Totalcar Vakbarát Hírportál

2016. február 8., 12:59 Módosítva: 2016.02.11 10:26
1

Üdvözlöm!

Nemrégiben vásároltam egy. 2002-es Toyota Avensis 2.0 d-4d motorral szerelt autót. A kérdésem a következő milyen olajat ajánlana bele, sok olvasás után csak elvesztem az internet tömkelegében.

Válaszát előre is köszönöm. Richárd

Kedves Richárd!

Egy félszintetikus, 10W40-es viszkozitású olajat javaslok, mint például az Eneos Premium 10W40 vagy a Mobil Super 2000 X1 10W40.

Üdv, Olajdoki

2016. február 4., 15:10 Módosítva: 2016.02.06 12:15
1

Kedves Olajdoki!

2004-es benzin-LPG-s Chevrolet Aveo autóm van. Régen 5W30-as olaj volt benne, de azt mondták, hogy az túl vékony, ezért lecserélték az olajat, de a dobozt kidobtam véletlenül és nem emlékszem 100%-ra, hogy milyen van most benne... 10W-40re tippelek, de tényleg nem vagyok biztos benne. Meg tudom valahogy állapítani, hogy milyen kell bele? A szerviz sem tudja sajnos. Ha teszek bele 10W-40-et, attól lehet valami baja, ha mégsem az lenne benne?

Köszi előre is! M

Kedves M!

Egy jó minőségű, félszintetikus, 10W40-es olaj mehet bele. Nem muszáj ugyanaz legyen, mint eddig. Megfelelő például az Eneos Premium 10W40 vagy a MOL Essence 10W40.

Üdv, Olajdoki

2016. február 2., 15:06 Módosítva: 2016.02.05 11:33
15

Tisztelt Olajdoktor!

2002-es VW Golf 4 1.4 benzines autóm kb ezer km-ként megeszik egy deciliter olajat. Mennyire egészséges ez az olajfogyasztás? Érdemes megbontani a motorteret, esetleges javítások elvégzése céljából? Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Csongor

Kedves Csongor!

Legyen nagyon elégedett a minimális olajfogyasztással, és véletlenül se nyúljanak emiatt a motorhoz.

Üdv, Olajdoki

2016. január 27., 16:19 Módosítva: 2016.01.29 17:28
26

Tisztelt Olajdoktor!

Fékfolyadékot illene cserélnem, de megakadtam. Nem tudom milyen folyadék van a rendszerben, és mivel tudomásom szerint nem lehet őket keverni, ezért nem tudom, hogy mire kéne lecserélnem. A könyv azt írja hogy DOT 5 vagy DOT 4 "compatible".

Ezeket nem lehet keverni, de ha most 4-es van benne én pedig 5-öst öntök rá akkor mi lesz? Vagy ki lehet valamivel mosni a csöveket, és utána mehet bele az 5-ös? Ön szerint mit tudnék tenni? Köszönöm a válaszát.

Üdvözlettel: Kornél.

Kedves Kornél!

A polietilén-glikol és a szilikon alapú fékfolyadékok valóban inkompatibilisek egymással. A DOT 4 polietilén-glikol alapú, a DOT 5 pedig szilikon alapú. De DOT 5-ös fékfolyadékot szinte sehol nem talál Magyarországon, mert nem DOT 5-ös, hanem DOT 5.1-es fékfolyadékok fordulnak inkább elő, a DOT 5.1 pedig szintén polietilén-glikol alapú, és kompatibilis a DOT 4-gyel. Tehát hacsak nem tudja konkrétan, hogy DOT 5-ös fékfolyadék van benne (és nem 5.1-es), akkor emiatt nem aggódnék különösebben.

Üdv, Olajdoki

2016. január 25., 17:20 Módosítva: 2016.02.02 15:14
69

Tisztelt Olajdoki!

A szeretett kisautómba, 2006-os Seat Ibiza 1.4 (190 000 km van benne) autópályán megtett kb. 150-180 km után kivillan az olajlámpa, utána leállítom kb. 1-2 percet áll és utána ráindítok, semmi baja elmegy még 50 km-t és megint kivillan a lámpa, leállítom, újra indítom megint megy 50 km-t.

