Totalcar Vakbarát Hírportál

Motorolaj BMW 318i-hez

2009. szeptember 21., 21:30 Módosítva: 2009.09.21 21:30

Kedves Olajdoki!


Van egy 1996-os évjáratú BMW 318i-m, eljött az olajcsere ideje, és nem tudom, hogy milyet vegyek (első olajcserém): Castrol SLX 5W40-et, vagy Castrol GTX 15W40-es olajat?
Vagy esetleg van jobb, amit ajánlana?

Köszönettel:
Érdeklődő

Kedves Érdeklődő!

Minőségileg és árban is a kettő közötti megoldást javaslom: Castrol Magnatec 10W40. Ez egy félszintetikus olaj, amely nagyon jó ár/érték arányú választás ehhez az autóhoz.

Üdv,

Olajdoki


50-es olaj Honda Civicbe

2009. szeptember 19., 15:53 Módosítva: 2009.09.19 15:53
Tisztelt Olajdoktor!

1996. szeptemberi, benzines, 1,4-es Honda Civicről van szó, amely a 10000-es csereperiódus végére elcsipeget kb. 1 liter olajat. Korábban volt benne 15W40, majd 10W40 is, ugyanazt produkálta. Mivel most esedékes az újabb csere, ajánlották, hogy próbáljam ki a Q8 10W50-esét, az lesz a jó megoldás.
Mi a véleménye, Doki, megér egy próbát?

Várom megtisztelő válaszát,
üdvözlettel:
András
Kedves András!

0,1l/1000 km olajfogyasztás szerintem teljesen korrekt, én nem nyúlnék hozzá. Lehet, hogy a 10W50-es olaj még ezt is megszűntetné, de egy 50-es viszkozitású olaj, normál üzemi körülmények között, kenési és hűtési szempontból egy kicsit alatta marad egy 40-es olaj teljesítményének.

Üdv,

Olajdoki

Keverhető?

2009. szeptember 19., 15:47 Módosítva: 2009.09.19 15:47

Kedves Olajdoki

Van egy Opel Calibrám, Shell 10W40-es olajat használok hozzá. Esedékes a csere, és még van itthon 1 liter Castrol Magnatec 10W40-es olajam. Használhatom ezt utántöltésre?

Köszönettel:
Levélíró


Kedves Levélíró!

A mai modern motorolajok keverhetőek egymással, összeférhetetlenségi reakció nem lép fel. Nyugodtan használhatja utántöltésre a Castrol olaját.

Üdv,

Olajdoki

Honnan tudjam, hogy egy 5W40 olaj szintetikus vagy félszintetikus?

2009. szeptember 19., 15:15 Módosítva: 2009.09.19 17:34

Nagyon tisztelt Olajdoki!

Honnan lehet tudni, hogy egy 5W40-es olaj teljesen, vagy csak részlegesen szintetikus? Ugyanis ezeken szinte 99%-os többséggel írja, hogy szintetikus technológia, meg egyébb ehhez hasonló kijelentések. Én elég maximalista vagyok az olajok terén, és a legjobbat szeretném adni a kocsimnak, ami eddig nagyon jól működik, 10 000 km alatt egy gramm olajat sem fogyasztott. A kocsi típusa: Dacia Logan, 1.6 mpi, benzinmotor (a 8 szelepes, 90 lóerős változat), és 53 000 km-t futott.

Na most a második konkrét kérdésem az, hogy az eddig ajánlott és használt ELF EVOLUTION SXR 5W40 teljesen szintetikus olaj, vagy sem? Érdekes, hogy az ELF-nél van egy szintén 5W40-es viszkozitású ELF EXCELLIUM NF - 5W40 olaj, de senki sem tudja, hogy mi a különbség az Excellium és az Evolution között. Igaz, észrevettem, hogy az egyik API SM/CF a másik csak SL/CF besorolású. Esetleg van ennél jobb választás olajok terén ehhez a motortípushoz?

Előre is köszönöm és nagyon-nagyon várom válaszát. Nagyon rég foglalkozok e témával, szerelőknél is érdeklődtem, de eddig senki sem tudott konkrét választ adni kérdéseimre.

Minden jót kívánok!


Kedves Levélíró!

