Totalcar Vakbarát Hírportál

2016. augusztus 10., 11:11 Módosítva: 2016.08.15 12:29
1

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 1999-es évjáratú 1,3-as 8 szelepes Suzuki Swiftbe ön szerint milyen motorolaj lenne a jó választás, félszintetikus vagy teljesen szintetikus fajta? Illetve milyen viszkozitásút kell bele tenni? Bár az autó 16 éves, de a motor köszöni szépen jól van, pöccre indul, nem füstöl és szépen jár, olajfogyasztást nem tapasztaltam. Eljött az olajcsere ideje, ezért szeretnék jót tenni neki egy jobbfajta olajjal, hogy még sokáig jól szolgáljon. Mit ajánlana bele?

Köszönöm szépen, Tamás

Kedves Tamás!

Egy 10W40-es olaj jó ár/érték arányú választás ehhez a típushoz, míg egy 5W40-es műszakilag még jobb, de egyáltalán nem elvárás ehhez a típushoz. A félszintetikus olajok, főleg abban a kategóriában, amire egy ilyen korú autónak szüksége van, már majdnem annyit tudnak, mint a teljesen szintetikus olajok, úgyhogy az is elegendő. Persze a teljesen szintetikus ellen sem szólnak műszaki érvek, csak anyagiak. Ajánlott olajok például: Eneos Premium 10W40 vagy Eneos Premium Hyper 5W40. 

Üdv:

Olajdoki

BMW-be mi a legjobb?

2016. augusztus 8., 15:12 Módosítva: 2016.08.10 11:17

Tisztelt Olajdoki!

Tanácsát szeretném kérni, hogy autómhoz (BMW 316i, E36) jó választás-e az ELF Evolution 700ST, 10w40-es olaj vagy van esetleg jobb ötlete? A BMW által javasolt listán ez nem találtam meg, gondoltam rákérdezek.

Köszönettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Megfelelő az Elf olaja. Teljesíti a típusra vonatkozó gyári előírásokat, ami egyébként nem nagy dolog, mert az akkori autóknak nem voltak magas szintű elvárásai a motorolajjal szemben.

Üdv, Olajdoki

2016. augusztus 3., 16:10 Módosítva: 2016.08.11 10:54

Kedves Doki,

jelenleg egy BMW M30B35-ös motorral szerelt nagy testű "hölgyet" újítok fel és természetesen a korabeli extrák, gyári tuning alkatrészek között is turkálok és próbálom velük szebbé varázsolni az autót. Ezt a motort gyárilag is szerelték olajhűtővel, viszont a többség természetesen enélkül fut. Nem egy nagy átalakítás, az olajszűrő házát kell csak cserélni, meg a radiátort feltenni, ezért el is gondolkodtam a lehetőségen.

A kérdés csak az, hogy van-e értelme? Az autó nem extrém, de rendszeresen használatba lesz véve hajlott kora ellenére is. Illetve előfordulhat olyan, hogy az ember túlhűti az olajat?

Válaszodat előre is köszönöm! Geri

Kedves Geri!

A mai modern olajok, különösen a szintetikusak jóval magasabb hőmérsékletet bírnak, mint amekkora próbatétel elé egy utcai autó állítja őket. Szerintem műszakilag felesleges, mert amennyit hűteni kell rajta azt a motor vízhűtése biztosítja. A túlhűtés valóban nem tesz jót az olajnak, mert a viszkozitása üzemi hőmérsékleten optimális a motor kenése szempontjából, ha pedig ennél hidegebb, akkor vastagabb és lassabban kering.

Üdv, Olajdoki

2016. augusztus 2., 11:04 Módosítva: 2016.08.08 13:21
2

Kedves Olajdoki!

A minap ellenőriztem a motorolaj szintjét és meglehetősen közel van a minimumhoz. Olajcserekor lsint 10W-40-es motorolaj lett beletöltve. Az a kérdésem bármilyen (más gyártótól származó) 10w-40-es motorolajjal utánatölthető?

Kedves Levélíró!

