Totalcar Vakbarát Hírportál

Szelepcsere után kék füst

2011. szeptember 13., 14:14 Módosítva: 2011.09.13 14:16
1

Kedves Olajdoktor!
Van egy 94-es évjáratú 16 szelepes B Vectrám. Sajnos néhány hete hatalmas baleset érte a motort: az egyik görgő beragadt a vezérműszíj alatt, amelynek következtében mind a tizenhat(!) szelepet, és nagyon sok mindent ki kellett cseréltetni a motorban - nem volt olcsó. Most a kocsi jobban megy mint valaha. Igen ám, de reggel amikor beindítom, az egész környék eltűnik a kék ködben, valamint 300 km alatt elfogy egy liter olaj. Mi lehet a baj? Vigyem vissza a szerelőhöz vagy öntsek bele adalékot? Érdemes még foglalkozni ezzel az autóval a továbbiakban? Előre is köszönöm válaszát!

Kedves Levélíró!

Egy adalék ezen biztos nem segít. Szerintem elrontottak valamit a szereléskor és a tömítetlenség miatt az olaj belefolyik az égéstérbe. Feltétlenül vigye vissza, és javíttassa meg. (Nem Önt láttam szembe jönni ezzel az autóval pár hete valahol Pilisszentlászló környékén? Ott jött szembe egy autó, ami pont így festett. Sajnos a márkáját nem láttam a kék füsttől)

Üdv,

Olajdoki

Q8 vagy Castrol?

2011. szeptember 12., 15:01 Módosítva: 2011.09.12 15:01

Kedves Olajdoki!

Az lenne a kérdésem,hogy 2004-es H Astrába Z16XEP motorhoz melyik lenne a jobb. Q8 Formula Exel vagy Castrol Edge mindkettő 5W40.
Köszönöm:
Attila

Kedves Attila!

Egyik olaj sem megfelelő választás, mert nem rendelkeznek az ide szükséges GM-LL-A-025 vagy GM Dexos 2 jóváhagyással. A Castrol Edge 0W30 és a Q8 G Long Life 5W30 közül választhat, ha ez a két márka a szimpatikus.

Üdv,

Olajdoki

Hol tudnám bevizsgálni?

2011. szeptember 1., 19:20 Módosítva: 2011.09.01 19:20
2

Üdv! Egyre több felől hallani a hamis olajokat, pancsolt olajokat. Van hely ahol ezt megnézik és összehasonlítják másik olajjal? Legalább ránézésre :)

Kedves Érdeklődő!

Hát, ránézésre biztos sok önjelölt szakember megvizsgálná az olajat, de hacsak nem vizet töltöttek a flakonba a "diagnózis" nem lenne elég ahhoz, hogy érdemi információhoz jussunk róla. Számos laboratórium van egyébként ahol az olaj bevizsgáltatható, de ennek költsége az olaj árának többszöröse. A másik olajjal való összehasonlításhoz ráadásul két olajat is meg kellene vizsgálni. A megoldás inkább az, hogy ismert márkát kell vásárolni, biztos forrásból.

Érdekességképp azért itt egy lista az akkreditált vizsgálólaborokról. Ezek egy része kenőanyagokat is vizsgál: http://www.nat.hu/adatbazis/lista.php?kategoria_id=1

Üdv,

Olajdoki

Mikor cseréljem

2011. augusztus 16., 11:19 Módosítva: 2011.08.16 11:19

A kocsim egy Audi A4 1.9 tdi 300e km-rel.
Jelenleg próbáltam bele 5W40-es Castrolt. Abból 10e km alatt megevett 2 litert. Most 10w40 van benne és ebből 10e alatt 6 dl-ert evett meg.
Szeretném tudni hogy érdemes-e 10e kilométerenként cserélni vagy elég lesz 15e km-enként? Illetve ez normális, hogy ennyit olajat eszik? (Füst nincs nagyobb gázadásnál sem autópályán sem megyek 140-nél többel soha.)
Milyent olajat ajánlasz esetleg?
Köszönöm előre is.

