Totalcar Vakbarát Hírportál

Olaj nélkül járatták a Cordobát

2015. február 9., 14:33 Módosítva: 2015.02.10 19:31
200

Kedves Doki!

Egy BBY motorkódú 1.4 16V 2004-es Cordobám van. Elvittem a szerelőhöz, mert kigyulladt az olajnyomást jelző lámpa. Ő kicserélte a gombát. De másnap reggel megint olajnyomás hibát jelzett. Mire odaértem, már a motornak is furcsa kerepelő hangja volt. Ő azt mondta, ebben a hidegben az olaj vizkozitásával van probléma (olajcsere 2014.07.10. azóta 4000 km-t mentem).

Lecserélte V540-re, majd délután felhívott, hogy amíg alapjáraton 30 percig járatta az autót, egyszer csak megállt. A vezérműtengely olaj hiányában megállt és cserélni kell házastól, az egészet.

Én nem vagyok autószerelő, de szerintem, ha megméri az olajnyomást már akkor kimutatható lett volna, hogy nincs elegendő kompresszió és nem történt volna ez. Vagy megnézi az olajpumpát. Nem csak magamtól vagyok okos, több szerelővel beszéltem és fórumokon is ezt mondták.

Most hogyan tovább?

Roland

Kedves Roland!

Sajnos az elsődleges feladat a motorban keletkezett károk felmérése. Remélhetőleg a hengerfej csapágycsészéi nem fáradtak el a kenőanyag hiánya miatt.

Az olajnyomás mérésével valóban látni lehet a rendszer állapotát. A B-s motorkódú VAG benzinmotorokkal szokott hasonló probléma előfordulni az alulméretezett, pláne kopott olajpumpa és a beragadó olajnyomás-szelep miatt. Főleg az elhanyagoltabb példányoknál nagy a kockázat, de teljesen karbantartott autó esetében is benne van a pakliban.

A 15 ezres olajcsere több, mint javasolt ezeknél a motoroknál. Az olajteknő levételét, és a főtengelycsapágyak ellenőrzését feltétlenül javasolom, de ez a mozzanat amúgy is aktuális, hiszen az olajszivattyú is ott van.

Világító olajnyomáslámpa esetén nem szabad járatni a motort egy percig sem, kivétel ez alól ha meggyőződtünk arról, hogy fals visszajelzéssel van dolgunk. Ezt mérőműszer segítsége nélkül úgy tudhatjuk meg, hogy a kitekert olajnyomás-gomba nyílását figyeljük, miközben valakit megkérünk, hogy indítózzon. Ha nem jön olaj, akkor marad a tréler és irány a szerviz!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Ráz a Skoda kormánya

2015. február 6., 10:04 Módosítva: 2015.02.09 10:11
1

Kedves Autódoktor!

Egy érdekes jelenség tanúja voltam a minap! Az eset haza felé történt a munkahelyemről mégpedig a szeretett autómmal ami a család rendelkezésére áll már több mint 8 éve szinte hibamentesen!

A szóban forgó autó egy 2001 Skoda Octavia 1.6-os. Egy erőteljes indulás után erős kormányszitálás vette kezdetét amit én úgy érzékeltem mint ha defektet kaptam volna. Megállás után ellenőriztem a kerekeket de defektnek és kerékmozgásnak jelét nem tapasztaltam! Mivel más ötletem nem volt 20km/h-ás sebességgel hazaevickéltem vele,de még a kezem is belefáradt! A nagyobb "baj" ott kezdődött amikor másnap a szerelőhöz akartam vinni a jelenség teljesen megszűnt és még a szerelőm se talált híbát!

Átnézte minden féle módon megmozgatott mindent és csak a toronycsapágy volt az ami nem tökéletes azonkívül semmit! Ön szerint mi lehetett az oka a kormányszitálásnak ami azóta se jött ki rajta!

Kedves Skoda Tulajdonos!

Kísérteties jelenséggel állunk szemben. Ha erőteljes, ráadásul esetleg kitekert kormány mellett végrehajtott indulás következménye volt a tapasztalt hiba, akkor talán a féltengelycsuklók valamelyike okozhatott olyan excentricitást, szöghibát a tengelyhajtásban, ami esetleg rázást eredményezhetett. Ezzel a feltételezéssel csak az a probléma, hogy a rázásért felelőssé tehető csuklón a kopottság és a hézagos állapot észrevehető kellene legyen.

Egy alapos ellenőrzés azért ráférne az erőátvitel alkatrészeire esetleg úgy is, hogy előtte egy tesztkör alkalmával teljesen kitekert kormánnyal fordulnak egy-két kört mindkét irányban kicsit vehemensebben, hátha a jelenség megismétlődik.

A másik lehetőség nagyon egyszerű, de szintén nem túl gyakori. Ha valamelyik első felni belsejére nagyobb mennyiségű hó / sár tapad, az szintén kiegyensúlyozatlansághoz vezet. A jelenség pedig olvadás hatására meg is szűnik. Ez utóbbi inkább akkor tapasztalható, ha az autó tengelyig érő hóban / sárban járt a rázás előtt. Feltétlenül járjon utána!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Folyik a fűtés a Peugeotban

2015. február 5., 12:09 Módosítva: 2015.02.05 12:09
1

Helló Doki!

Van egy 2004-es 1.4-es Peugeot 206-osom. Az lenne a problémám, hogy a vezető oldali ülésnél a gumiszőnyeg alatt tiszta vizes. Hogyan tudom megállapítani, hogy a radiátor szivárog vagy a cső?  A javításához szét kell szedni az egész műszerfalat, vagy a fűtőradiátor alul kihúzható a pedáloknál? Mit javasol a probléma elhárításához?

Üdvözlettel: Józsi

Kedves Józsi!

Papírforma szerint a műszerfal leszerelése szükséges a radiátor cseréjéhez. De kis kényelmetlenséget felvállalva, a lábtérbe feküdve, kitekert pózban szerelve a mutatvány elvégezhető nagyon nagy megbontás nélkül is. A radiátor meghibásodása mellett a rácsatlakozó vízcsövek tömítései is szivárogni szoktak, ebben az esetben a javítás egyszerűbb. A szivárgás helyének beazonosításához zseblámpa és a fent említett kígyótestű akrobata póz felvétele szükséges, vagy bekukkantó-tükörrendszer kiépítése.

Nagyon fontos információ, hogy lehetőleg ne használjon semmilyen hűtőtömítő anyagot a szivárgás megszüntetésére, mert azzal nem csupán a szivárgás helye dugul el (ha eldugul egyáltalán), hanem a hűtőrendszer egyéb helyein is keletkezhet keresztmetszet szűkülés, ebből következőleg pedig hatásfok csökkenés sem elképzelhetetlen.