A viszkozitási osztályon kívül sok egyéb jellemzője van egy olajnak, mint például a teljesítményszintjei és jóváhagyásai. Ha a másik fajta 10W40-es olaj is megfelel a gépjármű számára előírt feltételeknek, akkor utántölthető vele.

Üdv, Olajdoki

2016. július 27., 18:00 Módosítva: 2016.08.02 11:14
1

Kedves Olajdoki!

Adott egy 2003-as benzines Ford Fiesta 140 000 km-es futásteljesítménnyel, ami kb. 3 hete esett túl szervizelésen. Ennek keretein belül - bár nem kértem meg erre a szervizt - kicserélték a váltóolajat. Ha előtte értesítenek a szándékukról, akkor szívesen kikértem volna olyan szerelő véleményét, aki erre a típusra specializálódott, ugyanis előzetes tájékozódásom során már olvastam, hogy a gyári olaj elvileg élethosszig tartó, lecserélni nem kell (feltételezem, hogy után tölteni esetleg).

Mióta megtörtént a csere úgy érzem, mintha a fokozatok közötti váltás nem menne olyan lágyan, mint előtte. Nem vagyok ebben 100%-ig biztos, ugyanis az autót csak kevesebb mint 2 hónapja használom (mínusz egy hét, amíg a szervizben állt), és ez idő alatt még nem szoktam meg annyira, hogy ki merjem jelenteni, tényleg így van.

Tudom, hogy nem Önhöz kell fordulni pszichológiai kérdésekkel, de talán csak túlfilózom az egész dolgot.

Kérdésem több is volna: Az Ön véleménye és tapasztalata szerint rejt-e magában akkor kockázatot az eset, hogy érdemes lenne felkeresnem egy Ford-okra szakosodott szervizt és újra elvégeztetni a cserét, hogy biztosan a megfelelő olaj kerüljön bele? Ugyanis nem tudom, hogy milyen került bele (az is lehet, hogy a megfelelő). Mi az a speciális olaj, amit használni kellene csere esetén, vagy milyen a gyári előírást teljesítő más olajok jöhetnek szóba. És a legnagyobb kérdés, hogy egyáltalán indokolt lehetett-e a csere.

Válaszát, tanácsát előre is nagyon köszönöm!

Kedves Levélíró!

Mivel nem adta meg az autó pontos típusát (motor hengerűrtartalma, teljesítménye) ezért sajnos nem tudom megadni a vonatkozó előírásokat, de általában valóban élettartam kenésre szánt olaj szokott lenni ezekben a váltókban, és valóban okozhat ilyen problémákat, ha helyette betöltenek egy átlagos API GL-4-es vagy GL-5-ös váltó olajat.

Nagyon ellenszenves dolog, hogy egy szerviz az Öntől kapott megrendelés és egyeztetés nélkül ilyet tegyen, főleg egy olyan típusnál, ahol nincs is rá szükség. Ha ilyen a hozzáállásuk, akkor sajnos az sem lenne meglepő, ha nem mondanák meg őszintén, hogy milyen olaj került bele, pedig nagyon nem mindegy, hogy ha már feleslegesen kicserélték, akkor benne hagyható-e az olaj vagy ismét ki kell cserélni. 100% biztosra akkor tud menni, ha ismét kicserélteti az olajat egy szakszervizzel, de még akkor is érdemes róla meggyőződni, hogy tényleg a megfelelő Ford jóváhagyással rendelkező váltóolaj kerül-e bele, mert sajnos kapok néha olyan leveleket, ahol a panasz tárgya pont az, hogy a szakszerviz sem a megfelelő olajat tölti be.

Üdv, Olajdoki

Kedves Olajdoki!

Hálásan köszönöm válaszát, mindenképpen felkeresek egy szakszervizt. A motor hengerűrtartalma 1299 cm3, teljesítménye 51 kW, a motor kódja A9JB. Ezek tekintetében szívesen venném, ha a pontos olajtípusra vonatkozó információt megírná.

Kellemes napot kívánok!

Kedves Levélíró!

Ford M2C200-C szabványnak megfelelő, 75W90-es olaj való a váltóba. Gyárilag élettartam feltöltésű. Ilyen például a Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90.

