Tisztelt Gumidoktor!
2006-os ford Fiestámra szereltettem 175/65r14-es Barum Brillantis 2 86t xl típusú nyári abroncsot. A guminak aszimmetrikus mintázata van, és azt figyeltem meg, hogy a mintázat a bal oldalon kifelé, míg a jobb oldalon befelé halad. Nyilván a vizet is arra az oldalra, bal oldalon kifelé, a jobb oldalon a kocsi alá tereli. A külső és belső oldal (outside-inside)helyesen van szerelve. Azt szeretném megtudni, hogy ez így természetes?
Kedves István,
Igen, megnyugtatom, ez így természetes. Más gyártóknál sincs ez másképp (lásd a mellékelt 1. képet!). Gondolja el, ha egy abroncs aszimmetrikus és forgásirányos is egyben, akkor kell belőle külön jobbos és balos kivitel. Léteznek ilyen abroncsok, de főleg a verseny, félverseny és utcai csúcs-UHP kategóriákban.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Idén április elején vásároltam új nyári abroncsokat 4 éves Fiat Bravomra. 4 évig a gyári ContiSportContact 3 225/45 R17 gumikat használtam, melyek minőségével tökéletesen meg voltam elégedve. Most próbáltam egy kicsit pénztárca kímélő gumit választani, így a Hankook K115 Ventus Prime 2 abroncsai mellett döntöttem. Azonban 2 hónapnyi használat után igen érdekes kopások és felületi sérülések jelentek meg a gumin. A mintázat tépődni kezdett, illetve több helyen vízszintes illetve függőleges (sugár irányú) repedések is megjelentek a mintázaton. Fura módon csak a hajtott, illetve a front motor miatt súllyal jobban terhelt abroncsokon. A gumikkal normál körülmények között, mindenféle extrém körülménytől mentesen autózunk, így kicsit értetlenül állok a dolog előtt. A Continental gumikkal 4 év alatt nem jelentkeztek efféle jelenségek. Felvettem a kapcsolatot a Hankook egy területi mérnökével, aki megszemlélte a jel enséget, és a tépődéseket mechanikai sérülésnek vélte, illetve a repedések miatt erős szemöldök összehúzással reagált. Egyenlőre annyit kért, hogy cseréljük meg az első és hátsó gumikat, és egy hónap múlva meg látjuk lesz-e azokon is hasonló jelenség.
Kérdésem hogy mi magyarázhatja 2 hónapnyi és alig 1500 km-nyi használat után az ilyen, elég kétségbeejtő sérüléseket? Az autó egy 120 lóerős, 205Nm-s nyomatékú Bravo, amit normál módon használunk, és eddig sem a korábbi nyári vagy téli gumin nem tapasztaltunk hasonló jelenséget.
Köszönettel, Roland, Pécs
Kedves Roland,
Ha minden úgy van, ahogy leírta, itt nagy valószínűséggel valami gyártási hiányosságról lehet szó. De látatlanban nyilván nem tudok 100%-os véleményt mondani, bízzunk benne, ha valóban erről van szó, a Hankook orvosolja a hibáját és kártalanítja Önt.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Tulajdonosa lettem egy Citroen Xsara Picasso-nak, 1.8 16V 2003. A rajta lévő gumik rosszak. A gyári méret 185/65R15, jutányosan hozzá tudnék jutni, 4db Michelin Energy Saver-hez, viszont az 195/65R15. Jó váltómeret ez az autómhoz ?
Üdv, Péter
Kedves Péter,
Nyilvánvalóan nem.
A váltóméret azonos, illetve minimálisan különböző kerékátmérőt, illetve gördülési kerületet jelent. A 185/65 R15 és a 195/65 R15 pedig nem felel meg ennek a kritériumnak. A gyárinál nagyobb átmérőjű 195/65 beleérhet a kerékdobba, de egyéb problémákat is okozhat ezen az autón; a Citroen nem véletlenül "találta ki" a 185/65-öt ehhez a típusához, higgyen nekik, illetve tartsa ezt tiszteletben!
Üdv, Gumidoki
Defektes lett az egyik kerák az autómon. Bár a hiba gyorsan meglett, egy kb 10 mm-es csavar okozta, de a szervízben nem akarták megjavítani arra hivatkozva, hogy W a sebességi indexe. (sajnos csaka gumié, az autóé nem:)) Helyesen jártak el?
