Kedves Doki
Azon kérdéssel fordulnék önhöz, hogy véletlenül a fékfolyadék kiegyenlítő tartályba lett öntve a hidraulika olaj. Kb. 1-2 dl, és ez okozhat-e problémát a fékrendszerbe?
Válaszát elore is köszönöm.
Üdv Roberto
Kedves Roberto!
A fékfolyadék is hidraulikus folyadék, de ég és föld a különbség egy átlagos hidraulikaolaj és egy fékfolyadék között. A fékfolyadék ráadásul nem is olaj, úgyhogy egyáltalán nem kompatibilis a kettő. Az 1-2 dl ráadásul akár egy fél töltet is lehet, úgyhogy szinte biztos, hogy problémát fog okozni.
Üdv,
Olajdoki
Üdv Doki!
2000-es évjáratú Clio II 1.4 RN-em van. Ez még a 8 szelepes verzió. A kérdés hogy a váltóba pontosan mennyi olaj kell? 5 gangos kéziváltó és olajat szeretnék cserélni benne.
Köszi
Kedves Érdeklődő!
3,4 liter olaj kell bele. De ne csak a mennyiségre, a minőségre is figyeljen, mert speciális olaj való bele. Megfelelő például a Tranself NFJ 75W80.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Tavaly május elején cseréltem olajat a Peugeot 306 1,4-es 2000-es autómban. Akkor TOTAL Quartz 7000 10W40-es tettem bele és 5 literből maradt kb. 1,7 liter ami az eredeti műanyag flakonban van azóta, nem lett felnyitva, szerencsére nem kellett utántölteni.
Kérdésem, hogy most az olajcserekor beletehetem-e az autóba a maradékot, nem lett-e esetleg valami baja?
Várom válaszát!
Köszönettel!
Gábor
Kedves Gábor!
Az Ön által leírtakat figyelembe véve egész nyugodtan használhatja a megmaradt olajat.
Üdv, Olajdoki
Szia olajdoki!
Közeleg a kocsim olajcseréjének időpontja, de mivel eléggé le vagyok égve olcsó 5w-40-es olajra vadászom.
A neten a parnalub synthesis-t találtam legolcsóbbként, de nem tudok róla semmit így tartok tőle...
Tudnál ajánlani vmit?
Köszönettel:
tapír
Kedves Tapír!
Sokszor az olaj árát jobban befolyásolja az, hogy hol veszed, mint az, hogy milyen márkájú. A helyedben én körülnéznék a közeli hipermarketekben, mert sokszor lehet márkás olajokat kapni nagyságrendekkel olcsóbban, mint az autósboltban vagy a szervizben. A hipermarketek saját márkás olajaitól viszont inkább tartsd távol magad.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki! Citroen c5 (2002) autómat átalakíttattam benzin-gázüzemuvé. Azóta úgy eszi az olajat mintha ingyen adnák (5000 km után 1 litert töltöttem utána Total classic 10w40-ből. Az a kérdésem használjak-e valami olajfogyasztás csökkentő adalékot, illetve milyen olajat ajánl ezek után? Prista super Gas 15w40-rol mi a véleménye, bele merjem-e rakni? Üdv:Laci
Kedves Laci!
A gázüzem önmagában nem okoz a benzinüzemnél nagyobb olajfogyasztást, úgyhogy vagy elszúrtak valamit az átalakításkor vagy egyszerűen csak így 9 éves korára kezdett el az autó olajat fogyasztani. Ez utóbbi lehetőség is reális, és a 2 dl / 1000 km ha nem is kellemes, de nem is számít magasnak. 15W40-es olaj használatát nem javaslom, azt hagyjuk meg a 20 éves Ladáknak (vagy még azoknak sem). Az olajfogyasztás csökkentő adalékot esetleg érdemes megpróbálni. Olajból továbbra is a 10W40-es viszkozitást javaslom.
--
Üdv,
Olajdoki
Kedves Doki!