Üdv, Olajdoki

2016. július 23., 18:27 Módosítva: 2016.08.03 16:47
1

Üdv

Szeretném megkérdezni, hogy erről az olajról mi a véleménye: api cj-4 minősítéssel 15w40, caterpillar motorolaj. A kocsi egy mercedes W202 C220cdi.

Kedves Levélíró!

Ez egy haszongépjármű olaj, az oda megfelelő adalékokkal, és teljességgel alkalmatlan egy személygépkocsi motorjának a kenésére. Olyan személygépkocsi olajat keressen, ami rendelkezik az előírt Mercedes gyári jóváhagyásokkal.

Üdv, Olajdoki

2016. július 20., 13:41 Módosítva: 2016.07.25 11:43

Tisztelt Olajdoki!

Egy 1,6-os Peugeot 307 benzines autóm van. Amióta megvettem, fogy belőle az olaj, olyan 3000 km-enként kell utántölteni, addigra megy le a nívópálca aljáig. Kb egy liter. Autós oldalakon olvastam, és a szerelő is azt mondta, hogy annyira nem vészes, nem kell ezzel foglalkozni.

Minden olajcserénél 10w40 olaj került bele, különböző márkájúak, amit épp preferált az adott szerviz. Volt gyári is, nem gyári is, nem volt különbség fogyás tekintetében. Ezután egy szelep átégés miatt meg lett bontva a motor, a hengerfejet felújították, cserélték a szelepszárszimeringeket, a besült szelepeket, meg amit ilyenkor kötelező; egyéb problémája nem volt a motornak.

A legutóbbi olajcserénél shell 5w30 olaj került bele. Megijedtem, hiszen vékonyabb olaj, nézegettem a nívópálcát, de semmi. 8000 km-nél villant fel az olajszintre figyelmeztető jelzés. Negyedig volt a nívópálca kb. Mi lehet ennek az oka? Utalhat ez valamire, vagy csak simán örüljek, hogy így nem fogy annyira?

Köszönettel: Zoltán

Kedves Zoltán!

Az olajfogyasztás csökkenése az elvégzett javításokkal van összefüggésben. Nem attól lett alacsonyabb az olajfogyasztás, hogy vékonyabb olaj került bele, hanem annak ellenére, az elvégzett javításoknak köszönhetően.

Üdv, Olajdoki

2016. július 14., 17:27 Módosítva: 2016.07.20 13:41
180

Kedves Olajdoktor!

Tegnap lecseréltem az olajat a 2001-es évjáratú AJM motorkódú 1.9 PDTDI Volkswagen Borámban, de az olajleeresztő csavarnál szivárgott az olaj. Most leengedtem a teljesen használatlan olajat, kicseréltem a tömítést, viszont nem tudom hogy visszatölthetem-e a tiszta edénybe leengedett olajat. Válaszát nagyon várom, és előre is köszönöm!

Üdv: Ákos

Kedves Ákos!

Nyugodtan visszatöltheti.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere a Kymcoba

2016. július 7., 11:24 Módosítva: 2016.07.12 15:05

Kedves Olajdoki,

Kymco Xciting 250 (carb.) robogóba szeretnék hajtómű olajat cserélni. A kézikönyv csak annyit ír, hogy 0,2l kell és SAE 90 olaj legyen... Pontosan mit ajánlasz bele? Valamint milyen gyakorisággal érdemes cserélni?

Előre is köszönöm, Tomi

Kedves Tomi!

API GL-5 minőségű, SAE 90-es olaj való bele, mint például a MOL Hykomol LS 90. 2000 kilométerenként kell cserélni.

Üdv, Olajdoki

2016. július 6., 12:52 Módosítva: 2016.07.08 17:50

Kedves Olajdoktor,

Van egy 2010-es Ford Mondeo 2.0 tdci (103 kW) típusú autónk. Próbálom a legjobbat megadni neki ahhoz, hogy sokáig egészséges legyen. Eleinte Mobil olajat használtam, majd váltottam Castrolra, most pedig Liqui Moly-t tettem bele, mindegyik rendelkezett a gyártó által előírt Ford WSS-M2C913 A/B/C/D specifikációval. Most egy Motul olajjal szemezgetek a következő olajcseréhez.

