Totalcar Vakbarát Hírportál

2015. november 4., 11:06 Módosítva: 2015.11.10 17:11

Tisztelt Olajdoktor!

2007-es évjáratú Kia Ceed-ben (1.6 crdi hp) cserélnék motorolajat. A rendelt olaj Motul 8100 x-clean 5w-30-as lett volna, viszont 5w-40-es olajat kaptam. Nem igazán bírtam biztosra eligazodni az autó használati útmutatójában, mivel 5w40-es olajat nem találtam a táblázatban.

A kérdésem az lenne, hogy felhasználhatom ezt az olajat nyugodt szívvel, vagy beszéljek a szállítóval a csere miatt. Illetve a másik kérdésem az lenne,hogy évi 15 000 km mellett elég-e az egyszeri olajcsere. 60%-ban városban van használva az autó. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Nándor

Kedves Nándor!

Használhatja az 5W40-es olajat is helyette. Ha részecskeszűrős az autó akkor is, mert a Motul 8100 x-clean 5w-40 is teljesíti az ide vonatkozó ACEA C3 szabvány előírásait, akárcsak az 5W30-as változat.

Üdv, Olajdoki

2015. november 1., 08:54 Módosítva: 2015.11.04 11:07
2

Tisztelt Olajdoki!

Bemérettem a fagyállóm és kiderült hogy -50 fokig bírja. A kérdésem az lenne hogy okozhat kárt az autóban -50 fokos fagyálló. Válaszát előre is köszönöm!!

Kedves Levélíró!


A fagyálló akkor okozhat kárt, ha nem kompatibilis az adott hűtőrendszerrel. Pl. ha alumínium hűtőbe régi fajta, BS6580 szabványnak megfelelő fagyállót öntünk. Csak annyi, hogy pl. 70% fagyálló koncentrátumhoz csak 30% vizet kevertek nem fog kárt okozni, ha a fagyálló egyébként megfelelő.


Üdv, Olajdoki

2015. október 26., 10:41 Módosítva: 2015.11.06 16:56
1

Kedves Olajdoktor!

A kapálógépem hajtóművébe vettem 1l Hykomol K 80W-90 hajtóműolajat. Mivel a Piaggio Liberty robogóm hajtóművébe is olajat szeretnék cserélni érdeklődöm, hogy ugyanebből az olajból feltölthetem e? A kézikönyv szerint Agip Rotra MP 80w-90 Api gl-4 olaj kell a robogóba. A Hykomol K 80w-90 Api gl-5 minősítésű.

Köszönettel: János

Kedves János!

A GL-5 adalékcsomag káros lehet a színesfémek számára. Ha a robogó hajtóművének van színesfém alkatrésze, akkor nem tenne jót neki, ezért ha biztosra akar menni, akkor nem tölti bele.

Üdv, Olajdoki

2015. október 15., 10:45 Módosítva: 2015.10.26 10:43
3

Tisztelt olajdoki!

Van egy Peugeot 308 1,4 vti EP3. Évente vagy 10 000 km-ként cserélem az olajat (Total Ineo 5w30), eddig én szereztem be az olajat és a szűrőt. Most nem volt időm beszerzéssel szöszmötölni és elvittem autószerelőhöz, hogy csinálja meg az olajszervizt az autón.

Csak mint utólag kiderült a szerelő Mobil 2000 x1 10w40-es olajjal töltötte fel az autót. Mert ebbe már az való kioktatással mert 104 000 km van a kocsiba. Kérdés: 8-10 ezer km-t el lehet járni motorkárosodás nélkül vagy azonnal olajcsere? Tavasszal úgyis olajcsere lenne és akkor menne a bele való olaj. Xado olajokról mi a véleménye? Érdemes használni?

Üdvözlettel: Zoltán

Kedves Zoltán!

Nem osztom a szerelő véleményét, de egy csereperiódus alatt biztos nem lesz semmi baja tőle. A Totalt vagy a Mobilt és komolyabb olajtársaságnak tartom, mint a Xadot.