Az elázott szőnyegek teljes szárítása szükséges, mert a vizes gócpont melegágya lehet a korróziónak, valamint az autó belseje állandó párában úszik, örökös friss levegőt / klíma működtetést kívánva. A szőnyeg sajnos nagy megbontás árán bontható ki, de szép idő esetén részleges megbontással, kitámasztással talán elérhető a száradás.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Folyik az olaj a Volvóból

2015. február 4., 09:57 Módosítva: 2015.02.04 09:57
3

Kedves Doki!

Adott egy 2000-es gyártású V40, 1.9Di motorral (D4192T2) és egy M5D jelű váltóval, 325 ezer km-rel az órában. Az autót decemberben kuplunghiba miatt szétszedtem, a kopott tárcsát újra cseréltem, a szerkezetet és a lendítőt a 0,3mm-es kúposság miatt felköszörültettem egy hozzáértővel. A váltó harangja erősen szennyezett volt, olaj és por alapú trutyi borított mindent, valamint észrevettem, hogy a lendítő felől lévő ft. csapágy fedélnél lévő tömítés ereszt, így a főtengely szimeringet és a blokk+fedél közötti szilikon tömítést is újra cseréltem (Reinz+Reinzosil).

A váltót közel fémtisztára takarítottam, a szimeringeket, nyelestengelyt lechekkoltam, szivárgás, lógás nincs, olajból az előírt mennyiséget kapta meg. Az olajszivárgást problémáját megoldottnak tekintettem, a váltót visszaraktam. Következett a próba álló helyzetben, rövid időn belül a harang alján pici olajcseppek jelentek meg . A színe/szaga alapján váltóolaj, a lendkerék és a szerkezet, valamint a blokk felőli oldal teljesen száraz. A váltó teljesítménye 3-5 csepp/perc.

Kérdés, hogy a váltó csavarjainál juthat-e ki ilyen mennyiségű olaj, feltételezve, hogy minden más tökéletes? Még beépített állapotban gondoltam egy túlnyomásos tesztre: néhány tized barral megkínálom a váltót a szuszogón keresztül.

Választ előre is köszönöm! Üdv: Rajmond

Kedves Rajmond!

Ha a nyelestengely szimering nem került cserére, akkor a hiba sajnos megalapozott. A gyűrűnyi méretű tömítés anyaga ugyanúgy megkeményedik idővel, mint a többi szimering a motorban - lásd hátsó főtengely szimering - és a benne levő feszítőrugó ellenére sem tud pontosan illeszkedni a tömítendő fémfelületre.

Ráadásul a kemény gumi képes nútot húzni a fémbe, az új szimering feladatát ellehetetlenítve. Ilyen esetekben az új tömítést kicsit arrébb kell beütni, hogy a tömítőajkak máshol fussanak, vagy eltérő vastagságú szimeringet kell alkalmazni.

A V40 sajnos Renault váltóval szerelt svéd masina, (amit Hollandiában raktak össze). A szimmering cseréje főleg a kulisszánál levő tömítés esetében a váltó teljes szétszedésével jár.

A Renault - számítva a csöpögő kulisszára - kis olajfelfogó tálcát is kreált a váltókar csatlakozása alá. Biztos volt valami a croissantban azon a borongós francia reggelen.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Füstöl és rángat a Panda

2015. február 2., 10:12 Módosítva: 2015.02.02 10:12
3

Kedves Autódoktor!

Jelenleg egy 2005-ös évjáratú, 1.3 Multijet motorral felszerelt Fiat Pandával járok (DPF szűrő nélküli változat). Reggelente nehezen indul, (évszaktól függetlenül) a motor egyenetlenül jár, kék füstöt nyom ki magából,ami ráadásul még büdös is. A porlasztókat bemérettem (fél év alatt kétszer is), azokat rendben találták. EGR szelepet kicseréltettem, a probléma ugyanúgy fennáll.

Meleg motornál viszont sem a büdös kék füst, sem a motorrángatás nem jelentkezik. A motorrángatás 1500-as fordulatszámon a legerősebb, de ez csak álló helyzetben. Kihez fordulhatok és mit tehetek? Több szerelőnél voltam és elfogytam az ötletekből.

Üdv: Balázs Dániel

Kedves Dániel!

Az autó célműszeres vizsgálatát, teljes rendszerdiagnosztikáját javasolom elvégeztetni, ez megkerülhetetlen lépés egy ilyen rendszerű autónál. Kérem keressen egy megbízható, a feladathoz szükséges technológiai színvonalon álló szervizt, és adjon nekik pár napot - néhány hidegindítási kísérlet miatt - a hiba pontos meghatározására. Szervizt nem javasolhatok reklámozási protokoll miatt, de az autóban Bosch rendszerű befecskendező van, országszerte sok városban megtalálható a német cég szerviz-képviselete.

A probléma származhat üzemanyagnyomás elégtelenségből, mely fakadhat porlasztó / üzemanyagpumpa / nyomásszabályozó hibából. Valamint nem elképzelhetetlen egy izzítási probléma, vagy egyéb motor mechanikai meghibásodás sem, ahogy villamossági oldalon is lehetnek zűrök.

A célműszeres vizsgálat közben a képernyőn megfigyelhető az motor minden fontos paramétere működés közben, az értékekből, eltárolt hibákból pedig látható a követendő út, amely a megoldáshoz vezet. A professzionális diagnosztika nem olcsó, de a szükségtelen alkatrészcserék, próbálkozások feleslegesen terhelik az autótulajdonos pénztárcáját.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Bugyborékol a Punto

2015. január 30., 10:41 Módosítva: 2015.01.31 17:52
16

Kedves Autódoktor!

Adott egy 1999.12. gyártású Fiat Punto 2, 5 ajtós 1.2 8v benzines autó, és az a problémám, hogy hidegen indításnál az anyós ülés felől 1-2 másodpercig bugyborékoló hangot hallok! Utánna jelenség megszűnik, nem rángat, nem forr a víz! Mi lehet a probléma és hogyan orvosolhatnám? Észrevettem, hogy használat után a hűtőfolyadék az alapból feltöltött szintnél kicsit nagyobb szokott lenni de ez az állapot visszaáll!

Előre is köszönöm!

Kedves Punto Tulajdonos!

Az indítás utáni hangok a hűtőrendszer áramlásából származnak, a buborék hangok pedig levegő jelenlétére utalnak. A rendszer járó motor és megfelelő folyadékszint mellett hamar légteleníti magát, majd rendben teszi a dolgát. A tartályban levő szintjelzések nyomás nélküli, hideg motornál használhatóak támpontként, üzemmeleg állapotban a tartály tágulási térként is funkcionál, ilyenkor nyomás alatt van a forró víz.

