Tisztelt Gumidoktor!
VW Tiguanom eladása után megmaradt egy szett 235/55/17 téli gumi felnivel együtt. Kérdésem, hogy egészséges-e feltenni a B6-os Passatra?
Üdvözlettel: M. Norbert
Kedves Norbert,
Semmiképpen sem egészséges, sőt egyenesen káros (lenne)! (o; A B6 Passat ugyanis 17"-ban 235/45 R17 méretű abroncsokat kíván. Az ön 235/55-öse ennél átmérőben 4,6 cm-rel nagyobb, ami 7,1%-os eltérést jelent a max. megengedett 1% helyett. Érzi ugye, hogy kissé extrém a diffrencia?
A Tiguan-felni pedig önmagában még csak rámenne fizikailag a Passat-ra, de jóval kísebb ET-értéke miatt kilógna a kerékjáratból. Szóval jobb az, ha eladja a Tiguan-kerekeket és az árához hozzátéve mérethelyes téligumi+felni kombót (vagy csak gumit) vásárol a Passat-jára.
Üdv, Gumidoki
Tiszteletem,
195/65R15 méretben kellene új garnitúrát vennem a 16 éves Peugeot 307 2,0 HDI tip. autómhoz. 12-17 e Ft/db közötti árfekvésben.
Az alábbiak közül Ön melyiket javasolná, ill. milyen erősorrendet állítana fel?
Köszönettel, Zoltán
Kedves Zoltán,
Az én erősorrendem így néz ki a felsorolt mintázatokból:
Ha belefér a keretbe, akkor a Contit javasolnám első sorban. 195/65 R15 méretben a prémiumból még a Pirelli Winter Cinturatot emelném ki. A középkategóriából azonban a Hankook helyett sokkal inkább választanám a Nokiant, vagy a Vredesteint téliben.
Üdv, Gumidoki
T. Gumidoktor!
2004 Daewoo Kalosra Corolla e12 15"-ös lemezfelnit fel lehet-e tenni?
Válaszát előre is köszönöm! Sándor
Kedves Sándor,
Nem lehet. Két okból sem.
Egyrészt a két autó felnijei között van különbség a középfurat átmérőjében. A Kalosra 56,5 mm-es kell, míg az E12 Corolláé csak 54 mm-es. Ez azt eredményezi, hogy a Toyota-felni nem tud felfeküdni teljesen a Kalos kerékagyára.
A másik az ET-szám, amelyek szintén nem stimmelnek a két autó felnijeinél
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Néhány hete vásároltam egy 2014-es Ford C-maxot. Az előző autónk 205/55 r16 gumikkal gurult, de ez már egy számmal szélesebb 215/55 r16 gumikat kér. Budapesten lakunk, de városban csak annyit használjuk az autót, amíg elérünk az autópályáig. Számunkra a legfontosabb a biztonság.
Ön milyen téli gumit ajánlana, ami hozza az előző autón megszokott Alpine 5 minőséget, de lehetőleg 30 000 ft/db alatt marad az ára? Érdemes ragaszkodnom a V mintához vagy az csak egy olyan fogás, amivel drágábban tudják eladni a gumikat?
Köszönettel, Gergő
Kedves Gergő,
Azzal azért kiegészíteném, hogy igaz, hogy eggyel szélesebb az új autó abroncsa a réginél, de mivel az oldalfal magasságát jelző szériaszám viszonyszám, így az abroncs teljes átmérője is nagyobb (konkrétan 1cm-rel), ez is fontos paraméter.
Ha az Alpin5 a mérce, akkor jó hírem van, mert annál van sok jobb téli abroncs. (o: Itt van például a Pirelli SottoZero3, a Conti TS860, vagy éppen a Dunlop Winter Response2, hogy a GoodYear UG sorozatát ne is említsem. Ezek ára is ott mozog az ön által mehjelölt 30ezres limit körül. De valamivel olcsóbban a Nokia WR D4, vagy a Vredestein Snowtrac5 is figyelemre méltó termék.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki,
Először is szeretném megköszönni, hogy időt szakítottál rám, és válaszoltál. Az első levelem és a mostani válasz közti eltelt idő alatt bújtam a netet és kerestem a gumikat. Szembefutottam a Yokohama Advan Neova AD08R típusú gumival.
