Totalcar Vakbarát Hírportál

2023. december 21., 13:58 Módosítva: 2023.12.26 13:28
132
1 hozzászólás
A gyártók igyekeznek úgy tervezni az autóikat, hogy azokat a formai megoldásaik miatt könnyen fel lehessen ismerni. A fényszórókra és hátsó lámpákra különösen odafigyelnek, hiszen ezek olyan részletek, amik nagyban meghatározzák egy autó külsejét. Most kiderül, hogy mennyire végeztek jó munkát a tervezők, illetve az is, hogy mennyire ismered ezeket. Ebben a kvízben összeszedtem pár hátsó lámpát, neked pedig meg kell tippelned, hogy melyik milyen autóhoz tartozik. Hajrá!
1 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 21., 10:41 Módosítva: 2024.01.29 11:37
37
3 hozzászólás
Válság van, hideg van, eső van, hó meg sehol. Tiszta szar a helyzet, szerinted, szerintem, szerintünk. A világ egy másik pontján Afrikában viszont ennél is zordabb körülmények között élik mindennapjaikat milliók, köztük gyerekek, idősek, fiatalok, emberek.


Teljes kilátástalanságban kaparják körmükkel a bányák nyirkos falát, szitálják a saras patakokat aranyat vagy gyémántot keresve, miközben lóvé nyista, autóról meg álmodni sem mernek. Se jövőkép, se új iPhone, se kínai autók térhódítása, de cserébe legalább boldogok, már amikor épp nem lövik egymást. Mi most ebbe a közegbe igyekszünk nemsokára (január 26.), mert átértékeltük az életünket és rájöttünk, hogy a folyamatos mókuskerékben tekerésnek semmi értelme, ha nem szerzünk közben élményeket is.

Készen állunk mindennel, ideje a jótékonyságra is gondolni.

3 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 20., 16:04 Módosítva: 2023.12.23 13:13
53
1 hozzászólás
A tyúk és a tojás kronológiájának problémája régóta mozgatja az emberek fantáziáját, hasonló kérdések az autóiparban is szép számmal akadnak. Arra már korábban rácsodálkoztunk, hogy az első közlekedési lámpák évtizedekkel előzték meg az autókat, és most is egy hasonló témában merülünk el. Vajon mi volt előbb: autó vagy kormánykerék? A válasz komplikált, és az ősemberekkel kezdődik.

Az első hajók valószínűleg még minket, homo sapiens sapiens-eket is megelőznek: egyes tudományos bizonyítékok szerint már a homo erectus nevű előember is épített és használt kezdetleges csónakokat vagy tutajokat. Később a fejlettebb ember már kisebb csoportok vagy rakomány szállítására is alkalmas hajókat épített, melyeket évezredeken keresztül kormánylapáthoz kapcsolt kormányrúddal (angolul till, vagy tiller) irányítottak. Az egyszerűbb, kisebb hajóknál a kormányos magát a kormányrudat mozgatta, míg a nagyobb, nehezebb hajók esetében egy fedélzeten elhelyezett, függőleges rúd szolgált kormányként, amely kötelekkel és rudakkal csatlakozott a kormányrúdhoz.

Ez az egyszerű, kezdetleges megoldás azonban számos problémát rejtett magában. Először is, a kormányrudat mindig a kívánt fordulási iránnyal ellentétesen kellett mozgatni: jobbra fordulás esetén balra, balra fordulás esetén pedig jobbra. Bár egy gyakorlott tengerész ehhez már hozzászokott az évek során, a kezdő matrózok a Tiller Towards Trouble (kormányrúd a baj felé) jelmondattal igyekeztek megjegyezni ezt az ellentmondást.

1 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 16., 16:15 Módosítva: 2023.12.19 15:03
35
1 hozzászólás

Kukoricát a mikróba be, a Tulaj a Pályán S03E01 vasárnap reggel hét órára időzítve várja a kilövést. A formátum változatlan, megint igyekeztük a legvegyesebb válogatást hozni autókból és tulajdonosokból egyaránt. A helyszín továbbra is a Groupama Tanpálya, az arcok is ismerősek lesznek, de túl sokat nem spoilereznénk, legyen elég egy képválogatás. Aztán jöjjön a videó. 

