Totalcar Vakbarát Hírportál

2024. január 15., 11:17 Módosítva: 2024.04.26 11:25
125
4 hozzászólás
Szenegálban majd minden jobb lesz - mindenki ezt mondta, és alapvetően nem is állítottak valótlant. Mauritánia tényleg egy olyan hely, amit túl kell élni, mert élvezetet csak a végtelenbe nyúló dűnesorok és a gyönyörű hegyvonulatok adnak, bármi más, ami a napi élethez kapcsolódik, kínszenvedés, az étkezéstől a közlekedésen át az internethiányig. Azokról az egyéb veszélyekről nem is beszélve, amik európaiként rád várnak: autófeltörés, lopás és kővel való megdobálás, ezek közül mi utóbbit kaptuk meg duplán.

Szerencsére a mi autónk nem sérült meg nagyon, egy faluban, teljesen váratlan helyen kaptunk pár követ a helyiektől, csak a fóliánk bánta egy kis felületen. Szalay Balázsék viszont pont Szenegálban jártak szerencsétlenül: úgy találta el a Pajero hátsó szélvédőjét az egyik kő, hogy az konkrétan be is robbant, szóval még a kompra való feladás előtt be kellett ragasztani az ablak helyét fóliával és szponzormatricákkal, hogy ne lyukasan induljon haza.

4 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2024. január 14., 18:04 Módosítva: 2024.01.18 11:19
33
0 hozzászólás
Egy kiváló Ford Focus ST indul másodikként a Tulaj a Pályán harmadik évadában.
Szólj hozzá!
2024. január 14., 13:53 Módosítva: 2024.01.18 15:34
118
2 hozzászólás
Egész életemben minden más autónál jobban rajongtam a Porsche 911-esekért. A műszaki tökéletesség manifesztációi, úgy vesznek le a lábamról, mint egy olyan nő, akit nekem találtak ki: pofátlanul laza és bosszantóan kikezdhetetlen. Az ösztönös rajongás tehát adott, a történet második felével viszont még tartoztam. Egészen eddig. A 911 sztorijába legutóbb a 964-esnél tettem éket, innen folytatom: a 993 és a 996 következik.

Ha felvennéd a fonalat, a történet első részét itt találod:

A Porsche rohadt magasra tette a lécet a 964-essel: pokoli gyors volt, és könnyfakasztóan jól nézett ki. Az igazi zenit a 964 Turbo és Turbo S volt, amik szupersportautókat ettek reggelire, miközben annyira szexik voltak, mint semmi más. Szerintem amúgy a 964 Turbónál nem létezik szebb autó, ha egyetlen típust kéne nézegetnem örökre, biztosan ez lenne.

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2024. január 14., 10:43 Módosítva: 2024.01.18 06:11
1094
0 hozzászólás
A régi nézőink hozzászoktak már, hogy időnként jelentkezem egy, a Közlekedési Hatóság által elkövetett újabb hőstettel. Itt van a következő, nyugtatót elővenni, lájkolni, feliratkozni.
Szólj hozzá!
2024. január 12., 14:32 Módosítva: 2024.01.24 21:53
193
1 hozzászólás
Gyönyörű, tiszta homokdűnék, élvezetes és gyors offroad szakaszok, papíron minden adott ahhoz, hogy a verseny utolsó pár napját alaposan kiélvezzük. Az Isuzu egy nyekkenés nélkül teszi a dolgát, pedig kapja a tempót, és egy-egy buckán bizony oda is ütöttük rendesen, de ez a hasmagasság, ezekkel a gátlókkal és rugókkal kineveti az afrikai viszonyokat, fölényesen lehet neki tolni, a nap végén pedig maximumon lévő olajszinttel és egy kicsit poros légszűrővel nevet az arcunkba: mi jobban fáradunk, mint ő.

Az emberi mélypont ugyanis lassan mindenkinél eljön, a versenyzőkön, a szervezőkön is ezt látni, és szinte mindenkin ezt érzem, akivel szóba elegyedek, sorban állva az 1000 forintos középszar csapolt sörért (természetesen 3 deci) a tábor fősátorában. Mauritánia kemény hely, a körülményeket az előző cikkben már nagyjából vázoltam, viszont a kilátástanság fájdalma exponenciálisan szakad a nyakadba, amikor kilométerek százain keresztül szakadatlanul látod, és az sem segít a helyzeten, ha beszélsz a helyiekkel: ők vagy tarhálni fognak, vagy át akarnak majd verni, esetleg mindkettő.