Az út után állt 2 napot hazafelé úton ugyanezt a mutatványt adta elő (150-180 km-től), olaj nem fogyott belőle, frissen lett cserélve. Elvittem szerelőhöz, hibakód nem volt benne, cseréltünk egy olajgombát. Mivel alkalmam nem volt még kipróbálni, mivel a hibát csak 150-180 km folyamatos autópálya után produkálja. Az a kérdésem lenne ha a gomba csere nem oldotta volna meg a problémámat akkor még mi okozhat ilyen jellegű hibát. Jelenleg 5w-40 olaj van benne.

Válaszát előre is köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Az olajnyomás problémára jellemző, hogy általában először meleg motornál, alacsony fordulaton jelentkezik. Ugyanis a hideg olaj nyomása magasabb, és a magasabb fordulatszám is megemeli az olajnyomást. Ha a két tényező egyike sem áll fenn, akkor szokott megjelenni a kezdődő nyomásprobléma.

Ami az okot illeti, ha az olajgomba csere nem oldotta meg, akkor a problémát okozhatja például az olajszűrő - ha nem gyári, hanem utángyártott - vagy, rossz eseteben, az olajszivattyú kezd tönkremenni.

Üdv, Olajdoki

2016. január 20., 13:32 Módosítva: 2016.01.25 17:21
75

Tisztelt Olajdoktor!

Mivel a korábbi kérdésemre miszerint milyen Eneos olajat tehetek egy 1998-as Ford Ka-ba,nem talált információt, az importőrrel felvéve a kapcsolatot kaptam egy linket, ahol autótípus szerinti kereső található, így bárki aki Eneos olajat keres megtalálhatja az autója számára megfelelőt.

Tisztelettel: S. Béla

Kedves Béla!

Tudok erről a linkről, és ott valóban ajánlanak is egy olajat (ENEOS Premium Hyper Multi 5W30), de az az olaj nem rendelkezik a Ford jóváhagyásával.

A Ford úgy fogalmaz a kézikönyvben, hogy ha a jóváhagyott olaj nem elérhető, akkor átmenetileg, használható más olaj is, de ez kopásvédelemben, üzemanyag-takarékosságban és károsanyag-kibocsátás tekintetében adott esetben rosszabbul teljesíthet, mint egy Ford jóváhagyással rendelkező olaj. Ezért nem ajánlottam ezt az olajat.

Üdv, Olajdoki

2016. január 13., 13:29 Módosítva: 2016.01.20 13:34
7

Kedves Olajdoki!

Az autóm csipegeti az olajat. Az olajcsere Meisterteil 5w40 olajjal lett végezve. Van itthon Meisterteile 10w40 illetve Castrol Edge 5w40 megkezdett flakon. Az szeretném kérdezni,hogy ezekből valamelyiket tölthetem bele (szabad e keverni), vagy vegyek inkább abból a típusból ami az autóban is van?

Köszi szépen. Gábor

Kedves Gábor!

Az olajok keverésénél az a szabály, hogy ha külön-külön megfelelnek az adott típusnak, akkor keverve is megfelelnek. Mivel nem adta meg az autó típusát, ezért Ön kell eldöntse ez alapján az ökölszabály alapján.

Üdv, Olajdoki

2016. január 6., 15:04 Módosítva: 2016.01.08 16:10
178

Kedves Olajdoktor!

Egy 2002-es BMW 320d tulajdonosa vagyok. Olyan problémával fordulnék önhöz, hogy minden indítás után pár mp-re kivillan egy sárga olajoskanna. Olyan mint az olajnyomás visszajelző csak sárga színű. Kb. 10 mp múlva elalszik és a következő indításig meg se jelenik.

Olaj van benne rendesen, nem is eszi, 2000 km-el ezelőtt lett olaj cserélve és minden amit azzal együtt kell. Menetteljesítményen nem érzek semmit. Segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Ádám

Kedves Ádám!

Valószínűleg az olajszint jelzőről van szó. Ha az olaj szintje rendben van, akkor valószínűleg vagy érzékelő probléma áll a háttérben vagy esetleg (ha nem gyári a szűrő) az olajszűrő hibája a dolog. Utóbbi esetben érdemes kipróbálni egy másik utángyártott szűrőt, vagy áttérni a gyárira.

