Kedves Doki!
94-es Lancerem egy elég érdekes hibát generált. Kanyarodás közben és után egy erőteljes ütő érzés jön a kerékjáratok felől, hasonló hanggal, mint amikor kátyúba hajt valaki. Már leszedtem mindkét kereket, megnéztem mindent, de semmi rendellenességet nem tapasztalok. Mi lehet a hiba forrása? Lengőkar esetleg?
Köszönöm a választ! Miklós
Kedves Miklós!
Csak lesz ott valami a futóműben, ami a hibát okozza! Erőteljes koppanást okozhat például a toronycsapágy szorulása miatt "szögletesen" forduló rugó, ebben az esetben a kormány sem áll vissza magától egyenes állásba a kanyar bevétele után.
A rugók törése sem kizárható, ami azért veszélyes, mert a letört darab bele is állhat a gumiba, leblokkolva, szétszakítva azt. Néhány típusnál (Citroen C3, Pluriel) a letört rugó át tud esni a rugótányéron, amely azonnali "ültetést" ad az autónak, de ebben az esetben egy vérbeli tuner is berezelne, mert a kocsi stabilitása megszűnik egyik pillanatról a másikra, nem beszélve a leblokkoló kerékről, ha a rugó kölcsönhatásba kerül a gumiabronccsal.
Ha a hang oldaldőlésre csalható elő a futóműből, akkor a stabilizátor szilentek/karok is okozhatják a jelenséget, de az alsó gömbfej hatalmas lógása is megbújhat a rongyosra szakadt porvédője alatt. Érdemes a futóművet egy szervizben átvizsgáltatni, hogy a feltárt hibák megszüntetése után az öreg Ninja csendben tehesse a dolgát, ahogy tette eddig is húsz éven át.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Tanácsot szeretnék kérni, hogy mennyire komoly a gond az autómmal. Van egy 2005-ös, 1.3-as Swiftem, 122 000 km-rel, szépen karbantartva. 3 napja zúgó, sípoló hang hallatszik az autó hátulja felől, jellemzően 60km/h fölötti sebességnél. 60-as sebesség alatt nem hallható. Hol lehet a gond?
A másik kérdésem, hogy ha 60 alatt kapcsolok 5-ösbe, rezeg a kuplung, ahhoz hasonlóan, mint amikor nem elég az elért sebesség az adott fokozathoz. 60 fölött elmúlik, és az autó szépen gyorsul. Korai lenne 60 alatt az 5-ös??
Előre is köszönöm a segítséget! Kata
Kedves Kata!
Kérem, látogasson el kedvenc szervizébe, valószínűleg az egyik hátsó kerékcsapágy indult el a tönkremenetel útján. Ha a hang jelentkezésekor az autót kicsit kacskaringózva vezetve a búgás változik - megszűnik/előjön - biztosra vehető a csapágyhiba. Megoldása nem vészes, rutinműtét bármely szerviznek.
A túl alacsony fordulatszámon való haladás nem tesz jót a kocsinak, a keletkező rezonancia szétráz mindent az erőátvitelben, valamint szükségtelenül növeli a fogyasztást is. 2000-es fordulatszám alá ne nagyon vigye a motort a fenti okokból. A Suzuki benzinmotorja szívesen pörög, és 2500-3500 között már használható nyomatékot szolgáltat - és jól is fogyaszt.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoki!
Olyan kérdésem lenne, hogy miért áll le a motor, amikor a hűtőventilátor bekapcsol? Utána a ventilátor kikapcs és a motor pöccös. Választ előre is köszönöm.
József
Kedves József!
Ha a motor alapjárati rendszere nem üzemképes, és egy nagyobb villamos fogyasztó bekapcsolása esetén nem emeli a fordulatszámot a terhelésnek megfelelően, előfordulhat, hogy a kritikus tartományba jutott alacsony fordulatszám miatt lefulladásba torkollik a ventillátor beindulása. Ebben az esetben azonban a ventillátor üzeme alatt is könnyedén indítható marad a motor.
Ha az erőforrás úgy áll le a hűtés indulásakor, mintha valaki levette volna a gyújtást, és a motor nem is indul a ventillátor működése alatt, akkor a probléma villamossági fürkészés után kiált - valaki valamit nagyon elkötött a rendszerben, vagy a kábelkötegben történt valami rendellenesség (testhiba, összeolvadt kábelek, stb.) Egy alapos vizsgálat után kiderül a turpisság, és egy ismét stabilan működő Opel slusszkulcsa rejtőzhet a zsebében.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Helló!
Van egy E46 BMW-m 316i 1.8-as motorral és azt vettem észre, hogy égett olaj szag szokott bejönni az utas térbe a szellőzőn át!
Eddig akárhányszor benéztem a motor térbe nem vettem észre semmit, de minap mikor beindítottam az autót benéztem és szemből állva a gépkocsinak bal oldalon égett olaj gőz szált fel nem nagy intenzitással de szemmel lehetett látni!
Mi lehet a baj? Komoly lehet a probléma?!
Üdv.:Norbert
Kedves Norbert!
Valószínűleg olaj kerül a kipuffogó leömlőre, ami az öntvény felhevülésekor leég onnan. Az olajszivárgás eredetét kell megkeresni elsősorban, ami nagy valószínűséggel a szelepfedéltől jöhet.
Kisebb eséllyel a leömlő környékén levő tömítettlenség/repedés is lehet a jelenség okozója, de abban az esetben hidegen erőteljes kifújás-hang lenne hallható, illetve leginkább kipuffogógázok jutnának a szabadba/utastérbe, olaj csak abban az esetben ha az autó már nem veti meg a kenőanyag fogyasztását.
Egy alapos motortér-mosást javasolnék, úgy figyelemmel lehet kísérni az esetleges olajszivárgásokat.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Doki!
Két napja cseréltettem elöl és hátul féktárcsát, fékbetétet az autómon. Néha fékezésnél olyan hangot ad, mint amikor az úton ráhajtok a bordázott választóra, vagy mint egy bútort a parkettán végighúzok. Ez normalis dolog? A fékjavítás óta mentem már 200 km-t.