A tartály felnyitása ilyenkor tilos, mert a forró gejzírként kilövellő hűtőfolyadék komoly égési sérüléseket okozhat. Kérem, ellenőrizze a folyadékszintet hideg állapotban, szükség esetén töltsön utána, hogy a "max" jelzésnél legyen a mennyiség. Ha továbbra is tapasztalható a furcsa hang reggelente, akkor keressen fel egy szervizt, hogy a hűtőrendszer nyomás-diagnosztikáját elvégezhessék. A folytonos levegősödés esetén nem kizárható egy kezdődő hengerfej tömítettlenségi hiba sem, Puntoknál nem ritka eset a tömítés átégése, elrohadása.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Villog a MIL lámpa a Vectrában

2015. január 28., 14:18 Módosítva: 2015.01.28 14:18
1

2001-es évjáratú, Y22DTR motorkódú, Opel Vectra 2.2 dti. Az autó nem indul csak startpilottal és villog a motorcseklámpa. Mi lehet az ok? Valami konkrét tanácsot tudnának adni?

Kedves Opel Tulajdonos!

A gyakori "startpilot indítás" nem tesz jót a motornak, az tuti. A motorhiba-jelző lámpa villogása azt jelzi, hogy aktuális, súlyos hibát tárolt a motorvezérlő. A hiba kiolvasása csak célműszerrel lehetséges, és szükséges is, mert a vezérlőegység észrevételei alapján könnyebb lesz azonosítani, és megszüntetni a hibát. Ha a motor az agresszív indítás után működik - valószínűleg csökkentett módban, akkor valószínűleg az adagolószivattyú hibásodott meg, nyomásveszteséggel üzemel, melyet a befecskendezett éghető anyag miatt történt felpörgés ellensúlyoz indítás közben.

Valószínűleg húzásra is beindulna a motor egy idő után. Az autójában levő adagolószivattyú házának belső kopása, korróziója esetén felléphet a fenti ismérvek alapján azonosítható hibajelenség.

Ha a diagnosztika is az adagoló hibáját igazolja, a fődarab szakszerű javítása vagy cseréje szükséges. Ilyenkor a porlasztócsúcsok ellenőrzése és a gázolajszűrő cseréje is szükséges!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Élhet egy autó tovább?

2015. január 27., 09:43 Módosítva: 2015.01.28 14:45
1

Sziasztok.

Van egy dilemmám, igazából olyan elméleti. A helyzet az alábbi:

Van egy Stilo 1,2 - 13 éves. Volt vele minden gond az évek során (pl váltócsere is de az még hálistennnek a garancia időben). Van benne 210 ezer km. De megy. Igazából a felét én nyomtam bele az első néhány évében, azóta második autóként dolgozik (asszony). Többször össze lett törve, asszony/legnagyobb fiúgyerek dodzsemeztek néhányszor (akkor még volt Casco is rá: kiszámolva a befizetett összeg nem biztos hogy fedezi a rá költöttet).

A legutóbbi "karcolásokkal" már nem is foglalkozok: 5 ajtós, ebből 4 ajtó törött... Ezen felül ami elromlik, azt megjavíttatjuk a "szomszéd" szerelő megcsinálja.

Nos van két alternatíva:

1. kidobom. Kapok érte kb. 200 ezer Ft-ot, veszek egy "alighasznált" alsóközepet 2-3 milláért, vagy egy új kisebbet. Nem lenne gond. A történet talán velük is azonos lenne, az elkövetkező 5 évben a középső/legkisebb fiúgyermek dodzsemezik (remélem asszony már nem), stb.

2. Régi szóval élve "generáloztazom" az öreg Stilót. mindent, (ami nem az esztétika (tőlem a törött ajtó is maradhat ha funkcionálisan ok), kb

Nos, az elméleti kérdések:

- Van ennek értelme?

--- Mégis csak egy tárgy, amiről ha levakarja az ember az út porát teljesen ok. még néhány 10 év és oldtimer lesz.

--- Vagy csináljam a szokásos/sztereotip verziót = eldob és új? = ezeket 5 évre tervezték?

- létezik ilyen alternatív megoldás kishazánkban? Mármint találni olyan csapatot akik nem b.ák át a fejemet úgy hogy képesek is rendbetenni azt aminek rendben kellene lennie? Tehát ez tényleg elméleti: élhet egy tárgy tovább, az alkotó szándékán túl?

Köszönettel: Sáfár Péter

Kedves Péter!

Ha az autó újként lett vásárolva, tehát valóban 210 ezer kilométer van benne, akkor azért nem kell még feltétlenül leírni. Valóban van már számított gyártói élettartam a dologban, de a motorhoz nem kéne nyúlni a szokásos karbantartásokon kívül, ha nincs vele probléma.

Ha dízel lenne, akkor jobban rezegne a léc a sok várható költség miatt (turbó, lendkerék, kuplung, motor, stb.). A benzines Stilókon viszont a hátsó híd szilentjeinek cseréjén kívül nem jut eszembe nagy probléma - ha eddig mindig megkapta ami jár neki, hálás masina lehet belőle. Érdemes egy teljes állapotfelmérést csináltatni, hogy lehessen látni a várható műszaki problémákat, az azokhoz tartozó költségvonzattal együtt.

A karosszéria rendberakása is talán azért jöhet jól, hogy ne legyen a leharcolt vas érzés a kocsi használata közben, mert akkor valószínűleg nem nagyon fognak vigyázni rá továbbra sem. A dodzsemező ifjú titánokat pedig meg lehet fékezni az okozott sérülések javítási költségeinek bevasalásával, illetve az autó rendszeres takarítását, simogatását is rájuk lehet bízni - rendszeres ellenőrzés mellett - hogy megtanulják, hogyan kell vigyázni egy autóra, nem csak elhasználni. Sajnos a közös lónak túrós a háta szólás ebben az esetben elég aktuális. Ebben apai tapasztalataidat kell elővenned, nem műszaki kérdés. A legutóbbi gondolat akkor is fontos, ha mégis vérfrissítést hajtanál végre a család járműparkjában.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Sziszeg a Punto

2015. január 22., 11:37 Módosítva: 2015.01.22 11:37
2

Helló,

van egy Fiat Punto 1-es, '96-os évjáratú. Elszállt benne a lambda szonda, most ki is cseréltem egy Bosch-ra, tehát nem egy gagyira. Kipróbáltam az autót, és gyorsításkor sziszegő hangot hallat, de nem gyorsul. Mintha elszálltak volna belőle a "lovak". Szerintetek mi lehet a gond?

Válaszotokat előre is megköszönöm, üdv Péter

Kedves Péter!

Nagyon fontos lenne kideríteni, hogy a sziszegés az autó melyik részéből hallható gyorsítás közben. Nagyon valószínű, hogy alulról származó hangról van szó, ez esetben katalizátor / kipufogó dob dugulásra lehet elsősorban gondolni, de mindenképpen a kipufogó rendszer környékén lesz a probléma.

Ha azonban mégis a motortérből süvít valami, akkor esélyes a szívórendszer tömítettlensége, de ez utóbbi valószínűleg alapjárati gondokkal is járna, és a mérhető értékekből, valamint a hibatárolóból is kiolvasható lenne erre vonatkozó információ. Az eldugult kipufogórendszer folyománya is lehet a lambdaszonda hibás működése, mert a szondát alapvetően az áramló kipufogógázok oxigénszint-mérésére konstruálták. A kipufogórendszer szakaszolt szétszedésével hamar kideríthető az eldugult szakasz, a hibás alkatrészt cserélni kell, a kiherélés a látszat ellenére nem jó ötlet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Gond van a dCi-vel

2015. január 20., 09:02 Módosítva: 2015.01.20 09:02
4

Kedves Autódoktor!