Egészen biztosan csak – a laborvizsgálatot leszámítva – a termék vámtarifakódjából lehet megtudni. A teljesen szintetikus vámtarifakódja 3403-mal kezdődik, a félszintetikusé és az ásványié 2710-zel. Persze a termék vámtarifakódját általában nem kötik a vevő orrára, de ha valahogy kicsikarja ezt az információt az importőrből, akkor megvan a válasz. Ennél kevésbé biztos módszer a címke és a termékismertető. Ha pontos a fordítás, akkor a szintetikus, teljesen szintetikus, fullszintetikus kifejezések valódi szintetikus olajat jelölnek, míg a félszintetikus, részszintetikus, szintetikus technológiával előállított, HC-szintetikus, hidrokrakkolt stb. jelentik a félszintetikus minőséget. Az Elf olajok esetében az Evolution SXR 5W40 csak félszintetikus, az Excellium NF 5W40 pedig teljesen szintetikus. Mindkettő használható a Daciához, de értelemszerűen az Excellium a jobb minőségű.

Üdv,

Olajdoki

Mazda MX-5 1.6i váltóolaja

2009. szeptember 19., 15:14 Módosítva: 2009.09.19 15:14
Kedves Doki!

2002-es, 1,6-os Mazda MX-5 típusú autóba szeretnék a lehető legjobb hajtóműolajat venni a váltóhoz, illetve a differenciálműhöz. Nem is annyira a viszkozitás érdekelne, de persze erre is szívesen várok tanácsot. A legfontosabb azonban az API GL minősítés lenne, mert bár – ha minden igaz – a differenciálműbe mehet GL-5 is, de a váltónál hallottam olyat is, hogy GL-4 mehet bele csak, mert valami színesfémek vannak a váltóban, vagy pont azok nincsenek... Teljes a zűrzavar, kérlek segíts!

Üdv:
Emil
Kedves Emil!

Való igaz, bizonyos váltók esetében egy GL-5-ös adalékcsomaggal "felszerelt" hajtóműolaj korrodálhatja a színesfém alkatrészeket. De ebben az autóban erről nincs szó, itt a gyártó megengedi mind a GL-4, mind a GL-5 minőségű olaj használatát. Viszkozitás tekintetében feltétlenül a 75W90-t válassza, mert az egész évbe használható, míg a 80W90-et a gyártó csak 10 fok fölött javasolja.

Üdv,

Olajdoki

1,6-os Astra idealis olaja

2009. szeptember 19., 15:07 Módosítva: 2009.09.19 15:07
Tisztelt Doki

Arra lennék kívancsi, hogy milyen viszkozitasú, és melyik gyartó olaja lenne ideális egy 1,6-os, 2001-es évjaratú, 90 000 km-t futott Astrába?

Köszönöm,
tisztelettel: Zsolt
Kedves Zsolt!

Egy 10W40-es, félszintetikus olajat tartanék a legjobb ár/érték arányú
választásnak. De ha Ön az ideális olajat keresi, akkor legyen inkább egy
teljesen szintetikus, 5W40-es olaj, mint például a Fuchs Titan Supersyn 5W40, vagy a MOL Dynamic Prima 5W40.

Üdv,

Olajdoki

Volvo szerviz – átverés?

2009. szeptember 17., 18:25 Módosítva: 2009.09.18 10:18
Kedves Olajdoktor!

Egy barátom kért tőlem segítséget, 2008-as Volvo C30-hoz kért olajat. 1,6-os, benzines az autó. A nagykerben elenyésző különbség volt két Castrol: az 5W40-es, és a 0W30-as SLX for Volvo Cars olajok között. Én a 0W30-ast választottam, ami a következő minősítésekkel bír:
SAE 0W30
API SL ILSAC GF-
ACEA A1/B1, A5/B5

A márkaszervizben azt mondták neki, hogy ez egy kiváló olaj a dízel autókhoz, de a benzinesnek árt, és kopogni fog tőle, így eladták neki a saját hordós olajukat, nem tudjuk milyet.

Mivel nekem kellemetlen az ügy, kérlek segíts: én tévedtem, vagy a szerviz nem volt korrekt?
Véleményem szerint egy ilyen minőségű olaj maximum túl drága lehet egy 1,6-os, Focus motoros Volvóba, de rossz biztosan nem...

Előre is köszönöm a gyors választ:

Gyurma
Kedves Gyurma!