Köszönöm, János.
Kedves János!
A frissen cserélt fék nagyjából 500 kilométer után kopik be teljesen, addig elképzelhető, hogy használat közben hangok kísérik a lassítást. A féktárcsák sok esetben korróziógátló bevonattal rendelkeznek, ami a gyártástól a felhasználásukig biztosítja védelmüket a párás körülmények között való szállitás, tárolás esetén. Ez a bevonat általában néhány fékezés után eltűnik, de a fékbetét - féktárcsa teljes összekopására a fenti távolság megtételét javasolja a legtöbb gyártó.
A régi, "garázssori javítós" módszer - a fékek bevasalása nem javasolt, sőt néhány gyártó a garancia megvonását is kilátásba helyezi ilyen használat esetén. A fékek ilyen erőszakos túlterhelése pontokban jelentkező hőterhelést okozhat a fékalkatrészeken, amely vetemedést, illetve a betét anyagának megégését jelenti, ami erőteljes hanghatást és rázkódást okozhat.
Amennyiben továbbra is rendellenes hangok tapasztalhatóak a fékberendezés környékéről, kérem vigye vissza az autót a javítást végző szervizbe, hogy a hiba megszüntetése megtörténhessen - természetesen garancia keretein belül. Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Van egy 2000-es évjáratú 1.4 VVTi motoros japán (szedán) Corollám. Szeretném megkérdezni, a motorban a vezérműláncot kell valamikor cserélni? A szervizfüzet kötelező karbantartási részénél nincs erről szó, és a szerelőm is azt mondja, hogy nem kell.
Köszönöm! Üdv. Szabi
Kedves Szabi!
2000-ben a Corolla E11 és E12 szériája is kapható volt. Egyik esetében sem található csereintervallum a gyári szintű leírásokban. Habár a technikai információ tartalmaz a lánc nyúlására vonatkozó adatokat, ezek csak megbontott vezérlés esetén használhatóak.
A tapasztalat is azt mutatja, hogy nem nagyon van szükség a csere-láncszettek berendelésére a japán igáslovak ezen nemzedékénél sem. Elvétve találni olyan esetet amikor vezérlésből származó zörejekre panaszkodva mégis megbontásra kerül egy-egy Toyota motor. A fedélzeti diagnosztikai rendszer a vezérmű és a főtengely szinkronizációjára kényesen ügyel (ez a VVT rendszerhez is alapvető érték).
A lánc esetleges lógása esetén a műszerfali hibajelző lámpa (MIL) még a lánccsörgés tipikus hangja előtt jelezni szokott. Ha nincs panasza a motor működésére vonatkozólag, és a fenti tünetek sem észlelhetőek, akkor inkább arra ügyeljen, hogy olyan helyre bökjön a térképen, ahol még nem járt a Toyotával.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdvözlöm!
Van egy VW Golf 6 Variant TDI, 4 éves 160 000 kilométerrel vásároltam, nagyon szép állapotban van, de az első futómű felől furcsa zajokat hallok, 4 szervizben is megnézték de mindent rendben találtak. A zaj csak rossz úton hallatszik, inkább amikor billeg az autó, pl. egy fekvőrendőrnél majdnem biztos hogy hallatszik, nem kopogás hanem zörgés recsegés szerű, mint egy rossz ágy amikor recseg olyasmi hangja van.
Néha pedig nem hallatszik egyáltalán, úgy vettem észre, hogy amikor vizet kap az autó alja akkor mintha nem hallatszana. Szeretném tudni, hogy ilyesmivel találkozott-e Ön, mi a véleménye a problémáról, esetleg egy kiindulópontot mondana, hogy mit lehetne megnézni ami ezt okozza.
Előre is köszönöm válaszát. Levente.
Kedves Levente!
Az autó oldalirányú mozgatása esetén a stabilizátorok kopogása / nyekergése lehetséges hibaként kínálkozik, ilyenkor az első és a hátsó tengelyek stabilizátor pálcáinak, és a karosszériához csatlakozó belső szilentjeinek ellenőrzése javasolt. Ha ott nem tapasztalható lógás / kopogás száraz állapotban sem, hasonló nyekergést okozhat valamelyik alsó, vagy összekötő gömbfej szárazon futása, teflonperselyének kopottsága.
Nedves időben, vagy egy kis kenőanyag hatására a hang eltűnik. A nyekergő alkatrész csendes üzeme esetén is gyakori ellenőrzésre szorul, és idővel cseréje is javasolt, mert általában a nyekergés a hézagos működés állapotát előzi meg. Kérem, keresse fel szervizét akkor, amikor a hang nagyon erősen hallható, úgy a kollégák gyorsan azonosíthatják a gondot okozó alkatrészt.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Helló Doki!
Mekkora kárt okozok ha a Škoda Fabiám motorjában a hűtőfolyadék valószínűleg befolyik a motorolajhoz? Problémám, hogy a hűtőfolyadékomat öt naponta újratöltöm, üzemi hűtőfokon van a mutató mindig, masszás a motorolaj nyílásom, a pálca nem és a víz tartály sem .
Más problémám nincs, vagyis nem vettem észre. Így is sűrűn használom az autót, mondjuk heti 200-300km... ez baj?
Andrea
Kedves Andrea!
Kérem, töröljék le a betöltősapkáról és környékéről a keletkezett masszát, hogy lehessen látni milyen gyorsan keletkezik újra ott lerakódás.
Ha a motor többi részén nem látható hasonló emulzió, valószínűleg nem keveredik a két folyadék, csak a téli hűvös miatt csapódik le a pára a szelepfedél belsejében.
A vízfogyasztás / folyás származhat egyéb szivárgástól is, a hűtőrendszer tüzetes ellenőrzését javasolom. Gyanús lehet a vízpumpa, a kiegyenlítőtartály-betöltősapka - ami egyben nyomásszabályozója is a rendszernek. De hibát okozhat a hűtő, illetve bármelyik csőcsatlakozás szivárgása is. Az esetleges kezdődő hengerfej tömítettlenség azonosítható egy hűtőrendszer nyomás diagnosztikával. Egy felkészültebb műhely gyorsan elvégzi a vizsgálatot.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Helló Doki!