Még az előző motoromhoz vettem pár éve dot 5.1 fékfolyadékot (dot 4 helyett). Motor ment, lötty maradt. Most az újabb motoromon lassan fékbetétet kell cserélnem, és a kezembe akadt. Nincs rajta lejárat, bontatlan flakonban van. Legalább 3 éves. Felhasználható? Nem túl drága, de kidobni is kár, ha felhasználható.
Üdv: Nagy Norbert
Kedves Norbert!
Ha nincs rajta a flakonon a lejárat, akkor én sem tudok pontos adatokkal szolgálni, de 2 évnél régebbi fékfolyadékot már akkor sem ajánlok felhasználni, ha a csomagolás bontatlan volt. Hacsak nem fémdobozos kiszerelésről van szó, a fékfolyadék képes még a műanyag dobozon keresztül is megkötni a levegő nedvesség-tartamát, így a forráspontja csökken. A vártnál alacsonyabb forráspont pedig vészfékezésnél a fékhatás gyengülésével vagy megszűnésével járhat.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
1997, 1.4 Honda Civic-be beletehetem a 10W60 Castrol Edge olajat, mert a 10W-40 et elég eroteljesen csipegeti!?
Csökkenhet az olajfogyás egy ilyen vastagabb típusú olajjal?
Köszönöm
Kedves Érdeklődő!
Nem teheti. A gyártó maximum 50-es olaj használatát engedélyezi. Ennek túllépése elégtelen kenéshez és fokozott kopáshoz vezethet. Ha nagyon fogyasztja az olajat, akkor vigye szervizbe, keressék meg a hiba okát, és javíttassa meg. Az olajfogyasztás legjellemzőbb oka egyébként a belső tömítetlenség, úgyhogy érdemes kompresszióméréssel kezdeni.
Üdv,
Olajdoki
Szia Olajdoki,
egy számomra roppant kellemetlen témával kapcsolatban keresnélek. A napokban olajcserére vittem az autómat ( Ford Galaxy 2005-ös 1.9 pdtdi 115LE 110ezer km)az általam jó megítélésnek örvendõ szerelõmhöz. Korábban egyeztettem vele, hogy az olajat én viszem, és jelezte is hogy ezzel nincs semmi gond. Amikor kivettem az autóból az olajat ( Castrol Edge 5W 30 VW 504 00/50700 VW 503 01 ) nyomban jelezte hogy ez nem ebbe az autóba való. Persze rögtön összerezzent a lábam és az általa ajánlott gyári VW dobozos olaj került az autóba. Szeretnék biztos lenni benne hogy én tévedtem, mert eddig nagyon bíztam benne. Tény az is ugyanakkor, hogy tavaly amikor vittem neki a Castrol olajat akkor 5W 40 edge TurboDiesel VW 502 00/ 505 01 került bele, és ezzel nem volt semmi baja. Szeretnék tiszta vizet önteni a pohárba és megtudni hogy melyik való ebbe a motorba. Elõre is nagyon köszönöm a segítséget.
Üdvözlettel,
Gábor
Kedves Gábor!
A hivatalos előírás a Ford M2C917-A szabványnak megfelelő olaj. A szerelő valószínűleg azért találta megfelelőnek az Edge Turbo Diesel 5W40 olajat, mert az rendelkezik ezzel a Ford jóváhagyással. Az Edge 5W30 viszont semmilyen Ford specifikációnak nem felel meg. Ettől függetlenül, műszaki tartalmát tekintve az olaj tudja azt, amire ennek a motornak szüksége van, lévén hogy ez egy PD TDi motor, és ugyanez a motor a Volkswagenekben használható VW 507.00-nak megfelelő olajjal. Lehet, hogy ezt a szerelő nem tudta, viszont azt tudta, hogy VW 505.01-nek megfelelő olaj is használható, és ezért töltötte be VW gyári olajat.
--
Üdv,
Olajdoki
Van egy VW Touran 19 tdi 105 LE 2005-ös kézi váltós autóm.Le cserélném a váltóba az olajat, de nem tudom milyet vegyek bele. Ehez kérném a segitségét.
Köszönöm szépen!
Kedves Érdeklődő!