1 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2024. január 10., 16:40 Módosítva: 2024.01.24 21:53
72
0 hozzászólás

Ezt jövőre jobban kell csinálni – mondja az itiner gyengeségeire célozva az egyik gyors szakaszunkról nyögvenyelősen kiérve Bunkoczi Laci, akinek nem titkolt célja, hogy Szalay Balázzsal közösen a 2025-ös versenyre átvegyék a Raid (túra) kategória szervezésének nagy részét, és indítsanak egy magyar különítményt, mert az a helyzet, hogy ami most van, tényleg nem jó.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. január 10., 16:09 Módosítva: 2024.01.14 15:58
414
2 hozzászólás

Elkaszált tanulmányokra koncentráló sorozatomban hatvan gondosan megépített, végül gyártásba sosem került karosszériaváltozatot gyűjtöttem össze az elmúlt hatvan évből. A maga módján mindegyik szimpatikus darab, simán el tudtam volna képzelni, hogy szembejön belőlük egy-egy a forgalomban. Anyaggyűjtés közben némelyikbe mégis jobban beleszerettem a másiknál, most a kedvenceimet gyűjtöttem össze minden kategóriából. Eddig nem hiányoztak, most már vágyom rájuk. Bátran megtehetem, nem fenyeget a veszély, hogy egyszer veszek egyet, mert többnyire egyedi darabokról van szó.

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2024. január 9., 16:03 Módosítva: 2024.01.12 23:08
114
0 hozzászólás
Legutóbb már volt egy kvízünk, amiben a hátsó lámpák alapján kellett megtippelni, hogy milyen autó van a képen. Mivel az első részt kimondottan szerettétek, elkészült a második, ahol ismét megmutathatod, hogy mennyire vagy képben a hátsó lámpákkal. Hajrá!

Az előző kvízt itt találod.

Egy ikonikus típus modern átiratát nézed épp. Melyiket?
Egy ikonikus típus modern átiratát nézed épp. Melyiket?
Mi a helyzet ezzel? Melyik típus néz ki így hátulról?
Mi a helyzet ezzel? Melyik típus néz ki így hátulról?
Minek a hátulját nézed épp?
Minek a hátulját nézed épp?
Ez egy nagy, német szedán, de mi is?
Ez egy nagy, német szedán, de mi is?
Ez egy nagyon jóképű, modern kompakt. Mi ez?
Ez egy nagyon jóképű, modern kompakt. Mi ez?
Milyen autó hátulján van ilyen érdekesen ívelő hátsó lámpa?
Milyen autó hátulján van ilyen érdekesen ívelő hátsó lámpa?
Három, függőlegesen elhelyezett csík: melyik autóé?
Három, függőlegesen elhelyezett csík: melyik autóé?
Ezek egy Lamborghini fényei. Melyik típushoz tartoznak?
Ezek egy Lamborghini fényei. Melyik típushoz tartoznak?
Van benne egy kis Aston, de mégse az. De akkor mi?
Van benne egy kis Aston, de mégse az. De akkor mi?
Végül pedig egy brutális német kombi. De melyik?
Végül pedig egy brutális német kombi. De melyik?
Sajnos nem sikerült a válaszok elmentése. :(
Kérjük próbálja meg újra.
Szólj hozzá!
2024. január 8., 14:29 Módosítva: 2024.01.18 14:14
274
0 hozzászólás
A Marokkótól Mauritánián át Szenegálig tartó afrikai verseny első felén vagyunk túl: egy 170 kilométeres sivatagi szakasz után Afrika nyugati partján, az Atlanti Óceán mellett autóztunk dél felé, hogy Dakhlában, az öbölparton töltsük az egyetlen betervezett pihenőnapot, ami már a teljes stábra ráfért.