A kérdésem az lenne, hogy okozhat-e bármi problémát az, hogy gyakran cserélgetem az olajmárkát? Mennyiben különbözhetnek egymástól ha mindegyiknek megvan a megfelelő specifikációja? Illetve Ön szerint melyik a felsoroltak közül a legjobb, és Ön mit ajánlana ezek közül, vagy ezeken kívül?

Válaszát előre is köszönöm. Artúr

Kedves Artúr!

Mivel nem rendelkezem laboratóriummal az egyes olajok összehasonlító vizsgálataihoz, valamint olyan flottával sem, amivel fékpadi és terep teszteken tudnám az egyes olajokat összehasonlítani, így számomra is az olajok gyári jóváhagyásai, valamint a gyártó hírneve jelenti a kapaszkodót az olajok összehasonlításához.

Mivel a felsoroltak közül mindegyik rendelkezik a megfelelő jóváhagyással, és mindegyik márkás olajnak számít, ezért nem szeretnék köztük rangsort felállítani. Kivéve, de ezt gondolom Ön is tudja, hogy a D-s szabványú olaj jobb, mint a C-s, az jobb, mint a B-s, az pedig jobb, mint az A-s. Sőt, szerintem a 913-A és 913-B szabványú olajok nem is használhatóak már egy 2010-es évjáratú autóhoz. Annak nincs semmilyen jelentősége, hogy sűrűn váltogatja az olajmárkát, ameddig mindig a megfelelő jóváhagyással rendelkező olaj kerül a motorba.

Üdv, Olajdoki

2016. június 30., 11:53 Módosítva: 2016.07.04 12:21

Tisztelt Olajdoktor!

2004-es benzines 2.0 (135Le) Renault Mégane CC-be szeretnék olajat cserélni. A szerviz szerint, a jelenlegi olajjal elégtelen a kenése és érdemesebb lenne egy magasabb viszkozitásút beleönteni a cserénél. (Sajnos nem tudom, mit töltött bele az előző tulaj.) A szerelőm a Mobil 1 5W-50 Peak Life olajat ajánlották, de nem tudom hogy ilyen "vastag" olajat beletölthetek-e? Ön mit javasol?

Válaszát előre is köszönöm! Üdv, Adorján

Kedves Adorján!

Mivel ebbe a motorba az olajminőségek és viszkozitások széles skálája megengedett, ezért a kérdéses Mobil olajat is bele lehet tölteni. Bár nem teljesen világos számomra, hogy a szerviz miből gondolja, hogy a jelenlegi olaj kenése elégtelen, és ha Ön nem tudja mi volt eddig benne, akkor ők honnan tudják, hogy mihez képest kell változtatni?

Mert ha pl. eddig egy 0W30-as olaj volt benne, és emelni akarnak a viszkozitáson, akkor egy 0W40-es vagy 5W40-es olaj is elegendő lehet akár. De ha nem akar ebbe túlzottan beleásni, hagyhatja, hogy betöltsék az 5W50-es Mobil-t, mert végül is jó olaj, és megfelel az előírásoknak.

Üdv, Olajdoki

Nem sötétedik az olaj

2016. június 28., 17:44 Módosítva: 2016.06.30 12:18

Kedves Olajdoki!

Nem autóban, vagy motorban, hanem kerti fűnyíróban (négyütemű) cseréltem idén tavasszal szokás szerint az idény előtt olajat. Az előírt kisgép olajat tettem bele (0-30), tény, hogy PKN Orlen fajtájút. Már többször használtam a gépet, de az olaj továbbra is teljesen áttetsző, egyáltalán nem sötétedik be, amit úgy tudom pedig általában kellene, tehát az első pár használat után bebarnulni. Ekkor felsejlett, hogy amikor kinyitottam a flakont, akkor a küldő kis lepattanó műanyaggyűrűt követően a belső flakonzáró műanyag/fólia hiányzott. Kérdésem: rossza az olaj, cseréljem?

Köszönettel, Benedek

Kedves Benedek!