1 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 14., 17:21 Módosítva: 2024.01.12 11:31
69
2 hozzászólás
Közeleg az év vége, normális emberek ilyenkor karácsonyi ajándékokat vesznek, vagy már a szilveszteri bulit szervezik. Én meg agyhártyagyulladás elleni oltásra járok, önfelfújó matracot kutatok a Decathlonban, és minden nap eszembe jut még valami, amit be kell szerezni az út előtt.

Az egész úgy indult, hogy Bunkoczi László, akinél több alkalommal is jártam már a Rádió Café Autórádió című műsorában vendégszakérteni – és nem mellesleg a legendás Szalay-Bunkoczi Dakar csapat navigátoraként ismert – felhívott, lenne-e kedvünk Dakart tudósítani, mert mennek, és jó buli lesz. Ez még valamikor augusztusban volt, nagyon könnyen mondtam igent, Balló Marci és a Bamako-felkészülése mindannyiunkat hangulatba hozott, jobbkor talán nem is jöhetett volna egy ilyen kérdés. Szerintem még most sem tudom, mire vállalkozok, akkor pedig még kevésbé volt róla fogalmam.

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 12., 15:51 Módosítva: 2023.12.15 13:24
90
0 hozzászólás

Több olyan szituáció is előfordul az autóiparban, amikor két teljesen különböző márkájú és típusú autó valójában szinte ugyanolyan. Van, amikor összeállnak a gyártók és közösen fejlesztenek egy autót, és olyan is akad, amikor az egyik gyártótól átvesz egy komplett típust egy másik. Utóbbit badge engineeringnek is hívhatjuk, hiszen kis túlzással csak az adott autó logó változnak, a külseje és a műszaki tartalom nem. Ebben a kvízben olyan autókról lesz szó, amik így vagy úgy rokonok, neked pedig azt kell megtippelni, hogy egy adott típusnak melyik a tesója. Ha ismered az autóipari összefonódásokat, akkor nem is lesz olyan nehéz. Hajrá!

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 10., 16:04 Módosítva: 2023.12.15 06:23
57
3 hozzászólás
Ahogy egyre több gép áll a garázsomban, úgy egyre nagyobb a kényelem, hogy mindig van működő autóm – ez azonban azzal is jár, hogy folyamatosan foglalkozni kell valamelyikkel. Nyár óta voltak történések, semmi komoly, de volt bőven mit összeszedni - haladjunk szépen sorban mindegyiken.


Mivel az utóbbi időben azt vettem észre, hogy hiába lehet több állásom, hiába kereshetek egyre többet, ha minden munkát kiadok a kezemből, akkor azon kapom magam, hogy irgalmatlan pénzeket csorgatnak ki a zsebemből – négy autónál pedig (a szüleimével együtt ez inkább hat) tetemes összeget lehet megspórolni, ha pár dolgot magunk csinálunk. Alapvetően nem lenne gond, mert belefér, de ha szeretnék idővel egy klasszik Alfát vagy egy stuttgarti lovacskát is tudni a garázsomban, akkor időnként meg kell hágni a fillért.

3 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 8., 16:58 Módosítva: 2023.12.10 16:12
60
0 hozzászólás

Gyerekként egy ideig vakon hittünk a Mikulás létezésében, aztán meg voltunk bizonyosodva az ellenkezőjéről. Most, felnőtt fejjel, családdal a hátunk mögött ismét bizonyosságot szereztünk arról, hogy jó újra hinni abban, amiben gyerekkorunkban már egyszer sikerült.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 7., 15:35 Módosítva: 2023.12.09 06:35
1936
2 hozzászólás

Felkeltem reggel 6-kor és amikor kinéztem az ablakon, gyermeki öröm tört ki belőlem látva a vastag hótakarót és a heves havazást. Ez az érzés hamar szertefoszlott, amikor realizálódott bennem, hogy ma fel kell jutnom Budapestre Esztergom-kertvárosból.

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 4., 16:01 Módosítva: 2023.12.07 16:06
26
7 hozzászólás

Biztosan mindenki hallott már a népszerű angol fűnyíróversenyekről, amik olyannyira ismertek, hogy még a legnagyobb sportfogadóoldalakon is szerepelnek. A vásári látványosságokban jártasabb közönségnek sem kell bemutatni a Fekete Laci foggal húzza el a kamiont típusú műsorokat. Vannak közismert, nagy hagyománnyal rendelkező őrültségek, de egészen elszigetelt agyrémek is, amik voltaképp a motorsport kategóriába tartoznak. A kreatív ötletek jelentős része amerikai, legalábbis angolszász, de elvétve azért találunk európai találmányokat is köztük. 

