Totalcar Vakbarát Hírportál

2016. február 6., 10:49 Módosítva: 2016.02.11 10:26
26

Üdvözlöm!

Adott nekem egy 2003-as Toyota Yaris D4D. A probléma, hogy nem indul csak húzásra vagy tolásra. Az önindítót teszteltem az működik tökéletesen, de mikor rá próbálok indítani az önindító vezérlőszálán nincs meg a 12v csak 1,2-1,5. Végig követtem a vezetéket egészen a kapcsolótábláig és nincs zárlat.

Ha viszont lehúzom a tábláról a csatlakozót amibe az önindítón kívül más is van akkor indításnál megjelenik a 12v de ha visszadugom akkor ismét csak 1.2v. Biztosítékok jók. Nem volt semmi előjele, egyik pillanatról a másikra jött elő.

Richárd

Kedves Richard!

A kapcsolási rajzon a rendszer a gyújtáskapcsolóból, a reléjéből, és az indítómotorból áll. Ha az áramkör nem terhelhető, a kábel teljes hosszában ellenőrizni kell annak épségét.

Egy fényszóró izzót próbalámpaként használva az áramkör terhelhetősége láthatóvá tehető, így az inditómotor hibátlan mivoltával kapcsolatban is fontos információhoz jutunk - ha van egy egyszerű multiméter az autó körül, akár még az indító által felvett áramerősség is mérhető. A motor/váltó/karosszéria testellátása is rendkívül fontos, minden releváns csatlakozást bontson meg az akkusaruktól kezdve és tisztítás után rakjon össze. Legtöbb esetben az utólagosan beszerelt riasztó/indításgátló hibája okozza a hasonló problémákat, ha ilyen létezik az autóban, az utólagos egység belsejében is érdemes körülnézni megzöldült, korrodált kábel és égésnyomok/szag után kutatva.

Utolsó megoldásként akár trükkös indításgátló is lehet a dologból, ha az indítómotor áramkörét újragondolja, és egy titkos kapcsoló/nyomógomb segítségével teszi működtethetővé a motort. Ebben az esetben nagyon körültekintően járjon el a kábel behúzásánál, és ne felejtsen biztosítékot is tenni a rendszerbe. Minden kötést forrasztással végezzen, a kontakthibák kizárásának érdekében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

 

2016. február 5., 13:25 Módosítva: 2016.02.08 13:10

Tisztelt Doki!

Van egy 2007-es 1.4 Tdci Ford Fiestám. Vezérlés csere után 1000 km-el volt egy agresszív gázadásom, mely után azt vettem észre, hogy az autó alapjáraton furcsa hangot ad. Utólag kiderült, hogy a vezérműszíj kicsit laza volt vagy lett. Beállították a megfelelő pontra azóta eltelt lassan 1 év és eddig szépen ment.

De most volt egy újabb erős gázadásom és ismét előjött ugyanaz a probléma ami alapjáraton jelentkezik ha meleg a motor gázadásra elmúlik ez a furcsa hang. Az lenne a kérdésem, hogy mi okozhatja a problémát?

Kázmér

Kedves Kázmér!

Attól függetlenül, hogy a tapasztalt hangot sok egyéb dolog okozhatja - pl. hosszbordásszíj feszítőegység, generátor szabadonfutó, elszabadult légszűrőház, fellazult részecskeszűrő/kipufogódob, stb. - ha a vezérléssel már volt korábban gond, érdemes azt is azonnal ellenőriztetni.

Habár a rugós feszítőegység a szíj tervezett nyúlását képes kompenzálni - ez az egyik feladata - valamilyen technikai probléma miatt nem kizárható a feszítőrendszer meghibásodása. Kockáztatni pedig a vezérléssel valóban nem érdemes. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. február 3., 11:27 Módosítva: 2016.02.05 13:26
1

Kedves Autódoktor!

Édesapám 98-as, 1.4-es Polojában az alapjárat kissé rakoncátlan. Amint bemelegedett a motor, a kuplung kinyomásakor piros lámpánál, vagy fékezéskor kanyar előtt +-100 ford/perc között ingadozik az alapjárat.

Ha kinyomott kuplunggal próbálok befordulni, a szervó miatt a motor le is áll. Viszont, ha megálltam pirosnál, akkor egy idő után beállt a fordulatszám, és ott is maradt a következő elindulásig, illetve fordulatszám-esésig.

Nem tudom, mi lehet a baja, kérem segítsen! István

Kedves István!

Olyan ez a probléma, mint a magas vérnyomás az embereknél: nagyon sok esetben előfordul. Ha a jármű karbantartása a megfelelő helyen történik, és a motor sem rendelkezik az elvárhatónál nagyobb mennyiségű kartergázzal, olajfogyasztással, valamint a levegőszűrő állapota/hatékonysága is megfelelő: az alapjárati rendszer tisztítása és beállítása a normál évi szervizlátogatáskor megtörténik, ami a szervizciklus lejártáig elvi síkon nem igényel utómunkát.

Nincs benne semmi ördöngösség, a fojtószelep kiszerelt állapotú teljes fémtisztára pucolása után a célműszerrel alapbeállítást kell neki adni meghatározott feltételek mellett. Ha a részegység ezután is hibásan működik, javítása/cseréje szükséges lehet.

A fentiek előzményeként a gyújtásrendszer, és az üzemanyagrendszer ellenőrzése is javasolt: szintén rutinmunka bármelyik műhelyben, a célműszeres részen kívül akár otthon is elvégezhető a dolog. Az alapjárati rendszer akár magától is megtalálja a tisztítás utáni alaphelyzetét, ehhez azonban néhány nap használat szükséges, a folyamat alatt az autó azonban talán még rosszabban fog viselkedni, mint eddig: ezért is jobb a szerviz segítségét kérni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. február 1., 13:55 Módosítva: 2016.02.03 11:29
52

Helló Doki!

Nekimentem egy kandelábernek frontálisan,  szerencsétlen 94-es Suzuki Swiftem megroppant. Ránézésre a zárhíd, hűtő, lökhárítók, fényszóró bal, kereszt-tartó és a motorháztetőt cserélni kell. Érdemes-e javítani vagy vessek rá keresztet?

Vera

Kedves Vera!

Egy csúnya, rossz autódoki azt mondaná: naná, azért van rajta kereszttartó. Elnézést, nem hagyhattam ki. Viccen kívül valóban elgondolkodtató a helyzet.

Az első kérdés az autó általános műszaki állapotára, és a baleset előtt tervezett jövőjére vonatkozik. Valamint érdemes javítási kalkulációt kérni néhány közeli lakatostól, akár e-mailen küldött fényképek alapján.