Rendkívül jókat olvasok róla viszont picit félek tőle, hogy 200-300-400 km-es pályázásnál túl kemény lenne számomra. Nem lesznek gyakoriak ezek az utak, de évente 1-2 befigyelhet akár. Időközben pedig elkezdtem téli gumikkal is szemezgetni.
Sajnos a jelenleg lévő Barum Polarisok eléggé felkeményedtek már, és félve autóznék vele télen. Itt a Goodyear Ultragrip Performance-t találtam mint befutó a sok vélemény és teszt alapján. Esetleg oda is lenne valami titkos befutód? Válaszodat előre köszönöm és kellemes hétvégét!
Kóté Gergő,
Kedves Gergő,
Az említett Yokohama mintázat semi-slick, azaz tulajdonképpen félverseny gumi, amely alkalmas közúti használatra. Szárazon remekel, de ne nagyon akarj eső áztatta úton menni vele. Ennyi erővel beszélhetnénk a Toyo R1R-jéről is, de nem tesszük, mert az is alapvetően száraz útra van "kitalálva".
Télre remek választás lenne az UG Perfomance erre az autóra, csak sajnos nem kapható a méretében. Viszont a GoodYear Eagle UG GW-3 igen és szintén frankó minta. De a mostani favorit, a Conti TS860 is elérhető 205/45 R16-ban, titkos favoritnak meg ajánlom a Kumho WP51-ét.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Vásároltunk egy Kia Rio 1.25 (2017-es legújabb szériás) gépkocsit. Gyárilag 15"-os acélfelnivel szerelve. A kérdésem az volna, hogy a régi kocsinkról megmaradtak a 14" alig használt téli gumik. Csak Kia-hoz kompatibilis acélfelnikre kell kicserélni a megmaradtakat.
Felrakhatom-e ezeket a 14"-os kerekeket az új Rio-ra? Mert régebbi gyártmányoknál látom, h lehetett, de a 2017-esnél csak 15"-os felniket ajánl. Ha igen mi a pontos típusa a 14" -os felniknek, hogyan keressem? A meglévő gumik 175/65R14 82T típusúak. Ezeket szeretném az új felnikre felrakatni.
Válaszát előre is köszönöm! Krisztina
Kedves Krisztina,
Az aktuális Rio-ra a módosított fékek miatt már nem szerelhető fel 14"-os kerék, ezért a 15" az alap a gyári kínálatban is. Ám ha fel is lehetne, a meglévő, 175/65 R14-es méretű téligumik átmérőben akkor sem felelnének meg erre az autóra. Az új Rio-ra minimum 15"-os téli gumi kell.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Nemrég vásároltam egy 2008-as évjáratú 1.3-as SUZUKI SWIFT-et, gyári könnyűfém felnikkel amin 185/60/R15-ös gumik vannak. Vásároltam hozzá télre acélfelniket, de sajnos beleérnek az első féknyeregbe. A felniken a következő szám szerepel: KFZ 5965 14x5J/ET49/33-14/ KBA 43736. Suzukira való felniként vásároltam őket, nem figyeltem az ET számra, aminek 45-nek kellene lennie. Mit tehetnék a felnikkel és melyik autótípusra valók?
Köszönöm gyors válaszát! Üdvözlettel:Károly
Kedves Károly,
A felniket el kéne adnia, vagy elcserélnie megfelelő méretűekre. Most már tudja, mire figyeljen. A Swiftjén sajnos nem fogja tudni használni őket. A vásárolt felnik egyénként a 2011-től gyártott, második generációs Kia Picanto-ra valók, arra passzolnak tökéletesen.