Összeszedtünk egy szubjektív hetes listát a legviccesebbekről. 

7 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 3., 15:55 Módosítva: 2023.12.07 14:55
5
0 hozzászólás

A csomagtartók mérete fontos kritérium: nagyon nem mindegy, hogy például egy családi autó esetén mennyi cucc fér el benne kényelmesen. Bár a csomagtér mérete általában szorosan összefügg az autó dimenzióval és az utastér méreteivel, ez az összefüggés nem szükségszerű. Például a második generációs Octavia csomagtartója hatalmas, a hátsó üléssorban viszont nem olyan nagy a hely. A harmadik generációs viszont utastér és csomagtér szempontjából is giga. Mivel nem mindig olyan egyértelmű a helyzet, mint ahogy elsőre tűnik, összeraktunk egy kvízt, amiben azt kell megtippelned, hogy két autó közül melyiknek nagyobb a csomagtartója. Lesznek egyszerű és meglepő válaszok is, de ha képben vagy a literekkel, akkor biztosan menni fog. Hajrá!

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. november 26., 14:55 Módosítva: 2023.11.29 16:43
15
0 hozzászólás
November 21 és 22-e között körülbelül kéttucat Suzuki vette birtokba a Villányi borvidéket az őszi Suzuki Camp keretében. A szőlőtőkék között alaposan próbára tettük a Jimny terepezési képességeit, de a márka jelenéről és jövőjéről is megtudtunk néhány izgalmas részletet.

Mikor besétáltam a budaörsi Suzuki Világ jókora udvarának kapuján, csak az járt a fejemben, hogy egy Jimnyt szeretnék kapni. A Suzuki pöttöm terepjárójának a szerkesztőségben is számos rajongója akad, de én még sosem vezettem. Úgy tűnik, a vonzás törvénye tényleg működik: a kedves Suzukis hölgy hamarosan valóban egy nullkilométeres Jimny kulcsát nyújtotta át.

A villányi borvidékre vezető több mint 200 kilométeres autópályázás azonban nem volt túl kényelmes. A környezetvédelmi kvóták miatt felénk már csak a teherautósított, kétüléses Jimnyt kapni, melyben a rakteret leválasztó rács miatt nem lehet eléggé hátra dönteni az ülést. Szinte szögegyenes háttal két órát vezetni kellemetlen, pláne autópálya tempónál.

Kezdetben a 115 km/h-t lőttem be magamnak: itt a menetzaj még elviselhető, a fogyasztás pedig valamivel 8 liter fölött megáll. Hogy időben a hotelhez érjek, az út felétől kénytelen voltam 130-ra gyorsítani. A menetzaj ekkor már kifejezetten zavaró, a fogyasztás pedig 10 liter körüli. Persze a Jimnyt nem autópályára találták ki, ez mindenképp a mentségére szól.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. november 26., 06:41 Módosítva: 2023.11.29 06:30
260
11 hozzászólás

Mielőtt bárki lehülyézne, tudtam magamtól is, hogy egy külföldről behozott autót lepapírozni nem embernek való feladat. De a kíváncsiság nagy úr – az egyik konnektorba nyúl, a másik meg hivatalokba jár.

11 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. november 25., 11:16 Módosítva: 2023.11.28 09:41
17
0 hozzászólás

A műsorban szereplő oktatóm, Gábor harmincöt évet hegesztett lánggal, szerintem érti a dolgát. Elmondja nekünk az alapokat, hogy legyen honnan fejlődni. Jó gyakorlást mindenkinek.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. november 20., 16:20 Módosítva: 2023.11.24 06:31
932
0 hozzászólás

A múlt hétvégén Budapest a 150. születésnapját ünnepelte. Rendezvények, kiállítások sokasága emlékezett meg a jeles évfordulóról, mi pedig egy kis várostörténeti-városismereti kvízzel, mi másról, mint a főváros közlekedési kérdéseiről.

