Totalcar Vakbarát Hírportál

Eladnám az autóm

2004. június 30., 20:00 Módosítva: 2004.06.30 20:00
Tisztelt Autójogász!

1994.-ben vásárolt, első tulajdonosi autómat szeretném eladni. Szeretném megkérdezni, hogy az adás-vételi szerződés és a forgalmin kívül milyen okmányt kell mellékelni az eladáskor?

Válaszát köszönöm: Kővári György

Tisztelt Kővári György!

A gépjármű adásvétel elég bonyolult jogi aktus, de az Ön által megjelölt okiratok valóban a legfontosabb szükséges kellékek a gépjármű elidegenítéséhez. Az adásvételi szerződés és a forgalmi engedély mellett, a gépjárműnek rendelkeznie kell eredetigazolással, zöldkártyával, a gépjárműadó megfizetésére vonatkozó igazolással, a gépjárműnek vannak műszaki, szerviz iratai, használati dokumentumai ha valamiféle hitelviszonylatban vásárolta a gépjárművet annak idején akkor ennek lezárulását és teljesültét is igazolnia kell a vevő felé. Ha nagyjavítás vagy, főalkatrész csere volta a járművön az ennek igazolásul szolgáló dokumentumokkal is. A felsorolásom persze egyáltalán nem teljes, ugyanis mindezeken túl is adódhatnak olyan egyedi problémák (pl vámeljárás, vámokmányok) melyek bemutatására szükség lehet az adásvételnél. A legfontosabb persze a korrekt adásvételi szerződés, a zöldkártya és az eredetigazolás, továbbá meg kell győződni róla, hogy a forgalmiban nincs-e olyan bejegyzés (bcs) amelyik a gépjármű további értékesítését, vagy használhatóságát (pl Eu-s országokban) korlátozhatja.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Lakókocsi forgalomba helyezése

2004. június 30., 19:56 Módosítva: 2004.06.30 19:56
Tisztelt Autójogász!

A következő kérdéssel fordulok Önhöz. Német barátom 1984-es gyártmányú tökéletes műszaki állapotú Tabbert lakókocsiját nekem ajándékozná és el is hozná Magyarországra. Nem tudom mi tévő legyek ajánlatát nem szeretném visszautasítani, a lakókocsit forgalomba szeretném helyezni itthon. Az egyik Bp-i lakókocsi kereskedésben már érdeklődtem. Ott azt a választ kaptam, hogy csak 96 után gyártott pótkocsit lehet forgalomba helyezni. Nem tudom mi indokolja ezt, mivel ez esetben nincs emissziónorma mint a gépkocsiknál.

Mi a helyzet a regisztrációs adóval a pótkocsik esetében?

Ezen behozatal már az EU-csatlakozás után bonyolódna le.

Várom válaszát!

Köszönettel

Passa Gábor

Tisztelt Passa Gábor!

Nem ismerek olyan jogszabályt, mely a lakókocsik forgalomba helyezését az 1996. év után gyártott lakókocsik esetében engedélyezné, azonban a lakókocsinak a forgalomba helyezés előtt számos műszaki feltételnek kell megfelelnie. Még ha kifogástalan állapotú is az 1984-es évjáratú lakókocsi, elképzelhetőnek tartom, hogy műszaki okok miatt nem engedélyezik a forgalomba helyezését, ezért javasolom, hogy a fölösleges kiadások elkerülése érdekében érdeklődje meg, melyek azok a műszaki követelmények, melyeknek a lakókocsi esetleg nem felel meg és lehetséges-e, ill. mennyibe kerül a mostani műszaki követelményekhez történő igazítása.

Regisztrációs adót csak személygépkocsi kategóriába tartozó járművek esetén szabnak ki, pótkocsiknak nincs regisztrációs adója.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Gyermekülés sokadszor

2004. június 30., 19:43 Módosítva: 2004.06.30 19:43
Tisztelt Autójogász!