Kedves Érdeklődő!

Ha PDTDi motorról van szó, akkor 10W40-es olaj nem használható. Ez esetben legalább VW 505.01 jóváhagyással rendelkező, 5W40-es olajat kell használni. (pl. Castrol Edge Turbo Diesel 5W40) A 2 dl / 1000 km olajfogyasztás egyáltalán nem sok egy 300 ezer kilométert futott autótól, sőt. Javaslom, hogy maradj az 5W40-es olajnál, és elég 15 ezrenként cserélni (de legalább évente egyszer).

Üdv,

Olajdoki

LPG-s mercedesbe milyen olajat öntsek?

2011. július 28., 15:07 Módosítva: 2011.07.28 15:07

Tisztelt Doki!
1996-os 190 ezer km-t futott Mercedes C180-as tulajdonosa vagyok(lettem). A kérdésem az lenne, hogy milyen olajat ajánl a gyár ebbe az autóba, figyelembe véve, azt is, hogy LPG-vel is üzemel? Szeretném, ha konkrétan megneveznéd, mivel nem tudom a volt tulaj mikor cserélte utoljára az olajat, és mihamarabb lecserélném.
Válaszodat előre köszönöm, István

Kedves István!

A gyár nem konkrét olajat ajánl, hanem olyan olajokat, amelyek megfelelnek legalább az MB 229.1 szabványnak. (Ha a gyár egy konkrét olajat és nem egy szabványt ajánl, akkor ott marketing megfontolások húzódnak.) Ilyen olaj például a MOL Dynamic Essence 10W40 vagy a Total Quartz 7000 10W40. Az LPG üzem - személygépkocsik esetén - nem igényli speciális olaj használatát.

Üdv, Olajdoki

Prolongot a Passatba

2011. július 25., 16:33 Módosítva: 2011.07.25 16:33

Tisztelt Olajdoki!

Olajcsere előtt állok és 2 olaj jöhet szóba CASTROL EDGE 5W30 vagy Mobil 1 ESP 5W/30 mind kettő megfelel az 504/507 szabványnak, a kérdésem az lenne hogy ez mellé mehet Prolong motorolaj adalék vagy teljesen felesleges? Az autóm egy Vw Passat 2.0 Tdi 2006-os 160 ezer km-el.
Válaszát elöre is köszönöm!
Zoli

Kedves Zoli!

A választott olajok eleve tartalmaznak mindent, amire a motornak szüksége van. Az olaj további adalékolása jó esetben felesleges, rossz esetben pedig káros, mert megbontja az olaj saját adalékainak egyensúlyát.

Üdv, Olajdoki

Eszi az olajat

2011. július 24., 08:42 Módosítva: 2011.07.24 08:42

Következő kérdéssel fordulok az olajdoktorhoz: Van 2002-es 1.9 Pdtdi Passatom 101 Le valós 370 000 Km-el. Füst nincs viszont 150-170-es tempónál megevett 1000 km alatt 7dl olajat! Castrol 5w30 van most benne! Milyen sűrűbb olajat ajánlana?
Előre is Köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Sűrűbb olaj gyanánt kipróbálhatja a Castrol Edge Turbo Diesel 5W40-t, de én inkább a tömítések rendbetételét javasolnám. Az sokkal valószínűbb, hogy megoldja a problémát.

Üdv, Olajdoki

Mennyi az oktánszám?

2011. július 20., 15:46 Módosítva: 2011.07.20 15:50
1

Szia Olajdoki!

Bocs, hogy téged zaklatlak, de talán a te kompetenciádba tartozik a kérdésem. Az imént láttam a TV-ben egy 2001-es filmet, és az egyik jelenetben a benzinkúton egy W210-es E Mercit 87-es oktánszámú benzinnel tankoltak meg. A kérdésem, hogy akkor mi értelme van, hogy itthon, meg úgy egész Európában csak magasabb oktánszámú benzint árulnak, és a közhiedelemben miért az él, hogy minél magasabb a szám, annál jobb?