Van egy Renault Clio Campus 1.4 dCi 2007-es autóm. Alapjáraton egyenetlenül jár a motor, dadog, buhog. Menet közben nem veszek észre ilyesmit, a teljesítménye nem csökkent, simán használom.

Szerelőm szerint a magasnyomású üzemanyag szivattyút kell cserélni. A probléma ott van, hogy ez az alkatrész többe kerül, mint lassan az autó értéke. Bontottan sem olcsó, de nem tudom arra van-e garancia. Az autóban tutifixen 152 000 km van. Létezik, hogy egy ilyen korú autónál meghal egy ilyen fontos alkatrész? Lehet, hogy más a baj?

Válaszát előre is köszönettel: Krisztina

Kedves Krisztina!

Sajnos nem kizárt az 1.5 dci esetében az üzemanyagrendszer meghibásodása. A használt gázolajszűrő szétvágása után sokszor láthatóvá válik a rengeteg fémszemcse, ami a szivattyú kopásából származik - ezt az egyszerű vizsgálatot érdemes megcsinálni, de a szerelője valószínűleg már túl is van rajta. De még fontosabb egy teljeskörű műszeres diagnosztika elvégzése, hogy a hiba teljes mértékben körvonalazódhasson, mert ez esetben végképp nem babra megy a játék.

A probléma ott kezdődik, hogy a szivattyú hibája az egész rendszert megszennyezi, ami erőteljes kopást is okoz legfőképpen az injektorokban. Nem ritka a szivattyú és az injektorok egyszerre szükséges cseréje sem a fenti hiba miatt, ami akár több mint félmilliós kiadást is jelenthet. A gazdaságtalan javítás nagyon sok hasonló autót juttat bontóba világszerte. Az injektorok felújítása lehetséges, a szivattyú azonban csak cserélhető.

A bontott szivattyú belsejének állapota ismeretlen, ezért rizikós is a beépítése. Szerencsére nem mindegyik gyártmányú szivattyú ilyen önromboló - ezt a dízel szakik általában tudják is típusra/gyártmányra leosztva. A kiszerelt alkatrészek próbapadi vizsgálata után - ami kizárólag dízel fődarabokra szakosodott szervizben történhet szakszerűen - láthatóak a pontos költségek, igaz az alkatrészek kiszerelése munkadíjjal, járulékos költséggel is jár (pl: vezérlés cseréje), valamint a próbapadi vizsgálat sem olcsó, a megbontott injektorok pedig nem minden esetben állíthatók vissza eredeti állapotukra, ha hibásnak bizonyulnak.

Tehát nehéz döntés ez, tudom. Kérjen konkrét árkalkulációt a teljes munkára több dízel szerviztől is még a kocsi megbontása előtt, és a kapott számok tükrében már könnyebb lesz eldönteni, merre tovább. Javasolni tudom egyik partnerünket, a Filep Bosch Diesel Centert, de országszerte számos hasonlóan gyári szintű munkát végző központ található. Sajnos nem tudok egyéb tanáccsal szolgálni. Talán azzal, hogy inkább vegyen benzines autót a jövőben. A nem turbós, egyszerűbb fajtából.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Búg a BMW

2015. január 16., 11:31 Módosítva: 2015.01.16 11:31
3

Tisztelt Doki!

A véleményét kérném. BMW E90 325i-m van, és az lenne a problémám, hogy hátulról búgó hang hallatszik 90km/h-tól. Felújították a kardántengelyt (kardán csuklója be volt állva egyik irányba) Tehát most van ez a búgás, zúgás és jön egy rezonancia is 140-től. A szerelőm azt mondta a diffi ezen a típuson elég erős az nehezen megy tönkre. Lehet, hogy nem sikerült a kardán felújítása jól és azért vannak ezek a problémák?

Kardán csere előtt is ezek a tünetek voltak, csak akkor a rezonancia sokkal erősebb volt. A felújított kardánon csuklót cserélték a diffi felőli oldalon. Az autóban 302 000km van. Kerékcsapágyat kizárták, külön van nyári téli kerékgarnitúra,mindkettőt többször centíroztattam, a felnik mindkét garnitúránál jók, a gumik is.

Üdv Kovács Tamás

Kedves Tamás!

A csak egy bizonyos sebességtartományban jelentkező rezonancia általában kiegyensúlyozatlanság jele szokott lenni. A búgó hang pedig csapágy vagy diffi is lehet. Ebben az esetben sajnos csak rengeteg tesztkört, jó füleket és kitartást tudok javasolni. Nem is olyan régen jártunk hasonlóképpen. A csomagtartóban jó néhány kilométert utazva tudtuk csak beazonosítani a hallható hangot. A megszállottság alapkövetelmény ebben a buliban.

Egy 300 ezer kilométert gurult diffi sajnos lehet már kicsit kopott függetlenül a tartós kivitelétől. Nem annyira szabályos dolog, de a megfelelő emelőn, stabilan rögzített, biztosított autó alatt meg lehet figyelni a hangokat, rezonanciákat. Az ESP-t ilyenkor ki kell kapcsolni, vagy megfosztani a biztosítékától a teszt erejéig, különben nem engedi a kerekeket különböző sebességgel forogni.

Ha a rezonancia gátelvételre megszűnik, az adhat további információkat a kardánról, ahogy az is, hogy kanyarban változik-e a hibajelenség. A kardán felfüggesztő csapágya rendben van? A váltó kihajtástól kezdve az egész hajtáslánc végigböngészését javasolom. Sok sikert, remélem hamarosan csendes bajor masinája lesz!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Rángat, világít a motorhiba, gázszag van

2015. január 14., 10:11 Módosítva: 2015.01.15 11:38
2

Kedves Autodoktor!

Azzal a kérdéssel fordulok hozzád, hogy van egy Opel Astra F 1.6 8V 1997 benzin/ gázos, a gázt nagyon rég nem használtam. Van egy olyan gondom, hogy egyszer felkapcsolt a műszerfalon az olajnyomás lámpa. Mondták hogy cseréljek olajat és olajgombát. Elvittem a szervizbe ott lett olaj, olaj gomba, olaj szivattyú és főtengely csapágy csere is. A szerelő azt mondta hogy nem kell cserélni hajtókar csapágyat, sem köszörülni a főtengelyt. Még mindig felkapcsol az olajnyomás lámpa. E mellett nem tudom hogy van-e összefüggés a kettő közt, de menet közben rángat az autó és ha nyomom a gázt nem gyorsul, viszont alapjáraton sokszor meg is áll.

