Nyolcévesen apja Triumph 2000-esét vitte el pár körre a házuk melletti mezőn, aztán néhány évvel később már a legjobb 17 év alatti pilótának választották. Richard Burns, a brit raliversenyző tapasztalt pilóta volt, amikor a ‘90-es évek elején a Subaru ralicsapatához került. 1996-tól két éven át Mitsubishi Lancerrel indult a WRC-ben, 1999-ben azonban visszatért a Subaruhoz. Ennek örömére épp úgy limitált szériás modellel ünnepelték meg, mint Tommi Mäkinent a Mitsubishinél.
Több szempontból is történelmi videót adott ki a NASA a Perseverance marsjáró múlt csütörtöki landolásáról. Már önmagában a tény történelmi, hogy mozgókép rögzült egy marsi landoláson, de készült mindez egy folyamatában is teljesen újfajta, sikeres landolás közben. Az amerikai űrügynökség hétfőn a hétperces landolás utolsó három és fél percének képeit tette közzé pazar minőségben.
Kényelmetlen beszállni, nem lehet kilátni belőle egyik irányba se, az ablakán nem fér be egy nyomorultabb sajtburger és a motor időnként mindent megfőz maga körül. Ennek ellenére a Lamborghini Countach csodálatos autó és bármikor szívesen tolatnék vele a küszöbén ülve, hogy aztán órákig nézegessem. Marcello Gandini megrajzolta ezt a végtelenül egyszerű ék alakú autót és te minden alkalommal széles vigyorral nézegetted a Turbo rágó kopottas képén. Ferruccio Lamborghinit viszont nem volt olyan könnyű rábeszélni.
Városi használat során számomra elegendő volt a motorteljesítménye, a beépített lágyhibriddel, ha kell szedi a lábát, ha viszont nem sietsz, fogyasztásban szépen meg tudja hálálni. Autópályán nyugodtan számolhatsz azzal, hogy 120 felett már dolgozni fog, legalábbis az 1.2-es szívómotor 5. sebességben már bőven 3000 felett pörög, és hát szomjas is lesz... Már ha annak lehet nevezni pályán az 5.7-5-2-es fogyasztást 130nál.
Mi? Ja, hogy hibrid? Ja hát azt felejtsd el. Annyit takar a lágy hibrid, hogy amikor gyorsítasz, belehajt a motorba, és evégett "kevesebb" üzemanyagot fogyaszt. Hidd el, nem fog. Csupán annyit érzel helyette, hogy... hogy mondjam, laikusként... ha van az akksiban töltés (erre még kitérek) akkor jobban húz gyorsításnál...
Egész eddigi életemben ahhoz szoktam hozzá, hogy fülelek vezetés közben a gép zajaira. Figyelek, és ha valami gyanús hang üti meg a fülem, rögvest bajt szimatolva kezdem kutatni, mi mehetett tönkre. Ez még a modern, de hozzám tizenéves használtként kerülő kocsikon is működik, viszont mikor életemben először vadonatúj autóm lett, az volt talán a legkiemelkedőbb élmény vele kapcsolatban, hogy végre nem kell figyelnem. Hiszen nem fog meghibásodni, ha meg mégis, hát garanciális. Na, ha van ennek a számegyenesnek ellenpontja, azt a karácsony előtti péntek délután éltem meg, amikor először indítottam be az ismét közlekedésre alkalmasnak nyilvánított Minit.
Az ipar, a gyártástechnológia mindig az egyszerűsítésre törekszik, de ennek ellentmondani látszik az egyre gyakoribb osztott lámpadizájn: egy külön csíkba költöztetik a nappali menetfényt, és egy alacsonyabban elhelyezett egységbe a fényszóró maradékát. Bár a megoldásra példaként a Citroën ugorhat be elsőre, a terjesztéséből minden náció és márka kiveszi a részét: a Hyundainál egészen avantgard lámpákat rajzolnak manapság, a Nissannál a Juke jeleskedett, de a Mitsubishi is kezd ebbe az irányba mozdulni, lásd az új Outlandert.
A minap írtunk a fejlesztésének végén járó Rivian pickup könnyed terepezéséről, a közvetlen konkurens Lordstown Motors viszont még távol van ettől a fázistól: hóban, jégen rodeóznak az Endurance nevű pickup karosszéria nélküli platformjával. A cég CEO-ja, Steve Burns rögtön a videó elején elsorolja a tervezés-gyártás szakaszait (prototípus, alfa, béta, előgyártott, gyártásra kész), és kiemeli, hogy ők épp az alfa változatnál járnak, ahol a tartósságot tesztelik. A videó is ilyen gyilkos szellemiségben készült.
Egy korábbi epizódban mutattuk már Borsa kollégám felrobbant Skyline motorját, amitől nem volt túl boldog akkor. Utána megjött az autó Japánból importált új motorja, ami egy legendás Toyota 1JZ, soros hathengeres turbó motor. Ebben a részben nemhogy bekerült a helyére, de meg is szólalt, nem is akárhogy!
A Passat-történetet ott fejeztem be, hogy végre működött a sok évig használt 1,8T helyére vásárolt egyhatos szívó, amellyel több gond volt eddig, mint a bonyolultabb turbóval. Végül is sikerült egy éven belül kinyírni, igaz nem pont úgy, ahogy számítottam rá, és a megoldás sem a tervezett lett. Pár ismerősöm már jelezte, hogy nagyon beakadt nálam ez a Volkswagen Passat B5.5 téma, megakadt a tű a lemezen, hogy mindig újrajátszom. Hajthat az észszerűség, a kíváncsiság, vagy, hogy legyen miről cikket írni, ami akárhogy is, de tapasztalattal szolgálhat minden Passat 5.5 tulajdonosnak, sőt használtautó-tulajdonosnak, mert mindenféle történet megeshet velünk, hiszen az autók gépek, amelyek elromolhatnak, és emberek szerelik őket, akik hibázhatnak.
Diego Maradonát minden idők egyik legjobb játékosának tartják. Kétségtelenül ő az, akinek a nevét az is tudja, aki focilabdát is csak képen látott. 2020 év végi halála után háromnapos nemzeti gyászt hirdettek Argentínában és ravatalozását több tízezer ember kísérte. Állítólag minden argentin kocsmában volt fenntartva neki egy szabad asztal és ez a hatalmas tiszteletet köztudott drogproblémái sem tudták elhomályosítani.
Jack Boyd Smith Jr. sikeres befektető és imádja a veterán autókat. Van neki egy halom ritka vagy csak simán gyönyörű autója, amikkel rendre megjelenik a Pebble Beach Concours d’Elegance-on, a világ egyik legnevesebb autós szépségversenyén. Mind közül egyértelműen az 1933-as Packard Twelve Coupé a kedvence. Ilyen autóból összesen ötöt gyártottak, de csak kettő létezéséről tudnak.
Minden terepezős videó sajátja a zaj: a Utah beli Hell's Revenge-en V8-as Wranglerek, Szibériában Land Cruiserek és UAZ-ok, az Öböl menti dűnéken turbós Patrolok zúgnak, így joggal zavarja az embert a Rivian elektromos pickupjából jövő csend. Csak a kerekek és a szétszórt kövek csapnak zajt.
Steep grades. pic.twitter.com/3kClLD4rAF
— RJ Scaringe (@RJScaringe) February 13, 2021
Ausztrália ásványkincsekben meglepően gazdag ország, a világ évente feldolgozott vasércének mintegy 40 százalékát odalent bányásszák. A foglalkoztatottak 2 százaléka dolgozik az ágazatban, ám a közelmúlt kezdeményezései alapján úgy tűnik, hogy a munkások egy részének veszélyben a megélhetése: több, az országban működő bányatársaság úgy döntött, a megterhelő és monoton járművezetői munkahelyeket automatizációval váltják ki. Szerencséjükre ennél többről van szó.
Alig futott LaFerrari, Enzo és F50-es is van abban a Ferrari-gyűjteményben, amit a négyszeres Forma-1-es világbajnok Sebastian Vettel kisöpör éppen a garázsából. Nehéz nem szimbolikusnak látni a lépést azután, hogy a német egy csúnya szakításon van túl az olaszokkal.
Pár nap híján sikerült a balatoni hummeresek legendás jégbeszakadásának kilencedik évfordulójára időzíteni ezt a hasonló eredménnyel végződött vagánykodást. Egy holland csatornában hozta össze a felvétel főszereplője, akinek hála nagyjából sejthetjük, hogyan nézhetett ki, amikor 2012 egy februári napján nekimentek a Balatonnak a H2-esekkel.
