csere. De ezt látatlanban nem tudom megmondani. Van bármilyen méretű dudor is a sérülés helyén? Az abroncsot leszerelve belül megnézte-e a gumis, hogy ott látható-e sérülésnyom?

Ha mégis le kell cserélni ezt a gumit, akkor ugyanolyan mintázatra érdemes természetesen, mint a másik három. Tegye hátsó tengelyre és akkor nem fog elhúzni az esetleges kopáskülönbség miatt! Ha esetleg nem kapható már ugyanez a mintázat az önnek szükséges méretben, akkor viszont kettő egyforma mintázatot kell sajna vásárolnia, hogy tengelyenként azonos gumik legyenek fent. Szóval előbb járjon utána, valóban szükséges-e ez a csere!

Üdv, Gumidoki

Nagyobb gumi a Golfra

2014. március 27., 09:21 Módosítva: 2014.03.27 09:21
1

Üdv.

A nemrég vásárolt 4-es Golfomon 205/50 R17-es gumi van és le kéne cserélnem már. Ha 205/55 R17-es gumit veszek rá az mennyivel előnyösebb vagy hátrányosabb ?

Kedves Levélíró,

Erre a Golfra 17"-ban szerelhető a jelenleg is rajta futó 205/50 R17, vagy a 225/45 R17. Én előbbit jobbnak érzem a hazai utak silány minősége, a sok nyomvályú, kátyú miatt, utóbbi viszont kommerszebb, olcsóbban beszerezhető méret. E kettő közül kellene választania, melyik az ön számára vállalhatóbb kompromisszum. A 205/55 R17 sajnos nem jó ötlet, átmérőben túl nagy ide, erre az autóra nem való.

Üdv, Gumidoki

Széles gumi a Vectrára

2014. március 25., 09:30 Módosítva: 2014.03.25 09:30
2

Tisztelt Gumidoktor!

2005-ös évjáratú Opel Vectra 1.8 autómon gyári alufelniken a gyári Bridgeston 215/55 R16-os nyári gumikat cserélném a némileg olcsóbb és komfortosabbnak vélt 205/60 R16 méretre. Kérdésem, hogy az eredeti felnire a keskenyebb futófelületű abroncs felhelyezhető-e?

Válaszát előre is köszönöm! Viktor

Kedves Viktor,

Jó a gondolat, valószínű némi komfortjavulást hozna ez e méretváltás, de azért csodát ne várjon! A 205/60 R16 méretű abroncs 5,5-7,5" szélességű felnin használható biztonsággal, ha tehát az öné ilyen, semmi technikai akadálya nincs a terve végrehajtásának.

 Üdv, Gumidoki

Csak gyári méretű felnit lehet feltenni az autóra?

2014. március 20., 12:32 Módosítva: 2014.03.21 10:19
1

Tisztelt Gumidoktor!

Nemrég vásárolt Chevrolet Lacetti típusú autónkhoz van egy szett nyári gumi is,felni nélkül. Ezekhez a gumikhoz szeretnék felnit vásárolni,de nem tudom,hogy pontosan meg kell egyezni minden adatnak vagy lehetnek eltérések? ET:44 6jx15 4x114,3, agyméret:56,5 mm Ha lehet eltérés,milyen méretű felniket javasol?

Üdvözlettel:Róbert

Kedves Róbert,

Ott kezdem, hogy a Lacettire nem megfelelő átmérőjű a 195/60 R15-ös abroncs, erre az autóra 15"-ban a 195/55 R15 a helyes méret. A Lacetti gyárilag 6J*15" ET49 4*114,3*56,5 méretű felniken fut. Így az a méretű felni, amit ön ír, jó lesz az autóra, csak kicsit (5mm-rel) kijjebb fog állni, ami belefér még.

Üdv, Gumidoki

Mi fér a Renault 19 alá

2014. március 17., 12:30 Módosítva: 2014.03.17 12:30
1

Tisztelt Gumidoki!