Az olaj színének ebben az esetben nem tulajdonítanék nagy jelentőséget. Sajnos nem ismerem annyira az Orlen olajokat, hogy tudjam, kell-e legyen a flakonon belső záró fólia. Ez ugyanis nem minden olajmárkánál általános és még márkán belül is változó, hogy mely termékeken van és melyeken nincs. Hacsak nem tudja biztosan, korábbi tapasztalatából, hogy ezen a konkrét terméken kellene legyen, akkor nem aggódnék az Ön helyében.

Üdv, Olajdoki

2016. június 23., 15:39 Módosítva: 2016.06.29 10:42
15

Tisztelt Olajdoki!

Ott, ahol ACEA A5/B5 az előírás, használható-e ACEA A3/B4 minősítésű, magasabb HTHS viszkozitású motorolaj, ha a motortartósság a cél, nem pedig a kedvezőbb fogyasztás, ami az alacsonyabb HTHS viszkozitású motorolajok előnye?

Milyen motorolajat ajánl egy 2007-es TOYOTA AVENSIS 1,8 VVTI-be? Én ACEA A3/B4 0W vagy 5W/40-re gondoltam. Állítólag ACEA A5/B5 5W30-at használ a TOYOTA az első gyári feltöltésnél a VVTI motorokhoz.

Megtisztelő válaszát nagyon köszönöm! Üdvözlettel: Dávid

Kedves Dávid!

Az első kérdésre általában véve “nem” a válasz, ugyanis az ACEA A5/B5 előírás nem kompatibilis az A3/B4-el. Egy olyan motor, ami alacsonyabb HTHS viszkozitású olajjal való kenésre van tervezve nem fogja jobban bírni egy magasabb HTHS viszkozitású olajjal, ugyanúgy, ahogy egy 5W30-as olajra tervezett motornak sem teszünk jót azzal, hogy 10W40-es olajat töltünk bele.

A kérdéses Avensishez viszont nyugodtan használhat ACEA A3/B4 minőségű olajat, ugyanis API SJ, API SL, API SJ-EC és API SL-EC szabványú olajok vannak gyárilag előírva, ezek között pedig bőven fog találni olyat, ami az ACEA A3/B4-nek is megfelel.

Üdv, Olajdoki

2016. június 21., 17:13 Módosítva: 2016.06.23 16:19
1

Üdv,

2006-os BMW E90 320D-m van és olajcsere után 5000 km-rel most fogok 3. alkalommal utánatölteni, összesen eddig 3 litert. Ez normális? Olvastam olyat fórumokon, hogy a BMW normálisnak tartja az 1000 km-enkénti 1 liter olajfogyasztást.

Üdv, Kéri Balázs

Kedves Balázs!

Vannak típusok, amelyeknél normális lehet az 1000 kilométerenként 1 literes olajfogyasztás, de hogy ennél a típusnál pont mekkora a normális felső határa, azt egy szakszerviztől kellene megkérdezni. Ha fiatalabb korában nem fogyasztott ennyi olajat, akkor valószínűleg nem normális, és érdemes megkeresni egy szervizben a hiba pontos okát.

Üdv, Olajdoki

2016. június 17., 13:22 Módosítva: 2016.06.24 10:54
1

Tisztelt Olajdoktor!

Kivételesen nagy hangsúlyt fektetek minden autómnál a legmegfelelőbb olaj kiválasztására, mondhatni túl sokat foglalkozok vele, de csakis a legjobbat szeretném adni az autónak. Mit gondol a Liqui Moly termékeiről ? (5w30 / Toptech 4200, 4600)

Más gyártók ebben az árkategóriában sőt még olcsóbban is teljesen szintetikus olajakat árulnak, ezek pedig HC technológiával készültek, mégis sokan preferálják őket. Lehet hogy egy olcsóbb szintetikussal jobban járnék ? Mi egyáltalán a különbség szintetikus és résszintetikus között ? A megbízhatóság és a lehető legjobb minőség a cél. Honda CR-V 2012 2,0 i-VTECH 150 Le.

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm: Tamás

Kedves Tamás!