A tulajdonomban levő jármű egy VW Golf III. (1.6i 8v AFT 101LE 1997), vele kapcsolatban szeretnék kérdezni:
Elindulok Komáromból Győrbe az autóval, hidegen nincs vele semmi gond, húz rendesen, még ha megyek is vele huzamosabb ideig. Visszalassítok 80-90-re utána nagyobb gázadásra nem akar menni, kicsit mintha rángatna is, erőtlen. Csak folyamatos, finom gázadással tudok gyorsítani, de 100-110 fölé akkor sem akar menni!
Rotor, elosztófedél cserélve! Gyújtótrafó okozhat ilyen problémát? Szeretnék tanácsot kérni hol kereshetném a problémát!
Péter
Kedves Péter!
Az üzemanyagrendszer körül javasolnám a nyomozást elsősorban. A benzinszűrő cseréje, és a villamos tápszivattyú működési paramétereinek vizsgálata rámutathat a problémára, amely ilyen korú autóknál nem kizárt.
A Volkswagen ennél a motorkódnál Siemens rendszert használ, amely légtömegmérő segítségével végzi a motor terhelésének érzékelését. Ha a tömegmérő szennyeződött, vagy hibás, szintén okozhat a fenti tapasztalatával megegyező hibajelenséget.
A légtömegmérő tisztítása a gyár által lefejezéssel büntethető, de - nem tőlem hallotta - azért óvatosan meg lehet tisztítani (van kifejezetten erre készült spray), mert a ráragadt szennyeződések miatt az érzékenysége olyan lesz, mintha fülvédőben ülnénk egy koncerten. A sportlégszűrők használata esetén rendszerbe jutott por előszeretettel rakódik le a légtömegmérő érzékelőjére. A gyújtórendszer hibája esetén az autó vagy rángatna, vagy be sem indulna.
A tipus kedvelt rakoncátlankodása a gyújtókábeleknél történő szikraáthúzás, mivel a kábelek végén fémből készült árnyékolás található. A merev, rugalmatlan kábelek cseréjével a gyújtás kimaradásából származó rángatás megszüntethető. Ha a fenti munkafázisok elvégzése után sem szűnik meg a hiba, a célműszeres menetteszt az egyetlen lehetőség a bűnös beazonosítására.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Doki!
2006-os, automata RAV4, jobbkormányos. Mindkét irányba történő kanyarodáskor a kormány mar kis elmozdulás eseten is kattog, 'üt' es nem csak egyszer, hanem többször, több ponton.
Elsősorban indulás után pl. kitolatva ívesen, lassan a parkolóból, rögtön egy bazi nagy kattintással indít, majd vissza előremenetbe, lassú, kormány tekercs elindulás és katt. Emellett van meg egy nagyon fémes hang is kb a bal első kerek irányából. Ez a hang csak egyszer történik meg beindítása és elindulás után (a szerelő azt találta mondani, hogy vákuum a légkondiban...lol) viszont a kormánytekerési kattogás mindig előjön, pl egy körforgalomban ha 3/4-et tekerek... Pluszban jön ehhez egy erős ütés ha mondjuk valami döccenőre megyek rá vagy jövök le (lejövetelnél pl. olyan érzésem van mintha a kerek kottyanna egy hatalmasat...)
Szerelők mar láttak, széttártak kezüket és közölték 'Safe to drive'... És ok nem is hallanak semmit.... Na persze... Van-e valami magyarázat erre a problémára, ötlet a megoldásra vagy inkább hallgassak rádiót hangosan?
Előre is köszönöm a választ! Ákos
Kedves Ákos!
A rádióhallgatás inkább a krúzolás kelléke legyen, az autó futóművéből származó zajok nem annyira megnyugtatóak. Ha a kormányon is érezhető a jelenség, akkor az nem játék, feltétlenül egy teljes, akár megbontásos vizsgálatot javasolok!
A kormány tekerésekor pattogó hang esetén a toronycsapágyak gyanúsak, ekkor legtöbbször szemmel is látható kívülről, hogy a szoruló csapágy miatt a tekercsrugók pattogva fordulnak. A kormányösszekötőket lekötve a két gólyaláb függetleníthető a kormányműtől, így szakaszosan vizsgálható a futómű.
Az irányváltáskor hallható egyszeri nagy kattanás származhat alsó gömbfej problémától is, de a motor felfüggesztésének hibája is adhat terhelésváltásra jelentkező hangot.
A végállás környékére kitekert kormány esetén jelentkező ütemes kattogás a féltengelyek csuklóinak hibáját jelezheti.
Az autó oldalirányú dőlésekor hallható kattogás pedig a stabilizátorok lógását mutatja.
Kérem, keressen egy megbízható műhelyt, ahol a "safe to drive" kijelentést alapos átvizsgálás előzi meg. Ha olyan műhelyt választ, ahol vizsgáztatást is végeznek, egyszerűbb a helyzet, mert a futómű nyúzópadon a felfüggesztés hibái könnyebben felderíthetőek.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor,
Van egy Citroën C4 Coupém, 1.6 16V 110Le. Őt szeretném egy kicsit egyedivé tenni, szép lassan haladok vele. A csóri 110 lovas 1.6-os motorból lehet-e többet kicsikarni vagy ne is vágyjak rá, hogy jobban menjen? A neten utána olvastam a chiptuningnak, ott írtak szépet és jót, 12-25 lóerő közötti és 15 Nm nyomaték növekedésről írtak.
A kérdésem az lenne,hogy ilyen mértékű teljesítmény növekedést ha valóban elérnek érezhető változást fog hozni az autó dinamikájában ? Érdemes-e 50-80 ezert forintot költeni rá? Szeretnék pár tanácsot kapni, hogy mivel lehetne nagyobb teljesítményt kihozni a motorból, úgy hogy ne kelljen egy kisebb vagyont rákölteni és ezeknek mi a negatív hatása. Bármilyen megoldás érdekel.
Nagyon köszönöm a segítségét! Peti
Kedves Peti!
