Totalcar Vakbarát Hírportál

2024. június 9., 06:22 Módosítva: 2024.06.12 06:23
6 hozzászólás

Közel 2 éve nem írtam arról a ronda, szürke Audiról, ami nekem a tökéletes autó – ritkán, de akkor annál nagyobb alázattal szolgált tesztautók, napi rollerezés és az MX-5-ös kalandozás mellett, az akkor megírt méregfogait véglegesen kihúztuk, olajcserékről, apróbb hibák orvoslásáról és egy dahscam-beépítésről pedig aligha lett volna mit írni. Talán senki nem hitte, de nekem ez a jól felszerelt, sokat futott német(h) prémium úgy oldotta meg életem autózási problémáját, hogy közben szinte el is feledkeztem a létezéséről: mint egy garanciális hűtőszekrény, úgy működött.

6 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2024. június 8., 13:32 Módosítva: 2024.06.11 11:47
0 hozzászólás
A nulla-százas gyorsulás egy furcsa mérőszám: sokat mond egy autó gyorsaságáról, mégis nagyon ritkán próbálgatjuk élőben. Mivel egy szemléletes, könnyen érthető mérőszámról van szó, a gyártók megállás nélkül egymásra licitálnak, farigcsálják a tizedeket, a számok egyre hihetetlenebbek. Ebben a kvízben is a gyorsulás van a fókuszban, a formátum pedig párbaj lesz: azt kell megtippelned, hogy két autó közül melyik gyorsul jobban. Hajrá!

0-100 km/h vagy 0-60 mph?

Sok esetben a gyártók nem a kilométer/órát, hanem a mérföld/órát használják, itt azonban lehetnek félreértések. Ahol ugyanis a mérföld az alap, ott a legtöbb esetben 60 mérföld/óráig mérnek, ami azonban kevesebb, mint 100 kilométer/óra, hiszen az egészre kerekítve 62 mérföld/óra lenne. Ez az elhanyagolhatónak tűnő adat értékes tizedeket jelenthet, ezért minden esetben jelzem, amikor csak 60 mérföld/óráig mért adat elérhető, és az ahhoz tartozó gyorsulás alapján kell összevetni két modellt.

Ha nem volt elég egy kvíz, ami a gyorsulásról szól, akkor az a jó hírem van, hogy itt egy másik is.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. június 7., 17:26 Módosítva: 2024.06.10 13:03
0 hozzászólás
A videózásban többek között azt szeretem, hogy rengeteg ügyes iparossal találkozom, akik magas színvonalon végzik a munkájukat, érdekes történetekbe, életekbe csöppenek.
Szólj hozzá!
2024. június 1., 10:49 Módosítva: 2024.06.07 12:52
2 hozzászólás
Januárban megjártuk a Wranglerrel Marokkót, Mauritániát, Szenegált, Guineát, Sierra Leone-t, és most először napi vlogot gyártottunk a Bamako Rallyról, ti pedig velünk együtt élhettétek át az utazásunk minden kalandos pillanatát. Végül annyi pozitív visszajelzést kaptunk, hogy úgy döntöttünk folytatjuk, de most öreg autókkal vágunk neki az ismertlennek, mert így még nagyobb a kihívás.


A terv az volt, hogy veszünk egy ikonikus járgányt, aztán jöhet a Bamako 2026. Be is neveztünk, ott vagyunk a listán, a kocsi is meglett, de elkapott a gépszíj és a halottas mellé egy második autó is érkezett az öreg Peugeot 505 mentő képében. A csapatunk végül összeállt, mellettem Varró István Vario foglal majd helyet, Porschés Levi pedig a Ursulát, vagyis a nyugdíjas mentőt hozza.

Ahol a mentő már nem segíthet, a halottas nem törik meg.

Eddig volt, hogy 2025 januárban teszteljük a technikát egy Eger-Isztambul történelmi visszavágóval, ugyanis lett volna mit. A tervek között az állt, hogy mindkét autót megemeljük, óriási kerekeket kapnak, fék és futómű tuningot, kilakatolt karosszériát, na meg kötelező kiegészítőket. Ez végül így is lesz, csak a törökországi túra kimarad, hiszen csütörtök reggel minden megváltozott.