Kedves Érdeklődő!

A benzin oktánszámának legalább annyinak kell lennie, mint amit a gyártó előír. Ha ezt nem éri el, akkor két eset lehetséges. A modernebb, kopogásérzékelős motorok képesek alkalmazkodni ehhez, de kisebb lesz a teljesítményük. Más, régebbi konstrukciójú motorok viszont károsodhatnak tőle. A magasabb oktánszámú benzin viszont okozhat valamennyi teljesítmény-növekedést, legalábbis a kopogásérzékelős motorok esetében. Az előírtnál magasabb oktánszámú benzin használatának nincs káros mellékhatása.

Üdv, Olajdoki

H Astra mit szeret?

2011. július 19., 14:29 Módosítva: 2011.07.19 14:29

Kedves Olajdoki!

Most vettem egy 2005-ös évjáratú H Astrát,1.6 benzinest. Ellenőriztem az olajszintet és egy kicsit utána kellene töltenem, de nem tudom milyen olajat töltött bele az előző tulaj. Azt szeretném Öntől kérdezni hogy ásványi vagy félszintetikus vagy szintetikusat vegyek, illetve milyen viszkozítású olajjal kell utána töltenem.(Én nem találtam sehol ajánlást az Opel H Astrához).
Segítségét előre is köszönöm!
Tisztelettel:Áron

Kedves Áron!

GM Dexos 2-nek vagy GM-LL-A-025-nek megfelelő, 5W30-as vagy 0W30-as olajat kell bele tölteni. Ilyen például a Motul SPECIFIC DEXOS 2 5W30 vagy a Valvoline Synpower 5W30.

Üdv, Olajdoki

Késői olajnyomás, csúnya hang

2011. július 14., 17:07 Módosítva: 2011.07.14 17:07

Üdv!


Van egy 3SGE motorkódú Celicám és az lenne a kérdésem, hogy miért lehet az, hogy az indítás után az olajnyomás csak 2-3 s elteltével jön meg? Hidegen még nincs is annyira csúnya hangja, de melegen néha igen. A motor felújítás óta nem ment 8e km-t, 3. olajcsere volt, most jelenleg Mobil1 5w50 Rallye Formulát kapott, előtte 10w40-nel ment, és hasonló volt a jelenség. Olajszűrőből Knechtet vettem bele. Mit lehet ilyenkor tenni? Ez a jelenség normális?
Köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Nekem is az olajszűrő volt az első gondolatom, de nem tudom megmondani, hogy az okozza-e a problémát, vagy sem. Nem tartom vészesnek a 2-3 mp-et, de ha nagyon zavarja, érdemes megpróbálni egy gyári olajszűrőt. Sajnos benne van a pakliban, hogy akár egyéb oka is lehet (pl. olajpumpa).
A "csúnya hang" sajnos nem az a probléma, ami egy e-mail alapján diagnosztizálható.

Üdv, Olajdoki

Milyet rakjak a Cargóba?

2011. július 14., 17:01 Módosítva: 2011.07.14 17:01

Tisztelt Olajdoki!

Az lenne a kérdésem, hogy Nissan Vanette Cargo (2000-es évjárat) 2,3-as dízel kocsiba belerakhatom-e az Orlen Super Semisynthetic 10W40 nevű olajat? A gépkönyv 10W40-est ír elő. Szabvány szerint: Api CE

Az Orlen olaj minőségi osztályai:

API: SJ/CF, ACEA 2004: A3/B3, A3/B4, TELJESÍTETT KÖVETELMÉNYEK:
Mercedes-Benz 229.1

köszönöm

Kedves Érdeklődő!

A szabvány szerint a választott olaj megfelelő, betöltheti. Nekem, személy szerint nincs tapasztalatom ezzel a márkával, és szívesebben ajánlok "befutott" olajokat, mert kevésbé valószínű, hogy az embert meglepetések érik. De ha ez az olaj tényleg teljesíti a címke szerinti szabványokat, nincs gond.