Az autók tuningolásánál mindig eljő' a pillanat, mikor meg kell határozni a felhasználási területet: mindennapi használatú autó, vagy hétvégi hobbikocsi légyen a szeretett négykerekűből. Ezen kívül a teljesítmény növelésére szánt összeghatár is jó, ha az elején megfogalmazásra kerül - nem könnyű megállni ugyanis a fejlesztés komolyra fordulása esetén.
Nagyobb teljesítmény - nagyobb fékek - futómű átalakítások, stb. és ezek komoly kivitelezése esetén vödörszámra, esetleg talicskával lehet majd önteni a pénzt az autóba.
Nem leszek népszerű, de ha több pacit szeretne a jobb lábával mozgósítani az autó komfortjának megtartása mellett - ide tartozik a megbízhatóság is - akkor a legegyszerűbb egy kétliteres verziót beszerezni. A motor mechanikájának nagyobb megváltoztatása nélkül a vezérlőegység szoftverének optimalizálása lehetséges, de kellő körüljárással, referenciákkal érdemes a piacon ezirányban körülnézni! Ilyenkor csekély mértékű rugalmasságot esetleg kaphat az autó, de csodára ne számítson, még ha azt ígérik is.
A sportlégszűrő, űrtechnika-gyertya, szilikonkék szívócső pedig legfeljebb a boyracerek látványvilágában adhat hátszelet, az autó egy kicsivel sem javul tőle, sőt.
2.0 16v VTS! Ez lebegjen a szemei előtt! Ha megvan, ne legyen rest kigurulni vele a Parkoló Parádéra! De a gyári 1.6 16v is szép, csak ne csináljon belőle Frankeinsteint!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Van egy Mazda 323f típusú 1998-as évjáratú autóm. Az alapjárat ingadozik 500-1800 fordulatszám között, mi okozhatja ezt?
Anna
Kedves Anna!
Az alapjárati rendszer tisztítása, ellenőrzése javasolt, valamint ha esetleg a teljesítmény leadásával is akadna probléma, a légtömegmérő környékén is érdemes körülnézni. Ha gyorsítás közben rángató motorüzem jelentkezik, akkor a gyújtás oldalán is lehetnek kopott alkatrészek, de ha már a motortérben matat a szerelő kolléga, a benzinszűrő legutóbbi cseréjét is érdemes felidézni. A szűrő csereciklusa általában 40 ezer kilométer.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdvözlöm!
Van egy 1993-as Ford Mondeom 1.8-as, benzines DOHC motorral: meddig bírja a motorja? Jelenleg jól húz, jól megy, rendszeresen karban van tartva, motor felújítást kellene csinálni? Mi a véleménye?
Köszönöm! Mihály
Kedves Mihály!
Szép teljesítmény az öreg Mondeótól a 360 ezer kilométer. Egy motor halála akkor kezdődik, ha fogyasztani kezdi (a benzinen kívül) valamelyik éltető folyadékát. Egy öreg motor esetében inkább az a legváratlanabb probléma okozója, ha a hengerfej tömítés elöregszik, átrohad. Ekkor a legváratlanabb pillanatokban tűnik el a hűtővíz, vagy válik gőzzé a kiegyenlítő sapkán keresztül.
Ha az autón esetleg volt már hengerfej javítás nagyjából tíz éven belül, akkor ez a kockázat is nagy mértékben csökken. Az időszakos karbantartásokon (olajcsere, vezérlés cseréje) kívül esetleg még a generátor és az indítómotor keféinek, csapágyainak tönkremenetelével kell számolni. Információval szolgálhat egy kompresszió és egy veszteség mérés, valamint a motor belsejének tisztasága is.
Ha az olajcsere ciklusok (15 000 km) pontos betartásra kerültek, az olajbetöltő sapka alatt egy gyönyörű, tiszta motorbelső látható, ami igazolja a mostani autók 30 ezres ciklusának ostobaságát. Véleményem szerint a fentiek figyelembe vételével még simán doboghat az az öreg szív. A gyártó tartósságba vetett hitét az is mutatja, hogy minden alkatrész rendelkezésre áll egy esetleges felújításra, amely profi elvégzése esetén további körök tehetőek meg a Glóbusz körül.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
T. Autódoktor!
Mi lehet az oka, és mi a teendőm, ha az olajbetöltőt kicsavarva annak alján enyhén benzinszagú világosbarna, krémszerű valami van. Az autó 2004-es Hyundai Accent 1.3i ls 12 szelepes SOHC, a motor kódja G4EA.
Üdvözlettel: György
Kedves György!
A lerakódás három esetben jelentkezik az olajbetöltő sapkán, illetve a szelepfedél belsejében:
- Téli üzem során, mikor a motor belsejében levő vízpára a motor leghidegebb részére csapódik ki - ez a sapka és környéke. Ez a jelenség ártalmatlan, a lerakódás eltávolítása után még esztétikai kifogás sem lehet, de érdemes időnként ellenőrizni az utánpótlás gyakoriságát, mennyiségét, hogy biztosra mehessünk a jelenség eredetében
- A rossz minőségű, összeöntögetett, több fajta vagy ciklusán jóval többet futott motorolaj esetén hasonló lerakódás tapasztalható. Ekkor már a motor belső felületein vastag, fekete olajkoksz-film is kialakulhat, melyet nagyon nehéz eltávolítani - gyakorlatilag csak mechanikai úton lehetséges.
- Ha a motorolajhoz hűtőfolyadék kerül. Ez a legveszélyesebb lehetőség, azonnali javítás után kiált. A hengerfej tömítés, vagy némely típus esetében az olajhűtő tönkremenetele folyományaként lehetséges ez. Ilyenkor hasonló emulzió fedezhető fel a hűtőrendszerben / nívópálcán.