Kellemetlen helyzet, az biztos.
Az, hogy ez az olaj nem jó benzinmotorba, nem igaz. Az API SL, az ACEA A1 és az ACEA A5 mind benzines minősítés, méghozzá a legelterjedtebbek közül való. Az viszont sajnos igaz, hogy az olaj nem felel meg maradéktalanul a gyári előírásoknak. A Volvo ugyanis valamiért csak 5W30-as olajat enged ehhez a típushoz, a 0W30-as nem szerepel a listában. A motor kenése szempontjából ennek nem látom az értelmét, de lehet, hogy a hidrotőkék kopognának a 0W30-tól, amíg a motor be nem melegszik. Az lehet, hogy "kopogás" alatt a szerviz erre gondolt, és úgy értették, hogy kifejezetten ehhez a benzinmotorhoz nem jó, nem pedig általában.

Üdv,

Olajdoki

VW 507.00 minőségű olaj VW 505.01 helyett?

2009. szeptember 17., 18:12 Módosítva: 2009.09.17 18:12
Kedves Olajdoktor!

Egy korábbi szakvéleményedben olvastam, hogy a VW PD TDi mortorjába betölthető a VW 507.00 specifikációnak megfelelő motorolaj.
A 2000-es évjáratú 1.9 PD TDi VW Passatomba az autószerelő a mostani olajcserénél a SHELL HELIX ULTRA EXTRA 5W30 olajat töltötte be. Az olaj dobozán a VW 507.00 specifikáció szerepel, nem pedig a megszokott 505.01 (eddig mindig 505.01 volt benne). Letöltöttem az Ultra Extra adatlapját, a specifikációs táblázat legalsó sorában szereplő megjegyzés nem hagy nyugodni, ami úgy szól, hogy az 505.01-et igénylő motorok, melyek nem hosszított csereperiódusúak, kivételek ezen olaj alkalmazhatósági köre alól.

Tehát a kérdésem az, hogy az 507.00-ás Shell olaj megfelelő-e az autóba, vagy inkább cseréljem le az 505.01-es olajak valamelyikére?

Köszönettel: D. József
Kedves József!

A VW 505.01 minőségű olaj helyett az esetek nagyon nagy többségében használható VW 507.00-es olaj, de az általad említett típusok tényleg kivételt jelentenek. Ha a Te PD TDi-d pont ebbe a kategóriába esik, tehát ha nem hosszú-csereperiódus képes, akkor maradj az 505.01 minőségű olajnál. Hogy az-e vagy sem, én nem tudom megmondani, mert a 2000-es, 1.9-es PD TDi-k között van ilyen is, meg olyan is. Javaslom utánanézni a kézikönyvben.

Üdv,

Olajdoki

10W40 helyett 5W40, az baj?

2009. szeptember 14., 19:48 Módosítva: 2009.09.14 19:48
Tisztelt Olajdoki!

3 és fél éves, Chevrolet Aveo típusú autóm van, 62 000 km-rel. Eddig 10W40-es Mobil olajat töltöttek bele a márkaszervizben. Már nem garanciás, elvittem egy maszek szervizbe olajcserére, és Shell Helix 5W40-es olajat öntettem bele. Azt hittem, jót teszek vele, ha még jobb minőségű olaj kerül a motorba. Majd hallottam olyan véleményeket, hogy megnő ettől az olajfogyasztása, esetleg behabosodik stb. Mi ezekből az igazság? Mennyire volt rossz a döntésem?

Köszönöm a mielőbbi választ!

Üdvözlettel: J. G.
Kedves J. G.!

Ne aggódjon, nem döntött rosszul. A korszerű olajok mind tartalmaznak habzásgátló adalékot, így nem kell habosodástól tartania. Az olajfogyasztás növekedése sem várható, mert az olajfogyasztás üzemi hőmérsékleten lép fel (ha egyáltalán fellép), egy 5W40-es olaj pedig pontosan ugyanolyan vastag üzemi hőmérsékleten, mint egy 10W40-es. Az 5W és a 10W közötti különbség ugyanis csak a hidegindításkor kap szerepet.

Üdv,

Olajdoki

Eltűnik az olaj

2009. szeptember 14., 19:30 Módosítva: 2009.09.17 11:22

T.Olajdoki!

93-as, 1.6 16v Nissan Sunny kombimban most cseréltek motort. Sikerült is a csere, kapott még olajat, olajszűrőt, levegőszűrőt és új gyertyákat is. A gond az, hogy rettenetesen eszi az olajat (Castrol Magnatec 10w-40). A motoron semmi nyoma folyásnak, csepegésnek, de a levegőszűrő-házban lerakódva megtalálható vékony filmréteget képezve. Továbbá emelkedőn felfele menet kékes füstöt ereget.
Mi lehet a gond? Hogyan tudom megállítani az olaj eltűnését?