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2024. május 29., 17:46 Módosítva: 2024.05.31 12:48
0 hozzászólás

A Trabant-expedíció immár 11. éve szervezett természetvédelmi rendezvénye újabb sikeres fejezetet írt, amelyen a résztvevők nemcsak környezetvédelmi feladatokban, hanem izgalmas autós túrákban és csapatépítő programokban is részt vehettek. Az esemény célja nemcsak a szemetelés elleni küzdelem, hanem a közösség összekovácsolása és a természetvédelem fontosságának hangsúlyozása volt.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. május 25., 16:03 Módosítva: 2024.05.29 06:11
0 hozzászólás

TRABANT = ÉLŐ SZÖVET A FÉM VÁZON.

Hiszen a hulladékszövetek és ipari gyapjú felhasználásával előállított duroplaszt, mint karosszériaburkolat funkcionál fém vázon a Trabanton.

Na, de hogy lesz ebből sivatagjáró Terminátor?

Erről tartottunk a legutóbbi Totalcar Parkoló Parádén fergeteges bemutatót.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. május 24., 16:54 Módosítva: 2024.06.03 11:07
0 hozzászólás

Régebben kerestem, készültem rá, de nem volt szerencsém, aztán alábbhagyott a keresés. Most az élet tálcán nyújtotta felém, nekem csak annyi volt a dolgom, hogy ne ugorjak el előle.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. május 20., 16:12 Módosítva: 2024.05.26 10:18
0 hozzászólás
Szárnyáról gyöngytyúkot, F40-et, Imprezát vagy épp Daytonát a nagyanyám szomszédja is felismer, még úgy is, ha közben rántást csinál a spenótfőzelékhez. Bizonyítsd, hogy jobb vagy spoilerből, mint a Jucus.

A kvíz becsületkasszás: először a kitakart képet mutatjuk, a megoldások a cikk második felében lesznek, mindenki magának számolja, mennyit talál el. Aki mindet, vendégem a szerkesztőségben egy kávéra. A képalákban pár szónyi segítség és/vagy érdekesség is van.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. május 19., 12:49 Módosítva: 2024.05.23 06:23
0 hozzászólás
Már több olyan kvízt is készítettünk, amikben a teljesítmény volt a középpontban. Most itt egy újabb, de ezúttal kicsit másképp: most azt kell majd kitalálod, hogy hány lóerős volt egy adott modell legerősebb változata. Ha fejből tolod a számokat, ez nem fog gondot okozni, ugye? Hajrá!

Hogy ne kelljen minden egyes kérdésnél külön leírni: a kérdés a legtöbb esetben gyári, tuningmentes, utcai autókra vonatkozik. Ahol nem ez a helyzet, ott jelezem.

Korábbi, hasonló kvízek itt:

Melyik autó az erősebb? Vol. 1

Melyik autó az erősebb? Vol. 2

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. május 5., 08:24 Módosítva: 2024.05.08 06:33
0 hozzászólás

A dörgicsei múzeumot már sokan ismerik, most szeretném megmutatni az orosházi múzeumot. Kisebb a hely, de itt is van érdekesség, és Zilahi Zoltán tárlatvezetése sokat hozzátesz az élményhez.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. május 4., 17:21 Módosítva: 2024.05.08 06:33
0 hozzászólás
A neve Vadász Zsolt, de a barátainak csak Csonty. Botcsinálta író, harminc esztendeje elvetemült világutazó, tíz éve autós, vagyis Trabantos világjáró. Túl van három Budapest-Bamako Rally-n, számtalan európai, kaukázusi, ázsiai vagy északi-sarkköri kalandon, de most újra Afrikában vereti csapatával. Három hónapot töltenek a Maghreb vidéken, mostantól pedig megosztják veletek kalandjaikat. Fogadjátok szeretettel a sokadikat, Csonty minden szava kincs! - Marci

"Utak mindig, mindenhol vannak, csak nem mindig látszanak." - George Hannmer

Mint azt folytatásos kisregényemben megírtam, levonultunk az Atlanti partra. A Trabant most a következő megpróbáltatásokhoz erőt gyűjt, én meg támogatókat, hogy teljen új alkatrészek beszerzésére.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. április 27., 16:20 Módosítva: 2024.05.01 06:50
0 hozzászólás
Mindenki tudja, hogy a végsebesség egy autó létező legfontosabb jellemzője, ami már az autózás kezdete óta foglalkoztatja az embereket. Bár ritkán tolnak egy autót végsebességig, a júzerek számára mégis fontos információ ez, hiszen a gyorsabb mindig jobb. Ebben a kvízben ehhez kapcsolódik a feladat: tippeld meg, hogy két autó közül melyik a gyorsabb! Hajrá!

