Kedves Gumidoki!
Subaru Outback 3.0 R automatám van (2005.). 17 colos van rajta és 215/55/R17 gumi, ami meglehetősen kopott.
Milyen méretű gumik (téli és nyári)ajánlottak az autóra szerinted?
Előre is köszönöm a segítséget.
Kedves Levélíró,
Nyárra maradhat ez a méret, télre pedig mehet rá 215/60 R16 16"-os lemezfelnin.
Üdv,
Gumidoki
Szia doki!
A kérdésem az lenne,hogy vettem egy 7j15-ös alufelnit a verdámra de gyárilag 6j15-ös(toledo2 2001)való rá.Ha egy mód lenne rá nem vennék új gumit mert van 195/65 continental gumim kb 6-mm-es bordával.Megfelelő a felnihez ez a gumiméret?Válaszodat és segítségedet előre is köszönve:sensi73.
Kedves sensi73,
A 195/65 R15 méretű abroncs 5,5-7,0" széles felnin használható, tehát a tiéden is.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt gumidoktor!
Az ET szám ha minél kisebb, annál kijjebb esik a kerék?
Rövid válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró,
Pozitív ET esetén igen.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Doki!
Véleményt szeretnék kérni TRIANGLE TR968 TALON gumiról! Mert nem tudom, hogy mire számítsak semmit sem találtam a gyártóról meg sehol sem tesztelték még! Válaszodat előre is köszönöm!
Kedves Levélíró,
Természetesen kínai márkáról van szó és természetesen nem tennék ilyet az autómra. Bővebben itt olvashat róla.Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Az alábbi kérdésem lenne Önhöz:
Egy 1999-es évjáratú Seat Ibiza-m van, 1,4 I . Most szereltettem fel rá a 15" alu felniket és az ehhez való Fire Stone 195/50/R15 TZ200 -as nyári gumikat. Kérdésem,hogy mennyi a keréknyomás optimális beállítása elöl és hátul? Jelenleg 2,0 Bar nyomásra van beállítva, elöl és hátul is. Ez ön szerint megfelelő? Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró,
A 2.0 bar bizonyos, hogy kevés. Úgy lehet kiszámítani a helyes értéket, hogy az autó gyári kerékméretéhez való nyomást minden col felváltással 0,2 barral megnöveljük. Ha - mondjuk - 13" volt a kiinduló méret és ehhez pl. 2.1 bart ad meg a Seat, akkor 15"-13"=2. Így 2,1+(2*0,2)=2,5 bar a helyes érték. Ez alapján kiszámíthatja Ön is a megfelelő nyomásértéket!
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Kia Cee'd 1.6 CRDi EX-hez akarok venni nyárigumit+felnit. Kérdésem, hogy ennél a típusnál 205/55 R16 és 195/65 R15 autógumi méreteknek mi a pro és kontrája, alufelni választásnál - méreten, kinézeten kívül
Kedves Levélíró,
Úgy érti, melyek a méretek jöhetnek szóba váltóméretként? 195/65 R15 - 205/55 R16 - 225/50 R16 - 205/50 R17 - 225/45 R17 - 225/40 R18 - 225/35 R19 - 225/30 R20... A vége már nagyon extrém, a költségekről nem is beszélve...
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Vette az autómra (Fiat Punto) BARUM Brillantis 165/70 R14 típusú nyári gumiabroncsot. Otthon vettem észre, hogy az egyik gumin 85T a többin 81T jelölés van. Ha jól tudom ez a sebességindexet jelöli. Gondot fog ez okozni a használat során?
Kedves Levélíró,
Rosszul tudja, ez a Load Index (LI), azaz terhelhetőséget jelző kód. Az eltérő terhelhetőségű abroncsnak más a saját rugózási karakterisztikája, mint a többié. Ez nem túl jó, mert elhúzáshoz, egyenetlen kopásokhoz, sőt akár stabilitási problémákhoz is vezethet. Én lecseréltetném az Ön helyében a gumissal, hogy legyen mind a négy abroncs LI-e egyforma.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Vásároltam nem rég egy H Astrát, jelenleg 205/55 R16-os jó minőségű téli gumik vannak rajta. Szeretnék rá vásárolni nyári gumit,egyik ismerősöm Michelin Primacy HP-t javasolt, melynek új ára 22-25 ezer HUF/db. Ő csak ezt javasolta. Ön szerint vannak megbízható márkák, melyeket esetleg olcsóbban meg lehet venni? Ha igen melyek javasolná?