Vasárnap végre alhattunk bármeddig, és végre nem pakolászással kellett kezdeni a reggelt. Én 8:30 körül jutottam el az öltözködésig, de ekkor a csapattársak közül még csak Ádám és Balázs mozdult ki, miközben Dani, Laci és Soma még a jól megérdemelt pihenésüket töltötték bőven napfelkelte után is, ami itt 9 óra előtt pár perccel van.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. január 6., 10:49 Módosítva: 2024.01.24 21:53
74
0 hozzászólás
Nem vagyok egy rutinos sátrazó: egyhuzamban talán két éjszakát aludtam kempingben egy motokrossz-verseny miatt, mondjuk ott 40 fok volt, és a fürdési lehetőségek is korlátozottak voltak. Az afrikai táborok visszafogottabb időjárással és normálisabb körülményekkel kecsegtettek, de két hét sok idő, és arra azért mindenki felkészített, hogy az első pár napot rázós lesz átvészelni, hiszen még nagyon északon leszünk, és az Atlasz-hegység lábánál ilyenkor garantált a hűvös. Senki nem állított valótlant.

Hogy néz ki egy ilyen tábor?

A katonai védettség alatt álló területet minden oldalról kék villogós rendőrautók határolják, mentőhelikopter várja, hogy azonnal akcióba léphessen, odabent pedig a versenycsapatok kamionjai dominálnak: búgnak az aggregátorok, recsegnek a légkulcsok, sziszegnek a kompresszorok, lényegében egész éjszaka történik valami. Aki nincs ehhez szokva, az jó füldugóval készüljön, mert még hajnalban is - amikor az autós szervizcsapatok utolsó hős szerelői is leteszik a csavarkulcsot  - van zaj, a motorosok már tankolnak, melegítenek, rajthoz készülnek.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. január 5., 17:33 Módosítva: 2024.01.24 21:53
259
2 hozzászólás
Noha a kompon annyi időt billegtünk balra-jobbra, hogy reálisan akár a Marson is kiköthettünk volna, ettől függetlenül Afrikába megérkezni tényleg olyan, mintha nemcsak néhány kilométer, hanem egy teljes világ választaná el Európától. Eddig csak hallottam, most már láttam is, hova tűnt a sok öreg Merci és Peugeot 205 Európából, de nem ez volt a legmegdöbbentőbb az első afrikai napunkon.

A kompra felszállásnál csak a leszállás vontatottabb műfaj. A második éjszaka után már szinte örültem a reggel 5:30-ra állított ébresztőmnek, mert tudtam, végre történni is fog valami, és nem csak a zubogó vizet nézzük majd reggeltől estig, de hajnalban, a Bud Spencer szempár-dublőr válogatás többszáz döntősén hiába verekedtem át magam: mire mindenki leszállt a kompról, közel 8:30 lett a vágható dízelfüstben ­- legalább a verseny miatt volt egy-két penge hangú gép, ami kávé helyett adott némi lelkesedést.

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2024. január 5., 16:58 Módosítva: 2024.01.08 12:26
415
0 hozzászólás

Néha meglepődik az ember, hogy milyen jövedelmű emberek járnak drága autókkal.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. január 3., 14:45 Módosítva: 2024.01.13 14:09
61
0 hozzászólás
Van abban egyfajta keserédes ambivalencia, hogy az afrikai szegénység testközelből való átélése előtt tartanak egy megalomán rajtceremóniát a világ egyik legtöbb milliárdosát tömbösítő városban, Monte Carlóban. Forma-1 rajongók a La Rascasse prémiumkrimó név hallatán azonnal említik, hogy a 17-es kanyar: a kikötő mellett, az autók számát figyelembe véve a lehető legfeltűnőbb helyen vonultunk végig az autóinkkal.

Az Africa Eco Race név hallatán jogosan gondolhatnád, hogy tele van minden villanyautóval, de ez egy brutális tévedés lenne, a név inkább a szervezés ember- és környezetbarátságáról szól, nem az autókéról: van egy egyedi építésű hidrogénes versenyautó, amihez túl közel azért nem engedtek senkit, de az autók közt dominálnak a 20 éves, vagy annál öregebb gépek, és bizony Porsche 911 Dakarral is Dunát lehet rekeszteni. Soha nem hittem volna, hogy valaha életemben látok egy darabnál többet, itt meg most gyári támogatással elindult 5 darab, és bizony tisztességesen fognak vele veretni a dűnék közt, nyerni jönnek.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. január 1., 17:43 Módosítva: 2024.01.24 21:53
312
1 hozzászólás
Élvezzétek ki a meleget, a tisztaságot és a kényelmes WC-t, mert nem sokáig lesz már, ja és pihenjétek ki magatokat, kelleni fog az energia ­- kaptuk az instrukciókat Lacitól, és bár előbbieket igyekeztünk teljesíteni, az asztalnál töltött éjszakákban mindig volt még egy jó sztori, nappal pedig az autós vonatkozású érdekes helyszínek sora tűnt végtelennek.