Más fajta választ kell adnom erre a kérdésre ma, mint még akár 1-2 éve adtam, mert egyre inkább változik a piac. A félszintetikus (= részszintetikus), szintetikus kifejezések elve marketing fogalmak voltak, és voltak értelmezési különbségek az egyes olajtársaságok között, de általában szintetikus alatt a Group IV-es, polialfaolefin alapolajból készült olajokat értették, félszintetikus alatt pedig a Group III, hidrokrakkolt (innen a HC) vagy hidro-izomerizált alapolajból készült kenőanyagokat.

Mivel az utóbbi időben, az adaléktechnológia fejlődésének köszönhetően, már szinte bármilyen tulajdonságú közlekedési kenőanyagot elő tudnak állítani Group III alapolajból is, ezért sok cég ezeket is szintetikusnak nevezi, hiszen hozzák a szintetikus olajoktól megszokott minőségi jellemzőket. Értem ezalatt a magas viszkozitási indexet, a kiváló motortisztaságot, a jó hő- és oxidációs stabilitást, és így tovább. Szerintem nyugodtan választhat a Liqui Moly olajai közül is, függetlenül attól, hogy “csak” HC-szintetikusak, de csak olyat, ami megfelel a gyári előírásnak.

Üdv, Olajdoki

2016. június 15., 11:38 Módosítva: 2016.06.19 12:36
40

Kedves Olajdoki!

1997-es 1.6-os Opel Vectra B-m igencsak csorgatja az olajat, pedig most lett cserélve az összes szimering és tömítés a motorban. Menet közben lehet érezni a motorblokkra ráégő olaj szagát, és a parkoláskor az autó alá rakott papírlap tanulsága alapján eléggé szivárog az olaj. Így 1000 km alatt 1,5-2 liter olajat igényel a gép, és a fent említett cserék után ‎a szerelő azt mondta, hogy ennyit tud tenni az autó érdekében.

Az lenne a kérdésem, hogy esetleg lenne-e mégis valami módja, hogy az olajfogyasztást le lehessen szorítani 1000km/literre, mert az még egy elfogadhatóbb arány lenne az öreg ecotec motorhoz.‎ Jelenleg 300 000 km van az autóban, és további 30-40 ezer van még betervezve neki, mit lenne érdemes megnézetni rajta?

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Máté

Kedves Máté!

A leírtak elsősorban külső tömítetlenségre utalnak, ami nem olyan probléma, amire egy szerelő jogosan tárná szét a karjait. Nem tudom, hogy mi lett kicserélve és mi nem, de javaslom elvinni egy másik szervizbe egy alaposabb átvizsgálásra. Sajnos látatlanban ennél többet nem tudok ajánlani.

Üdv, Olajdoki

Rossz olajat töltöttek volna a motorba?

2016. június 10., 10:44 Módosítva: 2016.06.15 11:52

Tisztelt Olajdoktor!

Adott egy Suzuki GSF1200, 2004. évi lég-olaj hűtésű, sor 4-es, 16 szelepes motor A szerviz a gyári 10w40 olaj helyett Mol Dynamic 4T Racing 10w50-es olajat rakott bele, azóta a motorból néha kattogó hang jön hidegen és néha melegen alapjáratnál. Az olaj miatt károsodhatott a motor?

A válaszát előre is köszönöm tisztelettel: Csizmadia József

Kedves József!

Nem túl valószínű, hogy az olaj miatt károsodott volna, ugyanis a 10W50-es Dynamic 4T Racing is megfelel a gyári előírásoknak és használható ehhez a típushoz.

Üdv, Olajdoki

2016. június 3., 10:36 Módosítva: 2016.06.10 11:02
1

Tisztelt Olajdoktor!

Pár napja vittem el a szerelőhöz az autómat (Skoda Octavia II 1,6 Mpi BSE, 2010), olajcserére (53 000 Km van benne). Kértem, hogy 5w30-as viszkozitású olajat használjon, eddig Castrol EDGE volt használva. Ő beszerzett Elf Evolution 900 SXR 5W-30 típusú kenőanyagot és feltöltötte vele. Otthon néztem utána, hogy nem teljesíti egyik VW-szabványt sem a VW 504.00,507.00-et pedig pláne.

Kérdésem a következő: Okoz-e bármi nemű problémát ez az autómnak? Lecseréljem, mi a teendő? Kell-e levegőszűrőt is cserélni minden évben, 8-10 ezer Km futás mellett, nagyrészt városban? Jó-e az Elf olaj vagy a jövőben mit használjak? Sajnálom legfőképp a környezetet, de az olajat is.

Válaszát megköszönve: Miklós

Kedves Miklós!

Ez az olaj sajnos valóban nem jó ehhez a motorhoz. Nem fog elromlani tőle egy csereperiódus alatt, de nem biztosítja számára ugyanazt a védelmet, amit egy megfelelő olaj biztosítana.A maximalista megoldás az olaj lecserélése volna, de ha nagyon nem szeretné, akár benne is hagyhatja egy csereperiódusra. Az Elf olajokkal egyébként nincs gond, de ez a fajta pont nem való ebbe a motorba. Az EVOLUTION FULL-TECH LLX 5W-30 például megfelelő lenne. A levegőszűrőhöz leírt csereperiódus nagyjából reális.

Üdv, Olajdoki

2016. június 1., 11:34 Módosítva: 2016.06.03 10:32

Kedves Olajdoki!

Az lenne a kérdésem, hogy én egy Yamaha YZ250 köbcentis 2004-es évjáratú krosszmotort használok és nem tudom milyen olajat használjak a váltóba. Rengeteg félét írnak hozzá. Mi lenne a javaslata?

Válaszát előre is köszönöm!:)

Kedves Levélíró!

Valószínűleg azért találkozott sokféle ajánlással, mert 10W30-tól 20W50-ig minden használható ehhez a motorhoz. Magam részéről egy 10W40-es olajat javaslok, mint például az Eneos City-Max 4T 10W40.

Üdv, Olajdoki

2016. május 27., 11:21 Módosítva: 2016.05.31 13:48

Tisztelt Olajdoki!

Adott egy Opel Meriva Z16XE motorral, 830km-el az olajcsere után (Shell 5W30 dexos2 minősítéssel, gyári LongLife GM szűrő, az autóban 141 000 km van) felvillant az olajszint jelző sárga lámpa menet közben. Leállítás után negyed órával az olajszintet ellenőrizve egy hajszállal a maximum alatt van.

Ha hagyom kihűlni a motort és elindulok, a lámpa nem ég, de 10-15km múlva újra kigyullad, pedig továbbra is maximum motorolajszintet látok, ha nem hagyom kihűlni marad a lámpa. Tudom, hogy a lámpa egy dolog és a valós szint a lényeg, de biztos van valami oka annak, hogy a lámpa kigyullad. Hogyan tudom megszüntetni ezt a hibás visszajelzést?

Köszönöm a választ! Gyula

Kedves Gyula!

Érdemes lenne hideg motornál is megnézni az olajszintet. 15 perc nem elég, hogy a motor kihűljön. A hideg olaj egyébként magasabb olajnyomást eredményez, mivel vastagabb, lehet, hogy ezért nem gyullad ki a lámpa. Ha minden más rendben van, lehet olajgomba probléma is.

Üdv, Olajdoki

2016. május 24., 14:10 Módosítva: 2016.05.27 11:22
33

Kedves Olajdoktor!

A segítségét szeretném kérni az alábbi témában. VW Lupo 1.4 1999-es benzin üzemű gépjárművem útmutatója szerint a szervó olajnak a G004000M2 gyári szabványnak kell megfelelni. Nagyon egyszerű a kérdésem, milyen következményekre lehet számítani, ha az 5000+/L kategóriás termék helyett egy általánosabb felhasználású termék kerül felhasználásra, pl Mol Hykomol ötödannyiért?

Köszönettel: Péter

Kedves Péter!

Sajnos a gyári előírások az olajok esetében sem dísznek vannak, vagy azért hogy minél több pénzt kisajtoljanak az autósokból, hanem ezeknek komoly műszaki okai vannak.