Válaszát előre is köszönöm:
Sanyis


Kedves Sanyis!

Az új motorral valami gond van. A tünetekből következtetve belső tömítetlenségről van szó, ami azt eredményezi, hogy az olaj az üzemanyaggal keveredve elég. Egy kompresszió mérés kiderítheti a hiba részleteit.

Üdv,

Olajdoki

Vastagabb olaj a hidrotőke miatt?

2009. szeptember 10., 20:54 Módosítva: 2009.09.10 20:54
Tisztelt Doki!

Szeretném tudni, milyen olaj az ideális 2004-es Peugeot 206 1.4 16v Prémium modellhez? 52 000 km-t haladt eddig. Jelenleg Quartz 9000-s 5w 40 van benne. Mondanak olyat, hogy 10w 40-es kell, mert kíméli a hidrotőkét, és olyat is, hogy 0w 30-as, illetve 5w 30-as.
A megtett kilométertől függ-e a választandó olaj típusa, vagy maradhatok minden gond nélkül az 5w 40-nél?

Köszönöm, tisztelettel:
Pálcika
Kedves Pálcika!

Minden Ön által felsorolt viszkozitású olaj használható, feltéve, hogy ACEA A3 minőségű olajról van szó. Az 5W40-es, vagy az 5W30-as a műszakilag legjobb választás, különösen, ha szintetikus, de még akkor is, ha csak félszintetikus. Én maradnék az eddig használt olajnál.
A hidrotőke miatt még akkor sem szoktam vastagabb olajat javasolni, ha már csörög, pláne nem megelőzésképpen. A hidrotőke csörgése általában néhány másodperccel a hidegindítás után elmúlik, és a jelenség csak szépséghiba, kárt nem okoz.
Az olajtípus hivatalosan nem kilométerfüggő, de szokás emelni a viszkozitáson, ha a kopott motor olajfogyasztását így akarja a tulajdonos csökkenteni, ahelyett, hogy megjavíttatná. Persze ez nem a helyes eljárás, de ameddig nem lépjük át a gyártó által megengedett viszkozitási értékeket, addig csak bocsánatos bűn.

Üdv,

Olajdoki

Milyen olaj kell a '97-es Corsa B 1.5 TD-be?

2009. szeptember 10., 20:52 Módosítva: 2009.09.10 20:52
Tisztelt Doki!

97-es Opel Corsa B 1.5 TD (isuzu motoros) autóhoz milyen motorolajat ajánlana? Az órában 125 000 km van. Nemrég vásároltam az autót, nem tudom, milyen olaj van most benne, csak azt, hogy 8500 km-t ment olajcsere óta, és az olajszint az alsó nívót éppen éri. A motor nem füstöl, nem kopog, szépen jár.
5W30 VALVOLINE SYNPOWER MXL-ről mi a véleménye? Esetleg egy félszintetikus olaj is elég lenne?
Előre is köszönöm válaszát!

László
Kedves László!

Egy félszintetikus, 10W40-es olaj mindenképp optimális választás ehhez az autóhoz. Használhat vékonyabb, szintetikus olajat is, de csak akkor javaslom, ha Ön maximalista szemléletű a minőség tekintetében. Annál is inkább, mert a csereperiódus elég rövid, mindössze 7500 kilométer, függetlenül attól, hogy milyen olaj van benne. Minőség tekintetében arra figyeljen, hogy a választott olaj rendelkezzen az ACEA A3 szabvánnyal (pl. Valvoline Maxlife 10W40 vagy MOL Dynamic Transit 10W40). A Valvoline Synpower MXL-ről nagyon jó a véleményem, de az szintetikus, úgyhogy ld. 2 mondattal korábban...

Üdv,

Olajdoki

Mercedes W123: ásványi, vagy félszintetikus olaj?

2009. szeptember 10., 20:52 Módosítva: 2009.09.10 20:53

Kedves Olajdoki!

Mercedes Benz W123 200D típusú autómba milyen olajat rakjak? A gyári előírás 10W40, amit 7500 km-enként kell cserélni. Sokan ellenzik a most használt olajat: Castrol Magnatec Diesel 10W-40. Azt mondják, ebbe ásványi 15W40 való, mert ezt a motort nem a félszintetikusra találták ki. A motorban 103 000 km van, két olajcsere közt fél litert sem eszik meg. Önt mit gondol erről, maradhat így? Következőleg Shell Helix Plus Diesel 10W40-et szeretnék belerakni, ez mehet bele?