Ha használtan található hozzá alkatrész, talán a kecske-káposzta elv is működhet. Az összetört, működésképtelen autót eladni sokkal nehezebb, a megjavíttatottat pedig talán már nem éri meg. A hosszútávú megtartás esetén talán van ráció a rendbehozásban. Ha azonban már a törés előtt is a magyar kisautó cseréjéről ábrándozott, nos akkor talán egyszerűbb meghozni a javítás nélküli eladás döntését.

Nagy valószínűséggel nem fognak füstölni a telefonvonalak a fényképpel feladott hirdetésre, de néhány hétig érdemes feltenni néhány hirdetési oldalra a járművet. Ha senki sem harap rá, és a csere mellett döntött, sajnos csak a bontóba való leadás marad. A régi idők "mentsünk meg minden járművet, mert nincs másik" rigmusa a mai világban már nem aktuális. Ez van, változnak az idők.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. január 25., 17:10 Módosítva: 2016.02.01 13:57
100

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2006-os Fiat Grande Punto 90 LE, 6 sebességes diesel autóm. A mínuszok beálltával azt tapasztaltam, hogy a kardánbox a váltóig hideg a borítás alatt, mintha valahonnan oda áramolna a kinti hideg levegő. Ez erősen csökkenti a komfortérzetet a térdem tájékán.

A másik probléma (talán ezzel kapcsolatos), hogy a hidegekben reggel a váltó kar úgy viselkedik, mintha bedermedt volna. Olyan érzés, mintha beragadt volna egy fokozatba. Majd lassan kienged és az autó pár kilométeres használatát követően szépen olajozottan jár, minden fokozat a helyére kerül szinte automatikusan.

Csaba

Kedves Csaba!

A keresztmotor-frontkerékhajtás hátránya, hogy az egykori kardánalagút leginkább a váltórudazat/kipufogó elvezetését szolgálja. Ez nem igazi hátrány, de a felforrósodott erőátviteli alkatrészektől kellemesen felmelegedő karosszéria már a múlté. Ha az autóban nincs ülésfűtés, érdemes bele telepíttetni - a néhány percen belül izzó tompor minden hidegleléstől megóvja az embert - meg az utódnemzéstől is, ha túladagolja a melegítést. A nehéz sebesség-kapcsolás okán a váltóolaj mennyiségi/minőségi ellenőrzése javasolt: ha a kenőanyag lefutotta a negyvenezer kilométert, ne várjon a cserével.

Csak a hozzávaló viszkozitású olajat szabad beletölteni, a sűrűbb anyag a mostanival megegyező problémát okozhat. Ha az olajtöltet megfelelő, de továbbra is ölre menő harc dúl a hideg sebességváltásokért, a váltókar bowdenjeinek vizsgálata szükséges: a belső teflonréteg elkopása után a kábel szorulása elképzelhető, amely tünet a hőmérséklet változására reagálhat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. január 20., 13:37 Módosítva: 2016.01.27 16:21
164

Üdvözlöm,

Egyre jobban el vagyok keseredve, mert egyik szerelővel sem jutok egyről a kettőre az autóm javíttatásában! Egy 2008-as évjáratú Skoda Octavia RS-ről lenne szó (230 000 km). Pdtdi motorral, 170Le, BMN motorkód.

Az egyik problémám, hogy a hűtővíz valahol elszivárog, az olaj nem habzik, a kipufogóból nem dől a füst, azt mondják nincs jel arra, hogy hengerfejes lenne, mégsem találják a víz eltűnésének okát.

A másik probléma ami nagyon zavaró, ha 1500-as fordulaton lepadlózom, akkor 3000-3200-as fordulatig dadog az autó, 3200-nél elmúlik aztán mintha ágyúból lőtték volna ki, csak akkor jelentkezik ez a gond, ha lepadlózom, normál sebességadásnál nem jelentkezik. Turbónál a lamellákat mozgató csap tisztítva lett, kicsit szorult, egr szelep szintén takarítva lett. Várom javaslatát, mi lehet a probléma, mit lenne érdemes megnézetni!

Benjamin

Kedves Benjamin!

Szerencsére a VW motorok fedélzeti diagnosztikája nagyon jó, a célműszerrel minden fontos érték kiolvasható többek között a motorról is. Ha a dadogás könnyen előcsalogatható, az a vizsgálat szempontjából pompás, mert néhány próbaút alatt a probléma körvonalazódhat, és könnyebb lesz elcsípni.

Elsősorban a légtömegmérő környékén nézzenek körül, de a vizsgálatot végző kolléga a célműszerrel a kezében gyakorlatilag minden fontos paramétert ellenőrizhet a jelenség közben is.

A vízszivárgás azonosítása a kezdeti szinten nehéz, mert a kibuggyanó folyadék el is párolog - ekkor csak a rózsaszín, cseppkőszerű lerakódás árulkodhat a hiba helyéről. Érdemes a motor burkolatait eltávolítva minden szemszögből végignézni az erőforrást: a vezérlés oldalon a vízpumpa, a váltó felőli oldalon a termosztát/vízelosztó ház, hátul a vízcsövek, elöl a hűtő/csatlakozások folyása lehetséges.

Az utastér klíma-kifolyóját is érdemes vizsgálni, mert a ritkán előforduló fűtőradiátor szivárgás esetén a színes anyag ott is árulkodik. A hűtőrendszer nyomásvizsgálata ebben az esetben is segíthet, ennek a manuális változata: a hidegen járó motornál is kemény vízcső effektus a kezdődő hengerfej-tömítettlenség azonosításában segíthet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. január 19., 16:27 Módosítva: 2016.01.25 17:18
138

Tisztelt Totalcar!

5 hónappal ezelőtt vettem meg egy barátom 1999-es 1.3-as sedan Swiftjét. Felhívták a figyelmem, hogy többet fogyaszt, mint kéne, de gondoltam ha odafigyelek rá, nem lesz baj. Sajnos nem lett igazam, mivel az elmúlt 5 hónap vegyes átlagfogyasztása 10 liter körül mozog.

Több szerelő is megállapította hogy a motor szép, rendes állapotban van. Önnek van valami ötlete, hogy mitől lehet ez a terepjárónyi fogyasztás? Mire kéne odafigyelnem?

Tamás

Kedves Tamás!

Bármelyik vizsgaállomáson csináltathat egy emissziómérést az autóról. A mért értékek alapján a keverékképzés státusza látható lesz, ami nagyban elősegíti a kollégák munkáját. Ha a katalizátor/kipufogó rendszer dugulása tapasztalható, akkor előfordulhat túlfogyasztás, ami erőtlenséggel párosul - ez abban az esetben nem feltétlenül feltűnő, ha az autót már így vette, vagy a hiba csak lassan jutott el a jelenlegi szintjére.