A Monte Carlo rali legendás helyszíneit önmagában hónapokig lehetne járni, úgyhogy olyannyira a teljesség igénye nélkül dolgoztunk, hogy egy konkrét szakaszt választottunk ki és autóztunk végig: a 2024-es Col de Turini gyors felfutót, ahol néhány hét múlva WRC-k üvöltésétől lesz hangos a hegyoldal, hiszen idén is Franciaországban nyit a szezon. A konkrét útvonalat a rally-maps.com ingyenesen szolgáltatja mindenkinek, így nem volt más dolgom, mint megpróbálni navigálni az ország egyik legismertebb navigátorának.

Már odafele is tudtuk, hogy megérte: kacskaringós szűk hágó, csodálatos útminőség, sziklába fúrt alagutak, hangulatos apró hidak, járnék erre minden nap dolgozni, még az sem zavarna, ha 12 litert fogyasztana az autóm a közel 2 eurós benzinből.

1 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2024. január 1., 07:56 Módosítva: 2024.01.03 13:36
832
0 hozzászólás

Nagyon nehéz a semmiből előrántani ma egy gyártót, főleg a prémium szegmensben, hiszen oda presztízs kell. Azt pedig szintén nem könnyű a nullából felépíteni, ezért érdemes trükkökhöz folyamodni. Bevágódnál az amerikai piacon? Gondolkozz úgy, mint az amerikaiak, és építs egy vagány street rodot dübörgő V8-cal!

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 31., 09:25 Módosítva: 2024.01.03 13:36
57
12 hozzászólás
A kilencvenes években volt egy mondás Magyarországon: kétféle ember létezik, akinek ellopták az autóját és akinek még nem.
 
ballo_marci
Balló Marcell követés
 

Bolya Zoltán, a sztori szerzője autókat lopott a kilencvenes évek rendszerváltást követő porfelhőjében, de nem okozott gondot számára egy-egy betöréses rablás sem. Történeteiben megelevenedik a harminc évvel ezelőtti utcák szocializmusból ébredő hangulata, a rendőrség tehetetlensége és a kezdetleges állami rendszerek kiskapui. Ladák, Unók, Asconák és Calibrák sírnak fel neve hallatán, hát még azok a tulajok, akik reggel csak hűlt helyüket találták autóiknak. Bolya Zoltán jogos büntetését megkapta, húsz éve jó útra tért, és jelenleg iskolákban tart preventív előadást gyerekeknek arról, hogy hogyan ne rontsák el úgy, mint ő.


Ez már a múlt, legalábbis hazai tekintetben, hiszen a nyugati országokban, pláne az észak-amerikai kontinensen a mai napig jövedelmező biznisznek tűnik az autólopás. Csak egy kis kitekintés: a biztonságosnak gondolt kanadai Torontóban naponta közel harminc autót kötnek el a rafinált bűnözők, ráadásul ez a szám évről évre növekszik. Míg 2015-ben 3285 autónak kélt lába, ez 2022-ben már 9771-re ugrott, ami majdnem 50 százalékkal több, mint az azt megelőző évben.

De HOGY ALAKULT A HELYZET NÁLUNK?

Magyarországon mindössze 361 kocsit loptak el 2022-ben, ami Kanadához hasonlóan szintén emelkedést mutat, habár csak 5 százalékkal több, mint 2021-ben. A lopások egy része továbbra is szervezett galerik számlájára írható, de egyre több a sofőrök felelőtlenségét kihasználó - járó motorral hagyott autó / gyújtáskapcsolóban felejtett kulcs - alkalom szülte tolvaj is. Magyarországon továbbra is a főváros vezeti a statisztikát, ami nem véletlen, hiszen arányaiban itt van a legtöbb autó, és a legfiatalabbak is. A slágertípusok az Opel, a Suzuki, a Volkswagen és a Ford, hiszen ezeket a legkönnyebb elpasszolni, mert gyakori márkák és gyorsan ki lehet árulni őket. Érdekesség viszont, hogy a legtöbb eltulajdonított típus nem is személygépjármű, hanem egy régi ismerős, a Simson.

mi volt régen, az annyiszor emlegetett „mocskos 90-es években?”