Ezután mikor beindítom folyamatos gázpedálozással tudok csak nehezen közlekedni vele. De mikor meg van fagyva reggel az olaj akkor nem rángat csak mikor melegedik. És még egy fontos információ: az utastérben gázszagot érzek de nagy mennyiségben. Szerintem a kartergáz jut be az autó belsejébe. Nem tudom hogy elrepedt volna egy cső vagy mi? Néha felkapcsol a motor check lámpa is.

Kedves Opel-tulajdonos!

Az olajnyomással nem szabad kockáztatni, a motor teljes halálát, és gazdaságtalanul magas javítási költséget is okozhat a kenőanyag hiányában történt üzemeltetés. Az olajnyomás manuális, műszeres ellenőrzése szükséges, így kizárható a visszajelző hibájából történt hamis jelzés. Az Opel esetében azonban a szelepfedél alatt található, olajnyomással működő hidrotőkék csattogása utalhat műszer nélkül is az olajnyomás hiányára.

A tapasztalható rángatásos, gyenge motorüzem okának feltárása az olajmizéria megszüntetése után aktuális, a gyújtórendszer és az üzemanyagellátás vizsgálata után valószínűleg meglesz a megoldás kulcsa. A világító check engine lámpa is azt jelzi, hogy a vezérlőegység hibát észlelt, melyet el is fog árulni a megfelelő műszer rácsatlakoztatásával, habár az Astra első változatai még célműszer nélkül is - igaz alapszinten - kikérdezhetők.

Ha gázszag érezhető az autóban, feltétlenül keressen fel egy gázautókkal foglalkozó szervizt, a szivárgás megszüntetése miatt. Ha nem szeretné többet használni a kettős üzemet, inkább szereltesse ki az egészet a balesetek elkerülése végett, de egy jól működő LPG- vel sokat lehet spórolni, főleg ha a jelenlegi nagyon kedvező benzinárak visszatérnek a zordabb magasságokba!

Az utastérbe jutó kipufogó és egyéb gázok veszélyesek, egészségre fokozottan ártalmasak, a motortéri csövezés, a kipufogórendszer és az üzemanyagrendszer tömítettségének hibája esetén a szellőzőrendszeren keresztül szabad a pálya az utastér felé. Akad tennivaló az autó körül, ha nem bízik az autót eddig javító személyben, keressen egy olyan műhelyt, ahol a gáz és benzinüzem javítása egy helyen történik, így időt és pénzt is megtakaríthat.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - deltamark.hu

Leállításkor üt a Ducato

2015. január 12., 08:40 Módosítva: 2015.01.12 08:40
1

Tisztelt Autódoktor,

Egy 2007-es Fiat Ducato - 2.3 Mjet ca. 250 000 km-rel - a következő tüneteket produkálja, mikor leállítom a motort (a sebváltó üresbe téve) egy durranás vagy ütés jön a motortérből, hallható és érezhető is. Ezt más modern dízel autónál is éreztem már.

Igaz, hogy a kuplung környékén lehetnek problémák? Magasabb fordulaton pár másodperc kuplung-csúsztatás után csúnya hangot ad. Nem tudom összefügg-e a két jelenség.

Válaszát előre is megköszönöm.

Kedves Ducato tulajdonos!

Ha a kuplung csúsztatásakor rendellenes hang hallható, feltétlenül javasolt az erőátvitel ellenőrzése, nehogy több kárt okozzon a hangot adó alkatrész. A lendkerék alattomos hibáiról egy korábban felmerült, hasonló tárgyú kérdéssel kapcsolatban már írtunk, kérem olvassa el azt a választ is, valamint a mellékelt kép is érdekes.

A szétesőben levő lendkerék okozhat hangokat, és akár még rezonanciát, ütést is amelyet a kabinban észlelhet. A hibás lendkerék számos járulékos hibát okozhat, kérem ne várjon sokat, minél hamarabb jelentkezzen be az autót karbantartó szervizbe egy vizsgálatra.

A legszerencsésebb az, ha a jelenség a vizsgálat alatt is előcsalogatható, segítve ezzel a hiba gyors lokalizálását.

A leállás után tapasztalható ütést okozhatja még például egy szétszakadt motortartó bak, vagy esetleg a leszakadt, lógó kipufogó is, habár ilyen esetekben használat közben is jelentkezne a megszokottól eltérő hang, vagy egyéb újkeletű jelenség. Sajnos a lendkerék cseréjekor az új kuplungszett igényének felmerülése is várható, a megtett kilométerek minden bizonnyal mély nyomokat hagytak az alkatrészeken. A megújult erőátvitellel viszont megint rengeteg gondtalan kilométer várja majd az autópályán.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - deltamark.hu

Nehezen indul a Suzuki

2015. január 7., 10:19 Módosítva: 2015.01.07 10:19
2

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2000-es évjáratú Wagon R+ benzines 1.3-as személyautóm, ami hidegen nehezen indul, elég sokat kell tekertetni. Az önindítót felújítottam, nagyon jól pörgeti a motort.

Amikor nagy nehezen elindul, utána már nincs gond, csak hidegen, első indításnál. A számítógépünk csak katalizátor és hátsó lambda szonda hibát jelez,de ez a hiba a vásárlás óta fennáll, de eddig könnyen indult. Ebben szeretném a segítségét kérni.

Köszönöm a válaszát.

Kedves Suzuki Tulajdonos!

A gyújtórendszer állapotfelmérését és az üzemanyagrendszer ellenőrzését javaslom. A tankban levő villamos szivattyú rakoncátlankodása ismert probléma a hasonló korú Suzukik esetében, főleg ha sokat állnak.

Nem kaptam információt a kocsi futásteljesítményéről, de találkoztunk már sokat futott Suzuki esetében kompresszióhiánnyal. Ha az autó gázüzemű is, akkor a kompresszió ellenőrzése mindenképpen javasolt.

Az üzemanyagrendszer esetleges rendellenessége összefüggésbe hozható a tárolt hibákkal, de mindenképpen ellenőrizendő a motorban zajló folyamatok műszeres ellenőrzése a kipuffogógázok összetételére valamint a szondák működésére vonatkozólag. Ilyen korban sajnos nem kizárható a szonda hibája, de a karalizátor hatásfokának csökkenése sem.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Sziszeg a Honda

2015. január 5., 14:40 Módosítva: 2015.01.05 14:40
1

Tisztelt Autódoktor!

Közel egy hónapja vettem egy 2004-es Honda Civic 1.6i VTEC Executive-et. "Első gyermekes szülő" vagyok, s ebből kifolyólag mindenre ugrok, amit rendellenesnek tartok. Azt tapasztalom, hogy gázadásra susogó-sziszegő hangot hallat az autó, ennek ellenére gyönyörűen megy, húz.

