Totalcar Vakbarát Hírportál

Focus TDCi-be Edge 5W30, jól csináltam?

2009. december 20., 18:22 Módosítva: 2009.12.20 18:22

Tisztelt Olajdoktor!

Ford Focus II 1.8 Tdci, 2005-ös autómba 93 000 km-nél Castrol Edge 5W30-as olajat töltöttek a szervizben, és azt mondták, 15 000 km megtétele után menjek újra. Jó ez így?

Üdv:
Ferenc


Kedves Ferenc!

Nem igazán jó, mert Ford M2C-913B szabványnak megfelelő olaj kell bele, amit az Edge 5W30 nem teljesít. A Castrol olajai közül a Magnatec Professional A1 5W30 a megfelelő. Cserélni 20 ezer kilométerenként, de legalább évente egyszer kell.

Üdv,
Olajdoki


Az LPG miatt nő az olajfogyasztás?

2009. december 20., 18:11 Módosítva: 2009.12.20 18:11

Tisztelt Olajdoki!

Az autóm: G Astra, Z16SE, 2001-es.

60 000 km-nél beszereltem a direkt befecskendezésű gázt. Az olajfogyasztás 130 km/h felett minimálisan jelentkezett. 35 000 km-t mentem gázzal és az olajfogyasztás 2-3 dl/1000 km-re nőtt. Eleinte Valvoline-t használtam, majd GM-et, Mobilt, és most hiába állok vissza az első olajra, a fogyasztás marad 2-3 dl.
Mi a teendő?
Adalék, szelep szimering, olajtípus? Nagyon várom válaszát!

Hálásan köszönöm!
Drobina


Kedves Drobina!

Az olajfogyasztás növekedése valószínűleg nem a gázüzemmel, hanem az autó korának előrehaladásával van összefüggésben. Egy félszintetikus, 10W40-es olajat érdemes használni, és nem szabad az olajfogyasztás miatt vastagabbra cserélni. Érdemes viszont az olajfogyasztás pontos helyét kideríteni – ami lehet akár az említett szelepszár szimering is – és a hibát kijavíttatni.

Üdv,
Olajdoki


Note: olajcsere

2009. december 16., 21:24 Módosítva: 2009.12.16 21:24

Tisztelt Olajdoktor!

Kérem, írja meg, milyen olajat, milyen mennyiségben vásároljak? Szűrőt is cseréltessek?
A kocsi: Nissan Note HR16DE, benzines, automata váltós, 2006-os évjárat. 15 000 km-t futott.

Tanácsát előre is köszönöm.

Üdv:
K. László


Kedves László!

API SL vagy ILSAC GF-3 minőségű olaj kell hozzá. Szintetikus, 5W30-as olajat javaslok, mint például a MOL Dynamic Gold 5W30 vagy a Shell Helix Ultra Extra 5W30. A csereperiódus 30 ezer kilométer, de legfeljebb 24 hónap.
Szűrőt mindenképpen cseréljen, különben teljességgel értelmetlen az
olajcsere. 4,8 literre lesz szüksége.

Üdv,
Olajdoki

Olajat a Passatba

2009. december 16., 06:44 Módosítva: 2009.12.16 06:44

Tisztelt Olajdoki!

Egy 2001-es évjáratú Volkswagen Passatot használok, 2000-es
motorral. Nemrég vettem az autót, és sajnos sikertelen volt minden erőfeszítés, hogy megtudjam, milyen olajat raktak bele. Utána kellene már tölteni, de sajnos nem tudom, milyen olajat válasszak. Kérdésemet nehezebbé teszi, hogy jelenleg az Egyesült Királyságban élek, és az autóval szeretnénk hazamenni.

Előre is köszönöm a válaszodat!
Szép napot!
Levélíró


Kedves Levélíró!

Egy félszintetikus, 10W40-es vagy 10W30-as olaj megfelelő választás. Jó hozzá például a Mobil Formula S 10W40 vagy Castrol Magnatec 10W40, de más márka is megfelel, ha ezek nem elérhetőek. Utóbbi esetben próbáljon valami olyan márkát választani, amiről nem most hall először. Jó utat!

Üdv,
Olajdoki


Peugeot 307 1.6 HDi csereperiódusa

2009. december 13., 20:38 Módosítva: 2009.12.13 20:38

Tisztelt Olajdoktor!