Üdv, Gumidoki
Üdv!
Van nekem egy Škoda Octáviám, még az első széria, csak nagyon keveset gurulok vele így arra jutottam, hogy nekem lehet jobban megérné négy évszakos gumit venni viszont tanácstalan vagyok ez ügyben, hogy melyik a jó. Ebben szeretném kérni a segítségüket.
Köszönöm, Tamás
Kedves Tamás,
Ha az évi futásteljesítménye alacsony, mondjuk 12-15 ezer km-nél nem több és azt is jellemzően városban teszi meg, akkor valóban jogosan gondolkodik a négyévszakos abroncsok használatán. Ebben a szegmensben is vannak nagyon jó, de csapnivaló termékek is.
Jellemzően itt a budget-szegmens kínálata télies útviszonyok között elvérzik. Ha tehát valóban egész évben működőképes alternatívát szeretne, érdemes a prémium, de legrosszabb esetben középkategóriából csemegéznie. Véleményem szerint a legjobb a témában a GoodYear Vector 4seasons mintázat, de ott a Pirelli Cinturato All Season, vagy az utóbbi évek slágere a Michelin CrossClimate is. Az olcsóbb szegmensből a Vredestein Quatrac-ot emelném ki. Érdemes teszteket is olvasgatni a témában, illetve a termékeken lévő EU-s abroncscímke is nyújt némi iránymutatást.
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
Van egy 2008-as 1,6-os, 124LE-s, benzines Kia ProCeed-em, amit 90%-ban Budapesten használok vagy sztrádán és be kell vallanom, relatív gyorsan, a hirtelen lefékezés, sávváltás nem ritka. A kocsin 17 colos gyári felnik vannak, nyári gumikkal; most állok téli gumiabroncs vásárlása előtt.
Azt kell eldöntenem és ebben kérem segítségét, hogy vásároljak-e 4 db relatív zárt 16 colos alufelnit és rá 4 db közép kategoriás 205/55 16-os gumit vagy a jelenleg is fennlévő 17 colos felnire felső kategóriás minőségű 225/45-ös gumikat. Én inkább a második megoldásra felé hajlok, mert az első verzió belekerül uszkve 220e Ft-ba, míg a második 140e Ft-ba, de elsődleges, hogy a téli budapesti útviszonyoknak megfelelően a legbiztonságosabb megoldás szülessen.
Segítségét előre is köszönöm, üdvözlettel; Gábor
Kedves Gábor,
Természetesen mindkét, ön által vázolt lehetőség járható. Mivel, ahogy írta, relatíve sokat vezet autópályán, ezért lehet, hogy a 17"-os kerék megfelelőbb lesz önnek télre is. Sejtem, hogy úgyis ezt akarta hallani. Van azonban egy kompromisszumos megoldás is, nevezetesen a 205/50 R17 méret a gyári felnijén.
A keskenyebb és némileg ballonosabb profil jobb lehet, amikor valóban leesik a hó. Bármelyiket is választja végül, javaslom, a nyomást srófolja feljebb 0,2 barral és lehetőség szerint olyan abroncs mellett tegye le voksát, amelyhez elérhető kátyúgarancia, ha mégis egy latyakban elbújó úthiba okozna abroncssérülést.
Üdv, Gumidoki
Üdv Gumidoki!
Angliából írok és tanácsodat kérem, hogy a prémium márkák közül te melyiket választanád az alábbiak közül? Számomra csak egy fontos szempont van, a vizes tapadás. Sem a kopás, se a zaj nem fontos. Méret: 205/55R16
A fenti 4 kb egy árban van. Több ADAC és más tesztet átnyálaztam, de volt olyan, hogy ami az ADAC-nál benne volt a top3-ban az egy másikon épphogy 9. lett. Ráadásul valaki mondta, hogy az ilyen teszteknél az évjárat is számít, mert lehet hogy azóta változtattak a keveréken. Sőt ha eltér a méret akkor sem lehetek biztos abban, az én méretemben is ugyanazokat a paramétereket hozza. Szóval kissé elbizonytalanodtam.