A motorvezérlő a lambda szonda jeléből kap visszajelzést a keverékképzés megvalósult működéséről, itt is érdemes méricskélni, habár a vezérlő nagy hiba esetén világító hibalámpával hívja fel a figyelmet a szervizlátogatás esedékességére. Ha az autó leginkább városi tötymörgésre használt, sajnos akár a tíz liter is lefolyhat a kisautó torkán. Egy átfogó motordiagnosztikát javasolok egy felkészült szervizben.

Az "ezcsakegyszuzuki" mondat elfogadhatatlan: tapasztalatunk szerint a legegyszerűbb szerkezetek teszik az embert leginkább szopórollerre.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. január 13., 13:32 Módosítva: 2016.01.20 13:38
85

Tisztelt Autódoki!

Van egy 5 éves Superbem (2.0 CR TDI), amiben - bár a kocsi generátora megfelelően tölt -, folyamatosan merül az akkumulátor. Voltam vele autóvillamossági szerelőnél, aki kb egy hónap múlva tud a kocsival foglalkozni (jellemző: Sopron nem egy nagy város, kevés az itthon - értsd: nem Ausztriában - dolgozó jó szakember, ők meg rogyásig vannak melóval). Szóval addig is valahogy túl kell élnem.

A kérdésem: ártok-e az akksinak, ha mindennap töltöm külső töltővel (CTEK mxs 5.0)néhány órán át, vagy jobban teszem, ha minden este leveszem a negatív sarut az akkuról? Éjszakára felügyelet nélkül hagyhatom-e a töltőt a kocsin (akku beszerelt állapotban, negatív pólus motorblokkon, udvaron)?

Laci

Kedves Laci!

Az akkumulátor levételét javasolnám: egy akkumulátor átlagos élettartama 4-6 év körül alakul papírforma szerint - ez nem jelenti azt, hogy nem működhet tovább, de ekkor már számítani lehet a cseréjének lehetőségére: ha alpesi sítúrát szervez több napos autó leállítással, legalább bikakábelt érdemes ilyen korú akkumulátor esetén elrejteni valamelyik csomagtartó-rekeszben.

A levett saru megmutatja a hibakeresés irányát: ha az akkumulátor így is lemerül reggelre: cseréje szükséges, és valószínűleg az autó rendben van. Ha azonban az autóra való csatlakoztatás szükséges az akkumulátor lemerüléséhez, a fedélzeti elektromosság ellenőrzése az alapvető feladat.

Ha valamilyen utólagos felszerelés - pl. műholdas járműkövetés - került beszerelésre az autóba, nagy valószínűséggel arrafelé keresendő a probléma. A jármű áramfelvételének mérése után kiderül a turpisság.

A fedélzeten megtalálható kismillió vezérlőegység miatt nem javasolt a hálózatban levő akkumulátor töltése, legalább a negatív sarut vegye le - főleg ha nagyon lemerült akkuról van szó. A magára hagyott töltő megintcsak veszélyforrás, inkább napközben töltse az akkut óránkénti rápillantással. A hazaérkezés utáni 2-3 órás töltés jó kompromisszum lehet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk. - www.deltamark.hu

 

2016. január 8., 16:05 Módosítva: 2016.01.13 13:34
1

Kedves Autódoktor!

Van egy Audi A4 B6 1.9 pdtdi, ami viszonylag nagy sebességnél, fordulatnál és intenzívebb gyorsításnál kissé bedadog 4. fokozatnál 80-as tempótól és 5. fokozatban 130-tól egészen 170-180-as tempóig. Szűrők voltak cserélve, jó minőségű üzemanyagot tankolok és kerül bele adalék is. Lehet hogy légtömegmérő hiba lesz?

Árpi

Kedves Árpi!

A légtömegmerő az egyik olyan alkatrész, amely sok trükkös hibárt felelős lehet, és számos alkalommal előfordulhat, hogy annak ellenére, hogy a motorvezérlő még nem veszi hibásnak - hiszen a keretértékekbe még belefér - a valós adatszolgáltatása már kívánnivalót hagy maga után. Mindig igyekszem kihangsúlyozni a javítást megelőző diagnosztika fontosságát - a feleslegesen végzett munka, és az így cserélt alkatrészek nem ártanak az autónak, de szükségtelenek.

A hibás - pl. szennyezettségtől elhangolódott - tömegmérő esetén a hibakódtároló akár üres is lehet, de a menettesztek alapján végzett komponens teszten már kibukik a lustán működő szenzor problémája. Műszeres támogatás nélkül a tömegmérő szemrevételezése lehetséges, a hibás működés a felületére lerakódott, égett szennyeződések miatt a gyári technológia szerint csak szenzorcserével, a mindennapi életben a "hozzá való", kevéssé agresszív tisztítóspray-jel is orvosolható - ezt nem tőlem hallotta, a Bosch a Holdig kerget majd ezért a tanácsért.

A lerakódás mértéke a gyenge minőségű utángyártott, vagy sport légszűrő alkalmazása esetén nagyobb lehet. A szennyeződés eltávolítása utáni teszten kiderül ha az érzékelő mégis elfáradt. A csatlakozó kontakt/kábelhibája is előfordulhat. A típus gyakori gondja a hengerfej kábelkötegének kontakthibája, ekkor hengerkimaradás is tapasztalható - a hibatároló megjegyzése mellett. A vákuum/üzemanyag tandempumpa is szivároghat, illetve sokat futott autó esetében a PD elemeknél szivárgás léphet fel a hengerfejen belül - ekkor az olajszint is növekedésnek indulhat. A PD elemek üzeme szintén nyomon kísérhető a célműszeren, így megbontás nélkül is sok információ megtudható a motorról.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. január 6., 15:10 Módosítva: 2016.01.08 16:06
1

Kedves Autódoktor!

Egy 1998-as Daewoo Lanos 1.5i autóval járok, a motor kitűnő állapotban van, nem tudok hibájáról. Viszont már kétszer is produkálta azt a jelenséget, hogy viszonylag meredek lejtőn intenzívebb fékezéskor (megállás előtt) leállt a motor, ami a megszűnő fék- és kormányszervó miatt elég problémás például egy kereszteződéshez érkezve. A neten keresve nem találtam választ, hogy mi okozhatja ezt.

Elképzelhető, hogy olyan a tank és a benzinpumpa kialakítása, hogy ilyenkor nem jut üzemanyag a motorba? A tank az egyik alkalommal harmadig, a másodiknál félig volt töltve. Vagy ez valamelyik alkatrész hibájára utal?