A legjobb tanács, amit adhatok az, hogy ne cserélje le a váltóban az olajat. Gyárilag speciális, VW G 052 171 szabványnak megfelelő, 70W75-ös viszkozitású olajjal van feltöltve, amit élettartam-kenésre szántak. Hacsak nem talál ilyen olajat valahol, akkor a cserével kifejezetten rosszat tesz, de ha talál, akkor is fölösleges a csere.
--
Üdv,
Olajdoki
Skoda Octavia II autómhoz keresek olajat, VW503.00 longlife minõsítéssel alapgyári leírás szerint Shell-el probálkozom. Két olajat is találtam:
SHELL Hélix Ultra AS 0W30
SHELL Hélix Ultra X 0W30
Mindkettõnél találtam olyan oldalt ami szerint VW503.00-nak megfelelnek.
Alkalmas-e mind2 olaj az utántöltésre és csak a 0w30 számít? Illetve ön melyiket ajánlja?
Kedves Érdeklődő!
Bár a VW 503.00 létező és érvényes szabvány, meglehetősen elavult, és nyugodtan használható VW 504.00 mindenütt, ahol VW 503.00 az előírás. A VW 504.00-nak megfelelő olajok tisztábban tartják a motort, ráadásul nagyobb kínálatból is választhat, ha ilyen olajat keres, nem drágábban, mintha VW 503.00-t venne. A 0W30-as viszkozitáshoz sem kell ragaszkodni, az 5W30-as változatok ugyanúgy megfelelnek, ha rendelkeznek a VW jóváhagyással. Javaslatom: Shell Helix Ultra Extra 5W30.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
'99-es A6 lejtőn motorfékkel fehéres-szürkés füstöt nyom, nem is keveset. 0W30-as olaja kapott nem régen. Összefügghet a füstölés a vékony olajjal? Úgy vettem észre, hogy csipegeti is, ne tudom pontosan mennyit evett belőle, de elég rendesen. Érdemes esetleg valamilyen olajfogyasztás-csökkentő adalékot hozzáönteni?
Kedves Érdeklődő!
A fehér füst nem utal olajfogyasztásra. Ha motorolaj kerül az égéstérbe, akkor kékes színű füst távozik a kipufogón. A fehér füst jellemzően a hűtőfolyadék beszivárgására utal, érdemes ezzel kezdeni az ellenőrzést. A motortömítő adalék használatának nincs különösebb ellenjavallata, ha tehát olajfogyasztást is tapasztal, nyugodtan töltsön be egy flakonnal, függetlenül attól, hogy a füstöt mi okozza.
Üdv,
Olajdoki
Van egy 2003-as Kalosom, 80 000 km-rel. Olajcsereérett lesz a közeljövőben. Láttam a boltokban motoröblítőt, amit olajcsere előtt javasolnak. Kérdésem a következő lenne: érdemes-e használni? Lehet-e káros hatása? A használat után nem marad vissza a motorban? Esetleg mi a tapasztalat felőle.
Segítségét elore is köszönöm!
Péter
Kedves Péter!
A motoröblítő használatának is megvan a helye: olyankor érdemes betölteni, ha elhanyagolt motorról van szó, esetleg kimaradt egy olajcsere, vagy mondjuk véletlenül nem motorolaj lett betöltve. Egy normálisan karbantartott, nem is olyan sokat futott autónál, mint például ez a Kalos, nincs rá szükség.
Káros hatása lehet, de nem jellemző. Az egyik ilyen hatás igazából már a múlté: régebben léteztek olyan motoröblítők, amelyek nem voltak teljesen kompatibilisek a tömítésekkel, és károsították azokat. A mai korszerű termékek nem ilyenek. A másik veszély azokat a motorokat fenyegeti, amelyekben annyi a lerakódás, hogy részben az akadályozza meg például az olajszivárgást. Ilyenkor a szennyeződések feloldása járhat azzal, hogy külső vagy belső tömítetlenség, és így olajfogyasztás lép fel. Valójában persze ilyenkor nem a motoröblítő okozza a kárt, csak felszínre hoz egy olyan problémát, ami eddig rejtve volt.