Korábban már volt egy ilyen kvízünk, azt itt találod.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. április 27., 08:52 Módosítva: 2024.04.29 19:25
0 hozzászólás
“Ez kurva sokba lesz!” - konstatálta Vario a csapattársam közömbös hangon, amikor porschés Levi, az autóépítők épp megkoronázás alatt álló királya belevágott flexével a Bamakóra szánt 123-as Merci, művésznevén Tigris torzójába.


A Tete-Katlan terméskövezetén szinkópákat kopogó lökhárítóink pillanatok alatt szertefoszlattak minden hiú álmot, gyerekes reményt, naív gondolatot. Emelni kell akármennyit, bármennyit, mindet, a terepszöget pedig nem elég növelni, először meg is kell teremteni azt, mert most nincs se elől, se hátul, Afrika pedig nem viccel. És tapadás sincs, az öreg téligumik csorba fogai hurrikánként perdültek világgá a megzömült homokbánya pódiumán.
 

De ne rohanjunk ennyire előre.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. április 26., 06:05 Módosítva: 2024.05.10 14:48
5 hozzászólás

A szavazás lezárult, köszönjük a részvételt!

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésbiztonsági Tagozata idén is meghirdette az Év Körforgalma pályázatot. Erre a hírre indult egy szerkesztőségi üzenetváltás, majd öt perc leforgása alatt meghirdettük az Év legrosszabb körforgalmát és kértünk tőletek ajánlásokat. Ezeket alaposan átválogattuk és itt vannak a döntősök.

5 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2024. április 22., 16:24 Módosítva: 2024.04.27 14:59
0 hozzászólás

Hadaink elérték teljesítőképességük határát, hegymászóink erejük végső megfeszítésével, járműveink egy jelentős gázfröccsel... ez csak blablabla.

Vagyis egy szó se igaz belőle. Egyszerűen csak elfogytunk.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. április 21., 18:01 Módosítva: 2024.05.28 06:16
0 hozzászólás

A közel negyven éves Mercedest egy temetőből mentettük ki, most pedig apokaliptikus rali autót építünk belőle, hogy bírja majd Athént, Isztambult, a végén pedig Afrikát. A neve Tigris, a teszt célja pedig az volt, hogy ami tönkremehet, az még itthon adja meg magát, ne 8000 kilométerre a homokozóban. Találkozunk a Parkoló Parádén

Kövesd a folyamatot Facebookon

(Azóta társa is lett, egy Peugeot 505 mentő, de erről majd később).

Szólj hozzá!
2024. április 18., 18:58 Módosítva: 2024.04.22 16:31
0 hozzászólás
Elégetlen szénhidrogénektől bágyadt, diszrupciómentes múltba révedezni jó. 20 évnyi archívumból válogatunk, mert sokszor szórakoztató történelmi perspektívából újraolvasni/újraértelmezni cikkeket. Kísérleti jelleggel összerakunk néhány ilyen gyűjtőposztot random válogatott anyagokból némi kommentárral, aztán meglátjuk, mi lesz belőle.
Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. április 16., 16:17 Módosítva: 2024.04.19 06:26
3 hozzászólás

A nosztalgiavonaton univerzálisan nincsen fék, autók kapcsán meg aztán pláne jól esik az elégetlen szénhidrogénektől bágyadt, diszrupciómentes múltba révedezni. Akkora archívumunk ugyan nincs, mint az Autó-Motornak, ami 1948-tól 2020-ig kis híján 100 ezer oldalon írt és ír az autós erről-arról, de szűk negyed százada azért a Totalcar is elműködget.