Üdv, Olajdoki

2015. október 12., 12:56 Módosítva: 2015.10.15 10:46
114

Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég sikerült vásárolnom egy elég jó motorikus állapotban lévő, 2002-es évjáratú, 1.3 16v (G13BB motorkódos) régi Swiftet. Azt, hogy a motor jó állapotú, onnan gondolom, hogy amellett, hogy hibátlanul működik, 7000 km után nem mutat látható olajfogyasztást (az olaj Total 7000 quartz energy 10w-40).

A gépkönyvben olvastam, hogy a rendes olajcsere-intervallum 10 000 km/1év, de fokozott használat esetén ez felére csökken. Fokozott használat esetére több dolgot is felsorol, de nehezen tudom megítélni, hogy ahogyan én használom, az ilyennek minősül-e?

Az autóval viszonylag sokat járunk. Hétköznap naponta négyszer-ötször (tehát ennyi hidegindítással) megyünk kb. 15 km-t országúton, és szintén négyszer-ötször (szintén ennyi hidegindítással) néhány kilométeres rövid utakat kisvárosban. Emellett hétvégenként hosszabb, minimum 100 kilométeres utakat megyünk országúton. A motor ereje igazán 3500 és 6500 fordulat között jön meg igazán, ezért üzemmeleg motorral pörgetni is szeretem... Szeretném a tanácsát kérni, hogy ilyen felhasználás mellett szükséges-e sűríteni a csereintervallumokat? Milyen olajat tudna ajánlani, hogy a motor sokáig egészséges maradjon a fokozott (vagy normál?) használat ellenére is?

Köszönettel és üdvözlettel: Péter

Kedves Péter!

A felsoroltak közül a magas fordulatszám számít fokozottabb használatnak abban az esetben, ha ez tartós és nem csak egyszer-egyszer fordul elő. Fokozott használat lenne még pl. a sok hegymenet, az utánfutó használata, a versenyzés, a taxizás, stb. Fokozott használat esetén valóban érdemes a csereperiódust a felére csökkenteni mind időben, mind kilométerben. Az olajon szerintem nem kell változtatni: amit eddig használt a továbbiakban is megfelelő.

Üdv, Olajdoki

2015. október 5., 13:08 Módosítva: 2015.10.12 12:58
8

Tisztelt Autódoktor!


Van egy ASV motorkódú 1.9 TDI 110 Le-s autóm (270 E km), jelenleg Mobil1 3000 5W40 olaj van benne. Ebből, ha jól nézem a nívó pálcát akkor 1000 km autópálya alatt megevett ~3dl-t. Nívópálcán vannak pöttyök, talán 10 sor és 1 sort veszek 1dl nek.  2-3 sornyit ment lejjebb a szint az 1000 km alatt. Évi 10 ezer km-t megyek a kocsival, vezetek sportosabban is.


Milyen motorolajat javasol nekem? Évente cseréltetem a motorolajat. Maradjak az 5W40-nél és töltögessek néha utána vagy lehet, hogy a 10W40 jobb választás lenne? Viszonylag rövidebb távokra használom a kocsit.

Kedves Levélíró!


Nem attól jó egy olaj, hogy nem fogyasztja a motor, és az olajfogyasztás az esetek legnagyobb részében nem az olajon múlik, hanem a motoron.


3 dl olajfogyasztás 1000 km alatt nem számít soknak, főleg akkor, ha autópályás 1000 kilométerről beszélünk, ahol általában nem 2000-es fordulaton jár a motor. Szerintem ez a mértékű olajfogyasztás semmiképp se befolyásolja az olajválasztását, főleg ne váltson emiatt 5W40-ről 10W40-re, hiszen üzemi hőmérsékleten a két olaj ugyanabba a viszkozitási osztályba tartozik (SAE 40), így az olajfogyasztásban nem tapasztalna számottevő változást. Szerintem nyugodtan maradjon ugyanennél az olajnál, és töltsön utána, amikor kell.


Üdv, Olajdoki

2015. szeptember 29., 15:35 Módosítva: 2015.10.03 14:24
5

Tisztelt Olajdoki!

A kérdésem következö: 2004. 11. havi 2300 JTD Ducato váltóba és motorba milyen olaj való? Kb 400 ezer van a kocsiban.