Válaszát előre is köszönöm:

Viktor


Kedves Viktor!

Ne hallgasson azokra, akik 15W40-es ásványi olajra próbálják rábeszélni! Gyakorlatilag nincs olyan autó, amelybe jobb lenne egy 15W40-es ásványi, mint egy 10W40-es félszintetikus olaj. Utóbbi jobb hidegindítási teljesítményt, nagyobb motortisztaságot és jobb kopásvédelmet nyújt. Soroljam még?
Mehet bele a Shell olaja is.

Üdv,

Olajdoki

Kell-e a váltóban olajat cserélni?

2009. szeptember 10., 20:50 Módosítva: 2009.09.10 20:50

Helló Doki!

Kell-e (és ha kell, milyen időközönként), a váltóban olajat cserélni? (Az autó egy '97-es VW Sharan 1.9 TDI, 110LE )

Válaszát előre is köszönöm!

Sz. Norbert


Kedves Norbert!

A gyártó nem ír elő váltóolajcserét, csak azt, hogy 30 ezer kilométerenként ellenőrizze. Ha kell, Dexron III minőségű olajjal töltse után, akkor is ha a váltó manuális!

Üdv,

Olajdoki

Miért kell évente olajat cserélni?

2009. augusztus 27., 12:58 Módosítva: 2009.08.27 12:58
Kedves Olajdoki!

Miért kell évente olajat cserélni, ha ezt a futásteljesítmény nem is indokolja, ill. mitől kell kétévente bizonyos olajtípusok esetén?
 
Kedves Levélíró!

Az olaj öregedése akkor is zajlik, amikor a motor nem jár. Az üzemanyag legalább minimális mértékben keveredik az olajjal; a hő, a levegő oxidáló hatása folyamatosan teszi tönkre az olajat. Továbbá az is jellemző, hogy aki nem rak bele egy év alatt a csereperiódusnak megfelelő kilométert, az rövidebb utakra használja az autót, valószínűleg sok városi kilométerrel. Ez a fajta használat az átlagosnál nagyobb igénybevételt jelent, így kevesebb kilométerből is összejön ugyanakkora igénybevétel.

Kétéves csereperiódust általában speciális összetételű, szintetikus olajokkal lehet igénybe venni, amelyek jobban ellenállnak mind a kilométerek, mind az idő okozta hatásoknak. Ezek is csak ott használhatóak hosszú csereperiódusú olajként, ahol az autó gyártója ezt megfelelő módon tesztelte, és az adott motortípus számára a hosszú csereperiódust jóváhagyta. Ráadásul a legtöbb ilyen konstrukciónál ott a számítógép, amely bármikor soron kívüli olajcserére küldheti az autóst, ha a regisztrált adatok alapján szükségesnek ítéli.

A csereperiódusok − akár kilométerben, akár évben vannak megadva − nem kőbe vésett, mindenütt érvényes számok. Ezek csak a gyártó becslései, méghozzá azt is figyelembe véve, hogy inkább ezerszer cseréltetik korábban az olajat a kelleténél, mint egyszer később. Hiszen az olaj ára és a motor ára még csak össze sem hasonlítható.

Üdv:
Olajdoki

Mi a különbség az 5W-30 és 0W-30 között?

2009. augusztus 24., 11:55 Módosítva: 2009.08.24 11:55
Tisztelt Olajdoktor!

Olvasgatva a Mobil olajak paramétereit feltűnt, hogy a Mobil Super FE Special 5W-30 olaj viszkozitása 40 fokon alacsonyabb, mint a Mobil 1 0W-30 viszkozitása. Úgy tudom, hogy a SAE fokozat első számjegye a hidegoldali viszkozitást tükrözi.
5W-30
Viszkozitás 40°C-on: 53,6 cSt
Viszkozitás 100°C-on: 9,9 cSt

A másik pedig:
0W-30
Viszkozitás 40°C-on: 56 cSt
Viszkozitás 100°C-on: 10,3 cSt

Az utóbbi miért kapott 0W, az előbbi pedig 5W „osztályzatot”?

Köszönöm a választ!
Zoltán
 
Kedves Zoltán!

A Mobil Super FE Special 5W-30 40°C-on mért viszkozitása 58,6 cSt, nem pedig 53,6, és így már helyreáll a világ rendje. (Lásd: itt)

Bár azt megjegyzem, hogy a téli viszkozitási osztálynak nem a 40°C-on mért viszkozitáshoz van köze.

