Kedves Autódoktor!
2005-ös Mazda 2 ritkán beindítás után magától felpörgeti a motort, utána szinte rögtön visszaesik 1000-es fordulat alá és fulladozik. Mi lehet a gond ? Nem minden alkalommal fordul elő ez a probléma.
Ádám
Kedves Ádám!
Amennyiben a fojtószelepnél és az alapjárati rendszerben lerakódás található (fekete massza változó vastagságban: a kartergáz olajtartalma, a beszívott por, esetleg kis égéstermékkel vegyítve) a beavatkozók működése időnként akadhat/blokkolódhat. A vezérlőegység adaptívan kezeli a lerakódás lassú kialakulása folyamán a változó keresztmetszeteket: folyamatosan figyeli és tárolja a fojtószelep végállásait, ezzel pontosan szabályozhatóvá teszi az alapjáratot.
Azonban ha a lerakódás mértéke a tervezettnél nagyobb lesz, vagy a rendszer adaptációja valamilyen okból törlődik/megszűnik, a szabályozás felborulhat. A fentiek tükrében a rendszer tisztítását, adaptációs alapbeállítását javasolom elvégeztetni. Ezzel egyidőben természetesen a gyújtórendszert is érdemes átnézetni. A célműszeres vizsgálat amúgy is elvégzésre kerül, mert az adaptáláshoz üres hibatároló szükségeltetik.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Az autóm egy 2008-as Skoda Octavia 2 1.6 MPI. Kb. fél éve fennálló hiba, hogy kikapcsolt légkondinál a motortérből furcsa zaj/nyekergés hallatszik. Ez a zaj a motor fordulatszámával is kapcsolatban van: alapjáraton alig hallható, a fordulatszám emelkedésével egyre hangosabb. Bekapcsolt légkondinál nem hallható semmilyen rendellenesség.
Van valamilyen ötlete? Autószerelőt vagy villamossági szakembert keressek?
Laci
Kedves Laci!
A hosszbordásszíj levétele után a klímakompresszor és a szíjhajtás ellenőrzését javasolom. A kompresszor még a hagyományos, elektromágnes-kuplungos fajta is lehet, de szerelhették már az állandóan hajtott, belső szabályozószelepes kivitellel is.
Az ön által leírt hiba a hagyományos kivitelű kompresszorok esetében gyakoribb, az ékszíjtárcsa/kuplung felőli külső csapágy lógása valószínű. A lógást a behúzott kuplung megakadályozza/csökkenti, ezért nem szól üzem közben.
Ezen kívül még nem elképzelhetetlen az ékszíjhajtás zöreje sem, melyet a hosszbordásszíj-feszítő egység ágyazatának kopása okozhat, amelynek terhelése szintén változik a kompresszor bekapcsolása után. Ezek elméleti síkon adott javaslatok, kérem, az egész rendszert nézesse át egy szakszervizben!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk- www.deltamark.hu
Kedves Doki!
Olyan problémám jelentkezett a Fiat Puntomnál (1.2 benzines, 60 lovas, 2002-es kiadás), hogy sok vizet ereszt ki a kipufogón. Lehet hengerfej pakolás? Ég a csekk visszajelzö égö a müszerfalon, és a tágulási edényböl is hiányzik egy kevés hütöfolyadék.
A hütöventilátor elég hamar bekapcsol már ahogy eléri a mutató az elsö vastag szintet a müszerfalon, pedig nem is volt meleg odakint. Mondjuk a motort nem vettem észre melegedni.
Zoltán
Kedves Zoltán!
A kipuffogóból csepegő, fröcsögő víz alapjában véve nem probléma. Az égéstérben lezajló, papíron levezetett folyamatok egyik végterméke a víz. A kipuffogódobok belső korróziója is ezért következik be főleg olyan autóknál, ahol a rendszer nem képes felhevülni - kis, városi utak alatt - így a víztartalom párolgása nem következik be. Sok autógyártó kis, kalibrált furatot is elhelyez a hátsó dob palástján, így a víz egy része kislisszolhat a hátsó bejárat megkerülésével.
Ha a hűtőfolyadék égéstermék szagú - ezt a kiegyenlítő tartályban lehet érezni nem forró, de járó motornál (is) - a tömítettségi hiba nem kizárható. Ezt a gyanút a hűtőrendszer nyomásának diagnosztikájával meg lehet erősíteni, de ha zárt hűtősapkánál, hideg motornál a gumicsövek hamar megkeményednek, és a kieresztett nyomás másodperceken belül ismét felépül, kezdhet gyűjteni a megbontásos javitásra műszeres méricskélés nélkül is.
A tömítés anyagának elporladása gyakori hiba, ez sajnos az égéstérbe jutó víz, vagy a hűtőrendszerbe jutó nyomás forrása lesz. A ventillátor bekapcsolása nem feltétlenûl rendellenes, ha a rendszerben elég folyadék van, a hőgomba kapcsolásán múlik minden. Ha az autó fűtése sem kielégítő, még egy fekete pont gyűlt a hengerfej hibájára. A hibatároló kiolvasása is szükséges, hadd lássuk mit látott a vezérlőegység a motortérben.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
A képen látható hibajelzés jelenik meg a műszerfalon üzem-meleg motor mellett.
A nagy kánikulában kezdte csinálni, azóta ha üzem-meleg a motor világit, viszont nem mindig, tehát nem jelenik meg minden esetben. Mit jelent ez pontosan?
Attila.
Kedves Attila!
A műszerfalon látható jelzés az üzemanyagszűrőben felhalmozódott vizet jelzi. A szűrő alján levő érzékelő adja a jelet. Az érzékelő kicsavarásával a viz kiengedhető, majd a rendszerben levő kézipumpával az üzemanyagrendszer légtelenítése is elvégezhető.
Érdemes az érzékelő kábeleit ellenőrizni: ha kontakthibával, zárlattal van dolgunk, további - fals - jelzésekre is számítani lehet. Valamint az érzékelő tönkremenetelével is számolni kell ilyen tapasztalt autó esetében.