Barna

Kedves Barna!

Ha az autó nem egy szakadék oldalában áll, és a tetőkárpit sem füves, a benzinszivattyú és az üzemanyagtank kialakítása miatt akár 5-6 liternyi üzemanyaggal is stabil benzinnyomásnak kellene lennie. Sajnos a tankban nem található meg a hagyományos hullámtörő-rendszer, de a szivattyú háza tartalmaz egy kisebb mennyiséget a biztonság kedvéért - a gyár a lejtős utcákkal és a vehemens kanyarvétellel számolt a tervezés során.

Az Opel-származék erőforrás az elnyűhetetlen kategóriába tartozik, de az alapjárati/szívó rendszer rendszeres karbantartást igényel. Személyes Daewoo kedvenceim az olajtól szétmálló kartercsövek, amelyek dugulása/kilyukadása esetén az alapjárati rendszer működése felborul. A fojtószelepház megbontásos takarítása alapvető feladat, az alapjárati levegőcsatornák, és a szabályozó motor tisztításával együtt. Ez utóbbi néhány gyújtásráadás után ismét megtalálja a helyét, és az alapjárat ismét duruzsoló lehet, ha a hibás csövek javításra/cserére kerültek.

A takarítás/beállítás minden olajcsere alkalmával javasolt, így a masszív lerakódások is elkerülhetők. Egyszer találkoztunk olyan esettel, hogy a szakszerűtlenül bekötött riasztó emelés érzékelője adott riasztást/tiltást emelkedő esetén, de ez nagyon egyedi, szerencsétlen dolog volt. Az alapjárati motor cseréjének szükségessége esetén figyelni kell, mert többféle kúp-kialakítással is gyártották, és nem felcserélhetőek! Lefulladt motor esetén a fékvákuum-dob néhány fékpedál-nyomásnyi vákuumot tárol, az autó így biztonságosan megállítható, de vákuum nélkül is ütőképes a fékberendezés, csak férfiasabban kell taposni. A kormányrásegítés valóban megszűnik, de guruló autó esetén a tekeréshez még mindig kevesebb erő kell, mintha állna a jármű. Ha valóban csak alapjárati hibával van dolgunk, a motor a kuplung ráengedésével azonnal újraindul, és terhelhető. A vákuumdob szivárgása esetén a motor fals levegőt szívhat, ami szintén alapjárati gondokat jelentene, de ez állandó rendellenes szívászajjal járna, jelen esetben nem valószínű. Boldog Új Évet Kívánok!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. január 4., 15:40 Módosítva: 2016.01.06 15:17
1

Tisztelt Doki!

Olyan probléma jött elő SLK 200-as Mercedesemen, hogy mikor hirtelen gázt adok, akkor megtorpan és lassú finom egyenletes gázadáskor sem tudom 4000 fölé pörgetni a motort. Az autó nem kompresszoros.

Zoltán

Kedves Zoltán!

Nézze vissza az autó szerviz-előéletét a legutóbbi üzemanyag és levegőszűrő csere idejét megkeresve. A benzinszűrőt negyvenezrenként érdemes kicserélni, a levegőszűrő állapota látható a szűrőn, de legtöbbször az olajcserék alkalmával érdemes újat tenni.

Ha a benzinszűrő / tankszivattyú hibájából kevesebb üzemanyag jut a motorba - főleg terhelés alatt - a motor torpanása előfordulhat. Hasonló a jelenség ha a légszűrő dugulása tapasztalható, főleg az R171-es kivitelnél fordul elő, hogy a nyári rovar-invázió esetén olyan sok kitinvázú csöppség akad fenn a légszűrő előtti finom fémrácson, hogy a cső teljes keresztmetszetét elfedik az élettelen maradványok.

Terhelhetőség-romlás tapasztalható akkor is, ha a motor légmennyiség mérője szennyezett, vagy hibás: a sportlégszűrők használata ezért sem javasolt. A gyújtórendszer meghibásodása esetén hengerkimaradás lenne tapasztalható, melyet sárga MIL (hibalámpa) felvillanás jelezne, de érdemes a gyertyák/trafók/kábelek (ha vannak) ellenőrzése is a hosszútávú üzembiztonság érdekében. Ha a fentiek nem hoznak sikert, egy alapos menetteszt-diagnosztika elvégzése szükséges egy teljes kompatibilitást nyújtó célműszerrel, a rendszer további jelfolyamainak ellenőrzése érdekében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 30., 17:43 Módosítva: 2016.01.04 15:41
47

Hello Doc!

Nissan Almerám (N16, 2006.) indításgátlója rosszalkodik. A gyújtáskulcs elfordítása után nem mindig indul. Ez akkor történik, ha a gyújtás ráadásakor az immobilizer piktogramja (autó formájú) tovább világít.

Mi lehet az oka? István

Kedves István!

A gyári immo hibája sok borsot törhet a tulajdonos orra alá annak ellenére, hogy a felkészült tolvajok csak kuncognak az gyárilag beépített védelmen. Kérem, próbálja meg az autóhoz kapott másik kulccsal használni az járművet néhány napig.

Ha a helyzet nem változik, a gyújtáskapcsoló burkolatát eltávolítva a kapcsoló körül elhelyezett kódolvasó tekercs csatlakozóját ellenőrizze, hátha csak átmeneti kontakthiba okozza a problémát. A villamos csatlakozások megbontását csak a gyújtáskulcs kivétele mellett végezze, nehogy egyéb üzemzavar, rendszerhiba kerekedjen a vizsgálatból. Hasonlóképpen járjon el a biztosítéktáblák releváns tagjaival is. Továbbá figyelje meg a hiba jelentkezésének körülményeit is, mert a gyújtáskapcsoló hibájából is előfordulhat, hogy nem minden áramkör éled fel a kulcs egyszeri elfordítására.

Próbálja többször le-fel kapcsolgatni a gyújtást a kulcs újbóli behelyezése közepette. Az otthoni teendők nagyjából itt be is fejeződtek, ha az autó továbbra is rosszalkodik, célműszeres kiadós vizsgálat lesz szükséges. Ha az autó a második kulccsal hibátlanul működik, de az elsővel továbbra is hibázik, a hibás kulcs ellenőrzése/javítása/cseréje szükséges egy erre felkészült kulcsos cégnél, vagy egy márkaszervízben. A gyári immo kiiktatása gyári eszközökkel nem lehetséges, de vannak olyan elektronikával foglalkozó cégek, ahol profi megoldást kínálnak a problémára. Ebben az esetben feltétlenül szükség lesz utólagos védelem beépítésére, ami - ha elég furmányos kivitelű - a kuncogós álarcosok mosolyát is letörölheti a maszkjuk alól.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 25., 13:54 Módosítva: 2016.01.04 17:00
59

Tisztelt Autódoki!