A KRESZ ezt írja: A személygépkocsi első ülésén 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak akkor szállítható, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel, és a gyermeket biztonsági gyermekülésben helyezték el.

kérdésem lenne: - mit ért a KRESZ biztonsági gyermekülés alatt

- menetiránynak háttal vagy szemben kell/lehet a gyermekülés

- elég-e kikapcsolni a légzsákot, ha igen, akkor hogyan tudom igazolni ezt a rendőrnek .

válaszát előre is köszönöm

Tisztelt Gyermekülés!

A biztonsági gyermekülés fogalmát jogszabály nem határozza meg, de az 6/1990. (IV. 12.) sz. KöHÉM Rendelet határozza meg a forgalomba helyezés műszaki feltételeit, mely körbe az ülésbiztonság is beletartozik. Sajnos azonban a KRESZ ismert rendelkezésein túl a biztonsági gyermekülésre vonatkozó közvetlen rendelkezéseket ez a jogszabály sem tartalmaz.

A kialakult tapasztalataink és a KRESZ rendelkezései alapján gyermekülések típusától és jellemzőitől, a gyermek méretétől és életkorától is függ, hogy a gyermekülést háttal vagy szemben kell-e felszerelni, pl az újszülöttek és a csecsemők részére általában szemben kell felszerelni a gyermekülést, mert a stabilitás csak igy biztosítható. Ők ugyanis olyan kicsik, hogy a háttal felszerelt gyermekülés előrefelé nem nyújtana a számukra biztonságot. Ha a gyermek már biztonságosan rögzíthető (elég nagy felületen) a gyermekülésben akkor a gyermekülés már háttal is felszerelhető.

A légzsák kikapcsolását (kiiktatását) az ezt elvégző szerviz igazolhatja önnek, vagy ha a légzsák egyszerűen ki és bekapcsolható, akkor pedig elég a kikapcsolt állapotot a rendőrnek bemutatni.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Kontroll nemzetközi adatbázisból

2004. június 30., 19:37 Módosítva: 2004.06.30 19:37
b> Tisztelt Autójogász!

A következő kérdéssel fordulnék önhöz. 2004 áprilisában hozattam egy Bt-vel Németországból egy VW Passatot. Május 12-re lett kész az összes papír, műszaki vizsga, ami a forgalomba helyezéshez szükséges. Május 13-án vitték az okmányirodába, de ott felvilágosították őket, hogy attól a naptól a külföldről behozott autók forgalomba helyezése előtt le kell kérni valamilyen nemzetközi adatbázisból, hogy az autó nem körözött, lopott, stb. Ezt az okmányiroda kezdeményezi. Mennyi ennek az átfutási határideje, mikor fogok rendszámot kapni az autómra?

Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel, S. M.

Tisztelt S. M.!

A külföldről behozott használt jármű törzskönyvének kiállítását megelőzően az Okmányiroda a jármű külföldi származását valóban ellenőrzi, ennek során intézkedik a jármű külföldi és nemzetközi körözési nyilvántartásokban történő ellenőrzése iránt. A közúti közlekedés igazgatási feladatok ellátásakor az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az érdemi döntést 30 nap alatt kell meghozni, mely - indokolt esetben - egy alkalommal további 30 nappal meghosszabbítható. Valószínűnek tartom, hogy ebbe a határidőbe belefér a külföldi és nemzetközi adatbázisok lekérdezése. Ez a szabályozás egyébként 2003. júliusa óta van hatályban.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Külföldi rendszámú autó használata

2004. június 30., 19:32 Módosítva: 2004.06.30 19:32
Tisztelt Autójogász!

Édesanyám osztrák letelepedési engedéllyel és külföldi munkahellyel rendelkezik. A kérdésem az lenne, hogy nekem, mint a fiának milyen jogi lehetőségeim vannak, hogy külföldi rendszámú autóját vezethessem Magyarországon ? Külföldi lakcímmel én is rendelkezem, de külföldi jogosítvánnyal nem. (mivel ezt az okmányt az osztrák hatóság csak fél év után állítja ki). Ha esetleg édesanyám külföldi cégének alkalmazásában állnék, vezethetném az autót?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Kiss Patrik

Tisztelt Kiss Patrik!

Ha az édesanyja a gépjármű tulajdonosa, Magyarországon Ön vezetheti az autóját nyugodtan, teljesen elfogadott dolog, hogy kölcsönkapja az autót, nem számít, hogy külföldi a rendszáma. Ha pl. egy közúti ellenőrzés során nem akarja ezt elmagyarázni, ill. önmaga megnyugtatására is tartson magánál egy édesanyjától származó meghatalmazást.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Autóeladás megbízással

2004. június 30., 19:28 Módosítva: 2004.06.30 19:28
Tisztelt Autójogász!

Egy kérdésem lenne. Azért írok Önnek, mert nem találom az oldalon az Autójogász email címet. Röviden: Eladtam az autómat egy használtautóval foglalkozó cégnek, mely elérhetőségét a szélvédőn találtam. Biztos Ön is találkozott már ilyen "Használt autóját megvenném" szórólapokkal. Kötöttünk is egy megbízási szerződést, hogy eladják az autót. Az autót és a papírjait ott hagytam ők meg oda adták a pénzt. Azt mondták két héten belül eladják és akkor aláírhatjuk az adás-vételit. A kérdésem az lenne, hogy mikre kellene odafigyelnem, hogy nehogy baj legyen. Mennyire megnyugtató, hogy kifizették az autót?

Válaszát köszönöm!

Üdvözlettel: Ivák Dávid

Tisztelt Ivák Dávid!

Nézze át a megbízási szerződést, hogy az mit tartalmaz az eladás határidejére, a pénz visszafizetésére vonatkozóan, kiderül-e belőle, hogy Ön átadta az autót és az okmányait, kiderül-e belőle hogy az autóért kapott pénzösszeg tulajdonképpen a maga a vételár. Ha a szerződés ugyanazt tartalmazza, amiben megegyeztek, akkor nincs probléma. Ügyeljen arra is, hogy a később megkötendő adásvételi szerződésben ne legyenek a megbízási szerződésben foglaltaknak ellentmondó megállapítások. A kapott összeget természetesen a gépkocsi átírásáig ne költse el. Ezeken túlmenően különösebb aggódnivalója nincsen.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Újravizsgázás elvett jogsira

2004. június 30., 19:24 Módosítva: 2004.06.30 19:24
Tisztelt Autójogász!

Augusztus 18.-án lesz két éve hogy elvették a jogosítványomat. Az ok: ittas vezetésből kifolyólag bekövetkezett baleset, enyhe véralkoholszint, egy utasomnak eltört a keze. Azt tudom hogy egy év eltiltás után kötelező újravizsgázni, csak azt nem tudom hogy ez konkrétan hogy zajlik, egyáltalán hol kell ezt intézni, és milyen vizsgákat kell újra letennem?

Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Temesvári Gábor

Tisztelt Temesvári Gábor!

Akit a bíróság vagy a szabálysértési hatóság közlekedési szabálysértés miatt legalább 6 hónapra eltiltott, illetve akit a bíróság közlekedési bűncselekmény miatt a járművezetéstől eltiltott, utánképzésen köteles részt venni. Utánképzést a megyei/fővárosi közlekedési felügyeletek szerveznek, ott kell jelentkeznie az utánképzés okát tartalmazó értesítéssel. Az utánképzés fő témája az ittasság és a gépjárművezetés szétválasztása. A felügyeletnek a képzést úgy kell megszerveznie, hogy Ön a jelentkezéstől számított 60 napon belül azt befejezhesse. Önnél talán a közepesen ittas vagy a súlyosan ittas vezetők foglalkoztatása elnevezésű programok jöhetnek számításba, előbbi esetén 3 foglalkozáson 15 órán, utóbbi esetén 5 foglalkozáson 25 órán kell részt vennie, és vizsgát tennie. Sikertelen vizsga esetén pótvizsgát tehet, és az utánképzésért díjat köteles fizetni. Az utánképzés sikeres elvégzéséről igazolást kap, a vezetői engedélyét akkor kapja vissza, ha ezzel igazolja, hogy az utánképzésen részt vett.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

A kereskedő megtévesztett, mit tegyek?

2004. június 29., 17:14 Módosítva: 2009.07.25 17:05
Tisztelt Autójogász!

Egy számomra nagyon fontos ügyben szeretném a tanácsát illetve a segítségét kérni, mert jelen esetben nem tudom mi lenne a helyes teendő és hogy mihez is van tulajdonképpen jogom. A héten édesanyám vásárolt egy 1995-ös Renault Twingot egy autókereskedéstől 900ezer forintos áron. Egy mozgássérült utalvány (300ezer), illetve 400ezer forint készpénz állt rendelkezésére, a maradék 200ezret banki finanszírozással szerette volna fedezni. Sajnos a hitelkérelmét nem fogadták el, de meg nem indokolták. Ekkor a kereskedő felajánlotta, hogy mivel 2hónapon belül ki tudnánk egyenlíteni a tartozást, így meghitelezi ő a fennmaradó részt. Természetesen közjegyző előtt kötöttük a megállapodást. Furcsa volt, hogy ennyire segítőkészek, de nem akartunk minden mögött rosszindulatot látni/keresni. Pedig jobban tettük volna! Az átíratást vállalta édesanyám, így a kialkudott árban csak a vételár, a közjegyző díja, illetve az eredetiség vizsgálat díja tartozott bele. Aláírtuk az adásvételi szerződést, amiben az eladó kijelentette, hogy a kocsi per és tehermentes, valamint annak tulajdonjogával szabadon rendelkezik. És a főalkatrészekre 6hónap garanciát vállal. Átvettük a kulcsokat és a papírokat és elindultunk hazafelé. Otthon vettük csak észre, hogy az eredetvizsga bizony nem A hanem C minősítéssel zárult, amire egyáltalán nem hívták fel a figyelmünket - meg sem említették, és a kezünkbe is csak a szerződés aláírása után került. A megjegyzéshez pedig a következő volt írva: "Az évjárat meghatározás csak tájékoztató jellegű, a forgalmi engedélyben a típus hiányos, és a szín tévesen szerepel: D minősítés. A vizsgálat szerinti motorszám nem egyezik a BM nyilvántartásában találhatóval." Persze rögtön megijedtünk és megkérdeztünk egy rendőrt, aki tájékoztatott róla, hogy amint bevisszük a forgalmit és a törzskönyvet az okmányirodába, hogy átírassuk, valószínűleg vizsgálat fog indulni a volt tulajdonos és az autókereskedés ellen a jármű származását illetően. Továbbá azt is mondta, hogy ha kiderül, hogy az autó nem bűncselekményből származik, akkor lehetőség lesz az új - hibás - motorszám levédetésére, vagyis AF-es lesz, ami nagymértékű értékcsökkenést jelent. Vagyis az általunk kifizetett vételár helytelen. A kérdésem az, hogy ebben az esetben van a jogunk az adásvételi szerződés érvénytelenítését illetve a vételár visszafizetését kérni? Ha nem, akkor jogunk van-e valamilyen módon a kifizetett vételárból egy részt visszaigényelni? Ezenkívül vagy ehelyett Ön mit javasol, mit tegyünk és hogyan járjunk el? Válaszát előre is köszönöm, maradok tisztelettel:

Grócz Margó

Tisztelt Grócz Margó!

Ha Önöket a kereskedés megtévesztette, és ezt tudják valamilyen dokumentummal igazolni, akkor a bírósághoz fordulhatnak az adásvételi szerződés érvénytelenítése iránt. Ha azonban arról van "csak" szó, hogy az eredetvizsgára vonatkozó iratot otthon nézték meg először, és úgy érzik, hogy a gépkocsi értékcsökkenése miatt alacsonyabb vételár illette volna meg a kereskedőt, próbáljanak vele megegyezni az értékcsökkenés mértékéről és a vételárról. Az okmányirodát késlekedés nélkül keressék fel, hogy mielőbb megtudhassák, mi a helyzet az autóval. Az Önök helyében én azt is megfontolnám, hogy a meghitelezett vételárrészt nem fizetném ki az okmányiroda vizsgálatának befejezéséig, hiszen ha a gépkocsi bűncselekményből származik, akkor Önök is károsultakká válnak és megtérítési igényük keletkezik a kereskedővel/tulajdonossal szemben.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Karambol és tanuk

2004. június 29., 17:06 Módosítva: 2004.06.29 17:06
Tisztelt Autójogász!

Idén márciusban az Egry József utcából szerettem volna lekanyarodni az Alsó rakpartra természetesen zöld lámpánál, amikor belém jött egy autó jobbról fékezés nélkül végighúzva oldalával a kocsim elejét. Utána fordultam a Felső rakpart utcájára ahol ő megállt kiszállt az autóból a férfi és szerintem a felesége, egyből ordítottak velem, hogy sárgán villogott a lámpa így nekik volt elsőbbségük, mert én alsóbbrendű útról kanyarodtam ki. Biztos vagyok benne, hogy zöld lámpán hajtottam ki, mint második autó a sorban. Sajnos én egyedül ültem az autóban és a nagy ijedségben tanút sem szereztem, bár ez ott a reggeli forgalomban nehéz is lett volna. Szóval kitöltöttük a kárbejelentőt, de én nem ismertem el a balesetet. Pár nap múlva felhívtak telefonon, hogy írjam alá a papírt, hogy én vagyok a hibás, különben feljelentenek. Fel is jelentettek egy hét múlva kell bemennem a rendőrségre meghallgatásra. Mivel még nem volt közúti balesetem nem tudom mi ilyenkor a teendő, vigyek magammal ügyvédet? Mire számíthatok? Én nem szeretnék pereskedni, meg is mondtam nekik, hogy intézze mindenki maga a kárát, ennyit hajlandó vagyok engedni, bár tudom, hogy ők a hibásak.

Köszönettel:

Magyar Kata

Tisztelt Magyar Kata!

Számít, hogy a másik autóban ketten ültek, de a fizikai körülmények (helyszín, gépjárművek, jelzőlámpa vizsgálata) és az Ön meghallgatása alapján is lehet következtetéseket levonni. Ez egy közlekedési szakkérdés, amiben az ügyvéd keveset számít, de hátránnyal nem jár. Ha a kárviselésről megállapodik, ez a szabálysértési eljárás lefolytatását nem akadályozza. Kárviselési megállapodás hiányában a szabálysértési eljárás eredményét, azaz, hogy ki a felelőse az ütközésnek a polgári bíróság is jó eséllyel alapul fogja venni.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Sérülésmentesnek hírdetett Merci

2004. június 29., 17:01 Módosítva: 2004.06.29 17:01
Tisztelt Autójogász!

Egy hónapja vásároltam Mercedes márkakereskedésből egy használt autót. Az újságban a hirdetés sérülésmentes autóról jelent meg, és nekem végig sérülés mentesnek állították be az autót. Az adásvételi szerződésben szó szerint ez áll: " Az Eladó a Vevőt a gépkocsi műszaki állapotáról, (esetleges) sérüléseiről részletesen tájékoztatta, aki ezt tudomásul vette." Namost, a mai nap egy ismerősöm festékvastagság mérővel végig mérte az autót, és ebből félre érthetetlenül látszik, hogy a bal oldalát végig törték. Mik a lehetőségeim egy fent említett adásvételi mellett. Tudok-e értékcsökkenést fizettetni, illetve szívem szerint az autót visszaadnám a kereskedőnek, mivel nincs kedvem később az eladásával, beszámításával küszködni. :

Köszönettel:

Marci

Tisztelt Marci!

Javasolom, hogy forduljon jogi képviselőhöz. Ha a hirdetés tartalma és a kapott tájékoztatás arról szólt, hogy a megvásárolt gépjármű sérülésmentes, akkor az utólag felfedezett sérülés alapján kérheti az értékcsökkenés megállapítását és megfizetését. Az adásvételi szerződésben található sablonszöveg szerint Önt részletesen tájékoztatták, ez azonban nem zárja ki, hogy Önt arról tájékoztatták, hogy az autó sérülésmentes, tehát hivatkozhat arra, hogy az adásvétel során megtévesztették. A megtévesztés pedig érvénytelenségi ok, tehát a szerződést egy éven belül megtámadható, és ha eredménnyel jár, az autót visszaadhatja a kereskedőnek.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László:

Ittas vezetés és egyéb szabálytalanság

2004. június 16., 17:28 Módosítva: 2004.06.16 17:28
Tisztelt Autójogász!

A minap sajnos alkoholos befolyásolás alatt autót vezettem, ami eddig még nem történt elő velem. Pechemre egyből belefutottam a rend éber őreibe. Civil autóval követtek így sajnos csak későn vettem észre üldözőimet/se figyelmeztető jelzés, pl.:villogó, duda, nem volt/. Az autóból kiszállva, körbevettek, mint veszélyes bűnözőket szokás.

Én kérdésükre reagálva egyből elismertem, hogy fogyasztottam alkoholt, szonda megfújása után irány az őrszoba, ahol hitelesített seres alkoholmérőt fújtam . Sajnos az érték túlment a 0.08-as szabálysértési értéken. Készségesen, de figyelmesen aláírtam a szondázással kapcsolatos jegyzőkönyvet. Ezután elváltak útjaink. Pár nappal később visszatelefonáltam az illatékes őrszobára, hogy konkrétan mivel fognak vádolni. Mert távozásomkor csak két igazolást adtak: jogosítvány bevonása, és hogy korlátoztak x ideig a szabadságomban.

Ekkor kiderült, hogy az ittas vezetésen kívül még 8 pontban felsorolt szabálysértési vétséget követtem el: -Rendőri jelzésre nem álltam meg -Index elhagyása -Elsőbbség adási kötelezettség elmulasztása, a többit sajnos nem tudom, mert csak gyorsan felsorolta.

A kérdéseim:

-Nem kellett volna e aláíratni velem ezeket a szabálysértési jegyzőkönyveket is? -Milyen kilátásaim vannak a jogosítványomra nézve, előéletem tiszta,se egy gyorshajtás, se semmi, 8 éve sérülésmentes közlekedés, csak két utcányit közlekedtem volna a szálláshelyig, napi munkámhoz pedig szükségem van jogsimra. -Mivel ebből bírósági ügy lesz, a bíró megkapja a szabálysértési jegyzőkönyveket is vagy az továbbra is rendőrségi hatáskörön belül marad? -Mit tehetek ez ügyben?

Szeretném kérni, hogy levelemet ne tegye publikussá az oldalon, csak e-mailen válaszoljon!

(ezt nem értem hiszen semmi sem derül ki belőle!) Válaszát mielőbb várva, előre is köszönettel:

Mr.x

Tisztelt Mr X!

Nehéz pontosan válaszolni a kérdéseire, mivel, bár a levele kellően részletes, az ittas vezetési ügyek szankcionálása meglehetősen eltérő, helyenként, de még bírónként is és rendkívül sok apró körülménytől függ.

Az Ön készséges, együttműködő magatartása, a cselekmény és a szabálysértések elismerése, a terhelésektől mentes előélet mind pozitív tényezők, a negatívak pedig a sok szabálysértés, melyek elbírálásának mellőzését az ügyész a vádindítványban kérheti a bíróságtól, bár ez a bűncselekmény értékelésénél még negatív kürülményként számításba jön (ha van bűncselekmény a rendőrök általában nem sokat törődnek az egyébként megvalósult szabálysértések külön dokumentálásával, de ezekről úgy is értesül az eljárás későbbi szakaszában.

A büntethetőségi mértéket éppen csak meghaladó ittassági fok szintén nyomatékosan esik latba a büntetés kiszabásánál, úgyhogy általánosságban jó esélye van egy ügyészi megrovásra, mely esetben mellékbüntetést az ügyészség nem szab ki, így a jogosítványát is visszakaphatja. Abban az esetben, ha mégis bírósági szakba jutna az ügy, szintén enyhe büntetésre számíthat, de ebben az esetben reális lehet a jogosítványának megvonása a járművezetéstől eltiltás mellékbüntetés eredményeként, ennek időtartama azonban véleményem szerint valószínűleg nem haladhatja meg a fél évet. Azt javasolhatom hogy tanúsítson megbánást, és maximálisan működjön együtt a hatóságokkal továbbra is és érzékeltesse az eljárás résztvevőivel, hogy milyen súlyos érdeksérelmet okozna Önnek, ha megfosztanák a jogosítványától, akárcsak egy rövid időre is.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Szervízben elromlott alkatrész

2004. június 16., 17:24 Módosítva: 2004.06.16 17:24
Tisztelt Autójogász!

A következő nem épp kellemes élmény ért a mai napon. Elvittem az autómat szervizbe, már meg volt beszélve, kopog a futómű egyértelműen féltengely probléma, ezért féltengely felújítás és az ékszíj is megérett a cserére. A szervizbe beálltam átadtam az autót, ez két nappal ezelőtt történt. A mai napon délelőtt hívtak a szervizből, hogy van-e valami speciális indítás-gátlóm a gyári immobiliser-en kívül, mert nem indul az autó. Mondtam, hogy semmi különös egyéni dolog nincs az autóban elvileg mennie kéne. Ez után hívtak egy óra múlva, hogy elromlott az osztófej, ezért nem indul a jármű. Mondták, hogy ez nekem újonnan 200.000 Ft, de megpróbálnak szerezni bontottat. Szereztek is egy fél óra alatt 47.500 Ft-ért. Én ezt kifizettem: mert kell az autó a hétvégére. Nem tudom a jog hogy rendelkezik a szervizben elromlott alkatrészekkel kapcsolatban, engem terhel-e a költség vagy a szervizt?

Üdvözlettel:

Nahlik Gábor

Tisztelt Nahlik Gábor!

A kérdésére nehéz konkrétan és általánosságban válaszolni, de az biztos, hogy az autószerelő megőrzési és gondossági kötelezettség mellett veszi birtokba az Ön gépkocsiját, az Önök között létrejött vállalkozási szerződés alapján. Természetesen elképzelhető, bár nem valószínű, hogy az autószerelő helytelen tevékenysége okozta az osztófej meghibásodását, de ezt csak az akkori állapotban elvégzett szakértői vélemény tudná egyértelműen megállapítani, illetve kizárni. Ezt pedig ugye a megrendelő nem készíttet, mert siet, kell neki az autó és további problémák is adódhatnak a kocsijával, ezért inkább gyorsan fizet. Még egyszer hangsúlyozom fogalmam nincs arról, hogy valóban szerelői behatás következtében ment-e tönkre az osztófej. Olyan szabály tehát nem létezik, hogy a szervizben elromlott alkatrész költsége általában a szervizt terheli, de egy azonnali szakértői vizsgálattal ez is megállapítható esetleg.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Átfutási idő

2004. június 16., 17:20 Módosítva: 2004.06.16 17:20
Tisztelt Autójogász!

A következő kérdéssel fordulnék önhöz. 2004 áprilisában hozattam egy Bt-vel Németországból egy VW Passatot. Május 12-re lett kész az összes papír, műszaki vizsga, ami a forgalomba helyezéshez szükséges. Május 13-án vitték az okmányirodába, de ott felvilágosították őket, hogy attól a naptól a külföldről behozott autók forgalomba helyezése előtt le kell kérni valamilyen nemzetközi adatbázisból, hogy az autó nem körözött, lopott, stb. Ezt az okmányiroda kezdeményezi. Mennyi ennek az átfutási határideje, mikor fogok rendszámot kapni az autómra?

Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel, Soltész Miklós.

Tisztelt Soltész Miklós!

A külföldről behozott használt jármű törzskönyvének kiállítását megelőzően az Okmányiroda a jármű külföldi származását valóban ellenőrzi, ennek során intézkedik a jármű külföldi és nemzetközi körözési nyilvántartásokban történő ellenőrzése iránt. A közúti közlekedés igazgatási feladatok ellátásakor az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az érdemi döntést 30 nap alatt kell meghozni, mely - indokolt esetben - egy alkalommal további 30 nappal meghosszabbítható. Valószínűnek tartom, hogy ebbe a határidőbe belefér a külföldi és nemzetközi adatbázisok lekérdezése. Ez a szabályozás egyébként 2003. júliusa óta van hatályban.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

B kategória és 125 köbcenti

2004. június 9., 15:52 Módosítva: 2004.06.09 15:52

Az EU csatlakozás nem változtatott a jogsi kategóriákon

Autó kölcsönadás EU állampolgárnak

2004. június 9., 15:46 Módosítva: 2004.06.09 15:46

A kölcsönadáshoz nem kell a MNB engedélye

Súlyadó sokadszor

2004. május 24., 19:13 Módosítva: 2004.05.24 19:13

A súlyadót az egész évre meg kell fizetni, jhiába adtuk el az autót

Foglalóval vett autó

2004. május 24., 19:08 Módosítva: 2004.05.24 19:08

Ha foglalót adunk, tisztában kell elnnünk annak jogi természetével

Mit tehetünk, ha kiderül, hogy lopott autót vettünk?

2004. május 24., 19:04 Módosítva: 2004.05.24 19:04

Ha kiderült, hogy lopott autót vettünk, mindenképpen lépni kell

Elvette a bank az autót

2004. május 21., 17:16 Módosítva: 2004.05.21 17:16

Honnan tudom meg, hogy jár-e vissza valamennyi pénz?

Korlátozás a jogsiban

2004. május 21., 17:12 Módosítva: 2004.05.21 17:12

Mit jelent a 101-es kódú korlátozás?

Forgalomból kivont autó vizsgáztatása

2004. április 30., 18:51 Módosítva: 2004.04.30 18:51

Hogy vigyem az autót vizsgára papírok nélkül?

Minden kategóriára eltiltanak?

2004. április 30., 18:48 Módosítva: 2004.04.30 18:48

A jogszabályok lehetővé teszik, hogy a járművezetéstől eltiltást csak meghatározott járműkategóriára kelljen kiszabni.

Jelentős sebességtúllépés kiszámítása

2004. április 30., 18:46 Módosítva: 2004.04.30 18:46

A kiszámításnál KRESZ, a szabálysértési törvény, és harmadik a gépjármű forgalmi engedélye az irányadó

Csík a szélvédőn

2004. április 30., 18:39 Módosítva: 2004.04.30 18:39

A fényvisszaverő csík méretét jogszabály határozza meg

Milyen büntetést kapok?

2004. április 30., 18:36 Módosítva: 2004.04.30 18:36

A büntetés mértékét a szabálysértési hatóság vagy a bíróság állapítja meg, a jogyszabály csak a kereteket adja

Rovatok