Válaszát előre is köszönöm: Rajmund

Kedves Levélíró!

Egy félszintetikus, 10W40-es olajat javaslok a motorba, mint amilyen például az Eneos Premium 10W40 vagy a MOL Essence 10W40. A váltóban élettartam kenésre szánt, speciális olaj van, amit nem kell cserélni.

Üdv, Olajdoki

2015. szeptember 25., 10:37 Módosítva: 2015.10.05 13:09
1

Üdvözlöm.

1990-es Trabant 1.1-esem van. Jelenleg 15W-40 motorolajjal üzemel. Azt szeretném kérdezni ennél az autónál át tudok váltani 10W-40esre? Ugyanis azt tanultam,hogy a különböző viszkozitású motorolajoknak fogyasztáscsökkentő hatása is van, ám csak 1-2%. Ön szerint érdemes-e átváltani erre a viszkozitású olajra, vagy esetleg ajánlana valami mást?

Köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Kizárólag a fogyasztás csökkentő hatás miatt nem lenne érdemes váltani, de ennek az autónak a motorját is jobban védené egy félszintetikus 10W40-es olaj, mint egy 15W40-es ásványi. Tehát ebből a szempontból szerintem érdemes váltani.

Üdv, Olajdoki

2015. szeptember 18., 13:37 Módosítva: 2015.09.25 10:44
3

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 2010-es évjáratú 1.4-es 63 kw-os benzines Volkswagen Polo gépjárművem! (típusa 6 R ). Az lenne a kérdésem, hogy milyen olajat használhatok bele és milyen időközönként kell cserélnem? Az autó nem sokat megy, nem éri el évente a 10 000 km-t a futásteljesítménye.

Segítségét előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

Egy VW 504.00/507 szabványnak megfelelő, 5W30-as olajat javaslok a motorba, mint amilyen például az Eneos Premium Ultra 5W30 vagy a Shell Helix Ultra Extra 5W30. Ha normál csereperiódussal cseréli, akkor 15000 km, de legfeljebb 12 hónap, ha a hosszút választja, akkor 30 ezer km, legfeljebb 12 hónap vagy a számítógép utasítása szerint.

Üdv, Olajdoki

2015. szeptember 14., 15:58 Módosítva: 2015.09.18 13:39
2
Tisztelt Olajdoki!

Tavaly novemeber végén vásároltunk újonnan egy Skoda Octavia 2.0 Tdi-t.
Az első olajcserére már 3500km-nél sor került. Most 23500km van az autóban.
Érdemes-e a gyárilag előírt 30ezres olajcsere periódus előtt lecserélni az olajat?
Ha igen hány kilométerenként javasolt az olajcsere?

Tisztelettel: Bence
Kedves Bence!

A következő esetekben érdemes nem kivárni a 30 ezer kilométert:

  • Ha a hónapban megadott csereperiódust elérte
  • Ha a számítógép jelzi, hogy olajcserére van szükség
  • Ha az átlagosnál nagyobb igénybevétellel használja az autót (pl. utánfutó sűrű használata, magas fordulatszámú, verseny-stílusú vezetési mód, sok hegymenet, taxizás, azaz nagyon sok stop-and-go, stb.)
  • Ha az előző csere során betöltött olaj nem felel meg a VW 504.00/507.00 szabványnak

Üdv,

Olajdoki

2015. szeptember 10., 10:55 Módosítva: 2015.09.14 16:01
1

Kedves Olajdoki.

98as audi A3 1.9tdi 110hp AHF motorkód O2J váltókód (kézi 5 seb.):

Az esetek 90%-ában nem tökéletes a kapcsolás 3.fokozatba.Nem vészesen de nehezebben tudom betolni a kart az átlagosnál és néha még a fogak kapcsolódását is érzem.Szeretném lecserélni az olajat a váltóban ettől remélve a javulást illetve hogy megszünik a hiba de nem tudom pontosan milyen olajat tegyek bele. Rengeteget keresgéltem a gyári olaj után nyomozva mivel csak ilyet lennék hajlandó beletenni. A pontos meghatározást nem találtam az autómhoz mi lehet a cikkszáma a belevaló vw audi olajnak.