Ha azonban a szenzor, a kábelezése, és a műszerfal is rendben van, de kisvártatva további visszajelzést kapunk a víztartalomról, elég valószínű, hogy az üzemanyag valóban vizet tartalmaz. Ez lehet benzinkút-trükk, vagy akár beázó üzemanyagtank is. Ha otthoni kannából tankolt, abban is lehetett gázolajtól eltérő anyag.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoki,
Olyan kérdésem lenne, hogy van egy 2002-es 1.4 16V-s Clio-m, ahol az alapjáratnál teljesen random remegés érzékelhető, rákötöttük computerre és a katalizátor előtti lambdaszonda jele eléggé ugrál 0,2 és 7 (lehet 0,7 sajnos nem emlékszem pontosan) körüli tartományban, a katalizátor utáni szonda jele viszont fix 410 (vagy 0,410).
Hiba kódot nem mond a fedélzeti számítógép. Normális, hogy ilyen tartományban ugrál az első szonda jele? Okozhatja ez az alapjárati remegést? Nem olcsó egy ilyen kütyü szóval, csak akkor cserélném ha tényleg indokolt lenne.
Attila
Kedves Attila!
Nagyon sokan örülnének annak az ugrálásnak! A jelek szerint az autó mindkét szondája tökéletesen működik, nem indokolt a cseréjük. Az első szonda ugráló értékei a motorüzem mintaszerű szabályozása során létrejövő, állandóan váltakozó 0.8V(dús) - 0.2(szegény) - dús - szegény keveréket mutatják. A ciklusos hullámzás középértékén pedig az elméleti tökéletes összetétel (Lambda=1) található. Az érték hirtelen gázadásra kiakad a felső küszöbön, majd kisvártatva a hullámzás ismét elkezdődik. Pompás.
A hátsó szonda a katalizátor működését, hatásfokát mutatja. Itt a kerámia és a felületén levő kemikáliák átalakító hatását, munkavégzését láthatjuk. Ha itt is az elsőhöz hasonló hullámzást látnánk, az a katalizátor hatástalanságát jelentené. A motorvezérlő az összes létező szemével nagyon figyeli a két értéket, amely rendkívül szűk keretek között mozoghat.
A kereteken kívül eső jelfolyam a sárga hibajelző (MIL) felkapcsolódását jelenti. Ám még ekkor sem kell azonnali szondavásárlást beiktatni - ami sajnos tipikusan elkövetett hiba az alkatrészkereskedők legnagyobb örömére - legtöbbször közvetett okai vannak az elcsúszó szabályozásnak. A remegést akár motortartó bak hiba is okozhatja, ha égéstérben bekövetkező gond lenne a kiváltó ok, azt pont a szonda jelén gyönyörűen látni lehetne.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Adott egy Seat Ibiza 1.4 16V BBY 55KW 2002-es gyártású autó. A gondom az, hogy néha menet közben kihagy egy pillanatra a motor, majd minden gond nélkül megy tovább.
Néha, ha alapjáraton jár, leáll, majd pöccre indul ha indítok. Ez a jelenség van, hogy egy nap többször, de van, hogy hónapokig nem jön elő.
A trafók cserélve lettek, hibakódot nem ír. 160 000 km van az autóban. Üzemanyagszűrőt most fogok cserélni. Lehet ez is a gond eredete, esetleg más ötlet?
Köszönöm Viktor
Kedves Viktor!
A német autógyártó termékei kínosan figyelnek a gyújtáskimaradásra. Ha az autó úgy áll le, mintha leállították volna, majd ugyanolyan természetességgel indul újra, mint a reggeli első indításkor, akkor nem kizárható egy villamossági hiba a vezérlőegység tápellátása körül.
Ha utólagos, tiltást is végző riasztó van az autóban, érdemes pár napra a tiltást lekötni róla egy hosszabb próba erejéig. Hasonló fejfájást okozhat egy megtört kábel, hibás/lefelejtett testsaru, vagy kontakthibás biztosíték/relé a táblában. Természetesen a legszerencsésebb az lenne, ha az autó pont akkor rosszalkodna, amikor a célműszer árgus szemekkel figyeli az adatforgalmában futkározó jeleket. A megszűnő adatkapcsolat alátámasztaná a fenti tippet.
A benzinszűrő cseréje 30-40 ezer kilométerenként javasolt. Ha szétszedésekor fekete lé folyik ki belőle, biztosra veheti, ráfért a csere.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Már évek óta küszködöm azzal a problémával, hogy 100 km/h-s sebesség körül a Nubirám kormánya ráz. Ha gyorsabban megyek a rázkódás ha nem is szűnik meg, de érezhetően minimálisra csökken. Kisebb sebességnél sem szoktam tapasztalni. Természetesen a kerekeket centíroztattam, sőt különböző gumist is kipróbáltam. Kíváncsi lennék a véleményére.
Péter
Kedves Péter!
Vegyük a centrírozást valóban jónak. A hibát akkor is valami forgó alkatrész okozza. Ha például nem a gyári kerekek vannak az autón, és a felnik közepe nem illeszkedik pontosan a kerékagyra, akkor annak ellenére, hogy a kerékcsavar-lyukkör-osztás stimmel, a rázás borítékolható lesz, mert a kúpos csavarok nem feltétlenül központosítják a kerekeket.
Centrírozatlanságot okozhat a kerékagy ütése / felületi korróziója, de akár valamelyik atomjaira hullott lengőkarszilent is. Gyakori probléma továbbá a féltengelyek meghibásodása: ha a jobb oldali féltengely vulkanizált lengősúlya elszabadul, és vándorol a tengelyen, szintén nagy valószínűséggel rezonanciát kelt majd a futóműben, ahogyan a széthullott féltengelycsukló sem képes központban tartani a tengelyt. Akad teendő az autó körül, jó nyomozást kívánok!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoki!
Adott egy '99-es Skoda Felicia 1,3 LXi gépjármű, ami nagyjából 3 éve télen kicsit meg lett padkázva. Jeges úton egy kereszteződésben eltekert kormánnyal padkának csúszott az autó. Ennek következtében tönkrement a lengéscsillapító, illetve a csapágy is, amik cserélve lettek. Emellett az alufelni is tönkrement, így a tengelyen cserélve lett gyári lemezfelnire.