Egy 307-es 1.6 HDi, 80kw-os Peugeot-m van, 2004-es évjárat (110 ezer km-t futott). Ma cseréltettem olajat, de minden szerelő más csereperiódust javasol. Szeretném megtudni, igazából mennyi az a km, ami kijön egy olajcseréből. Total Qwartz 7000-es, 10W40-es olajat vettem. 60%-ban rövid távon használom az autót, a maradék város vagy autópálya.

Válaszukat előre is köszönöm!

Tisztelettel:
F. István


Kedves István!

20 ezer kilométer, de legfeljebb 24 hónap a típusra vonatkozó csereperiódus.
A Quartz 7000 10W40-es olaj megfelelő hozzá.

Üdv,
Olajdoki


Túltöltötték, még a motorba is kerülhetett olaj...

2009. december 13., 20:04 Módosítva: 2009.12.15 09:42

Tisztelt Olajdoki!

Hyundai Accent 1,5-ös, '96-os évjáratú kocsimat egy barátomnak kölcsönadtam 2 hónapra, mivel én külföldön tartózkodtam.
Kigyulladt az olajnyomás jelzőlámpa, megnézte, alig volt már olaj
(gyakorlatilag 0, az olajfogyasztás 0,6 l / 1000 km, még belefér). Felhívott, mondtam: olajcsere, addig ne nagyon használja, erre szabályos csere helyett feltöltötte a tartályt (amúgy megfelelő olajjal), ráadásul mellé is öntötte és túltöltötte (mint később kiderült), azóta kb. 200 km-t ment a kocsi. Most kaptam vissza és nagyon füstöl (korábban nem volt ilyen probléma). Szűrő nem lett cserélve, a motorba is kerülhetett olaj. Mit tegyek? Szabályos csere segítene, vagy átmosódik a motor és magától elmúlik?

Válaszát előre is köszönöm.
András


Kedves András!

A túl magas olajszint okozhat olajfogyasztást, mindaddig, amíg a fölös olaj el nem ég. Ez lehet a füst oka. Ha jelentősen a maximum fölött van az olajszint akkor a tömítések extra nyomást kapnak, és akár a kuplungtárcsa is kaphat az olajból. Később - a tömítésekben okozott károk hatására - akár a kenés elégtelenné is válhat. Maga az a gyakorlat, hogy olajfogyás esetén után kell tölteni, egyáltalán nem hibás. Olajat akkor kell cserélni, amikor lejár a csereperiódus. Ha közben lecsökken az olajszint, akkor az utántöltés helyes, csak persze nem kellene túltölteni. Szűrőt pedig akkor kell cserélni, amikor olajat, természetes, hogy nem cserélünk szűrőt utántöltéskor. Azt a részt pedig nem értem, hogy "a motorba is kerülhetett olaj". Az olajat az olajbeöntő nyíláson kell beönteni, pontosan a motorba. Még ha mellé is megy, akkor sem fog mondjuk az üzemanyag-rendszerbe kerülni, legfeljebb a motortér lesz koszos.

Üdv,
Olajdoki


Meddig melegítsem?

2009. december 12., 08:44 Módosítva: 2009.12.12 08:57

Kedves Olajdoki!


Abban szeretném a segítségét kérni, hogy a tél beálltával a hidegben éjszakázott autót az indítás után mennyi ideig kell alapjáraton járatni. Szeretem kényeztetni. Opel Corsa C 1.2, 2006-os, benzines az autó, Mobil 1 5W40 olaj van benne,  50 000 km-t futott. Hidegen 2000-nél elváltom. Melegen 2500-nál.

Tisztelettel:

Zoli


Kedves Zoli!

Az olaj szempontjából bőven elég, ha 10 másodpercet vár, mielőtt elindulna. Lehet, hogy még annyi sem kell. Sokkal fontosabb volna, hogy az előírásoknak megfelelő, GM-LL-A-025 minőségű olajat használjon. Mobilból ez a Mobil 1 0W40-es.

Üdv,
Olajdoki

Cee'd: olajcsere hozott anyagból

2009. december 7., 21:19 Módosítva: 2009.12.07 21:19

Tisztelt Olajdoktor!