Kedves Levélíró!
 

Ha a váltóolaj volna a hiba oka, akkor nem csak egy sebességfokozatban tapasztalná ezt a jelenséget. Amúgy a váltóba VW G 50-nek megfelelő olaj való, mint például a Castrol Syntrans Transaxle 75W90 vagy a Shell Spirax S4 G 75W90.

Üdv,

Olajdoki

2015. szeptember 7., 15:19 Módosítva: 2015.09.10 10:57
1

Kedves Olajdoki!

Fiat Punto 1.2 8V 2001. Teljes motorfelújításon( gyűrűzés+ hengerfej felújítás) esett át, mert 250km-en 8 dl olajat fogyasztott. Azóta kb. 2000 km- t mentem vele, városban és országúton vegyesen. Az olajszintet minden nap ellenőrzöm, nagyon minimális az olajfogyasztás, azonban a napokban azt vettem észre, hogy benzin szaga van az olajnak, viszont a szint nem növekedett.

Lehetséges, hogy természetes ez az olajszag, és csak én gondolom, hogy benzin szagú?Még egy említésre méltó dolog: a check engine lámpa párszor ki szokott gyulladni, de csak nagyon ritkán, autópályán kb 120 as tempónál (mindenféle tünet nélkül) , ezután ha a következő lehetőségnél megállok, járatom 5 másodpercig alapjáraton, akkor el is alszik a check engine lámpa. A hibakód alapján 2. Henger gyújtáskimaradás.

Lehetséges, hogy akkor kerül az el nem égetett benzin az olajba? Válaszod előre is köszönöm!!

Kedves Érdeklődő!

Benzin szokott kerülni az olajba - ahogy olaj is az üzemanyagba -, mert az üzemanyagrendszer és a kenési rendszer között nincs hermetikusan lezárt választóvonal. Akkor van baj, ha túl sok üzemanyag kerül az olajba, mert az üzemanyag nem rendelkezik megfelelő kenőképességgel, így az üzemanyag-olaj keverék nem tudja megfelelően védeni a motort.

A nyilvánvaló esetekben az olaj viszkozitása látványosan csökken, de ha ez nem következik be, akkor egy olajvizsgálat tudná kimutatni, hogy erről van-e szó. A hibakód szerintem nincs ezzel összefüggésben, de mindenképp javaslom egy szerelő bevonását a dologba.

Üdv, Olajdoki

2015. szeptember 3., 17:48 Módosítva: 2015.09.07 16:19
1

Üdvözlöm.

2001 Fiat Puntom van, 1.2 16v 80LE. Kérdésem a következő. Ha hengerfejezve volt az autó, hány kilométernél szükséges az olajcsere? 1500 km-t ment már. Selénia olajat használtam eddig, a szerelő meg beletett valami Bárdi 10w40-es olajat. Nem fog károsodni ettől a motor? Ha után kell tölteni, szükséges ugyanazt beletenni vagy lehet más márkájú, pl Q8 10W40-est. Nem lesz probléma a keveredés?

Köszönettel: Tibor

Kedves Tibor!

15 000 km vagy 1 év csereperiódussal javaslom cserélni az olajat. 10W40-es, félszintetikus olaj jó bele, akár az említett Q8 is. Nem szükséges, hogy ugyanaz az olaj kerüljön bele. A Bárdi olaját nem ismerem közelről, de kicsi az esélye, hogy egy akár rosszabb minőségű olaj is egy csereperiódus alatt kárt okozzon a motorban.

Üdv, Olajdoki

2015. augusztus 31., 17:21 Módosítva: 2015.09.03 17:52
1

Hello!

Tanácsot szeretnék kérni hogy a 2001-es gyártmányú Prius (NHW11) hajtóművében kell-e olajat cserélni, ha igen akkor a gyári (nem túl olcsó) olajon kívűl jó-e más, pl a XADO.

Köszönöm a segítséget, Üdv, Tóth Attila

Kedves Attila!

