Totalcar Vakbarát Hírportál

Megfelelő olaj dízel Volkswagenhez

2019. február 8., 10:35 Módosítva: 2019.02.12 21:04

Tisztelt Olajdoktor!

A tanácsát szeretném kérni a legmegfelelőbb motorolaj kiválasztásához. A kínálat bőséges, szeretném ha a motorhoz leginkább való és minden szempontból védelmet nyújtó olajat tehetném bele.

Az autóm adatai: VW Golf VII. 1.6 CRTDI, 2015. évjárat, 110 LE. Használat módja: vegyes, rövid és hosszabb utak egyaránt.

Köszönöm a segítséget! Üdvözlettel, Balázs

Kedves Balázs!

Egy VW 504.00/507.00 teljesítményszintű olajat javaslok, mint például a Motul 8100 X-clean+ 5W30, a Fuchs Titan GT1 PRO C3 5W30 vagy a Repsol Elite Long Life 50700/50400 5W30.

Üdv, Olajdoki

Olajat cserélnék az Ibizában

2019. február 5., 11:41 Módosítva: 2019.02.14 00:29

Tisztelt Olajdoktor!

Az lenne a kérdésem, hogy a Seat Ibiza 1.4 (BKY) benzines kocsimba jó a Mobil super 3000 xe 5w-30-as olaj? Mert van amelyik oldal azt írja, hogy van neki VW502.00 minősítése, de a gyári ajánlásba a csak a VW505.00/505.01 van neki. Valamint ha beletöltötték akkor hagyjam, vagy cseréljem le? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Geri

Kedves Geri!

A VW 502.00 benzines szabvány, a VW 505.00 és 505.01 pedig dízel szabványok. Tekintettel arra, hogy ez egy benzines autó, a VW 502.00 a megfelelő választás, bár sok olaj rendelkezik egyszerre VW benzines és dízel jóváhagyásokkal.

Üdv, Olajdoki

2019. február 3., 07:30 Módosítva: 2019.02.08 10:35

Kedves Olajdoktor!

Pár napja vásároltam egy VW Sharant 1.9 PDTDI motorral. 2007 januári gyártású BVK motorkód, nem tudom hogy részecskeszűrős-e, elvileg 300 ezer km van benne. Sok okos tanácsot hallottam, olvastam de nem tudom eldönteni milyen olaj kell a gépbe.

Viszkozitásra és gyári specifikációra is szükségem lenne, ill. milyen gyártmányú olajat javasol, valamint milyen csereperiódust. Válaszát előre is köszönöm,

Üdvözlettel: László

Kedves László!

VW 504.00/507.00 teljesítményszintű, 5W30-as vagy 0W30-as olaj való bele. Ez akkor is megfelelő, ha részecskeszűrős az autó. Ilyen olajok például Total Quartz Ineo Longlife 5W30 vagy a Dynamic Gold Longlife 5W30.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere a Civicben

2019. január 30., 13:18 Módosítva: 2019.02.05 17:42

Jó Napot.

Nemrég vásároltam egy Honda Civicet 1996-s/1.5 V-tech/Benzin. Az előző tulaj eddig töltött bele 10w40 majd 15w40 olajat. Bárkit kérdezek, mindenki mást mond, miért ez, miért az jó. A kérdésem az lenne, mi lehet a megfelelő olaj egy 23 éves japán motornak? Illetve a váltó olajat érdemes-e cserélni? Köszi a választ

Üdv, Joci

Kedves Joci!

Egy 5W40-es olaj szerintem jó választás lenne. A 10W40-es sem volt rossz, a 15W40-es mögé viszont már nem tudok odaállni. Megfelelő olajok például a MOL Essence 5W40 vagy az Eneos Sustina 5W40.

A manuális váltóban 60 ezer kilométerenként, de legalább 36 havonta kell olajat cserélni. MTF ’94 teljesítményszintű olaj való bele mint például a Valvoline Gear Oil 75W90.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere az RX7-ben

2019. január 28., 13:55 Módosítva: 2019.02.05 17:42

Tisztelt Olajdoktor,

1986-os Mazda RX-7 (FC) ötsebességes szinkronizált kézi váltóban szeretnék olajat cserélni. A gyári előírás API GL-4, vagy GL-5, illetve -18 fok fölött SAE90. (ennél hidegebb körülmények esetén 80W-90). Milyen olajat javasol? Érdemes szintetikus olajat keresni?

Üdvözlettel, János

Kedves János!

Ehhez a típushoz 80W90-es olaj nem csak -18 fok alatt használható, hanem ettől függetlenül is, ami azért hasznos, mert sokkal könnyebben talál ilyen olajat, mint egyfokozatú SAE 90-est. Nem szükséges a szintetikus olaj használata. Megfelelő olaj például a Valvoline HD Gear Oil 80W90.

Üdv, Olajdoki

Váltoólajat cseréltem a Focusban

2019. január 27., 09:29 Módosítva: 2019.02.03 10:37
135

Üdvözlöm.

Véleményt szeretnék öntől, van egy Ford Focus 1,6 tdci 2010-es autóm manuális váltóval (5 fokozat), lecseréltem a váltóolajat Motul 75w 90, API GL4/GL5-MIL-L-2105D-re. Az a kérdésem, hogy ez a típusú váltóolaj maradhat ehhez a váltóhoz vagy kérjem a gyári Ford váltóolajat?

Választ előre is köszönöm, üdv Barna!

Kedves Barna!

Ezekben a váltókban élettartam kenésre szánt, speciális olaj van gyárilag, amit nagy hiba kicseréltetni egy olyan olajra, ami nem teljesíti a Ford gyári szabványainak előírásait. Mindenképp a gyári olaj vagy egy azzal azonos szabványoknak megfelelő, utángyártott olaj javasolt.

Üdv, Olajdoki

2019. január 24., 13:07 Módosítva: 2019.01.31 06:32
2278

Tisztelt Olajdoktor!

Én egy 8 éves, 1.6-os VVT motoros benzines Opel Astra kombi boldog tulajdonosa vagyok 3 és fél éve. 120 000 km volt benne, mikor megvettem, most 160 000. Az autót 90%-ban városban használja a feleségem, a maradék 10%-ot országúton, diplomatikusan fogalmazva rendkívül dinamikus vezetési stílusban vezetve éli át velem a jármű. Eddig semmi hibája nem akadt. December 29-én, szombat délután hibajelet adott, és egy henger leállt.

Találtam (szerencsére Pest környékén voltunk rokonlátogatni) szervizt, fogadott, átestünk a diagnosztikán, trafó csere oldotta meg a problémámat. Beszélgettünk a szerelővel, és úgy vélte, az olaj lehetett az oka a hibának, mivel már 14 000 km-nél jártam, és még tavaly januárban lett beletéve az olaj. Lényegében olajpárában úszott a trafó.

Azt mondta, hogy 10w-60 szintetikus olajat javasol, azzal télen-nyáron biztonságban leszek, nem fog megismétlődni az eset. Át is estünk egy olajcserén, mivel úgyis közeledett a ciklus vége, az olajszűrő is elég ramaty állapotban volt 1 év után. VVT motort ismerők a trafót típushibának mondják Opelnél, de a szerelő azt mondta, ha lehet, vagy eltérő olajt használjak nyáron és télen, vagy ezt a 10w-60 szintetikust, ha nincs kedvem cserélgetni. Nekem ez az egész teljesen új.

Ebben a pillanatban nagyon elhiszem ennek a szerelőnek, amit mondott, de akárhány embernek meséltem, teljesen új információként fogadta ezt az olajhasználati javaslatot. 14 éve vezetek benzines Opeleket, bár a többi nem VVT volt, de nem hallottam erről, hogy évszaktól is függhet az olajválasztás. Az biztos, hogy 15 000-ről át fogok állni 10 000 km-es ciklusra, nehogy e miatt ismétlődjön meg az eset. Van olyan plusz tanácsa, információja számomra, ami segíthetné az Astrával való harmonikus együttélésünket?

Köszönettel és Tisztelettel: Viktor

Kedves Viktor!

Nagyon messzire kerülje el ezt a szerelőt! Az olajválasztás kb. 50 éve nem függ az évszaktól. Egy 10W60-as olaj pont 2-3 viszkozitási osztállyal van feljebb, mint a gyárilag előírt. Télen és nyáron is 5W30-as vagy 5W40-es viszkozitási osztályú, GM Dexos 2 teljesítményszintű olaj való a motorba, mint például a Valvoline Synpower MST C3 5W40 vagy MOL Dynamic Gold 5W30. Egy 10W60-as olajjal komoly károkat is okozhat a motorban. Az olajcsere ciklust sem kell leszállítani. A trafó pedig nem az olaj hibájából ment tönkre, ezt látatlanban is merem állítani.

Üdv, Olajdoki

2019. január 19., 13:28 Módosítva: 2019.01.25 06:33
185

Kedves Olajdoktor,

Két éve használok (főleg autópályán) egy 2006-os BMW E91 320d-t a régebbi M47-es kódú motorral. Jelenleg kb. 370 000 km van az autóban. A motorral nem volt problémám és komolyabb javítás nyomait sem fedeztem fel (szerintem nem volt még levéve a hengerfej).

10 000 km-enként cserélem az olajat, ezalatt kb. 1-1,5 liter fogy belőle (ezt nem érzem soknak). Figyelek rá és kisebb adagokban pótolom.

Arra gondoltam, kipróbálnék két motor tisztító adalékot (Liqui Moly Olajiszap öblitő és Liqui Moly Pro-Line Engine Flush) de egyszerre. Igaz így valamivel a maximum szint fölé kerülne az adalékokkal együtt az olajszint, de tudok úgy időzíteni, hogy egy hosszabb út előtt (kb 170 km) beönteném az olajiszap öblítőt majd a megérkezést követően közvetlen a csere előtt a másik folyadékot is amivel még járatnám a motort kb 15 percig. A kérdésem, hogy egyáltalán érdemes-e ilyen, ehhez hasonló adalékokat használni, illetve érdemes-e ezt a kettőt egyszerre ?

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, Tamás

Kedves Tamás!

Tekintettel arra, hogy nincs semmi baja a motornak, nem igazán értem, hogy miért szeretné ezeket az adalékokat kipróbálni. Szerintem nem érdemes, egyszerre pedig akár veszélyes is lehet.

Üdv, Olajdoki

2019. január 18., 12:01 Módosítva: 2019.01.21 08:34

Tisztelt Olajdoki!

2004-es évjáratú 102le-s 2.5 d4d (2kd-ftv) Toyota Hilux 4wd pickupban olajat cserélnék, de a 10w40 olajtól 5w30-ig mindent hallottam már különféle szervizekben. Az autó 300 ezer km-t futott. Sok esetben rövidebb távokon használjuk télen is, 5-6 km-t megtéve könnyű terepen, kis sebességgel, sok esetben szinte be sem melegszik. Ön milyen olajakat javasolna?

Köszönettel: Tamás

Kedves Tamás!

Valószínűleg azért hallott annyi különböző viszkozitású olajról, mert ebbe a motorba a gyári előírások szerint 20W50-től 5W30-ig minden megfelel.

Tekintettel a használat módjára, egy vékonyabb olaj lenne az ideális. Én egy 5W40-es viszkozitású, API CF vagy CF-4 teljesítményszintű olajat javaslok, mint például a Valvoline All Climate 5W40.

Üdv, Olajdoki

2019. január 13., 09:25 Módosítva: 2019.01.18 15:43
70

Tisztelt Olajdoktor!

Előzmények: Avensis 1,8, 230 000 km futással, jelenleg 2500 kilométerenként igényel egy liter motorolajpótlást.

Egy motorfelújításra szakosodott műhely szerint ez még normális, nem érdemes megbontani. Jelenleg úgy néz ki, az autó eladósorba kerül.

Kérdésem: ez az olajfogyasztás okot adhat arra, hogy egy vevő rejtett hiba miatt elálljon később a szerződéstől? Vagy ez még annyira normális valóban, hogy nem érdemes feljegyezni az adásvételiben. Létezik erre valamilyen előírás vagy általánosan elfogadott álláspont? Várom válaszát.

Üdvözlettel: Attila

Kedves Attila!

Azok a gyártók, amelyek adnak a kézikönyvben ezzel kapcsolatos adatot, általában 1 liter / 1000 kilométeres felső határt szoktak megadni. Ez a jelenleg Ön által tapasztalt adat 2,5 szerese. Ráadásul az olajfogyasztás függ a használat jellemzőitől (pl. sok autópályás közlekedés általában nagyobb olajfogyasztást jelent, a magasabb fordulatszám miatt) és a vezetési stílustól is. Tehát még az sem biztos, hogy a vevő ugyanazt tapasztalja mint Ön. Nem tudom, hogy mennyire állja ki mindez a jog próbáját, de szerintem ez nem minősül rejtett hibának.

Üdv, Olajdoki

2019. január 9., 10:33 Módosítva: 2019.01.17 20:49
510

Kedves Olajdoktor,

azt szeretném megkérdezni, hogy a különböző oktánszámú benzin használatának van-e hatása az olajfogyasztásra?

Köszönettel, üdvözlettel: Tamás

Kedves Tamás!

Nincs.

Üdv, Olajdoki

2019. január 7., 17:07 Módosítva: 2019.01.13 09:26
250

Idén májusban szalonból vásároltam egy Ford Mustang GT-t, az autó 0 km-es volt, de 2016-os gyártás, kérésemre ingyenesen friss olajjal adta át a szalon, mivel kértem, hogy ne kétéves olajjal kapjam.

Az autó 4600 km megtétele után kiírta, hogy cseréltessek olajat (a gyári hivatalos ciklus 15 000 km, vagy egy év, természetesen a gyári ciklust eddig is minden autómnál kb. feleztem óvatosságból). Megtörtént szűrővel együtt.

A műszerfalon megtaláltam azt a funkciót, ami a motorolaj hátralévő élettartamát mutatja %-os formában, azóta figyelem. Kb. 300 km megtétele után, és egy hónap elteltével 90 %-ot mutat. Megfigyeltem, hogy menet közben sosem változik az érték, akárhogy nyomom neki (természetesen kínosan ügyelek, hogy a megfelelő olajhőmérséklet elérése előtt (ezt is elő lehet hozni a műszeregységben) sose pörgessem.)

Azonban, ha egy-két hét után előveszem a garázsból (télre ott áll, a garázs fűtött), már induláskor kevesebbet mutat, mint legutóbb. Így ment le először 95 %-ra, aztán 93-ra, majd 90-re.

Kérdésem: mit mérhet ez a funkció (hidegindításokat?) Ha útközben tankolok, a meleg motor újraindításakor nem csökken az élettartam. Másik kérdésem: a kormányról lehet "resetelni" ezt, tehát csere nélkül vissza lehet állítani 100 %-ra. Ezt nem akarom, főleg nem, amíg garanciális az autó. Helyesen teszem-e?

Válaszát előre is köszönve, tisztelettel:  Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Pontosan nem tudom megmondani, hogy épp ez a szoftver mi alapján számol, de számíthatnak a hidegindítások, a fordulatszám, és persze egyszerűen az eltelt idő is.

Utóbbi azért, mert a használatba vett motorolajban olyan szennyeződések vannak, ami akkor is rontja az olaj minőségét, amikor az autó áll. Nagyon helyes, hogy nem állítja vissza kézzel 100%-ra, mert ez csak arra való, hogy ha megtörtént az olajcsere, akkor vissza lehessen állítani, és újrakezdje a számolást.

Valószínűleg a kilométerben megadott csereperiódust nem fogja tudni kihasználni, ha csak 300 kilométert megy egy hónapban. De nem véletlenül szokták a csereperiódust hónapban is megadni – ahol nincs számítógép, amelyik számolja –, hiszen az idő és a felhasználás módja ugyanúgy számít, mint a megtett kilométer.

Üdv, Olajdoki

Autóba motorkerékpárolaj

2019. január 4., 14:02 Módosítva: 2019.01.07 17:37

Tisztelt Olajdoki,

valahol olvastam, hogy egy jó része a kenőolajnak újrahasznosításból származik, hozzákevernek valamennyi frisset meg az adalékokat. Mintha túl sok lenne a kenés miatt keletkező meghibásodás, pedig állítólag jobb minőségű fémeket használnak és a megmunkálás is pontosabb.

Gondoltam egyet, és egy évvel ezelőtt motorkerékpár olajat tettem az autómba (Daihatsu Coure VII), a gyárival megegyező konzisztenciájút, 5w30 helyett 5w40 ).

Tapasztalatom : finomabb motorhang, jobb viselkedés hidegindításnál, menésnél, a hideg motornál jelentkező pár másodperces szelephang eltűnt.

Szerintem a motorkerékpár olaj sokkal jobb minőségű, az is lehetséges, hogy az egész új, mivel nagy terheléseket és fordulatokat kell kibírjon. Meg szerintem a motorkerékpár olajban a váltó kenését szolgáló adalék jót tesz a változó szelepvezérlésnek, fémek súrlódásánál.

Mi a véleménye ? Tisztelettel János Szatmárnémetiből.

Kedves János!

Van olyan olaj, amit újrafeldolgozott olajból gyártanak, de ez nem jellemző, és nem is lesz tőle rosszabb minőségű az olaj. Az pedig nem igaz, hogy sok a kenés miatti meghibásodás. Legalábbis Európában, ahol betartják a gyári előírásokat, alig fordul elő olyan eset, hogy az olaj nem megfelelő minősége miatt menjen tönkre a motor.

Ami a motorkerékpár olajokat illeti, több kopásgátló adalékot (sokszor ZDDP) tartalmaznak, ami viszont nem tesz jót a katalizátornak és más kipufogógáz utókezelő rendszereknek. Ráadásul a mai autók és mai olajok esetében felesleges. Egy minőségi, személygépkocsikhoz gyártott és a gyári előírásoknak megfelelő motorolaj használatával minden szükségeset megadott a motornak.

Üdv, Olajdoki

2018. december 31., 10:28 Módosítva: 2019.01.04 14:09
37

Üdvözlöm!

Segítségét szeretném kérni. Nem rég vettem egy 2005-ös 1.3 69 LE Ford Fiestát, és a szervóolajat ki szeretném cserélni. Milyet olajat vegyek? A Mannol Dexron 3 automatic plus jó bele?

Kedves Levélíró!

A gyári előírás Ford M2C195-A típusú olaj. Ez nagyon hasonló a Dexron III-hoz. Cserélni nem kell.

Üdv, Olajdoki

2018. december 21., 11:31 Módosítva: 2019.01.04 14:09
124

Tisztelt Olajdoktor!

Az alany egy 2003 Volkswagen Passat 2.0 ALT (130 Le), a kérdésem pedig, hogy milyen viszkozitású olajat önthetek bele? Most 10w40-es olaj van benne, a gondom csak az, hogy se a könyvében, se az interneten nem találok semmit arra vonatkozólag, hogy milyen viszkozitás mehet bele.

Van ahol a 0w30 as olajat is írta, amit nem tartok életszerűnek ezért szeretnek tiszta vizet önteni a pohárba, hogy jó-e a 10w40 olaj vagy esetleg más hígabb olajat is használhatok. Az autó mellesleg 10 000 km alatt kb 1 liter olajat eszik most a 10w40-ből ez változhat ha hígabb olajat kapna? Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Jó bele a 10W40-es olaj. Egy 5W40-es még jobb lenne, de nem kötelező. Egy vékonyabb olajjal persze nőhet az olajfogyasztás (a jelenlegi 0,1 l / 1000 km minimálisnak számít), de azzal nem árt a motornak. 0W30-as olajat is lehet bele tenni, de szerintem szükségtelen, és az meg pláne megdobná az olajfogyasztást, ugyanakkor a motornak nem lenne sokkal jobb, mint például egy 5W40-es.

Érdemes VW 502.00 teljesítményszintű olajat választani, mint például a Valvoline Maxlife 5W40. Mindez feltételezi, hogy normál csereperiódussal cseréli az olajat, nem hosszúval.

Üdv, Olajdoki

2018. december 15., 12:55 Módosítva: 2019.01.02 07:05
69

Üdvözlöm,

Egy Citroën C4 2013-as 1.6 e-Hdi (9HR(DV6C), Start-Stop, 92 ezer km) autómban nemsokára esedékes az olajcsere. 1 éve van nálam az autó, a vásárlás után a gyári előírt Total Quartz 5w-30 (INEO-ECS ha jól emlékszem) típusú olajjal lett feltöltve.

Mivel használtan vettem külföldről és ahogy tudjuk a tél közeleg, gondoltam nem a megszokott 5w-30 -as olajjal tölteném fel, hanem 0w-30 -as kedveskednék. (Sajnos nem garázsban parkolok, tudom nincsenek Magyarországon csontig hatoló hidegek, ezért sokan nem is javasolják ha nem ez a gyári olaj.)

A kérdésem, hogy milyen 0w-30-as olajjal tölthetem fel ezt a típusú motort (esetleg túl gondoltam és maradjak mindenképpen a gyári 5w-30 -as olajnál?) Mikre kell figyelnem az olaj választásánál? (értem ez alatt, hogy start-stop ill. DPF-es)

Köszönöm a válaszát és az idejét. András.

Kedves András!

Arra kell figyelni, hogy a választott olaj PSA B71 2312 vagy B71 2290/2288 teljesítményszintű legyen. Viszkozitás tekintetében a 0W30 semmiben nem rosszabb választás, mint egy 5W30-as. Megfelelő választás például a Total Quartz Ineo First 0W30 vagy a Valvoline Synpower ENV C2 0W30.

Üdv, Olajdoki

Villog az olajnyomásjelző

2018. december 10., 10:32 Módosítva: 2018.12.10 10:32

Jó napot!

Olyan problémám van, hogy az 1.4-es, benzines VW Poló olajnyomás jelzője menet közben villog. Amint kinyomom a kuplungot és a fordulatszám 1000 alá esik, megszűnik a villogás. Amikor újra gázt adok, megint kezdi. Olajjal tele van. olajnyomás is van. mi okozhatja a problémát?

Köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Valószínűleg olajgomba hiba vagy valami egyéb elektronikai probléma. Amikor olajnyomás probléma kezd kialakulni, pont fordítva szokott lenni: alacsony fordulatszámon jelentkezik először. Mindenképp vigye szervizbe, mert egy nem megbízható visszajelzés mellett az ember a valódi hibát sem veszi észre.

Üdv, Olajdoki

2018. december 5., 11:29 Módosítva: 2018.12.21 11:34

Kedves Olajdoktor!

2000-es évjáratú Mercedes SLK R170, 230 kompresszoros autóm van. A gyári specifikáció 229.1-es olajat ír elő, de ahogy látom, ebben a specifikációban a 10W40-es félszintetikus olaj a standard. Mercedeses fórumokon alapvetésként emlegetik, hogy Mobil 1 0W40-es szintetikus olajat kell beleönteni (a szervizkönyv mellé is egy Mobil 1 ajánlás van mellékelve).

Én szeretném a lehető legjobbat használni, pár ezer forinton nem akarok spórolni. A szervizkönyv szerint korábban Liqui Moly 5W40-et használtak. Ön szerint mi a legtutibb? Igazából a 15 ezres intervallumot is inkább 10-12 ezerre lőném be, olajfogyasztása egyáltalán nincs a motornak.

Köszönöm szépen, üdv Péter

Kedves Péter!

Nyugodtan választhat egy MB 229.3 vagy 229.5 teljesítményszintű olajat. Azok között már talál minőségi darabokat. Ilyen például a Valvoline Synpower 5W30 vagy az említett Mobil 1 0W40.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere az Avensis kormányművlben

2018. december 1., 10:30 Módosítva: 2018.12.06 06:27

Tisztelt Olajdoktor!

Az lenne a tiszteletteljes kérdésem: Toyota Avensis 2003 2.0 D4D autómban szükséges lehet-e esetlegesen a kormányszervóban olajat cserélni? Két éve vettem, szervizkönyv szerint nem volt benne sosem cserélve.

Olvastam sok mindent ezzel kapcsolatban! Megnéztem, fekete a színe és eléggé égett szaga van. Egyébként nincs a kormánnyal semmi probléma, talán csak annyi mintha a garázsból való kiállásnál hideg állapotban kicsit könnyebb lenne tekerni! Amennyiben szükséges lehet a cseréje, kérem írja meg nekem, hogy milyen olajat ajánlana hozzá!

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel és Tisztelettel: Rusz János

Kedves János!

Nem kell cserélni ebben a típusban a kormányszervóban az olajat. Ha mégis cserélni szeretné, egyszerű Dexron II D vagy Dexron III teljesítményszintű olaj való bele, úgyhogy könnyen talál megfelelőt bármelyik gyártótól.

Üdv, Olajdoki

2018. november 29., 18:11 Módosítva: 2018.12.03 06:52
71

Tisztelt Specialista,

Kérdésem az lenne, hogy a Liqui Moly Hidrotőketisztító adalék használatát valóban célszerű-e olajcserével egybekötve betölteni, vagy használhatom meglévő olajam (Selenia 20k longlife) mellé, tisztítás céljából?

Jelenségem a következő: - hangos csettegés hidegen, melegen. Szétbombázás előtt, inkább egy tisztítási folyamatot preferálnék. Mi a véleménye?

Üdvözlettel, Dávid

Kedves Dávid!

Nem kell hozzá olajcsere. A termék az olajcsere periódus bármely szakaszában használható. A maximum fölé viszont ne menjen a töltet az adalék hozzáadása után sem.

Üdv, Olajdoki

2018. november 25., 15:06 Módosítva: 2018.12.01 09:54

Tisztelt Olajdoktor!

Most vásároltam egy 2008-as 4 WD Mitsubishi Outlandert kézi váltóval, 2.4-es benzines motorral. Órájában 160 ezer km van. Tanácstalan vagyok, hogy milyen motorolajat vegyek bele. Kezelési könyv nincs. A netes olajáruházak ajánlanak 0w30-tól 10w40-ig mindent. Kérem, segítsen! Ön mit ajánl? Köszönöm.

Üdvözlettel: B.

Kedves B!

Ez azért van, mert az olajok ennyire széles skálája használható ehhez a típushoz. Magam részéről egy 5W40-es olajat ajánlanék hozzá, mint például a Valvoline Maxlife 5W40.

Üdv, Olajdoki

2018. november 20., 14:37 Módosítva: 2018.11.26 07:07
50

Tisztelt Olajdoktor!

Kérdésem tárgya egy benzines 1978-as tervezésű 1983-as gyártású 2.6L-es Mitshubishi Astron 4G54 típusú 8 szelepes motor, ami igen régi konstrukció. Elég széles olajviszkozitást ír a gyártó a külső hőmérséklet függvényében.

Az olajcsere periódusokat próbálom őszre és tavaszra időzíteni, májustól kb Eneos 10W40-es olajat használok, októbertől Total Quartz 9000 5W40-es olajjal járok. Viszonylag rövid városi és 50-100 km-távokat futok, meg is csipeget kb fél litert a 7-8000-es periódus alatt.

A 10W40-es olajjal is nagyon magas a hidegindítás után az olajnyomás, 6-7 bar, üzemi hőfokon alapjáraton 2 bar. Ezért gondoltam télire a vékonyabb olajat. Jó lehet ez az elgondolás a motornak, vagy maradjak a vastagabb olajnál. Tervezhettek-e anno ezeknél a motoroknál abban az időben ilyen vékony olajakkal?

Mindenki ezzel vegzál hogy ebbe jó a grafitos zsír is megmelegítve, kicsapja az olajat, meg túl vékony és nem ken, nem marad meg ahol kellene stb...hiszen még az elektromosság feltalálása előtti a motor konstrukciója . DDDDD

Köszönettel : Imre

Kedves Imre!

Mind a 10W40-es, mind az 5W40-es viszkozitású olaj jó választás ehhez a típushoz. Nem szükséges két különböző olajat használnia, bőven jó bármelyik télire és nyárára is. Az olajfogyasztásra a megoldás az Ön által is említett utántöltés. És nem igaz, hogy bármi jó bele, de tény, hogy sokkal igénytelenebb, mint a mai motorok.

Üdv, Olajdoki

2018. november 18., 10:42 Módosítva: 2018.11.27 06:38

Kedves Olajdoktor,

Nemréiben vettem egy 2006-os Honda S2000-es autót, szeretném lecseréltetni az olajat, de a választásnál elakadtam, pedig becsülettel utána is olvastam fórumokon.

A gyári leírás szerint szintetikus 10w30-as olaj kell bele, azzal a kitétellel, hogy ha -20 fokban is használni szeretnénk, akkor 5w40 is mehet bele. API SL szabványt kell teljesítenie.

Én nagyrészt nyárias időben szeretném az autót használni, de mínusz fokokban biztosan nem. Ez a típus ugye 9000-es fordulat fölé is pöröghet, így nagyon nem mindegy, hogy milyen olaj kerül bele.

Sajnos alapos keresgélés után arra jutottam, hogy itthon szintetikus 10w30-as API SL vagy magasabb szabványt teljesítő olaj nincsen! Külföldi fórumokon javasolnak márkákat, de azok vagy nem kaphatóak itthon vagy ebben a viszkozitásban nem. Hasonló szituációban van, aki márkás 5w40 mellett tette le a voksát (de jellemzően magasabb olajfogyasztást tapasztal) és van aki 5w30-at választott, sőt 10w40-et választó is akadt bőven. De nem szeretnék netes okoskodók alapján választani, ezért kérném a tanácsát!

Mi lenne a legjobb, ha nincs 0 fok vagy az alatt üzemeltetve, de nagy igénybevétel a 9.000+ rpm miatt biztosan lesz? Egyáltalán mi a "hivatalos" utódja a 10w30 szintetikus olajoknak, ha már egyszer kikoptak a hazai kínálatból vagy máshogy kérdezve, mi az, ami a legközelebb áll hozzá a mai kínálatban? Nem szeretnék az olajon spórolni.

Segítségét előre is köszönöm! Üdv, Péter

Kedves Péter!

Egy teljesen szintetikus 5W40-es olaj nem csak -20 fokban, de egész évben jó választás ehhez a típushoz (ilyen például a Valvoline Synpower 5W40). Magas fordulatszámú üzemeltetéshez pont hogy inkább magasabb üzemi hőmérsékleti viszkozitású olaj való, mint alacsonyabb, tehát ha eltérnék a gyári előírástól, inkább felfelé térnék el, és egy – ugyancsak szintetikus – 5W50-es olajat használnék (pl. Valvoline VR1 Racing 5W50), semmiképp sem 10W30-at.

Üdv, Olajdoki

Köszönöm a választ!

A külföldi fórumokon azzal érveltek a magasabb üzemi hőmérsékleti viszkozitás ellen, hogy minél magasabb a viszkozitás, annál kevésbé folyós (ergo sűrűbb?) az olaj, ami nem jó, mert „nem jut oda”, ahol nagyon kéne! Ez így helytálló gondolatmenet?

Ezért javasolják a W30-as olajat, amit a gyártó is ír, de „cserébe” maximum 7500 km-enként cseréni is kell – feltételezem, mert a magas hőmérséklet és terhelés miatt hamarabb öregszik el egy W30-as, mint egy W40-es vagy W50-es. Vagy ez tévút?

Üdv, Péter

Kedves Péter!

A gondolatmenet abszolút helytálló, viszont a viszkozitás nem állandó, hanem a hőmérséklet függvényében változó. A motorolaj viszkozitása nem úgy optimális a motor kenésére, ahogy a flakonban található vagy ahogy szobahőmérsékleten tapasztaljuk, hanem amikor üzemmeleg állapotban a megfelelő viszkozitásúra vékonyodik.

Egy normál üzemi hőmérsékleten működő motor esetében valóban nem szerencsés egy 50-es olajat használni, mert a motor hőmérséklete nem emelkedik meg annyira, hogy a sűrű 50-es olaj optimális viszkozitásúra vékonyodjon. Ha pedig túl vastag az olaj, az pont azt eredményezi, amit Ön is írt: nem jut el mindenhova, ahová kell. Viszont egy magasabb fordulatszámon és emiatt magasabb hőmérsékleten üzemelő motor esetében, lehet hogy pont az 50-es viszkozitás vékonyodik optimális szintre és a 30-as vékonyodna túl vékonyra. Utóbbi sem jó, hiszen egy túl vékony olajfilm nem nyújt megfelelő védelmet a kopás ellen.

Nem akarom rábeszélni, hogy térjen el a gyári ajánlástól, csak próbálom megértetni a dolog logikáját, és azt, hogy miért töltenek sokan 50-es olajat a motorba, ha versenyző stílusban használják az autójukat.

A gyártó számol bizonyos átlagos terheléssel és üzemeltetési körülményekkel, amikor megadja, hogy milyen olaj való a motorba. (Feltételezhető, hogy ez az átlag egy sportos autó esetén azért magasabb, mint egy limuzinnál.)

Ha úgy érezzük, hogy az autót a gyártói szemszögből átlagos igénybevétellel használjuk, akkor nem érdemes sokat gondolkodni, azt kell választani, amit a gyártó ajánl. Ha azonban jobban vagy sokkal jobban terheljük, mint amivel a gyártó valószínűleg számolt, akkor érdemes elgondolkodni a további opciókon, ahogy az első bekezdésben írtam.

Üdv, Olajdoki

Megfelő olajat választottam a 307-be?

2018. november 13., 09:40 Módosítva: 2018.11.26 07:07

Üdvözlöm

A tanácsát szeretném kérni. Vásároltam egy 5l-es MOBIL SUPER 3000 xe 5w30-as olajat. Egy 2003-as 2.0 16v benzines 307-es Peugeot-om van. A gépkönyv szerint Acea A3 a norma követelmény, de szintén írja az ACEA A1/A2 és az API SH/SJ/SL ha nem állna rendelkezésre az A3.

Az olajon pedig Acea c3,API SM ÉS API CF szerepel. Magasabb követelmény szint, amit a vásárolt olajam tud, és lefedi az én követelményeimet. Ön szerint lecserélhetem nyugodtan erre az olajra? Válaszát előre is köszönöm

Kedves Levélíró!

A Mobil Super 3000 XE 5W-30 olajat nyugodtan használhatja ehhez a 307-es Peugeot-hoz.

Üdv, Olajdoki

2018. november 9., 16:32 Módosítva: 2018.11.18 10:44
46

Kedves olajdoki!

Van egy Ford Transit Connect 1,8 TDI kisdobozos gépkocsi. Milyen olajat lenne érdemes beletölteni? Idáig 5W40-est használtam és havi szinten kb: 3000 km-t megyek vele, de úgy vettem észre, hogy így pár dl olajat fogyaszt. 20 000 km után szoktam cserélni olajat. Norvégiában élek és itt a hőmérséklet télen - 30, nyáron +30 körül van. Használhatom 5w-40et? Előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Ford M2C913-D teljesítményszintű, 5W30-as olaj való a motorba. Ez Norvégiára is vonatkozik. Ilyen olaj például a Shell Helix Ultra Professional AF 5W30 vagy a Total Quartz 9000 Future NFC 5W30.

A pár decis olajfogyasztásnak csak annyiban van jelentősége, hogy időben után kell tölteni. Az olajválasztásra nem lehet befolyással, mert a gyártó csak 5W30-as viszkozitási osztályú olaj használatát teszi lehetővé.

Üdv, Olajdoki

Rovatok