KIA Cee'd 1.6 CRDI gépkocsim szervize most következik. Találtam egy
márkaszervizt, ahol hozott olajból megcsinálják az olajcserét. Kérdésem: megfelelő-e a Q8 EXCEL 5W40 ACEA A3/B3/B4 API SM/CF minősítésű motorolaj? A gyártó szerint a legkorszerűbb common-rail rendszerű dízelekhez is ajánlott.

Válaszát előre is tisztelettel megköszönöm:

Csaba


Kedves Csaba!

Ha nem részecskeszűrős az autó, akkor megfelel. Ha viszont részecskeszűrős, akkor ACEA C3 minőségű olajra lesz szüksége, amennyiben nem akar néhány olajcserényi idő után százezreket költeni egy új részecskeszűrőre. A Q8 olajok közül a Special 5W30 valamint a V Longlife 5W30 rendelkezik ezzel a minősítéssel.

Üdv,
Olajdoki


Váltóolaj minősége

2009. december 7., 21:13 Módosítva: 2009.12.07 21:13

Tisztelt Olajdoktor!


Nemrég olvastam egy leírást, miszerint az én váltómba GL-5 váltóolaj kell! Én GL-4+ raktam az enyémbe, amit láttam már úgy is jelölni, hogy GL-4/5. A kérdés a következő: most akkor nem megfelelő olaj került a váltómba, vagy használhatom így?
Az olaj típusa: Castrol Taf-X 75W90.

A segítségét előre is köszönöm!
Levélíró

Kedves Levélíró!

A Castrol Taf-X 75W90 valóban API GL-4/5 minőségű olaj, ezért használható akkor, amikor API GL-4 és akkor is, amikor API GL-5 minőségű olaj az előírás.

Üdv,
Olajdoki


Hűtőfolyadék: piros? Kék?

2009. december 7., 21:09 Módosítva: 2009.12.07 21:09
2

Tisztelt Olajdoki!

'95-ös C200 benzines Mercedesembe hűtőfolyadékot szeretnék
cserélni. Ajánlottak piros és kék színűt is. Állítólag a piros színűt nem
kell többet cserélni. Igaz lehet ez? Egyébként van-e különbség a különböző
színű hűtőfolyadékok között, ha igen, akkor a kocsimba milyet tegyek?

Üdv,
Csabi


Kedves Csabi!

Egy korszerű fagyálló 4-5 évig vagy 200-250 ezer kilométerig használható. Ezek a fagyállók sokszor a megszokott kéktől vagy kékeszöldtől eltérő színezésűek. Jellemzően használt színek a piros és a sárga. A gyártók eredetileg azért színezték így ezeket a termékeket, hogy jobban megkülönböztessék őket a hagyományos fagyállóktól. Sajnos sok kétes szándékú cég rájött arra, hogy a vásárlók ezeket a színeket a prémium minőséggel kezdik azonosítani, így megjelentek a piros és sárga színű, de hagyományos összetételű fagyállók, gyakorlatilag a vásárlók „lehúzására”. Ezért fontos megjegyezni, hogy a szín önmagában nem garantálja a minőséget, illetve, hogy akár két különböző színű fagyálló is lehet azonos minőségű, mert a szín csak a választott színezőanyagon múlik. Mindig figyeljük a termék címkéjén szereplő adatokat, és ebből is, akárcsak az olajból, hosszútávon jobban járunk, ha ismert cég termékét vásároljuk.

Üdv,
Olajdoki


Mazda 323F csereperiódus

2009. november 29., 12:03 Módosítva: 2009.11.29 12:03
Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 1992-es évjáratú Mazda 323F-es, 1,6-os személygépkocsim. Castrol Magnatec 10W40-es motorolajra szeretném cserélni a mostanit. A kérdésem az lenne, hány km után kell majd újra cserélnem?

Válaszát előre is köszönöm:
Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Ennél a típusnál 10 ezer kilométer, de legfeljebb 6 hónap az olajcsere-periódus. Ez minden olajra vonatkozik. Tekintettel arra, hogy az autó gyártása óta eltelt idő alatt mennyit fejlődtek a motorolajok, szerintem nem követ el nagy hibát, ha a 6 hónap helyett évente egyszer cseréli.

Üdv,
Olajdoki

Az Astra falja az olajat

2009. november 29., 12:03 Módosítva: 2009.11.29 12:03
Kedves Olajdoki!

A kocsim egy 2002-es "G" Opel Astra Caravan. 1,6-os, benzines, 130 000 km-rel. Z16SE a motorjele.

Méréseim szerint 1000 km-en fogy el 1 liter olaj. Ez nekem nagyon soknak tűnik, bár a kézikönyv szerint 0,6 l / 1000 km az olajfogyasztás, ami végül is nincs olyan őrült messze a mért értéktől. Szerinted reális ez a fogyasztás, vagy meg kéne nézetnem szerelővel? 10W40-es olajat használok, korábban Castrolt, most Liqui Moly-t. Maradjak ezeknél, vagy térjek át valami másra?

Köszönöm válaszodat!

Üdv!
Jakab


Kedves Jakab!

Szerintem nézesd meg szerelővel, mert a kézikönyvben megadott érték a maximum ami még normális. Ha a probléma oka a belső tömítetlenség, akkor ráadásul idővel rosszabb lesz, amit nem érdemes megvárni. A használt olajok megfelelőek, és nem javaslom a problémát vastagabb olajjal orvosolni.

Üdv,
Olajdoki

Olajcsere 1500 km után?

2009. november 24., 15:26 Módosítva: 2009.11.24 15:27
Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég vásároltam egy új családi autót. A szalonban javasolták, hogy az első 1500-2000 km után érdemes lecseréltetni az olajat. Ezzel én is egyetértek, a kérdés csak az, hogy ezt kötelezően a szakszervizben kell elvégeztetni, vagy megoldhatom máshol is anélkül, hogy elveszítsem a garanciát?

Válaszát előre is köszönöm!

K.G.    

Kedves KG!

Akkor egyedül én gondolom, hogy fölösleges 1500-2000 kilométer után olajat cserélni. Nem véletlen, hogy a gyártó előírásai között ilyen nem szerepel, ugyanis műszaki indoka nincs. A mai korszerű olajok tökéletesen alkalmasak arra, hogy a fém-kopadékokat szuszpenzióban tartsák és tegyék a dolgukat a csereperiódus végéig. Az olajszűrő is sokat tesz azért, hogy a szennyeződések kordában legyenek tartva.
Ha mégis úgy dönt, hogy lecserélteti az olajat, akkor ezt csak szakszervizben teheti meg a garancia elvesztése nélkül. Ha rosszhiszemű akarok lenni, akkor hozzáteszem: az olajcsere előrehozását pontosan ezért szokták tanácsolni a szakszervizek.

Üdv,

Olajdoki

Ajándék olaj

2009. november 22., 20:24 Módosítva: 2009.11.22 20:24
T. Olajdoktor!


Egy Opel Corsa b (1996) 1.4 16V boldog tulajdonosa vagyok! Ajándékba kaptam egy Agip  EXTRA HTS -Special Synthetic  SAE 5W40 motorolajat. az autómban 142 000 km van, jó-e bele ez a motorolaj, ha nem, akkor milyen olajat tanácsol? A válaszát előre is köszönöm!


Érdeklődő

Kedves Érdeklődő!

Az Agip HTS 5W40 ACEA A3/B4 szabványnak megfelelő, szintetikus személyautó olaj, így nincs semmi akadálya, hogy ez kerüljön a Corsába.

Üdv,
Olajdoki


0W30 vagy 0W40?

2009. november 22., 20:20 Módosítva: 2009.11.22 20:20
Tisztelt Olajdoki!

Peugeot 206 1.4 HDI autóm van, 2006-os kiadású. A kérdésem, van-e olyan optimális kenése a 0W30-as olajnak, mint a 0W40-esnek, mivel a 0W40 üzemi hőfokon vastagabb mint a 0W30-as.

Érdeklődő

Kedves Érdeklődő!

Ha a motor nincs kitéve rendszeresen nagy terhelésnek (utánfutó, sok emelkedő, rengeteg magas fordulatszám stb.), akkor egy 30-as olaj is ugyanúgy el tudja látni a feladatát, mint egy 40-es. Sőt, még jobban, ugyanis gyorsabb lesz az olaj keringése, így jobb lesz a hőelvezetés. Ráadásul egy hagyományos olajhoz képest üzemanyagot is meg lehet vele takarítani, ugyanis a vékonyabb olajjal szemben a motornak kevesebb munkát kell végeznie, így kevesebb energiára van szüksége. Persze nem kell nagy különbségre gondolni - olyan 1-2%-ról van szó.

Üdv,
Olajdoki


Olajcsere automata váltóban - kell?

2009. november 22., 20:13 Módosítva: 2009.11.22 20:13

Tisztelt Olajdoki!

2003-as Mercedes E-220 CDI automata váltó olajcserén hezitálok. A gyár azt mondja, hogy élettartamra szóló olaj van a váltóban és csak akkor kell a váltóval foglalkozni, ha az tönkremegy, addig ne nyúljak hozzá. Van, aki azt mondja, ez nem igaz, mert 100 000 km után cserélni kell. Ha nem is mind a 9 litert, csak 5,5-öt, az is elég.
Nem tudom, mitévő legyek. Ön szerint mit tegyek?

Köszönettel:
O. János


Kedves János!

Az igazság a kettő között van. A gyártó azt írja elő, hogy egyszer, mégpedig 60 ezer kilométer után le kell cserélni az olajat, utána többet nem. Az új olajnak MB 236.10 vagy MB 236.12 minőségűnek kell lennie. Megfelel például az Aral Getriebeöl M12 vagy a Fuchs Titan ATF 3353. Olajat pedig félig nem szokás cserélni, mert a használt olaj nagyon hamar tönkreteszi az új olajat.

Üdv,
Olajdoki


Teherautós olaj személyautóba?

2009. november 18., 21:53 Módosítva: 2009.11.18 21:53

Kedves Olajdoktor!

Mivel teherautókkal foglalkozunk, ezért elég sok teherautós motorolajunk van itthon. Kérdésem az lenne, hogy ha a viszkozitása és a teljesítményindexe megfelel, akkor szabad-e használni személyautóba ezeket az olajakat? Konkrétan OMV Truck FE plus 10W40 (API-CF) olajat tennék 2001-es évjáratú Toyota Corolla 2.0 D4D motorba.
Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: D. Zoltán.


Kedves Zoltán!

Ha az adott haszongépjármű motorolaj rendelkezik személyautós dízel minősítéssel, és teljesíti a Corolla elvárásait, akkor használható. Az is fontos, hogy az API CF-4 nem helyettesíti az API CF minősítést, tehát magának az API CF-nek kell meglennie, ha az az előírás.

Üdv,

Olajdoki

Megcsúszott olajcsere

2009. november 14., 13:40 Módosítva: 2009.11.14 13:40
 

Tisztelt Olajdoktor!

Olyan kérdésem lenne, hogy okozhat-e valami kárt, ha 10 000 km helyett 13 000 km-nél cserélek olajat, ugyanis elfelejtettem 10 000 km-nél cserélni.
Az autó '98 as évjáratú Opel Astra 1.4 16v F Caravan, az olajcsere 156 000 km-nél volt, Gulf Tech Plus 10W40-nel volt feltöltve, azóta 1,5 l kelett töltöttem utántöltésként. Mi a véleménye a Gulf Tech Plus 10W40-es olajról? Maradjak ennél, vagy inkább térjek más márkára át? Előre is köszönöm válaszát.

Levélíró


Kedves Levélíró!

Az olajcsere-periódus kitolódása csak akkor okoz gondot, ha rendszeresen előfordul vagy ha nagyon sokkal lépi túl a határt. Ha ez egyszeri alkalom volt, akkor szerintem nem lesz baj. A Gulf olajokkal kapcsolatban még nincs személyes tapasztalatom.

Üdv,

Olajdoki
 

Olaj gázos autóba

2009. november 14., 13:35 Módosítva: 2009.11.14 13:35
 

Tisztelt Olajdoki!

Érdeklődnék, hogy '93-as Fiat Tipóba milyen olajat ajánl. Az autó 1,4-es motorú, a km-számláló ~165 000-et mutat, és LPG-vel használjuk. Mivel második autó, ezért ritkán megy, és akkor is csak kisebb távolságokat.
Találtam néhány gyártónál direkt LPG-s olajat, de nem tudom, hogy van-e értelme az ilyen olajnak, vagy ez is csak marketing...

Köszönettel:
Cser


Kedves Cser!

A gázüzem valamivel magasabb üzemi hőmérséklettel és - ebből adódóan - az olajra nézve erősebb savasító hatással bír. Ennek mértéke azonban csak nehéz-haszongépjárműveknél van olyan jelentős, hogy kifejezetten LPG-s olajra volna szükség. Személygépkocsik esetén egy hagyományos olaj, a Tipóhoz például egy félszintetikus 10W40-es, tökéletesen megfelel. Javaslataim: Total Quartz 7000 10W40 vagy MOL Dynamic 10W40.