Igen, a Xado hivatkozott olaja is jó, az Eneos Eco ATF is jó és a Valvoline Maxlife ATF is jó bele. Mindegyik teljesíti az ide vonatkozó Toyota Type T-IV szabvány előírásait.

Üdv, Olajdoki

2015. augusztus 21., 11:36 Módosítva: 2015.08.28 11:57
70

Tisztelt Olajdoki!

Az lenne a kérdésem, hogy Opel Astra 2003 évjarat Z17DTL a motorkódja ês 270 000 km van benne. Most vettem, és nem tudom milyen olaj való bele, mert olaj keresők hoznak hozzá 0w-30, 5w-30, 5w-40-es olajokat is. Milyet tegyek bele, ami teljesíti a gyártói előírásokat?

Az Opel olajon kívül, mert azt nem tenném bele. Előre is köszönöm a válaszát!

Üdv

Kedves Levélíró!

A legtöbb motorhoz több különböző viszkozitási osztályú motorolaj is használható, és az olaj keresők is azért hoznak hozzá ennyi különféle viszkozitású olajat, mert ezek mind  megfelelőek. Persze nem minden 0W30-as, 5W30-as és 5W40-es olaj felel meg, csak azok, amelyek teljesítik a GM-LL-B-025 vagy a GM Dexos 2 szabványok követelményeit. Javaslataim pl.: Eneos Premium Hyper 5W40 vagy Motul SPECIFIC DEXOS 2 5W30.

Üdv, Olajdoki

2015. augusztus 18., 14:47 Módosítva: 2015.08.22 07:23
41

T. Olajdoki!

Az autóhoz javasolt 80W váltóolaj helyett használható-e a valószínűleg modernebb 80W-90-es olaj? Van lényegi különbség? Válaszát előre is köszönöm!

Üdv: Laci

Kedves Laci!

Nem valószínű, hogy a 80W90-es modernebb olaj. Egy 80W90-es olajban több viszkozitás módosító van, mint egy 80W-s egyfokozatúban. Ezek a hosszú láncú szénhidrogén molekulák hajlamosak a váltó fogaskerekei között elnyíródni, és az olaj viszkozitását veszti. Így az olaj sokkal kevesebb ideig képes megfelelően teljesíteni, mint amennyit a csereperiódus alapján bírnia kellene.

Továbbá azt sem szabad elfelejteni, hogy két különböző viszkozitású olaj között NEM CSAK a viszkozitás szokott lenni a különbség. Sokszor a két olaj teljesítményszintje is eltérő, így - ha van valami gyári előírás - annak a teljesítését is ellenőrizni kell.

Üdv,  Olajdoki

2015. augusztus 16., 13:21 Módosítva: 2015.08.22 07:23
5

Tisztelt Olajdoki!

Toyota Corolla autóm 1980 évjáratú, 4K motorral szerelt. Ezer kilométerenként 1 liter a motor olajfogyasztása. Kérdezném, ilyen mértékű olajfogyasztás mellett szükséges-e cserélni a motorolajat, vagy elegendő 5 vagy 10 ezer kilométerenkénti olajszűrő csere?

Üdv, B.

Kedves Levélíró!

Szükséges cserélni az olajat, mert a benne maradt olaj gyorsan elszennyezi az újonnan hozzáadott olajat. Ahhoz, hogy az olajban felgyűlt szennyeződésektől megszabaduljon, fontos a teljes olaj- és szűrőcsere.

Üdv, Olajdoki

2015. augusztus 13., 18:02 Módosítva: 2015.08.15 08:42
1

Tisztelt Olajdoki!

Vásároltam egy Alfa 146 1.9jtd-t 400000 km-el kéne olajat cserélni de nem tudom mit is tegyek bele.5w40-et vagy 10w40-et én az utóbbira gondoltam. Castrol márkáról.esetleg ön mit tanácsol? Cserétől cseréig kb fél litert eszik a  10w40-böl a tulajdonos elmondása szerint.

Köszönöm,

Egy Olvasó

Kedves Levélíró!

A 10W40-es olajat én is jó választásnak tartom. Castrol olajok közül például a Magnatec 10W40 megfelelő.