Az évtized elején leginkább keleti gyártmányok rótták az ország útjait, bár itt-ott azért már feltűnt néhány Opel Kadett, Volkswagen Golf, vagy az igazán tehetősek körében a Mercedes és a BMW. Ehhez igazodott a feketepiac is. A legtöbb ellopott autó a Lada szinte összes típusa volt, de leginkább a „kockalámpás” 2107-est keresték/kerestük. Kagylósított ülése bármely másik Ladában jól mutatott és a motorja, váltója, számos alkatrésze kompatibilis volt a régebbi modellekével. Leginkább ezt a típust érte meg ellopni.

A 2107 meglovasítása gyakorlatilag nem tartott egy percig sem, ráadásul az akkori viszonyokhoz mérten drága kocsinak számított. Keresettek voltak az alkatrészei, ezért sosem maradt rajtunk, nem volt kockázat. Hogy mennyit kóstált egy 2107-es lopottan, vagy miért érte meg a kockáztatást, mire elhoztuk? Nagyon egyszerű. Ha valaki egyben vette meg az autót, akkor állapottól és kortól függően harminc-negyvenezer forintot kellett kipengessen. De ha volt kedvünk, időnk és biztonságos műhelyünk alkatrészeire szedni, akkor a befektetett energiával a haszon is nőtt, gyakran a négyszeresére. Megérte? A havi átlagkeresetet tekintve bőven, ha viszont elkaptak volna, akkor persze nem. Természetesen előbb-utóbb elkerülhetetlen volt a lebukás, így azt gondolom, hosszú távon semmi esetre sem volt életbiztosítás ez a „szakma”.

A Lada másik legértékesebb típusa a Samara volt

Samarával tényleg csak a tehetős, középosztálybeli családok jártak. Az ötajtós, ötsebességes verziója közel félmillió forintba került újonnan, amit kevesen engedhettek meg maguknak. Ám hiába került sokba és hiába kerestünk volna jól rajta, ha olyan macera volt az ellopása, hogy csak ritkán mentünk bele. Már az ajtó kinyitása sem volt egyszerű, de beindítani? - egy valóságos rémálom! Minimum tíz perc, de inkább több idő kellett az elkötéséhez. Persze néhányat elhoztunk, de piaca sem volt igazán, és a kockázattal sem volt arányban a kecsegtető haszon. A Lada lopások korszakának a Samara megjelenése vetett véget. 

Helyüket a nyugati gyártmányok vették át, a hétköznapi szerszámokat pedig speciális eszközök váltották fel. Például a zárhúzó, amely a dugóhúzó elvén emelte ki a zárbetétet, vagy a zártörő, amellyel egyszerűen kitörtük a zárban levő lamellákat, így a betét elfordult.

Bár virágzott az üzlet, mégsem volt minden olyan vidám

Nem elég, hogy folyamatos macska-egér játékot játszottunk a rendőrökkel, nagyon könnyen belefuthatott az ember egy másik alvilági csapat hálójába is. Ebből pedig nehézkes volt szabadulni, pláne ha olyan ember autóját kötötte el valaki, aki alvilági körökben fontos figura volt. Ráadásul, ilyenkor a hatóságoktól sem lehetett segítséget kérni, hiszen senki sem sétált be a zsarukhoz azzal a felkiáltással, hogy jó napot, én egy bűnöző vagyok, és betámadtak, mert elloptam valaki autóját, aki ismeri XY alvilági embert, ezért tőlem most milliókat követelnek.

Ilyenkor hasonló bandához sem volt jó ötlet fordulni, mert könnyen előfordulhatott, hogy megegyeznek egymással, és onnantól mindkét csapat tartotta a markát a maga jussáért. És mi történt, ha valaki nem fizetett? Volt, aki fekete zsákban végezte, vagy elkaparták az erdőben, mint egy kutyát, mások csak megúszták néhány alapos veréssel, a végén pedig jobbnak látta kifizetni, amit követeltek tőle.

Az ilyen sztorik miatt végül ráálltunk a külföldi rendszámos autókra, hiszen ezekkel kisebb volt a rizikó, hogy az alvilágban is kerestesse a tulaj az autóját.