A hiba jellegétől függően a hűtőfolyadék szintje is erőteljes fogyásnak indulhat, a vízhőfok is emelkedhet. Valamint a sapkán / motorban / hűtőrendszerben álladóan jelen van a furcsa, krémszerű lerakódás. Attól függetlenül, hogy az első eset valószínűsíthető az ön autójával kapcsolatban, érdemes rendszeresen ellenőrzést tartani a motortérben. A környezeti hőmérséklet tavaszi emelkedésével pedig a kondenzáció utánpótlása abbamarad.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Az alábbiakban szeretnék információt kérni: van egy 2006–os évjáratú, SMART Fortwo 0,8 CDI típusú gépkocsim. A benne található – még gyári – akkumulátor lemerült, így azt kicseréltem egy újra. A szerelés közben tapasztaltam, hogy a régi akkumulátor kb. 1 – 1,5 cm mély vízben ( feltehetőleg ) áll.
1. Azt szeretném megkérdezni, ez a jelenség normális és megszokott dolog ennél a gépkocsi típusnál, vagy annak a folyadéknak semmi keresni valója nincs ott ? ( megjegyzés: ezt a folyadékot az akkumulátor kád alján levő nyíláson keresztül le tudtam engedni )
2. Az üzletet, ahol vásároltam az új akkumulátort előzetesen felhívtam, és az akkumulátor pontos paramétereit bemondva érdeklődtem, kapható-e náluk ilyen típusú. Igenlő válasza után döntöttem a vásárlás mellett, ennek ellenére miután otthon beszereltem az új darabot derült ki, 1,5cm-el alacsonyabb a gyáritól. Ezt kiküszöbölendő az új akkumulátor alá elhelyeztem hungarocell lapot, így megfelelően le tudtam szorítani. Kérdés: ez a megoldás megfelelő -e ?
3. Mint most utólag kiderült, az 'újonnan' vásárolt akkumulátor típust már legalább egy éve nem gyártják. ( új akku típusa: BOSCH S4 004 ) Kérdés: ránk nézve hátrány-e az, hogy az "új" akkumulátorunk ott állt az üzletben legalább egy évig? A segítségüket és válaszukat előre is nagyon szépen Köszönöm.
Üdvözlettel: Demkó Zsolt
Kedves Zsolt!
Az akkumulátor környékének teljesen száraznak kell lennie. A tálca lefolyója a meghibásodott akkumulátor / töltőrendszer miatt kijutott sav elvezetésére szolgál, mert e rendkívül agresszív anyag gőze is korrozív, egészségre igen káros. Ha csak sima víz volt az akkumulátor alatt, az inkább beázásból származhat. A hungarocell nem annyira jó ötlet, mert tartja a nedvességet. Ha mindenképpen szükség van a magasításra, inkább megfelelő méretű tömör műanyagot használjon.
Az akkumulátorok méretszabványai sajnos változtak az elmúlt években, mi is belefutunk időnként - legtöbbször Fordok, Toyoták esetében - a méretek különbségéből adódó problémákba, amire legtöbbször az akkumulátorok rögzítéseinek átalakítása nyújt megoldást.
Az egy évet állt akkumulátorral nem lesz gond, ha a tárolása alatt nem merült le, szinten tartották - ezért nem javasolt nagyáruházakban akkumulátort venni, mert a raklapnyi mennyiséget nem valószínű, hogy teszterrel havonta ellenőrizték, feltöltötték.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
A kocsi egy 96-os Toyota Corolla e10 japán verzió. Ma észrevettem hogy a baloldali alsó féltengely gumiharang kirepedt és szórja a zsírt. Még ma rendeltem új harangot és kicseréltem.
Az alsó csukló nem akart lejönni igy lebontottam a felsőt. Amikor levettem a harangot a felső csuklóról meglepődtem mert nem a sima grafitos zsír volt benne, mint az alsóban, hanem sztracsatellafagyi színű zsírnál kissé hígabb szmötyi.
A kérdés hogy ez gyári lehet vagy belemehetett a víz? Kifelé sosem engedte ez a csukló a zsírt és cserélve sem volt soha mivel a gép első gazdától való és most jár 103 ezer km-nél. Nem igazán tudtam eldönteni, mert ilyen kenőanyagot még nem láttam, viszont ez olyan szép egységes hogy vizes zsírnak se nagyon tudom elképzelni.
Árpád
Kedves Árpád!
Mindjárt nyár van, nagyon jó lesz már a sztracsatella szó kimondását gyakorolni, főleg a kókusz és a csokoládé szavak környezetében.
A féltengelyek kiszerelésekor érdemes kimosni a régi kenőanyagot, és friss zsírral gondoskodni a fontos erőátviteli elem megfelelő kenéséről. A fagyiszínű zsír valószínűleg vízzel keveredett, vagy olyan kémiai folyamatok mentek végbe a harang alatt, ami színét - de sajnos kenőképességét is - megváltoztatta.
A 103 ezret futott majd' húsz éves Toyota nagy kincs, vigyázzon rá! Ne feledje, idén is lesz Parkoló Parádé, mindannyian fényesítjük négykerekűinket-e jeles alkalmakra.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Helló Doki!
1999-es 4-es automata váltós benzines Golfom van. Menet közben, az első megállás után az újraindítást követően benzinszag keletkezik az utastérben. Mi okozhatja?
Kérem gyors válaszát! Veronika
Kedves Veronika!
A lehető leggyorsabban keresse fel szervizét, mert a benzinszivárgás nem játék, erősen tűzveszélyes az autó ebben az állapotában! Az üzemanyagrendszer rengeteg csőcsatlakozással rendelkezik, nem kizárt, hogy valamelyik szivárog.
De az is előfordulhat, hogy egy nyest garázdálkodott a motortérben és pont az egyik benzincsövön pallérozta csőrágási szaktudását. A folyékony üzemanyag szivárgásán kívül előfordulhat az is, hogy az üzemanyagtank benzingőz-elszívó rendszere szivárog (a fentebb említett okokból kifolyólag). Ez a rendszer csak meleg motornál működik - ez megmagyarázná a hidegindítás utáni hibamentességet. Ne késlekedjen, irány a szerviz!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdvözlöm!
Peugeot 307 1.6 váltó problémám van. Menet közben elment az ötödik sebesség, de nem kidobja, csak nem hajt mintha üresben lenne. Előjele nem volt, külföldön vagyok az autóval. Mi lehet a probléma? Használhatom négy sebességgel? 1100 kilométerre vagyok, kibírja hazáig?