Van nekem egy Renault 19 RL 1.4 3 ajtós. Mekkora alufelni férne alá maximum? És mekkora gumi?

Válaszát előre is várom.

Üdv: Renátó

Kedves Renátó,

A szóban forgó autóra akár 17"-os felni is felmegy minden átalakítás nélkül, de nézzük sorjában a lehetőségeket:

155 R13 (155/80 R13)

175/70 R13

185/60 R14

195/50 R15

195/45 R16

195/40 R17.

Alufelniben pedig szélességtől függően 30-38 közötti ET-értékűt, 4*100-as osztókörűt és 60 mm-es középfuratút kell keresni.

Üdv, Gumidoki

Ajándékba kaptam, feltehetem?

2014. március 13., 10:57 Módosítva: 2014.03.13 10:57
1

Üdvözletem!

1998-as Ford Mondeo 1.8TD-re téli guminak használhatok-e 185/65R15 vagy 185/55R15-ös gumit. Vagy maradjak a kézikönyvben leírt méreteknél (185/65R14, 195/60R15, 205/55R15, 205/50R16?

Üdvözlettel: Gábor

Kedves Gábor,

Javaslom, elsősorban a gyári, homológ abroncsméreteket használja, de ha nem, akkor is ezek legjobb váltóméretei jöhetnek csak szóba! Ezek tükrében a 185/65 R15 átmérőben túl nagy, míg a 185/55 R15 átmérőben túl kicsi erre az autóra.

Üdv, Gumidoki

70 helyett 65?

2014. március 10., 15:42 Módosítva: 2014.03.10 15:42
1

Üdv.

Adott egy Peugeot 306, 1995-ös, sedan. Jelenlegi gumiméret: R13 175/70, de nem nagyon találok sehol ilyen méretű gumit olcsón, viszont R13 175/65-ből elég sokat találtam, a kérdésem, hogy ha ilyen gumikat rakatok fel, lesz vele bármi problémám?

Köszönöm!

Kedves Levélíró,

Pedig a 175/70 R13 még mindig elég kommersz, így nem túl drága méret. A 175/65 R13 a kelleténél kisebb átmérője miatt nem jó a 306-osra, a gyári váltójaként még a 155/80 R13 jöhet még szóba.

Üdv, Gumidoki

Létezik túl öreg gumi?

2014. március 6., 12:01 Módosítva: 2014.03.06 12:02
3

Kedves Gumidoki,

2000-es évjáratú autóm van, nagyon keveset használom ezért még az eredeti gumik vannak alatta. A szervizben azt mondták nekem, hogy ha a rendőr meglátja az 1999-es gyártású gumikat, azonnal leveszi a rendszámot. Ez igaz? A téli gumikon 5 mm profilt mértek, szemre jó, érzésre tökéletes állapotban vannak. Le kell cserélnem csak azért mert öreg?

Köszönettel, Csaba

Kedves Csaba,

Nem a rendőr miatt, hanem a saját - és a többi közlekedő - biztonsága érdekében kellene lecserélnie a 15 éves gumikat. A hatóság - nem túl helyesen - a kort nem nézi, csak az állapotot. Repedezett-e, elszíneződött-e, sérült-e a gumi, illetve megvan-e a törvényileg előírt profilmélység.

A legtöbb abroncsgyártó egyetért abban, hogy a termékeik 6, maximum 8 éves korukig használhatók teljes biztonság mellett, ezen túl már olyan öregedési jelek mutatkozhatnak, amelyek esetenként akár drasztikusan rontják a gumi eredeti tulajdonságait. A megfelelő profilmélység megléte önmagában tehát nem elég, akik keveset járnak autóval, sokszor az öregedés miatt kell lecseréljék abroncsaikat, nem azért mert elkopott. Ha majd újakra cseréli a meglévő gumijait, biztos vagyok benne, hogy meg fogja érezni a különbséget!

Üdv, Gumidoki

Rovatok