Üdv, Olajdoki

2015. augusztus 12., 10:54 Módosítva: 2015.08.13 18:07
80

Kedves Olajdoktor!

Szeretném a véleményét kérni, hogy az ilyen eszközökkel kiváltható-e az olajcserekor a leeresztés művelete?

Érzésem szerint az olajteknő alján összegyűlnek olyan levált részecskék is, amik a leeresztéssel eltávoznak, míg a szivattyú ezt nem vagy csak részben tudja eltávolítani. Ugyanakkor csábító, hogy házilag egész tisztán megoldható lenne a dolog.

Köszönettel

Kiss Szilárd

Kedves Szilárd!

Jól összefoglalta a fő előnyét és hátrányát ennek a megoldásnak. Lehet használni, sokan használják is, de valóban előfordulhat, hogy nem sikerül eltávolítani ezzel a módszerrel az összes olajat / szennyeződést. Szóval nem olyan tökéletes megoldás, mint a leeresztés, de megvannak az előnyei is.

Üdv, Olajdoki

2015. augusztus 7., 12:53 Módosítva: 2015.08.13 11:13
3

Tisztelet Olajdoki!

Kell olajat cserélni az automata váltóban? Szinte minden fórum/blog/szerviz mást ír, gyártók szerint nem kell mivel "élettartamra" szóló olajjal van feltöltve. Kérdés, hogy mit jelent az élettartam. Váltó szervizek szerint viszont időszakonként ugyanúgy szükséges a cseréje mint a motor olajé. Egyébként egy 2008-as évjáratú Mazda 6 automata váltós autó kapcsán érdeklődöm.

Üdvözlettel: Tóth István

Kedves István!

Sokan elvi okokból nem tudják elfogadni az élettartamkenést, mint koncepciót a közlekedési olajok kapcsán. Azzal érvelnek, hogy nincs örök életű olaj. Ez igaz is, de az autó egyik alkatrésze sem örök életű, mégsincs minden egyes alkatrésznek előírva a rendszeres cseréje.

A modern hajtóműolajok már elég hosszú életűek ahhoz, hogy ne kelljen automatikusan, bizonyos kilométer megtétele után feltétlenül cserélni őket. Ha nem ért egyet ezzel az érveléssel, senki nem tiltja meg, hogy cserélje, de csak a gyárilag előírt minőségű olajat használja, különben több kárt okoz, mint amennyi hasznot.

Üdv, Olajdoki

2015. augusztus 3., 16:49 Módosítva: 2015.08.09 09:59
5

Üdv Olajdoki,

Kérdésem a következő lenne: 2003-as 4ZZ-s 1.4 motorral szerelt Corollámba az ENEOS PREMIUM HYPER MULTI A5/B5 motorolaj megfelelő-e? Ha nem, várom építő javaslatát,

Tisztelettel, Corollás Zsolt

Kedves Zsolt!

Ez az olaj nincs besorolva az API szabványok szerint, a gyártó viszont API SJ, SL vagy annál jobb minőségű olajat ír elő. Ezek az API szabványok egyébként nem követelnek sokat, ez az olaj valószínűleg túlteljesíti őket, annak ellenére, hogy nincs besorolva. De ha még nem vette meg, akkor inkább javaslok egy olyan olajat, ami be van sorolva: például az Eneos Premium Hyper 5W30 (Multi nélkül) vagy az Eneos Sustina 5W30 vagy 5W40.

Üdv, Olajdoki

Olajba öntöttem a szeleptisztítót, járhatok vele?

2015. július 29., 16:27 Módosítva: 2015.08.03 10:41
3

Üdvözlöm!

Kérdésem a következő:

Figyelmetlenségem miatt, a motorolajba öntöttem a benzin adalékot. Név szerint a szelep tisztító adalékot. Járathatom vele az autót(közlekedhetem így), vagy azonnal cseréljem le az olajat?

Válaszát köszönve: N J

Kedves NJ!

Ne közlekedjen így az autóval, cserélje le az olajat minél hamarabb. Kárt okoz a motorban, ha így jár vele.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere az E90-be

2015. július 27., 13:19 Módosítva: 2015.07.27 13:19
1

Kedves Olajdoktor!