--
Üdv,
Olajdoki
Még tavaly vittem az autómat, S 60 2.4D Volvót szakszervizbe 120 000 es szervizre, azóta kb 15 000 km-t mentem vele 4 hónap alatt és most néztem meg az olajszintet és megdöbbenve vettem észre, hogy az olajszintem a minimál jelnél van. A szerviz után nem ellenőriztem az olajszintet sem mint máskor, miért tettem volna? Az előző 2 alkalommal is rendben volt. Az alsó és felső jel között kereken 2L a különbség, eddig összesen (95 000 km alatt) 1L olajat töltöttem az autóba, azt is leginkább a magam megnyugtatására. Most teljesen fekete és eléggé sűrű az olaj, ráadásul mintegy 1,8 - 2L olaj hiányzik is a motorból. Eddig nem fogyasztotta az olajat és nem is található olajfolyásra utaló jel és mostanában nem is igazán megyek sokat az autóval, a kocsi most májusban lesz 3 éves és össz 135 000 km van benne.
Kérlek adj tanácsot mi lenne a legjobb megoldás?
Nehéz elhinnem, hogy a szakszervizben madárnak néztek és lehúztak 60 000 Ft-al.
Köszi: István
Kedves István!
Lehetetlen kitalálni a történtek alapján, hogy a lehetséges okok közül melyik áll fenn. Vegyük őket sorra:
1. Lehet, hogy tényleg átvertek, és olyan rossz minőségű olajat töltöttek be, amit az autó megevett.
2. Általában nem az új autók eszik az olajat, tehát az, hogy korábban nem ette, nem jelenti, hogy most sem eszi. 2 liter olajfogyasztás 15 ezer kilométer alatt (azaz 1,3 dl/1000 km) pedig nem olyan sok, hogy ne lehetne természetes folyamatokkal magyarázni egy 135 ezer kilométert futott autó esetén.
3. Lehet, hogy nem töltötték fel egészen a maximumig olajcserekor.
Az olaj színével kapcsolatban annyit tudok mondani, hogy abból biztosan nem fogod tudni megállapítani, hogy lecserélték-e. Sokszor az új olaj néhány kilométer után fekete lesz, ami természetes jelenség. Attól még ugyanúgy használható a csereperiódus végéig. A sűrűséggel más a helyzet. A levélből nem tudom megállapítani, hogy mennyivel sűrűbb a normálisnál, de ha sűrűbb, annak pont hogy csökkentenie kellene az olajfogyasztást, nem pedig növelnie.
Szóval nehéz okosnak lenni ebben a helyzetben. Nyilván a legbiztonságosabb az volna, ha egy másik márkaszervizben ismét lecseréltetnéd az olajat, ráadásul úgy, hogy nézed, mit töltenek bele. Másik lehetőség, hogy megviszgáltatod az olajat egy laboratóriummal. Például a MOL Wearcheck laborja kb. 10-20 ezer forintért elvégez egy alap vizsgálatot, amelyből kiderül, hogy az olaj használható-e még, és ha nem, mi vele a baj. Ezt a szolgáltatást elvileg saját nagy ügyfeleik számára végzik csak, nem tudom, hogy magánszemélyeknek mennyire tudnak segíteni, de esetleg érdemes rákérdezni. Meg biztosan vannak más, hasonló laborok is az országban.
--
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Az autóm egy 2008-as évjáratú Ford Escape Hybrid. A gyár Motorcraft SAE 5W-20 olajat ír elo vagy olyat ami megfelel a Ford "WSS-M2C930-A" szabványnak. Az 5W-20-as viszkozitású olaj nálunk nem nagyon divat, úgy tapasztaltam. Tudna javasolni helyette valami jó minoségu olajat, amit bátran beletehetnék?
Köszönöm,
Zoltán
Kedves Zoltán!