Üdv:
Olajdoki

Peugeot 306 már nem eszi az olajat

2009. augusztus 18., 11:03 Módosítva: 2009.08.18 11:03
Tisztelt Olajdoki!

A következőkre lennék kíváncsi:

Az autómba (Peugeot 306 XN 1996-os évjárat, 166.000 km) a Total Quartz 7000 10W-40 olajat használom; az olajat 15.000 km-enként cseréltem (165.000 km-nél volt csere). Nem károsodott a motor? Azért szeretném tudni, mert a kezelési könyvében a csereperiódusra nem találtam semmit.

A másik kérdésem: a mostani olajcsere előtt egy kicsit az olajat is fogyasztotta (a könyvében is van erről szó, hogy egy kicsit eszi); most, hogy kicseréltem az olajat, semmi olajfogyást nem tapasztalok, és a kipufogófüst sem kékes színű. Mitől lehet ez?

Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel:
NK
 
Kedves NK!

Nem kell motorkárosodástól tartania, mert mind a csereperiódust, mind az olajminőséget megfelelően lőtte be. Ha jól értem, ugyanazt az olajat használta eddig is, és most is, mégis megszűnt az olajfogyasztás. Biztos választ erre nem tudok adni, rengeteg oka lehet. Egyrészt az olajfogyasztás függ az üzemeltetési körülményektől is, tehát ha mondjuk olajcsere óta nem terhelte meg nagyon a motort, akkor lehet, hogy most 1000 km alatt nem volt, de később visszatér. Másik lehetséges ok, ha esetleg az előző olajcsere alkalmából nem pont az került bele, amit Ön gondolt. Persze ha ott volt, netalán személyesen Ön végezte, akkor ezt a lehetőséget elvethetjük.

Üdv:
Olajdoki

Pörgős Suzuki Swift 1.0

2009. augusztus 17., 10:52 Módosítva: 2009.08.17 10:52
Tisztelt Olajdoki!

A kérdésem az lenne, hogy 2000-es évjáratú 1.0 Swiftbe, ami 167.000 km-t futott, melyik olajat javasolja inkább: Castrol Magnatec 10w-40 vagy Valvoline Maxlife 10W-40? Jelenleg Magnatec van benne, érdemes Maxlife-ra váltanom? Sokat megyek, és mindig forgatom rendesen a kis fűnyírómotort - 5-6000 rpm…

Köszönettel:  
Attila
Kedves Attila!

Ha sokat forgatja ennyire a motort, akkor inkább egy 5W-50-es vagy 10W-60-as, szintetikus olajat javaslok, mert az jobban bírja. Maradhat a Castrolnál, és használhatja a Castrol Edge Sport 10W-60-at, vagy válthat Valvoline-ra, és használhatja a VR1 Racing 5W-50-et.

Üdv:
Olajdoki

MaxLife vagy GTX High Mileage?

2009. augusztus 12., 12:22 Módosítva: 2009.08.12 12:22
Kedves Doktor Úr!

1998-as évjáratú Ford Fiestámba keresek olajat. A jármű 130.000 kilométer körül futott eddig, ezért olyan olajakat nézegettem, amelyeket ilyen sokat szaladt autókhoz fejlesztettek ki.
A Castrol és a Valvoline keverékei jó választásnak tűnnek az ár-érték arányuk miatt. Ön melyiket javasolja?
Viszkozitás vonatkozásában mindegy, hogy 10W vagy 15W társul a 40-hez? A típuskönyv 5W-30-as "mixet" javasol, de azt olvastam, hogy sokat járt motorokba érdemes kicsit nagyobb viszkozitásút tölteni…


Köszönettel és üdvözlettel:
Balázs
 
Kedves Balázs!

A Valvoline Maxlife FE 5W-30-as olajat javaslom, mert az áll a legközelebb az eredeti gyári szabványhoz. Bár Ford-jóváhagyása nincs, de ACEA A1-es olaj, ami már majdnem ugyanaz. A „sokat futott motorba vastagabb olaj” beidegződés ellen én sokat küzdök ebben a rovatban. Kizárólag az olajfogyasztást produkáló motoroknál lehet ennek létjogosultsága, ott is csak a nyári viszkozitást szabad emelni. Mivel a Maxlife tömítésregeneráló adalékot is tartalmaz, lehet, hogy még az 5W-30-at sem fogja enni a motor.
Nagyon jó a véleményem a Castrol olajokról is, de 15W-s olajat nem szeretek ajánlani − nagyon kevés kivételtől eltekintve −, mert télen nagyságrendekkel rosszabbul teljesít, mint egy 10W-s vagy 5W-s olaj.