Olyan, mintha egy turbó dolgozna gázadáskor, de nincs benne turbó. Vásárláskor mondták, hogy a kipufogórendszer egyik tagját cserélték, rozsdásodás miatt. Lehet rossz illesztés/összeszerelés ennek a hangnak a hátterében vagy máshol is van némi rozsdásodás? Esetleg komolyabb dolog lehet az ok, vagy ez természetes egy 10 éves (bár nagyon megkímélt és folyamatosan szervizelt, 95 ezer km-rel) autónál?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Molnár Erik Arnold

Kedves Erik Arnold!

Nagyon jó autót vett, ha valósak a kocsi paraméterei, rendszeres karbantartás és simogatás mellett nagyon hosszú ideig hű társa lehet a japán gép. A sziszegés lokalizálására van szükség, a hangnak a járó motorú, egyhelyben álló autóban pöckölgetett gázpedál mellett is jelentkeznie kell általában.

Ha kis gázfröccsök esetén, a motortérből hallható a hang, akkor inkább a szívórendszerből származik, és nem feltetlenül tekinthető hibának. Azonban ha csak nagyobb terhelés, gázsebesség, fordulatszám esetén vagy menet közben tapasztalható a jelenség - akkor az már nem gyári jellemző - és valóban a kipuffogó is ludas lehet.

A legtöbb benzines, fojtószelepes motor gázadásra sziszeg, mert a levegő megváltozó áramlása hangot ad, főleg ha esetleg sport levegőszűrő került a kocsiba - melyet egy hosszú élettartamra szánt autóból érdemes bal kézzel a jobb váll felett tovahajítani, és a gyárilag megszentelt alkatrészeket visszahelyezni a motortérbe a "furcsa kinövésekkel" tarkított szívócsövekkel együtt, melyek pont hangtompítás, és áramlás-javítás miatt kerültek odanövesztésre.

A gyárak sok esetben ehhez hasonló hangszigetelési, áramlási trükkökkel csökkentik, nem hallhatóvá teszik a fojtószelep sziszegését, de legtöbbször a gázadás hallható marad, főleg egy "műszakibb füllel" rendelkező autós számára.

Érdemes megnézni a levegőszűrő állapotát, és leellenőrizni a szívórendszer tömítettségét. A kipuffogó tömítettlensége, vagy ha egy nem megfelelő kialakítású, átáramlású dob/csőszakasz került beépítésre a rendszerbe, eredményezhet hangos üzemet. A szivárgás úgy is ellenőrizhető, hogy járó motor mellett tenyérrel a kipuffogó végét néhány másodpercre befogjuk, és a gázok egyből megkeresik a szivárgás helyét, melyet sziszegő hanggal jeleznek. Jól tömített kipuffogó esetén semmilyen hangot nem lehet hallani, de ne tartsuk sokáig zárva a cső végét. Ha nem sikerül dűlőre jutni a hibakeresésben, bármelyik szerviz szívesen lát egy Hondát az emelőjén / aknáján. Nem szokott nagy baj lenni velük. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kell-e vezérműszíjat cserélnem hat év után?

2014. december 31., 11:34 Módosítva: 2015.01.02 00:30
1

Tisztelt Autódoktor!

Szeretném megkérdezni, mikor kell az autómon vezérműszíjat és vízpumpát cserélni? 2008-as évjáratú Audi A4 kombi dízeles, mely 6 éves és 118 ezer km-t futott. A szervizben azt mondták, 120 000 km-nél vagy 5 év után kell cserélni.

Ezt az öt évet mennyire kell komolyan venni, mivel futott km-ben még pár évig el tudnék autózni vele?

Köszönttel: Szandra 

Kedves Szandra!

Sajnos nem kaptam motorkódot az autójához, ami kicsit megnehezíti a válaszadást. Az 1.9 / 2.0 Tdi verziókkal - mint leggyakoribb motorvariánssal - számolva valóban 120.000 kilométeres vezérlés-karbantartás ciklus tartandó, melyet nem is javasolt felülbírálni.

Ha az autóban jelenleg 118 000 kilométer van, akkor hamarosan - kvázi két tankolás múlva - aktuális a csere. Időkorlátra vonatkozó előírást nem hozott a fent említett verziókhoz a Bosch gyári szintű információs rendszere, de elképzelhető, hogy a gyár belső előírásai alapján létezik ilyen szigorítás.

Az időkorlát a vezérlés alkatrészeinek öregedése miatt került be az autók szerviz-ciklusaiba, egyre több típus technikai leírása köti időhöz is a cserét. A vezérműszíj egy összetett anyagú alkatrész (gumi, műanyag, és rengeteg modern matéria), melynek idővel csökkenhet a rugalmassága, valamint egyre több műanyagfajta is szerepet kap a vezérműszíj feszítésében, terelésében, velük is hasonló módon számolni kell.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Reggeli füstpamacs

2014. december 29., 11:34 Módosítva: 2014.12.31 07:14
1

Kedves Autódoktor,

2008-as évjáratú 1.6TDCI (90LE) Ford C-maxom pár hónapja azt csinálja, hogy az első indításnál egy kékes füstpamacsot dob el és mintha egy-egy ütem kimaradna. Nyáron is csinálta ezt ha a napi első indításról vagy hosszabb állás utáni indításról volt szó. Mivel olajat, vizet nem eszi, úgy gondoltam ez izzítógyertya lesz egyértelműen és télre így nem maradhat. A szerelőmmel ki is cseréltük az összes izzítógyertyát. A 4-ből 3 rossz is volt.

Azt gondoltam a probléma megoldódott, mert egy pár napig jónak is tűnt az autó, de azóta újra jelentkezik a hiba.

Fórumtársakkal közös a probléma és mindenki csak találgat. A közös pont a 90LE 1.6 tdci motor. Én viszont nem akarok belemenni egy szerteágazó és költséges nyomozásba ezért most gyűjtöm a legjobb tippeket illetve tanácsot kérnék merre lenne a legcélravezetőbb kezdeni a nyomozást.

Az autóban 137 ezer km van, közeledik a 140-ezres szerviz, lehet, hogy az üzemanyagszűrő periódusa-korán feladta és valami szennyeződés van az egyik befecskendezőben?

Köszönöm segítségét. Tamás

Kedves Tamás!

Az ön által említett probléma valóban előfordul az autójában levő motortípusnál nem csupán a Ford modellek esetében. Ennél az autónál már fokozottan nem javasolt az otthoni javítás, rengeteg célszerszám megléte, és a gyári előírások betartása szükséges ahhoz, hogy a beépített alkatrészek garanciája megmaradjon. Az izzítógyertyák, és az izzításért felelős áramkör és részegység újra ellenőrzését javasolom első körben.

Jártunk már úgy, hogy az új gyertya hamar meghibásodott kifogásolható minőség / gyártási hiba miatt, vagy ha esetleg nem teljesen a motorkódhoz való gyertya került a motorba. A vezérlőegység pedig annak ellenére, hogy "árgus szemekkel" figyelte az összes felügyeletére bízott áramkört nem tárolta el az izzítási problémát a hibanaplóban.