3 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2024. április 14., 16:36 Módosítva: 2024.04.18 06:28
105
0 hozzászólás
Ő Vadász Zsolt, de a barátainak csak Csonty. Botcsinálta író, harminc esztendeje elvetemült világutazó, tíz éve autós, vagyis Trabantos világjáró. Túl van három Budapest-Bamako Rally-n, számtalan európai, kaukázusi, ázsiai vagy északi-sarkköri kalandon, de most újra Afrikában vereti csapatával. Három hónapot töltenek a Maghreb vidéken, néhány korábbi cikkben már megosztotta kalandjait, most pedig fogadjátok szeretettel a következőt! - Marci

Ez nem vicc.

Hozod a márkás gúnyádat, ami pár hét alatt leszakadt, kilyukadt, kimoshatatlan foltokkal teli és naptól kifakult lesz. A helyiek viszont a hétköznapi, európaihoz hasonló öltözetük felett még egy bokáig érő, kapucnis lebernyeget, úgynevezett djellabát hordanak. 

Hozod a legdrágább kempingfelszerelést, és két hónap múlva a kempingszékedet egy szakadás miatt állatbőrrel takarod le, az állandóan elkoszolódó benzinfőző tervezője meg oda tegye a svédacél orrát, ahová most gondolom. A gázfőzőről már szót se ejtek, hiszen egyedi fejlesztésű, faszenes "hobbitkályhán" főzőcskézek pont úgy, mint a helyiek. És pont úgy teát, mint a helyiek.

Szóval az amortizáció jelentős.

A járművön éppúgy, mint rajtunk.

Nincs kormányösszekötő gömbfej lógás nélkül, viszont vannak terepgumijaink minta nélkül. A lengéscsillapítókban hajdan belül lakott az olaj, most kívülről fogja a homokot. A féltengely szimering otthon még a váltóban funkcionált, mostanában legfeljebb 3P Garage utastársam, Szilárd következő fülcimpa tágítója lehetne. De a sor olyan végtelen, hogy nem is folytatom, majd ha a sztoriban odáig jutok, úgyis kivesézem.

Én világéletemben műszaki érdeklődésű ember voltam. Értem ezt úgy, hogy másoknak nem, meg úgy általában se dolgoztam sokat. Mégis, ha választani kell a fáradt olajba hullott csavarkeresgélés és a szőlőkapálás között, nos utóbbiból még szűz vagyok. De szerelni sem szeretek, ha nem muszáj, inkább vigyázok a járműveimre. 

Emlékszem, hajdan bicikliztem.

Hogy hova? Természetesen Afrikába. Egyszer megálltam néhány napra Rómában egy többnyire magyarokból álló társaságnál, ahol valaki rögvest kölcsönkérte volna a bringát. Szabadkoztam. Ha már 1300 kilométert letekertem, én bizony ezzel szeretnék lejutni Tunéziába a Szahara nevű homokozóba is. Csak azért nem lett sértődés a dologból, mert egy magyarul valamelyest beszélő szlovák srác - nevezzük Ivánnak - mellém állt. "Igazad van Csontykám, amíg volt, én is úgy voltam, hogy a motorom és az asszonyt nem adom kölcsön. Az asszonyt talán". Mindezt persze félrészegen és talán mindenfajta szerrel módosított tudattal. Na, de ez se most volt.

A most, az most van mert a vadkempingezés vége az lett, hogy lejtőn le tök jól lement a Trabant, de a völgyből kiemelkedéskor már a slickre kopott gumijaim csak tekerték a port befelé, ezerrel. Ha esett volna az eső, még most is ott csörlőznék. A porozásnak egyébként meglett az a hátrányos következménye is, hogy végleg elmúlt a Trabi alapjárata. Az érzés nem hasonlítható egy hurutos betegség elmúlásához, hiszen óriási szívás, minden kuplung kinyomást követően önindítózhatunk, amíg végül az is elmúlik. Ezt nem várom meg.

Nyek-nyek-nyek. 

Alapesetben félreállok, kinyitom a motorháztetőt, konstatálom, hogy napsütés van, árnyék nincs. Már az első percben, mint a friss húsra szálló zöld legyek, feltűnik öt önkéntes segítő. Kinézetre olyanok, mint Párizsban a bangladeshi esernyőárusok. Amíg süt a nap, addig egy sincs, de mihelyst elkezd esni, minden második ember bangladeshi esernyőárussá transzformálódik. Ez Afrikában sincs másképp. Ha a csillagok együttállása külföldi turistát és egy kinyitott motorháztetőt mutat, akkor hirtelen mindenki autószerelővé válik.