2006-os BMW 320d E90-es autóm van! Szerencsére hibátlanul üzemel! Olajcsere előtt állok! Az autómban 245 ezer km van! Milyen olajat ajánl bele? 90%-ban autópályán megyek vele!

Köszönöm válaszát

Kedves Levélíró!

Egy BMW LL-04 szabványnak megfelelő olajat javaslok, mint például az Eneos Premium Hyper 5W30 vagy a Repsol Elite Evolution 5W40.

Üdv, Olajdoki

Milyen teljesítményszintű olajat öntsek a motorba?

2015. július 22., 13:28 Módosítva: 2015.07.22 13:28
2

Tisztelt Olajdoki!

Opel Meriva, Z14XEP, 2006, mechanikus sebváltó. Milyen teljesítményszintű olajat öntsek a motorba? A váltóban állítólag élettartam feltöltésű olaj van. Ennek ellenére szeretném lecserélni.  Milyen speciális olaj kell bele, és hol tudom leengedni ill. feltölteni? Válaszát köszönöm!

Tisztelettel:Imre

Kedves Imre!

A motorba az Eneos Premium Hyper 5W40-et javaslom. A váltóba megfelel például a Fuchs Titan Sintofluid 75W80 (teljesíti a GM 1940768 követelményeit). A leengedés / feltöltés helyével kapcsolatban sajnos nem tudok segíteni.

Üdv, Olajdoki

B1 vagy B3 olajat válasszak?

2015. július 19., 09:55 Módosítva: 2015.07.19 09:55
2

Tisztelt Doktor!

Motorolajat szeretnék választani a nemrég vásárolt autómhoz. A fő problémám, hogy az autóm, (2007-es Honda Accord 2.2 i-ctdi) szervízkönyve a 0w-30 B1-et preferálja, de megengedi pl. az 5w-40 B3-at is. Én azt gondolnám, a preferált a jobb a kocsinak is, csak kicsit drágább, ha tehetem, ezt válasszam.

Viszont az ACEA szerint egyértelműen a B1/B5 energiatakarékos, alacsony HTHS indexű, de bizonyos típusokhoz nem megengedett, a B3 viszont jobban védi a motor élettartamát, igaz, kicsit többet fogyaszt az autó.

Ezek szerint én azt gondolnám, hogy bár a Honda a B1-et ajánlja, az autónak a B3 mégis jobb. A C-s olajokkal ugyan ez a fenntartásom, bár nagyobb motortisztaságot ígér az alacsony szulfáthamu tartalom miatt, ami főleg a részecskeszűrők élettartamának növelése miatt fontos, (szerencsére az én autómban még ilyen nincs), DE az ACEA szerint ez sem minden motortípushoz megengedett!

Emiatt, bár tisztábban tartaná a motort, még sem merném betölteni, lehet hogy a szulfáthamú valami plusz hatást/kenést biztosít, amit a régebbi motorok igényelnek, hasonlóan, mint az ólommentes benzint sem tolerálta némelyik régi autó, míg a mások igen? Tehát a kérdésem az lenne, hogy B1/B5, B3B/4, vagy esetleg C lenne e az autó élettartama szempontjából a legoptimálisabb választás.

A válaszát előre is köszönöm, Maurer Zoltán

Kedves Zoltán!

Egy A5/B5-ös olaj lenne a legjobb választás ehhez az autóhoz. Az alacsony HTHS index csak azoknál a motoroknál jelentene problémát, amelyet nem ilyen olajjal való üzemelésre terveztek. De itt pont ez az ajánlott olaj, tehát ez a probléma nem merül fel. Az ACEA C minőségű olajokat csak ott érdemes használni, ahol az az előírás.

Ezek az olajok annak árán tudnak alacsony hamutartalmúak lenni, hogy bizonyos kopásgátló adalékokat más adalékokkal helyettesítenek, amelyeket bizonyos motorok nem tudnak nélkülözni. Tehát ott, ahol nem előírás, nem jelent előnyt a használatuk.

Üdv, Olajdoki

Rovatok