Tisztelt Gumidoktor!
Kia cee'd em van, R15-ös lemezfelnivel és 185/65 R15-ös Michelin abronccsal.
Szeretnék alufelnit venni, de az R15-ös felnik mérete általában 6,5JXR15, az autó leírásában a felniméretet ehhez az abroncsmérethez 5,5JXR15-ben adják meg.
Mi történik, ha szélesebb felnire teszem rá ugyanazt az abroncsot?
Válaszát előre is köszönöm.
Attila
Kedves Attila,
az utángyártott felnik 15"-ban valóban jellemzően 6–6,5" szélesek. Ezzel nincs is baj, de az ET-szám megválasztásánál ezt figyelembe kell venni. A gyári abroncsokkal sincs különösebb probléma, ugyanis pl. a 185/65 R15 méret 5,0–6,5" szélességig szerelhető.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
A kérdésem arra vonatkozna, hogy egy W168-as A Mercedes 190/50 R15 átmérőjű kerekek esetén a gyári acélfelnik helyett eredeti Mercedes, azonos méretű könnyűfém felnivel komfortosabb-e a vezetés. A problémám, hogy az alacsony oldalfal miatt minden úthibát érzékelek az autóban utazva, és úthibából itthon bőven kijut. A kérdésem, hogy strapabíróbb-e a gyári alufelni, mint a lemezfelni, és enyhít-e a gondomon? Vagy esetleg erre vonatkozóan más tanácsa, segítsége van-e? Jól gondolom, hogy az alufelni erősebb, és mi van a sérülhetőségével? Új nyári gumijaim vannak, nem nagyon szeretnék más méretet venni.
Válaszait előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Nándor
Kedves Nándor,
Pont fordítva van. Az abroncsméret ugye adott (195/50 R15). A lemezfelnivel komfortosabb az autó és kevésbé sérülékeny a kerék. Az alufelni ugyan valóban masszívabb, de könnyebben is törik, míg a lemezfelni maximum „csak" deformálódik. Ha baj van, a lemezfelni javítása, netán pótlása is olcsóbb feladat. Én, ha a kinézet másodlagos, mindenképpen a lemezfelnis megoldás felé terelném…
Üdv,
Gumidoki
Ha valamelyik népszerű autós szaklap tesztet közöl a gumi abroncsokról,az többnyire egy bizonyos méretre vonatkozik.(pl.185/60R15) A közölt eredményt mennyire lehet hasznosítani ugyanolyan márkályú de más mérethez? (pl.175/65 R14)
Tisztelettel: János
Kedves János,
A gumitesztek eredményei szűréssel ugyan, de nagyjából alkalmazhatók más mérete is. Különbségek azonban természetesen adódhatnak, hiszen más a méret, más az autó, amin az abroncs fut, mások a körülmények stb... Arról nem is beszélve, hogy vannak szponzorált, azaz "irányított" tesztek is, ahol nem feltétlenül objektívek az elbírálási szempontok.
Egy mintázatnak vannak általánosan, mérettől független tulajdonságai, amelyek közül azonban eltérő körülmények között egyesek felerősödhetnek, egyesek pedig némileg háttérbe szorulhatnak, ezt érdemes figyelembe venni.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Doktor!
Egy II-es Golfhoz 15-ös alufelnihez vásároltam anno kerékőranyát. A kocsit azóta lecseréltem egy H gtc Astrára. A gumisnál megnézték, egy kicsivel hosszabb a kerékőr, mint a gyári anyák, de felszerelték, és azt mondták, hogy ha probléma lenne, azt hallani lehetne egyből, ha forog a kerék. Úgyhogy most fenn van.
A kérdésem az lenne, hogy okozhat-e ez bármilyen problémát hosszú távon?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdv,
Gábor
Kedves Gábor,
ha túl hosszú lenne a kerékanya, azt valóban egyből érzékelni lehetne a kerék elforgatásakor. Ha nem ér bele semmibe, azaz a kerékagy simán „elnyeli" ezt a hosszúságkülönbséget, akkor a későbbiekben használat közben sem tud semmilyen kárt okozni ez a kerékőr.
Üdv,
Gumidoki
Hello!
Mazda Xedos9, 1997-es évjárat, 2497 köbcenti, a jelenleg alatta lévő kerék 16"X6 1/2 ET55. A 16"X7 ET55 aláfér?
Köszi!
Kedves Levélíró,
nem kizárt, sőt valószínű, de ezt próba nélkül ember nem tudja megmondani…
Így én sem. :)
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Gumiabroncs-vásárlás előtt állok, s egyik ismerősöm ajánlotta, hogy egy általa nem használt, hosszú ideje a garázsában álló autójáról eladja – a nekem épp megfelelő méretű – gumikat jutányos áron.
Az lenne a kérdésem:
A gumiabroncs károsodhat-e több hónapig történő egy helyben állástól (legalább évente 1-szer azért mozgott az autó), főleg ha kissé leeresztett is az egyik? Amúgy a gumik viszonylag fiatalok, s szemmel nem látszik rajtuk az öregedés nyoma vagy egyéb elváltozás.
Hallottam olyan variációt, hogy hiába nem látszik hibája, előfordulhat, hogy újra használatba vételkor rövid időn belül defektes, szálszakadt lesz.
Lehetséges ez, vagy ha nem látom hibáját, akkor megvehetem?
Köszönettel: Egy olvasó
Kedves Levélíró,
az abroncsoknak az a legrosszabb, ha autóra szerelve állnak hónapokat, netán éveket. Könnyen deformálódhat a futófelület, illetve a szerkezet. Ez sokszor szemmel is jól látható „plató" formájában jelentkezik a talajjal érintkező abroncsrészen. Ezért (is) szokták felbakolni a ritkán használt autókat. Ha ez nem lehetséges, akkor a használati értéknél magasabb abroncsnyomás is megoldás lehet.
Az Ön által említett gumiknak lehet, hogy semmi bajuk nincs, de ez – ha szemmel nem látható elváltozás – csak a használat során derül ki. Ha az autót „berázza" az abroncs, azaz menet közben vibrációkat kelt, akkor jelen van a deformáció. Ennek mértékétől függ, hogy az abroncs egy–két száz km alatt „kirúgja magát", vagy esetleg visszafordíthatatlan már a károsodás. Egyszóval legyen óvatos ezekkel az abroncsokkal, mert lehet bennük némi zsákbamacska…
Üdv,
Gumidoki
Kedves Doktor úr!
Most olvastam az ADAC nyárigumi-tesztjét, azaz csak az R15-ös összefoglaló-táblázatot.
Az a kérdésem, hogy ezt szabad-e összehasonlítani a tavalyi R14-es teszt eredményeivel: gondolok itt a méretkülönbségen túl pl. arra, hogy gyártják-e még azokat a típusokat.
Köszönettel
Szűcs Krisztián
Kedves Krisztián,
iránymutatónak természetesen jó lehet egy ilyen összehasonlítás, de más méretben, eltérő tesztkörülmények között és különböző autón másképp viselkedhet ugyanaz a mintázat. Persze egy mintázatnak vannak általánosan igaz és jellemző tulajdonságai, ami viszont mérettől független. Viszont más méretben egyik tulajdonság markánsabb lehet, míg egy másik kicsit a háttérbe szorul. Ráadásul vannak szponzorált, „irányított" abroncstesztek is, mondjuk az ADAC-é nem ezek közé tartozik…
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Nekem egy 1996-os, 1,3-as, 68 lovas Suzuki Swiftem van, 76 000 km-t futott. A gyári gumik futófelülete még megfelelő, de pókhálós a gumi, így újabb garnitúra vásárlásán gondolkodom (a gyári Michelin nyári gumikban kb. 50 000 km van). A Barum Brillant „kategóriájú gumik" úgy 8 ezer körül vannak, a komolyabb „prémiummárkák" 9–10, tehát nem nagy a különbség. A kocsival szeretek dinamikusan haladni (negyvenes korosztály vagyok), a kocsi paramétereinek megfelelő észhatárok között, mivel könnyű a kasztnija, így érdekes jelenséget produkál, amikor az ember hirtelen ki akar „lőni", vagy vészfékezésre kényszerül.
Amúgy deffenzív vezetés párti vagyok.
kérdésem: 155/70/13-ban néztem a következőket:
– Pirelli P4 Cinturato;
– Pirelli P-3000;
– Good Year Duragripp;
– Michelin Energy B3P
Kíváncsi lennék a véleményére és a tanácsára. Vagy inkább Barum Polaris; Polaris 2; Debica?
Mennyivel jobb/rosszabb egy P4 aszimmetrikus, mint akár egy P3000? Vagy társai?
Tisztelettel, várva válaszát. Üdv: Scampolo
Kedves Scampolo,
Örülök, hogy úgy döntött, lecseréli az autója eredeti, gyári abroncsait! Ez igen időszerű, tekintve, hogy ezek a gumik minimum 14 esztendősek… Javaslom, hogy a prémiummárkák felé kacsingasson inkább, mert ez a kis bekerülési különbözet behozza az árát hosszú távon. Ezek az abroncsok ugyanis várhatóan hosszabb élettartamra, ugyanakkor jobb teljesítményre képesek, mint olcsóbb társaik.
A felsorolás sorrendje nálam ez: P4 Cinturato – DuraGrip – Energy – P3000.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Dávid Péter úr!
Tisztelt Gumidoki!
Köszönöm még egyszer gyors válaszát az e-mailemre.
Még egy percre szeretném rabolni az idejét, megköszönve a korábbi válaszát, mert tavaszodik, így a téli pacskerokat le kell cserélnem és így válaszút előtt álltam.
A kérdés pedig úgy hangzana, hogy:
az alábbiak figyelembevételével – eljátszogatva a gondolattal –, ha a 155/70/13-as futófelületet a jobb stabilitás és tapadás érdekében (+ sajna fogyasztást ennek függvényében) megnövelném 165-175-185-re, természetesen a váltóméret figyelembevételével, mely váltómérethez milyen nyári gumifajtát javasolna? Mennyivel növelheti ez meg a fogyasztást?
Amúgy valószínű, levelem még két alkalommal a „Totalcar Magazin" levelezőrovatán keresztül megjelenik az Ön postájában, mert az én gépemen nem mutatta egyik sikeres elküldését sem, ezt, amit közben Ön meg is válaszolt, sem azokat, hogy sikeresen el lettek küldve.
Köszönettel és tisztelettel: Scampolo
Amúgy ha valamiben, valamikor viszont tudnék segíteni (Pécs), állok rendelkezésére.
Tisztelettel: T.Róbert
Kedves Scampolo,
A fogyasztásnövekedés számszerű mértékére nem tudok sajnos válaszolni. Nyilván minél szélesebb és peresebb abroncsot tesz fel, az azzal arányosan egyre nagyobb lesz. Nyilván nem kell gondolni drasztikus változásra, de egy, a jelenleginél 2-3 cm-rel szélesebb futófelület biztos, hogy kimutathatóan növeli a fogyasztást. 165/60 R14 méretben pl. a Fulda vagy Kumho mintázatait, 195/45 R15-ben pedig pl. a Falken ZE912-t ajánlom figyelmébe.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Dávid Péter úr!
Köszönettel vettem levelét és tanácsát.
Az igazat megvallva szerintem a 165-nél stabilitás és fékhatás szempontjából (egy centivel szélesebb futófelület, igaz, az útra való felfekvéssel és négyszeres szorzóval már nagyobb a felület), szempontjából nem releváns, a másik tekintélyt parancsoló 195-ös méret meg már túlzás ilyen kis szekérhez, tekintélyesebb motort és futóművet megkívánva.
Így úgy hiszem, maradok az eredeti 155-ösnél, és annál a sorrendnél, amit Ön javasolt.
Tényleg utoljára egy kérdés: a 175-185-ös tartományban méretváltó és gumitípus vonatkozásában?
Köszönettel és tisztelettel: T. Róbert
Kedves Róbert,
Még van két méret, ami – nagyobb felnin ugye, de – szóba jöhet, ez a 185/55 R14, illetve a 175/50 R15. Örülök, ha segítettem!
Üdv,
Gumidoki
Kedves Dávid Péter úr!
Ezekhez milyen márkájú gumit javasol az előzőek figyelembevételével?
Köszönettel! És kellemes hétvégét kívánva: T. Róbert
Kedves Róbert,
e két utóbbi váltómérethez felni is kell, nem csak gumi. Nem tudom ezenfelül még mennyit szánna gumira…? Mindenesetre én pl. innen: a Fulda és Kumho mintázatait is jónak tartom a 165/60 R14-es kategóriában. 175/50 R15-ben jóval kisebb a választék, de pl. a Kumho ebbőlis ajánlható. A linkelt webáruházban egyébként felniből is többfélét találhat az autójához. Jó nézelődést!
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Köszönöm a maximális, minden lényegre kiterjedő, teljesség igényével összeállított válaszát.
Hát csak kapkodom a fejemet a sok váltóméret között. Nesze nekem! Igaz, ezt az ismeretanyagot én gerjesztettem, laikusságom miatt. :-)))
Szóval – amelyiknél ha a normál, gyári 155/70/13-as mérettől eltérek – mindenképpen a hozzávaló 14, 15 colos felnit is be kell szerezni hozzá. (Emlékeim között még él a kocka LADA-s időszak, ha jól emlékszem, 175/70/13-as kerékmérettel, gondolom, ehhez az én esetemben nem megfelelő az osztókör, így erre a gyári sutyuki felnire csak ezt a 155/70/13-as gumiméretet lehet feltenni, pont a megnövekedett %-os magasságarány és az abból adódó fordulateltérés miatt, mert nem mindegy, hogy a 155 centis futófelület 70%-os vagy a 175 centis 70%-os magasságaránya miatt). Valahogy így kapisgálom.
Úgy hiszem, ennek függvényében a legolcsóbban úgy úszom meg, ha az eredeti méretnél maradok, mert egy újabb, gyáritól eltérő garnitúra akár az autóm jelenlegi, kereskedelmi értékének 20–30%-át is kiteheti, annak ellenére, hogy nincs legyilkolva, de ennyit beinvesztálni meg botorság.
Szóval maradok a racionalitás talaján, későbbi anyagi fellendülésben gondolkodva, melynek álma valami biztonságosabb töréstesztű autó. Mostanság kompromisszumként egyelőre ez marad, úgy hiszem, a gyári méretezéssel.
Köszönettel, munkájához további sok sikert kívánva!
T. Róbert
Kedves Gumidoki!
Köszönöm a segítségét, a mai napon megérkezett a 155/70/13-as Pirelli Cinturato P4 garnitúra. 2009. 49 heti gyártással (melyet az Ön jóvoltából tudtam megállapítani).
A gumis, akihez a gumikat viszem felszerelni, április 7-én szerdán délután 15-re, minden bizonnyal tudja, hogy kell őket felrakni.
Én szeretném megkérdezni, hogy az aszimmetrikus mintázatú gumikat a jobb és bal oldalra szimmetrikusan fel lehet rakni, ugyanis forgásirányjelzést nem láttam rajtuk, igaz, mindegyik gumi jelezve van, így egyik peren lamellánál a kerületét végigfutó sárga, a másik oldalánál a kerületét végigfutó fehér csíkkal.
T. Róbert
Kedves Róbert,
Örülök, ha segítettem!
A gumis nyilván látott és szerelt már ilyen típusú mintázatot, így nem lesz gond a felrakásnál.
Az aszimmetrikus mintázatokat egyébként úgy kell szerelni, hogy kifele nézzen a külső, befelé pedig a belső oldal. Forgásirány nincs, ezért úgy nézhet ki, hogy nem tükörképe a jobb oldali keréknek a bal oldali, de ez így van jól. Az egyes mintaelemek ettől még tökéletesen fogják végezni a „dolgukat". Az utcai mintázatok között csak elvétve található olyan, amely egyben aszimmetrikus és forgásirányos. Ezeknek ugyanis bonyolult a logisztikájuk, külön balos és külön jobbos mintázat kell belőlük. Éppen ezért a „kihegyezett" versenygumik között találunk ilyeneket inkább.
Üdv,
Gumidoki
Üdv!
Most vásároltam egy Peugeot 306 Breaket, és valószínű, hogy az eredeti Michelin Energy gumik vannak rajta. Kb. 5 mm bordával, de az évjárata 2001-es. Az oldalán látszik, hogy öregszik a gumi, de amúgy semmi baj vele.
Meddig használhatom?
Szabolcs
Kedves Szabolcs,
már többször megírtam, hogy egy abroncs – profilmélységtől függetlenül – hat-, maximum nyolcéves korában csereéretté válik az öregedés miatt. Ezekre a Michelin gumikra tökéletesen igaz ez a megállapítás. Javaslom a cseréjüket!
Üdv,
Gumidoki
Üdvözlöm!
Nemrégiben írtam önnek, hogy problémám van a Toyotámmal! Most abban kérném a segítségét, hogy gumit szeretnék venni! Kétféle jöhet szóba: Pirelli P6 Cinturato vagy Dunlop Sp sport 01. Ön szerint melyik lenne jobb az Avensisemre?
Kedves László,
Mindenképpen a P6 Cinturato a jobb választás. Minden tulajdonságát tekintve jobb, mint a nem mai fejlesztésű – de egyébként kiegyensúlyozott teljesítményű – SP Sport 01.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Nissan Almera gépkocsimon Michelin Energy Saver köpenyek vannak, 185/65 R15 88T, 2 közülük eléggé kopott már, nem egy időben kerültek használatba, mindenképpen szeretnék új köpenyt venni. Meglepődtem, hogy az ez évi ADAC nyárigumi-teszt ezt a típust vizes burkolaton való gyengébb tulajdonsága miatt most nem helyezte „a különösen ajánlott" kategóriába, ellenben legjobbnak a Pirelli Cinturato típusát hozta ki győztesnek. Igaz, hogy a „P6" szerepelt a tesztben, de talán igazam lehet, hogy a P4 is, amit megvennék, ezekkel a tulajdonságokkal rendelkezhet.
Kérdésem az volna, hogy megtehetem-e, tanácsolja-e, hogy a Pirellit válasszam, így a két tengelyen 2 féle köpeny volna, avagy vegyek az eddigihez még 2 db ugyanolyan márkájú Michelint. Másrészt szeretném még azt megkérdezni, hogy a megvásárolt új köpenyeket valóban a kocsi hátulsó részére tegyem-e fel? Talán a Totalcar egy régi cikkében olvastam ez utóbbi javaslatot valamikor régen, meglepett, mert a gumiszerelők előre szokták tenni az új gumikat.
Tisztelettel: Péter
Kedves Péter,
Azzal kezdeném válaszomat, hogy a Pirelli jó választás. Az aktuális Cinturato sorozat köszönhetően az új keverékeknek és mintázatkialakításoknak, minden szempontból megállja a helyét. Az Ön autójára való méretben pedig a P4 Cinturato tökéletes döntés. Nem gond, hogy a másik tengelyen más mintázat van, az a lényeg, hogy párban mindig egyforma mintázat legyen felszerelve. Ha meg lesz elégedve a P4-gyel, majd a másik két abroncsot is cserélheti ilyenre, ha eljön az ideje.
Az új vagy kevésbé kopott abroncsokat pedig azért előnyösebb a hátsó kerekekre szerelni, mert ez vészhelyzetben (pl. hirtelen fékezés kanyarban) jobb úttartást biztosít, főleg nedves, csúszós úton. Abból kell kiindulni, hogy a kritikus közlekedési helyzetek nagyobb eséllyel alakulnak ki vizes, csúszós útfelületen. Amennyiben ilyenkor az első kerekeken lévő abroncsok – pl. vízenfutás miatt – elveszítik a kapcsolatot az útfelülettel, a gépkocsi átmenetileg kormányozhatatlanná válik, azonban általában megtartja helyzetét és menetirányát. Amennyiben viszont a hátsó kerekeknél szakad meg a kapcsolat az úttesttel, a gépkocsi hátulja kitör. Egy ilyen kritikus helyzettel sokkal nehezebb megbirkóznia a gépkocsi vezetőjének, mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Seat Cordoba 1999. 02. havi TDI gyári mérete 188/55 R15. Szeretnék rá egy 8x15-ös alufelnit, 205/50 R15 gumikkal. Az ET 20 és 25, a gyári ugyebár 35. Elvileg elfér mindenhol, a kerékátmérő 1 mm-t változik. Kivitelezhető a dolog?
Köszönöm!
Kedves Levélíró,
A 205/50 R15 5,5–7,5" széles felnin használható, a 8x15"-ös tehát túl széles hozzá. Ha keskenyebb felnit választ, nincs akadálya a cserének.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Opel Astra (f) 1.6 16 szelepes gépjárművemre feltehetek-e egy 195/60 R15 gumit?
Üdvözlettel:
Zoli
Kedves Zoli,
Nem, mert erre az autóra a 195/60 R15 átmérőben túl nagy lenne. F Astrára 15"-ban a 195/50 R15, esetleg a 185/55 R15 való.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Doktor úr!
A feleségem által vezetett Citroen Xsara Picassóra szeretnék vásárolni jó minőségű és árban megfelelő nyári gumit.
Árfekvés alapján a következőket találtam jónak, de lehet, hogy tévedek, a tanácsát kérném, a listám (185/65 R15-ös méretben):
Bf Goodrich G-Grip
Kumho Solus kh17
Kleber Dynaxer hp3
Semperit Comfort Life
Uniroyal Rain Expert
Uniroyal R680
Ezek kb. egy árban vannak, de ha mást ajánl, akkor azt fontolom meg. Ja még annyit, hogy rengeteget vezet a feleségem, kb. 3000 km-t havonta.
Köszönettel: Jancsár Zoltán
Kedves Zoltán,
Ilyen szintű felhasználásnál jó minőségű és tartós abroncsot kell választani.
Az Ön listájából kiemelném a Rain Expertet és a G-Gripet, de a Solus KH17 is nagyon jó mintázat. Ezek bármelyikét választhatja szerintem, nem fog csalódni bennük.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Nekem egy 1996-os, 1,3-as, 68 lovas Suzuki Swiftem van, 76 ezer km-t futott. A gyári gumik futófelülete még megfelelő, de pókhálós a gumi, így újabb garnitúra vásárlásán gondolkodom (a gyári Michelin nyári gumikban kb. 50 ezer km van). A Barum Brillant kategóriájú gumik úgy 8 ezer körül vannak, a komolyabb prémiummárkák 9–10, tehát nem nagy a különbség. A kocsival szeretek dinamikusan haladni (negyvenes korosztályban gondolkozz), a kocsi paramétereinek megfelelő észhatárok között, mivel könnyű a kasztnija így érdekes jelenséget produkál, amikor az ember hirtelen ki akar lőni, vagy vészfékezésre kényszerül.
Amúgy defenzívvezetés-párti vagyok.
Kérdésem: 155/70 R13-ban néztem a következőket:
– Pirelli P4 Cinturato;
– Pirelli P-3000;
– Good Year Duragrip;
– Michelin Energy B3P
Kíváncsi lennék a véleményére és a tanácsára. Vagy inkább Barum Polaris; Polaris 2; Debica?
Mennyivel jobb/rosszabb egy P4 aszimmetrikus, mint akár egy P3000? Vagy társai?
Tisztelettel, várva válaszát.
Üdv: Scampolo
Kedves Scampolo,
Örülök, hogy úgy döntött, lecseréli az autója eredeti, gyári abroncsait! Ez igen időszerű, tekintve, hogy ezek a gumik minimum 14 esztendősek… Javaslom, hogy a prémiummárkák felé kacsingasson inkább, mert ez a kis bekerülési különbözet behozza az árát hosszú távon. Ezek az abroncsok ugyanis várhatóan hosszabb élettartamra, ugyanakkor jobb teljesítményre képesek, mint olcsóbb társaik.
A felsorolás sorrendje nálam ez: P4 Cinturato – DuraGrip – Energy – P3000.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Van egy 2006-os Volkswagen Passat Variant Sportline-om (2.0 PD-TDI 140 LE). Nos, amivel nem vagyok tisztában, azaz, ami a problémám lenne, hogy a 16"-os 215/55 gumival szerelt gyári alufelnimet lecserélném 18"-os 235/40-es gumival szerelt R_Audi Ramses (R199) vagy R_Volkswagen R334 polírozott alufelnire, és ha az autóban mondjuk 5 személy ül + csomagok, esetleg akkor adódhatna olyan problémám, hogy a kerék a kerékdobba beleér? Azt azért hozzátenném, hogy a lengéscsillapítok az autón kiválóak!
Az alufelnik nevei az automax.hu oldalról származnak! Más oldalakon Audi, Volkswagen Replica név alatt futnak!
Válaszát, javaslatát előre is köszönöm!
Ákos
Kedves Ákos,
amennyiben ezek a kinézett felnik megfelelő ET-értékűek, nem adódhat semmi ilyen probléma a 18"-os kerékkel. Többek között ezért kell mindig váltóméretet választani a gyári abroncsméretekből kiindulva. Ezt Ön helyesen is tette, a 215/55 R16-nak tökéletes váltója a 235/40 R18. A VW Passatra egyébként gyárilag is ilyen méretű kerekeket tesznek opcióban.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Még egy kérdésem lenne! Nos a gyári 16 colos felni ET45-ös értékkel rendelkezik. A kérdésem az lenne, hogy a 18 colos felninek is ET45-ös értékkel kell rendelkeznie, hogy minden jó legyen, passzoljon? Válaszát előre is Köszönöm!
Üdv: Ákos
Kedves Ákos,
Érdekes módon az aktuális Passatnál nem kell kisebb ET-vel számolni szélesebb felni esetén. Kiviteltől függően 42-48 körüli érték a helyes 8,0-8,5" felniszélesség esetén.
Üdv,
Gumidoki
A minap sajnos defektes lett a jobb hátsó kerekem, a gumis azt mondta, véleménye szerint a gumi nem javítható, mivel a szög az abroncs oldalfalát is felsértette.
Az Ön véleménye szerint elég, ha csak a defektes kereket cserélem le, mivel kevés, mindössze 6300 km-t futottak (típusuk Michelin Primacy HP 225/45 R17 91W), vagy vegyek 2 db újat a hátsó tengelyre?
Kedves István,
Először is szeretném megjegyezni, hogy az oldalfalán sérült abroncs sajnos valóban nem javítható, a gumisnak igaza volt.
Ilyen kevés futás után pedig - pláne hátsó keréken - felesleges két
abroncsot vásárolnia. Egy új is, párban az ép eredetivel tökéletesen fogja tenni a dolgát.
Üdv,
Gumidoki
T. Gumidoktor!
Új Swiftre vettünk 6*14-es alufelnit, egyelőre marad a gyári 165/70 R14 gumi, ehelyett szeretnénk 175/65 vagy 185/60 R14 gumit. Kérdésem, hogy a 175/65-tel érzékelhető-e változás. Jelenleg a 165-ös gumival (Conti eco contact 3) nagyon könnyen elkapar az autó.
Köszönettel
Kedves Levélíró,
a leírt méretek közül csak a 175/65 R14 javasolt a 165/70 kiváltására. Némi különbség bizonyára érzékelhető lesz, de „ég és föld" fílingre ne számítson, ahhoz 195/60 R14 kéne. Azzal azonban már az erővesztés is érzékelhető a stabilitás és jobb tapadás mellett…
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Az alábbi autón elkopott a gyári Michelin Pilot Primacy nyári gumi és újat szeretnék rá vásárolni.
Az autó 2006-os VW Passat Variant 2.0 TFSI 200 LE Tiptronic automata
A lehetséges jelöltek:
– Michelin Primacy HP 215/55 R16 97 W XL GRNX
– Dunlop SP SPORT MAXX TT 215/55 ZR16 97Y XL felnivédős
– Pirelli P 7 215/55 R16 97W XL
Kérem, segítsen a választásban!
Köszönettel:
Zsolt
Kedves Zsolt,
én azt gondolom, hogy mindhárom felsorolt mintázat remek választás. Megjegyzem, a Pirelli P7-nek már a piacon van a legújabb, Cinturato változata. Nálam ez az első, megelőzve a Sport Maxx TT-t és a Primacy HP-t.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Doktor úr!
1999-es, 1,3-as, 3 ajtós Suzuki Swiftem van, és ez lesz az első nyara nálam. Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, hogy maradt egy régebbi családi autónkról egy pár 175/70 R13 méretű nyári gumi… Ez a méret jó lehet a gyári méretű Suzuki alufelnire, vagy csak a 155/70 R13 méret passzol rá?
És még egy kérdésem lenne. A későbbiekben szeretnék egy kicsit pofozni az autón, és az lenne a kérdésem, hogy a 13"-osnál nagyobb felni is beférhet a kocsi alá? Pl. 14 vagy 15"-os?
Előre is kösznöm a válaszokat!
Üdv:
Dávid
Kedves Dávid,
a 175/70 R13 átmérőben túl nagy erre az autóra, sajnos nem jó rá. Természetesen van lehetőség – helyes váltóméretet választva (165/60 R14, 175/50 R15, 195/45 R15) – felváltani nagyobb felnire.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Egy Toyota Corolla 1.4 d-4d autóm van, melynek a gyári mérete 195/60 R15. Most kezd aktuálissá válni a nyári gumi és újat kell vásárolnom. Én nagyon szeretem a Vredestein abroncsait, de újabban a Pirelli is kezd érdekelni a tesztek miatt. Fontos számomra a jó tapadás, a kopás mértéke másodlagos.
Négy gumi között vacillálok:
– Vredestein Sportrac 3
– Pirelli P6 Cinturato
– Bridgestone Turanza ER300
– Continental SportContact 2
Ön szerint melyik a jobb választás?
Előre is nagyon köszönöm a választ!
Kedves Levélíró,
a Pirellinek valóban nagyon jó termékei vannak, a középkategóriában (újabban a SUV-oknál is) a „zöld vonulatot" erősíti. Ide tartozik a P6 Cinturato is, amely részemről maximálisan ajánlott e kategóriában. A sorrendet pedig így folytatnám: SportContact2 – ER300 – Sportrac3.
Üdv,
Gumidoki
Üdvözlöm Gumidoktor!
A véleményére lennék kíváncsi a Wanli S1088 nyári gumiról. 205/50 R16 méretűt szeretnék venni G Astrára. Éves szinten kb. 8 ezer km-t teszek meg, ebben benne van a téligumi-használat is. Sajnos drágább gumira nemigen futja, ezért lenne fontos az Ön véleménye. Előre is köszönöm a válaszát.
Üdv.: Pocses
Kedves Pocses,
én nem vennék Wanli gumit még alacsony futásteljesítménynél sem. Az olcsó ugyanis nagyon drága is lehet. Ha rendszeresen gumishoz kell járni centríroztatni, vagy igen hamar elfogy a futófelület például… Persze nyilván van olyan végfelhasználó, aki boldogan és gondtalanul használja Wanli abroncsait, de szerintem nem ez a jellemző… A kínaiaknak kell még néhány év, hogy felzárkózzanak a témában.
Én azt mondom, hogy 18–19 ezer Ft/db árnál kezdődnek az ajánlható mintázatok (Sava, Fulda…) ebben a méretben. Persze tudom, a pénztárca nagy úr, így ha végül mégis Wanlit vásárol majd, kíváncsi lennék a tapasztalataira!
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Astra F Classic kombi gépkocsimra keresnék alufelnit, nézegettem az interneten a használtakat is, viszont a méretekkel hadilábon állok. Válaszaik között sikerült már megtalálnom a gyári méreteket (5,5Jx13' 4x100x56,5 ET46-os vagy 5,5Jx14' 4x100x56,5 ET49-es). Kérdésem az lenne, hogy az ET-számok méretétől mennyire lehet eltérni, illetve pontosan mit takar az ET-számozás?
Előre is köszönöm válaszát!
N. Károly
Kedves Károly,
Kezdjük a fogalommal: az ET-szám vagy besajtolási mélység a felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolsága. Ez a mérőszám nagyon fontos adata a felninek. Ha rosszul választjuk meg, hiába a többi méretegyezés, a felni fel sem szerelhető a kerékagyra.
A konkrét esetben én azt javaslom, hogy alufelninél 5,0-6,0" szélesség esetén az ET-érték 35 és 38 mm között legyen.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Gumidoktor!
Az után szeretnék érdeklődni, hogy a manapság reklámokban szereplő gumigyártó bizonyos energy saver abroncsai tényleg megérik-e az adott felárat vagy nem. Mekkora megtakarítás érhető el ezekkel a csoda abroncsokkal úgy általában?
Vagy ez a dolog inkább a marketinggépezet szüleménye, és inkább az ember a jobb lábának optimalizálására fordítsa szabadidejét? Ha lehet hinni a mesékben, a gyártó az abroncs élettartama alatt 80 liter üzemanyag-megtakarítást garantál.
Bár általánosságban kérdeztem, de ha van jelentősége, egy 1991-es 1.3 Mazda 121-es típusú autót használok kb. 6,2 (télen hosszú távon) és 7,8-es (télen rövid távon) fogyasztással.
Válaszát előre is köszönöm.
Csaba.
Kedves Csaba,
ezek a mai modern technológiával és anyagokkal készült abroncsok ugyanolyan használat mellett valóban képesek üzemanyagot spórolni. Persze ehhez kell az állandó megfelelő guminyomás, a helyesen beállított futómű. No meg az, hogy az abroncsok ne sérüljenek…
Ezek az „energy saver" gumik optimális esetben kb. egynegyedével futnak el többet, mint normál társaik. E módon is tudnak spórolni. Ennek azonban ára legtöbbször a némileg gyengébb tapadás.
Üdv,
Gumidoki
Üdvözlöm,
Dunlop Sportmaxx gumim a futófelületének barázdáiban be van repedezve. A gumi 4 éves, cserélnem kell, vagy járhatok még vele, a mintázat 1 szezont még kibír?
Bvalter
Kedves Bvalter,
ezt látnom kéne, így sajnos nem tudom megmondani… Kérdezze meg bármelyik komolyabb gumis céget, ők tudnak és fognak is Önnek segíteni!
Üdv,
Gumidoki