Válaszát előre is köszönöm. Bálint
Kedves Bálint!
Amennyiben a sebességváltó a többi sebességet normális módon, könnyen kapcsolhatóan beveszi, és rendellenes hang, rezonancia vagy egyéb újkeletű tapasztalat nem merül fel vezetés közben, az autó normális körülmények között, mérsékelt terheléssel haza vezethető.
Nagyon fontos azonban minden menet közbeni jelenség megfigyelése, illetve számítani kell a váratlan műszaki hiba elhárításának lehetőségére, a szituáció átgondolt kezelésére. (Feltöltött telefon, meleg ruhák, takaró, pénz, jelzőfények, védőfelszerelés, stb...)
A hosszú út előtt azonban érdemes egy helyi szervizben egy nagy megbontás nélküli hibamegállapítást kérni, mert ha csak egy olcsón megszüntethető hiba merült fel, felesleges kockáztatni a kellemetlen hazautat. A hiba bekövetkezhet a váltórudazat / bowden hibájából, a fokozatkapcsoló szerkezet meghibásodásából, de a fogaskerekek fellazulásától is.
A javítás csak a leszerelt váltó megbontása esetén nevezhető nagy munkának, az ötödik sebesség fogaskerék-párja a váltó felszerelt pozíciójában is ellenőrizhető, javítható.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Van egy Peugeot Partnerem 1.9D motorral. Általában egy tartósan magasabb fordulatról visszaesve, vagy hosszabb út után ha visszaesik a tempó, fulladozik az autó. EGR szelepet kitisztítottam, szívósort szintén, alig volt benne valami. Az egyik üzemanyagcsövön viszont észrevettem ,hogy levegős, mielőtt bemenne a gázolajszűrőbe. Amikor fulladozik a motor általában több a levegő a csőben. Ezt mi okozhatja? Adagoló vagy csak valahol defektes a cső?
Válaszát előre is megköszönöm! Ádám.
Kedves Ádám!
A rendszerbe jutó levegő okozhatja a problémát. Kérem, figyelje meg, hogy a jelenség összefügg-e az üzemanyagtank telítettségével. Ha teli tanknál nem, de üresebb állapotban már jelentkezik a probléma, az üzemanyag tankon belül, annak felszívó ágán lehet a gond. Ha a tank tartalmától függetlenül lehet érezni a fulladást, amely minden esetben levegő buborékokkal társul, akkor pedig a tank és az adagoló között kell keresni a levegősödés forrását. De érdemes leellenőrizni az üzemanyagtankot is a megfelelő szellőzésének meglétéről.
Ha nincs levegő-utánpótlás az üzemanyag fogyása során, az autós úgy jár, mint az egyszeri Trabant felhasználó, aki lefestette a tanksapkáját az esztétika jegyében, de ezzel a kis szellőzőlyukat is a közepén.
Az elvi rajzon látható a szellőzés sémája, a 19-es csővég gondoskodik a levegő bejutásáról. A Partnereken is műanyag csövek, műanyag gázolajszűrő, és műanyag kézipumpa található rengeteg csőkötéssel, mindegyiket érdemes végignézni szivárgás szempontjából, ahogy a porlasztóknál levő résolaj-visszavezetés is rendszeresen folyni szokott. A sokat futott példányokon - és az alapmotor kora miatt majdnem mindegyik darab túl van már a 200 000 - 300 000 kilométerén - az adagoló tápszivattyúja is kopásnak indulhatott. Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Doki!
Van 94-es egy 1,4 benzines Seat Ibizám, a nyáron teljes hűtővíz csere és tisztítás után a fűtésem csak langyos levegőt fúj. Nem kis szenvedés és munka árán új fűtőradiátort raktam be a jelenség megmaradt sajnos. A fűtőradiátorba be illetve kimenő cső forró, a ventilátor fokozatok működnek..
Tanácsát, segitségét előre is köszönöm.
Üdvözlettel Gábor
Kedves Gábor!
A műszerfali hőmérsékletjelző visszajelzése nagyon fontos ebben az esetben. Ha nem megy fel a középállásig, illetve ha erősen visszaesik a mutató az autó használata közben, akkor a termosztát hibája valószínűsíthető. Autójában egy műanyag házas termosztát található, amely hajlamos idővel elfáradni - ez a motor állandó túlhűtését jelenti.
Ha a műszer azonban túlmelegedést mutat, esetleg a motor forrásközeli állapotban üzemel, akkor pedig a vízpumpa meghibásodása is gyanúba kerülhet - ilyenkor nincs áramlás a rendszerben, ezt a kiegyenlítő tartályban meg lehet figyelni. A rendszer összerakásakor véletlenül felcserélt csövek esetén is akadhatnak bonyodalmak.
Még a fűtés kezelőszerveinél is lehet galiba, ha a tekerőgomb nem fordul el eléggé, vagy nem továbbítja a parancsot a fűtéscsap / levegőcsappantyú irányába. Ha semmi rendellenes nem tapasztalható, de a fűtés továbbra sem erős, akkor érdemes egy megbízható szerviz segítségét kérni. A vizsgálat legtöbb esetben megvárható.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv!
Nemrég vásároltam egy Volkswagen Lupo 1.4- es 2002-es évjáratú autót. A megvásárlás után egy két problémára fény derült, amikre sajnos nem tudok rájönni. Az egyik ilyen az sajnos a beázó tető. A gép targa tetővel rendelkezik ami tökéletes működik is gombnyomásra, csak éppen a tetőkárpit hátsó része csupa víz. Mi lehet a probléma? Mit kellene megnézni?
A másik igen bosszantó probléma a központi zárral van. Ha bezárom a kocsit a központi zár kattogó hangot ad igaz a kocsi zárva van, de valami dolgozik benne, és ezáltal másnapra lemeríti az akkumulátort. Talán a központi zár vezérlés vagy hol lehet a probléma?
Segítségüket előre is köszönöm! Bence
Kedves Bence!