Kedves Levélíró,
Egy dolgot szögezzünk le, e négy "versenyző" mindegyike prémiumkategóriás termék. Tehát összességében nem hiszem, hogy bármelyik is csalódást okozna. Én annyit tudok mindehhez hozzátenni, hogy a piaci infók, tesztek, szakmai háttérinfók, illetve személyes benyomások alapján, ha kizárólag a vizes tulajdonságokat nézzük, a GoodYear EfficientGrip Performance emelkedik ki kicsit a felsorolásból.
De ha ennyire fontos ez a paraméter önnek, miért nem választ egy kifejezetten vízspecialistát, pl. a RainSport3-at az Uniroyaltól? Vízben valószínűleg fenomenális de egyéb tényezőiben alulmarad a vizsgált néggyel összehasonlítva... Cserében olcsóbb.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Nyári gumit szeretnék cserélni a Prius taximon, prémium vagy középkategória? 195/65 R15 Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Attila,
Amit a büdzsé megenged. De a viccet félretéve nyilván valamelyest kijönnek az előnyei a prémiumterméknek ebben a helyzetben is, de taxinál - gondolom - zömmel városi használatra teljesen megfelel egy megbízható, ismert középkategóriás véleményem szerint. Én ráadásul olyan márkát választanék az ön helyében, amihez adnak kátyúgaranciát. Jól jöhet egy ilyen kiterjesztett garancia egy esetleges abroncssérülés esetén, higgye el!
A középkategória lehet önálló márka (Hankook, Toyo pl.), vagy neves prémiumgyártó másodmárkája is (pl. Dunlop, Fulda, Firestone, BF Goodrich, vagy akár egy Barum is). Az ár és a garanciális feltételek fontosak egy üzemszerűen használt gépjármű esetében szerintem.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Vw Passat Kombi 2004 1.9 pdtdi AWX autómra szeretnék venni nagyobb felnit. Találtam is elfogadható árban, de nem vagyok biztos benne, hogy elfér-e a kocsi alatt mindenféle kopás/deformáció nélkül. Leginkább az első kerekektől tartok, hogy kanyarodáskor valami gond lehet. A jelenlegi méretek: 205/60 R15 ET37 7Jx17 Amit találtam és megvenném az a következő: Vw Sirocco Donington gyári felni 235/45/R17 - a gumik használtak ha elkoptak később tervezek újat mondjuk eggyel kisebb 225/45R17 méretben. PCD = 5x112 8 x 17 ET (Offset) = 41 Centre Bore = 57.1 Ön szerint megfelelő-e?
Köszönettel: László
Kedves László,
Félelme nem alaptalan, ez a Scirocco-felni a szélessége és az ET-je miatt nem fog felmenni Passatjára. Az osztóköre és a középfurata hiába megfelelő. Két megoldás van. Vagy továb keresgél méretben megfelelő felni után. Vagy pogácsa alkalmazásával csökkenti az ET-értékét ennek a Scirocco-felninek kb. 10-12 mm-rel. Így: Ennek helyes vastagságát az ezzel foglalkozó szakik pontosan meg tudják határozni, mérni. Az abroncsméret sem lesz jó, ha e mellet a felni+pogácsa mellett dönt, akkor a felszerelés pillanatában le kéne cserélni a mérethelyes 225/45 R17-re.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Vettünk egy 2012-es 1.3 CDTI Opel Corsát, de van egy kis üröm az örömben. Otthon észrevettem, hogy a jobb első gumijának az oldalfala sérült. Kuka a gumi vagy nem? Barátok szerint és szerintem is cserés, de inkább rákérdezek. Csere esetén milyet vegyek rá? Gumi mérete: 215/45 R17. Válaszát előre is köszönöm?