Ugyan sem a tömegbaleset, sem a szoros befutó nem idegen az oválpályás versenyektől, a NASCAR vasárnapi futamán, a Daytona 500-on mégis olyan történt, ami Amerika imádott szériájában se gyakran esik meg. Két csoportos bukás is jutott az utolsó körökre, a második épp az utolsó kanyarokban érte a mezőnyt. A legelejéről indult és szoros befutót szült.
Az angol money.co.uk keresőszavak alapján végzett elemzést a luxusautók népszerűségéről, amiben arra jutottak, hogy nem az olyan hagyományos márkák modelljei a legvágyottabbak a piacon, mint a Rolls-Royce vagy az Aston Martin, hanem a Tesla, azon belül pedig a Model S.
Hetes erősségű földrengés rázta meg Japán észak-keleti részét február 13-án. Bár a 2011-eshez hasonló katasztrófa nem történt, a driftvilágot azért érte némi megrázkódtatás: földcsuszamlás rongálta meg a sport Fukushima prefektúrában található szentélyét, az Ebisu Circuit-et.
Ha ilyen autót szeretnél vásárolni, sajnos nehéz őket megtalálni, nagyon sok szerencse és kitartás kell ahhoz hogy meg tudj vásárolni egyet magadnak. Én is jó fél-egy évig kerestem mire megtaláltam a sajátomat, nagyon szűk a kínálat, ugye egyrészt lassan 30 éves autókról beszélünk tehát sajnos elég sok a bontóban végzi esetleges vadkár/GTK stb miatt, vagy ugye mert nem kívánja eladni az adott tulajdonos mert nem talál nála jobbat.
A Lotus 900-as sorozatú motorjainak Wikipedia oldalán jártam a minap – nyilván valami adat kellett, vagy munkához vagy szórakozáshoz. Ott akadtam bele egy szűkszavú utalásba, amely szerint a sok sportkocsi mellett egy szedán is készült ezzel a motorral.
Ameddig az autók javarészt létravázra épültek, addig a karosszériaépítő műhelyeknek is több feladat jutott, hiszen mindig volt egy igényei szerint megrajzolt formatervre vevő tehetős úr. Aztán jött az önhordó karosszéria és a gondosan megtervezett, egyre hatékonyabbá és egységesebbé tett sorozatgyártás, hozzá a rengeteg típus és valahogy az az egész csak ódon úri huncutságnak tűnt.
A fogyasztási adatok, mióta világ a világ, köszönő viszonyban sincsenek a valósággal. Emlékszem azokra az időkre, amikor egy négy literes V8-as motorhoz ki merték írni a 90 km/h-nál a 7l/100km fogyasztási adatot, de városban sem ment a fogyasztás 12l/100km fölé. Természetesen papíron. Nekem volt ilyen autóm, a valóság ezzel szemben az volt, hogy vegyes használat mellett 15-16 litert evett az autó, ha tojás volt a lábam alatt, akkor evett tíz litert száz kilométeren. Napjainkra azonban egyértelműen kijelenthető, hogy az autók fogyasztása drasztikusan csökkent az elmúlt évtizedekben. Lássuk mennyit iszik meg egy modern plugin hibrid valós körülmények között.
Messze nem pajtakincseket, inkább csak egy erdő cserjeszintjében rohasztott roncsokat talált egy hazai videós, aki alaposan körbejárta a sajátos hangulatú helyszínt, ahol a szociautók és egy szegény Nissan mellett a MIÉP szellemének tárgyi emlékei pusztulnak csendben.
Az amerikai iSeeCars.com 660 ezer, 1981 és 2005 között gyártott autó alapján vizsgálta meg, melyek azok a típusok, amiket az első tulajdonosuk a legtovább, de legalább 15 évig megtartanak.
Kispénzű emberek kicsi országa lévén minimális divatja van nálunk a lakóautózásnak, bezzeg az USA-ban kisebb szalagtelkekre szerelnek kereket, és úgy járják a prérit. Azért egy-két név a távolság ellenére is átszivárgott az óceánon, az Airstreamek valóságos dizájn-ikonok, a Winnebagókról pedig az internet süldő korában elhíresült Winnebago Man miatt tudhatunk.