Kedves Levélíró,
Igen és - sajnos - ritka az ilyen hozzáállás. Magyarországon "mindent" megjavítanak általában. Holott az általános szabály az, hogy V-s sebességindextől nem javítható az adott abroncs. Tőlünk nyugatabbra az ilyen abroncsot kidobják, nálunk - általában - simán javítják. Ezt Ön is megtapasztalhatja, ha bemegy ugyanezzel a problémával más gumishoz is...
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
2007/11-e Grande Puntomra szeretnék vásárolni a gyári 16"-os(6" széles) Fiat könnyűfémekre gumikat. A gyári méret 195/55 R16 - viszont ebben a méretben nagyon kicsi a választék, s szinte csak V sebességindexszel lehet kapni prémium kategóriát. A kérdésem az lenne, hogy mi a véleményed arról, ha 205/55 R16-ot tennék rá ? Sokkal nagyobb a választék, 30%-al olcsóbbak ebben a méretben a prémium gumik, és vannak H indexszel is ! Megnéztem a méretváltóval is, így csupán 1.8% lenne az eltérés, ami ugye "belefér" - cserébe gondolom picit megnő a fogyasztás, de cserében min. 8 ezer ft/gumi a differencia.
Köszönettel: Szabolcs
Kedves Szabolcs,
Az 1,8% átmérő-különbség sajnos nem fér bele, sőt nagyon is sok. Erre az autóra a 195/55 R16 a homológ, gyári méret. A nagyobb átmérőjű 205/55 minduntalan beleér(ne) a kerékdobba, hogy az egyéb felmerülő következményről ne is beszéljünk. Az sem helytálló, hogy csak V-s sebességindexű prémiumabroncs kapható 195/55 R16 méretben, remélem ennyiből már tud választani: http://mbmgumi.hu/?oldal=szemely&kat=szemely&e=s&w=195&h=55&inch=16&s=&gy=&min=4#lightbox/3/
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Van egy Renault Megane II Limousine típusú autóm, melyeken Bridgestone B390 195/65R15 91T típusú gumik vannak. A jobb hátsó gumi sűrgősen cserére szorul, de a többi elég jó állapotban van, így előreláthatólag mostanában még nem kellene cserélni őket. Gondoltam veszek 1 db ugyanilyen típusú új vagy jó állapotú használt gumit, de nem találtam pontosan ilyet, csak erősített oldalfalú (95T) változatban. A kérdés tehát adott. Ha csak egy keréken lenne az erősített oldalfalú változat, a többin a normál, az okozna-e valamilyen problémát?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Norbert
Kedves Norbert,
Azzal kezdeném, hogy jogszabály szerint nem lehet belekötni, ha ezt a megoldást választja, hisz az csak a gumik hasonló jellegét írja elő. Technikailag azonban egy ugyanolyan fizikai méretű, de oldalfalának erősítésében különböző abroncs egy tengelyen való használata okozhat anomáliákat. Kezdve ott, hogy két ilyen abroncs súlya nem feltétlenül egyforma, ezáltal más a rugózatlan tömege a komplett keréknek. Ez a tény okozhat pl. elhúzást. A két abroncs oldalfali merevsége nem egyforma, emiatt vibrációs gondok, stabilitásbeli problémák léphetnek fel. A két abroncs kopásának intenzitása, kopásképe sem lesz ugyanolyan stb-stb. Szóval okozhat bizony problémákat a dolog, főleg, ha az első tengelyen "találkozik" a két majdnem egyforma abroncs.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Azt előre vetítem, hogy teljesen laikus vagyok a témában, ezért is fordulok Önhöz! Mercedes Vito típusú járművemre veszek új nyári gumikat. Találtam-véleményem szerint-jó áron lévőket az interneten.
Firestone TZ300, Semperit Speed Life, PIRELLI CINTURATO P1 VERDE, DUNLOP Sport Bluresponse, és TOYO Nano Energy 2 között gondolkodom.
Az összes 14 990 ft-ba kerül. Tehát akkor két kérdésem volna. Ez az ár Ön szerint is jutányos, valamint a fent felsorolt márkák közül melyiket választaná?