Hacsak nem talál ötödannyiért is olyan olajat, ami megfelel a gyári előírásnak, akkor tartok tőle, hogy az olcsóbb megoldás előbb vagy utóbb meghibásodás formájában fog sokkal drágábbnak bizonyulni. Egyébként a szervóolaj élettartam feltöltésű ebben az autóban, így kizárólag karbantartás miatt nem kell cserélni.

Üdv, Olajdoki

2016. május 20., 16:49 Módosítva: 2016.05.24 14:27

Tisztelt Olajdoki! Tehetek-e Citroën Xsara Picassóba (2006-os évjárat , 1.6-os benzines, 16 szelepes, (TU5JP4)) Eneos Sustina 5w-30-as olajat? Az Eneos olajkaraesője az 5w-40-es Sustinát írja, de a Citroën engedi az 5w-30-as viszkozitást is. Tisztában vagyok vele, hogy ez az olaj "túl jó" ebbe az autóba, de én szívesen tenném bele.

Köszönettel Gábor!

Kedves Gábor!

Valóban használható mindkét olaj, és jó választásnak tartom ehhez a típushoz.

Üdv, Olajdoki

Észter bázisú olaj a váltóba

2016. május 18., 11:33 Módosítva: 2016.05.20 16:57

Tisztelt Olajdoktor!

2008-as évjáratú Suzuki Swift 2-es tulajdonosa vagyok. A váltóba Motul GEAR 300 75W-90-es Api GL-4/Api GL-5 észter bázisú olajat vásároltam. Vásárlás után a szerelőm mondta, hogy az észter nem biztos, hogy kompatibilis lesz a tömítésekkel.

Kérdésem a következő lenne: Az olaj megfelelő, vagy küldjem vissza a webáruházba? Válaszát előre is köszönöm.

Köszönettel: Lajos

Kedves Lajos!

Nem kell aggódnia, ez az olaj kompatibilis a tömítésekkel, nem fog gondot okozni. Nyugodtan használhatja.

Üdv, Olajdoki

2016. május 14., 09:52 Módosítva: 2016.05.18 11:34

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 2001-es évjáratú Mercedes C 220 CDI (W 203) boldog első tulajdonosa vagyok immár 15 éve. Az autó mindösszesen 110e km-et futott. Olajat az elmúlt 15 év alatt egyszer sem kellett utánatölteni. Csereperiódus 20 ezer km vagy egy év, én évente cseréltetem benne az olajat, egy év alatt 7-8000 km-t teszek meg, aztán csere (Kizárólag szakszervizben, jelentétemben).

Újabban itt vettem észre, hogy szerelő eltűnik a raktárba, kihoz egy kannában lévő "valamilyen" olajat, majd belövik a szintet, a szervizkönyvbe pedig beírnak valamilyen 10w-40-es olajat.

Emiatt úgy döntöttem én szerzem be az előírt olajat, és már a következőre azt vinném. Kérdésem milyen olajat érdemes beletennem, neten ahány helyen nézem annyi féle tippet kapok. 10W-40 ?? Mb.229.1-es vagy Mb 229.3-as ajánlású? Casrol Magnatec 10W-40 esetleg megfelelő lenne?

Válaszát előre is köszönöm! György

Kedves György!

Egy MB 229.3-nak megfelelő, 5W40-es vagy 10W40-es olajat ajánlok. Megfelelőek például az Eneos Premium Hyper 5W40 vagy a MOL Dynamic Max 10W40.

Üdv, Olajdoki

2016. május 11., 17:12 Módosítva: 2016.05.14 09:52

Jó napot!

Egy VW Bora 1.4 16 szelepes AHW motorkódú autóba szeretnék váltóolajat cserélni. Mennyi idő után érdemes lecserélni, milyen olajat vegyek bele és hány litert? 162 000 km van a motorba, milyen motorolajat érdemes bele venni? Válaszát előre is köszönöm. Szép napot.

Üdv. Èva

Kedves Éva!

A váltóban élettartam feltöltésű olaj van, amit nem kell cserélni. A motorba egy VW 502.00 teljesítményszintű olajat ajánlok, mint például az Eneos Premium Hyper 5W40.

Üdv, Olajdoki

Rovatok