Üdv, Olajdoki

2016. január 4., 15:45 Módosítva: 2016.01.06 15:17
134

Üdvözletem,

Most vásároltam egy 2004-es Alfa Romeo 156 1.6 Twin Spark autót. 134 ezer km van benne. Le szeretném cserélni az olajat. A kérdésem az lenne, hogy milyen olajat tegyek bele a cserénél?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Egy félszintetikus, 10W40-es viszkozitású olajat javaslok hozzá, mint amilyen például az Eneos Premium 10W40 vagy a Selénia 20K 10W40. Ezek megfelelnek a gyári előírásoknak is.

Üdv, Olajdoki

2016. január 3., 17:07 Módosítva: 2016.01.06 15:17
189

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 1,5 éves Ford Focus 1,6 diesel cégautóval járok. Az autó az előírásoknak megfelelően márkaszervizben van karbantartva. Az utolsó olajcsere után megnéztem az ellenőrzőpálcán lévő olajat és pont olyan "koszosnak" láttam, mint a csere előtt. Korábban csak benzines autóim voltak, azoknál szép tiszta volt a friss olaj. Érdeklődtem dízeles kollégáknál akik szerint, ha beindítják a motort már attól is befeketedhet, bár biztos senki nem volt az igazában.

Nemsokára jön a következő olajcsere és biztos szeretnék lenni benne, hogy meg is történik, de a szervizben nincs lehetőség végignézni a munkát. Arra gondoltam, hogy belekarcolok egy kis "emlékeztetőt" az olajszűrőbe (ha azt cserélték akkor az olaj is ok), de nem férek hozzá. Feleslegesen aggódok? Várom válaszát.

Üdvözlettel, Mihály

Kedves Mihály!

Szerintem feleslegesen aggódik. Valóban teljesen természetes, hogy az olaj a csere után néhány kilométerrel befeketedjen. Aggodalomra semmi ok, az olaj adalékai szuszpenzióban tartják az oldhatatlan szennyeződéseket, hogy azok ne rakódjanak le, és ne okozzanak problémákat. Ezt a feladatát képes megfelelően ellátni a csereperiódus végéig, és nem jelenti azt, hogy le kellene hamarabb cserélni.

Üdv, Olajdoki

2015. december 30., 17:41 Módosítva: 2016.01.04 15:46

T. Olajdoki!

Vettem egy 2005-ös Fiat Doblo 1.6-os CNG-s autót, de nem tudom milyen olajat vegyek hozzá.

Válaszát köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

A legjobb választás talán a Selénia Multipower Gas 5W40.

Üdv, Olajdoki

2015. december 23., 17:29 Módosítva: 2015.12.30 17:47
4

Tisztelt Olajdoktor!

Egy VW GOLF 3 TDI autóm van, a kocsi 20 éves, az ahhoz tartozó futásteljesítménnyel, de az olajat nem eszi. A gyári olajcsere periódus ennél a típusnál 15ekm tudomásom szerint. Figyelembe véve a motorkopást egy 10 ezer km-es csereperiódus megfelelő lenne véleményem szerint. A kérdésem viszont arra irányulna hogy a csereperiódust ki lehetne-e tolni a gyári értékre (15 ezer km), ha 10 ezer km-es futás után egy olajszűrőcserét végeznék és az azzal elvesztett olajmennyiséget pótolnám? Elegendő adalékot pótolna-e ahhoz hogy elérjem a 15ekm-t az új szűrővel és azzal a valamennyi friss olajjal?

Üdvözlettel: K. Antal

Kedves Antal!

Ilyen trükkök nélkül is alkalmazható a gyári olajcsere periódus, de nem csak a kilométer korlátozást kell betartani, hanem azt is, hogy legfeljebb 12 hónap telhet el olajcserétől olajcseréig. Ha ezeket betartja, akkor nem kell szűrőt cserélni, csak az olajjal együtt.

Üdv, Olajdoki

2015. december 21., 14:49 Módosítva: 2015.12.23 17:30
1

Tisztelt Olajdoktor!