Az autó legfontosabb része a napfénytető, nagyon helyes, hogy nyitható tetős masinát vett! A beázás helyének kiderítése kicsit bíbelődős feladat, de muszáj megcsinálni, mert a kárpit nagyon gyorsan tönkremegy a víztől, és egy ilyen ritka kivitelhez nem nagyon van elérhető alkatrész. Sajnos a vászontetős autók nem rendelkeznek a fém nyitható tetejű autókban levő vízgyűjtő tálcával, így a bejutott víz egyből az utastérbe jut. A tető élén végigmenő gumitömítést kell végignézni, ha nem végtelenített a tömítés, akkor a végeinél levő résen pont be tud slisszolni a víz. Ha nem elég rugalmas a gumi, az is tud bajt okozni.
A nyáron sokat nyitva levő tető miatt sok UV sugárzás éri a tömítést, érdemes időnként gumiápolóval bekenegetni, hogy megőrizze rugalmasságát. Ha a tetőmechanika nem zár eléggé, vagy nem szoros csukott állapotában, szintén beázáshoz vezethet. Nem sok utánállítási lehetőség van ezeken a tetőkön, de a végállások általában kis mértékben változtathatók. A legjobb szivárgás teszt a slaggal locsolós, illetve a menet közben szélzaj figyelős. Mindkettőhöz két ember szükséges.
A központi zár esetében meg kell keresni a kattogás forrását. Általában a zárakban levő mikrokapcsolók szoktak vacakolni, a gyár nem kínál külön alkatrészt csak komplett zár egységeket. Szerencsére lehet kapni utángyártott mikrokapcsolót a leggyakrabban tönkremenő darab pótlására. A kattogás megszüntetése után érdemes áramfelvételt méretni az autón, hogy az akkumulátor két hét múlva is vidáman pörgethesse az indítómotort.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autodoktor!
Az utóbbi időben újkorától nálunk lévő 60 KW-os 1.5 dCi Renault Scenicunk nagyon elkezdte fogyasztani az olajat. 170.000 km van az autóban, a turbója 5000 kilométerrel ezelőtt lett felújítva. Sokat hallani az ilyen motorok túlzott olajfogyasztásáról, de én azt gondolom hogy 500 km alatt a nivo max jelzésétől a minimumig elfogyasztani, na az mar durva. Nem igazan füstöl az autó, pláne nem kékesen. Van valami jellemző probléma ami ezeknél az autóknál olajfogyasztást okoz?
Üdv: Richard
Kedves Richard!
Az olajfogyasztás okozója a "nagy könyvben leírtak alapján" a turbófeltöltő, a hengerfejben levő szelepszár-szimeringek vagy a dugattyúgyűrűk körül keresendő, de mielőtt nagyon szétborítanák a motort érdemes ellenőrizni a kartergáz elvezetésére szolgáló rendszert. Ha itt dugulás lép fel és a kartergáz, illetve a forgattyúházban létrejövő nyomás nem távozhat a szívócső, vagy rosszabb esetben a motortér felé, akkor előfordulhat, hogy a nívópálcán át - azt kilőve, vagy a főtengely szimeringeken keresztül keres utat magának.
Legrosszabb esetben nem jut ki sehol, és jelentős mennyiségű olajfogyasztást okozhat. Ha a frissen leállított motor nívópálcájának kihúzása közben erős szisszenés hallatszik a nívópálca csövén keresztül, megvan a hiba - járó motornál megvan a veszélye, hogy egy nagy adagnyi olaj is kiszökell a szabadba a csövön keresztül, de ennek a Júingok' sem örülnének. A kartergáz lecsapatója télen az ott kicsapódott pára miatt lefagyhat, ez a fenti jelenség okozója lehet. Sajnos a felújított turbók nem minden esetben jelentenek hibamentes fődarabot, illetve a beszerelés körülményei is nagyon fontosak.
Érdemes a feltöltőt ellenőriztetni, valamint a turbó olaj-visszafolyó csövének teljes átjárhatóságáról meggyőződni. Ha valóban 170 000 km van a kocsiban, a turbó halála akár még várathatott is volna magára. Ha a felújított turbó ismét meghibásodott, a legfontosabb feladat a feltöltőt tönkretevő ok megszüntetése. A gyári olajcsere-ciklus pedig a tapasztalati javaslat szerint 15 000 kilométerben maximálandó.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Van egy Suzuki Grand Vitara 2.0 hdi 80 Kw-os autóm. A fogyasztásával kapcsolatban kérném a segítségét ami 11 liter körül van. Menet közben olyan érzésem van, hogy 3000-es fordulat körül leszabályoz a motor és nem akar gyorsulni. Már több szerelőnél jártam és több műszeres ellenőrzésen volt az autó, de hibát nem találtak. Az autót normál körülmények között használom nincs terepezés stb.
Ön szerint ez a fogyasztás elfogadható ennél a tipusnál?
Válaszát előre is köszönöm! Zoltán
Kedves Zoltán!
A 11 liter normál, aszfaltos úton való használat esetén rengeteg. A gyári adatok szerint 6-8 liter az országúti és 9.4 liter a városi ciklus alapján mért fogyasztás a típusra. Ha esetleg utánfutót húzna maga után, az okot adhatna a magas értékre.
Az autó fedélzeti diagnosztikai rendszere éberen futtatja az OBD ciklus-teszteket kb. 60-100 kilométerenként, ha valamelyik érték eltérne a gyári jellegmezőktől, a műszerfal MIL hibalámpája sárgán világítana jelezvén, hogy gond van. Ettől függetlenül azt kell mondjam, hogy ahogy a ló is megbotlik összpata-hajtása' ellenére, a számítógép is hibázhat - vagy olyan mechanikai jellegű a hiba, melyet a vezérlőegység csak közvetve, vagy sehogy sem tart ellenőrzése alatt.
A kályhától indulva a levegőszűrő, a szívórendszer, és gázolajszűrő állapota ellenőrizendő, valamint az autó vezérlőegységével maximálisan kommunikálni képes célműszerrel kell megvizsgálni a rendszert. A letiltás általában vezérlőegység reakció, a beavatkozást kiváltó ok a hibatárolóban, vagy a mérhető értékek között fülön csíphető. Ha az autó már részecskeszűrős kivitel, akkor a rendszer akár részleges eldugulása esetén is a teljesítmény csökkenésével, és a fogyasztás nōvekedésével kell számolni, ugyanúgy a sima katalizátoros modellek esetében.
A részecskeszűrő rendszer meghibásodása azonban szintúgy hibajelzést produkálna. Kérem, keressen egy megbízható, naprakész műszerparkkal, szaktudással rendelkező műhelyt a hiba diagnosztizálására, és adjon nekik időt a munkához.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Kezeim közé került egy Peugeot 206, 1.4-es, 1998-as, benzines autó. Az előző tulaj láthatóan nem sokat törődött vele. Nem is írnék, ha megtaláltam volna a kézikönyvet interneten, vagy egyáltalán meg lenne a kézikönyv.
A kérdésem a következő. Otthon elvégezhető a hűtőfolyadék cseréje? Nem rátölteni akarok, hanem teljesen leengedni. És mit vegyek és mennyit vegyek? Gondolom desztillált víz. Mennyi a keverési arány? 50-50%? És mennyit vegyek? Mert nem tudom sajnos, hogy mekkora a tartály... Esetleg kézikönyvet letölthető formában ehhez az évjárathoz hol találok? Mert a hivatalos oldalon is csak az újabb típusokhoz találtam.
Előre is köszönöm!
Kedves P206 Tulajdonos!
A szerelési könyvek jogdíj-védelem alatt állnak, ezért nem nagyon találni letölthető verziókat, talán az orosz oldalakon fellelhető a szükséges információ valamilyen nyelven - ha anno jó volt oroszból, nem okozhat gondot a sok cirill betű (mosoly) - az oroszok kicsit lazábban kezelik a jogdíjak behajtását.
De szerintem sokkal jobban jár, ha benéz egy műszaki könyvkereskedésbe, és nem is nagy összegért magáénak tudhat egy saját, legális példányt. A hűtőfolyadék csere a francia autók esetében kicsit furmányosabb a többi gyártmányhoz képest. Javasolnám egy szerviz felkeresését, mert a szétfőzött hengerfejtömítés cseréje lényegesen nagyobb költségvonzattal jár, mint a folyadékcsere.
Ha ragaszkodik a saját kézzel elvégzett munkához, akkor a hűtő alsó csövén keresztül, vagy a hűtő alján levő - berohadásra hajlamos - leeresztő csavarnál kell leereszteni a folyadékot. A teljes töltet (kb. 6-8 liter) egy része - ami a blokkban van - nem leereszthető, mert a legtöbb típuson nincs az öntvényen leeresztő csavar, vagy ha esetleg mégis lenne, kockázatos a kitekerése, mert beletörhet vagy tönkreteheti a menetet, ezáltal nem visszatehető.
Az autósboltokban kapható készrekevert (kb.- 30 fokos), és tömény (- 72 fok) fagyálló hűtőfolyadék. Ha az autóban még gyári a töltet, akkor látható az eredeti feltöltésű folyadék. Ugyanolyan színű - ezáltal összetételű anyag betöltése javasolt. Az évjárat alapján zöld / kék színű folyadék használatos. A rózsaszínű, G12 nevű anyag az aluminium komponensekhez lett kitalálva, manapság majdnem mindegyik gyártó ezt használja.
A csavarok, csövek visszarakása után az új folyadék betöltendő, és a rendszer légtelenítőcsavarjainak kinyitása mellett (egy a termosztát környékén, a másik pedig a fűtőradiátor közelében szokott lenni) addig kell pumpálni a csöveket és rátölteni a mennyiségre, amíg a rendszer légtelen nem lesz. Ezt követően járó motor mellett tovább kell folytatni a tevékenységet egészen addig, amíg a megnyitogatott légtelenítőkön kis gázt adva tiszta folyadék nem lép ki.
Ha minden rendben van, a ventillátornak be kell kapcsolnia, és a belső műszernek nem szabad a normál zóna fölé mennie - természetesen ezt már teljesen zárt rendszerrel kell tesztelni. A forró folyadék égési sérüléseket okozhat, a műanyag légtelenítők pedig előszeretettel törnek - vigyázzon velük! A légtelenítők, és a hűtősapka kinyitása nagyon meleg motornál (80 fok fölött) nem javasolt, sőt TILOS, mert instant főtt husi lehet az ember útban levő testrészeiből. Tapasztalatból tudom, hogy az nagyon rossz érzés - egy T3 örök emléket hagyott a karomon még inas koromból.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Doki!
Olyan problémám lenne hogy az autom 4000-4500-as fordulaton túl nem képes pörögni. Ez a hiba akkor kezdődhetett amikor gyújtótrafó lett rajta cserélve. A trafócsere után kábelt is cseréltem és gyertyákat is.
A megtorpanás minden sebességben ugyan ott van. A gyorsulás 4000-4500-ig fokozatos és egyenletes nincs közben dadogás. Mobiletron trafo van jelenleg benne, Brecav kábelek és NGK platina gyertyák. Mi lehet a probléma? Bosch vagy valami drágább trafó megoldás lehet?
Üdv.: Tamás
Kedves Tamás!
Nem elképzelhetetlen, hogy egy gyengébb kivitelű trafó nem képes a motor teljes fordulatszám-tartományában a kellő szikraszámot kiszolgálni, egy másik gyártmányt érdemes próbára beépíteni. A megnevezett gyártó állítólag angol, de "japánon innen" is készülhet egy másik forgalmazó szerint.
A gyújtáson kívül okozhat még problémát a motor terhelés érzékelése felől érkező pontatlan jel - ha jól láttam a rajzon, a CDR motorkód nyomásjeladót használ, valamint az üzemanyagrendszer ellenőrzése is javasolt.
Kedvenc szavam - a célműszer - ebben a válaszban is fel kell bukkanjon, ugyanis a menetteszt alatt összegyűjtött információk, adatok megkönnyítik a hiba beazonosítását. Gyors, sikeres hibamegoldást kívánok!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu