Az amerikai IIHS (Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet) egy olyan non-profit szervezet, ami már hosszú évek óta törésteszteket végez mindenféle autón. Tesztjeiknek igen komoly súlya van, jó pár modell hírneve csorbult már meg egy-egy különösen rosszul sikerült próba után. Ezekből általában mi már csak azokat a pillanatokat látjuk, amikor az autó felgyorsul, és nekiütközik az akadálynak, pedig sokkal több munka van a kísérletek mögött. Egyik mérnökük ezernyi Lego segítségével most megmutatta, hogy néz ki a teljes folyamat.
Nem mondom, hogy egy hajszálon múlt az életünk, vagy akár csak a csattanás. Hiszen volt jobbra egy buszsáv, simán ki tudtam kerülni az elém kanyarodó Peugeot-t. Persze, ha nem lett volna ott az üres sáv, bizony meg lett volna az esélye, hogy kárbejelentő töltögetésével üssünk el egy kis időt.
Valamiért az volt az érzésem, hogy emberünk nem is azért kanyarodott ki a forgalmas Veres Péter útra, mert úgy gondolta, hogy én csak kerüljem ki őt, mert úgyis a külső sávban lenne a helyem. Mert hát ugye ott csak a buszok (meg a kivételek) haladhatnak. És persze a sávváltásra kényszerítés sem olyasmi, amit egy arra járó rendőr buksisimogatással jutalmazott volna. A Peugeot mozgásából úgy éreztem, a sofőrnek fogalma sem volt arról, mit is csinált. Még csak nem is gyorsított rendesen, mikor kikanyarodott. Furdalta az oldalam a kíváncsiság, hogy vajon tényleg vakon repült, vagy ennyire hanyagul leszar mindent és mindenkit, ami körülötte van.
Nü, akkor kezdjük az elején.
Tavaly előtt tavasszal kiköltöztem a "kis családom"-mal a susnyásba, az Isten háta mögött kettővel. Jó hely, sok a vaddisznó, kevés az ember. Lényeg, hogy valameddig eljut az ember viszonylag használható kavicsos úton, oszt utána marad még másfél kilométer olyan földúton, ami esőben (meg utána) járhatatlan a w124-es kombival (jó, s124).
A Nissannak új importőre van, a gyári leány helyett egy magáncég, és mint ilyenkor szokás, szeretnének hamar eredményt felmutatni. Tehát felkértek pár ismert arcot márkanagykövetnek. Hajnóczy Soma és Katus Attila mellett Kovács Lázár séf is elvállalta, úgyhogy meg sem lepődtünk, amikor Navara-platón sütött hamburgerek elfogyasztására invitálták a sajtót. De az érkezésünkkor még piros lepellel letakart pick-up váratlanul nagynak tűnt minden irányban.
A rali-világbajnokságon az Audi már jól állt , de az Uhrquattro hosszú volt, rosszul fordult, kellett egy rövidebb kaszni. Ahhoz, hogy el lehessen vele indulni a vb-n, kellett egy kétszáz darabos szériát gyártani belőle utcára. Megszületett a Sport utcai változata, amiből a gyári autó karosszériáját is darabokból hegesztették össze lakatosok. Az akkor is csak nagyon kis számban létező autóból, mára alig maradt, azoknak az ára pedig a csillagokban van. Magyarországon készült egy pince garázsban egy replika, amit hivatalosan is elfogadtak Sport Quattronak, csak ezen már ki vannak javítva a gyári autó hiányosságai. Ezt az autót nézzük meg tüzetesebben a mai videóban, hogy milyen speciális alkatrészek miatt lesz egy autóból méreg drága ritkaság.
A Kontra podcast egy bringázásról szóló, kötetlen beszélgetős műsor. Grósz Béla és Bognár Tamás ezentúl minden héten egyszer jelentkeznek a Totalcar címlapján, és kitárgyalnak valamilyen a tekeréshez kapcsolódó témát. Ha pedig nem megy a lejátszó, hallgasd Youtube-ról:
Alább egy folytatásos olasz teleregény olvasható, avagy hogyan jutott el szerzőnk a 80-tól (igazából 55-től) a 160 lóig.
Első saját autóként egy Punto 1 (55 lóerős) után úgy gondoltam, ideje lenne valami olcsó sportos autónak, egyetemistaként ideálisnak találtam ezer euróért találtam mobile.de-n egy német parkban. Ez volt 2011-ben, az autó 11 éves volt. A kocsi full extrás volt, a maga kategóriájában minden benne volt.
Újjonan ilyennek láttuk (a képeket sajnos részben elmosta az idő vasfoga :( )
Jeremy Clarkson 2008-as tesztjénél csípődött be nekem ez az autó, ott a képernyő előtt sokkot kaptam, hogy egy ilyen (is) nagyon kell. Hát most megadta az élet, ha nem is a tulajdonlás lehetőségét, de a menését igen. Számítottam rá a Clarkson teszt után, hogy nagyon fog menni, de erre nem lehet felkészülni. Egy Tesla P100D jobban gyorsul valamivel 0-100-on, de az élmény a közelében sincs ennek. Ott biztonsági elektronika véd meg a bajtól, itt neked kell észnél lenni, nem számíthatsz senkire és semmire. Az autó kormányszöge nagyon kicsi, ha baj van, nagyon rövid idő áll rendelkezésre, hogy mentsd a bőröd.
A Kontra podcast egy bringázásról szóló, kötetlen beszélgetős műsor. Grósz Béla és Bognár Tamás minden héten egyszer jelentkeznek a Totalcar címlapján, és kitárgyalnak valamilyen a tekeréshez kapcsolódó témát.
Ha nem indul el a lejátszó, hallgasd Youtube-on:
Negyedik, egyben utolsó felvonásához érkezett a Keressük az ország legszebb Opeljét játék döntőseinek bemutatása. Korábbi felhívásunkra több mint 130 nevezés érkezett, ezeket ezúton is köszönjük! Rengeteg szép, érdekes, különleges autó közül szűkített le végül a Totalcar szigorú zsűrije egy 12 tagú listát. A lista első 3 tagját ebben a korábbi posztunkban mutattuk be, a következő hármat ebben, legutóbb pedig ez a három szép Opel volt terítéken.
Nem telt el egy hét a Maserati szupersportkocsijának világpremierje óta, németországi virtuáltunerünk, András máris újragondolta, és Alfa Romeo bőrbe bújtatta.
Folyik a fejünk fölött ez a magyar Nagy-Duna, feszt mossa a partot, bontja ezt az oldalt, amazt meg építi, amivel mi, kisemberek nem nagyon tudunk mit kezdeni. Itt rögtön felfújhatnám a posztot egy neoindexes apológiává, mert biztos vannak köztük opportunista kontárok, és becsületes, dolgozni vágyó emberek is, de minek fújjam, ki-ki érzi a saját emberi minőségét. Én is érzem a sajátomat, meg az alkalmazásom hordalék jellegét, mert ha nincsenek a Dunának ezek a közelmúlt limányai, nem biztos, hogy épp most jutok ide. Mondjuk, az is igaz, hogy fél éve állhatatosan pingeltem már PappTibit, hogy van-e hely, van-e hely, írtam is tl;dr cikkeket, hátha, hátha, de szeretném azt hinni, hogy az lesz fajsúlyosabb, amit ezután fogok itten produkálni, mint az, hogy milyen turbulenciák közepette kerültem ide. Az meg csak széljegyzet, hogy a TC nem egy politikai orgánum, nem is nagyon dolgozik ilyen témákkal, Karotta mégis nyomatékosította, hogy abszolút autonóm alkotómunka folyik itt, és ebben változás ezután sem lesz. Mert ha nem-messzi tengereken jachtot akarunk tesztelni, akkor jachtot fogunk tesztelni, meg helikoptert, azt’ majd figyeljük a befolyásosok lakmuszpapír fejét, sárgul-e. Aktuálvízügyi nyitány bezárva, ugorjunk.
2004 tavasza régen volt már. Akkor a Fiat Panda lett az Év Autója, az első Mazda 3 és a VW Golf V előtt, ma meg már mindhárom bőven a kopottas használt autók szomorú piaci gödrében lapul, várva, hogy talán majd felkapják youngtimerként. Filmben olyan kedvenceim éve ez, mint a Torta (Layer Cake), melynek elején a Cult az Audi RS6 kombinak ad randevút, vagy a Mielőtt lemegy a nap (Before Sunset), aminek egyetlen autós vonatkozása, hogy egy Eurovan 2-t használnak benne sofőrös járműként, gondolom mert kényelmesen befért a kamera a főszereplőkkel szemben. És mit ád az ég, az én EV2-m is akkor készült. Na szóval, 2004 áprilisában lettem autós újságíró.
Egyszer már rácsodálkoztunk az 1962-es nyugat-német Traumreise unter weissen Segeln monacói jeleneteire. Ez a 70 milliméteres filmre rögzített 154 perces csoda a Mediterráneumot járta körbe dokumentalista szándékkal, és a monacói felvételeket épp a nagydíjra időzítette a stáb. Közel hét perc került be róla a filmbe, aminek hála fennmaradt egy elképesztő minőségű kordokumentum a korból, ami a fejünkben fekete-fehér foltokban él. Van benne edzésen köröző kamerás autó, és sok-sok kép a futamról, még helikopterről is. Amit ne keress, a biztonságra törekvés látszata – ezt is tökéletesen átadják a jó minőségű színes képek.
Szerettem, ma is ezzel járnék ha lett volna eszem és nem adom el. Eladtam az új tulaj pedig fejre állt vele. Az alja rohadásmentes volt. Kár érte.
Közmondásosan az a jó reklám, ami elad. Marketing oldalról nézve, ez egy megcáfolhatatlan alapigazság, nézői oldalról viszont szerintem az a jó reklám, ahol a néző nem érzi, hogy reklámot néz. Pár hete valahogy a Mercedes Youtube-csatornáján ragadtam, ahol három, közelmúltbeli reklámba futottam – és pár órára le is ragadtam. A háromból két filmet a hozzáadott érték visz el, vagyis annyira jó a sztori, hogy tényleg elfelejtem, mi az eredeti szándék. A harmadik pedig csak szimplán őrületesen jól néz ki.
Egy korábbi videóban már említettem, hogy épül a Hacsimba egy 20 szelepes hengerfejjel ellátott motor, aminek a tuningolásához elengedhetetlen néhány vezérműtengely. Olyan tengely kellett, ami hosszabb ideig és mélyebben tartja nyitva a szelepeket, ezáltal több üzemanyag jut az égéstérbe. AzAE86-osokak elég nagy rajongó tábora van, nem lesz nehéz egy pár tuning vezérműtengelyt leakasztani. Nagyobbat nem is tévedhettünk volna. Túrtuk a netet, de sehol semmi. Új nincs a polcon sehol, ha kell, akkor utaljuk el a pénzt, és gyártanak egyet. Végül Zoli talált egyet egy Facebookcsoportban...
A Kontra podcast egy bringázásról szóló, kötetlen beszélgetős műsor. Grósz Béla és Bognár Tamás ezentúl minden héten egyszer jelentkeznek a Totalcar címlapján, és kitárgyalnak valamilyen a tekeréshez kapcsolódó témát. Ha pedig nem megy a lejátszó, hallgasd Youtube-ról:
Harmadik körhöz érkezett a Keressük az ország legszebb Opeljét játék döntőseinek bemutatása . Korábbi felhívásunkra több mint 130 nevezés érkezett, ezeket ezúton is köszönjük! Rengeteg szép, érdekes, különleges autó közül szűkített le végül a Totalcar szigorú zsűrije egy 12 tagú listát. A lista első 3 tagját ebben a korábbi posztunkban mutattuk be, a következő hármat pedig ebben.
Gyenge 60 lóerős motorja nem nagy eresztés de a hozzákapcsolt váltó rendkívüli hatékonyságot ad neki. Nem volt probléma a téli Salzburgi hegyek, vagy a téglával megrakott utánfutó. Ez egy tökéletes szekér, mert a ami belefér azt el is viszi gond nélkül. Minimális szerszámkészlettel karban tartható.
Rácz Tominak ilyen tapasztalatai voltak a testvérmodellel
Ahogy azt az őszhöz közel és a télhez sem túl távol minden évben megtesszük, megint szervezünk egy vezetéstechnikai tréninget a Groupama Tanpályára. Illetve mindjárt hármat, hogy találj az igényeidnek valót. Szeptember 13-a lesz a napja.
A Kontra podcast egy bringázásról szóló, kötetlen beszélgetős műsor. Grósz Béla és Bognár Tamás ezentúl minden héten egyszer jelentkeznek a Totalcar címlapján, és kitárgyalnak valamilyen a tekeréshez kapcsolódó témát. Ha pedig nem megy a lejátszó, hallgasd Youtube-ról:
Nem rég meghirdettük, hogy Keressük az ország legszebb Opeljét . A felhívásra több mint 130 nevezés érkezett, ezeket ezúton is köszönjük! Rengeteg szép, érdekes, különleges autó közül szűkített le végül a Totalcar szigorú zsűrije egy 12 tagú listát. A lista első 3 tagját ebben a korábbi posztunkban mutattuk be, most pedig ismerjetek meg újabb három pályázót.
A fukusimai atomkatasztrófa következtében több mint 160 ezer embernek kellett elhagynia a lakhelyét, mivel az erőmű húsz kilométeres körzetét teljesen lezárták az erőteljes háttérsugárzás miatt. Azóta eltelt kilenc év, és egyes városokat, városrészeket újranyitottak, így ezekbe visszatelepülhettek a korábbi lakosok, azonban Fukusima prefektúra jelentős részét még mindig érintetlen szellemvárások alkotják. Tavaly az Obsidian Urbex Photography munkatársai is egy ilyen, elhagyatott területre keveredtek, ahol egy rakás magára hagyott veteránt találtak.
Azért írok hosszabban, mert alapvetően csalódott vagyok, pedig egy szép, új, jól felszerelt autóban tetszeleghetek. Minek is picsogok? Hajtottam többféle autót (Suzuki, Audi, Range Rover, Subaru, Nissan, Kia, VW), új is volt közöttük, de egészen mostanáig mindig többet vagy azt kaptam, amire számítottam.