Köszönettel,
Bálint
Kedves Bálint,
Valóban nem rossz mintázat a Primacy HP, de olcsóbban is szert lehet tenni hasonló minőségre. Sőt, 16-17 ezer/db áron már erős középmezőnyből lehet vásárolni, pl. Kumho ECSTA KU31, Falken ZE912. Kicsit följebb pedig már akár a legjobbak közül válaogathatunk: Pirelli P6, vagy P7 Cinturato, GoodYear Excellence és a Conti mintázatai.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt GumiDoktor!
Használtan vettem egy 2003-as Mini One D-t, eredeti 15-ös alufelnikkel, 195/65 R15-ös téli gumikkal. A gyári méret 175/65 R15 lenne. A kérdésem az lenne, hogy ha nyári gumit veszek, a gyári ajánlást tartsam-e be, vagy a télivel megegyező gumikat érdemes venni, és a téli gumik nem veszélyesek-e, ugyanis a váltó számító kalkulátorok nem ajánlották fel ezt a méretet.
Kedves Levélíró,
Csodálkozom, hogy nincs probléma a kelleténél jóval nagyobb átmérőjű abroncsokkal... Nem ér bele nagyobb terhelésnél sem a kerékjáratba? Természetesen azt javaslom, hogy gumivásárlásnál a gyári méretet (175/65 R15) preferálja! Sőt, én a téli abroncsokat is lecserélném...
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
2001-es Renault Thalia 1,4 16v autómra szeretnék nyári gumit vásárolni. Az eredeti méret 175/65 R14, most ez a téli gumim mérete. Az alufelnin (6x14 ET: 38) eddig 185/60 R14 méret volt, most 195/60 R14-es méretet akarok rárakni, tudom, hogy ez nem váltóméret, de csak hat milliméterrel nagyobb az átmérője. Felrakhatom rá?
Kedves Levélíró,
A 195/60 R14 nem váltómérete az autónak és feleslegesen vissza is fogná a dinamikáját, én feleslegesnek tartom a felszerelését. Javaslom a gyári 185/60 R14 méretet, azzal nem lesz semmi gondja és árban is jóval kedvezőbb az Ön által „megálmodott" 195-ös méretnél.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
A kérdésem az lenne, hogy Ford Orion 1.6 D Ghia típusú (’88-as) autómra szeretnék alufelnit venni, a jelenlegi vasfelni 13 colos.
Az alufelni, amit kinéztem, az pedig 14 colos. 185/60 R14 gumival szerelve ez megfelelő-e a műszaki vizsgán?
Vagy csak kizárólag 13-as alufelnit keressek?
Tisztelettel: Sanyi
Kedves Sanyi,
elméletileg csak olyan felnivel (és abronccsal) mehet át egy autó a műszaki vizsgán, amelyik a típusbizonyítványában szerepel, vagy utólagosan vásárolt felni, ha műbizonylattal rendelkezik.
Az más kérdés, hogy ezt (ha nem extrém méretekről van szó) ma még ritkán nézik, legalábbis egyelőre… A belátására bízom, ezek után hogyan dönt.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Doktor úr!
Azt szeretném megtudni, hogy ha éppen nem találok az eredetivel azonos márkájú-típusú gumit, és nem indokolt feltétlenül mind a négy cseréje – az autó 3 éves –, akkor okozhat-e valamilyen problémát, ha tengelyenként eltérő, de egyéb paramétereiben azonos abroncsokra cserélem a kopottat?
Köszönettel
András
Kedves András,
rövid és gyors válaszom: nem.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Kérdésem, hogy a 2002-es évjáratú Chrysler PT Cruiseremen lévő elöl 235/40 R18, hátul pedig 265/35 R18 gumikba milyen keréknyomást javasol. Az autó 1500 kg körül van, terhelése nagyon változó, a csak 1 személytől a 4 személy + teljes terhelésig.
Mikor milyen keréknyomás a javasolt?
Tisztelettel: MarE3k
Kedves MarE3k,
a PT Cruiser gyárilag 195/65 R15-ös abroncsmérettel rendelkezik. Ennek 18"-ban a 225/40 R18. A 235/40 R18 és pláne a 265/35 R18 ennél rosszabb váltóméretek, ráadásul értelmetlen is ez a széles hátsó kerék egy elsőkerék-hajtású autónál…
De a kérdése a nyomásértékekre irányult… Ezzel kapcsolatban azt tudom elmondani, hogy szintén a gyári mérethez előírt adatokból kell kiindulni. Általánosan alkalmazható az a szabály, hogy colonkénti felváltásnál 0,2 barral kell növelni a nyomást. Itt – gondolom – 16"-hoz vannak megadva a nyomásértékek, ezeket kell 2*0,2, azaz 0,4 barral „megfejelnie".
Üdv,
Gumidoki
Subaru SVX autómra gyárilag: 225/50 R16-os méret szerepel, ami cserélve lett nyári méretként 245/40 R17-re.
A téli méret jelenleg 245/45 R17, ami elfér az autómon. A felni mérete pedig 8×17-es és talán ET35, de ez utóbbi nem biztos.
Nem találok információt a típus pontos paramétereiről: osztókör, ET szám? Valamint szeretném tudni, hogy a 255/35 R18-as méretű gumi elférhet-e, valamint nem egyértelmű számomra, hogy milyen felnit kellene vásárolnom a 18-as abroncsokhoz, rámegy-e egy 8×18-as felnire, mert a jelenlegi 8×17-es felni gond nélkül elfér, csak sok helyen olvastam, hogy 8-as szélességű felnikre kisebb gumit tesznek.
Előre is köszönöm válaszát, és örülnék, ha tanácsot tudna adni, hogy milyen méretű felnit vásároljak, feltéve, hogy a fent említett 255/35 R18-as abroncsok elférnek!
Köszönettel:
Attila
Kedves Attila,
az SVX nem egy gyakori Subaru-típus felénk. Így adatokat is viszonylag nehéz beszerezni hozzá.
Az osztókör 5*4,5", azaz 5*114,3 mm. A gyári 7,5*16" felni ET55 méretű. Az eredeti abroncsméret valóban a 225/50 R16. Ennek igazából a 245/40 R17 a helyes 17"-os váltómérete, ami megfelelő felnin gond nélkül el kell férjen. 18"-ban pedig a 255/35 R18 választható (a 225/40 R18 mellett). Ehhez a mérethez azonban 8,5-10" széles felni kell. Az ET-értéket pedig úgy kell megválasztani, hogy belül semmibe ne érjen bele a kerék, viszont nagyon ne is lógjon ki az autó alól.
Üdv,
Gumidoki
Üdvözletem!
Érdeklődnék, hogy 2010-es FIAT Panda 100 HP-re milyen téli gumit, ill. ehhez való vasfelnit javasolna a tisztelt Gumidoktor?
A gumit újonnan, a felnit használtan szeretném beszerezni!
Gondolok ilyenekre, hogy mekkora legyen a felni magassága, szélessége, középfurat, lyukosztás, vagy a Panda milyen más típusokkal kompatibilis felni fronton stb., és még nagyjából az árakról is érdeklődnék.
Előre is köszönöm a válaszát
Balázs
Kedves Balázs,
a Panda legerősebb változatára a FIAT nem javasol 14"-nál kisebb felnit. Erre pedig a 185/55 R14 méretű abroncs a gyári ajánlás.
A felni lehet szerintem a Panda gyári lemezfelnije, melynek mérete: 5,5*14" 4x98x58 ET35. Hogy biztos legyen a dolgában, kérdezzen azért rá erre egy FIAT-szakszervizben is!
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
A közeljövőben szeretném lecserélni Kia Picantómon az acéltárcsákat könnyűfém felnikre. A választásom a Threeface frost (ezüst) változatára esett, 14", de sajnos nem találtam leírást, vajon milyen is valójában anyagminőségében. A jelenlegi acélfelnin a gumik mérete 155/70 R13, és amit a könnyű felnire tennék, az 165/60 R14 Hankook Optimo, de a 175/60 R14-es gumi is rámegy a felnire. A véleményét kérném a felniről, illetve a gumiméret-választásról és magáról a gumiról is. Nem sok-e a 175-ös gumi, nem lassítja az amúgy is kicsi motorral bíró kis autót?
Előre is köszönöm a válaszát,
András
Kedves András,
A Threeface olasz gyártmány (http://www.tftuning.com/), jó választás. A neten találhat adatokat róla. A 155/70 R13 helyett mindenképpen a 165/60 R14-et javaslom váltóméretnek, az a jó választás. A Hankook Optimo sem rossz abroncs, de hasonló kategóriában elgondolkoztató lehet még a Kumho KH17. Én az utóbbit venném inkább…
Üdv,
Gumidoki
Tiszelt Gumidoktor!
Kérdésem az lenne, hogy Skoda Felicia 1998-as évjáratú gépjárművemre egy 15x7-es 4x100-as osztókörrel rendelkező felnit felrakhatok-e.
Válaszát előre is köszönöm!
Máté
Kedves Máté,
amennyiben az ET-száma 35 és 38 közötti, valamint a középfurata 57 mm átmérőjű – igen!
A megfelelő abroncs váltóméret pedig a 195/45 R15.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
2005-ös évjáratú Mitsubishi Lancerre (1.6 CSO) szeretnék 16 colos alufelnit és hozzá nyári gumit venni. A használati útmutatóban ezek az értékek vannak:
Kerékméret: 195/50R16 84V
Felni:
5 lyuk, osztókör: 114,3
16 col
6J a szélesség
ET 46 mm
Elég sok helyen érdeklődtem, se sehol nem találtam olyan felnit, ami minden adatban egyezne az előírtakkal.
Az lenne a kérdésem, hogy melyik adatnál, és milyen mértékben térhetek el a felni kiválasztásánál?
Üdvözlettel:
Márton
Kedves Márton,
én a gyári 195/60 R15 méretből kiindulva a 205/50 R16-ot mondanám legpontosabb váltóméretnek.
Amiben nincs tűrés, az az osztókör (kiviteltől függően 4*114,3 vagy 5*114,3) és a középfurat (67 mm). Amivel kicsit „játszhat", az a felni szélessége (6,5-7,5") és az ET-szám (38–42 mm).
Ha ezeknek a paramétereknek talált megfelelő felnit, és tetszik is, valamint árban is jó Önnek, szívesen véleményezem majd azt is.
Üdv,
Gumidoki
Pár napja vettem az autómra négy új Nokian i3 típusú gumit.
A problémám azzal lenne, hogy a mintázata aszimmetrikus, ami szerintem azt eredményezi, hogy kell lennie jobbos és balos oldali mintázatnak. A linkelt képen jól látszik, hogy ha a kerék tőlünk távolodva forog, akkor a középső mély árok bal oldalán a redők kifelé vezetik a vizet. De ha felénk forog a kerék, akkor oda a víz „beszorul", így esetleg fel is úszik. Az én autómra 4 db megegyező mintázatút szereltek, tehát az egyik oldalon kivezeti a vizet, a másikon viszont „beszorítja".
Kerestem forgásirányra utaló jelet vagy feliratot a gumin, de nincs rajta, csak egy kis autó ábra F és R betűkkel, de számomra nem derült ki belőle, hogy mi a célja. Van egyáltalán ennek az egésznek jelentősége, és menjek vissza a gumishoz reklamálni, vagy ez így teljesen rendben van?
Köszi:
András
Kedves András,
teljesen rendben van ez így, nincs miért visszamennie a gumishoz! Az utcai aszimmetrikus mintázatok lényege, hogy az egyes mintaelemek – kívülről befelé haladva – sorrendben helyezkednek el a futófelületen. Mindegyik mintaelem „teszi a dolgát"; van, amelyik a vízkiszorításért, van, amelyik az iránytartásért és van, amelyik a vonóerő talajra viteléért felelős stb-stb. Az ilyen abroncsoknak nincs forgásiránya, csak külső és belső oldala. Ha lenne forgásirányuk is, akkor – ahogy írta – külön jobbos és balos verzióknak is létezniük kéne. De nem léteznek. Ilyen megoldásokkal (egy-két ritka kivételtől eltekintve) csak a versenygumiknál találkozunk, ott sok gyártó a kihegyezett körülményeknek való megfelelőséget egyben forgásirányos és aszimmetrikus mintázatokkal oldja meg, amelyeknek így természetesen külön jobb és külön bal oldalra való kivitele is megtalálható.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Engem az érdekelne, hogy az 1999. 07. havi, 1.0 benzines Micrámra melyik a legnagyobb gumi, ami még feltehető. Nem tuningolni szeretném, csak a jelenlegi (155/70 R13) gyári méret nem kielégítő számomra.
Köszönettel:
Áron
Kedves Áron,
a lehetőségek nagyjából a következők: 185/60 R13, 165/60 R14, 185/55 R14, 175/50 R15, 195/45 R15.
Természetesen minden méretváltáshoz a felnit is cserélni kell megfelelő méretűre.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Szeretnék a Ford Fiesta személygépjárművemhez alufelnit vásárolni. Csak sajnos nem tudom megállapítani a jelenlegi acélfelnik ET számát, így azt, hogy hányas ET számú alufelni kell rá. Kérlek, segíts!
Gépjárművem adatai: Ford Fiesta 1.3 benzin, 5 ajtós, 2003. 08. havi. A gumi méretei: 175/65 R14
Köszönöm válaszod
Kedves Levélíró,
a te autód jelenleg 5,5J*14" ET47,5 4x108x63,3 méretű lemezfelniket visel. Ebből kiindulva kell kiválasztani a majdani alufelni méreteit. Ha megírod, hogy mekkora felnit szeretnél, segítek ebben is.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Egy Renault Megane II-es kombira (1.5 dci) néztem ki egy 7x17-es alufelnit (szélesebb nincs belőle). A kérdésem az lenne, hogy a 225/45-ös gumi jó-e rá, vagy túl széles, és inkább a 205/50-es méretet válasszam?
Köszi:
Norbi
Kedves Norbi,
ha azt szeretné, hogy a menetdinamika kevésbé csorbuljon, akkor válassza a 205/50 R17-et, ha ez nem olyan fontos az Ön számára, sőt a kicsit nagyobb sérüléskockázat és fogyasztás sem, akkor legyen a 225/45 R17 a váltóméret. Mindkettő szerelhető és használható ugyanis 7" széles felnin.
Üdv,
Gumidoki
Tiszteletem!
Kérdés: 2007-es 116i BMW-re az eddig használt 195/55 R16-os kerekek helyett használhatok-e 225/45 R17-eseket? Az új felnik ET száma: 35. Mielőbbi válaszát előre is köszönöm!
István
Kedves István,
a 195/55 R16 helyes váltómérete 17"-ban a 215/45 R17. A 225/45 R17 átmérőben nagy, nem használható helyette. Erre az autóra egy 7" széles felninek 40-es ET-vel kell rendelkeznie, hogy jó legyen rá.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Skoda Favoritom van. Elöl 155/70/13-as, hátul 165/70/13-as gumi van rajta. 10 kilométerrel többet mér a műszer. Lehetséges ez, ha igen, mi lehet az oka?
Köszönöm
Kedves Levélíró,
a Favorit gyári mérete kiviteltől függően volt a 155/70 R13, illetve a 165/70 R13 is. A km-óra csalása utal arra, hogy nagy valószínűséggel a 165/70 R13 volt az Ön autójának eredeti mérete, és a kisebb átmérőjű első kerekek miatt mutat többet a műszer. Persze azt is tudni kell, hogy biztonsági okokból általában minden autón a valósnál egy kicsit magasabb értéket mutat a km-óra…
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor,
szeretném megkérdezni, hogy gumi váltómérettel ugyan, de 14"-os kerék helyére 16"-osat tennék, 7" széles helyett, az új 7,5"-os lesz, miben fog változni az autóm? A kinézetén kívül?
Kedves Levélíró,
ahhoz, hogy kellemetlen változást ne észleljen, mindenképpen jól kell megválasztania a felni egyéb méreteit, illetve a gumiméretet is! Ha ez mind rendben van, akkor a szélesebb felni-gumi kombóval biztos, hogy stabilabb lesz az autója, viszont keményebb, sprődebb is. A fogyasztás is nőhet némileg, és – persze ez a motorteljesítménytől is függ – visszafogja kicsit az autót. A futómű elemeit is jobban igénybe veszi a peresebb, szélesebb kerék, valamint a fokozott sérülésveszéllyel is számolnia kell. Kb. ezek lesznek a változások…
Üdv,
Gumidoki