Ha nem hiszed, akkor gyere és próbáld ki.

Szóval a karburátor szart be, legalábbis ezt gyanítottam. Az egyik kezemen a telefon, a vonalban Vecsés, vagyis Krisztián. A másik kezemmel a nézelődők távoltartását intéztem, a harmadikkal pedig már ötödjére próbáltam kiküszöbölni az afrikai retek okozta csorbát. 

Halló, Vecsés!? Igen, hallom...most hallom...most nem...karburátor...! küldök fényképet... a könyv szerint ezt így kéne... Megjött megerősítés, hogy amit tudok az tényleg úgy van. Ami meg nem úgy van, az a kókányolás. Ebben az a legrosszabb, hogy mindenek előtt ki kell találnom, mi lehetett a kókányoló gondolatmenete, vagyis, hogy mire gondolhatott a költő!?

Lépjünk tovább, egy egészen nagyot, hiszen kellenek új papucsok is a Trabira, amihez nem sokat, alig 500 kilométert kell autóznunk, de a karburátor próbálgatásával ebből már eltelt 222. Vagy azt hitted, egyhelyben próbálkoztam megszerelni ötször? Frászt! Az első után kitörtem a városból, elhintalovaztam egy darabig, megálltam egy kúton, újra szétszedtem és összeraktam, de nem lett jó. Tovább mentem, találtam egy pálmaligetet, szétszedtem, összeraktam, továbbmentem, nem lett jó. 

Mindeközben, mint a Papírkutyákban a Dácsiás arc, folyamatosan kerestem a megfelelő kombót. Közben azért, ha boltot láttam, vettem valami apróságot. Először benzinszűrőt, aztán teflonszalagot, végül pedig szaniter boltban kenderkócot. Et voilà, meglett a megfelelő kombináció, a karbi újra működés jeleit mutatta.

Két hónap alatt 20.100 km!

Ha visszaosztom, minden napra jut legalább egy műszaki hiba, viszont egyetlen nap se volt amikor az autó ne futott volna pár száz kilométert. Pedig a félig kiszakadt, felspaniferezett futóművel ez igazi kihívás volt.

Na, de miközben ezeket a sorokat írom, megérkeztünk a sivatagból a civilizáció peremére, az első igazi autószervizzel rendelkező városba, Zagorába, és a híres  Iriki Garázsba. Itt veszünk új gumikat és bevárjuk az érkező Macon 4x4 Challenge Morocco 2024 mezőnyét. Illetve azok kényszerleszálló, vagy szervizelni vágyó autóit.

Anno, az idei Bamakón Balló Marciék is itt szervizelték a Jeep-et, ahogy a videón is látszik: 

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. április 12., 17:23 Módosítva: 2024.04.16 06:23
723
0 hozzászólás
Vannak autók, amik nyomorúságosak voltak a maguk idején is, de nem volt más, hát ezzel jártunk. Mára ezek eltűntek az életünkből, érdekes volt újra visszaülni, és a 2024-es fejünkkel vezetni őket.
Szólj hozzá!
2024. április 6., 14:46 Módosítva: 2024.04.09 16:11
87
0 hozzászólás
A gondosan megőrzött, légies sziluettjét egy újszülött is felismeri, a hathengeres bokszer ércesen hörgő hangjától évtizedek óta válnak rezgő kocsonyává a lábak, és még az is tudja, hogy felháborítóan katartikus élmény vezetni, aki még sosem ült benne. Te is pontosan tudod, hogy miről beszélek: a Porsche 911-ről, aminél nem létezik meghatározóbb sportautó ezen a bolygón. Minden generációja hajszálpontosan kiszámolt, németesen precíz evolúciós lépés. Nem véletlen hát, hogy a 911 mindig mérce volt, és mindig az is marad. Már meséltem a korai évekről, most pedig a modern korszakról fogok: a Porsche 911 utolsó három generációja, vagyis a 997, a 991 és a 992 következik.

Ha felzárkóznál:

A sorozat első részét itt találod.

A második részért pedig kattints ide.

20 éve rajzolták, semmit nem öregedett

Legutóbb az egyesek szerint merész, mások szerint suta 996-osnál tettem pontot a cikk végére, ami azt jelenti, hogy most a 997-es jön. Úgy tűnik, hogy a Porschénél is vették az adást, hogy a 996-ossal némileg túllőttek a célon: a radikálisan megújított forma megosztó lett, aminek a fő okai a fura, nem ovális fényszórók voltak. Én speciel nagyon szeretem a 996-ost, mert szimpatikusan merész és letisztult, de megértem azokat is, akiknek a furcsasága miatt kevésbé jön be.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. április 5., 16:58 Módosítva: 2024.05.15 12:10
73
0 hozzászólás

Az autónak az utasterében töltjük az időt, nem mindegy milyen állapotban van. Sokan dédelgetjük a kis vackainkat otthon, amik korukból adódóan, akkor sem voltak már hibátlanok, amikor hozzánk kerültek, de megszoktuk, hogy ilyen, és nem tűnik fel mennyi hibája van, csak, ha rámutatnak.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. április 5., 06:14 Módosítva: 2024.04.07 10:36
19
0 hozzászólás
A neve Vadász Zsolt, de a barátainak csak Csonty. Botcsinálta író, harminc esztendeje elvetemült világutazó, tíz éve autós, vagyis Trabantos világjáró. Túl van három Budapest-Bamako Rally-n, számtalan európai, kaukázusi, ázsiai vagy északi-sarkköri kalandon, de most újra Afrikában vereti csapatával. Három hónapot töltenek a Maghreb vidéken, mostantól pedig megosztják veletek kalandjaikat. Fogadjátok szeretettel a harmadikat, Csonty minden szava kincs! - Marci

Azért megjegyzem, a K. Tündés naptárak pótlására letöltöttünk néhány Sophie Marceau bikinis képet 1989-ből, merthogy a Maghreb országaiban nem sok csinos lányt fogsz megbámulni.

Ez egy más világ. A burkák világa, tetőtől-talpig ruhák, villogó tekintetekkel.

A többhónapos túránk során most hatodik alkalommal harapunk bele a Szaharába. Az első katasztrofálisan szeles volt. Utastársam a Szahara-occidentalban valahol Tan-tan és Tarfaya között a negyedik áttraverzált dűne után visszafordult, mondván hogy nincs már olyan testnyílása, ami ne lenne tele homokkal.

A következő négy vizitálási alkalom a tipikus turistás helyeken zajlott: Merzouga, Erg Chiagga, Lac Iriki.

Az idő túlnyomórészt langyos, 32-34-36 fok volt, a Trabiban az üveg mögött ez már kitekerte a hőtáguló spirált fix 70-re, ami örök emlékként ott is maradt.

Ja és a legyek. 
Igen, az egy fontos momentum. Emlékeztek a Hofi-féle viccre?

"Atyám, csomó van az övén.
Nem az övén, az Övén."

Na, itt légy van a szemed sarkában, az orrodban, de a füledben is.  A tieden is, meg az övén is. Mindenhol. Ha megállsz a tűző napon, az már fáj, ha beállsz valami fa, vagy tamaris alá, ott meg hadrendbe állnak ellened a legyek.

Kicsik, aprók, szemtelenek.
De, elábrándoztam.

A sivatagot nagy dűnékben, sok-sok homokkal, tevékkel, csillagfényes éggel, hőséggel képzelgi be az átlagpolgár. Nos, a Szahara nevű homokozóban csak 30 százalék a homok. Kicsit tudálékosan fogalmazva a sivatag elnevezés nem elsősorban geológiai, hanem meteorológiai fogalom, és csak bizonyos évi csapadékmennyiség alatt nevezhetjük a térségeket sivatagos területnek.

Ennek legnagyobb százalékos aránya a hammada, azaz a kősivatag. Itt még a kövek méretétől függően is specializálhatunk, azaz az apróköves, emberfejnél kisebb sziklás sivatagi területek neve a szerir.

De ott vannak még a kiszáradt tavak vastagon visszamaradt sóréteggel, azok a schott-ok, és tényleg csak a maradék 30 százalék az, amit a homoktengere miatt erg-nek nevezünk.

Tudtok mindent. Folytassuk akkor a kalandjainkkal, amik így már közérthetően elsősorban a hammadában zajlanak.

Miért is?

Mert a Trabant-expedíció nem a tömegturizmusról szól. Merzouga dűnéi mesés képeslaptémák ugyan, de nem tudod kivágni róluk a turisták tömegét, vagy elmédből a quadok bőgetését, terepjárók tobzódását és a mindenhol jelenlévő elfogóemberek tolakodó, gyere be, nézd meg, gyere be, edd meg, gyere be, vedd meg effektusát.

Természetesen egy zarándoklat gyanánt végigjártuk mindezeket is. Letudtuk, jó volt, veni, vidi... , szóval jöttünk, láttunk és nem jövünk vissza.

Nekünk jobban bejön a csend és a kaland bizonytalansága. Nem tudni, hol fogunk éjszakázni, nem tudni, hol fogunk kilyukadni, nem tudni, ha nem tudunk végigmenni, ki fog bennünket megmenteni. Megteszünk mindent, ami eszetlen és megteszünk mindent, hogy jól menjen, hogy sikerüljön. 

Soha nem állok meg pénzt, bonbont követelő gyerekeknek, de minden esetben megállok a sivatagban egyedül gyalogló, piszkos, lerongyolódott, nem ritkán bomlott elméjű embereknek, hogy vizet/kenyeret adjak nekik.

De a motorját toló helyi mellett se mentünk még el úgy, hogy meg ne kérdezzük: benzin?

És ezt abból az önző, aljas indokból tesszük, hogy ha majd a jövőben valami zergéknek való úton tologatom a lomot, akkor csak pottyan majd az égből valaki, aki nekem segít tolni. (Mindezt nem a Trabant-expedíció favorizálására írtam, hanem mintának, ha ide keveredsz, így viselkedj.)

De, ha már itt vagyok a dűnék között valami kis vakbél faluban, hát meséljünk is.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2024. március 31., 12:37 Módosítva: 2024.04.09 06:31
65
1 hozzászólás
Ha egy autó adataira kíváncsi valaki, előbb vagy utóbb garantáltan elő fog kerülni a teljesítménye is. Fontos mérőszám ez, hiszen a lóerők alapján nagyjából behatárolható, hogy mennyire lesz haladós egy autó. Persze a menés temérdek másik adattól is függ – tömeg, nyomaték, hajtás, satöbbi –, de ezek közül a lóerő a legkönnyebben érthető adat. Most tehát a teljesítményről lesz szó, a feladat pedig rém egyszerű: tippeld meg, hogy két autó közül melyikben több a lóerő. Hajrá!

Már korábban is készítettem egy nagyon hasonló kvízt, amit itt találsz.

Sőt, ha a nyomaték érdekel, akkor is tudok ajánlani egy kvízt.

1 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
2024. március 30., 12:58 Módosítva: 2024.04.03 11:47
283
0 hozzászólás
A technikai adatok között még mindig a lóerő, a köbcenti és a hengerszám a király, ha hasonlítgatásról van szó, pedig a forgatónyomaték legalább olyan fontos adat, mint az előbbiek. Éppen ezért itt az ideje, hogy egy kvízt is szenteljünk ennek a rendkívül fontos mértékegységnek. A feladat pofonegyszerű lesz: találd ki, hogy egy autónak – illetve pár nagyobb izének – pontosan mekkora a forgatónyomatéka.

A kitöltés nyomatékosan ajánlott!

Cikkek a Totalcar archívumából, ha érdekel a forgatónyomaték:

A teljesítményt a legtöbben könnyebben megértik, mint a forgatónyomatékot, hiszen nagyjából lineáris adatról van szó. Nagyon durván leegyszerűsítve arról van szó, hogy két minden egyéb szempontból megegyező autó közül az megy majd jobban, amiben több a lóerő. A nyomaték már nem ennyire egyszerű, hiszen a menést nem befolyásolja ennyire direkt módon, ezért is nehezebb értelmezni a newtonmétert, mint a lóerőt.

Ha mélyebben érdekel a téma, szeretnéd jobban megérteni a dolgot, akkor az a jó hírem van, hogy akadnak remek cikkeink a témában.

Ezek közül most elsősorban Gajdán Miki remek írását ajánlom:

De ne feledkezzünk el Göbi kiváló anyagáról sem:

Nyegli anyagát szintén kár lenne kihagyni:

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még

Rovatok