Totalcar Vakbarát Hírportál

Sokallom a gyár által megadott nyomásértékeket

2011. március 25., 11:33 Módosítva: 2011.03.25 11:34

Üdv!

Peugeot 306-hoz a gyári (oszlopon lévő nyomás elöl 2,4 hátul 2,4-3 bar. Ön szerint ez nem sok?

(185/65 R14 Micheline Energye gumival)

Szabolcs

Kedves Szabolcs,

Az autó fejlesztője és gyártója hosszú procedúra után határozza meg az adott abroncsmérethez az optimális működés érdekében kívánatos nyomásértékeket. Ezeket miért kérdőjeleznénk meg?

Egyébként, hogy a kérdésére is válaszoljak, szerintem ezek egyáltalán nem magasak, sokkal inkább normális értékek.

Üdv,
Gumidoki

Felni és gumi egy Xsarára

2011. február 26., 09:03 Módosítva: 2011.02.26 09:03

Üdvözletem

Nekem van egy 2004 es citroen xsarám. Most vennék rá felnit és gumit. A kinézett felni 4*108 15" Et 15 a gumi pedig 195/50 R15 vagy 195/ 55 R15. Kérdésem az hogy a felninél az et szám csökkenés miatt lehetnek-e problémáim és hogy ha nem akkor erre a felnire melyik gumit javasolja?

Előre is köszönöm válaszát

Kedves Levélíró,

Ha 6" széles ez a felni, akkor a 3 mm-es ET-eltérés nem fog gondot okozni. De csak akkor nem, ha a felni középfurata 65 mm. Ha ettől eltérő, nem használható ezen az autón.

Gumiméretben pedig a 195/55 R15, esetleg a 185/60 R15 jöhet szóba, a 195/50 R15 átmérőben túl kicsi a Xsarára.

Üdv,
Gumidoki

Köszönöm gyors válaszát még egy kérdés. Az nagy baj ha ez a felni 7" széles? Így még fel tudom rá rakni?

Kedves levélíró,

A 7” széles ET15-ös felni tökéletes lesz a Xsarára, ha – ahogy korábban is írtam – a középfurata is megfelelő. Erre a szélességre viszont csak a 195/55 R15 méretű abroncs szerelhető, a 185/60 R15-nek a 7” már túl sok.

Üdv,
Gumidoki

Clio alufelni jó a Splashre?

2011. február 23., 11:38 Módosítva: 2011.02.23 11:38

Tisztelt Gumidoktor,

azt szeretném kérdezni, hogy Clio-hoz vásárolt 6x14" 4x100 ET38 alufelnik, a 175/65 gumikkal jók-e a Splashre? Váltóméret számológép szerint a Splash 165/70/14 kerekével megegyezik az átmérő, és a felni is stimmel.

Ha ez így van, akkor jól gondolom, hogy már csak gumisnál kell majd tehermentesítő kupakot vennem a felnibe, hogy rendesen felpasszoljon a kerékagyra?

Köszönöm..

Kedves Levélíró,

Igen, nagyjából az a helyzet, amit írt. Kell egy megfelelő tehermentesítő aztán gyí!:)

Üdv,
Gumidoki

Robogóra mekkora keréknyomás kell?

2011. február 23., 11:38 Módosítva: 2011.02.23 11:42

Tisztelt gumidoktor!

130/60R13 robogó kerekemet mekkora nyomással használjam?

Köszönettel:
Zsolt

Kedves Zsolt,

Annyi levegőt nyomjon bele, amennyit a robogó gyártója az adott típus, adott méretű és pozíciójú kerekébe megad! Ezt az adatot a járgány használati utasításában, illetve a rajta elhelyezett matricákból, esetleg egy márkaszervizben tudhatja meg.

Kétkerekűeknél különösen fontos a helyes abroncsnyomás, mert nagyban befolyásolja a jármű viselkedését.

Üdv,
Gumidoki

Négyévszakos gumi Suzukira

2011. január 31., 12:05 Módosítva: 2011.01.31 17:12

Tisztelt Gumidoktor!

Érdeklődni szeretnék, hogy Swift 2-re néztem egy olcsóbb négyévszakos gumit, SAVA ADAPTO.

A kérdésem az lenne, hogy feltetessek-e ilyen jellegű gumit ha az autó max 10000-12000km-t tesz meg, nem nagy távokon pl városba, max 1 évben 1x megy 350km-t amúgy ilyen 30-40km-es körzetben haszált autó. Jelenleg a Suzuki által adott négyévszakos gumi van fenn.

Várom válaszát.

Köszönettel: Zoli

Kedves Zoli,

Ilyen futásteljesítmény és használat mellett jó döntésnek tartom a négyévszakos mintázat felszerelését. A Sava Adapto mimtázatáról sajnos nincs igazán információm, de kiindulva a Sava általános minőségéből és színvonalából kiindulva nem hiszem, hogy mellényúlás lenne. A legjobb négyévszakos mintázatok jóval magasabb árszinten kaphatók.

Üdv,
Gumidoki

Hólánc helyett huzat

2011. január 28., 11:32 Módosítva: 2011.01.28 11:32

Kedves Gumidoktor!

Olaszországban sok autón láttam, hogy hólánc helyett speciális huzatot raktak a gumira, amit nagyon gyorsan lehetett felrakni és leszedni. Azokban az országokban, ahol kötelező a hólánc, ezt is elfogadják-e (pl. Ausztria)? Mik az előnyei és hátrányai a hólánccal szemben? Mély hóban is használható az ilyen, vagy csak jeges, keményre taposott havas úton? Aszfaltot mennyire bírja? Ezzel is maximum 40-50-nel lehet menni?

Köszönettel, Laci

Kedves Laci,

Ez a meglepően egyszerűen kezelhető, erős textilszövetből készült huzat egész hatékonyan működik a leírások szerint. Aszfalton nem használható, csak havas és jeges útfelületen, ott is csak maximum 50 km/h sebességgel. A törvény szempontjából azonban tudtommal nem helyettesíti a hagyományos hóláncot (kivéve Németországban, Olaszországban és Ausztriában). Személyes tapasztalatom sajnos nincs vele, ezért nem tudom, hogyan működik a hólánchoz képest, de ha a rendelkezésre álló leírások igazak, forradalmasíthatja a téli közlekedést, már ha tényleg igazak. Ebben meg azért nem vagyok száz százalékig biztos...

Üdv,
Gumidoki

Beújítottam egy 17"-os felnit a BMW-mre

2011. január 28., 11:30 Módosítva: 2011.01.28 11:30

Tiszteletem Gumidoktor!

A kérdésem a következő lenne: BMW E34 5-ös szériás autóm eddig 15 colos gyári alufelnivel volt szerelve, de beújítottam nyárra egy 17-es garnitúrát, ami elöl 8,5 a hátsó 10 col széles. Szeretném kikérni a véleményét és a lehetséges gumiméreteket a felnikre.

Köszönöm előre is!

Kedves Szabolcs,

Ennek az autónak a 205/65 R15 a gyári mérete. Ebből kiindulva - és figyelembe véve a felnik szélességét is - előre a 235/45 R17, hátra pedig a 265/40 R17 méretet javaslom. Ha a felnik ET-száma megfelelő, ezek a méretek gond nélkül elférnek az E34-es alatt.

Üdv,
Gumidoki

Yugo 55-ön váltanék könnyűfémfelnire

2011. január 25., 10:57 Módosítva: 2011.01.25 10:57

Kedves Gumidoki!

Van egy 1991-es Yugo55-m.Szeretném lecserélni a felniket könnyűfém keréktárcsákra,de annyi féle adat kering ilyen-olyan blogokon,hogy nem tudok kiigazodni.Nem extraszélesítést szeretnék,hanem a mindennapi használhatóság mellé egy kis külcsínt.Kérdés: milyen méretű(Szélesség,lyuktávolság,ET-szám....) felniket keressek melyek átalakítás nélkül felszerelhetők lennének? Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Sándor

Kedves Sándor,

A katalógus szerint ennek az autónak 145 R13 a gyári abroncsa, ami 5Jx13" 4x98x58,5 ET29 méretű felnire van szerelve. Ebből kiindulva jó lehet erre az autóra pl. 6" széles felnin 175/60 R14 méretű abroncs.

Üdv,
Gumidoki

929-es Mazdára alufelnit

2011. január 24., 17:29 Módosítva: 2011.01.24 17:29

Tisztelt Gumidoktor !

Mazda 929-esre szeretnék venni alufelnit, de sehol sem találok. Nem tudja, hogy milyen autoknak van hasonlo lukelosztása? A mérete: 4X120

Köszönettel:

Lászlo

Kedves László,

Erre az autóra 5x114,3-es osztókörű és 67mm-es középfuratú felni kell. Szinte az összes aktuális Mazda modell ilyen felnikkel fut, legfeljebb az ET értékében van eltérés.

Üdv,
Gumidoki

Ilyen méret nem kapható

2011. január 24., 17:28 Módosítva: 2011.01.24 17:28

Kedves Gumidoki!

Problémám az, hogy egész egyszerűen nem tudok venni 4 db téli gumit 245/65R17 méretben, abszolút sehol, semmilyen márka nem kapható. Mit tudok tenni? 90E km-t futott négyévszakossal járok, ami gyakorlatilag közvetlen életveszély. Már azon is gondolkodtam, hogy Szlovákiából vennék, tudsz esetleg valami jó gumis oldalt?

Bármilyen ötlet érdekelne, mert már alig merek járni az autóval.

Előre is köszi.

Kedves Levélíró,

Sajnos nem egyszerű bizonyos méretekben téli abroncshoz jutni mostanság. Ez sajnos Európa szintű jelenség, nem csak kis hazánkra jellemző... Próbáld meg pl. itt vagy itt.

Üdv,
Gumidoki

A téligumi félrehúz

2011. január 21., 17:16 Módosítva: 2011.01.21 17:16

Tisztelt Gumidoktor!

93-as suzukim a téligumik felrakása óta jobbra húz. Nyáriakkal semmi baj nem volt, tavaly a téliekkel sem húzott. A futómű beállítás tavaly megtörtént, téli gumikkal.

Ön szerint mit ellenőrizzek (ellenőriztessek)?

Segítségét köszönöm!

Üdv: T.Roland

Kedves Roland,

Az elhúzásnak sok oka lehet. Első körben ellenőrizze a kerekben levő nyomást, az azonos tengelyen lévő abroncsok profilmélységét! Nézze, meg, hogy megemelve és megpörgetve szabadon fut-e minden kerék! Nincs beállva esetleg valamelyik fék, vagy nem ment-e tönkre valamelyik kerékcsapágy? Ha ezen vizsgálatok eredménye mind negatív, akkor jöhet a futómű-ellenőrzés.

Üdv,
Gumidoki

Melyik a jó hólánc?

2011. január 21., 17:15 Módosítva: 2011.01.21 17:15

Kedves Gumidoktor!

Melyik a jó hólánc a kis szemű vagy a nagy szemű? A FORD S-max kézikönyve a kis szeműt ajánlja, de szerintem a vastagabb erősebb és kisebb az esélye,hogy elszakad. A kisebb szemű viszont olcsóbb.

Köszönöm válaszát:
CsT

Kedves CsT,

Én a kisebb szeműt javaslom, mert kevésbé károsíthatja az abroncsot. A "tudása" is elégséges normál személyautó esetén.

Üdv,
Gumidoki

Megsértették a gumi peremét a műhelyben

2011. január 21., 17:11 Módosítva: 2011.01.21 17:11

Kedves GumiDoki,

A nyári gumik télire cserélése folyamán az egyik nyári gumim peremét megsértették a műhelyben olyannyira hogy a drótszálak (ki)látszanak egy kb. húsz forintos nagyságú ovális részen... :-( Mutattam másik műhely(ek)ben az 'eredményt' - miután szerencsére átnéztem a gumikat a csere után - és azt a választ kaptam hogy vagy ereszt majd vagy nem... (??) De volt olyan öreg 'gumis' róka aki szimplán "eldobós"-nak titulálta a 18'' BRIDGESTONE Dueler H/P Sport gumiköpenyemet.

Kedves Levélíró,

Egy ekkor méretű és mélységű peremsérüléssel én is azonnal eldobnám ezt az abroncsot. Ez nem játék! Az új árát persze behajtanám a hibázó gumisműhelyen.

Üdv,
Gumidoki

Köszönöm válaszát, én az abban említettek szerint jártam el.... ;-) A gumis műhely hosszú huzavona után és plussz a nyelvi nehézségek ellenére, de tegnap "kiköhögte" az új gumit !! (~168 ?) :-))

Így most van három futott gumim (kb. 30 - 32 ezer km-el) és egy vadonatúj. Az "öreg gumis róka" azt mondta Szentesen hogy semmi probléma nincs ilyenkor, az újat a jobb elsőbe kell feltenni ! Az egyik "autóban utazó" barátom viszont azt - hogy az egyik hátsó legyen az új gumi....

Most egy kicsit meg vagyok zavarodva, akkor hová is kerüljön az új gumi ?? Az autó egy MITSUBISHI Outlander 2008-as évjárat / 2.2-es VW motorral.

Kérem adjon tanácsot hogy mitévő legyek ? Nem akarok, a családom épségét kockáztatni egy percig sem ! Alapvetően Belgium és Magyarország között használjuk az autót a haza- és visszautazáskorévente 3-5-ször. Esetleg vegyek még egy új gumit és akkor már a két újat tegyem egy tengelyre akár előre akár hátra ?

Várom ismét válaszát !

Kellemes hétvégét kívánva,
Üdvözlettel,
Imre

Kedves Imre,

A legjobb megoldás az lenne, ha vásárolna még egy ilyen abroncsot és azzal párba tenné fel a gumis által végül kicserélt gumit. Ha nem akarja újabb költségekbe verni magát, akkor azt javaslom, hogy a hátsó tengelyre szereltesse fel az új abroncsot. Előre azért nem, mert a kopáskülönbség miatt igen nagy valószínűséggel elhúzna az autó.

Üdv,
Gumidoki

Melyik a jobb?

2011. január 20., 12:21 Módosítva: 2011.01.20 12:21

Tisztelt Gumidoktor,

Skoda Fabia autónkra téli gumit szeretnék venni. Méret 185/60 14. Keveset használjuk, és azt is inkább városban. A Michelin-csoportot favorizálom, szerintem most az olcsóbb kategóriás terméke is megfelel. Ezért most a Kléber vagy a BF Goodrich között akarok választani. Ön melyiket választaná?

Köszönettel Norbert

Kedves Norbert,

A 185/60 R14 helyett télen használhat 175/65 R14-et is. A Kléber téli mintázatai a tapasztalatok és a tesztek alapján is jobban sikerült termékek, mint a BF Goodrich hasonló produktumai.

Üdv,
Gumidoki

Miért hideg abroncsnál?

2011. január 20., 12:19 Módosítva: 2011.01.20 12:19

Üdv Doki,

a múlt héten kérdeztem ugyenezt, de nyomát sem látom, ezért újraküldöm, hátha most célba ér.

1. Számos helyen olvasható, hogy a megfelelő nyomásértéket hideg gumiabroncsnál kell ellenőrizni.

De az autót ritkán használjuk álló helyzetben, és ha meg megyünk vele, akkor melegedni fog. Tehát a meleg a normál üzemi állapota. Akkor miért nem a felmelegedést követően kell a pontos nyomásértéket beállítani?

2. Mi a helyzet a nitrogéntöltettel? Mivel kevésbé hőtágul, ezért azt túl kell fújni?

Kedves Levélíró,

1. A "hideg állapotot" értse úgy, hogy nem 100 km autópályázás után állítsa be a nyomásértékeket. Ha elgurul a sarki benzinkútig, vagy gumisig, közel sem fogja elérni az abroncs az üzemi hőfokot, azaz nyugodtan beállítható benne az előírt nyomás.

2. A tiszta nitrogéngáz nyomása kevésbé változik hő hatására, mint a levegőé (aminek egyébként több mint háromnegyede eleve nitrogén). Igazából véleményem szerint nincs olyan előnye, ami miatt normál utcai gumiban érdemes legyen használni...

Üdv,
Gumidoki

Kissebb felnit a Fordra?

2011. január 20., 12:17 Módosítva: 2011.01.20 12:17

Tisztelt Gumidoki!

Most vettem egy Ford Escort Turnier 1.6 CLX, 1997-ben gyártott gépkocsit. Szeretnék venni rá négy új téli gumit. Jelenleg 175/70 R13-as "szerelék" van rajta. Az lenne a kérdésem, hogy érdemes e 14"-ra váltani, vagy maradjak a 13"-nál. Főleg fogyasztás és menetstabilitás szempontjából érdekelne. Na persze a kisebb méretű kerék olcsóbb is. Ez sem elhanyagolható. Várom válaszát, hogy melyiket érdemesebb venni.

Előre is köszönöm Szani

Kedves Szani,

Télre semmiképpen ne váltson 14"-ra, sőt a 155/80 R13 méretet ajánlom figyelmébe a 175/70 helyett.

Nyárra lehet váltani 14"-ra, akkor a 185/60 R14 lehet a befutó méret.

Üdv,
Gumidoki

Alufelni 5-ös Golfra

2011. január 19., 18:06 Módosítva: 2011.01.19 18:06

Kedves Gumidoktor!

Kérdésem a következő:5x112 8x17 et 35 alufelni jó e golf 5-re?

Előre is köszönöm!
Péter

Kedves Péter,

Az ET-t túl kicsinek találom. 8"-os felniszélességhez 45-48-as ET javasolt erre a típusra.

Üdv,
Gumidoki

Gumi egy kabrió Saabra

2011. január 19., 18:06 Módosítva: 2011.01.19 18:06

Tisztelt Gumidoktor!

Velemenyet kerdeznem a Falken ZE912 XL 94W, 225-45-17 meretu gumirol. Egy Saab 9-3 Cabriora vennem meg oket, amiben 1.8as turbo motor van.

Udvozlettel,
Andras

Kedves András,

Én jó középáras terméknek tartom ezt a mintázatot. Saját tapasztalataim is vannak vele, nagyon kellemesek.

Üdv,
Gumidoki

Suzuki gyári felni helyett

2011. január 19., 18:06 Módosítva: 2011.01.19 18:06

Tisztelt Gumidoktor!

2005-ös swiftem gyári alufelni mérete a következő: 15x5.5J 4x100 ET45 Ön szerint problémát okozna,ha a gyári helyett 15x6.5J 4x100 ET38-as felnit tennék az autóra?

Köszönettel: Ferenc

Kedves Ferenc,

Ez a felni - ha a középfurat is megfelelő (60mm) - tökéletes lesz a Swiftjére. A gyári 185/60 R15-ös abroncs is szerelhető rá.

Üdv,
Gumidoki

Nem váltóméret, de maradhat?

2011. január 19., 18:06 Módosítva: 2011.01.19 18:06

Üdvözlöm!

Vásároltam egy 2006-os G astrát 195/60R15-ös gyári gumival. Megmaradt egy 175/65 R14-es felni + téli gumi garnitúra a régi Corsám-ról . aminek 14x5,5 JHZ ET49 a mérete. Már fölraktam és nem súrol sehol, az osztókör megfelel. Okozhat e ez bármi féle problémát?

Válaszát várva , előre is köszönöm

Csaba

Kedves Csaba,

Ha a felni jó is az autóra, az abroncs nagyon kicsi átmérőjű a G-Astrához, konkrétan 3 cm-rel kisebb átmérőjű, mint a gyári méret. Erre az autóra 14"-ban a 185/70 R14 lenne az ideális váltóméret.

Üdv,
Gumidoki

Citroën C3-ra Peugeot 206 felnit

2010. december 9., 16:43 Módosítva: 2010.12.09 16:43

Tisztelt gumidoktor.

Citroen C3 ra felrakható-e Peugeot 206 lemezfelnije csak az ET szám tér el a többi paraméter megegyezik.

C3 ET24, 206 ET34

Köszönettel Ádám.

Kedves Ádám,

Tartok tőle, hogy sajnos nem, az 1 centiméteres különbség ez esetben túl sok.

Üdv,
Gumidoki

Kerékcsere után balra húz

2010. december 8., 17:25 Módosítva: 2010.12.08 17:25

Tisztelt Gumidoktor!

Felkerültek a gyári felnik nyári gumifal autómra, ajánlásra a hátsókat az idei szezonra előre szereltük. Most azt tapasztalom, hogy enyhén balra húz a jármű, futóművest kérdezve ellenőrizhetjük a futóművet de inkább cseréljem vissza ha eddig úgy jó volt.

A véleményére lennék kiváncsi ha hibás a kerék a hátsó tengelyen maradhat?

Tisztelettel M Zsolt

Kedves Zsolt,

Én azért javaslok egy tesztet! Cserélje meg a két első kereket és nézze meg, mi történik! Ha ellenkező irányba kezd húzni az autó (vagy az elhúzás megszűnik), akkor a húzásoldali kerék a ludas. Ha az autó ugyanarra húz, mint korábban, akkor más a probléma (pl. futómű, fékek...). Persze legelőször a kerekben lévő nyomást ellenőrizze! Pár tized bar eltérés ugyanezt a jelenséget okozza...

Ha pedig kiderült, hogy hol a hiba, azt legjobb megszüntetni, bár tény, hogy hátsó tengelyen a legritkább esetben húz el egy abroncs.

Üdv,
Gumidoki

Rosso vagy Nero?

2010. december 1., 13:52 Módosítva: 2010.12.01 13:52

Tisztelt Gumidoktor!

Egy 2008-as Seat Altea Freetrackem van, amin lassan csereérett lesz a gumi. Jelenleg egy 225/50 ZR17-es PZero Rosso (aszimmetrikus) van rajta, amivel igazából meg vagyok elégedve. A csere előtt nézegettem, hogy milyen legyen az új, de igazából nem jöttem rá, hogy mi a különbség a Rosso és a Nero között? Melyik a jobb, illetve a Pirelli honlapon már csak a Nero van fent, illetve az ajánlóval ott egy harmadik lehetőséget ajánlottak: CINTURATO

Kedves Levélíró,

A PZero Nero és Rosso között azért ránézésre is van némi különbség... Ha sportosabban vezet, a Nero, ha a komfort is fontos, a Rosso a jobb választás. Ezek UHP, azaz kiemelkedően nagyteljesítményű abroncsok. Ha a teljesítmény annyira nem számít, inkább a menetkényelem és a hosszabb futásteljesítmény, akkor jön képbe a P7 Cinturato. A három közül mellesleg a legutóbbi a legújabb Pirelli-fejlesztés.

Üdv,
Gumidoki

Puntóra 15"-os alufelnit

2010. november 29., 14:25 Módosítva: 2010.11.29 14:25

Tisztelt gumidoki!

Punto2-esemre szeretnék alufelnit venni, P2 1.2 16v 2000-es évjárat, kérdésem az lenne, hogy láttam a neten használt Fiat 15"-os felnit, 6x15 et43,jó lehetne-e hozzá? Vagy túl nagy az eltérés az eredeti 35-höz képest?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Robi.

Kedves Robi,

Túl nagy ez az eltérés, csak nyomtávszélesítővel, az ET-számot csökkentve lenne szerelhető Punto-ra ez a felni.

Üdv,
Gumidoki

Rosszméretű felnimet eladnám. De milyen kocsira jó?

2010. november 29., 14:25 Módosítva: 2010.11.29 14:25

Kedves Gumidoktor,

Nem megfelelő körültekintéssel vettem felni a kocsimra, és most próbálom a helytelen felniket eladni. Kérdésem az, hogy milyen típusú autókra jó a következő felniméret?:

6Jx15", 5x114.3, ET40, középfurat:59mm

Köszönöm
Gábor

Kedves Levélíró,

Sajnos nem túl sok autóra... Főleg távol-keleti márkák egyes típusaira, mint pl. Hyundai i30, Hyundai SantaFe, Hyundai Sonata, Honda Civic Sport, Honda CR-V, Honda HR-V, Toyota Camry, Suzuki Sx4 stb, illetve néhány amerikai modellre, mint Ford Probe, Chrysler Voyager stb. Mindez persze akkor igaz csak, ha könnyűfém-felniről van szó, mert a középfuratok általában nagyobbak, mint 60 mm, tehát tehermentesítő gyűrű is kell még a felszerelhetőséghez. Ha viszont lemezfelniről van szó, akkor valóban csak egy-két típus az, amire pontosan illeszkedik ez a felni.

Üdv,
Gumidoki

Rovatok