Totalcar Vakbarát Hírportál

2016. december 2., 11:34 Módosítva: 2016.12.09 14:52

Tisztelt Gumidoki,

2014-ben vettem az autómra egy szett új nyári gumit. Sajnos az egyik hátsó gumi defektet kapott, de olyan rossz helyen, hogy nem javítható. Eddig kb 15 000 km-t futottak a gumik. Jelenleg a télik vannak már fent, de tavasszal pótolnom kell.

Megtehetem-e azt, hogy veszek egy ugyanolyan új gumit, és felrakom, vagy mert az azonos tengelyen lévő másik gumi már használt és kopottabb, ilyenkor párban kell cserélni?

Köszönöm, Gábor

Kedves Gábor,

Ennyi futás után bizony előfordulhat, hogy a profilmélység különbsége pl. - főleg vizes úton - elhúzást okozhat, ha az első tengelyre kerülnek a "felemás" abroncsok. Kb. 1,5-1,7 mm-es különbségnél már törvényszerű, hogy lesznek negatív hozományai a párban szerelésnek.

Kevésbé okoz bajt, ha a kopott és új abroncs párosa a hátsó tengelyre kerül. A tuti és biztos megoldás, ha két új abroncsot vásárol és szereltet fel, így legalább marad egy kopottabb gumija vésztartaléknak, szükség esetére.

Üdv, Gumidoki

Kell-e a C-s gumi?

2016. november 30., 13:24 Módosítva: 2016.12.02 16:18

Van nekem egy Renault Traficom, 9 személyes, a forgalmiban személyautóként szereplő autóm. Kérdés hogy erre kell e a C-s gumi? Most az van rajta, de szívesebben vennék rá valami rendes gumit.

Ugyanabban az árban inkább vennék valami minőségi 215/65r16-os gumit mint egy 195/65r16-os C-st. Most az utóbbi méret van rajta és sokat csal vele a km-óra is, hiába ez is gyári mérete az autónak, ezért lenne jobb a gyári méret felső határáról gumit venni, mert azzal a csalás is szinte megszűnne.

Üdvözlettel Péter

Kedves Péter,

Nem az dönti el, hogy C-s gumi kell-e az autóra, hogy mi van a forgalmijában. Az a mérvadó, hogy mi szerepel az adott alvázszámú jármű gyári specifikációjában. Ezt nézik műszaki vizsgán is és egy szúrópróbaszerű, útszéli NKH-s ellenőrzésnél is. Láttam már 9 fős kisbuszt C-s gumival specifikálva és egyértelműen tgk-t is erősített oldalfalú, XL-es személyabroncsra. Méret tekintetében pedig szintén a gyári előírásokat kell követni, pláne egy ilyen 9 főt szállítani képes járműnél ez alapvető fontosságú tényező. Azt kell mondjam, hogy a km-óra csalása nem érv a méretváltás mellett.

Üdv, Gumidoki

2016. november 25., 09:34 Módosítva: 2016.11.30 13:25

Tisztelt Gumidoktor!

Családunkba került egy 2013-as évjáratú 116i BMW. Jelenleg 195/55 R16-os nyári gumi van rajta sima acélfelnin. Kérdésem az lenne, hogy milyen méretű téli gumit lenne érdemes venni rá. Csak gumit vennék a már meglévő felnire.

A téli használat zömmel városi lenne néhány alkalommal autópálya is. Nagyon havas körülmények között nem használnám. Esetleg ha típust is ajánlana azt is szívesen veszem. Nagyon köszönöm.

Üdvözlettel: Attila

Kedves Attila,

Ennek az autónak ez a gyári alap abroncsmérete, így egyértelmű, hogy télre is ezt a méretet javaslom rá. Pláne, ha ugyanarra a felnire kerülne a téligumi, mint amin most a nyári van. Esetleg van egy váltóméret, ami elgondolkoztató lehet, ez pedig a 185/60 R16. De ez egy ritka és fura méret, ezért az ára is magas.

Azt is figyelembe kell venni, hogy az autó defekttűrő abroncsokon fut, vagy hagyományosokon? Mert ha előbbieken, akkor télre is azt kell rá venni. Kisebb átmérőjű felni (pl. 15"-os) felszerelésére itt nincs lehetőség. Én azt gondolom, hogy nagy eséllyel defekttűrő abroncs kell ide, így a lehetőségek javarészt a prémiumkategóriára korlátozódnak. Itt pedig elsősorban a BMW legnagyobb gyári beszállítói, a Pirelli és a Continental termékeit ajánlom figyelmébe!

Üdv, Gumidoki

2016. november 18., 13:13 Módosítva: 2016.11.25 10:44
6

Kedves Gumidoktor!

Nemrég vásároltam egy új Suzuki Vitara gépjárművet. A tél közeledte miatt most szeretnék téli gumit vásárolni az autóra. Csak városban és autópályán használom, terepen nem, illetve csak első kerék meghajtása van az autónak.