12 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 30., 14:48 Módosítva: 2024.01.03 13:36
20
0 hozzászólás

2023 - szép volt, jó volt, de eljött az új év, egy új fejezet kezdete. 2024 pedig teljesen új modelleket, visszatérő neveket és megújult generációk jöttét is jelenti. Rengetegről tudni már, meglepetések persze még így is jöhetnek, de már tudunk annyi érkező modellről (sőt, jó párat élőben is láthattunk), hogy a szerkesztőség csaknem minden tagja ki tudott választani párat, hogy mit vár a leginkább.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 30., 06:24 Módosítva: 2024.01.02 11:12
44
1 hozzászólás
Az autók karakteréhez rengeteget adnak a fényszórók, tulajdonképpen ezeken múlik, hogy milyen lesz egy típus arca. A fényszórók az utóbbi években egyre agresszívebbek lettek, amin sokat dobnak a LED-es menetfények is, így aztán sok autó olyan, mintha rendkívül szigorúan nézne. Adódik a kérdés: te felismered a modelleket kizárólag az első lámpák alapján? Ebben a kvízben pont ez lesz a feladat. Hajrá!

Az előző kvízt itt találod, abban a hátsó lámpák alapján kellett felismerni az autókat.

Kezdjük egy német prémiummal: melyik Merci első lámpáit látod a képen?
Kezdjük egy német prémiummal: melyik Merci első lámpáit látod a képen?
A franciák a nagyon harsány dizájnban hisznek mostanság. Ez itt most melyik típus?
A franciák a nagyon harsány dizájnban hisznek mostanság. Ez itt most melyik típus?
Egy agresszív, de közben nagyon szép olasz sportautót nézel épp. Melyiket?
Egy agresszív, de közben nagyon szép olasz sportautót nézel épp. Melyiket?
Jöjjön egy könnyű is: ez egy gyakori német szedán. Melyik is?
Jöjjön egy könnyű is: ez egy gyakori német szedán. Melyik is?
Egy rettentő fenyegető külsejű, német autó lámpáit látod. Mi is ez?
Egy rettentő fenyegető külsejű, német autó lámpáit látod. Mi is ez?
Milyen autón vannak ilyen érdekesen elhelyezett, fektetett L betűk?
Milyen autón vannak ilyen érdekesen elhelyezett, fektetett L betűk?
Golfok, már sokféle készült belőlük. Ez itt melyik?
Golfok, már sokféle készült belőlük. Ez itt melyik?
Milyen autón van ilyen jellegzetes első fényszóró?
Milyen autón van ilyen jellegzetes első fényszóró?
Egy rohadt drága és pokoli gyors autó elejét nézed épp. Mi is ez?
Egy rohadt drága és pokoli gyors autó elejét nézed épp. Mi is ez?
Ez igen jól sikerült külsőbe ágyazott fényszóró. Milyen típusban találjuk?
Ez igen jól sikerült külsőbe ágyazott fényszóró. Milyen típusban találjuk?
Sajnos nem sikerült a válaszok elmentése. :(
Kérjük próbálja meg újra.
1 hozzászólás
2023. december 29., 13:21 Módosítva: 2024.01.01 17:51
54
0 hozzászólás
A szomszédnak új munkája van, Margóék kutyájának kijött valami furcsa és drágán kezelhető betegsége, Tóni meghízott, remélem ízlik a süti, és régen nem volt semmink, mégis felnőttünk ­– nagyjából ezek a sztenderd karácsonyi témák, és ez alapvetően így is van jól, de nálunk idén más volt a helyzet: jellemzően mindenki a december 28-án induló afrikai kalandomról kérdezett, én meg minden beszélgetés alkalmával egyre inkább azt az egyre bővülő felkészülési listát láttam magam előtt, aminek egyszerűen nem tudtam a végére érni.

Előző cikkünkben elmeséltem, hogyan készítettük fel a Fábián Autótól kapott Isuzu D-Maxot a Maxliner mátészalkai telephelyén, majd két pillantással később már a TF parkolója előtt pakoltam ki a sporttáskáimat a taxiból, hogy aztán a rogyásig rakott pick-upba még bepasszírozzam a hálózsákom, és az előre, gondosan becsomagolt háromheti ruhatáramat, hogy aztán Franciaországig meg se álljunk egy tankolásnyinál hosszabb időre.

Mi ez az egész?

Idén újra Afrikába látogat a 20 éve együtt versenyző Szalay-Bunkoczi páros, ám ezúttal nem versenyautóval, versenykörülmények között, hanem egyfajta túraként, a Párizs-Dakar helyett megtartott Africa Eco Race útvonalán kísérik a versenyzőket, engem pedig az a megtiszteltetés ért, hogy velük tarthatok, és magunkkal visszük Bunkoczi Somát, Laci 15 éves fiát is, hogy ő is megtapasztalja, milyen az élet egy, a mienknél jóval szegényebb kontinensen.