Köszönettel: Lakatos László
Kedves László,
A felsoroltak közül egyedül a Pirelli prémiumtermék, így elméletileg azzal jár a legjobban, ha az áruk egyébként egyforma. Gyakorlatilag azonban a Dunlop új mintázata legalább olyan jó választás. A többi sem rossz, sőt, de kicsivel - véleményem szerint - lejjebb van e kettőtől a "tudásbéli" ranglétrán valamivel.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor.
SX4- autómon esedékessé vált a nyári gumik cseréje, a szerelő ajánlotta a Matador gumit, (205/60 R16) de hallottam olyan véleményt, hogy nem szabad megvenni. Önnek mi a véleménye ? (az ára miatt szimpatikus)
Üdv. Jotik
Kedves Jotik,
Azért annyira nem drámai a helyzet, de tény, hogy én sem Matadort vennék ebben a méretben. Ha hasonló árban keresgélünk, akkor sokkal inkább képbe jönne nálam egy Fulda, Barum, Falken, vagy akár egy Kormoran.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt gumidoktor,
Egy 99' es 1.3-as Kia Prideom van, kérdésem az lenne, hogy mekkora a legnagyobb méretű gumi, amit még rá lehet rakni. Jelenleg 165/65 r13 gumi van rajta
Üdv, Mihály
Kedves Mihály,
Ez egy elég kicsi átmérőjű kerék, így a lehetőségek száma is véges. Szélesebb felnin a 175/60 R13 és a 195/55 R13 jöhet szóba, vagy nagyobb, 14"-os felnin a 185/50 R14. És még egy "fehér holló" méretet említek végül, a 185/45 R15-öt, tudtommal csak a Nankang gyártja.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Bár kicsit korai még, de a soron következő télre szeretnék új téligumikra beruházni 2002-es évjáratú Alfa 156-osomra (Sportwagon, 2.0 JTS). A gyári 15"-os alufelnijére kerülnének a gumik, amelyeken jelenleg 195/65 R15-ös gumik vannak. Gyári gumiméretnek viszont 2 féle méretet találok erre az autóra: 205/60R15 és 185/65R15. Ön szerint melyik lenne a legmegfelelőbb választás erre az autóra? Véleményem szerint a 205ös gumi túl széles lenne téli használatra. Esetleg maradjon a 195/65 R15? Műszaki vizsgán beleköthetnek ebbe a méretbe, mert ez nem a gyári mérete?
Előre is köszönöm válaszát!
Üdvözlettel: László
Kedves László,
Mindenképpen a gyári méretek felé "terelgetném" és télre természetesen a 185/65 R15 lenne a praktikusabb választás. Én azt választanám erre az autóra. De a vásárlással ráér még - mondjuk - augusztus-szeptemberig, akkor kezdik megkapni ugyanis a kereskedők az előrendelt, friss gyártású téligumikat és még igen kedvezményes áron hajlandóak megválni tőlük...(o;
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor,
Használtan vásároltam 18-a Ramses alufelnit 225/40/R18 4mm-gumikkal. Menet közben kissé zajos. Erre a felnire lehet 215/40/R18-as gumikat is szerelni? Gépkocsi: Vw Golf V
Válaszát megköszönve
Üdv
PA
Kedves PA,
Nem, a 225/40 R18 a helyes váltóméret erre az autóra. A 215/40 R18 átmérőben kicsi a Golf V-re. A kerék zajkeltése nem inkább a konkrét abroncsok hibája? Rendellenes, fűrészfogas kopás, esetleg a minta kialakítása, az abroncs minősége..? Ezeknek kellene utána járni. Ha jó minőségű 225/40 R18-as abroncsokat tesz majd fel ezek helyett, higgye el, hogy megszűnik a problémája. 4mm-nél a csere amúgy is lassan esedékes...
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
A feleségem Peugeot 205 GRD-jéhez kellene 1pár abroncsot vennem. 155/70R13 a méret. Gyakorlatilag rövid távokon használja (hajnalban ki az állomásra, este vissza, néha-néha hétvégén elmegy vele bevásárolni). Évente kb. 3000km-t megy az autóval. Szeretnék olyan abroncsot, amelyik esőben is jól tapad. Nem szeretném, ha ezen múlna pl. egy kivilágítatlan bringás elgázolása (aki felénk nem ritka) A kopás nem igazán fontos, mert elöregedni fog a gumi, nem elkopni (a jelenlegit is ezért kell cserélnem, repedezett). Milyen abroncsot ajánl? (15-20e Ft-t nem szeretnék azért kiadni érte kerekenként)
Előre is köszönöm! Üdvözlettel: Tibor
Kedves Tibor,
Ön a forgásirányos Uniroyal RainExpert-et keresi, ami ebben a méretben olyan 10-11ezer Ft/db áron beszerezhető. Ez az.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt gumidoktor!