Természetesen a futómű is elállítódott, és a probléma itt, és ezzel kezdődik. 3 év alatt legalább 4x volt futóműállításon (úgy tudom ennél a típusnál csak az összetartást lehet állítani) az autó, de 2-3 hónap elteltével érezhetően elállítódik. A baleset a jobb oldalt érintette, a kormány pedig balra húz azóta. A beállítás után normalizálódik, majd megint érzékelhetően "elmászik" a kormány középpontja, egyenes úton is 5-10-15°-os kormányszöggel lehet autózni.
Márton
Kedves Márton!
Ha a baleset következtében az egyik futómű csavarkötés, szegecselés, vagy ponthegesztés meglazult, deformálódott, vagy meggyengült: elképzelhető, hogy ez idővel a geometria elállítódását okozza. A lengéscsillapító és a csapágy sérülése esetén elég valószínű, hogy a két alkatrész közdarabjaként szolgáló csonkállvány is kapott egy nagyot.
A deformálódott főtartó alapvető értékkülönbségeket okozhat, amely instabilitást, gumikopást és balesetveszélyt is jelenthet. Habár a dőlés nem állítható a jármű esetében, értéke ellenőrizendő, mert a gyári értéktől való különbözőség gondokat okozhat. Ez igaz a többi állíthatatlan geometria-értékre is. A futómű nagyon alapos átvizsgálása javasolt az összes tartócsavarra, kengyelre, szilentre vonatkozólag. Ne maradjon ki a kormánymű rögzítése, és a porvédők alatti menetes kötés sem!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Helló Doki!
A problémás járművem adatai: VW Polo 1.2 AZQ motorral 2004-ből.
Az indulás után kb. 150 km után a kilométeróra egyre kevesebbet mutat, majd megáll. A számláló úgyszintén. A motor hiba nélkül működik. A legközelebbi indulás után újra jól mutat a sebességmérő egy ideig. Mi okozhatja ezt a hibát? Ezen az autótípuson hol van a sebességmérő jeladója?
Ferenc
Kedves Ferenc!
Nagy valószínűséggel a műszerfalnál keresendő a probléma. A sebességjel ennél a típusnál sajnos kétfelől is érkezhet, ez az alvázszámból vagy az autó vizsgálatával derül ki, melyik verzióval állunk szemben.
Ha az autó blokkolásgátlós, akkor a motorvezérlő az ABS vezérlőtől kapja meg a menetsebesség információját az adatbuszon keresztül. Ha az autóban nincs ABS, akkor a sebesség mérése a hagyományos módon - a sebességváltóban elhelyezett jeladóval történik. Amennyiben a sebességjel forrása hibásodna meg, az összes jelfelhasználó vezérlőegység (motorvezérlő, ABS, tempomat, stb...) azonnali hibajelzéssel adná a sofőr tudtára a súlyos problémát.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Jó napot!
Egy olyan kérdésem lenne, hogy a fenti 2.0 HDI(2003-as évjárat) motorral szerelt autóm fékezéskor rázza a kormányt. Alul a stabilizátor, szilentek meg talpas gömbfej lett cserélve és ekkor kapott új csapágyakat is. Az első fékbetét és tárcsak kb 15 000 km-t futott. A másik pedig, hogy kb 130-as tempónál már megeszi a 7,4 litert amit kicsit sokallok ennél a motornál. Kisebb tempóban is átlagba 6,3-at fogyaszt.
Csaba
Kedves Csaba!
A fékezéskor rázkódó kormány sajnos a féktárcsák ütéséről tájékoztat. A hiba okozói között szerepel a nem prémium minőségű fékalkatrész, vagy a fékek túlterhelése is. Az új fékek "bevasalása" nem javasolt, a gyári minőségű alkatrész néhány normál fékezés alatt lekoptatja a szállítási bevonatot a tárcsákról, és használatra kész.
Az első pár száz kilométeren azért javasolt a kíméletes üzem, mert a nem teljesen összekopott, és túlterheléssel megégetett fékalkatrészek sípolást okozhatnak. Ha a kormány rázása az új fék felszerelése után egyből jelentkezett, sajnos nem zárható ki a helytelen felszerelés sem. A féktárcsák felfekvő felületei és a féknyereg / kengyel összes alkatrésze fémtiszta állapotban kell, hogy visszaszerelésre kerüljön. A legkisebb szennyeződés, rozsda rázáshoz vezet. Érdemes fékpadi mérést végezni, illetve a manuális "melyik kerék melegebb" vizsgálatot is elvégezni egy hosszabb út után, mert a féknyergek szorulása esetén a fék túlterhelése mellett a fogyasztás is emelkedhet.
Ha a hátsó fék gyengébben teljesít, az első fékekre nagyobb feladat hárul, ami szintén túlterhelésként jelentkezik. Ha a fék nem szorul, a motor célműszeres ellenőrzése javasolt. Magasabb fogyasztást okozhat az eltömődött légszűrő, egy szennyezett/pontatlan érzékelő, egy "bepisilő" injektor, de a részecskeszűrő eldugulása is. A hibakódot tartalmazó vezérlőegység általában mellőzi a szűrő-regenerációt, ami lassú duguláshoz vezethet - a szűrő kapacitásának vége felé a műszerfalon a "Clean diesel filter" felirat szokott megjelenni. R
emélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Helló Doki!
Ford Ranger 2500 TDI 2004 évjáratú az autóm. Minden Mazda bent, a motor is. Egyik pillanatról a másikra az addig hiba mentesen üzemelő autó kb. 1 órás állás után nem indult el.
Kevés féktisztítót a légszűrőbe és azonnal indul, simán megy. Utána mindig indul, de leállítás után mikor áll 1 órát megint nem indul csak az említett módon.
Nyomásvesztésre gyanakodva az összes gumicsövet kicseréltem újra és még egy plusz nyomástartó szelepet beraktam közvetlen az adagoló és a szűrő közé. Mégsem jó!