Üdv,

Olajdoki
 

Castrol vagy Valvoline?

2009. november 11., 23:22 Módosítva: 2009.11.11 23:22

Tisztelt Olajdoki!

Olajcsere előtt állok, az autó egy Swift II. 1.3. Nagyon jó áron tudnám beszerezni a Valvoline Max Life-ot és a Castrol Magnatec-et. Mindkettő 10W40-es. Ön melyiket javasolná a kettő közül?

Köszönettel: K. József


Kedves József!

Mindkettő nagyon jó olaj, műszakilag alig van különbség köztük. A Maxlife akkor előnyösebb választás, ha az autóban több van már, mint 100 ezer kilométer, mert ilyenkor lehet hasznát venni a Maxlife extra tisztító és regeneráló adalékainak.

Üdv,

Olajdoki

Otto motorba dízel olajat?

2009. november 11., 23:17 Módosítva: 2009.11.11 23:17

Tisztelt Olajdoktor!

Egy barátomtól olyan infót kaptam, hogy a forszírozottan, emelt fordulatszám-tartományban használt benzines motorokba jobb lehet egy turbodiesel olaj, mivel az jobban bírja a hőterhelést, hiszen alapból úgy van kitalálva, hogy a turbó hőjét is el tudja viselni... Van ennek valóságalapja? Amennyiben igen, milyen olajat válasszak egy 1993-as, 2,0 literes, 16v VW motorba, ami elég gyakran van fokozottan igénybe véve?

Válaszát előre is köszönöm.

Érdeklődő


Kedves Levélíró!

Annak van valóságalapja, hogy a dízeles motorolajokat a nagyobb hőterhelés elviselésére tervezték, de a felhasznált adalékrendszer nem mindig kompatibilis a benzinüzemmel. Otto motorhoz legfeljebb azokat a dízeles olajokat javaslom, amelyek benzines minősítéssel is rendelkeznek. A kérdéses autóhoz, nagy igénybevétel mellett, inkább javasolnék egy 5W50-es szintetikus olajat, mint például a Valvoline VR1 Racing 5W50 vagy a Fuchs Titan Supersyn 5W50.

Üdv,

Olajdoki

Tüzes láb – olaj a BMW-re?

2009. november 10., 00:41 Módosítva: 2009.11.10 00:41

Tisztelt Olajdoktor!


Egy BMW e36-os 320i-t használok. Lassan 250 000 km lesz benne. A kérdésem a következő: az autóba az előírt 5W40-es olajat töltöm, amiből 1 liter/4000 km-t eszik. Ez a jelenség normális ilyen futásteljesítménynél? Más olajjal esetleg lehetne csökkenteni az olajfogyasztást?

A válaszát előre is köszönöm!

vin


Kedves Vin!

Egy ilyen futásteljesítményű autónál ennél több is normális volna. Ne az olajjal variáljon, mert az visszaüthet. Ha nagyon zavarja az olajfogyasztás, akkor vigye szervizbe, csináljanak egy kompressziómérést és tárják fel a fogyasztás pontos okát (szelepszár-szimering vagy dugattyúgyűrűk). Egyébként a "dinamikus" vezetés is okozhat olajfogyasztást: ha nehéz a lába, akkor valószínűleg nem is kell tovább keresgélnie az okokat.

Üdv,

Olajdoki


Mehet a Focusba a Castrol 5W40?

2009. november 9., 23:53 Módosítva: 2009.11.09 23:53
Üdv Olajdoki!


2003-as, 60 ezer km-t futott 1,4-es Focusba belerakhatom-e a Castrol TXT Softec 5W40 olajat?

Válaszát előre is köszönöm.


Üdv: Guzsuló!


Kedves Guzsuló!

Nem rakhatja, mert nem felel meg az ide előírt Ford M2C-913B szabványnak. A Castrol termékek közül a Professional A1 5W30 használható.

Üdv,

Olajdoki


A hosszabb csereperiódus nem bánt

2009. november 9., 13:22 Módosítva: 2009.11.09 13:22
Tisztelt Olajdoki !

A nemrég tulajdonomba került C5 2.0 HDI (80 kW, RHZ) gépkocsi 140 000 km-nél esedékes szervizekor Mobil Synt S 5W40 olajat kapott. A kérdésem, hogy normál használat esetén tartható-e a 20 000 km-es csereperiódus, ajánlották ugyanis, hogy 15 000 km után inkább cseréljek.

Válaszát előre is köszönöm,
Tibor


Kedves Tibor!

A motor gyártója ismeri legjobban a saját szerkezetét, és semmilyen érdeke nem fűződik ahhoz, hogy hosszabb olajcsere-periódust írjon elő, mint amennyit a motor bír. Manapság egyre hosszabbak a csereperiódusok, de sokan vannak akik hozzászoktak a 15 ezres csereperiódushoz, és nehezen hiszik el, hogy egy megfelelő olaj egy megfelelő motorban akár 20, 30 vagy 50 ezer kilométert is bír. Pedig a kenőanyagok egyre fejlődnek, óriási a különbség egy mai modern olaj és akár egy 5-10 éve gyártott között is.
Rövidre fogva: nem kell félni kihasználni a gyártó által lehetővé tett csereperiódust. Korábban cserélni csak akkor kell, ha az átlagosnál nehezebb igénybevételnek van kitéve a motor, különben fölösleges pénzkidobás és környezetszennyezés. Viszont a csereperiódus tekintetében nem csak a kilométert, hanem az eltelt időben meghatározott maximumot is be kell tartani.

Üdv,

Olajdoki

Hamisított olaj?

2009. november 4., 13:40 Módosítva: 2009.11.04 13:49

Tisztelt Olajdoktor!

Internetes lapokon rendre feltűnnek motor és váltóolajat áruló hirdetések csábítóan alacsony árakon (akár 30%-kal olcsóbban, mint az autósboltban). Én elsősorban Castrol termékeket kerestem. Megalapozott az óvatosságom, amikor megfordul a fejemben, hogy hamisított termékről van szó? Mennyire jellemző ez? Honnan lehet felismerni egy termékről, hogy az rossz minőségű hamisítvány? Pl. a Castrol 4 literes motorolaj kannáin található "zárjegy" mennyire garancia a termék eredetiségére? Válaszát és segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel: András


Kedves András!

Az olajhamisítás Magyarországon nem jellemző. Az olcsóbb árak rendszerint abból adódnak, hogy a hivatalos importőr vagy képviselet mellett más cégek őket megkerülve hoznak be olajat. A hivatalos importőr költ reklámra, költ logisztikára, költ egy egész irodányi alkalmazottra, ugyanakkor az árba annak is bele kell férnie, ha a nagykereskedőjének engedményt akar adni. Ezzel szemben sok olyan ún. "párhuzamos" importőr van, aki csak lefölözi a piacot: kihasználva az importőr által bevezetett márkanevet, megveszi külföldön nagytételben az árut és eladja itthon olcsón, nem törődve magatartásának piacromboló hatásával. Neki nem kell nagy készletet finanszíroznia, mert csak 1-2 népszerű cikket tart, nem teljes termékskálát; nem kell logisztikára sokat költenie, mert nem fontos, hogy az egész országot ki tudja szolgálni; nem kell sok alkalmazottat fizetni és reklámra költeni, mert a márkát már felépítette helyette más, a saját pénzéből. Végezetül nem kell arra gondolnia, hogy hogyan fog az árból kedvezményt adni, mert nem hosszú távú üzletpolitikát folytat. Hiszen lehet, hogy holnap már egy más márkát fog importálni, vagy nem is olajjal fog foglalkozni.
Tehát nem nagyon kell attól tartani, hogy az olaj hamis, de ha minden kockázatot el akar kerülni, akkor én a beszerzési forrás gondos megválasztását tudom javasolni. Például vásároljon márkás olajat hipermarketben. A hipermarketek szinte mindig biztos forrásból szereznek be mindent. De az internetes áruházakkal sincs baj, ha nem valami ismeretlenről van szó. Csak hogy hazabeszéljek, pl. a Totalcar áruháza is kellően nagy és komoly hátterű ahhoz, hogy fontosabbra értékelje a hosszú távú jó hírét, mint a vásárlók átveréséből származó pillanatnyi hasznot.

Üdv,

Olajdoki

Rovatok