Még garanciális autónkba a rendes évi revíziókor a szerviz nem teszi bele az általam vásárolt és odavitt, a gépkönyvben megadott minőségű (0w20, vagy 5w30-as), olajat. Hiába hivatkozom arra, hogy jó minőségű (Agip, Castrol, Shell stb), és nem barkács terméket viszek. Arra hivatkoznak, hogy az autóba csak a "speciális" gyári olaj jó. Megtehetik? Nem mellesleg én meg pont arról nem vagyok meggyőzve, hogy ők az előírt "prémium minőséget" teszik a motorba a "nagy gyári hordóból".

Üdvözlettel: PL

Kedves PL!

Amennyire tudom nem tehetik meg. Olyanokat tehetnek, hogy felárat számolnak fel a keletkezett fáradt olaj ártalmatlanításáért - arra hivatkozva, hogy ez benne van az árban, ha az ő olajukat vásárolja, de nincs benne, ha hozza az olajat. Vagy kérhetnek extra munkadíjat - arra hivatkozva, hogy a meghirdetett munkadíjak akkor érvényesek, ha az ő anyagaikat használják. Illetve beírhatják a szervizkönyvbe, hogy hozott olaj került bele, és pontosan milyen típus.

De ezeket csak tapasztalatból mondom, biztosat egy jogász vagy egy fogyasztóvédő tudna mondani. De lényeges kérdés, hogy tényleg a megadott minőségű olajat vitte-e. Ön itt csak a viszkozitást említi, holott nem az határozza meg a gyári előírásoknak való megfelelőséget, hanem az, hogy az olaj milyen szabványoknak, gyári előírásoknak felel meg. Ha a hozott olaj esetleg csak a viszkozitásában egyezik meg az előírttal, de nem teljesíti az esetleges gyári előírásokat, akkor jól tették, hogy nem töltötték bele.

Üdv, Olajdoki

2015. december 17., 14:30 Módosítva: 2015.12.21 15:08

Üdvözletem!

Van egy VW Golf 4, 1.4, 1999 évjáratú autóm. Ma lecseréltem benne a motorolajat. Leengedésnél 2.8-2.9 liter olaj folyt le, pedig majdnem a felső nívónál volt, és ugyanennyi is ment bele. A neten keresgélve 3.7 liter olajat ír. Mi lehet a probléma?

Üdv.: Dani

Kedves Dani!

3,2 liter + 0,5 liter szűrő kapacitás a töltet mennyiség ennél az autónál. Ha esetleg nem cserélt szűrőt, akkor már csak 3-4 dl a különbség, ami könnyen összejöhet ha nem pontosan volt mérve a leengedett mennyiség. Ha tényleg nem cserélt szűrőt, az olyan, mintha olajat sem cserélt volna, szóval remélem, valami más ok van a háttérben.

Üdv, Olajdoki

2015. december 15., 11:32 Módosítva: 2015.12.17 14:34

Tisztelt Olajdoktor!

BKP motorkódú B6-os Passatba 5W30-as az előírt olaj, viszont a szerelő szerint érdemes 10W40-est használni. Hogy vélekedik?

Előre is Köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

A 10W40-es olaj is megfelel a gyári előírásoknak. Normál csereperiódussal használható. Védeni az 5W30-as védi a motort jobban, de ha a motor kopottabb, akkor akkor az olajfogyasztás alacsonyabb lehet az 10W40-es használata mellett. Természetesen a megfelelő VW jóváhagyásokkal rendelkező olajokról beszélünk.

Üdv, Olajdoki

2015. december 11., 17:12 Módosítva: 2015.12.15 11:34
52

T. Olajdoktor!

Opel Corsa C olajbeöntő sapkáján világossárgás anyag jelenik meg. Ez lehet a rossz minőségű olajtól is? Szerelő cserélte. A hűtőfolyadékot gyakran után kell töltenünk, de az autó tökéletesen működik, alatta nincs vízfolt, a víztartályban nincs buborékolás. Voltunk vele szervízben, annyit mondtak, hogy figyeljük a vízszintet. Mi lehet a gond? Köszönöm válaszát.