Gépre felrakattam, de nem mutat elektromos jellegű hibát. Adagoló elektromos. Tudsz-e valami okosságot mondani, mert már nagyon kedveszegett lettem. A kocsiban 151 ezer km van!
Bálint
Kedves Bálint!
Az izzítórendszer megbontásos ellenőrzése után kérlek, ellenőrizzd az üzemanyagszűrő házát. A benne levő kézipumpa előszeretettel romlik el, ami hasonló jelenséget okoz. Sajnos a típus esetében nem kizárható a fém üzemanyagtank korróziója sem, melynek következtében az üzemanyagrendszer erősen elszennyeződik - ez okozhatja az előbb említett pumpa halálát is, valamint a szűrőn átjutó szennyeződés kockázatot jelent az adagolóra és a porlasztókra is.
Emlékeim szerint két vákuumvezérlő mágnesszelep is található a motortérben az adagoló közelében. Ezek meghibásodása - melyhez elég egy kontakthiba, vagy egy éles nyestfog a csövekbe - szintén okozhat kellemetlenséget.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Van egy 1984 1.1 es Ford Escortom! A hiba az vele, hogy rángat, kapadozik valamiért gyorsításánál, és néha nincs alapjárat, főleg hidegen! A gyertya kábelek összeértek, és közte szikrázott, cseréltem a kábeleket, bár ha ezek is összeérnek ez is szikrázik a kettő közt, de próbáltam úgy rendezni a gyertyakábelek futását, hogy ne érjenek össze. Cseréltem a gyertyákat is, de sötétben nézve a gyertyák töve világít! az miért lehet? cseréltem még a rotort, bár nem újra de hosszabb az érintkezője a réginél, valamint a gyújtó trafót is cseréltem de a hiba megvan! mi lehet e baja? Nem volt ilyen baja, szinte egyik napról a másikra! Néha durrog is!
A választ előre is köszönöm! Ádám
Kedves Àdám!
Ha a gyertyakábelek szikraesőt ontanak, annak sosem lesz duruzsoló motorjárás a vége. Ha az új kábelek is azonnal áthúztak, vigye vissza őket az autósboltba - hacsak nem a kábelek helytelen elvezetése okozta a meghibásodást.
A mechanika szabályai szerint a pont akkoránál a kicsit hosszabb sajnos túl hosszú, kérem csak az autóhoz való, specifikus alkatrészeket használjon. Ha az autó gyújtórendszere még mechanikus, megszakítós technikájú, (milyen szép világ is volt az...) a megszakító és a kondenzátor cseréje, megfelelő beállítása is javasolt. A gyújtórendszerben nem ritka a negyvenezer Volt sem, elég rendesen meg tudja rázni az embert ha nem megfelelően nyúl hozzá. Az öreg Fordhoz szerencsére nem drágák az alkatrészek, inkább bízza szakemberre a gyújtás rendberakását. Amíg az autó készül, keressen néhány retroautós rendezvényt, amire elgurulhat a tapasztalt masinával - szerencsére majdnem minden hétvégére akad valami móka.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt "doki"!
Van egy Peugeot 306, 1.6 benzines, és az utóbbi időben nőtt a fogyasztás 6-7 literről 11-12 literre! Laptoppal ki lett olvasva, de nem írt rá semmit de a lambda szonda 0.4-0.5 volton ment, kicseréltem de nincs változás!
Esetleg tippje vagy tapasztalat? A szerelő feltette a kezét és nem tud többet tenni értem! Ja szivárgás, folyás sincs a rendszerben! Előre is köszönöm!
Sini.
Kedves Sini!
Jajj-jajj. Ez a laptopos kiolvasós nagyon jó, de nagyjából annyit ér, mintha egy vérnyomásmérővel hadonászva készülne bármelyikünk - egészségügyi végzettség nélkül - meghatározni a térdfájás okát. A hibakódok, főleg egy régebbi, fejletlen vezérlőegység esetén nagyon kis segítséget adnak.
A mérhető értékblokkokban már olvashatunk fontos és pontos információkat, de azért nem árt ha a képernyőt figyelő szemek a sorok közötti olvasásra is ki vannak képezve. A hiba származhat az üzemanyagrendszer elégtelen működésétől kezdve a kipufogórendszer dugulásán át a villamos hálózat vagy a szenzorok hibájáig.
De egy repedt vákuumcső is okozhat meglepetéseket. Kérem, válasszon a közelében egy valódi diagnosztikára felkészült szervizt, és adjon nekik pár napot. A siker nem maradhat el, és talán még olcsóbb is lehet a végeredmény, mint a feleslegesen kicserélt szonda.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Doki!
2004-es Skoda Octavia II-m van. Tavaly balra kissé kitekert kormánnyal kapott egy puffot az első futómű, azután semmi változás nem volt. Pár hétre rá egyenesben a kormány kicsit balra kezdett állni, elvittem futóműveshez (márkaszervíz), aki addig tekergette, míg a kormány középre került, viszont innentől kezdve az autó jobbra húz.
Azóta többen, több műszerrel, dokumentummal bizonyítva visszaállították a futóművet, lengéscsillapítók, fékek rendben vannak, gumik (Dunlop SP BluResponse) le lettek cserélve, de az autó továbbra is elhúz jobbra. Annál jobban, minél jobban dől kifelé az út. Kanyarban stabil, nem kóvályog jobban, mint előtte (195/65R15). A szembesávban egyenesen megy, mint a nyíl, de ott nem autóznék huzamosabban.
Mielőtt Angliába költözök ennek az elég idegesítő problémának a megoldásáért gondoltam, megkérdem, hátha van ötleted, mi fáradhatott el benne, mert eddig senki nem tudott érdemben hozzátenni a dologhoz és már tényleg ott tartok, hogy nyugtatóval kell, hogy vezessek.
Köszönettel: Péter
Kedves Péter!
Ha az autó a kereket és a futóművet ért ütés után kezdett el rakoncátlankodni, a hiba elsősorban azon a tájékon keresendő. Elég egy nagyon kicsi deformáció is ahhoz, hogy az első futómű geometriája olyan irányban torzuljon, hogy az elhúzást, instabilitást okozhasson. A kerékösszetartás gyári értéke és az egyenes kormány csak a jéghegy csúcsa.
Ha a többi meghatározó érték közül valamelyik (pl: tengelytáv, utánfutás, dőlés, csapterpesztés, stb.) kilóg a megadott értékmezőből (arrébb került a futómű-bölcső, deformálódott a kormánymű rögzítése, torzult a csonkállvány, sérült a felni) már megbomlott a rend.
Kérlek, keress egy olyan műhelyt ahol az első-hátsó futómű összes értékét egyszerre meg tudják jeleníteni a műszerrel, valamint érdemes időt szakítani a kerekek átgondolt áthelyezésével összekötött tesztkörökre is.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Van egy Kia Picanto-m 2004-es 1.0 benzines. A probléma vele a következő. Kb. egy hónapja halk, az idő múlásával egyre erősödő morajlást lehetett hallani elölről hasonló hang, mintha elektromos autó lenne.
Elvittem szerelőkhöz, és az egyetlen aki hajlandó volt kideríteni, hogy honnan jön a hang megállapította, hogy a differenciálmű adja ki. Nekem is megmutatta, és tényleg. Megnézte a váltóolajat, szép tiszta, szerinte nem rég lett cserélve. Váltó könnyen vált.
Szerinte váltót kell cserélni, mert a diffit nem lehet szerelni. Nem vagyok autó szerelő, de a műszaki szakmában dolgozom, de az nem létezik, hogy valamit nem lehet szerelni. Tényleg nem lehet az autónál a diffit szétszedni, és megjavítani?
Üdvözlettel: Zoli
Kedves Zoli!
A javítás lehetősége legtöbb esetben adott. A kérdés a gazdaságosságon múlik. Valószínűleg a gyári forrásból származó, új differenciálmű annyiba kerülne, mint egy használt Picanto. A differenciálmű és a váltó csapágyai viszont külön cserélhetőek. Ha a csapágyak szabványos méretűek, és a mechanika egyéb hibával, kopással nem rendelkezik: elképzelhető, hogy ésszerű alternatíva kínálkozik a javításra.
Ha a tapasztalható hang terhelésváltásra jelentkezik/változik (olyan, mint az Ikarus távolsági buszban hallható búgás, csak kicsiben), akkor a differenciálmű egyéb kopása sem kizárható, feltétlenül megbontásos vizsgálat szükséges. A legolcsóbb megoldás valószínűleg egy bontott váltó lenne - így a munkadíj egy váltócserével megúszható - azonban a használt (de bontatlan) fődarab ismeretlen kockázatokat rejthet. Érdemes az A, B, és C tervekhez is költségtervezetet készíteni, aztán már csak dönteni kell, melyik úton haladjon tovább a csendes Picantoval.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Hamarosan egy új Dacia Logan MCV 1.2 LPG új tulajdonosa leszek. Milyen útmutatást tudna adni a motor bejáratásához? Egyes külföldi fórumokon azt javasolják, hogy az első 30 km-en max. 3-3500-as fordulatig erős gázadásokkal és motorfékezésekkel segítsük a tömítőgyűrűk megfelelő rögzülését. 1500 km-ig a fordulatszám állandó "ingáztatását" javasolják és az egyenletes haladás elkerülését hasonló okokból.
Javasolnak továbbá 30 km-nél és 1500 km-nél egy korai olajcserét. LPG-s pluszként még javasolják, hogy a bejáratás alatt inkább benzinüzemet használjunk csak, mert a benzin/levegő keverék koptató hatása erősebb, így a jó összekopást elősegíti. Önnek mi a véleménye a fentiekről, van-e egyéb tanácsa a bejáratással kapcsolatban?
Krisztián
Kedves Krisztián!
Szerintem töltse meg pendrive-ját kedvenc zenéivel, és irány a Balaton! A modern motorgyártás következtében nincs szükség az ősi 1310 TLX idejében szokásban levő bejáratáshoz.
Azért ne pörgesse a piros zónáig a motort, és a lakókocsit se az első úton húzza le a kempingig, de az autó normális használatra teljeskörűen alkalmas.
Ha a gyártó másként nem rendelkezik, az első megtett 5000km után egy olajcseréért nem lenne kár, de sokkal fontosabb dolog, hogy ne hagyja azt a gyűszűnyi olajtöltetet harmincezerig szenvedni a motorban. Javasolt a tizenötezres ciklus betartása. Tartalmas, kellemes, és vidám kilométereket kívánok az új masina kormánya mögött!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autodoktor!
Egy 2014-es új Mitsubishi Lancerom van (1.6 l). Egy hete hegyvidéken autózgattam és elég sok fékezés volt az út alatt. Mikor hazaértem észrevettem hogy gyakorlatilag tűzforró az egész fékrendszer, még talán a gumit is felmelegítette, gumiszagot is éreztem.
Azóta a fékezésnél észrevettem, hogy nagy sebességről lassítva ahogy egyre nyomom be a fékpedált, az rezegni kezd, visszarúg szakaszosan és olyan 40 km/h-ra visszalassulva plusz kopogó, dübörgő hang jelentkezik. A féktáv is mintha több lenne. Az autó nem húz el se jobbra se balra és vibráció sem jelentkezik. Ja, és 14 000 km van benne eddig.
Gaben
Kedves Gaben!
Úgy tűnik, sikerült kicsit túlterhelni/megégetni a rendszert. Sajnos a viszonylagosan kis sebesség miatt a megfelelő menetszél hiánya a fék túlzott használatával párosulva képes ilyen problémát okozni.
A hegyvidék kanyargós, és kétségkívül versenyzésre ösztönző szerpentinjein a motorfék használata javasolt - ha az autó automata váltós, akkor is van rajta ilyen funkció. Nagyon valószínű, hogy a fékbetétek megégtek/felkeményedtek - ezáltal a fékhatás is csökkenhetett.
A féktárcsák túlhevülése pedig azok vetemedését okozhatta - talán még gépműhelyben javíthatóak, legrosszabb esetben cseréjük szükséges - a betéteknél mindenképpen ez utóbbi lehetőség adódik. A megoldás kivitelezése már kicsit neccesebb: a garancia nem nagyon rendezi az ilyen gondokat, de egy próbát megér az érvényesítés. Érdemes szűkszavúan nyilatkozni az igény bejelentésekor.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Alfa 1.6TS 120LE motorblokkja fagykár miatt repedt volt, szakszerűen javítva lett. Mivel a motor a főtengelyen kívül szinte teljesen fel lett ezelőtt újítva, (gyertyák, hengerfej síkolás, szelepek síkolva, blokk felfúrva új dugók, gyűrűk, teljes vezérlés) kérdésem az lenne mennyire lesz tartós? Gondolok itt a hőingadozásra, ha rendesen ellenőrizték a blokkot, hengerfejet később is előjöhet esetleg nem észrevett hajszálrepedésből adódó probléma? Jár-e garancia a javított blokkra és ha igen akkor mennyi?
Üdvözlettel: Ferenc
Kedves Ferenc!
A repedt blokk javítása hősies vállalkozás, hatalmas respekt annak aki bevállalta. Nem kizárt, hogy tartósan működni fog, de a gyári technológiától messzebb van, mint a Shuanghuan az autógyártástól. A javításra vonatkozó garanciát a beavatkozást végző szervizzel beszélje meg, habár a fogyasztóvédelmi törvények szerint a fél év garancia elvileg nem kizárható.
A fagydugók legtöbb esetben elegendő teret adnak a halmazállapot / térfogat változásnak, de sajnos a repedés bárhol előfordulhat. A hegesztés/hernyócsavaros javítás kielégítő lehet - a KGST még éppen elcsípett, alkatrészhiányos időszakából ismerős a módszer - de azért a Bamako mezőnyéhez ne ezzel a motorblokkal hajtva csatlakozzon - a vízszint és a blokk környezete gyakori megfigyelést igényel.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Egy 2006-os 1.3-as Suzuki Swift GLX fékproblémájával fordulok Önhöz. Első gazdája vagyok az autónak és 85 000km van benne. EPS rendszerrel van ellátva az autó.
A hibajelenség az, hogy fékezéskor túl nagy utat tesz meg a pedál mire a fékhatás megjelenik és akkor is érezhetően kissé gyenge a fékerő. Továbbnyomva a pedált azért felerősödik kellően a megálláshoz, akár hirtelen fékezéskor is, de határozottan érezhető, hogy nem az igazi a fékrendszer. Fontos megemlítenem, hogy fékezés közben a pedálon történő pumpálás (nem teljes visszaengedés majd újbóli rányomás) hatására viszont kellően felkeményedik a fékpedál, ahogy azt elvárnám alapból, és a fékhatás is az elvárt szintű lesz. További jelenség, hogy éles kanyarodásnál (pl. jobbra kisívben) ha a kanyar közben elfordított kormánynál fékezek, akkor megszólal a blokkolásgátló teljesen porszáraz út esetén is.
Márkaszervízhez fordultam a problémával, ahol azt mondták, hogy az ABS-vezérlőegység a hibás. Ennek igencsak borsos ára miatt nem bólintottam rá egyből a cserére. Sajnos elkövettem azt a hibát, hogy a szervizek alkalmával 5 éven keresztül a szokásos cserélt tételek mellett a fékfolyadékot nem cseréltettem ki.
Azt olvastam, hogy az ABS-es fékrendszereknél a nem kellő gyakorisággal cserélt és ennek hatására felvizesedett fékfolyadék tönkreteheti a blokkolásgátló vezérlőegységét. Ezek alapján úgy vélem, ez történhetett az én autómmal is. Mindenképp szeretném orvosolni a problémát.
A kérdésem, hogy Ön szerint találhatok olyan ABS-ek javítására specializálódott szervizt, ahol valós eséllyel meg tudnák javítani az ABS-vezérlőegységet az autómban? (Az új alkatrész árának a töredékéért.) Ez lenne az én elsődleges elképzelésem. Egyáltalán mennyire veszélyes ilyen fékrendszerrel közlekedni? Előfordulhat olyan, hogy egyik pillanatról a másikra megszűnik teljesen a fékhatás?
Dávid
Kedves Dávid!
Egyelőre ne cseréltessen vezérlőegységet, azonban keressen fel egy másik szervizt is a rendszer átfogó diagnosztikája ügyében. Érdemes inkább kifizeni pár ezer Forintot, hogy az első diagnózis alátámasztása vagy cáfolata megtörténhessen.
A Suzukikon a kerékfordulatszám-érzékelők hajlamosak hamis jelet szolgáltatni, általában mechanikus hibából kifolyólag. A célműszeres menetteszt alatt ezek az értekek is ellenőrzésre kerülhetnek.
Nem jellemző a japán-magyar kisautóra, de vizsgálat nélkül nem is kizárható, hogy a fék mechanikus okok miatt - például a főfékhenger hibája - rendelkezik puha, felpumpálható fékkel. A vizsgálat egyik célja, hogy eldönthető legyen: mechanikus, avagy villamos oldalon keresendő a probléma gyökere.
A csaknem tíz éves fékfolyadék valóban igencsak csereérett, az élettartama nagyjából két év. Ha a vezérlő mégis cserére kerül, az egész folyadéktöltet megújul, de ha másként kerülne megoldás a problémára, a fékfolyadékot akkor is cseréltesse le - emellett a kollégák úgyis kardoskodni fognak.
A vezérlőegység javíthatósága nem kizárható, de egy bontott cseredarab is megoldást jelenthet jelen esetben. Az autó használata a meglévő fékhiba miatt nem biztonságos, a helyzet azonnali megoldást igényel! Sajnos nem kizárható a fékpedál beesésének, és a fékhatás megszűnésének lehetősége sem! Ne késlekedjen, még ma jelentkezzen be egy önnek szimpatikus szervizbe!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Ön szerint árt az autó blokkjának, ha üzemmelegen, vagy üzemmeleg közeli állapotban lemosom egy nyilvános mosóban? Poros a motor, tehát nem az olajat kel eltávolítani, viszont félek tőle, hogy könnyen elrepedhet blokk pl, ha a mosóban lévő hideg vizet ráengedem. Nem beszélve a motortér elektromos alkatrészeiről/csatlakozóiról. Köszönöm előre is a válaszát!
Klifi
Kedves Klifi!
A motormosás az elektromos részegységek szempontjából kockázatos kicsit, a hőkülönbségtől ilyen téren nem kell tartania még nyilvános mosóban sem. Ha csak port kell eltávolítani, valószínűleg a nagynyomású vízre sincs feltétlenül szükség. A nagynyomású tisztítás hátránya, hogy az elvileg vízhatlannak kitalált csatlakozókba, szigetelések alá is bejuthat a víz, ami akár időzített bombaként napok múlva okozhat kontakthibát, áthúzást.
Ha az elektronikákat tartalmazó részeket tudatosan kihagyja a direkt vízsugárral való öntözésből, és a kockázatos gócpontokat, például a gyertyakábel-csatlakozásokat a mosás után sűrített levegővel kifújja, vagy lehúzogatva őket meggyőződik szárazságukról, nagy baj nem történhet. Ha nagyon nem szeretne kockáztatni, keressen egy ilyen szolgáltatást végző céget, ahol szakavatott kezek, kemikáliák és vízsugarak veszik gondjaikba a motorteret.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Van egy Skoda Feliciám 97-es évjáratú 1.3 mpi motorral. Az lenne a problémám hogy fogy a víz belőle, havonta utána kell tölteni. A motorolaj egyre több benne, fölé ment a megengedettnek. Olajfolyást látok a motor oldalán. Most mi tévő legyek?
Továbbá egy ideje eléggé rázni kezdett a motor alapjáraton. Valamint hideg indításnál kettesbe váltásnál elkezd rángatni, tövig nyomhatom a gázt nincs teljesítmény, csak rángatás, aztán egy 200m után megjavul. Gyertyát cseréltünk benne, de nem változott semmi. Meg még elfelejtettem írni, hogy indításnál felpörög a motor jobban a kelleténél kb 2 másodpercig és csak akkor alszik el az olajos kanna jel!
Üdvözlettel Dávid
Kedves Dávid!
Vegyük sorra a teendőket, összegyűjtött egy szép csokorra valót.
A Feliciák műanyag termosztát-háza, és a hengerfej végén levő műanyag vízcső-elosztója rendszeresen repedésnek, deformálódásnak indul. Ekkor a fagyálló színével megegyező folyásnyom, tócsa, vagy a cseppkőhöz hasonló lerakódás figyelhető meg a szivárgás környékén.
A rázás, rángatás összhangban lehet a motorolaj szintnövekedésével - ha nagymennyiségű benzin jut, és elégetlenül csücsül az égéstérben, a hengerfalon, akkor a motorolajat lemosva onnan a karterba jutva megemelheti az olajszintet, valamint nagyon leronthatja a motorolaj kenési funkcióit.
A gyújtáshibát kijavítva, és a masszívan benzinszagú motorolajat lecserélve a probléma megszüntethető. A Skoda hengerfej tömítése is bemondhatja az unalmast, ami egy idősebb autónál akár a korából is fakadhat - a klingerit anyagú alkatrész nemes egyszerűséggel elrohad, és elveszti nyomásállóságát.
Ha a hűtővíz bejutása miatt emelkedett meg az olajszint, akkor valószínű a sötétbarna/fekete olajtöltet helyét tejeskávé színű egyveleg vette át. A Felicia volt az első Skoda, amely megkapta a VW adaptív alapjárati rendszerét. A fojtószelepház tisztítása utáni célműszeres alapbeállítás után az ugráló üresjárat a múlté lesz.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Doki!
Van egy új Seat Ibizám 2014, 1.2 TSI 105 LE Azt a problémát tapasztaltam, hogy indítás után az alapjárat elég magasra felpörög, kb. 1500 majd rögtön vissza esik kb.1200-ra, és ott is marad 1-2 percig, vagy pár méterig! Például amíg kiállok a garázsból a kapuig és megállok az alapjárat már normális 700 környékén van! Ezt tapasztalom mindig ha az autó egy helyben állt egy ideig mindegy hogy a külső hőmérséklet 10 fok vagy 20-25 fok minden indításnál tapasztalom!
Válaszát előre is köszönöm! Norbert
Kedves Norbert!
Habár a TSI közvetlen befecskendezése miatt a szívócső falára nem tapadnak benzinmolekulák - ellenben égéstermék sajnos igen, de ez más kérdés - nincs szükség nagymértékű túldúsításra sem. Attól függetlenül a hideg motor alapjárata kicsit magasabb lehet néhány percig. A hideg természetesen nem csak mínusz tizenkettő fokot jelent, egy húszfokos motor messze van az üzemi kilencven foktól.
Az egyéves autó esetében is az aktuális karbantartás alkalmával (remélhetőleg) el fogják végezni az alapjárati rendszer tisztítását, beállítását. A turbó miatt a rendszerben kicsit több olajpára kering - és rakódik is le - mint egy szívómotor esetében. Ez a ragacsos alap jó tapadást biztosít a légszűrőn átjutott szennyeződéseknek, és a kipuffogógáz-visszavezetésből odakerült koromnak a letelepedéshez.
Ezt időnként el kell távolítani, majd a rendszer adaptív-tanulékony értékeit a hirtelen megváltozott körülményekhez kell igazítani. Az sem kizárt, hogy a karbantartás alkalmával új szoftver kerül majd a kis spanyol masina vezérlőegységébe. A mérnökök számtalan menet közbeni változtatást eszközölnek az autók néhány éves koráig.
Kérem, az autó karbantartásakor feltétlenül jelezze problémáját a munkafelvevőnek! Ha a jelenség eddig nem volt tapasztalható az autó használata során, és kellemetlen üzemeltetést okoz, a szervizlátogatást előbbre lehet hozni, valószínűleg garancia keretein belül sor kerülhet az ellenőrzésre.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Szeretném a segítséged kérni. Szeretnék egy másik kulcsot ( immobiliseres) az autómhoz és abban kérném a segítséget hogy kihez tudnék fordulni ez ügyben? Már próbáltam egy pár kulcsmásolónál de eddig senkinek sem sikerült lemásolni a gépjárművem indító kulcsát. Gépjármű típusa: 1998-as VW Passat B5 (ADR) távirányítós - központi záras.