Az autóm egy 2004-es Mercedes w203 220 cdi (150 le). Olyan problémám van vele, hogy a fűtés elég takaréklángon dolgozik. Legtöbbször üzemi hőmérsékleten se működik (nem vagyok szakértő), de a vízpumpa most lett cserélve, a termosztát is ellenőrizve lett. Ha autópályán haladok egyenletes, 130-as tempóval a fűtés javul.

Robert

Kedves Robert!

Ha a vízhőmérő mutatója a megszokott módon működik - felmelegedve az üzemmeleg állapotot mutatja, és menet közben a menetszél hatására sem esik vissza számottevően a mutatója - a termosztát, és a hűtőrendszer üzeme megfelelőnek tűnik.

Sajnos a lassan előcsalogatható fűtés a fűtőradiátor eldugulását is jelentheti. Ha az autó hűtőfolyadéka nem áttetsző, hanem sokkal inkább rozsdás, darabos állagú, a hordalékként cipelt rozsdapor a legkisebb réseket is kitölti, legfőképpen a kisebb áramlású részeken szeret tanyát verni, ezzel csökkentve az átfolyási keresztmetszetet.

Ha automata klíma található az autóban, akkor biztosra vehető, hogy elektromos úton történik a fűtés beavatkozóinak működtetése: célműszerrel a komponensek megműködtethetőek, illetve alapbeállítás is végeztethető: van, hogy ilyen egyszerű a megoldás.

A dízelautók jobb hatásfoka miatt egyre több gyártó alkalmaz izzítógyertyához hasonló elektromos fűtőeszközt a hűtőkörben a gyorsabb felmelegedés érdekében - ami az utastér gyorsabb belemelegedését is szolgálja. Ha az utófűtés nem működik megfelelően, szintén a komfortérzet látja kárát. Az elektromos ülésfűtés nagyon hasznos téli extra, a hűtővíztől függetlenül gyorsan kellemes hőérzetet kelt az emberben.

Ha a szóban forgó autó a hosszú távú terveikben is szerepel, és van rá keret: érdemes a telepítésén gondolkozni - utólagosan is beépíthető reális áron. A hűtőrendszer vizsgálata javasolt, a hűtőfolyadék cseréje sajnos nem segít az eldugult radiátoron, legtöbb esetben a csere nyújt csak megoldást. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 22., 10:44 Módosítva: 2015.12.26 14:00

Kedves Autódoktor!

Toyota Avensis Verso D4D 2003-as évjáratú autómnál az utóbbi időben többször kigyulladt a check engine lámpa, ami a motor leállítása, majd újra indítása után kialszik. Amig a lámpa világít a motor teljesen erőtlen, éppen csak vészüzem szerűen lehet menni az autóval. Megfigyeltem, hogy mielőtt kigyulladna a lámpa már előtte gyengélkedik az autó.

Ez a hiba mindig éppen bemelegedett, de még talán nem elég meleg motornál, terhelés alatt, gyorsításkor, 5-ös fokozatban kb. 2500-as fordulaton jelentkezik. Ha ilyenkor visszaváltok és egy kicsit odalépek neki, akkor elmarad a hiba. Mostanában sajnos sokat járok vele rövid távon, szinte mindig hideg motorral, ami gondolom a nagyobb dieselnek nem tesz jót. Ha tehetem hosszabb utakon szoktam pörgetni a motort pár km-en keresztül, utána mintha jobb lenne.

Eddig arra gyanakodtam, hogy talán a lambdaszonda kezdi feladni így 210 000 km környékén. De nem találtam sehol, sőt a különféle alkatrészkeresőkben sem találtam ehhez a tipushoz szondát. Akkor esetleg valami szűrő, vagy egyéb szelep a hibás? Ön mit tippel, mi lehet a gond? Lehetséges, hogy ebben a tipusban nincs lambdaszonda?

Üdv. Norbert

Kedves Norbert!

A szóban forgó típus elvi síkon még nem alkalmaz lambdaszondát - alvázszám alapján ez biztosra is mondható lenne. A teljesítmény csökkentése a motorvezérlő szándékos reakciója, a hibalámpa felkapcsolásakor a hibatároló egy megjegyzéssel lesz gazdagabb, melyet célműszerrel ki lehet olvasni, nem beszélve a hiba megléte közbeni menetteszt alatt begyűjthető értékekről.

A gyújtásra helyreálló rendszer valószínűleg nem folyamatosan meglévő hibát jelent: elég egy kontakthiba, egy csökkent keresztmetszetű, szoruló szívó/kipuffogó rendszeri komponens, vagy lassan megszökő/felépülő vákuum a szisztéma besértődéséhez. Ha a motortérben nem látható semmilyen rendellenesség, gyanús elem: kérem, keressen egy megbízható szervizt a környékén a hiba diagnosztizálásához. A vakon történő cserélgetés sokkal drágább lehet!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 21., 12:19 Módosítva: 2015.12.30 17:47
155

Üdv Doki!

Segítséget szeretnek kérni,mert tanácstalan vagyok az autómmal kapcsolatosan. Fél éve vettem egy Ford Mondeo mk3-ás típusú 2004-ben gyártott 2.0-ás dízel autót. Egyből vittem szervizbe ahol ki is jött egy nagy hiba ami a porlasztók és a nagynyomású szivattyú tönkremenetele volt. Kicseréltettem újra mind a 4 porlasztót és vettem új nagynyomásút is.

Mostanában viszont azt csinálja, hogy befolyik a motor égesterébe a hűtővíz és kékes füst jön ha odaléptem neki illetve 80 km/h és 120 km/h között rázkódik az autó, de úgy, hogy majdnem szétesik és utána meg is szűnik. A futómű rendben és a felnik sem sérültek, tudom, hogy így látatlanban nehéz, de nem tudom merre induljak el.

Amikor leveszem az olajsapkát akkor füstöl az olaj. Én arra gondolok, hogy nagy a nyomás a motorban. Nem értek hozzá. Ami fontos, hogy nem kattog, nem berreg és nem rángat mikor alapjáraton megy vagy mikor benyomom a kuplungot. Nyomaték van rendesen és a kompresszió is jó. 4000 km után most volt olajcsere, szűrőkkel együtt. Remélem összefoglaltam mindent.

Barna

Kedves Barna!

Ha hűtővíz jut a motorba, az masszív vízszint-csökkenéssel és általában hűtőrendszer nyomás növekedéssel, fűtés megszűnéssel jár. Ha ezen tünetek nem jelentkeznek, a hiba megléte kétséges. A rázkódást okozhatja kerék centrírozási probléma, féltengely/erőátviteli hiba, vagy futómű gond is - ha nem gyári felnik vannak az autón, a hozzávaló központosító-gyűrűk megléte, és a pontos csavar választás alapvető feladat.