Toyota Hilux 2008-as évjáratú autóra szeretnék 18"-as felnit cserélni és vettem hozzá 255 60 r18-as gumi garnitúrát. Amikor megérkezett elég nagynak találtam és most félek, hogy nem megy a kocsi alá. Érdeklődni szeretnék, hogy van-e erre valami tapasztalat, jó lesz-e, mert az interneten nem találtam egy kocsit sem ilyen gumival szerelve.
Kedves Levélíró,
Bizony, jobb lett volna a rendelés előtt jobban átgondolni a méretválasztást.
A gyári 205 R16, vagy 255/65 R16 méretekből kiindulva ugyanis a 18"-ban a 255/55 R18 lenne az ideális váltóméret erre a Hiluxra. A 255/60 R18 sajnos ennél átmérőben 2,5 cm-rel nagyobb, nem való erre az autóra.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Jelenleg 195/65R15-ös gumival van szerelve a autóm (vectra c 1.9cdti 2005). A kérdésem az lenne, hogy lehet-e ezt a gumit 205/60R15-re cserélni és jó választás lenne-e a Goodyear Omnigrip abroncs?
Köszönöm: DZ
Kedves DZ,
Határeset ugyan, de a 195/65 R15 helyett használható a 205/60 R15 is. Azonban a GoodYear-nak OmniGrip nevű mintázatáról nem hallottam. A fenti méretben az EfficientGrip, illetve nagyobb sebességindexszel az EfficientGrip Performance "játszik" és egyik sem rossz választás.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Elvesztem a számok halmazában. Van egy 2009-es Avensis aminek a kocsira fel ragasztott matrica szerint 215/55R17-es kereke van gyárilag. A gumis 3bar-ra fújta, azt mondta ez így jó.
A vezetési élmény, mintha egy targoncában ülnék, semmit nem rugózik. A táblázat szerint a max gumi nyomás 2.7 bar fullra pakolva 5 személlyel.
Mi lenne az ideális nyomás ennél a keréknél?
Üdv:András
Kedves András,
A gumis biztosra ment, így sokkal többet kibír majd a felni és a kerék a magyar utak jellemző kátyútengerén. Viszont - ahogy Ön is leírta - a komfort jelentősen csorbát szenved, illetve a felfüggesztés is kárát láthatja hosszabb távon a túl magas keréknyomásnak.
A megfelelő nyomásérték azonban nem az abroncsmérettől függ, sokkal inkább attól, milyen autóra szereljük azt fel. Ezt minden esetben az autó gyártója határozza meg. A helyes értéket tehát az autó gépkönyvében (használati utasításában), vagy a karosszériáján elhelyezett információs matricán találja meg, ott tájékozódon!
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor,
az általam használt gumi méret 185/55 R14 ami elég ritka méret, ehelyett volna más méret ami felrakható a felni méret megtartása mellett?
Üdv, László
Kedves László,
Használható helyette a 175/60 R14 (5,0-6,0" széles felnin), ami egyébként szintén nem túl gyakori méret.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Sharanra szeretnék alufelnit a gumi mérete 215 55 R 16.Azt hallottam hogy legalább 40 és 50 közötti Et számút kell néznem és 7 és 8X16-ost.Tudnál segíteni,hogy melyik méret a jó?
Előre is köszi!
Üdv
Erika
Kedves Erika,
2005-ös Sharanra 5x112-es osztókörű és 57 mm-es középfuratú felni kell. A 215/55-ös mérethez egy 7,0" széles felni a leginkább ideális. E szélességhez az ET értéke pedig a felni kialakítása miatt akár 35 és 48 között lehet megfelelő, ez gyártónként eltérő adat, ki melyiket ajánlja Sharanra. A felnigyártók ajánlásait érdemes e tekintetben figyelembe venni és követni.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Egy 2005-ös évjáratú KIA RIO 2. gépkocsin szeretnék felnit cserélni. A gyári méret 5,5JX14 ET46. Azt szeretném megtudni, hogy 5,5JX14 ET39-eset fel lehet-e szerelni?