Segítségét előre is köszönöm! Olivér
Kedves Olivér!
Ha a gyári metódust vesszük alapul, akkor az egy új kulcs beszerzését - amely új kulcs elektronikát is jelent - és egy gyári műszerrel való felprogramozást is jelent. Előnye, hogy a beavatkozás után csak az a néhány kulcs lesz alkalmas az autó indítására, amely a motorvezérlő indítására fel lett jogosítva, és valamennyi az Ön birtokában van.
A kulcsok klónozása is lehetséges - ezt csinálja a legtöbb kulcsos cég - ekkor az autó nem veszi észre, hogy ugyanazzal a kóddal működik több kulcs is. A rendszer hátránya, hogy ismeretlen számú kulcs tartozhat az autóhoz, viszont lényegesen olcsóbb megoldást kínál a gyárinál. Az internet tele van ilyen szolgáltatást kínáló, országszerte megtalálható cégekkel.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Szép napot!
Köztudott tény, hogy a klíma visszafog a motor teljesítményéből, illetve nő az autó üzemanyag fogyasztása is. Kérdésem csupán annyi lenne, hogy ezt miért teszi? Sajnos interneten nem találtam ilyen topicot, fórumot.(Valószínű rossz kulcsszavakat használtam)
Válaszát előre is köszönöm! Károly
Kedves Károly!
Nemcsak a klíma működtetéséért kell fizetnünk súlyos literekkel a kúton:
a felkapcsolt villamos fogyasztók, a nyitva levő ablak, a tetőn felejtett csomagtartó, a kormány tekerése miatt dolgozó szervó, de még a motor belső súrlódása is a pénztárcánk fizetőképes tartalmát emészti.
A klíma hűtőközegét össze kell nyomni, hogy aztán a nyomást hirtelen megszüntetve a párolgás-hőelvonás jelenségét az utastérben munkára foghassuk. A generátor tengelye is nehezen forog, ha az áramkörökben nagy áram folyik. A szervószivattyú is nagy nyomással áramoltatja a folyadékot a csöveiben, melyet a szivattyú tengelyén ébredő nyomaték legyőzésével hozhatunk létre.
Úgy képzelje el az egészet, mintha a szobabiciklin minden egyes részegység terhelésekor egyet kattintana a nehezebb fokozat felé tekerés közben, vagy a szegény Ráró által húzott szekérre rádobnánk még egy-egy bála szénát.
Az autógyártók folyamatosan dolgoznak az terhelés csökkentésén. Ezért van motorféküzemben töltő generátorunk, csak szükség esetén dolgozó vízpumpánk és szervókormányunk, és azért tervezik a mai autókat úgy, hogy leginkább felhúzott ablakokkal lehessen menni vele nagy sebességgel. Minden csepp üzemanyag számít, attól függetlenül, hogy amerikában még a fűnyíró is kétezer köbcentinél kezdődik.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Egy furcsa problémája van apósom 2008-as, 1.8 TDCI motoros Ford Focus C-Max-ának (Ghia felszereltség). Sima használat mellett a motor rendben indul, megy, megáll, ahogy kell. Viszont hosszabb (>1 óra, mondjuk Budapest-Győr) autópályás tempó után (130 körüli tempó) a kuplungot kinyomva a motor egyszerűen leáll. Ilyenkor újrainditani nem lehet, csak hideginditóval, vagy kell várni némi időt (hogy lehüljön valami?) és akkor már simán is elindul. Hibakódot nem tudtak a szervizben kiolvasni, egyszerűen nem tudjuk merre kezdjük el a hiba keresést.
A szervizben a "cseréljük ki ezt, aztán ha nem jó, akkor azt is, aztán meg amazt..." tipusú hozzáállás miatt nem hagytuk, hogy nekiálljanak. Nemrég volt a tempomattal is probléma (bekapcsolt állapotban a - gombot megnyomva egyszerűen kikapcsolt és nem is lehetett utána bekapcsolni, csak motor leállitás és újrainditás után), de az most újra jó lett. Tudna segiteni, mit lenne érdemes megnézni először, mire utal ez a hibajelenség? Lehet köze a tempomat-os problémának a motor leállásához?
Tamás
Kedves Tamás!
Öröm az ürömben, hogy a hiba tapasztalható, előcsalogatható. Ez már fél siker a megoldás útján. Elsősorban azt kell kideríteni, hogy villamossági oldalon, vagy üzemanyag oldalon van rendellenesség.
Szerencsére a diagnosztikai műszernek nem csak a hibatároló olvasására van lehetősége - bevallom, csupán a tárolóval nem sokra mennénk az esetek túlnyomó részében - hanem a bejövő - kimenő jelfolyamokat is láthatjuk. Az autó tudatos elrontása után / közben - ez a hiba előhozatalát jelenti - az adatokon láthatóak a változások, melyből lehetőségünk van kirakni a hiba puzzle-t.
Sajnos a típus esetében nem kizárt a porlasztócsúcs, és nagynyomású szivattyú hiba, szerencsés esetben csak a nyomásszabályozó vacakol. Villamos oldalon pedig a tápellátás, kontakthiba, esetleg egy nyest okozhat megállást okozó problémákat. Kérem, keressen egy hozzáértő, alapos diagnosztikával foglalkozó szervizt, és talán egyből egy hosszabb út után érkezzen oda az autóval - előzetes bejelentkezés alapján - hogy a hiba egyből tapasztalható legyen.
A tempomat hibája valószínűleg nem hozható össze a motor leállásával, hacsak nem egyszerre jelentkeznek. A tempomat szintén vezérlőegység működtetésű - kezelőszervei, működése a műszeren megfigyelhetők. A célműszer a modern autójavítás kalapácsa - lassan mindenhez az szükséges.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu