Üdvözlöm!
2013-tól gyártott Dacia Logan maximális felni/gumimérete érdekelne. Illetve, hogy a legtöbb ilyen autón 185/65R15-ös gumi van, de véleményem szerint ezzel nagyon "bután néz ki az autó". Befér alá a 205/55R16 megfelelő felnivel?
Köszönettel! András
Kedves András,
Ha bután néz ki, ha nem, ez a gyári abroncsmérete a Logannak. Ezt 16"-ban a 195/55 R16 válthatja ki megfelelő fenin, a 205/55 R16 átmérőben túl nagy erre az autóra. Továbblépve a 215/45 R17, illetve a 205/40 R18 méretek jöhetnek még képbe.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
2005-os Toyota Aygomon jelenleg gyári alufelni van 14"-os méretben (4*100 lyukosztású; 4.5*14; ET39; agyátmerő 54,1mm). A gumi rajta 155/65 R14-es méretű. 15" méretre szeretnek váltani.
A kérdésem az lenne,hogy milyen szelességű (4.5;5;5.5;6;6.5) es ET számú alufelni lenne az ideális, amitől egy kicsit stabilabb lenne autópályán és milyen méretű gumiabroncsot ajánl hozza. Nem szeretném, hogy beleérjen bármibe a gumi. A másik kérdésem az lenne, hogy chiptuningot és a gyári légszűrő helyére ajánlanak-e sportlégszűrőt? Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel! Szilárd
Kedves Szilárd,
A légszűrős-chiptuningos kérdésére nem én vagyok hivatott válaszolni, de felnitémában tudok segíteni. 15"-ban a 175/50 R15-öt ajánlom váltóméretnek, de a 195/45 R15 is teljesen megfelelő e célra. Ám a keskenyebb praktikusabb, pláne egy ilyen kisautón. Mindkét mérethez jó egy 6,0-6,5" széles felni, aminek 38 körüli ET-je van, osztókőre 4*100-as, középfurata pedig 54 mm, vagy erre tehermentesítő gyűrűvel szűkített.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt GumiDoktor!
Érdeklődnék, hogy Peugeot 307 sw b1.6 nfu 2003-asnak mi a lemezfelni mérete? Van egy szett 205/55R16 téli gumim azt szeretném rárakatni. A közelemben van eladó 4X108 - 6 1/2x16 ET 26 lemezfelni, kíváncsi lennék, hogy ez megfelelő lehet e hozzá?
Gumis oldalakon ET18-25 között ajánlanak hozzá méretet, ezért nem tudom mi lenne az ideális választás. Az autóban nem szeretnék semmiképpen sem kárt tenni emiatt.
Köszönöm válaszát. István
Kedves István,
A 307 SW 16"-os lemezfelni mérete a következő: 6,5J*16" ET31 4*108*65
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
A 2014-es Suzuki Swiftem van, 1,2-es benzines, a gyári felni 16-os, 185/55-ös gumi van rajta. Le szeretném cserélni a gumikat 195/55-ös Michelin Climacrossra!
Kérdésem a következő: rámegy-e, és mennyire befolyásolja? Előre is köszönöm a választ!
Csaba
Kedves Csaba,
Rámegy, de nem oda való. Azaz a 185/55 helyett nem használható a 195/55-ös méret, utóbbi átmérőben határértéken túl nagy erre az autóra. Instabilitás, beleér a kerékdobba stb-stb... Ám ha már prémium négyévszakos abroncsban gondolkodik, ajánlom figyelmébe a Pirelli vadonatúj fejlesztését, ami kapható az autójára való méretben, nem úgy, mint a Michelin. E mintázat neve Pirelli Cinturato All Season.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Tapasztalatára, szakértelmére lenne szükségem. Jövőre lesz 10 éves Ford S-max (2007, Ford S-max, 2.0 TDCI (140le)) gépkocsim, amely jelenleg még a gyárilag szerelt Michelin Premacy HP 225/50 (vagy 55) R17-es nyári gumikkal fut. Ezeket tervezem jövőre újakra cserélni. Eddig 87e km-t futott az autó, így a cserét nem is a kopás, inkább a gumi elöregedése indokolja.
Nem szeretem a váratlan kiadásokat, így terveim között az szerepel, hogy a hátralévő egy év alatt szeretnék annyi összeget félrerakni, amely fedezni tudja az új garnitúra gumi árát. Abban kérem a tanácsát, hogy érdemes-e ragaszkodni a gyárilag szerelt márkához, jelen esetben a Michelin Premacy HP-hoz (amely meglehetősen drága gumi ebben a méretben) vagy esetleg tud hasonló minőségű (biztonság, megbízhatóság), takarékos és tartós gumit ajánlani? Milyen gumimárkákat és teszteket érdemes figyelni vásárlás előtt?
Van-e és mekkora előnye a gyárilag szerelt guminak (ezzel tesztelik, így jobban illik a futóműhöz?) Szeretném biztonságban tudni a családot, és ugyanazt (vagy jobb) komfortot és biztonságot élvezni, amit a jelenlegi gumi mellett érzek. Válaszát előre is megköszönve!
Üdvözlettel, Ferenc
Kedves Ferenc,
Üdvözlöm az előrelátását és körültekintését! Először is én azt tudom mondani, hogy mindig az adott autótípusra homolgizált gumik alkotnak minden szempontból ideális és optimális párost az autóval. Azaz ha belefér, ilyen abroncs megvásárlására buzdítom első sorban. Azonban nézzen utána, nem biztos, sőt szinte biztos, hogy nem csak Michelinnel szerelték az ön típusát!
Másodszor pedig azt gondolom, hogy a szóban forgó autó még sem teljesítményben, sem méretben, sem komfortban nem az a kategória, amihez ne találna olyan minőségű másodpiaci terméket, amivel ne működne - akár újabb tíz évig - problémamentesen. Ehhez azonban elsősorban a prémiumszegmensben kell körülnéznie, konkrétan a Michelin, Pirelli, Continental, GoodYear, illetve a Bridgestone palettáján.
Harmadszor pedig a jobb másodmárkák is bőven tudják manapság azt, amit a prémiummárkák tudtak tíz évvel ezelőtt. Ha tehát nem tervezne már újabb tíz évet ezzel az autóval, lehet, hogy tökéletes és érezhetően gazdaságosabb választás lenne egy erős termék a középmezőnyből, pl. Hankook, Toyo, Dunlop, Fulda stb.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Jelenleg 195/65R15 méretű gumim és felnim van. Meg szeretném kérdezni, hogy ha szeretnék váltani 205/50R17-re, mi lenne a véleménye? Audi 90, 2 liter, 5 hengeres, benzines az autó. Ez a gumi és felni méret, amire váltani akarok, megnöveli a futómű károsodását és a fogyasztást?
Kedves Levélíró,
Minél szélesebb és peresebb abroncsot szerel az autójára, annál sprődebb lesz a rugózása, annál jobban igénybe veszi a futóművet, annál jobban növeli a fogyasztását, valamint a sok kátyú, útegyenetlenség miatt nő a sérülés kockázata is.
Ezek nem jelentik azonban azt, hogy egy Audi 80 esetében olyan vállalhatatlan lenne egy 17"-os kerékméret. A szóban forgó autóra mehet 17"-os váltóméretként a 225/45 R17 és a 205/50 R17 is.
Az első mondatban leírtak alapján tehát utóbbival járnak a kisebb hátrányok, mert keskenyebb, kevésbé peres a profil. Előbbi viszont kommerszebb, olcsóbb méret nagyobb választékkal. Melyik irány szimpatikusabb önnek?
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Milyen abroncsot ajánlana egy Mazda MX-5 NB-re, 195/50 R15 méretben?
Kedves Levélíró,
Erre a kis roadsterre én egy jó minőségű, sportos karakterisztikájú középmárkát tennék, pl. egy Toyo Proxes T1-R, vagy Hankook K120 Ventus mintázatot.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Most vettem egy 2006-os Toyota RAV4-est határeset nyárigumikkal a gyári alufelnin, és teljesen jó téli gumikkal a csomagtartóban. Mindkettő mérete 225/65 R17. Eddig minden autómmal téli + nyári garnitúrával jártam és a szezonnak megfelelően cserélgettem a szerelt kerekeket.
A RAV4-hez nem találok használt lemezfelnit 17" méretben, ezért elgondolkodtam, hogy mi volna ha a cserére szoruló nyári helyett 4 évszakosat vennék és nincs a szezonvégi gumiátszereléssel gondom. Az az általános vélemény, hogy a 4 évszakos nem az igazi nyáron sem és télen sem, de akkor miért van az, hogy ebben a méretben a prémium gyártók gyártanak 4 évszakosat. A kérdésem: vegyek-e nyári gumit és télen gumiztassam át a gyári felni (mint sok autós társam), vagy megvehetem a 4 évszakosat és megúszom a szezon-végi görcsöléseket.
Köszönöm válaszát! Szabolcs
Kedves Szabolcs,
Bár az évek alatt - köszönhetően az új keverékeknek és technológiai megoldásoknak - egyre jobbak a négyévszakos termékek, továbbra is kompromisszumot igényel használatuk. Aki mást mond, téved. De kétségtelen, hogy van egy réteg, aki ezekkel a megkötésekkel együtt tud élni és megelégedéssel használja az allseason gumikat.
Ha tehát ön nincs napi szinten autóhoz kötve (nagy hóesésben tudja nélkülözni akár napokra járművét), többnyire városban közlekedik, nem hegytetőn lakik és nem jár évente kétszer síelni, akkor valószínűleg ön is ebbe a célcsoportba tartozik. Ha sokat vezet, szükségszerűen napi szinten és gyakran megy országúton és autópályán, akkor jobban - és biztonságosabban - jár a külön nyári és téli szettel. Önnek kell tudnia, melyik leírás illik az autóhasználatára inkább.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki,
Nemrégen vásárolt Mk1-es Focusomon 205/45R16-os nyári gumik vannak gyári sűrű küllős alufelnire szerelve. Mivel az állapotuk finom szólva is siralmas volt ezért rendeltem rá egy szett 205/55R16-os méretű abroncsot. Sajnos több (mint utólag kiderült) félrevezető információval találkoztam így úgy döntöttem Önhöz,mint megbízható szakértőhöz fordulok segítségért. Tudom, hogy nem ez lett volna a helyes sorrend, de most kérem segítsen, a gumik már nálam vannak, a visszaküldésük problémás!
Felszerelhető problémamentesen vagy enyhe kompromisszumokkal az 1-es Focusra az említett 205/55R16-os abroncs vagy mindenképpen csak az előzőleg rajta lévő peresebb gumi a megfelelő rá? Mielőbbi válaszát előre is köszönöm!
Üdv: Zoli
Kedves Zoli,
Sajnos rossz hírem van, a 205/55 R16-os méretű abroncs semmilyen körülmények között sem használható az első generációs Focuson, átmérőben óriási rá. Erre az autóra a gyári 185/65 R14, illetve 195/60 R15-ös gumiméretekből kiindulva 16"-os váltóméretként a 205/50 R16, illetve a 215/45 R16 jöhet leginkább szóba. A 205/45 R16 túl kicsi rá átmérőben. Két dolgot tehet, vagy megpróbálja mégis visszaküldeni és helyes méretre cserélni a megvett szettet, vagy értékesíti és vásárol helyette megfelelő méretű gumikat.
Üdv, Gumidoki
Üdv Gumidoki!
Érdekelne, hogy az autómnál mi lenne a helyes guminyomás, mivel sehol nem találok erre adatot. Az autó '01 -es Mazda 626 GW 185/65 R15 gumikkal.
Köszi a választ! Pisti
Kedves Pisti,
A helyes abroncsnyomást az adott autó, adott méretű kerekeibe minden esetben a járműgyártó határozza meg. Ezt az adatot az autó használati utasítása, vagy kézikönyve tartalmazza. Ha ez nincs meg, keresgélni kell a neten, vagy meg kell keresni az autón elhelyezett abroncscímkét, ami általában a vezetőoldali ajtónyílásban, vagy kesztyűtartóban, vagy a tanksapka belső oldalán található. Ha ezek egyike sem vezet eredményre, akkor irány a márkaszerviz!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
1. Fontos számomra, hogy vásárlásaimmal a magyar munkahelyek megmaradását, gyarapodását támogassam. Melyek azok az abroncsok, amelyeket magyarországi gyárban állítanak elő? Feltehetőleg ugye Hankook gumikat. Nem tudom, a Hankook többi márkáját, pl. a Laufennt, azt is gyártják Magyarországon? Illetve van más márkának is hazai gyára?
2. Az EU-s abroncscímkének úgy lenne értelme, ha sztenderdizált mérések alapján összehasonlíthatóak az eredmények. Tehát pl. egy "C" nedves tapadás, az mindig jobb, mint egy "E" tapadás, márkától, típustól függetlenül (természetesen azonos gumiméretnél, azonos évszakú abroncsnál stb...) Meglepődve láttam, hogy pl. a 175/70 R13 Hankook K175 Optimonak "F" kategóriás a fogyasztása és "E" a nedves tapadása a cimkén. Emellett pl. egy SebringFormula Road+ 301-nek vagy Kormoran Impulser B3-nak szintén "F" a fogyasztási kategóriája, de "C" a nedves tapadása. Ezt nem igazán értem, hiszen az utóbbi két márka az abszolút fapados kategória, a Hankook pedig egyesek szerint már-már prémium, de minimum jó középkategóriás márka. Azt várnám, hogy egy drágább, prémiumabb márka egyik legfontosabb tulajdonsága jobb legyen, mint egy olcsóbb, "budget" márkáé.
De itt, azonos fogyasztási kategória mellett a drágább, minőségibb márka nedves fékezéskor ezek szerint lényegesen később áll meg? Ha összehasonlítható a címke-kategorizálás, akkor fura, hogy jobbak a legolcsóbb gumik, ha nem összehasonlítható, akkor meg mi értelme, akár figyelmen kívül is hagyhatom...(?) Vagy ha nekem fontos a nedves fékút hossza, akkor ne törődjek azzal, melyik márka jobb, melyik abroncs drágább/minőségibb, pl. a fenti Hankook helyett vegyem a legolcsóbb (gondolom, gyengébb minőségű) abroncsokat, mert a címke szerint ők ebben jobbak? Köszönöm, ha megvilágítja ezt a témát egy kicsit nekem!
Kedves Levélíró,
1. Jelen állás szerint Magyarországon a következő márkáknak van személyabroncs-gyártási kapacitása: Bridgestone, Hankook. A Michelin budapesti gyártósorait pár hónapja állították le, az indiai Apollo pedig egy-két éven belül indítja a gyárát Gyöngyös mellett. A meglévő gyárak sem csak a főmárkát állítják elő, a Bridgestone másodmárkái is készülnek Tatabányán, illetve a Hankook a Laufenn nevű új márkáját, sőt bérgyártásban pl. Momo gumikat is gyárt Rácalmáson. Azt is tudni kell, hogy nem minden méret készül a fenti márkákból sem Magyarországon, tehát ne lepődjön meg, ha egy Bridgestone olfdalfalán "Made in Japan", vagy egy Laufenn-en "Made in Indonesia" feliratot talál.
2. Az EU-s abroncscímke véleményem szerint jó szándékkal született, de a megvalósítás már nem annyira egzakt. Az volt a cél, hogy a laikus vásárló a mosógépeknél és hűtőszekrényeknél már bevált módon összehasonlíthassa a különböző gyártók termékeit egymással.
A baj csak az, hogy jelenleg az EU-s abroncscímke 3 paramétert vizsgál; gördülési ellenállás, vizes útfelületen mutatott fékút; külső gördülési zaj. Az abroncs összkaraktere pedig sokkal bonyolultabb, több összetevős tulajdonsághalmaz. Azaz, előfordulhat, hogy egy "fapadosabb" márka a nagyobb eladási volumen reményében kifejezetten a címkén feltüntetett tulajdonságokra fejleszt, a többit meg elhanyagolja.
Arról nem beszélve, hogy minden gyártónál saját méréseken, azaz "bevalláson" alapszik a kategorizálás, csak ritka szúrópróbaszerű ellenőrzés van... Érti, ugye...? A lényeg az abroncscímkét is okosan kell használni, kiegészítve az információkat a független abroncsteszteken elért eredményekkel, illetve a felhasználói véleményekkel.
Üdv, Gumidoki
Üdv Gumidoktor!
Adott egy 2000-ben gyártott Suzuki Swift 1,3 GLX, mely egy sajnálatos eset miatt öröklés útján került a birtokomba.
A kérdésem az, hogy - bár sok jót nem olvastam a négy évszakos gumikról - de erre a kis autóra, városi (talán évente 3-4 alkalommal vidéki útra) használatra, jellemzően munkába járásra, napi szintű használatra, defenzív vezetési stílus mellett sem ajánlott egy jobb minőségű négy évszakos? Évente kb 7 - 8ezer km-t megy az autó.
Köszönettel várom válaszát: Péter
Kedves Péter,
De igen, ez a felhasználási mód tipikusan a négyévszakos abroncsok ideális célcsoportjára jellemző, kiegészítve azzal, hogy ha van 1-2 olyan nap egy évben, amikor olyan nagy esetleg a hó, akkor nélkülözni tudja az autóját.
Még akkor sincs baj, ha külföldre menne vele, ahol kötelező a hópihe jelölés és az M+S feliratú abroncs télen, mert ezek a modern allseason gumik mindezt "tudják". Ebben a négyévszakos témában kisebb méretekben egyébként a GoodYear Vector4 Allseason a csúcsragadozó, de jó választás lehet a Hankook H730 Optimo 4S, vagy a Vredestein Quatrac5 is.
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
195/65 15 acélfelniről váltanék 205/55 16 alufelnire, 1.9 tdi motorral rendelkező autómnál. Érdekelne, hogy fogyasztásban mennyire lenne érzékelhető?
Köszönöm válaszát!
Kedves Levélíró,
A gumik/kerekek fogyasztásra gyakorolt hatása több dologtól függ. Fontos az abroncsok profiljának a szélessége, az abroncsok gördülési ellenállása, illetve a kerekek tömege. Ha nagyobb felnit szerelünk az autóra, azt általában az abroncsprofil szélesítésével is együtt jár. Ezeken túl a kerék tömege is általában nagyobb lesz.
Mindezek a fogyasztást értelem szerűen növelik. Többnyire nem drasztikusan, de érzékelhető mértékben. Általános szorzó nincs, de a tapasztalatok szerint egy ilyen normál méretváltás, amiről ön is ír, olyan 3-5%-os naftaigény-növekedéssel jár. Ez azt jelenti, hogy mondjuk egy 6 literes fogyasztás felmehet 6,2-6,3 l/100km közé.
De tényleg ne vegye ezt kőbevésett törvényszerűségnek, mert szinte minden eset más és más, minden jármű másképp reagál(hat) a kerék méretváltására. Lehetnek ettől jelentősebb mértékben eltérő helyzetek is. Egy kis motorral szerelt autó sokkal jobban megérzi a nagyobb kerekeket, mint egy jól motorizált, nyomatékos társa. S hogy tovább bonyolítsuk a dolgot, itt van a sofőr személye, aki a szélesebb, stabilabb futást lehetővé tevő gumikon hajlamosabb sportosabban vezetni, ami ugye önmagában fogyasztásnövelő tényező.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
2004-es Mini Cooperen szeretnék gumit cserélni. A gyári méret 195/55 R16, a piacon azonban valamiért sokkal olcsóbban lehet kapni 205/55 R16 méretű abroncsokat. Rátehetem ezt a gyári felnire? Változik ettől bármi az autó viselkedésében?
Köszönettel: András
Kedves András,
A jelenség magyarázata az, hogy a 205/55 R16 a legkommerszebb abroncsméret, rengeteg autó fut ezzel, így óriási a konkurenciaharc, minden gyártó "letolja a gatyát", csak adhasson el mennyiséget ebben a méretben.
A 195/55 R16 már sokkal ritkább dimenzió, így itt sajna nincs ilyen jellegű "ártámogatás" sem. Viszont nem váltható ki a nála átmérőben határértéken túl nagyobb 205/55 R16-tal, pláne egy olyan precíz, sportos futóművű autón nem, mint a Mini Cooper. Egy sor galibát okozna ez a méretváltás, marad tehát a gyári 195/55 R16, mint opció.
Üdv, Gumidoki
T. Gumidoktor,
Van egy 2004 év végén gyártott gyárilag szerelt Dunlop szettem. A tavalyi év során észre vettem, hogy erősen barázdásodott( ráncosodott ) nem csak a külső köpeny felülete, hanem a futó felületen is a barázdák.
Kérdésem: Jól gondolom, hogy érdemes lenne cserélni ezeket az abroncsokat? ( még 4-5 mm-es a profilmélységük) Képet mellékeltem volna, de sajnos lehetőség arra nincsen. Egy kímélt Astra G-ről van szó.
Köszönettel Tamás
Kedves Tamás,
Jól gondolja! Azzal kiegészítve hogy ha ezeket a "ráncokat" nem látná az abroncsokon, akkor is már a koruk miatt - profilmélységtől függetlenül - cserére érettek ezek a gumik! Kellemes irányba fog változni az autó viselkedése az új gumikkal, meglátja! A biztonságáról nem is beszélve.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Mivel a régi csúnya lemezfelniket le szeretném cserélni egy szebb alura, ezért szükségem volt új tehermentesítő gyűrűkre. Az átmérők mérete rendben van, felfekszik a kerékre is és az agyra is szépen. Viszont a gyűrű túl magasnak tűnik. Pl a hátsó kerekek nem fekszenek rá a dobfék dobjára, csak a műanyag gyűrűvel érintkeznek. Meg persze természetesen majd a csavarokkal. Ez normális, vagy rossz gyűrűket vettem és keressek laposabbakat?
Üdv: DD
Kedves DD,
Itt valami hiba van! A tehermentesítő gyűrű nem szabad megakadályozza, hogy a felni szépen felfeküdjön az agyra. Annak az a feladata, hogy a felni középfuratát a megfelelő méretre szűkítse, de "távtartó" szerepe nincs. Javaslom a cseréjüket!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Egy VW T4 kisbuszom van. Erre minden józan érv (gyári előírás) szerint C-s, tehát teher abroncsot kell vásároljak. Sajnos a C-s abroncsok minőségével kapcsolatban semmilyen tapasztalatom nincs.
A teher abroncsok minőségét illetően támpont lehet-e az adott gyár normál személyabroncsainak tesztje? Pl. a Continental C abroncsa is a legjobb-e, azért, mert a személyabroncs-teszteket folyamatosan nyeri? Vagy, a Barum C-ben is olyan jó kompromisszum-e, mint B-ben?
Másik kérdésem a négy évszakosokra vonatkozik. Évente egyszer-egyszer használom az autómat télen, igaz, akkor Karácsony körül, Szófiába. Minden évben előfordul kis hó, illetve jegesedés. Egy négy évszakos gumi tudása elég lehet-e erre az igénybevételre, vagy jobb, ha az évi 2500 km téli útra is vásárolok külön téli gumit? Esetleg van már tapasztalata (a reklámokon kívül) a Michelin új CrossClimate gumijáról? Minden segítségért hálás vagyok.
Tisztelettel, Kurucz Attila
Kedves Attila,
Nézzük a válaszokat sorban!
1. A kisbuszára akkor kell C-s gumi, ha gyárilag is az volt rajta, azaz az a gyári specifikációja. A T4-nél nagyrészt az, de vannak kivételek, ahol elég az XL-es, növelt terhelhetőségű abroncs.
2. Nagyjából van összefüggés egy-egy gyártó személy- és C-s abroncsi között. A prémiumgyártóké pl. teljesen megbízható, de vannak jó középkategóriás kisteherabroncsok is, pl. az ön által említett Barum is az.
3. Én külföldre téli időszakban nem indulnék el téli abroncs (sőt hólánc) nélkül. Pláne, hogy a legtöbb környező országba nem is tehetem ezt meg legálisan. De egyébként is a négyévszakos abroncsok a jól ismert kompromisszumokkal, főleg városi, elővárosi használatra vannak "kitalálva", nem téli külföldi utazásra.
4. A CrossClimate véleményem szerint egy jó négyévszakos mintázat, nem több. Ennek megfelelően a téli használatának megvannak a korlátai ugyanúgy, mint más gyártók 4seasons termékeinek.
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm.
Adott egy 2012-es Astra J 7Jx17" ET42-es alufelnivel -40 mm-es sport rugóval. Ezt szeretném leváltani egy 7,5Jx18" ET35-ös alufelnire, amire 215/45 R18-as gumit tervezek. A kérdésem az lenne, hogy ehhez a konstrukcióhoz használható-e a kiszemelt alufelni elakadás mentesen?
Kedves Levélíró,
Igen, a kiszemelt felni és gumi a méretei alapján tökéletesen fog passzolni az autójára.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
A négy abroncsom közül egyik önhibámon kívül olyannyira megsérült, hogy cserélnem kell. Ergo lesz 3 egyforma kopottságú gumim (kb. 3 évet és 40E km-t mentem velük). Ezért arra gondoltam 2 új abroncsot veszek, amit majd a hátsó tengelyre raknék fel.
Ugyanolyan márkájú és típusú abroncsokat vásárolnék - Semperit Comfort Life 2 185/65/R14 --> nem egy csúcs, de a vásárláskor ez tűnt jó kompromisszumnak.
Mit gondol Ön erről az összeállításról biztonsági szempontból (2 kopottabb előre és 2 új hátra)? Jelentősen befolyásolja ez az autó tapadását? Esetleg vegyek 2 db eltérő típusút/márkájút? Erről azt olvastam nem érdemes keverni őket, még tengelyenkénti bontásban sem. Érdemesebb lenne inkább egy teljes garnitúrát vennem? Ebben az esetben Ön szerint túl lehet egyszerűen adni a 3 db használt gumin és ha igen, akkor hol érdemes? (gumijavítók gondolom nem veszik meg, feltételezem maradnak az akukciós portálok és bízni a szerencsében)
Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, Balázs
Kedves Balázs,
Jól gondolkodik, én is ezt az utat javaslom. Azaz 2 db új abroncs vásárlását és a hátsó tengelyre szerelését. Ugyanis az első kerekek tapadásvesztése sokkal könnyebben kontrollálható, mint a hátsóké. Ha pedig bevált a Semperit említett mintázata, ne is gondolkodjon másban szerintem. Így - vészhelyzetre - marad egy tartalék abroncsa is.
Ha csak egyet vásárolna, akkor az azonos tengelyi használt és az új között 40 ezer km futás után olyan mértékű profilmélység-különbség lenne, ami okozhatna problémákat (pl. elhúzás). Két új Comfort Life-ra fel, tehát!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
van egy 1983-as Mercedes W123-as kombim, aminek a gyári gumimérete 195/70 R14 volt. Én egy 205/55 R16-os gumit raktam fel a felniváltásnál. A kérdésem, hogy a gyári (elöl 2, hátul 2,2bar) nyomáson célszerű-e, kell-e változtatnom? Az autó hobbijármű, csak nyári gumikkal használom (nyáron :) ).
Válaszát előre is megköszönve, üdv. Ádám
Kedves Ádám,
A váltóméretet jól kiszámolta, gondolom nincs is probléma vele, pláne, ha a felni is ilyen akkurátusan lett kiválasztva.
A nyomás tekintetében azt tudom tanácsolni, hogy azt az íratlan szabályt, szokást célszerű itt követni, mi szerint a colonkénti felváltással 0,2 barral kell növelni a gyárilag megadott keréknyomás értékét. Azaz, ha pl. 2,1 bar volt megadva a 14"-os kerékhez, akkor a 16"-osnál 2,1 + (2 x 0,2) = 2,5 bar lesz a helyes érték.
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
Ford C-Maxom van, 215/55R16-os gumikkal. Az lenne a kérdésem, hogy cserélhetem-e felnistől 15"-ra, és ha igen akkor milyen méretre? Felnit rápróbáltam és elfordul. Azt nem tudom, hogy ez szabályos lenne-e így? Előre is köszönöm válaszát!
Kedves Levélíró,
A legelső, még Focus C-Max néven futó típus (2003-2007.) volt gyárilag szerelve 15"-os kerekekkel alapban. Az újabbaknál az induló kerékméret a 16". Ha az ön abroncsa 215/55 R16, akkor gyaníthatóan ez már egy frissebb generációs C-Max, amelynél nem szerelhető fel a specifikációja alapján 15"-os kerék, még ha úgy is látja, hogy fizikailag elférne. Ahogy ön fogalmaz, nem lenne szabályos.
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
Vw Eosomra (2.0 FSI) szeretnék vásárolni új gumikat. 235/45 R17 a gyári mérete, az éves futása 10 000 km alatt lenne, ezért négy évszakos gumikat próbálok keresni. (Télen is használom az autót.) A Goodyear Eagle LS2-t néztem ki magamnak. Ennek a guminak a súly indexe (97) megfelelő lenne, azonban a sebességindex (H 210km/h) elbizonytalanít. Okozhat bármilyen problémát az, ha a gumi sebességindexe megegyezik az autó végsebességével? (Nem mintha állandóan padlógázon száguldoznék.)
Sajnos ebben a méretben alig van alternatíva a négy évszakosak között, 225/45 R17-es gumit meg nem szeretnék feltenni az autóra. Hallottam hogy vannak olyan nyári gumik, amik a téli minősítést is megkapták, mégsem nevezik őket négy évszakosnak. Ezeket a gumikat hogyan lehet beazonosítani?
Köszönöm a segítségét. Zoltán.
Kedves Zoltán,
Először is ragaszkodjon a gyári abroncsmérethez, vagy annak váltóméretéhez. Utóbbiban (215/50 R17) már kapható pl. az istenített CrossClimate. De 235/45 R17-ben is van felhozatal, Hankook Kinergy 4S, Kleber Quadraxer, Nokian WeatherProof, Vredestein Quatrac5, hogy mást ne említsek. Ezekből elérhető akár Y-os sebességindexű is.
Csak a nyári abroncsnál előírás egyébként, hogy meg kell feleljen a sebességindexe a gyári specifikációnak, téli és négyévszakos mintázat esetén lehet annál kisebb is, csak tudatni kell a határait az autót használóval. Gondolom, önnél is csak elméleti jelentősége van, nem hajtja soha az autót a végsebességén... Végül az Eagle LS2 amerikai piacra gyártott mintázat, nem a mi nomenklatúránk szerinti, kifejezett négyévszakos használatra alkalmas termék.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Egy VW T4 kisbuszom van. Erre minden józan érv (gyári előírás) szerint C-s, tehát teher abroncsot kell vásároljak. Sajnos a C-s abroncsok minőségével kapcsolatban semmilyen tapasztalatom nincs.
A teher abroncsok minőségét illetően támpont lehet-e az adott gyár normál személyabroncsainak tesztje? Pl. a Continental C abroncsa is a legjobb-e, azért, mert a személyabroncs-teszteket folyamatosan nyeri? Vagy a Barum C-ben is olyan jó kompromisszum-e, mint B-ben?
Másik kérdésem a négy évszakosokra vonatkozik. Évente egyszer-egyszer használom az autómat télen, igaz, akkor Karácsony körül, Szófiába. Minden évben előfordul kis hó, illetve jegesedés. Egy négy évszakos gumi tudása elég lehet-e erre az igénybevételre, vagy jobb, ha az évi 2.500 km téli útra is vásárolok külön téli gumit? Esetleg van már tapasztalata (a reklámokon kívül) a Michelin új CrossClimate gumijáról? Minden segítségért hálás vagyok.
Tisztelettel, Kurucz Attila
Kedves Attila,
Nézzük a válaszokat sorban!
1. A kisbuszára akkor kell C-s gumi, ha gyárilag is az volt rajta, azaz az a gyári specifikációja. A T4-nél nagyrészt az, de vannak kivételek, ahol elég az XL-es, növelt terhelhetőségű abroncs.
2. Nagyjából van összefüggés egy-egy gyártó személy- és C-s abroncsi között. A prémiumgyártóké pl. teljesen megbízható, de vannak jó középkategóriás kisteherabroncsok is, pl. az ön által említett Barum is az. Lehet egyébként találni C-s abroncsok tesztjét a weben, csak rá kell keresni.
3. Én külföldre téli időszakban nem indulnék el téli abroncs (sőt hólánc) nélkül. Pláne, hogy a legtöbb környező országba nem is tehetem ezt meg legálisan. De egyébként is a négyévszakos abroncsok a jól ismert kompromisszumokkal, főleg városi, elővárosi használatra vannak "kitalálva", nem téli külföldi utazásra.
4. A CrossClimate véleményem szerint egy jó négyévszakos mintázat, nem több. Ennek megfelelően a téli használatának megvannak a korlátai ugyanúgy, mint más gyártók 4seasons termékeinek. Ezt most már tesztek és felhasználói vélemények is alátámasztják.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Jelenleg gyári 14 colos acéltárcsa (175/80 R14 gumival) van az 1.6-os 1998-os VW Golf 4. személyautómon. Jelenleg nyárra szeretnénk vásárolni külön acéltárcsákat. A kérdésem, hogy jobb választás lenne a 15-ös acéltárcsa nyárra? Ha jól néztem 6x15, osztókör: 5x100 lenne a váltóméret 195/65 R15 gumimérettel. Acéltárcsákba van különbség márkák között? Főként lakott területen kívüli autóúton (műúton) van használva. Városi használat minimális, autópálya szinte nulla.
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró,
Ha eddig sem volt gondja vele, maradhat nyárra is a 14"-os méretnél, de semmi akadálya nincs a 15"-ra felváltásnak sem. Pláne, hogy a 195/65 R15 (mert valóban ez a gyári méret) igen kommersz méret, jó áron, nagy választékból szemezgetve lehet hozzájutni. Igen, a Golf IV 5*100-as osztókörű, 57 mm-es középfuratú felniket kíván 6J*14" ET38, vagy 6J*15" ET38 méretben. Utóbbira mehet a 195/65 R15-ös abroncs. A piacon lévő két fő acélfelni-gyártó (Alcar, Kronprinz) teljesen jó, gyárinak megfelelő minőséget képvisel, nyugodtan választhat bármelyik termékei közül bátran!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
MKIII-as Mondeomra (2.2 kombi Ghia-X) idén úgy tûnik két új garnitúra gumit kell vennem, mivel mind a téli, mind a nyári 2010-es a DOT-szám alapján. Autón spórolni csak az ésszerûség határain belül szeretek, tehát inkább kiadom a pénzt a jobb gumira (mondjuk az ADAC-gyõztesre, más támpontot úgyis nehéz találni), csak biztonságban tudjam a családot.
Túl sokat nem használom a kocsit, télies viszonyok között max 2-3000, összesen egy évben kb 10-12000 km-t megyek. Magyarul a gumikat sohasem a kopottságuk, hanem az öregedésük miatt dobom ki.
Ezért felmerült több verzió is a cserére:
1. használom a télit még most nyáron és õsszel új télit veszek, tavasszal meg új nyárit: ezt viszonylag hamar elvetettem, miután utánaolvastam (többek között az Ön véleményét is), hogy miért nem okos dolog.
2. Michelin CrossClimate: szimpatikus megoldásnak tûnik, mert igaz, hogy 50 000 Ft körül van darabja a 17-es felnire, de akkor úgy 5 évig nem kell kifizetnem a gumicsere évi 2 díját, az majdnem egy garnitúra gumi ára. A nagy dilemma, hogy melyik felnire tegyem fel? A téli, 16 colos lemezre, vagy a nyári, 17 colos alufelnire? Hajlok az elõbbi megoldásra, mivel egyrészt sokkal olcsóbb (a 16-os felnimre már csak 28 000 Ft körül van darabja), meg komfortosabb is (Budapest), valamint olvastam a véleményét az "alufelni használata télen" kérdéskörrõl.
Ön melyikre tenné, ha a fontossági sorrend: 1. biztonság, 2. komfort, 3. menetdinamika (kinézet nem érdekel egyáltalán, sõt, ha kevésbé mutatós, talán kevésbé lopják).
Ha 5 évig nem kell gumit cserélnem, milyen gyakran érdemes centíroztatni? Elég nagy batár a kocsi, nem igazán érzem, hogy mikor van szükség rá. 3. megint veszek téli + nyári gumigarnitúrát. Ön melyik megoldást javasolná? Más: érdemes az acélfelnire dísztárcsát venni? Nincs hozzá, de hallottam olyant, hogy valamennyi védelmet ad. Valamint a gumismûhelyben azt mondták, hogy az acélfelnit is le kell cserélni 10 évente, ez tényleg így van, vagy csak marketingfogás?
Köszönöm a válaszát! Üdvözlettel, Kasztner Tamás
Kedves Tamás,
Nagyon értékelendő, hogy ilyen gondot és figyelmet fordít az abroncsokra! Én azonban azt gondolom, hogy egy 5-6 éves abroncs, ha egyébként a profilmélysége megfelelő még nem csere érett a kora miatt. A profilmélység pedig lehet még bőven jó, ha a leírt éves futásteljesítményt vesszük figyelembe, de ez méréssel egyértelműen eldönthető.
1. Nem javasolnám a téli abroncs használatát nyáron, mert azon túl, hogy intenzívebben kopik, hosszabb a fékútja és rosszabb a tapadása. stabilitása, mint a nyárinak.
2. Ha a maximális biztonságra törekszik (a soriból ez tűnik ki) és napi szinten szüksége van az autójára, akkor nem alternatíva a négyévszakos mintázat önnek véleményem szerint.
3. Én ezt a megoldást javaslom. De ahogy írtam, ha a profilmélysége még megfelelő, akkor a meglévő abroncsai elfuthatnak még egy, de akár két szezont is a koruk miatt.
4. Igen, érdemes dísztárcsával védeni az acélfelnit. A felverődő só, a latyak, a padka mind "kikezdi" a vasfelni fényezését, így az hamarabb indul rozsdásodásnak is. Egy szép lemezfelni az autó megjelenését is emeli, ez sem utolsó szempont szerintem. Nagyon változó, a használattól, tárolástól nagyban függ, hogy a lemezfelni meddig bírja. Valamint ha időnként felújítja, szinte "örök életű" is lehet akár.
Üdv, Gumidoki