Üdv: Péter
Kedves Péter,
Ezt látatlanban eldönteni lehetetlen, ne haragudjon! Mutassa meg egy megbízhatónak vélt gumisnak, aki nem csak egy abroncs eladásának a lehetőségét látja az esetben! Egy biztos, oldalfalon személyabroncs nem javítható. Ha csak belecsípett egy padka, de van még biztonságos anyagvastagság, akkor együtt lehet a sérüléssel élni, de ha pl. kilátszanak/elszakadtak szerkezeti szálak, sőt dudor is keletkezett a behatás helyén, akkor tényleg csak a csere marad.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Adott egy Z16XE motorral szerelt Opel Astra G, ami jelenleg 195/65 R15-ös nyári és téli garnitúrával rendelkezik. Miután átböngésztem az autó használati utasítását, ezt a méretet nem találtam a gyárilag megengedettek között (csak 185/65 R15 M+S, illetve 195/60 R15, amik közel hasonló méretűek).
Amikor az én tulajdonomba került a járgány, nem vettem észre ezt a különbséget, az abroncsokat is azzal a mérettel vettem a későbbiekben, amilyenek alapból is rajta voltak. Az autónak nemsokára, szeptemberben esedékes a műszaki vizsgája. Kezdjek el stresszelni és fejvesztve új garnitúrát keresni, vagy ezzel a mérettel még határeseten belül van az autó és átmenne a vizsgán?
Válaszát előre is köszönöm, Attila
Kedves Attila,
Távol áll tőlem, hogy stresszeljem, de elméletileg nem megy át a vizsgán az autó nem gyári méretű kerékkel. A gyakorlatban azonban nagyon változó, hogy ezt hol és mennyire figyelik. Megjegyzem az autó műszakilag is a gyári méretű abroncsokkal viselkedik a legoptimálisabban. A méreteket - most már - ismeri, leírta. Önnél a labda...
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Nyári gumi vásárlása előtt állok a"gazdaságos" kategoriából.
- Kormoran Gamma B2 195/50 R16
- Infinity Ecosis 195/50 R16
- Taurus 195 50 R16
Ez a gumi egy 1.3 Mitsubishi Colt-ra (2008 évjárat) kell. Évente kb 6000-8000 km megyek nagyrészben városban. Ön melyiket ajánlaná. Előre is köszönöm válaszát.
Üdv: Tamás
Kedves Tamás,
Ilyen felhasználás mellett nem gondolkodott még el a négyévszakos mintázatokon? Azzal meg lenne oldva az egész éve... (o; Az ön által felsorolt mintázatokat őszintén megmondva nem sokra értékelem. A Kormoran és a Taurus ráadásul ugyanaz a termék más felirattal, sőt ugyanezt még Riken márkanév alatt is megtalálja. Én inkább ajánlanék a figyelmébe szinte ugyanezen az áron egy Hankook budget-márka Laufenn-t, vagy Nexent, esetleg a sokak által kedvelt Linglong-ot.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt gumidoki!
A kérdésem a következő lenne: Suzuki Wagon R+ autómon a gyári felni méret ET45, ha rárakok egy 155/65/14 ET35-ös felnit, az mennyiben befolyásolja az autó menettulajdonságait? Valakitől hallottam, hogy mivel jobban terpeszt az autó, tönkre teheti a futóművet. Ebben mennyi az igazság?
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Levélíró,
Bárkitől is hallotta, igazat beszélt. Arról nem beszélve, hogy a sárvédőívbe is könnyebben beleérhet a dobból jobban "kijövő", kis ET-s kerék. Az 1cm-es különbség a konkrét esetben óriási. Az ET-értéke tehát csak bizonyos határok között változtatható "büntetlenül" és önmagában nem, csak a felniszélességgel együtt van értelme vizsgálni.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Autónkon Volvo S60 (2011-es évjárat) 235/45R17-es nyári abroncsok találhatóak. Ugyan még korai, de téli gumi méretben és típusban kérnék segítséget. Úgy tájékozódtam, hogy a 205/60R16 valamint a 225/55R16 gumi méret is kompatibilis kisebb felni (16X7 ET50 vagy 16X7 ET40-45) vásárlása mellett. Ön melyik gyártó milyen méretű abroncsát javasolná?