Valóban kizárólag Ford M2C930-A minőségű olaj használható, viszont a jó hírem az, hogy nem csak a gyári olajnak van meg ez a minősítése. Például a Mobil 0W20 Advanced Fuel Economy olaj is rendelkezik ezzel a jóváhagyással, ami Magyarországon is beszerezhető. Az olaj leírása megtalálható itt: http://www.szani-oil2000.hu/files/m1_0w20.pdf
Üdv,
Olajdoki
Kedves olajdoki
Focus I. 1.6 16v benzines autómba korábban mindig Ford Formula E 5w-30 olaj került olajcsere során, de legutóbb csak Formula F 5w-30 olajat találtam. Kérdésem: Következő cseréig (3000 km múlva) utántölthetek-e kb. 2dl Formula E olajat a kocsiban levo Formula F-hez, mert ebbol maradt még kb. 4 dl.
Szóval keverhetők-e?
Rajtuk ez áll:
Formula E 5W-30 flakonján
API: SL - ACEA: A1/B1 Engedélyezve: Ford WSS-M2C913-A, WSS-M2C913-B
Formula F 5W-30 flakonján
ACEA A1/B1, WSS-M2C913-C, WSS-M2C913-B, WSS-M2C913-A
Köszönettel: K.Jenő
Kedves Jenő!
A Ford szabványok tekintetében az M2C913-C az M2C913-B utóda, és használható is mindenütt, ahol még a B-s (vagy a korábbi A-s) olaj az előírás. A Focus I-nél is ez a helyzet, tehát az F olaj megfelel az E helyett, sőt, jobb. Utántöltésre pedig természetesen felhasználhatja a maradék E-t.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Érdeklodnék hogy Suzuki Rf 400 nedves kuplungos motoromhoz Repsol 10W40 olajhoz használhatom-e a Metabond Gold vagy más surlodást csökkento adalékot.
Köszönettel
Tamás
Kedves Tamás!
Nem tölthet. A nedves kuplungos konstrukcióknak magas súrlódásmutatójú olajra van szükségük, ez volt a JASO MA szabvány bevezetésének is az oka. Ugyanis sok motorkerékpár esetében még az átlagos személygépkocsi motorolaj súrlódása is túl alacsony. De még azoknál a motoroknál is nagy hiba volna egy súrlódáscsökkentő adalék használata, ahol nem előírás a JASO MA. Ahol a váltóval közös a kenés és nedves tengelykapcsoló van, ott minden súrlódáscsökkentést el kell felejteni.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
1999-es Punto (MK1) Sporting (86 1.2 16V) gépkocsim 200 000 km-nél meg lett gyuruzve, új szelepszár szimmeringeket is kapott, le lett síkolva a hengerfej. Tehát újra be kellett járatnom. Ami sikeresen megtörtént. Castrol Magnatec 10W-40 A3/B4 olajjal járattam, 5000 km-nél csere ugyanerre a típusra. Most 217 000 km-nél járok és szeretnék váltani Castrol Magnatec 5W-40 C3-ra mert hideg idoben picit ciripelnek a hidrotokék (kb 30-40 mp-ig). Sajnos sehol nem találtam választ a neten, hogy ez megengedett-e ehhez a motorhoz vagy sem. A gépkönyv szerint "Selenia kell bele 10W-40 és kész!". Amit persze nem tartok be, hiszen - részben elfogultságom és tapasztalataim végett - a Castrol jobban teljesít és jóval olcsóbb még az 5W-40 is. Mit javasol?
Üdv: Zsolt
Kedves Zsolt!
A motor beindítása után a hidrotőkék kapnak utoljára kenést, ezért megszokott, hogy hidegen ciripelnek. Ez műszaki problémát nem jelent, mindaddig, amíg rövid idő alatt elmúlik. Hogy melyik olaj képes ezt megakadályozni, az esetenként változó. Van akinek úgy múlik el, hogy 5W-s olajról vált 10W-sre, van akinek fordítva, és van akinek egyik sem segít. A Seléniához nem kötelező ragaszkodni, a két olaj minősége szerintem nagyjából hasonló.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A legutóbbi Toyotás kérdés után bátorkodom én is fagyállóval kapcsolatban zavarni.