A kartergáz mennyisége és az ott tapasztalható nyomás iránymutatást adhat a motor mechanikai jellemzőire. Ha nagy mennyiségű füst/gőz jelenléte tapasztalható a sapka nyílásán keresztül, az kivizsgálás után kiált. Ha meg volt elégedve az üzemanyagrendszert javító szervizzel, érdemes néhány napra a gondjukra bízni a Fordot az összefoglalt hibák azonosítására, javítására.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 16., 14:50 Módosítva: 2015.12.21 12:26
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2005-ös Mazda 5 diesel 1998 cm3-es 110 lóerős autóm. Hosszbordás szett csere előtt állok (szíj+vezető+feszítő) Két márka között vacillálok: Gates illetve Dayco. Tapasztalatai alapján melyik márka megbízhatóbb, minőségibb? Vagy esetleg egy másik márka?

Krisztián

Kedves Krisztián!

Mindkét, Ön által említett cég gyári beszállítói státusszal bír. Szerintem az árfekvésben kedvezőbbet válassza. A beépítést végző szerviz véleményét is kérdezze ki, az említetteknél számottevően olcsóbb alkatrészek már tartalmaznak minőségbeli kockázatokat.

Habár a munkafázis kis kézügyességgel, gondossággal és a megfelelő szerszámokkal otthon is elvégezhető, a szervizben való csere az esetleges garanciális problémák kapcsán lehet fontos. A benyújtott garanciaigény esetén ugyanis csatolni kell a beépitési számlát.

Az új szíj felszerelése előtt az összes meghajtott komponens ellenőrzése fontos - különös figyelemmel a generátor szabadonfutójára, melynek hibája a feszítő idő előtti halálát okozza, a garancia azonnali megvonásával együtt. Hasonlóan fontos a főtengely szíjtárcsájának vizsgálata, és az összes hajtásban maradó szíjtárcsa fémtisztára való pucolása is - a beragadt szennyeződések reszelőként koptatják az új szíjat!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 12., 13:15 Módosítva: 2015.12.16 15:07
18

Kedves Autódoktor!

Sürgős segítségre lenne szükségem! Egy Volkswagen Vento, 1.6 TD , 92-es évjáratú kocsim van, aminek a hengerfejét elvittem szerelőhöz, hogy újítsa fel. Mindent kicserélt, hegesztett, nyomáspróbázták, új pakolást kapott, de amikor össze lett rakva a kocsi folyamatosan felfőzte a vizet, a ventilátor pedig csak 90 foknál kapcsolt be.

Rengeteg fagyállót nyomott ki, olyan volt, mintha nem forgott volna át a rendszeren a víz, ezért új termosztátot és hőgombát is kapott, de sajnos még így is ugyanazt csinálja. Használhatatlan a kocsi pedig minden napos használatban van... Esetleg volna ötlete, hogy mit próbálhatnánk még ki?

Niki

Kedves Niki!

Igyekszem én nagyon segíteni, de ebben az esetben sajnos nincs mit tenni, mindent újra le kell ellenőrizni a motoron. A hűtőventilátor üzemszerűen inkább 95 fok fölött kellene kapcsoljon, úton a 100 felé - többek között ezért alkalmaznak nyomás alatt levő hűtőrendszereket az autókban.

Ha a hengerfej felrakásánál valami nem úgy sikerült, ahogy annak lennie kellene - például fordítva lett felszerelve, vagy nem a korrekt motorkódhoz lett vásárolva a tömítés és elzáródott az egyik furat, vagy a vízpumpa nem szállít rendesen, hasonló jelenség lesz tapasztalható.

Ha a szerelőhöz csak a hengerfej lett elszállítva és az autó otthon került összerakásra, akkor érdemes az egész járművet a szakember kezeire bízni, hogy gyors javítás után ismét egy ütőképes masinával lehessen furikázni a mindennapok hajszájában.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 10., 15:48 Módosítva: 2015.12.12 17:40

Kedves Autódoktor!

Toyota Corolla , D-4D , 1.4, 2005-ös kiadás. Időnként gyorsításnál egyszerűen leáll a motor. Még gurulás közben , gyújtás rajtamarad, nem lehet újraindítani, se önindítóval, se un. motorfékkel.

Gyújtás levétele után , meg kell várni egy kattanást ,(kb. index billenés), ezt a kattanást lehet hallani leállítás után nem sokkal , ekkorra általában megáll , ezután önindítóval indul. Pl.:autópálya , 130 km/h , 60 km után lehajtó, előtte üres , elsőbbségadás kötelező , 30-40 km/h , 3. sebességi fokozat , finom gázadás, leállás 20-30 méteren belül!

Ilyenkor jön az, hogy megüt a guta. (Programozott hiba?) Motordiagnosztikai jel világít, pár indítás után magától elalszik, Toyota szerviz, hibaolvasás, semmi konkrétum, hagyjam ott 1 hétre, talán a nagynyomású rendszer a hunyó. Motortérben lévő üzemanyagszűrő csere (indokolt volt , (165e km után)), talán a tankban lévő szűrő csere is jól jönne? Esetleg a riasztó állítja le ?

Már semmi ötletem sincs. István

Kedves István!

Két lehetősége van:

megbízik a Toyota szervizben, leadja az autót, majd elmegy érte mikor elkészült, fizet és boldogan autózik. Vagy keres egy megbízható független szervizt, ahol esetleg lépésről lépésre részese lehet a megoldásnak. Mellesleg a márkaszervizben is kötelesek tájékoztatást adni a hibamegállapítás után a javítás további menetével kapcsolatban költség, idő, és a konkrét hiba megnevezésével.

A hiba néhány menettesztes vizsgálat alatt körvonalazódhat, nem kizárt a villamossági zűr sem, főleg ha utólagos riasztó/rablásgátló került elhelyezésre az autóban. A kattanás lehet a rendszer tápellátásért felelős reléje is, de az utólagos egységekből is származhat. Kis füleléssel a tettes lokalizálható. A menetteszt alatt jelentkező hiba esetén a célműszeren látható értékek változásából modellezhető a probléma, de a műszerfal sárga lámpájának felkapcsolásakor eltárolt hibakód is támpontot adhat a megoldás felé vezető úton.