Kivánom önnek, hogy a fentiekkel meg is oldódjon az ügy, mert a további vizsgálat sajnos megbontással és költségekkel jár. Az injektorok és a nagynyomású szivattyú meghibásodása is vezethet a tapasztalható hibához. Az üzemanyagszűrő cseréje és a kisnyomású üzemanyagkör vizsgálata, javítása (kidörzsölődött csövek okozhatnak problémát!) után is tapasztalható hiba esetén célműszeres vizsgálatra van szükség.

Sajnos villamossági oldalról nem minden esetben lehet elcsípni - főleg kezdődő hiba esetén - az esetleges mechanikai problémát. Az injektorok és a nagynyomású szivattyú átható, üzemszerű vizsgálata csak tesztpadon lehetséges, mely az üzemanyagrendszer és a vezérlés megbontásával jár.

A gyári technológia szerint mind az öt komponens egyszerre vizsgálandó, és a nagynyomású csövek, a vezérműszíj, valamint további apróbb alkatrészek minden megbontás után cserélendőek. Ezért érdemes az amúgy is kissé túlvállalt gyári 200 000 km-es vezérlésciklust előbbre hozni, és a próbapadi vizsgálatok lefuttatása, a szükséges javítások elvégzése után új, komplett vezérléssel összerakni a motort. A nagynyomású üzemanyagrendszeren végzett feladatok elvégzését kizárólag egy, a szükséges műszerekkel, szerszámokkal, tapasztalattal rendelkező műhelyben végeztesse! Az olcsóbb megoldás ebben az esetben drágább lehet!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Mikor kell vezérműszíjat cserélni?

2014. december 23., 10:06 Módosítva: 2014.12.24 11:05
3

Üdv Doki!

Használt autó vásárlás előtt állok. A jelenlegi kiszemelt egy Opel Astra H 1.6 benzin.

Kérdés: hány kilométerenként ír elő a gyár ezen a típuson vezérmű szíj cserét? Az egyik kereskedő szerint ezeken már csak 200 ezrenként, amit kétkedve fogadtam!

Köszönöm. Péter

Kedves Péter!

A 200 ezer kilométeres vezérműszíj ciklus valóban kicsit túlzott optimizmussal jellemzi a szóban forgó kereskedőt. A gyári leírás alapján 150 ezer kilométert, valamint 2010-ig 120 hónapot, azontúl 75 hónapot adhatunk a vezérlés alkatrészeinek. Személyes tapasztalataink alapján azonban a 120 ezer kilométeretenként elvégzett vezérléscsere nagyban csökkenti a felmerülő kockázatokat. Használt autó vásárlásakor amúgy sem érdemes spórolni a "nullszervizen", kivéve ha az autó tökéletesen igazolható karbantartási előélettel rendelkezik.

Ilyen esetben ha lehetőségünk van rá, és szimpatikus az autót addig karbantartó műhely, érdemes a továbbiakban is rájuk bízni a járművel kapcsolatos munkák elvégzését a garancia, és a típus javításában összegyűjtött tapasztalatuk miatt is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kis sárga karika jelent meg a műszerfalon

2014. december 18., 09:51 Módosítva: 2014.12.18 09:51
1

Audi A5 (1998, 1,9 TDi) Inditásnál a sárga kijelzőben megjelenik egy karika, benne km/h, valamint a karikán kívűl bal oldalon felül egyes szám jelenik meg.

Mi lehet ez?

Kedves Audi tulajdonos!

Az autója rendelkezik egy sebesség-túllépés figyelmeztetés funkcióval, amely a mai traffipaxdús környezetben súlyos ezreseket takaríthat meg használójának. A műszerfali menüben lehet a rendszert be és kikapcsolni, valamint a kívánt sebességértékre beállítani. Élesített rendszer esetén hang és fényjelzéssel hívja fel az autó a vezető figyelmét a beállított sebesség túllépésekor a lassításra.

A műszerfal rendelkezik hibatárolóval és diagnosztikai funkciókkal is, bármilyen hiba esetén célműszerrel vizsgálható.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Ingadozik az alapjárat a Suzukiban

2014. december 16., 09:27 Módosítva: 2014.12.16 09:46
5

Tisztelt Autódoktor!

Az egyik autónk egy 2000-es, Suzuki Swift, 1.0, 3 hengeres, munkába járáshoz használjuk. Az utóbbi időben nagyon keveset használtuk, így lemerült az akksi, tölteni kellett. Ettől az időponttól a következő hibajelenséget produkálja folyamatosan: meleg motornál az alapjárati fordulatszám pár pillanatig normális, majd felpörög 1200-1300 környékére (becslés, mert fordulatszámmérő nincs a kocsiban), ott marad 2-3 másodpercig, majd visszaáll a normál alapjárat szintén 2-3 másodpercre és ez váltakozik.

A motort megnézve látszik, hogy az alapjárati motor állítgatja a fordulatot így. Gondoltam, ez ment tönkre, ezért próbaképp kicseréltem egy ugyanilyen motorból származóra. Eredmény semmi, ugyanezt csinálja, ill a kocsi alapjárati motorja a másik Suzukiban jó. A kocsi fogyasztása sem nőtt meg, 4,5-5 l között van, mint eddig.

Köszönettel: Ákos

Kedves Ákos!

Az autó alapjárati szívórendszerének tisztítását, kipufogógáz-visszavezető szelepének megbontásos ellenőrzését, takarítását, és a forgattyúmű-szellőztető rendszer megbontásos vizsgálatát, átmosását javasolom.

Amennyiben ezután is tapasztalható a hiba, a befecskendezőrendszer villamos ellenőrzése, diagnosztikája szükséges a jeladók, érzékelők ellenőrzése céljából. Ha már a motortérben járunk, érdemes megvizsgálni a gyújtógyertyákat, a gyújtáselosztót és a rotort is, mert elhanyagolásuk további problémát jelenthet a téli üzemeltetés folyamán.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Nyikorgó kuplung pedál, visító fékdobok

2014. december 11., 13:21 Módosítva: 2014.12.12 10:34
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 99-es évjáratú Fiat Seicento Sportingom. A kuplung pedál picit kemény benne, és érdekes nyekergő hangot hallat benyomáskor (vadi új kuplungszerkezet van benne). Ha a pedál tövéhez szilikon sprayt fújok, ez megszűnik, és finom puha lesz a pedál. Ez tart kb 1 napig...

Mi lehet az oka? Probléma ez egyáltalán?

Másik: Kézifék használat után az első pár fékezésnél a hátsó dobokból iszonyatos, fémes visító hang hallatszik, ez elmúlik pár fékezéstől, de amint újra használva van a kézifék, ismét előjön. Mi történhet ilyenkor?

Köszönettel: Péter

Kedves Péter!