Köszönettel: Balázs
Kedves Balázs,
A 2011-es S60 kiviteltől, motorizáltságtól függően kétféle 16"-os abroncsmérettel szerelték fel, a 205/60 R16-tal és a 215/55 R16-tal. Ezek 5*108*63,3 7,0J*16" ET50 lemezfelniken feszültek. Télre nyilván praktikusabb a keskenyebb ls ballonosabb 205/60 méretre váltani. Ha a legjobbat szeretné, akkor a prémiumgyártók háza táján kell körülnéznie (pl. Conti, Pirelli), vagy a középmezőnyből kiemelhetők a Nokian téli termékei, de pl. egy Barum Polaris3 is tökéletesen teszi a dolgát.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Az autót 2 literes D3 típusú 120 KW teljesítményű dízel erőforrás hajtja. Keveset használjuk (évi 10-12 ezer km) amolyan családi utazós autó, emiatt vélhetően a prémium gyártók termékeit fogom választani. Ezen motorhoz melyik felni és gumi méretet javasolná? Köszönöm az eddigi segítségét!
Üdvözlettel: Balázs
Kedves Balázs,
Ahogy írtam, télre a 205/60 R16 ideális és praktikus választás lehet ehhez az autóhoz. Az autó gyári lemezfelni mérete pedig a következő: 7,0J*16" H2 5*108*63,3 ET50. A prémiumgumikban pedig szinte bizonyos, hogy nem fog csalódni. Örülök, ha közelebb vittem a megoldáshoz!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Autónkon (Volvo S60, 2011-es évjárat) 235/45R17-es nyári abroncsok találhatóak. Ugyan még korai, de téli gumi méretben és típusban kérnék segítséget. Úgy tájékozódtam, hogy a 205/60R16 valamint a 225/55R16 gumi méret is kompatibilis kisebb felni (16X7 ET50 vagy 16X7 ET40-45) vásárlása mellett. Ön melyik gyártó milyen méretű abroncsát javasolná?
Köszönettel: Balázs
Kedves Balázs,
A 2011-es S60 kiviteltől, motorizáltságtól függően kétféle 16"-os abroncsmérettel szerelték fel, a 205/60 R16-tal és a 215/55 R16-tal. Ezek 5*108*63,3 7,0J*16" ET50 lemezfelniken feszültek. Télre nyilván praktikusabb a keskenyebb ls ballonosabb 205/60 méretre váltani. Ha a legjobbat szeretné, akkor a prémiumgyártók háza táján kell körülnéznie (pl. Conti, Pirelli), vagy a középmezőnyből kiemelhetők a Nokian téli termékei, de pl. egy Barum Polaris3 is tökéletesen teszi a dolgát.
Üdv, Gumidoki
Tisztel Doki!
Nem igazán gumi kérdésem van, inkább komplett kerék. Minap szervizeltettem az autómat, többek között kerékcsere is az étlapon volt. Téli gumis acélfelni lett lecserélve nyári gumis könnyűfémre. Otthon vettem csak észre, hogy a könnyűfémhez tartozó 19-es, krómozott (színű) zárt végű anyák otthon maradtak, így a szervizben az acélhoz tartozó, 17-és anyákat tekerték rá. Okozhat-e ez problémát, vagy ne álljak neki anyákat cserélgetni, illetve gumisnál sorban állni?
Tisztelettel: Lévai Károly
Kedves Károly,
Gyártófüggő a dolog. Sok márkánál ugyanazzal a rögzítőelemmel felfogatható a gyári lemez-, illetve könnyűfémkerék is (pl. VW-csoport általában). Vannak azonban olyan autógyártók, akiknél teljesen más kiképzésű rögzítőelem kell a vasfelnihez és az alukerékhez (pl. PSA-csoport általában). Nem írta, hogy milyen típusú autóról van szó, így csak reménykedhetünk abban, hogy a gumis képben volt és tudta, mit csinál.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt, Gumidoktor!
A céges autónk (BMW F10 520) új nyári abroncsának kiválasztásához szeretnék tanácsot-javaslatot kérni. Az előző (most még használatban lévő) gumiköpennyel sajnos nagyon mellényúltam, pedig alapos ember lévén, honi és külföldi abroncsteszteket olvasgattam, fórumoztam, érdeklődtem. Ezek után esett a választásom 2015-ben, a Dunlop Sport Maxx 245/45ZR18 (100Y)-re, ami normál használat mellet is, 40e km alatt TWI-ig kopott és már eredetileg is nagyon hangos volt. A Pirelli és a Continental termékein gondolkodom. Örülnék bármilyen hasznos tippnek, javaslatnak.
Előre is köszönöm, további jó munkát kívánok, üdvözlettel: Karesz
Kedves Karesz,
Sajnos rossz hírem van, ebben a teljesítmény-, tömeg- és méretkategóriában már illúzió 70 ezer km-es futásteljesítményeket elvárni az abroncsoktól. Egy ilyen 300 km/h feletti végsebességre képes, 18"-os defekttűrő abroncstól egy nyomatékos, sportos hangolású futóművel rendelkező autón nem rossz a 40 ezer km. Ilyen kaliberű járműveken nem kirívó, ha szezononként (~20-25 ezer km) új gumit szereltet fel a használója.
Persze márka és mintázatok között vannak szolgáltatásbeli különbségek, de olyat nem fog találni, ami futásteljesítményben lényegesen többet tud azonos használat mellett. Mindenképpen azt javaslom, hogy gyári, homológ abroncsot válasszon, mert ezek működnek együtt minden szempontból a legharmonikusabban az autóval. A Pirellinek és a Continak is van ilyen "csillagos" terméke. Ha pedig a valamivel nagyobb futásteljesítmény és a jobb komfort a cél, véleményem szerint a Cinturato P7 a szerencsésebb választás.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki,
Kérdésem az lenne, hogy forgásiránnyal nem jelölt gumi forgásirányát meg lehet-e változtatni úgymond menet közben. Tehát valamennyit futott a gumi és megcserélném az oldalakat? Lehet ebből bármilyen gond vagy kifejezetten tilos ezt csinálni?
Köszönöm: Zoli
Kedves Zoli,
A mai modern radiális szerkezetű abroncsokkal kapcsolatban a legtöbb gyártó azon az állásponton van (én is), hogy a forgásirányuk megfordítható bármilyen negatív következmény veszélye, vagy esélye nélkül. Ez természetesen csak a nem forgásirányos szimmetrikus és aszimmetrikus mintázatokra igaz. Amely mintázatnak forgásiránya van, azt kifejezetten nem szabad az oldalfalán is jelölt forgásirányának ellentétesen használni. Az ön esetében tehát semmi akadálya ennek.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Van egy R14 ET15 7J és egy 9J garnitúrám. Érdeklődni szeretnék, hogy a fent említett felnik feltehetőek-e 206 pug-ra (2000 évjárat, 1.4 benzin). Nem fog-e nagyon kilógni a 7" ill. 9" széles ilyen kis ET-vel? "Jogilag" használhatóak-e egyáltalán az autón ezek a felnik? Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: János
Kedves János, Kezdem azzal, hogy - ahogy ön írja - "jogilag" nem használhatók ezek a felnik ezen az autón ebben a felállásban. Azaz műszaki vizsgán ez a bukás kategóriája. A 9"-os nagyon kilógna a kerékjáratból. A 7"-okkal igazából semmi gond nincs, a 206-os eleve kis ET-s felniket kíván. S még egy 185/60 R14 még bírná is a 7" széles felnit.