90-es évjáratú Opel Kadett E-hez vettem új fagyállót, a motor 14NV kódú, benzines. A Haynes könyv szerint Ethylene-glycol alapú, GMEL 6368 minosítésu kellene bele, de a boltban rámsóztak egy GM DEX-COOL Longlife márkájú terméket.
A kérdéseim a következok lennének:
- ez a termék valóban megfelel ebbe a motorba? A hátulján ugyanis az áll, hogy ethandiol-t tartalmaz.
- ha jó ez ebbe a motorba, akkor milyen surun kell cserélni?
Segítségét elore is köszönöm, üdv.
Elég problémás termékről van szó, elég sokan szídják, főleg a tengerentúlon, sőt a gyártót is perelik miatta, ezért nem tartom ideális választásnak.
Ha csak a száraz tényeket nézzük, a termék elvileg megfelel, de ha most hagyományos (IAT) fagyálló van benne, akkor át kell öblíteni a rendszert, mert a két fagyálló típus nem kompatibilis egymással. Ami a cserét illeti: a gyártó szerint 5 évente kell, de én inkább 2-3 évet javaslok, tekintettel a termékkel kapcsolatos problémákra.
Üdv,
Olajdoki
Üdvözlöm! Nemrég vettem egy 96-os évjáratú 4 ajtós sedan Corollát 1.3-as 16 szelepes 4E-FE motoros. Valós 49 ezer km-el. Az előző tulaj Shell Helix olajat használt bele ami lassan cserés lesz. Ahogy az olajakat nézegettem vagy ugyanezt a fajta Shell Helixet vagy Agip Sint 2000-et választanám bele. Melyik lenne a jobb? És mennyi olaj kell bele? Az utolsó kérdésem pedig hogy mennyi ennél a motornál az olajcsere periódus? Válaszát köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Az Agip Sint 2000 jó választás ehhez az autóhoz. A Shell Helixről viszont nehéz véleményt mondani, mert a Helix a Shell teljes személygépkocsi motorolaj termékcsaládjának a neve, amibe az ásványi, 15W40-es Shell Helix HX5 ugyanúgy beletartozik, mint a 0W30-as, szintetikus Shell Helix Ultra AS. Az Agip olajához talán a Helix HX6 10W40 ami hasonló, így azt is nyugodtan választhatja. Az olajcsere periódus 15 ezer kilométer, de legfeljebb 1 év.
Üdv,
Olajdoki
1,8-as 16 szelepes 1998-as Opel Vectrámban szeretnék olajat cserélni. A Shell Helix 10W40 megfelelő választás lenne? Sajnos mivel nemrég vettem nem találtam rá utaló feljegyzést, hogy jelenleg milyen motorolajjal fut.
Kedves Levélíró!
Az olajválasztásnál általában nem elég a viszkozitást figyelembe venni, de ebbe az autóba nyugodtan betöltheti bármelyik 10W40-es Shell Helixet: akár a Supert akár a Plus-t, akár a HX6-ot.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Nemrégiben lehetoségem nyílott 20 literes kiszerelésben igen kedvezo áron (a kisebb kannásokéhoz képest) Castrol Edge Turbodiesel 5w-40-es olajat venni. Ez nekem 4 olajcserére elegendo mennyiség, ami kb. 2-3 éves idotartamot jelent. A kérdésem az lenne, hogy a felbontott, de természetesen visszazárt eredeti kaniszterben lévo olaj nem veszít-e az állás során a minoségébol, hiszen levegovel érintkezett? Valamint lehet-e gond, ha télen futetlen helyen van tárolva, tehát fagypont közelében? Megtisztelo válaszát elore is köszönöm.
Üdvözlettel: Gomzoli
Kedves Gomzoli!
Az olajnak valóban ellensége az oxidáció, de a leírt módon az olaj biztosan kibírja a 2-3 évet. Egyrészt ha a kannát visszazárja, az elég jelentősen csökkenti az oxidáció sebességét, másrészt, mivel az olaj még nincs használatba véve, ezért nincsenek benne azok a savas katalizátorok, amelyek az oxidációt gyorsítják.
A leírt hőmérséklettel sincs baj, bőven kibírja az olaj.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Segítséget szeretnék kérni, hogy milyen olaj kellene az autómba? 2001-es októberi Hyundai Accent, 1,5-ös benzines, 3 hónapja szereltettem bele lpg gázrendszert. 83ezer km van benne. Az is érdekelne, hogy ilyen motorokhoz szintetikus, félszintetikus vagy ásványi olaj való? Kérlek írj néhány konkrét típust, amit tehetek bele.
Köszönöm:
István
Kedves István!
Gázos személyautókba ugyanolyan olaj való, mint a benzines vagy dízel autókba. Csak a gázos haszongépjárművek igényelnek speciális olajat. Ehhez az autóhoz jó választás egy 10W40-es, félszintetikus olaj, mint például az OMV Bixxol Extra 10W40 vagy a MOL Dynamic Max 10W40.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki.
Van egy 2000-es évjáratú VW Golf 4 típusú autóm 1.9 TD motorral és az a kérdésem, hogy használhatok e hozzá ACEA E7 besorolású olajat.
Kedves Érdeklődő!
Az ACEA E7 minőségű olaj kamionokhoz való, az oda szükséges magas diszpergens-tartalommal. Modern személyautókhoz az ilyen olaj nem ajánlott. Volkswagenekhez különösen nem, mert ott a gyártó kifejezetten VW jóváhagyással rendelkező olajat ír elő. Ehhez az autóhoz egy VW 505.01 szabványnak megfelelő olajat javaslok, mint amilyen például a Repsol Elite TDI 50501 5W40 vagy a Valvoline Durablend Diesel 5W40.
Üdv,
Olajdoki
T Doki!
2005-ös Suzuki GSF 1200-ba egy külfödi szakmai oldalon nagyon ajánlják a Mobil1 5w30-as olajat. A viszkozitástól nem tartok, de ez nem motorkerékpár olaj. Állítólag nem okoz gondot a kuplungal, de én épp emiatt aggódom. Tehetek bele ilyet, vagy maradjak a biztosnál (Motul 5100 10w40)?
Köszönettel Gábor!
Kedves Gábor!
A gyártó nem írja elő kötelezően a nem súrlódásmódosított olaj használatát, megelégszik egy API SF minőségű személygépkocsi motorolajjal is. Viszont az 5W30-as viszkozitás nem szerepel a gyárilag ajánlottak között. Ez a motornak nem gond, de a váltó számára az lehet, így szerintem maradjon a 10W40-es olajnál.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor !
A gyári muszaki eloírás szerint eljött az ideje a hutofolyadék cseréjének. Az eredeti Toyota fagyálló azonban igen drága, szeretném más, de megfeleo minoségu folyadékkal pótolni. A gyári instrukció az alábbi képpen hangzik: "Kizárólag Toyota Super Long Life Coolant típusú, vagy ezzel egyenértéku, etilén-glikol alapú, alkohol-, szilikát-, nitrit és bórsavmentes, hibrid szerves-sav hutofolyadékot használjon." A szervízek már csak az eredetit ajánlják. A "probléma" az, hogy a japán folyadékok valami miatt tartalmaznak foszfátot is. Ehhez hasonlót csak a Valvoline gyárt (Zerex Asian Vehicle Antifreeze Coolant), az viszont nálunk nem kapható. Ezzel kapcsolatban két kérdésem lenne:
1. Biztos, hogy olyan nagy szüksége van a japán motoroknak a foszfátra is, vagy nyugodtan használhatók a korszeru európai szerves-sav folyadékok?
2. Ha igen, akkor melyiket ajánlja? Liqui Moly, Castrol, EVOX Premium, stb.
Elore is köszönöm megtisztelo válaszát: Csaba, Bp.
Kedves Csaba!
1. Hibrid szerves-sav hűtőfolyadék (azaz HOAT) használható. Nem keverendő össze a "sima" OAT-tal.
2. Ilyen például az itthon is kapható Valvoline Maxlife Antifreeze.
Üdv,
Olajdoki