Kérdezünk múltat is, jelent is, és hátha megtudtok olyan érdekes tényeket is, amiket eddig nem.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. november 19., 17:12 Módosítva: 2023.11.23 11:12
239
1 hozzászólás
Öreg, jellegzetes illatú Ikarusok, böhöm munkagépek, roppant traktorok és marcona teherautók állnak sorfalat a KpST park 36 hektáros területén. Összesen 730 érdekes jármű van itt, amik a másodperc tört része alatt hozzák ki a csillogó szemű kisfiút bárkiből, aki már párévesen rajongott ezekért a vasakért. Ahogy befordultunk a kapun, én már tudtam, hogy irgalmatlanul jól fogok szórakozni.

Osztálykirándulás: Nyegli találóan így nevezte a közösségi túránkat. Azért illik ide különösen ez a terminus, mert a jóképű, öreg gépek sokunknál már gyerekként becsípődtek, így hát mindenki jóllakott tízévesként vigyorogva jelentkezett, hogy jönni szeretne. Én ekkor még csak hallottam a helyről, nem ismertem igazán, az azonban már önmagában is felcsigázott, hogy lehet vezetni Ikarust. Sőt, igazából Ikarusokat, többet is.

1 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. november 18., 13:35 Módosítva: 2023.11.22 12:41
146
4 hozzászólás

Lassan már mindenki tudja, hogy a villanyautózás legkellemetlenebb része a nyilvános töltés. Drága (viszonylag), foglalt (pláne, amíg ingyenes volt a Lidl meg a Penny hálózata), nem működik, nincs elég. Ezek általában nem egyszerre keserítik meg a villanyautós édes életét, szerencsére nem is nagyon gyakran. De amikor akár csak az egyik is megnehezíti a dolgunkat, csak a legelvetemültebb amperfasiszták mantrázzák, esetleg dagadó ütőerekkel üvöltik, hogy minden nagyon szép, jó és mindennel meg vannak elégedve. Mert kereshetünk másik töltőt, tervezhetjük át az utazást, nem érünk oda időben, satöbbi. Még egyszer: nem ez a jellemző, nincs mindennap önsorsrontás. Az esetek 99 százalékában minden úgy megy, ahogy azt eredetileg elterveztük.

4 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. november 17., 20:06 Módosítva: 2023.11.21 14:56
0 hozzászólás
Vannak autótípusok, amik életciklusuk során bejárják a következő életpályát. Vágyott, drága tárgy, keveseknek adatik meg, hogy birtokolják. Az idő múlik, más lesz a sláger, már nem olyan extra, a telepi hülyegyerekeknek is elérhetővé válik, ők lelakják, összetörik, saját ízléstelenségük által vezérelve átalakítják. Az idő múlásával bebizonyosodik, hogy micsoda nagyszerű autók voltak, az előbbi viszontagságokat túlélő példányok ára elkezd emelkedni, és megbecsült gyűjtői darabok lesznek.
Szólj hozzá!
2023. november 17., 10:46 Módosítva: 2023.11.21 13:47
0 hozzászólás

Sokan könnyen megsaccolják, hogy adott típust nagyjából milyen időszakban gyártottak. Ez lehet tudás, következtetés vagy akár halvány emlék is. De mi a helyzet a konkrét évszámokkal? Ebben a kvízben azt tudod megtippelni, hogy mikor gyártottak le egyes autókat. Mindig az első, legyártott példány lesz a kérdés, nem a bemutató dátuma. Hajrá!

Szokás szerint kitöltés után érdemes lesz visszapörgetni az elejére, hiszen minden autóról írtunk pár apró érdekességet is.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. november 6., 16:00 Módosítva: 2023.11.09 14:36
0 hozzászólás
A közlekedési lámpák annyira a mindennapi élet részévé váltak, hogy létezésüket szinte magától értetődőnek vesszük. Pedig a modern forgalomirányítás legfontosabb berendezéseinek története évezredekkel ezelőtt kezdődött, számos fordulatot tartogat és még ma is íródik.

A közlekedési lámpák története egészen az ókori Görögországig nyúlik vissza, ahol egy Phryctoria nevű kezdetleges távközlési rendszert használtak fontos információk továbbítására. A Phryctoria egy sor hegytetőkre épített toronyból állt, egymástól körülbelül 30 kilométeres távolságra. Ha az egyik torony tetején tüzet gyújtottak, a hozzá legközelebbi is ugyanígy tett, az információ így előbb-utóbb az egész láncon áthaladt.