Ezzel kapcsolatosan az lenne a kérdésem, hogy mivel az autó SUV kategóriába tartozik kimondottan SUV-nak gyártott gumit kell vásárolnom, vagy mivel nem használom terepen elég a személyautó gumi esetleg XL gumi?

Köszönöm Andia

Kedves Andi,

Azért szerencsésebb és praktikusabb a SUV-okra ajánlott abroncsok közül választania, mert ezek fejlesztésénél figyelembe veszik az ebbe a kategóriába tartozó járművek magasabb súlypontját, nagyobb tömegét.

Az összkerékhajtás általában csak opció ezeknél a városi bokorugróknál, jellemzően nem azzal vásárolják meg őket, ahogy ön sem. Persze mindezeket félretéve nézhet személyabroncsot is a Vitarára megfelelő méretben, de az - valóban, ahogy ön is írja - XL-es kell legyen!

Üdv, Gumidoki

Ford Fiesta ST-re alufelni

2016. november 16., 11:21 Módosítva: 2016.11.25 06:50

Tisztelt Gumidoktor!

2006-os Ford Fiesta 2.0 St-re néztem alufelnit és egy szakmai tanácsra lenne szükségem. Jelenleg a gyári 17 colos 7.5 széles ET 52.5-es felni van rajta (a gumi 205/40R17) Amit kinéztem az egy 17 colos 8 széles ET 35-ös felni (a gumi szintén 205/40R17 lenne rajta).

Ha jól számoltam akkor a változás az 17 mm eltérést jelentene és a méréseim alapján van neki elég hely mindenhol. Kérdésem az lenne, hogy ez bármilyen kárt tehet-e a futóműben, illetve beleérhet-e bárhol a sárvédő dobjába ez a 17 mm eltérés?

Köszönettel Máté

Kedves Máté,

Van egy alapvető hiba az elméletében. Az, hogy sajnos a 205/40 R17 méretű abroncs maximum 7,5" széles felnin használható biztonsággal. A 8"-os már túl széles hozzá. Egyébként is véleményem szerint túl kicsi a 35-ös ET ehhez a szélességhez, szóval azt javaslom, ne erőltesse ezt a méretkombinációt! Megkönnyíti a további matekot pl. ez az oldal.

Üdv, Gumidoki

Négyévszakost alufelnire?

2016. november 6., 10:24 Módosítva: 2016.11.24 06:18

Tisztelt Gumidoktor!

Adott egy 2002-es MK6-os, 1.4-es Ford Fiesta, jelenleg 195/50 R15 méretű nyári gumi és alufelni van az autón. Olvastam itt a Totalcaron is a bejegyzéseket a négyévszakos gumikat illetően, és úgy gondolom, hogy beleesek abba a kategóriába, akik ezeket a gumikat használhatnák (természetesen kompromisszumokkal).

Nem megyek sokat az autóval, inkább hétvégente, illetve havonta/kéthavonta egy-egy vidéki út. Az éves futásom nem lenne több 12-15 ezer km-nél. A kérdésem a következő lenne: érdemes a már meglévő alufelnimre négyévszakos gumit vennem, vagy ezeket is csak acélfelnire szabad feltenni és majd tavasszal rárakni az alufelnire?

Valamint Ön mekkora méretet ajánlana a négyévszakos gumira? Lehet ugyan akkora, mint a mostani nyári gumim? Esetleg ha az acélfelnit ajánlja, akkor ezzel az erővel vehetnék téli gumit is, kérdés, hogy megéri-e ennyi éves futás mellett :) Köszönöm szépen előre is a válaszát!

Tisztelettel, Boglárka

Kedves Boglárka,

Igen, egyetértek, a leírása szerint valóban alkalmas lehet erre a felhasználási módra és erre az autóra egy négyévszakos abroncs-szett. A méret lehet a gyári 195/50 R15, de tehet fel helyette szintén gyári 185/55 R15-öt is. Téligumi egész éves használatát azért nem javaslom, mert a nyári melegben sokkal intenzívebben kopik, sőt felszíne "meg is éghet", valamint jelentősen hosszabb fékútja van, mint a nyári abroncsnak. Továbbá puhább szerkezete miatt instabilabb is vele az autó.

A négyévszakos gumit nem kötelező lemezfelnire szerelni, természetesen teljesen alkalmas hozzá az alufelni is. Annyit kell csak tudni, hogy természetszerűleg több odafigyelést igényel télen a kényesebb könnyűfémkerék, mint a strapabíróbb "vasfelni".

Üdv, Gumidoki

2016. november 2., 11:03 Módosítva: 2016.11.07 17:56

Tisztelt Gumidoktor!

Új Renault Capturra szeretnék téli gumit venni. Szériafölszereltség az alufelni. Az eddigi autóimon a téli gumi külön felnin volt. A beépített nyomásérzékelő szenzor miatt ez most már igen sokba kerül. Érdemes rá áldozni, vagy inkább szereltessem évente az alufelnire. Nem okoz benne kárt a téli időjárás? Milyen márkát javasol? Évi 10-12 ezer km-t használom.

Üdvözlettel: József

Kedves József,

Azért azt ne felejtsük el, hogy a nyomásszenzor és a hozzá kapcsolódó szolgáltatás ugyanolyan biztonsági felszerelése az autónak, mint a légzsák, vagy a biztonsági öv. Amikor meg kell venni, zsebbe kell sajnos nyúlni, de milyen jó, ha jelez, ha defekt, vagy nyomásvesztés van és ezt nem csak akkor érzékeli az ember, ha nullára legyalogolta már az abroncsát.

Megfelelő nyomás esetén - jól beállított futóművel - az abroncsok futásteljesítménye is optimális lehet, sőt a fékútja, stabilitása is jobb, szóval egyáltalán nem kidobott pénz ez. Hogy megéri-e beruházni rá, azt önnek kell tudni eldöntenie, de tény, hogy kerekenként ez kb. 15 ezer forintos pluszköltséget jelent. Idővel ez is elérhetőbb lesz, ez borítékolható. Az alufelniről azt érdemes tudni, hogy általában a könnyűfém ötvözet a téli mínuszokban rideggé válik és hajlamosabbá válik a törésre, mint a deformációra sérülés esetén. Továbbá a sós latyak is kikezdheti a fényezését.

Persze mindkettő (de főleg utóbbi) jelenség kiküszöbölésére gyártanak már spéci "téli" alufelniket is, természetesen a normál kivitelűeknél némileg magasabb áron. Persze odafigyeléssel, gyakori tisztítással is sokat tehetünk a felni épségéért, szóval nem kötelező lecserélni a gyári alufelnit télre, használhatók azok a hideg hónapokban is.

A Capturra alapesetben 205/60 R16 méretű abroncs szükségeltetik. Nagyon olcsó márkák közül ajánlom figyelmébe a Laufennt, vagy a Kormorant, középkategóriából pedig a Semperitet, Firestonet, Barumot, a legjobbak közül meg a Pirellit, Contit, vagy Nokiant.

Üdv, Gumidoki

Kisebb gumit a Sharanra

2016. október 27., 11:22 Módosítva: 2016.11.07 06:20

Kedves Gumidoktor!

Gyári méretű (215/60 R16) nyári gumikkal vettem nemrég egy VW Sharant. Az előző autómról pedig megmaradt egy viszonylag új téli garnitúra, amit most fel szeretnék tenni. A felnik megegyeznek (átmérő, lyukosztás, ET szám), a gumik viszont kisebbek: 205/55 R16. Azon kívül, hogy a kilométeróra csalni fog, és a fogyasztás megnő egy kicsit, számíthatok más problémára? Ha igen, mire?

Üdvözlettel: Balázs

Kedves Balázs,

A 205/55 R16 átmérőben 3,2 cm-rel kisebb átmérőben, mint a Sharan gyári mérete, ami 4,8%-os különbség. Váltóméretnek az tekinthető, ami a kiinduló mérettől átmérőben maximum egy, azaz 1%-ban tér el. Ugye érzi, hogy ez még csak határesetnek sem mondható?

A kisebb átmérőjű kerék "beleszól" a futóműgeometriába, az ABS, ESP működésébe és nem utolsósorban a terhelhetősége is jóval kisebb, mint az autóra homologizált méreté. Műszaki vizsgára sem lehet(ne) elvinni nem megfelelő méretű gumikkal az autót. Soroljam még, vagy belátja, hogy nem járható ez az út? (o; A jó hír, hogy a 205/55 R16 keresett méret, így hamar el fogja tudni adni a meglévő, ilyen méretű abroncsait, hogy aztán a Sharanra megvehesse a gyári méretet.

Üdv, Gumidoki

2016. október 21., 10:30 Módosítva: 2016.10.27 17:56
37

Tisztelt Gumidoktor!

Kérdésem a következő: Renault Master 2,5 dci zárt kisteherautóra felszerelhető-e az alábbi méretű, minőségű téli abroncs: BF Goodrich G-Force 102H 215/65R16? Az autót teherszállításra max. 400 kg terheléssel használom.

Üdv. Zoli

Kedves Zoli,

Azt, hogy milyen paraméterekkel rendelkező abroncs szerelhető fel egy adott autóra nem az határozza meg, hogy ön mire és hogyan használja, hanem az autó specifikációi. Márpedig ha a konkrét autó homologizációjában az szerepel, hogy C-s, azaz kisteher abroncs kell rá, akkor legálisan nem használhatja - az egyébként fizikai méreteiben megfelelő - személy/SUV gumival. Márpedig amit írt, az nem C-s gumi, viszont az autójára szerintem nagy eséllyel az kell. Nézzen ennek utána, és aszerint cselekedjen!

Üdv, Gumidoki

2016. október 13., 11:42 Módosítva: 2016.10.20 17:54

Tisztelt Gumidoktor!

2004-es Ford Focusomra keresek téli gumit, de annyira nagy az elérhető márkák száma, hogy képtelen vagyok dönteni. Alapvetően 60-80 ezer Ft-ot szánnék a 4 gumira, de így szűkítve is nagyon sok a lehetőség és a márka.

Rengeted (számomra) ismeretlen gyártó, illetve az ismertek sok-sok típusa kapható, de melyik jó? Ön melyik márkákat, esetleg pontos típust ajánlaná? 195/65 R15 méretre lenne szükségem. Válaszát előre is nagyon köszönöm.

Üdv, Dávid

Kedves Dávid,

Valóban el lehet veszni a választékban, pláne egy ilyen kommersz méretnél, mint a 195/65 R15. Az árkategóriába, amit megadott már akár a legjobbak is beleférnek. Ha teljesen ki tudja használni a keretet, abban az esetben a GoodYear UG9-et, ha inkább a 15ezer/db-ban gondolkodik, akkor a Nokian WR D4-et ajánlom jó szívvel a figyelmébe!

Üdv, Gumidoki

2016. október 10., 10:09 Módosítva: 2016.10.13 11:43
59

Tisztelt Gumidoktor!

Olyan nem egyszerű kérdéssel fordulok Önhöz, hogy a 2010-es Subaru Imprezámnak motorfelújításon kell átesnie. Svédországban használom az autót, de itt nincs rá sok lehetőség, ami van az kb. 4x annyiba kerül, így a magyarországi javításra voksoltam. November elején vinném az autót, és január első hetében hoznám vissza.

Nyári gumit is vennék rá újakat, mert a gyári 10 ezer km-t futott, de gagyi kínai. A téli gumijaim viszont szögesek. A kérdés:

- Ön mit tanácsol, vigyem el az autót nyári gumin Magyarországra, és odafigyelve hozzam vissza januárban, esetleg van-e kiskapu hogy svéd rendszámos autó használhat-e szöges gumit Skandinávián kívül? A titokban szöges gumi verziót kevésbé kedvelem, mert nagyon hangos a szöges abroncs sima aszfalton. Magyarországon pedig egész télen alig van hó, de mostanság nálunk is hébe-hóba van havazás csak telente. Bármilyen más ötletre is vevő vagyok, csak nem tudom, hogy melyik megoldás legális és biztonságos egyben. (Autó típusa: 2010 Subaru Impreza STI sedan /GVF)

Köszönettel: Péter

Kedves Péter,

Sajnos nincs kiskapu, rendszámtól függetlenül az adott ország szabályzói érvényesek az autóra, ahol épp közlekedik. A szöges abroncsokat tehát egyáltalán nem javaslom, tekintve, hogy nem csak Magyarországon illegális a használatuk és több országon keresztül kellene mennie vele hazáig és vissza, Svédországig. A nyári abroncs szintén nem túl jó megoldás sem novemberben, sem pedig januárban.

Én az ön helyében vennék négy darab - szög nélküli - téli gumit erre az oda-vissza útra. Aztán utána vagy eladnám pár ezer kilométert futottan, vagy épp a szöges szettet bocsátanám áruba, hisz azt mondja, Svédországban is meg lehet lenni nélküle.

Üdv, Gumidoki

2016. október 7., 11:31 Módosítva: 2016.10.12 06:25

Kedves Gumidoktor,

új Skoda Fabia Combira szeretnék téli gumit venni, jó ár-érték arányban, 185/60 R15 méretben. Alapul vettem az ADAC téligumi tesztjét, azonban nem értem teljesen. Hatalmas a különbség egy bizonyos típusnál (Firestone Winterhawk 3) két különböző méretben, azonos évben. Ennyire függne a teszt a gumimérettől?

Nagyobb méretben a 3. helyen végzett, kisebb méretben a végén kullog. Ön ajánlja ezt a típust? Szívesen veszek más típust/márkát is, ami jó árban kínál megfelelő tulajdonságokat.

Köszönettel: Vozik Viktor

Kedves Viktor,

Nos, pont az ilyen furcsaságok miatt kezelendők fenntartással a gumitesztek, és nem vehetők szentírásnak. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a Winterhawk3 méréseinél valamit elnéztek az ADAC szakemberei. Ugyanis valóban mutathat mérhetően más eredményeket ugyanaz a mintázat más méretben, más autón és más körülmények között tesztelve.

Ugyanakkor én azt gondolom, hogy az említett Firestone mintázat remek téliabroncs és nálam egyértelműen az ajánlott kategóriába tartozik. De hogy legyen választási lehetőség, nézze meg a skandináv téligumi-specialista, a Nokian kínálatát is például!

Üdv, Gumidoki

2016. október 4., 11:46 Módosítva: 2016.10.07 13:28

Tisztelt Gumidoki!

Adott egy új 1,6 benzines Vitara, 215/55 R17 gumikkal, milyen közepes minőségű téli gumit javasolna? A gumisok nagyon ajánlják a Laufenn, Nexen, BFGoodrich márkákat, szerintük ezek közül vannak gyári beszállítók is, sokszor felülmúlják a prémium kategóriás gumikat.
Üdv. Lajos

Kedves Lajos,

A Laufenn a Hankook másodmárkája. Nagyon új, főleg a téli mintázatokkal nincs még hosszabb távú tapasztalat. De ha olyan jók, mint a nyáriak, akkor gond nélkül beválasztható, jó megoldás lehet, pláne, ha az árat is nézzük. A Nexen feltörekvő koreai márka, egyre jobb mintázatai vannak elérhető áron, szintén lehet jó választás.

A BF Goodrich pedig a Michelin-csoport tagja. Én nem tartom olyan veszett jónak a téli mintázatait, inkább a 4x4-szegmensben erős. Tudásban egyébként valóban nagyjából egy szinten van az LW31, a Winguard Sport és a G-Force Winter mintázat. Ebben az ár- és teljesítménykategóriában ajánlható még a Nokian, a Fulda, a Semperit, a Barum vagy a Falken megfelelő mintázata is.

Üdv, Gumidoki

2016. október 1., 11:04 Módosítva: 2016.10.06 06:17

Kedves Gumidoktor!

Téli gumit szándékozom vásárolni 2005-ös Suzuki Swiftemre. Két típust néztem ki: Laufenn LW 31 I fit és Falken HS 449. A Hankook által gyártott Laufenn márka teljesítményéről tesztet nem találtam. Az ára miatt gondolkodtam el rajta, azonban kérdéses, hogy mennyire megbízható. A pár ezressel drágább Falken mellett szólna a teszteken elért jó eredmény. Véleménye szerint a Laufenn márka jó választás lehet vagy inkább ne ezen akarjak spórolni és válasszam a drágább Falkent. Esetleg más javaslata lenne?

Válaszát köszönöm! Üdv: Péter

Kedves Péter,

A Laufenn annyira új márka még, hogy tesztekben sem igen szerepelt, és használói véleményeknek is eléggé híján vagyunk még vele kapcsolatban. Én azt tudom elmondani, hogy a nyári mintázatai eléggé jók, sok helyen hallom, hogy a főmárkától, a Hankooktól veszik el a vásárlókat.

Ha a téli mintázat is ilyen jól sikerült, akkor bizony nem rossz választás, pláne - ahogy ön is írja - az ára ismeretében. A Falken már régóta piacon van, generációról generációra jobbak a termékei, ezért ár-érték arányban egy megbízható választássá nőtte ki magát a márka. Én kísérletező típus vagyok, kipróbálnám a Laufennt, de ha a tutit szeretné, válassza a Falkent! Ami ebben az árkategóriában még figyelmet érdemel, az a Barum és a Semperit is.

Üdv, Gumidoki

Mikor érdemes motorgumit cserélni?

2016. szeptember 20., 13:15 Módosítva: 2016.10.03 06:28

Tisztelt Gumidoktor,

Egy olyan kérdésem lenne Önhöz, hogy mikor érdemes cserélni a motorkerékpár gumit. Egy Piaggio Beverly 500-as a motor 2003-as évjáratú. Jelenleg 4 éves és 15 000 km-t futottak a gumik.

A márkájuk és méretűk pedig Michelin CITY GRIP 150/70-14 66S, Michelin CITY GRIP 110/70-16 52S. Szükséges lecserélni már a gumikat? Ön mit javasol? A hátsó gumin már látszódnak a bordákban hajszálvékony kis repedések is.

Köszönettel, János

Kedves János,

Mint minden, gumikerekeken gördülő járművön, a motorkerékpáron is alapvetően három oka lehet az abroncsok cseréjének:

1. Ha az abroncs a biztonságos használhatóság szintje alá kopott. Ne várjuk meg, hogy a kopás mértéke elérje a jogszabályban előírt minimumot, a csere 2-2,4 mm-nél már ajánlott.

2. Amennyiben az abroncs - bár profilmélysége még megfelelő lenne, de - túl koros, anyaga elöregedett. Ez a kor autógumiknál nagyon maximum 10 év, én a motorkerékpárokon előbb javasolnám a cserét.

3. Ha az abroncs sérült és nem javítható. Ha technológiailag javítható, akkor is megfontolandó a reparáció egy nagyobb sebességindexű motorabroncs esetében.

A konkrét esetben én azt gondolom, hogy várja meg az új szezont tavasszal és akkor döntse el a profilmélység és az abroncsok állapota alapján, hogy időszerű-e a csere. A km-futás nem releváns ebből a szempontból, valaki ugyanazon a motoron ugyanazzal a gumival elfut 20 ezret, más csak a felét, vagy éppen kétharmadát.

Üdv, Gumidoki

2016. szeptember 15., 15:02 Módosítva: 2016.09.23 06:15

Tisztelt Gumidoktor!

Családunk birtokában van egy Ford Focus. Nem autózunk sokat, évente 5-6000 km-t megyünk csak. Van egy garnitúra teli (Barum Polaris 2 185/60 R14) és egy nyári (Pirelli P6000 185/65 R14) gumiszettünk is külön felnire szerelve. Mind a nyolc gumi megfelelő futófelülettel rendelkezik, de meglehetősen öregek.

A teli gumik kb 10 évesek, akárcsak 2 db a nyári Pirelliből, viszont a másik 2 db Pirelli mar 15 éves is van. Jelenleg (még mindig) a teli gumikon fut az autó. Biztonságos, de lehetőleg gazdaságos megoldást szeretnénk (ebben a fontossági sorrendben). Szükséges-e cserélnünk? Ha igen, mire (milyen típus, marka, minta)? Tudom a négy évszakos gumi nem tökéletes sem nyárra sem télre, de ilyen kevés futásnál talán az a legésszerűbb választás. Arra is gondoltam, talán vehetnénk a két fiatalabb (de meg mindig idős) nyári gumi melle 2 négyévszakosat. Vagy teljes garnitúrát ajánl? Esetleg hagyjuk fent a télit egész nyárra?

Köszönettel: Takács László

Kedves László,

Egyetértek gondolatmenetével, azaz szerintem is ön tagja lehetne az ideális négyévszakos abroncs használók elégedett táborának. Az éves futásteljesítmény, illetve az, hogy nincs mindenáron, napi szinten autóhoz kötve indokolja ezt. Így ön számára - azt gondolom - teljesen vállalhatók az all season mintázatok által megkövetelt kompromisszumok. Ebből az abroncsfajtából azonban szigorúan négy darabot kellene vásárolnia, ami viszont megint jó néhány évre biztonságos megoldást jelent.

A meglévő gumijai amúgy is csere érettek a koruk miatt, mind a téliek, mind a nyáriak. A vásárlást én október-novemberre időzíteném, addig még a nyári-őszi útviszonyok között elgurulnak a fent lévő téli abroncsokon. Mivel évekig fogja használni őket, vásárláskor figyeljen, hogy friss gyártású gumikat vegyen! A termékválasztás tekintetében azt tudom tanácsolni, hogy a GoodYear négyévszakosai (Vector) évek óta ott vannak az élvonalban, de nagyon jókat hallani a Vredestein Quatrac Lite, vagy a Hankook Kinergy 4S mintázatokról is.

Üdv, Gumidoki

2016. szeptember 10., 17:54 Módosítva: 2016.09.16 06:37
128

Üdvözlöm!

Szeretném megkérdezni, hogy Suzuki Swift Sedan (1,3) típusú autómra tehetek-e a gyári 155/70R13 gumi helyett szélesebbet? Télen biztonságosabb-e ettől az autó? Befolyásolja-e az autó fogyasztását, stb.?

Köszönöm válaszát! Üdv: Edina

Kedves Edina,

Télen a keskenyebb jobb! - szólt a szlogen évek óta. És van is benne igazság. A havas, kátyús úton könnyebben "vág utat magának" a keskenyebb, ballonosabb profilú abroncs. Nem indokolt tehát szélesebbre cserélni az abroncsot télre.

A Swiftnél egyébként is az a baj, hogy olyan keskeny a gyári felnije, hogy nehéz rá szélesebb váltóméretet találni felnicsere nélkül. Persze lehet azért nyárra "vadítani" kicsit egy 165/65 R13-mal, de kérdés, van-e értelme. Szerintem nem sok, de ezt döntse el ön!

Üdv, Gumidoki

2016. szeptember 9., 12:23 Módosítva: 2016.09.15 07:03
6

Tisztelt Gumidoktor!

Nyári gumit szeretnék vásárolni Skoda Roomsterre 195/55 R15 -ös méretben. Sajnos ebben a méretben eléggé drágák a gumik. Szeretnék minél elérhetőbb áron vásárolni. Igazából olyan 60 000 Ft/garnitúrára gondoltam, bár ebbe nem sok minden fér bele. Amiket találtam, az a Laufenn LK 01, Hankook termék, erről teszt nincs. Kumho KH 27 Eco, valahol ajánlják máshol nem. Nexen N'blue Eco, esetleg Matador és a kínai gumik, amiket egyik honlap ajánl, a másik nem. Előre is köszönöm a hozzáértő tanácsát. Üdvözlettel Tamás!

Kedves Tamás,

Én azt tudom mondani, hogy az ön által említett márkák-mintázatok közül a Laufenn és a Nexen emelhető ki. Előbbi valóban a Hankook frissen piacra dobott másodmárkája, amelyről kedvező visszajelzések vannak még nagyobb, 18-19" méretben, sőt a C-s szegmensben is.

Több helyen kannibalizálja a főmárkát a jó tulajdonságai, friss dizájnja és alacsony ára miatt. Utóbbi is nagyon jó, modern mintázatokkal érhető el és normál autózásra a kis és közepes méret- és teljesítményosztályban kiválóan megfelel, nem igazán van panasz rá. A Kumho sem rossz, de ott már akadnak negatív kritikák, vegyesebb a kép. A Matador szerintem egy szinttel még lejjebb van. Remélem segítettem és közelebb jutott a megoldáshoz!

Üdv, Gumidoki

2016. augusztus 30., 14:46 Módosítva: 2016.09.09 14:53
1

Üdv!

Most vásároltam egy 2002-es Ford Focust. A 15-ös felnit le szeretném cserélni 16-osra. Tanácsot kérnék, hogy ön milyen felnit (pl. szélesség, ilyesmi) valamint gumit ajánl az autóra? Válaszát előre is köszönöm!

Szép napot!

Kedves Levélíró,

A '02-es Focusra 16"-ban a 205/50 R16, esetleg a 195/55 R16 abroncsméret való. Felni tekintetében olyat kell keresni, amelynek osztóköre 4*108, középfurata 63,3 mm, ET-értéke pedig viszonylag magas, 40 körüli.

Üdv, Gumidoki

2016. augusztus 26., 14:29 Módosítva: 2016.08.31 11:37
2

Kedves Gumidoktor,

Jelenleg egy 2014-es évjáratú 595 Abarth Competizione boldog tulajdonosa vagyok. A gumikhoz ugyan nem értek, de ha eljön a csere ideje szeretném a legjobbat adni neki. Most 205/40-es Pirelli PZero Nero R17-es gumik vannak rajta, ez még a gyári szett.

Többen írtak róla hogy ennél sokkal jobbak is vannak, viszont nem tudom milyen szempontok alapján kellene választani az újakat. Sportos vezetéshez, de nem versenypályára kellene. Ha nagyobb gázzal indulok könnyen elpörög a kerék, nem tudom hogy mennyit segitene rajta egy optimális új gumiszett. Tudna esetleg ennyi információ alapján ajánlani valamit a kicsinek?

Válaszát előre is köszönöm. Üdvözlettel, Dávid

Kedves Dávid,

Pedig ehhez a kis méregzsákhoz nem véletlenül a Pirelli egyik legpengébb utcai sportgumiját párosította a Fiat, én sem tudok ennél jobbat ajánlani, csak esetleg hasonlót. Mármint utcai gumiban.

A kis tömeg - nagy nyomaték (és lóerő) kombójával egyik abroncs sem tud mit kezdeni, ha durván kezeljük a gázpedált, viszont a jó gumi nagy tempónál és húzós kanyarokban, illetve nem utolsó sorban vizes útfelületen is kiszámíthatóan viselkedik, vannak tartalékai. No meg nem fogy el 8 ezer km alatt. Szóval szerintem nem fog - minden szempontot figyelembe véve - jobbat találni, mint a Pirelli PZero Nero, de ha mégis, kérem ossza meg velem a tapasztalatait!

Üdv, Gumidoki

2016. augusztus 10., 10:50 Módosítva: 2016.08.20 08:54

Üdvözlöm!

2013-tól gyártott Dacia Logan maximális felni/gumimérete érdekelne. Illetve, hogy a legtöbb ilyen autón 185/65R15-ös gumi van, de véleményem szerint ezzel nagyon "bután néz ki az autó". Befér alá a 205/55R16 megfelelő felnivel?

Köszönettel! András

Kedves András,

Ha bután néz ki, ha nem, ez a gyári abroncsmérete a Logan-nek. (o: Ezt 16"-ban a 195/55 R16 válthatja ki megfelelő fenin, a 205/55 R16 átmérőben túl nagy erre az autóra. Továbblépve a 215/45 R17, illetve a 205/40 R18 méretek jöhetnek még képbe.

Üdv, Gumidoki

2016. augusztus 4., 14:18 Módosítva: 2016.08.10 10:51

Tisztelt Gumidoki!

Volvo C30-ra (2007 1.6i) milyen nagyobb alufelni és gumi rakható fel, hogy ne változzon az autó vezethetősége? Gyári kerekek:195/65 R15

Üdv:Berci

Kedves Berci,

Erre az autóra 5*108-as osztókörű és 63,3 mm-es középfuratú (vagy erre az átmérőre tehermentesítő gyűrűvel szűkített) felni kell, közepes ET-értékekkel. A gyári kerék helyett mehet fel 16"-os 205/55 R16, 17"-es 225/45 R17 (esetleg 205/50 R17), vagy akár 18"-os 225/40 R18, sőt 19"-es 225/35 R19 gumikkal.

Nyilván minél szélesebb a profil és peresebb az abroncs oldalfala, annál sprődebb, mondjuk úgy sportosabb lesz az autó. Én a hazai utak állapotát is belekalkulálva a 17"-os méretet érzem még napi szinten vállalható kompromisszumnak ezen az autón. 

Üdv, Gumidoki

Téligumi a BMW-re

2016. augusztus 3., 11:13 Módosítva: 2016.08.08 12:59

Üdvözletem!

Vásároltam egy 520d F11 2010. 10. havi BMW-t, nyári 18-as gumi&felnivel. Tisztelettel kérdezném,

1. Milyen téligumikat ajánlana hozzá, mind márka és dimenzió tekintetében. Jó, a tél még odébb van, de gondoltam, elkezdek utána nézni.

2. A jelenlegi gumik nem defekttűrők. Ajánlása szerint érdemes a télinek annak lenni?

3. A kocsi csomagtartójában nem találtam pótkerék tartót. Ez normális?

Köszönöm szépen a válaszát, szép napot kívánok tisztelettel: Varga Zsolt

Kedves Zsolt,

Válaszaim a következők:

1. Én a következőt tenném az ön helyében. Vennék a téli gumikhoz egy kisebb, ennél a típusnál elérhető legkisebb átmérőjű felniszettet, amit itt a 17" jelent. Erre vásárolnék és szereltetnék 225/55 R17-es, azaz gyári méretű defekttűrő abroncsokat körbe. Preferálnám a gyárilag az F11-hez homologizált abroncsokat, pl. a Pirellinek, Continak van ilyen terméke.

2. Mindenképpen, mint ahogy a nyáriaknak is. Az autó előző tulaja vélhetően költségkímélési okokból tett az autóra nem RunFlat, azaz defekttűrő technológiás abroncsokat. Ezek a gumik ugyanis drágábbak, mint hagyományos társaik. De ugye erre szokták azt mondani, hogy aki majmot vesz, vegyen banánt is.

 Már csak azért is kell a defekttűrő abroncs erre az autóra, mert annak megerősített, merev oldalfalához, valamint kb. másfél kilóval nehezebb tömegéhez van hangolva sz egész autó felfüggesztése, futóműve, hajtáslánca stb. Ha ezt a jól megtervezett egységet felbontja, jöhetnek a bajok (vibrációk, rendellenes gumikopások, egyes alkatrészek idő előtti kopása, meghibásodása stb.) és kellemetlenségek, hogy pl. várhatja a megváltást defekt esetén az út szélén...

3. Igen, a defekttűrő abroncsoknak ez az egyik hozománya, hogy nincs szükség pótkerékre, ergo annak a helye felszabadul egyéb célokra, pl. a csomagtartó méretének növelésére.

Üdv, Gumidoki

2016. július 28., 14:56 Módosítva: 2016.08.03 16:45

Azt szeretném kérdezni, hogy a Wagon R+-ra fel tudom-e szerelni a a régi Swift felnit ami 13"-os, mivel megmaradt egy garnitúra új téli gumim a régi autómról, felnivel együtt. Előre is köszönöm: Albert

Kedves Albert,

A válasz egyértelműen nem, mivel a Swift 4x114,3, míg a Wagon R+ 4x100-as osztókörű felniken fut. A 155/70 R13-as méretű gumi azonban alkalmas lehet a Wagonra, mint téli váltóméret, de nem a Swift felnijére szerelve.

Üdv, Gumidoki

2016. július 24., 17:11 Módosítva: 2016.08.02 11:14
1

Kedves Gumidoktor!

Tankoláskor nézegettem, hogy az autómon (Octavia) teljes terheléshez jóval nagyobb nyomást ír elő a plakett (hátsó kerékre 2.5 helyett 3.2) mint szóló vezetéshez. Kérdésem, hogy mi ennek az oka (mi történik, ha nem figyelek oda és nem fújok rá amikor beülünk 5-en az autóba), és hogy mikor fontos erre odafigyelni: inkább a terhelés fontos (hozok annyi járólapot az 10km-re lévő OBI-ból, amennyit be merek rakni), vagy a távolság (lemegy Horvátországba a család jól, de nem extrém megrakott autóval).

köszi, Tivadar

Kedves Tivadar,

A terhelés és a távolság is fontos, azaz a kettő együtt érdekes igazán. Az abroncsok akár rövidebb távon is károsodhatnak extrém terhelés miatt bekövetkező lapos futás miatt, de hosszú távon mindenképp. Arról nem beszélve, hogy az autó stabilitása jelentősen csökken, ha nem a terheléshez állítja be a gumik nyomását.

Hosszabb távon ráadásul egy túl kevés nyomás miatt laposabb abroncs jól mérhető fogyasztásnövekedést is generál. Azaz tanulságként leszűrhetjük, hogy érdemes és célszerű a biztonságot és a költségeket szem előtt tartva az autógyártó által előírt nyomásértékeket használni a terhelés függvényében.

Üdv, Gumidoki

Rovatok