A pedálok tengelyei műanyag perselyeken fordulnak a pedálkonzolban. Valószínűleg ezek a perselyek koptak / törtek el, ami nyekergésben és szoruló működésben mutatkozik meg. A pedálkonzol szétszedését, javítását javasolom, a spray-kezelés csak tüneti kezelés. A hátsó fék ellenőrzése is aktuális feladat, mert a felhalmozódott fékpor a hangokon kívül rendellenes fékpofa-kopást, egyenetlen pofa-dob kapcsolatot - túlterhelt felületeket, eltérő fékerőt és fékdob-bemaródast is okozhat.

Kérem, keressen egy olyan autószervizt ahol fékpaddal is rendelkeznek, hogy a fékjavítás utáni fékhatásmérés se maradjon el. Ha az autóban nincs blokkolásgátló, akkor még hatványozottabban fennáll az egyenetlen fékerő okozta megpördülés veszélye csúszós útviszonyok esetén.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Parajelenség a műszerfalban

2014. december 9., 11:26 Módosítva: 2014.12.10 11:52
1

Opel Corsa 1,4 2008-as évjárat. Azt vettem észre, hogy indításkor a fordulatszámmérő és a benzintank mutató lefele jobbra indul el és amikor beindul a kocsi, akkor rendesen mutat mindent. Kérdeztem szerelőket is, egyik azt mondta lehet, hogy az akkumulátor de a kocsi működik rendesen. Mi lehet a probléma?

Tisztelettel Kovács József

Kedves József!

A kollégákhoz csatlakozva én is a fedélzeti töltőrendszer és az akkumulátor tüzetes, terheléses ellenőrzését javaslom. Az akkumulátor körüli kontaktusok, a biztosíték és relétábla környéke, valamint a motor testkábele gyanús lehet ugyanúgy, mint az utólagosan beépített egységek bekötései is.

Megfelelő célműszerrel a műszerfal összes visszajelzője és műszere vizsgálható, mozgatható, esetleg kalibrálható. Ha valóban a feltételezett problémával állunk szemben, az autó összes lekérdezhető rendszeréből néhány biztosan eltárolt az akkumulátor feszültségszintjével kapcsolatos hibát, amely megerősítés lehet a diagnózis szempontjából.

Az is előfordulhat, hogy a műszertáblán belül egy kontakthiba kezd kialakulni. Ha minden rendben van a megbontás nélküli vizsgálatok alapján, a kiszerelt műszertábla tesztje, javítása is lehetséges egy hozzáértő, technológiailag felkészült műszerész segítségével.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Elment az alapjárat a Vectrában

2014. december 3., 11:49 Módosítva: 2014.12.03 11:49
1

Üdv!

Van egy 1996-os Opel Vectra B 16i 16v-m! Van amikor indítás után közvetlen felmegy az alapjárat akár 2500-as fordulatra, de van hogy csak 1500-ra, tehát nagyon változó! Ilyenkor le szoktam állítani, de legalább 2-3 indítás kell hogy normál alapjáraton menjen! Menet közben természetesen nincsen gond, de amint kinyomom a kuplungot az alapjárat 2000-2500. Ezek a jelenségek viszont nem állandóak, van hogy hetekig nem jelentkezik aztán ismét! Az alapjárati motor ki lett tisztítva, de nem javult semmit! Mi lehet vele a probléma? Köszönöm a segítséget!

Kedves Vectra tulajdonos!

A leírtak alapján az alapjárati motor cseréjét javasolom, sajnos gyakran előfordul, hogy a tisztítás ellenére megszorul, késve szabályoz. Ha az autóban még a gyárban beépített alkatrész van, nem is csoda ha elfáradt, a hitványabb minőségű utángyártott szabályozók pedig már sokkal hamarabb beadhatják a kulcsot.

Azonban mielőtt még cserére kerülne a sor, a teljesség igénye mellett ellenőrizzék a motor kartergáz-visszavezető rendszerét, és az összes olyan rendszert, amit a motor vákuuma vezérel. Akár a kis vákuum-elosztó csövek repedése, szakadása is okozhat problémát, ahogy egy laza csőkötés vagy hiányzó bilincs is.

Az új alapjárati motor beépítése után érdemes azt célműszerrel vezérelve megmozgatni majd alap-pozíciót adni neki, ha erre nincs mód, akkor legalább 10 indítás nélküli gyújtás ráadás-levétel segít a beállításban. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Erősebb rugót a Mercibe

2014. december 1., 13:38 Módosítva: 2014.12.01 14:45
1

Kedves autódoktor,

kérdezném Öntől, hogy 1996. évj Mercedes C250TD autómba építenék be a gyári rugók helyébe erősebbeket, amelyek az autó önsúlyánál 12%-al nagyobb önsúlyú típusba voltak beépítve. Méretei megegyeznek.

Kérdezném Ön szerint, hogy a gyári lökésgátlók alkalmasak lesznek-e a megnövekedett erő csillapítására. Van-e ennyi tartalék a gyári lökésgátlókban?

Köszönettel: Attila

Kedves Attila!

A gyár is kínál erősített spirálrugókat a típushoz, igaz a kombi karosszériához társítva azokat "megnövelt terhelésű jármű" megnevezés alatt. A rugócsere gyári leírása nem tartalmaz lengéscsillapító típusváltást ebben az esetben, tehát csak egyedileg gyártott / átalakított lengéscsillapítók alkalmazása lenne lehetséges, ami szerintem nem indokolt az ön esetében.

Azonban a rugók cseréjével a lengéscsillapítók újra cserélését is javasolom, hogy a megfelelő gyári mennyiségű gáz/olajtöltettel rendelkezzenek, minden lehetőséget megteremtve a biztos úttartásra.

Remélem segíthettem!

Kis teljesitményü motor megkimélése

2014. november 28., 10:26 Módosítva: 2014.11.28 10:26
1

Tisztelt autódoktor!

Üzemeltetéssel kapcsolatban volna kérdésem. Külföldön, 900 km-re vagyok a lakhelyemtől egy 0.8 l Daewoo Matizzal. Általában nem ezzel járok haza, de karácsonykor szeretnék oda-vissza a Matizzal utazni. Ön szerint milyen vezetési stílussal tudnám a motort legjobban megkímélni? Olyasmire gondolok pl. 100 km megtétele 100 km-es sebességgel aztán 15 perc pihenő. Ön szerint mi lenne az ideális?

Kedves Daewoo tulajdonos!

Amennyiben a motor folyadékszintjei, és mechanikai rendszerei rendben vannak, nyugodtan koncentráljon a saját ritmusára, fáradékonyságára a megállások gyakoriságát illetőleg. Az autó az ön által említett sebességgel akár a teljes távot is megteheti megállás nélkül. Ha már kitalálták volna a vadászgépekhez használatos menet közben tankolást autók számára is, akkor még üzemanyag feltöltésre sem kellene megállnia.

A folyamatos, egyenletes haladás a motor legnagyobb barátja. Nem is árt egy kis üzemmód váltás a csöppnyi masinának. Sajnos fordulatszámmérő nincs a Matizban emlékeim szerint, de akár még magasabb sebességtartományba is belekóstolhat.

Jó utat!

Rovatok