Egy Mitsubishi Pajeróval és egy Isuzu D-Maxszal tervezzük teljesíteni a versenyszakaszokat, de a Raid kategóriában, valódi tét nélkül, pusztán szórakozásból járjuk végig az Eco Race-t, ugyanakkor az autó minden versenybiztonsági előírásnak megfelel, fel vagyunk szerelve itinerrel, távolságmérővel, és természetesen a versenyzőkkel együtt élve, ugyanazokban a táborokban alszunk majd sátrainkban.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 27., 06:21 Módosítva: 2023.12.31 15:42
23
0 hozzászólás
Tesztautós szempontból nagyon izgalmas évünk volt, volt itt Honda Civic Type-R, Alfa Romeo Tonale, Toyota GR86, Aston Martin DBX707, Ford Bronco, BMW Z4, Land Rover Defender, Genesis G80, Nio ET7, és akkor még csak a jéghegy csúcsát kapargatjuk. Év végén pedig összegzünk: mire fogunk leginkább emlékezni 2023-ból?

Pásztor Csaba – Hyundai Ioniq 6

Talán a legmegosztóbb autót választom az év tesztautójának. Külseje abszolút nem hétköznapi, mindenkinek megakadt rajta a szeme, ilyet nem látsz minden sarkon. Sokaknak nem jött be, én mégis imádtam ezt a svábbogár-, banán formájú, wishes Porsche-seggű furcsaságot. Mer más lenni, mint a többi.

Villanyautók között ez adta nekem a legjobb vezetési élményt. Pont annyira erős, hogy bátran lehet vele előzni, és ez a dinamika kanyarodásnál sem vész el, alacsony üléspozíciója miatt pedig a sebességérzet is megvan. Futóműve jól hangolt, feszes, de a rossz útviszonyokkal is megbirkózik. Ülései kényelmesek, tele van a kabin praktikus tárolókkal, négy ember kényelmesen elfér benne és még csomagtartója is vállalható méretű. Fogyasztásával pedig ott van a legjobbak között, ha autópályázásról van szó.

De azért semmi sem tökéletes: városban az összkerekes, nagyobb akkumulátoros verzió fogyasztása már csak középszerű. Beltérben az anyagminőség egy-két helyen kifogásolható, amit 25 milliós indulóára (az AWD 77,4 kWh esetében) nem validál. Így hát népautó sosem lesz belőle, de korának egy emlékezetes darabja még (már csak a külseje miatt is) lehet.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 26., 06:32 Módosítva: 2023.12.31 07:35
4
8 hozzászólás

Hálátlan szerepet vállaltam magamra azzal, hogy feltéptem a kollégák kisebb-nagyobb sebeit: az autós malőrjeikről faggattam őket, hogy aztán egy kegyetlen karácsonyi posztba húzzam össze az év legnagyobb szívásait. De hát igazából ez passzol a magyar valósághoz, hisz az autóállomány átlagéletkora 15 év, ez alól mi sem vagyunk kivételek. Ilyen korban szinte már minden nyűgös vagy problémás lesz, csak valami kicsit kevésbé, valami pedig ahogy a művelt angol mondja: pain in the ass.

8 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 25., 06:38 Módosítva: 2024.01.11 23:15
100
6 hozzászólás
Objektíve rossz új autó (Európában) ma már nem nagyon akad, legfeljebb rossz árazás. A nálam megfordult tesztautókról is a legbántóbb dolog, amit mondani tudok, hogy túlárazottak és/vagy neutrálisak. Az alap Astra 10 millióért olyan, mint egy Q8 e-tron 47-ért; az elektromos DS3-tól egy klasszikus autóbuzi eret vág hosszában, trimmelt hónak alá targetálva, ridikülnek viszont tökéletesen adekvát. De beszéljenek helyettem a kollégák, hátha náluk alacsonyabb volt idén az ingerküszöb:

Szentkuti Ákos

Isten lássa lelkem, én egyáltalán nem akartam még egyet belerúgni szerencsétlen Mercedes EQS SUV-be, de ha ez a feladat, hát ez a feladat. A Mercedes az a gyártó, akinek a világ összes pénzéért le kellene tudni rakni egy olyan luxust, kényelmet és szolgáltatáscsomagot adó villanyautót, amire a zöldfülű kínai gyártók is csak azt tudják mondani: ennek a cégnek még nem vagyunk valódi konkurensei. Ehhez képest mi a valóság? Az EQS egy kapkodva összeszórt komponensekből álló, kifogásolható beltéri minőségű autó, amit 70 millióért akarnak eladni. A teszt megjelenése után rövid időn belül több olvasói levelet kaptunk csalódott vásárlóktól, és a nemzetközi kép sem fest jobban, többen hiányolják a hőszivattyút és a 22 kW-os AC töltést a korai modellekből, a nyikorgó műszerfal és beltéri elemek mindenkinek feltűnnek, az OLED kijelzők pedig ugyan gyönyörűek, a mögöttük dolgozó hardver lehetne sokkal bikább, mert ha lassú és néha akadozik, akkor az élmény sem olyan, amit a HyperScreen ígért nekünk.

Nem sokkal később volt szerencsém egy kevesek által ismert, fúj kínai Nio ET7-hez, és bármilyen hülyén hangzik is: bármikor Mercibbnek merném hívni az EQS-nél. Így múlik el a világ dicsősége? Talán nem: amíg a Mercedes olyan csodálatos autókkal is jön, mint a CLE, vagy az új E-osztály, addig nincs minden veszve. Csak ezt a villany-szériát kellene rendbehozni, de nagyon.

6 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 24., 14:58 Módosítva: 2023.12.29 13:25
460
0 hozzászólás

A 2010-es évek eleje óta (a Belsőség csúcsa óta!) felgyorsult minden.  A  figyelem a sávszélességgel együtt aprózódott el, energia legfeljebb egy-két böffentésre jut, aztán pörög is tovább a Magasságos Feed.  170 ezer Facebook-követő jár ventillálni a cikkek alá,  de dühből, lassan, gombafelhő módjára kifejlődő emailre csak a velejéig felháborodott olvasó vetemedik már. Röviden: kevés az igazi gyűlöletlevél.

De azért akad még! Úgyhogy ha a Totalcar - axióma - nem is olyan már, mint régen, szép hagyományait alázattal igyekszünk ápolni, és ha néha botolva is, de haladunk tovább 2024 felé, lábunkon két számmal nagyobb Sparco versenycipő, vállunkon, hátunkon, arcunkon vastag fekália. Íme a csimbókok, az év legjobb gyűlöletlevelei:

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 23., 14:43 Módosítva: 2023.12.27 12:37
5
0 hozzászólás

Picit rendhagyóra sikeredett az idei év utolsó TC tréningje. Az időjárás picit megszívatott minket, így a tréning két napon volt megtartva. Az első etap december 9-én volt, ahol rengetegen fejleszthették tovább vezetési képességüket. December 17-én pedig a SUV-kat engedtük terepre, sárba és egy-két helyen jégre, valamint gyantára, rántópadra.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 22., 06:04 Módosítva: 2023.12.25 13:40
36
4 hozzászólás
Minden évben komikus mennyiségű fotót készítünk, és sokszor nem is marad igazán időnk rá, hogy élvezzük a fotózást, mint kreatív folyamatot. A pörgés nagy, az idő szorít, legtöbbször rutinból lőjük a képeket: fókuszál az objektív, füstöl az expógomb, fejben pipáljuk a kötelező pontokat. A hatalmas daráló közepette azért mindenkinek beakad pár olyan kép, ami valamilyen oknál fogva kedves neki. Összeszedtük hát, hogy kinek mi volt idén a kedvenc fotója.

Balogh Bence

Szeretem előre megtervezni a tesztautók fotózását, és néha még sikerül is megközelíteni az előre elképzelt célt, mégis egy spontán képemet választottam. Az idén még a szokásosnál is esősebb Balatonfüred Concours d'Elegance reggelén tudtam ezt a kacsát belekomponálni a garázsból kiguruló veteránok közé, így nemcsak a Tagore sétány, hanem a Balaton élővilága is képviseltette magát a nyitóképen. Már csak akkor lett volna nagyobb szerencsém, ha a fekete Citroën nem egy Traction Avant, hanem egy 2CV, vagyis egy Kacsa lett volna...

Tavalyi válogatásunk amúgy itt:

4 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még

Rovatok