Tisztelettel: István
Kedves István,
Igen, fel lehet szerelni, de a kerék 7 mm-rel kijjebb fog állni a kerékjáratból, ami még belefér a tűrésbe, így nem okozhat gondot. És persze mehet rá a gyári, 185/65 R14 méret is.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Toyota Corolla (évjárat: 2008.)személygépkocsival rendelkezem, melyen még a gyári kiadott Dunlop márkájú 205/55 R16 méretű gumiabroncs van felszerelve. Az említett nyári gumikat a tegnapi napon szereltettem fel az egyik gumiszervizben. A szerelő véleménye szerint a gumiabroncs profilmélysége alacsony, ezért balesetveszélyes. Műszerrel megmértem az abroncsok profilmélységét több helyen is, a mélység mindenütt egységesen 7 mm. (Ezzel a gumival kb. 50-60 000 km-t tettem meg, mivel télen téli gumit használok.) Érdeklődni szeretnék, hogy az említett típusú és méretű gumiabroncsnak mekkora profilmélységgel kell rendelkeznie ahhoz, hogy száraz és esős időben is biztonságosan lehessen közlekedni vele.
Válaszát tisztelettel megköszönöm.
Üdvözlettel: H. László
Kedves László,
Kezdem azzal, hogy a törvényileg előírt minimális profilmélység az 1,6 mm. Erre az értékre van "beállítva" az abroncsokon látható kopásjelző is. Azt azonban érdemes tudni, hogy egy ilyen méretkategóriájú abroncs biztonsági okokból történő cseréje olyan 3 mm-es "korában" javasolt. Nagyobb, szélesebb profilú abroncsoknál ez az érték 3,5 mm, míg a téligumiknál egységesen 4 mm. Ez a mintamélység kell ahhoz, hogy az abroncs szárazon, vizen, vagy akár felhordásos, piszkos útfelületen is biztonságosan tudja ellátni a feladatát.
A konkrét esethez visszatérve biztos, hogy jól mért? A gumisok nem szokták 7 mm-es gumira azt mondani, hogy balesetveszélyes. Azt is nehezen tudom elképzelni, hogy ilyen mély legyen még a minta 50-60 ezer km megtétele után. Javaslom, nézzen ennek utána még egyszer!
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
165/55 R13-as gumit vennék versenyzéshez, ebben a méretben 3 márka van Rockstone, Nankang, Pirelli. Ön szerint melyiket érné meg a Nankang és a Rockstone számomra sokat nem mond, a Pirelli kb. 7000 Forinttal drágább mint a másik kettő, megéri a pénzét a Pirelli?
Köszönettel Ádám
Kedves Ádám,
Én a Nankangnak és a Rockstonenak csak az utcai gumijaiból tudok kiindulni, a Pirelli versenyabroncsait viszont ismerem. Nos, én ha versenyeznék, nem próbálkoznék a távol-keleti csodákkal, a taljánnal viszont bármikor...(o:
Azt azonban kétlem, hogy nem létezik köztes megoldás; pl. a Hankooknak, Yokohamának, Matadornak is vannak ilyen méretben versenygumijai tudtommal.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor,
Pár napja beruháztam egy 18x8" felnire 2006-os Volkswagen Passat 2.0 tfsi-hez. Érdeklődni szeretnék mekkora gumi méretet ajánl? Esetleg mi az a szélesség ami elfér? Én úgy olvastam a felni 255/45 öst bír el de kérdés, hogy elfér e a kerékjáratba.Kérném írja le Őn mit javasol.
Köszönöm! Tisztelettel: Szulta
Kedves Szulta,
Amennyiben az autó gyári mérete a 205/55 R16, úgy a megfelelő 18"-os váltóméret a 225/40 R18. Ha a 215/55 R16-ból indulunk ki, akkor a 235/40 R18 a helyes választás. A 255/35 R18 szintén jó lehet, de semmi értelme ilyen széles és drága profilt ezen az elsőkerekes autón használni. A 255/45 R18 viszont átmérőben óriási erre az autóra, semmiképpen sem jó rá.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Cím!
Most vettem egy Honda HRV-t(4x4), az erdedeti gyári 16" felnire szeretnék nyári gumit venni.Mit tudna ajálani közepes árfekvésben ami terepen (sárban)és oszáguton is jó kompromiszum lenne.
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztetlettel István
Kedves István,
Mindenek előtt gratula az új vashoz!
Nos, a probléma az, hogy a HR-V gyári 205/60 R16-os mérete jellemzően személyabroncs-méret. Azaz nem kapható belőle terepes, dagonyázós mintázat. Ez a típus egy tipikus SUV, ahol az összkerékhajtás a havas-csúszós, illetve vizes úton való biztonságot szolgálja elsősorban, nem a tereptulajdonságokat erősíti. Mindezt sajnos a kerékméret is alátámasztja.
Nehéz mit tanácsolni, ha sarazni (is) akar, próbálkozzon egy tagoltabb, lamellázottabb négyévszakos mintázattal, mint pl. a GoodYear Vector 4Seasons, vagy a Hankook Solus 4 KH21.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Van egy 2004-es Smart Fortwo-m, aminek 175/55 R15 a hátsó gumimérete. Szeretnék venni tavaszra Continental Premium Contact 5 abroncsokat, de ebben a méretben nem gyártanak ilyen típust, ezért utánanéztem, milyen váltóméret lenne megfelelő: 195/50 R15. Kérdésem az lenne, hogy okoz-e a szélesebb (gyáritól eltérő) méretű gumi valami hátrányt az autó menetteljesítményében (magasabb fogyasztás vagy bármi más eltérő viselkedés)?
Vagy inkább keressek olyan jó minőségű abroncsot, amit gyártanak a Smart eredeti méretében?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Leiner András
Kedves András,
Úgy tudom, hogy a gyári felnire szerelt 195/50 R15 nem fér már el széltében, csak a 2007 utániakhoz lehet más ET-jű szélesebb felnin használni ezt a méretet gond nélkül hátul. Én azt javaslom, hogy keressen inkább a gyári méretben jó gumit, pl. a Pirelli Cinturato P1 Verde-t, vagy a Conti EcoContact EP-t, esetleg a PremiumContact2-t.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Fiat Punto 1999. 04-havi gépkocsinkra keresek alufelnit. Napi budapesti használatra. Már több oldalra is írtam de egyértelmű választ nem kaptam, hogy milyet és mekkora méretet vegyek. Előfordul, hogy 4-en is ülnek az autóban, csomagokkal. Jelenleg 13" gyári felnim van, 155/70-es Matador Stella2 gumiabronccsal szerelve.
Tisztelettel és üdvözlettel: Gáthy Krisztián
Kedves Krisztián,
Erre az autóra vagy a gyárival megegyező 13"os, de maximum 14"-os alufelnit tennék napi használatra. Előbbire mehet a gyári 155/70 R13-as abroncsméret, de lehetőség van a 185/60 R13 felszerelésére is. Ha 14"-ban gondolkozik, akkor a 165/60 R14 a helyes gumiméret. A felninek pedig 4x98-as (excenteres csavarokkal esetleg 4x100-as) osztókörűnek és 58 mm-es középfuratúnak kell lennie viszonylag alacsony ET-értékekkel párosítva.
Üdv, Gumidoki
T.Gumidoki!
Az autóm egy Seat Cordoba 2002/10 évjáratú. 1.6 motor/101 Le. A mostani felnim 16" 195/45. Leszeretném cserélni a gumikat nagyobbra 205/55 nagyságura. Ha lecserélem nem lesz gond velük hogy esetleg tul széles és nem férne el? Nyugodtan lecserélhetem?
Válaszát köszönöm. Szilárd
Kedves Szilárd,
A 195/45 R16 helyett sajnos nem szerelhet fel 205/55 R16-os gumikat erre az autóra, mivel nem férne el. Átmérőben ugyanis kerek 5 cm-rel nagyobb az átmérője, mint a jelenlegi gumijaié... Ha magasabb oldalfalú abroncsokat szeretne, az csakis kisebb, pl. 14"-os felnivel lenne megoldható, a 185/60 R14-es méretű gumikkal. Ez az út, amit leírt viszont járhatatlan.
Üdv,
Gumidoki