Üdv:

Olajdoki

Kétütemű dízelbe milyen olajat?

2009. augusztus 10., 09:59 Módosítva: 2009.08.10 09:59

Tisztelt Olajdoktor!

Érdeklődnék, hogy kétütemű diesel motorba milyen motorolajat érdemes tenni?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Itt is az a szabály, mint mindenütt: a gyári előírásnak megfelelőt. Jelenleg a kétütemű dízelmotorok vonatkozásában az API CF-2 az egyik meghatározó szabvány. Ha nincs más előírás, akkor megfelelő lehet például a MOTUL Tekma Diesel 2T vagy a MOL Dynamic Lokomotiv 4 SAE 40.

Üdv:

Olajdoki

Milyen olaj kell a PD TDi-be?

2009. augusztus 4., 15:48 Módosítva: 2009.08.04 15:48

Kedves Olajdoki!

Az utolsó olajcsere alkalmával a szervízben castrol magnatec 10w-40 (vw 505.00) olajat raktak a 2002-es 74 kw-os PD TDI Passatomba (190000 km, 1896 cm3, avb158845). Ezt megelőzően 5w-30 longlife III volt benne, de azt mondták, a futásteljesítmény miatt már ezt ajánlják.

Sehol nem sikerült megnyugtató táblázatot találnom arra nézve, hogy milyen olajak használhatók (ilyen életkorú) motorba. Az 505.00 használható? Ha nem, mik lehetnek a következmények?

Válaszodat előre is köszönöm.

Üdv,
Balázs

Kedves Balázs!


Jómagam azok közé tartozom, akik a gyári előírásokat nem csak a garancia megőrzés eszközének tekintik, hanem úgy gondolják, hogy műszakilag is van jelentőségük. Ebből kiindulva az a véleményem, hogy ebbe a motorba nem szabad 10W40-es olajat tenni, mert az előírt teljesítményszint minimum VW 505.01, aminek egyes 5W40-es és 5W30-as olajok felelnek meg. Használható még VW 506.01-es vagy 507.00-ás olaj is. A VW 505.00 túl kevés ide.


Hogy mi történhet? A VW 505.01 a Volkswagen közvetlen-befecskendezésű dízelmotorjaihoz előírt szabvány. A közvetlen befecskendezésű dízelmotorokban magasabb a hőmérséklet, mint a hagyományos motorokban. A dugattyúban és a gyűrűk környékén fellépő magas hőmérséklet extra megterhelést jelent az olaj számára. A magasabb hőmérséklet miatt több nitrogén-oxid is keletkezik, amely fokozatosan tönkreteszi az olajat. Egy nem megfelelő teljesítményszintű olaj használatával csökkenhet a motor hatásfoka, sőt a motor károsodhat is. A már említett magas hőmérséklet és a nitrogén-oxidok gyorsabban tönkretesznek egy erre nem megfelelően felkészített olajat. Így az nem biztos, hogy a csereperiódus végéig el tudja látni a feladatát. Továbbá lerakódások képződhetnek vagy akár gyűrűberagadás is felléphet, amely csökkentheti a motor teljesítményét.


Üdv,


Olajdoki

Keverhető a szintetikus és félszintetikus olaj?

2009. augusztus 4., 15:35 Módosítva: 2009.08.04 15:35

Kedves Olajdoki,

kérdésem az lenne, hogy a motorban (Golf 1.6 8V) található Castrol Magnetec Professional szintetikus olaj pótlására használható-e Castrol Magnetec félszintetikus olaj, vagy nem érdemes/szabad keverni a kétféle olajat? Motorgenerál után szerelőm javaslatára átálltunk a szintetikus olajra, de maradt még egy liter félszintetikus olaj tartalékban otthon és nem szeretném ha kárba veszne.

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Sajnálom, hogy ki kell ábrándítanom: minden Castrol Magnatec olaj - a Professional is - félszintetikus. A Castrol weboldalán ellenőrizheti: "hidrokrakk eljárással finomított alapolaj és adalékok". Ez pedig pontosan a félszintetikust jelenti, csak más szavakkal. Egyébként keverheti őket.

Üdv,

Olajdoki

2000-es évjáratú 1,6-os Lanos, 384 000 kilométerrel

2009. augusztus 4., 15:32 Módosítva: 2009.08.04 15:32

Kedves doktor!

Nemrég kaptam meg apámtól egykori taxiját, egy 2000-es évjáratú 1,6-os Lanost. 384 000 km van benne és lassan aktuális lenne megint az olajcsere.
Eddig mindig GM 10w40 motorolajat használt, de érdekelne egy szakértő véleménye, hogy továbbra is ilyenre cseréljem-e.
Válaszát köszönöm szépen!

Köszönettel:

-Gyula

Kedves Gyula!

Túl sokan panaszkodnak a GM olajra ahhoz, hogy bárkinek is jó szívvel tudjam ajánlani. Egyesek szerint az olaj a rossz, mások tudni vélik, hogy az eredeti GM olajjal nincs baj, csak sok a hamisítvány, stb. Szerintem ez bennünket nem kell érdekeljen, hiszen rengeteg olyan olaj van, ahol nem kell ilyen kérdéseket mérlegelni.
A 10W40-es viszkozitás maradhat, tudom javasolni a Mobil Formula S 10W40-et vagy a Fuchs Titan Syn MC 10W40-et.

Üdv:

doki

1.8-as Mondeóba rossz olajat töltöttek?

2009. augusztus 3., 15:56 Módosítva: 2009.08.03 15:56

Kedves doktor!

Mondeo 1.8 benzin 2001-es autóba mostmár tudom hogy a magnetic 5w-30-as olaj kellet volna, de nekem edge 5w-30-ast adtak.
Okozhat e kárt a motorban ha ezt az olajat használom?
Az elsö a2/b2 a másik a3/b3-as olaj.
A választ előre is köszönöm.

Köszönettel:

Kedves Érdeklődő!

Nem is az ACEA minősítés, hanem a Ford M2C-913B szabvány a lényeg, ezt nem teljesíti a Castrol olaja. Kárt, főleg egy csereperiódus alatt, valószínűleg nem fog okozni, de törekedni kell arra, hogy legközelebb a megfelelő olaj kerüljön bele.

Üdv,

Olajdoki

Üdv:

doki

Használjunk-e motorolaj-adalékokat?

2009. július 30., 22:05 Módosítva: 2009.07.30 22:05
22
Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 40 000 km-t futott 2002-es Suzuki Swiftem, 1000-es motorral, automata váltóval. Castrol Magnatec 10W-40-et használok max. 15 000 kilométerig vagy 1 évig, utána csere.

Úgy hozta az élet, hogy naponta 140 kilométert megyek, ebből 120 km autópálya. A motor 80-as tempónál 3100-at, 90-nél 3500-at, 100-nál 4000-et forog. Hosszú távban gondolkodom, szeretném a motornak a legjobbat.

Kérdésem: Mi a véleménye a motorolaj-adalékokról, pl.: Metabond, Motorplusz stb.? Érdemes használni, valóban igaz, amit írnak róluk?

Köszönettel:

Tamás
Kedves Tamás!

Jót tőlem ezekről a „csodaadalékokról” nem fog hallani. Ennek több oka is van.

Egyrészt ezen adalékok nagy része az olaj kenőképességét fokozza, ami csak egy az olajtól elvárt tulajdonságok közül. Ezenkívül az olajnak még kell hűtenie, a motort tisztán tartania, védenie a korrózió ellen és jó karban tartani az elasztomereket. Sok ilyen adalék a kenőképességet a többi tulajdonság rovására fokozza. Például a teflon- vagy kerámiatartalmú adalékok szigetelő hatású lerakódást képeznek, amivel megakadályozzák, hogy a motor leadja a hőt az olajnak. Az olajhőmérséklet alacsony lesz, közben a motoré megemelkedik, tehát az olaj máris képtelen ellátni az egyik feladatát.

Másrészt a motorolajban a gyárilag hozzákevert adalékok kényes egyensúlyban vannak. Az olajtársaságok általában több évtizedes tapasztalattal kísérletezték ki ezek megfelelő arányát. Ezt borítjuk fel, ha egyszer csak beleöntünk valami plusz adalékot. Könnyen lehet, hogy ezzel megakadályozunk más, kulcsfontosságú adalékokat abban, hogy kifejtsék a hatásukat.

Aki jót akar az autójának, használjon egy jó minőségű, teljesen szintetikus, esetleg félszintetikus olajat, és mindenekelőtt tartsa be a gyári előírásokat.

Üdv:

Olajdoki

Rovatok