No de milyen gumit tenne a 9" szélességűre 14"-ban?! Vagy "robbantott" gumira gondol? Az megint csak nem jogszabály-barát.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Hyundai Santa Fe 4x4 jobb oldali első gumiját padkáztam meg úgy, hogy az oldalán sérült. A gumi 2015.03-ban vásárolt, és akkor lett felhelyezve, ez lesz tehát a harmadik szezonja. Kérdésem, hogy mindkét első párban (tehát mindkét elsőt) cseréljem, vagy elég csak ezt az egyet. Kb. 10e km-t fut az autó egy nyári szezonban.
Üdvözlettel,
Tibor
Kedves Tibor,
A tapasztalat szerint egy első-, vagy összkerekes autón általában a jobb első abroncs kopása a legintenzívebb. Az a mérvadó ebben a kérdésben tehát, hogy hány mm jelenleg a bal első abroncsának a profilmélysége. Szintén a praxis szerint kb. 1,5 mm-es profilmélység-különbség okozhat már elhúzást, főleg fékezéskor, illetve vizes úton. Gyaníthatóan egy nem túl pehelysúlyú Santa Fe nagyjából 22ezer km-t futott első abroncsai többet koptak már, mint 1,5 mm, így azt gondolom, hogy javasolt mindkét abroncsát lecserélnie. De mérje meg és hasonlítsa össze az újjal, az a biztos!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Nyári gumi vásárlás előtt állok,és tanácsot szeretnék kérni. 2004-es Opel Corsa C 1.2-es autómon 185/55R15-ös gumi van. Lecserélném, de nem tudom milyen gumiméret a legjobb. A Barum az a márka amiben gondolkodom, ha ebből a márkából kapnék tanácsot a mérethez annak örülnék.
Válaszát előre is köszönöm! István
Kedves István,
Ez egy kis, városi autó nem túl nagy motorerővel és tömeggel. Én azt gondolom, hogy ide teljesen helyénvaló, hogy közepes tudású és árfekvésű abroncsban gondolkodik. A Barum egykori tradicionális cseh márka, ma a Continental égisze alatt fejleszt és gyárt. Szerintem az ex kelet-európai márkák (Matador, Debica, Sava, Kormoran, Taurus stb.) közül a legjobb. Még nagyobb méretekben is megállja a helyét. Azaz véleményem szerint teljesen jó választás az az ön autójára is. Ha árban is megfelel önnek, akkor ne keresgéljen tovább! Ha mégis kicsit bővítené a kört, ajánlom figyelmébe szintén a középkategóriából a Toyo, Falken, vagy akár Hankook mintázatait.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Címzett!
Golf2-re szeretnék nagyobb kerekeket rakni hivatalosan, mivel frankón büntetnek most már mindenért, de sehol nem találok gyári javaslatot. A gyári méret 13", én 15" 195/50-et szeretnék alá rakni, úgy tudom ez a váltó méret.
Hol találnék ilyen táblázatot vagy leírást, ahol a gyártó ezt a méretet még elfogadja.
Válaszát előre is köszönöm
Kedves Levélíró,
Ha szigorúan az előírások irányából közelítjük a dolgot, akkor hivatalosan csak olyan felnit-gumit használhat az autóján, amely annak gyári specifikációjában szerepel. Azaz a konkrét Golf2 esetében maximum 15"-os kereket.
Ebből is csak olyat, amely gyári VW, vagy annak megfelelő méretű. Esetünkben ez 6J*15" 4*100*57 ET35. Gumiméret tekintetében két lehetőségünk van, a 185/55 R15 és a 195/50 R15. Felszereltségtől, kiviteltől függően mindkettővel szerelték a kettes Golfot.
Persze vannak utángyártott felnik, amelyek bírnak olyan típusbizonyítvánnyal, hogy mely autótípusokra megfelelők, ezekből is választhatunk. De a jofogas-on vett noname, nem bizonyítható eredetű felni hiába passzol egyébként az autóra, hivatalos oldalról beleköthető.
Üdv, Gumidoki