Ha a tank előszűrője keresztmetszet-szűkülés miatt nem képes elegendő mennyiségű üzemanyagot szolgáltatni, szintén csökkentett menetteljesítmény/leállás lehet az eredmény, viszont az lépésről lépésre jön elő általában, ahogy fogy a kakaó. Szerencsére az üzemanyagnyomás szemmel kísérhető a kijelzőn, a kisnyomású rész pedig egy beépített órával folyamatosan vizsgálható. Így a tyúk vagy a tojás kérdésre is választ kaphatunk, már ami az esetleges nyomásesést illeti.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 7., 17:15 Módosítva: 2015.12.10 15:57

Szia Doki!

Nemrég vásárolt autóról (Opel Vectra) van szó. Hidegindítás és utána következő rövid táv megtétele esetén (50-100 m) a leállítás után a motortérből valamilyen forgó (?) alkatrész búgó hangja (leginkább egy leálló hajtóműhöz hasonlítható jellegében) hallható, amit világos szürke füst kísér.

Adódik a kérdés, hogy mi áll(hat) ennek a hátterében? Illetve tanácsot is szeretnék kérni, úgy általánosságban, hogy Budapest és környékén, hol találok megbízható "Vectrás" szervizt.

Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Nagy valószínűséggel az autóban levő állófűtés bekapcsolását tapasztalhatja. Ez egy kis gázolajkályha, amely az üzemanyagtankból kapja a működéséhez szükséges gázolajat, és egy kis kipuffogója van az autó alatt - innen származhat a füst.

A műszerfalon a legtöbb esetben található egy utólagosan beszerelt kijelző/gomb kombináció, mellyel a készülék vezérelhető, vagy az is meglehet, hogy távkapcsolóval történhet a funciók kapcsolgatása. Érdemes az autó kézikönyvei között keresgélni, hátha meglesz a fedélzeten levő egység pontos típusa, és működésének, használatának leírása.

Ha nincs, keresse fel a készülék gyártójának szervizét, hogy a rendszer felülvizsgálata megtörténhessen, illetve így az állófűtés használatáról, programozhatóságáról is megtudhat mindent. A Vectra egy nagyon közkedvelt modell, szerkezete, motorjai a többi Opelhez hasonlatosak, szerintem bármelyik közelében levő műhely felkészült a javítására.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 3., 11:12 Módosítva: 2015.12.07 17:17
1

Kedves Autódoktor!

Abban szeretném kérni a segítségedet, hogy van egy 2006-os évjáratú E12-es Toyota Corollám, és amióta hidegebb idők vannak (0 és +6C) észrevettem, hogy hidegindításnál, de csakis az első indításánál a motor felpörög 3 ezerre is.  Ez eddig általában csak 2-2500 volt, de most legutóbb felment 3000-re és ott tartotta azon a fordulaton jó pár másodpercig. Elindulás után már minden ok. Ezt a tünetet minden hidegindításnál produkálja.

Ádám

Kedves Ádám!

Az alapjárati rendszer mielőbbi tisztítását, beállítását javasolom. A hidegen nagyon magasra felpörgés nem tesz túl jót a motornak, a dermedt olaj nagy mínuszokban még a legjobb konstrukciójú erőforrásokban is később juthat el a kenési pontokra, mint kellene - ez hosszabb távon fokozottabb kopást okozhat.

A fojtószelep környékén összegyűlt lerakódások miatt a szabályozás finomsága elveszhet, a beavatkozók az alacsony hőmérsékleten "szögletesebben" mozoghatnak. A mechanikus tisztítás után a célműszeres ellenőrzés is szükséges, többek között az adaptációk visszaállítása miatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. november 26., 13:11 Módosítva: 2015.12.03 11:34

Jó napot!

Van egy 2000-es Suzuki Swift autóm és két napja azt csinálja hogy a sebességmutatóm 20-tól felfele remeg és folyamatos kalapáló hangot ad! Vajon mi lehet a probléma?

Evelin

Kedves Evelin!

A műszeregységet működtető kilométerspirál fáradása, elszakadása várható. A remegéssel együtt jelentkező kopogás az első jel. Nemsokára a jelenség erősödik, majd a sebességmérő nem mér tovább, ahogy a spirál elszakadt. Az alkatrész cseréje rutinfeladat, ugorjon be az autóját karbantartó szervizbe egy gyors cserére.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. november 23., 16:19 Módosítva: 2015.11.26 13:11
75

Üdv Doki!

Ha egy 1.3 benzines Suzuki Ignis valamelyik vízcsőnél levegőt szív, akkor mutathatja azokat a tüneteket mintha hengerfejes lenne az autó ? A vízhőmérő normál üzemi hőmérsékletet mutat, de ha leveszem a hűtősapkát és nyomom a gázt akkor kinyomja a vizet. Mi lehet a baja ? Hengerfej tömítés vagy valahol levegőt szívna ? A termosztát ki van herélve.

Ricsi

Kedves Ricsi!

Ha a motor működési hőmérséklete rendben volt, a hűtőfolyadék sem fogyott, akkor rakja vissza a termosztátot a rendszerbe. Egyrészt mert herélni nem szép dolog, másrészt mert itt a tél, és fogvacogós időszakokat él majd meg az autó minden utasa a túlhűtött motor miatt, mellesleg a motornak sem jó az üzemi hőfok alatti üzem.

Ökölszabály, hogy a nagyobb nyomás halad a kisebb felé, tehát a vízcső nem szívhat levegőt, legfeljebb a hűtőfolyadék szivároghat. A hengerfej problémája nem jellemző a japán kisautóra, az elektromos tankszivattyú hibája és a megszoruló fékek inkább fejfájást okozó tételek. A hűtőrendszer ebben az autóban is túlnyomáson üzemel, 0.8-1.1 bar érték szerepel a hűtősapkán, ezen érték fölött nyit a biztonsági szelep. A túlnyomás miatt a víz forráspontja magasabb, a hűtőrendszer stabilabban terhelhető.

A hűtőrendszer nyomásviszonyainak tesztjével a rendszer állapota felmérhető, ez műhely feladat. Ha a teljesen zárt rendszer nem fújja néhány perc alatt keményre a vízcsöveket - már hideg motornál is - valamint a kabin fűtése is megfelelő, valószínűleg nincs gond a hengerfej tömítettségével. Keressen egy megbízható műhelyt a vizsgálat elvégzésre, remélem a típus egyéb hibái egyelőre elkerülik az autóját.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. november 20., 10:32 Módosítva: 2015.11.23 16:25
55

Üdv Doki!

Egész eddig naftás autóm volt. Sajnos nem sokat értek az autókhoz. Azt tudtam hogy mar nincs ólmos benzin, csak ólommentes. Feleségem vett egy vadonatúj Renault Cliót eset. A szalonba is, és ismerősök is mondtak hogy nincs ólmos benzin mar jó pár éve.

Tankoltam egy áruházlánc tankoló állomásán (itt Szlovákiában) ahol kétfajta benzin volt. Kékkel megjelölt Uni95 és zölddel megjelölt Natural95. Mivel tudomásom szerint nem lehetett már sehol ólmozott, szín alapján választottam. A kéket választottam. 2 alkalommal is teletankoltam a vadonatúj autót Uni95el. Most már tudom hogy hülye voltam mert márkás tankoló állomáson kellett volna tankolnom.

A 3. alkalommal is kezdtem megtankolni Uni95-el mikor kifutott a hölgy hogy ilyen szép autóba tankoljam inkább a zöldet a Natural95-öt. Mert az Uni95-öt öreg Skodákba traktorokba való, és nyugodtan tankoljak hozza a Natural95-ből. Úgy néz ki, hogy az Uni95 ólmos benzin, de a kúton sem tudtak megmondani. A kérdésem az lenne:

Mit tettem az autónkkal, ha ólmos benzint tankoltam ólommentes helyett? Elveszthetem a garanciát ezzel, ha kiderül?

Attila

Kedves Attila!

Az ólomtartalmú üzemanyagok forgalmazását csaknem húsz éve betiltották igen veszélyes élettani, egészségkárosító hatásuk miatt. Az autógyártók gyorsan reagáltak a helyzetre, és alkalmassá tették a motorokat az ólommentes működésre: ez legfőképpen a hengerfejeket érintette.

Egy mai autó kifinomult szabályozású rendszere nem tud mit kezdeni az ólommal, a katalizátor kémiailag aktív kerámiája azonnal megsínylené az ólomlöketet. Valószínűleg a hibajelző lámpa a következő ellenőrzési ciklus végén már jelezné is a rendszer fennálló hibáját. A garancia megvonása minden bizonnyal megtörténne, habár a hibakeresés külső információ bevonása nélkül nem vezetne egyértelműen az ólmos benzin használatához, azt csak laboratóriumban lehetne kimutatni a benzinből vett minta alapján.

Nem hiszem, hogy az EU tagországaiban lehetne még ólmos üzemanyagot kapni. Nem találtam hivatalos információt az ön által említett benzin összetételéről, de valószínűnek tartom, hogy a Natural a biotartalmú anyagot jelenti. Teljes megnyugvása érdekében vegye fel a kapcsolatot a benzin forgalmazójával.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. november 17., 10:47 Módosítva: 2015.11.20 10:37

Üdv Doki!

János vagyok, egy Volvo S40 –es (1999-es 1,8-as automata váltós) autó tulajdonosa. Tanácsot szeretnék kérni Öntől egy hiba jelenséggel kapcsolatban.

A műszerfalon ég az indításgátló és az ajtó nyitva lámpa, nem bírom kivenni parkoló állásból a váltót, a belső világításom sem ég. Az autó beindul elsőre. Hibakód olvasók nem ismerték fel a kocsit. A riasztó az autó lezárása után beriaszt szervizkulccsal kikapcsoltam de továbbra sem engedi a váltót használni.

János

Kedves János!

Valószínűleg egy nagy villamossági bogarászás elvégzése szükséges az autó esetében. Kérem, keressen a feladatra egy elszánt szakembert. Ha az autóban utólagos riasztók, indításgátlók, vagy egyéb egységek találhatóak, ezek bekötési pontjai körül érdemes kezdeni a problémát, a gyári kábelkötegek ritkábban hibáznak ekkorát. Remélhetőleg csak a gyújtáskapcsoló egyik kapcsolt köre nem működik, melynek következtében a kapcsolt tápfeszültség nem jut el létfontosságú helyekre, ez okozhatja több részegység zavarát is.

A sebességváltó gyújtás nélküli állapotban "P" állásban reteszelődik, ha a feszültségjel nem érkezik meg, a retesz mechanikusan is nyitható a következő módon:

- Fordítsa a gyújtáskulcsot az első kapcsolható állásba.

- Óvatosan nyomja meg váltókulissza-takaró jobb felső sarkán levő "SHIFTLOCK OVERRIDE" gombot, egyidejűleg a váltókaron levő fokozatválasztó gombbal, és vegye ki "P" állásból a váltókart. A procedúrát minden "P" pozíció kapcsolása után végig kell csinálni, amíg a rendszer automatikus kapcsolása nem kerül helyreállításra. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. november 11., 14:22 Módosítva: 2015.11.17 10:48
43

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Opel G Astra GCC 1.2 2002-es évjáratú z12xe motorkódú autóm. Indításkor nem aludt el az olajlámpa. Olajszint jó, olajgomba csere volt, de az olajnyomás alacsony maradt. A kérdésem az lenne, hogy milyen hibák okozhatnak alacsony olajnyomást?

Válaszát előre is köszönöm. István

Kedves István!

Az olajnyomást érintő kérdésekben típustól függetlenül a nyomás pontos mérését el kell végezni! A kenés nélkül forgó főtengely olyan sérüléseket szenvedhet, ami akár egy későbbi nagy terheléskor okozhat végzetes motor károsodást. A visszajelző rendszerek nagyságrendi tájékoztatást adnak csak, sajnos dobtunk el már Renault SportClio motort a pontatlan visszajelzés miatt bekövetkezett teljes megszorulás miatt. Az Opel ennél a motornál a főtengely által hajtott térfogat kiszorításos külső-belső kerekes olajszivattyút alkalmaz.

A szivattyú stabil üzemű kivitel, megkopása nem igazán jellemző - természetesen nem kizárható. Amennyiben a mért nyomás valóban elégtelen, az olajszűrő cseréje javasolt, ha a motor kenése továbbra sem áll helyre, a rendszer alapos, megbontásos vizsgálata szükséges a hiba megszüntetésének érdekében. Az olajteknő lebontása után a teknő belsejének és a felszívőcső/kosár épségének vizsgálata szükséges. Érdemes néhány főtengely/hajtókar csapágy ellenőrzése is, ha már ott jár az ember, hogy a hajtómű állapota felmérhető legyen. A rajzon 7-es számmal jelezve látható egy nyomásszabályozó szelep, amely a túlnyomást hivatott leszabályozni: a jelzett dugattyú megszorulása esetén előfordulhat, hogy az olaj dolga végezettlenül a teknőbe kerül visszaengedésre. A rendszer hidrotőkéit is az olajnyomás működteti, az olajnyomás hiányát a tőkék csattogása is azonnal visszajelzi. A tőkék nagyon ritkán képesek az olajnyomás elengedésére, de ha a rendszer többi eleme rendben van, a tőkék környékén is érdemes vizsgálódni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Rovatok