E megoldás modernebb, sokoldalúbb változatát, a karokkal felszerelt, üzenetek továbbítására használt szemafort 1792-ben találta fel egy Claude Chappe nevű francia lelkész. Ez a rendszer is egymástól látótávolságra épített tornyokból állt, melyek tetején azonban tűz helyett számos forgatható kar kapott helyet. Az üzenteket ezek mozgatásával továbbították.

Mikor a vasúti közlekedés a gőzmozdonyok megjelenésével gyors fejlődésnek indult a 19. században, szükségessé vált valamilyen rendszer, mellyel kontrollálható a növekvő forgalom. Egy Charles Hutton Gregory nevű brit vasúti mérnöknek jutott elsőként eszébe, hogy az előző bekezdésben említett, karokkal működő szemafor rendszer egy egyszerűsített változatát a vasutakon is használni lehetne. A vasúti szemaforok első, kezdetleges példánya így 1842-ben állt szolgálatba a London - Croydon vonalon.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. november 4., 10:59 Módosítva: 2023.11.08 10:46
101
0 hozzászólás

A számítógépes interneten rengeteg minden le van írva, most az egyik ilyen BMW motorokat érintő tuningnak megyünk utána. Állítólag 20-30 lóerőt hoz a teljesítményen, ha a 20 ló megvan, az is nagy szó. Ennek járunk utána.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. október 30., 17:27 Módosítva: 2023.11.03 06:29
156
5 hozzászólás

Autókkal és közlekedéssel foglalkozó portálként elég gyakori, hogy le kell írnunk azt a kifejezést, hogy belső égésű motor. Ezzel együtt pedig rekurrens jelenség, hogy valaki komment formájában jelzi, hogy az „belsőégésű motor basszátok meg”. Hibázni bárki hibázhat, de amikor már túl sok ember, túl sokszor jelzi, akkor jogosan tevődhet fel a kérdés: most akkor melyik a helyes? 

5 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. október 28., 08:52 Módosítva: 2023.11.10 12:26
439
0 hozzászólás
Tíz évvel ezelőtt egyszer már elkövettem ezt a hibát, azóta nagyon oda figyeltem, de most kapkodás volt, meg is lett az eredménye.
Szólj hozzá!
2023. október 27., 14:45 Módosítva: 2023.10.31 12:36
16
4 hozzászólás
A minél nagyobb, erősebb és durvább motorok rendszerint foglalkoztatják a gyártókat, a mérnököket, és minket, autórajongókat is. De mennyire vagy penge a nagy számokkal? Ebben a kvízben bebizonyíthatod, hiszen ezúttal egy kis megalománia következik, méghozzá a motormérettel összefüggésben. A feladat pofonegyszerű: tippeld meg, hogy mekkora volt egy adott típusban a legnagyobb motor. Lesz olyan, ahol a típust kell kiválasztanod, és olyan is, ahol a helyes hengerűrtartalmat kell beikszelned. Hajrá!

Ahogy eddig is, úgy most is érdemes visszapörgetni a kvíz elejére, miután megoldottad, hiszen nem csak a megoldást áruljuk el, hanem pár részlet is láthatóvá válik, több konkrétummal.

4 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. október 24., 06:29 Módosítva: 2023.10.26 17:17
1129
0 hozzászólás
A Veterán Zsiguli Egyesült ismét olyasmire készül, amit csak kevesek csináltak meg eddig a hazai veterános hobbi közönségből. Arra készülnek, hogy elviszik a hazai zsigulis, és tágabban veterános közösség hírét és bemutatják minőségét Európa egyik legnagyobb és legtekintélyesebb kiállításán, az Auto e Moto d'Epoca-n, melyet idéntől már nem Padovában, hanem Bolognában rendeznek meg október végén.

Hogyan is kezdődött? 2010-ben még a régi Közlekedési Múzeum parkolójában rendezett május 1-i találkozón, 20 lelkes, de addig még csak legföljebb egymást telefonból ismerő zsigulis megalapította a Veterán Zsiguli Egyesületet azzal a céllal, hogy az akkoriban még igencsak lenézett, klasszikusnak egyáltalán nem számító Ladákat, Zsigulikat a veteránozás fő sodrába emelje. 

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még

Rovatok