Üdv.: Évi.

Kedves Évi!

Lehet egyszerű párakicsapódás is. Ha elsősorban rövid utakra használja az autót, akkor a motor hőmérséklete nem emelkedik meg annyira, hogy a keletkező víz elpárologjon, hanem kicsapódik. Ha a vízszint nem csökken, ha az olaj nem válik csoki-shake szerűvé a belekerült fagyállótól, akkor valószínűleg csak ennyi az oka, és nem hengerfejes.

Üdv, Olajdoki

2015. december 8., 15:25 Módosítva: 2015.12.11 17:22

Üdvözlöm!

A kérdésem a következő lenne. Adott egy 24 000 km-t futott, 2006-os évjáratú Suzuki Swift. Az autó szervizkönyvéből kiderül, hogy eddig 10w40 olajjal történtek az olajcserék, viszont gyári ajánlásként úgy tudom, hogy az 5w40-es olajat ajánlják a motorba. Az autót most vásároltuk, így nem tudom eldönteni mivel tennék jobbat a motornak. Ön mit tanácsol, maradjak a 10w40-es olajnál, vagy válthatok 5w40-re? (Eneosra gondoltam mindkét esetben)

Válaszát köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Mindkét viszkozitás megfelel a gyári előírásoknak. A 10W40-es jó ár/érték arányú választásnak számít, az 5W40-es pedig még jobban védi a motort a hidegindításkor fellépő kopás ellen. Tehát mindkettő mellett szólnak érvek, és egyik sem rossz választás.

Üdv, Olajdoki

2015. december 4., 16:49 Módosítva: 2015.12.08 15:25
70

Tisztelt olajdoktor!

1997-es 1.0i (G10A motorkód) Suzuki Swiftem 158 000 km-el. Jelenleg 10w40-es olaj van benne. Hideg indításkor, időnként megszólal a hidrotőke néhány másodpercre. A szerelő javasolja, hogy télire próbáljam meg a hígabb, 5w40-es szintetikus olajat. Javasol Eneos, Castrol, Mobil-t a cserére.

Az autó motorikusan rendben van, az olajat nem eszi. De bosszant az időnkénti hidegen csattogás. Egyébiránt, jó ötlenek tűnik a félszintetikusról a teljes szintetikusra való átállás egy idősebb autónál? Szeretném kikérni a véleményét. Köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Ki lehet próbálni, ártani biztos nem fog, de hogy elmulasztja-e a hidrotőke hangokat, arra nincs garancia. A szintetikusra való átállásnak nincs műszaki akadálya.

Üdv, Olajdoki

2015. december 1., 16:16 Módosítva: 2015.12.08 10:43

Üdvözlöm Önöket!

Érdeklődni szeretnék, hogy egy 2004-es Opel Astra G sedan 1.4 benzines autóba milyen típusú váltó-, illetve motorolaj a legjobb? Előre is köszönöm a segítséget!

Kedves Levélíró!

A motorba egy GM Dexos 2 minőségű olaj való, mint például az Eneos Premium Hyper 5W40 vagy a Mobil Super 3000 XE 5W30. A váltóba speciális olaj való, olyan, ami megfelel a GM 1940768 szabványnak, mint például a Fuchs Titan Sintofluid 75W80.

Üdv, Olajdoki

2015. november 26., 11:39 Módosítva: 2015.12.01 16:19
81

Üdv.

Rossz motorolajat öntöttem az autómba, 5W40 helyett sae 40 -et, ami nyári ha jól tudom, mostanában meg mínuszok vannak, tehet a motorral kárt? Esetleg megfagy az olaj? Mit tegyek ilyenkor , olaj csere? Vagy esetleg ha utána öntöm a 5W40-es olajat csak rosszabb lenne?

Kedves Levélíró!

Megfagyni valószínűleg nem fog, mert egy SAE 40-es olaj dermedéspontja -20 fok körül van, de az biztos, hogy a motor védelmét nem tudja hidegben megfelelően ellátni, mert túl sűrű. Feltétlenül cserélje le, csak utántöltés nem segít.

Üdv, Olajdoki

2015. november 23., 16:23 Módosítva: 2015.11.26 11:40

Üdvözlöm!

Érdeklődni szeretnék, hogy az 1996-os E290 TD Mercimbe melyik olaj a megfelelő. Az ENEOS-t szeretném kipróbálni csak azt nem tudom, hogy 5w40, vagy 10w40 -est rakjak bele.

Köszönöm!

Kedves Levélíró!

Az Eneos Premium 10W40-est jó ár/érték arányú választásnak tartom, és műszakilag is megfelel az említett Mercedesbe. De ha valamelyik 5W40-es személyautó olajat szeretné, az is jó választás, csak drágább.

Üdv, Olajdoki

2015. november 19., 10:26 Módosítva: 2015.11.23 16:25

Üdv!

Érdeklődni szeretnék, hogy egy Nissan Almera Tino 1.8-as benzines autóhoz hány liter olaj kell egy olajcserénél?

Köszi: Petra

Kedves Petra!

Motorolajból 2,9 liter kell bele.

Üdv, Olajdoki

2015. november 17., 12:57 Módosítva: 2015.11.19 10:27

2002-es 1,6-os benzines Mini Cooper-em van. Motorolaj-csere előtt vagyok és Motorex 5w-40 olaj van benne. Mivel csak városban közlekedem, nagyon sok a hideg indítás. Esetleg próbáljak meg ennek megfelelő viszkozitású olajat használni? A mini motorja elégé hajlamos az olaj sár lerakodásra és ezt szeretném elkerülni. Előre is köszönöm válaszát.

Kedves Levélíró!

Az 5W40-es viszkozitás megfelelő sok hidegindítás mellett is, de fontos az is, hogy BMW LL-98, LL-01 vagy LL-04 szabvánnyal is rendelkezzen az olaj. Ha a jelenlegi olaj ezt teljesíti, akkor a továbbiakban is használható.

Ha nem, akkor érdemes váltani. Üdv, Olajdoki

2015. november 13., 17:19 Módosítva: 2015.11.17 12:58
44

Kedves Olajdoktor!

20 éves Mitsubishi Lancerem váltóolaj cseréjével szeretnék tanácsot kérni Öntől. A kocsi gépkönyve szerint "...Hipoid hajtóműolaj API GL-4, SAE 75W-85W vagy 75W-90W... " olaj kell bele. Az alkatrész üzletben alvázszám alapján az eladó tanácsára Mannol Extra Getriebeoel terméket vásároltam, melynek címkéjén API GL-4/GL-5 LS (Limited Slip) besorolás van feltüntetve.

A kétely a közelmúltban olvasott kapálógép olaj vs. robogó olaj kapcsán merült fel bennem. Nevezetesen a vásárolt olaj belemehet-e az öreg harcos váltójába - hiszen az előírt GL-4 besorolásnak megfelel - , vagy a biztonság kedvéért vásároljak másik terméket, a GL-5-ös modernebb adalékcsomag esetleges színesfém károsító hatása miatt? /Ha másik olaj vásárlását tanácsolja, akkor konkrét javaslatát is szívesen fogadnám./

Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel: Zsolt

Kedves Zsolt!

Mehet bele a Mannol olaj. Mivel megfelel a GL-4 szabványnak is, ezért nem lehetnek benne olyan agresszív adalékok, amelyek színesfém korróziót okoznak. A GL-5 teljesítményszintet el lehet érni ilyen adalékokkal is, csak ezek drágábbak, ezért nem minden GL-5-ös olajhoz használnak ilyet, és ezért nem minden GL-5-ös olaj GL-4 is egyben, de ez speciel az.

Üdv, Olajdoki

2015. november 10., 17:10 Módosítva: 2015.11.13 17:21

Kedves Olajdoktor!

Volvo S80 2.4 benzin, 2005-ös évjáratú autómban a szervóolaj szint alacsony. Milyen olajjal tölthetem fel?

Válaszát köszönöm! Üdv.: Melinda

Kedves Melinda!


Pentosin CHF 11S olajat javaslok hozzá vagy a Valvoline SynPower Power Steering Fluid-ot.


Üdv, Olajdoki

Rovatok