Üdv, Olajdoki

Motorolaj, váltómű olaj

2011. július 6., 18:19 Módosítva: 2011.07.06 18:19

Üdvözletem.
Van egy 2004. 12. havi Opel Astra GCC. 1.4 típ. twinport motoros szgk-m ami 120 000 km futott. (motorkód. Z14XE) Második tulaja vagyok.
A jármű ritkán van használva heti, v. havi rendszerességgel és akkor autópályás közlekedés kb. 300-400 km.
Milyen olaj lenne az ideális a motor egészségének védelme érdekében: a Castrol Edge 5W-30 v a Castrol Magnatec 10W-40.
A váltóműbe pedig Castrol Smx-s 75W-85 tenném csereként.
Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

A motorba GM-LL-A-025-nek vagy GM Dexos 2 szabványnak megfelelő olaj való. A Castrol termékek közül az Edge 0W30 a megfelelő. A váltóban speciális, éltettartam kenésre szánt olaj van, amit nem kell cserélni, és ami helyett nem is felel meg a választott olaj.

Üdv, Olajdoki

Automata váltó olajcseréje

2011. július 6., 18:18 Módosítva: 2011.07.06 18:18
1

Milyen időközönként kell az automata váltóban olajat cserélni vagy olajszintet, minőséget ellenőrizni? Tipus: 2001 Volkswagen Golf 4, 1,6-os
Előre is köszönöm válaszukat!

Kedves Érdeklődő!

Cserélni a gyártó szerint nem kell. A szintet ellenőrizni 60 ezer kilométerenként kell.

Üdv, Olajdoki

Mit rakjak az öreg Golfba?

2011. július 1., 12:37 Módosítva: 2011.07.01 12:37
3

Tisztelt olajdoki! Egy 1994-es VW Golf 1,9 D autóm van amiben már közel 400 000km van, a 10W40-es olajat még mindig nem eszi, belerakhatom a 5W40-es olajat? Totál Quartz 9000-ben gondolkozok, vagy rakjam a Quartz 7000-et??? Illetve a váltóban mennyi időnként kell olajat cserélni, mennyi kell és milyet ajánl? A választ előre is köszönöm!
destray

Kedves destray!

Igen, nyugodtan betöltheti az 5W40-es olajat is, ugyanis üzemi hőmérsékleten a két olaj viszkozitása egy tartományon belül van. A Total Quartz 9000 jobb minőségű, mint a 7000, de utóbbi is megfelelő. A váltóban nem előírás az olajcsere, de egyébként VW 501.50-es olaj való bele, mint például a Castrol Syntrans Transaxle 75W90, és 1,9 liter a töltete.

Üdv, Olajdoki

Mennyit fogyaszthat az autóm?

2011. június 30., 16:23 Módosítva: 2011.06.30 16:23

Kedves Olajdoki!

Kérdésem, hogy olajcserétől olajcseréig menyi olajat fogyaszthat az autóm? 1,4 literes dízel 4 éves és Castrol 5w30as van bene.

 

Kedves Érdeklődő!

Az autók olajfogyasztása - beleértve az új autókét is - széles skálán változik. Egyes típusok egyáltalán nem fogyasztják az olajat, másoknál akár 1 liter/1000 kilométer is megengedett a gyártó szerint. Az olajfogyasztás egyébként számos tényezőtől függ. Kezdve attól, hogy milyen szoros vagy laza illesztésűek a motor alkatrészei, a vezetési stíluson keresztül a használt olaj viszkozitásáig. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a tömítések elöregedésével a korábban kevés, vagy semmi olajat nem fogyasztó motor is olajevővé válhat. Fontos megemlíteni, hogy az olajfogyasztás önmagában kevéssé káros a motorra, ameddig biztosítani tudjuk, hogy az olajszint nem megy a minimum alá. Persze az extrém olajfogyasztás mindenképp kerülendő; nem csak a pénztárcánk miatt, hanem az okozott környezetszennyezés miatt is.

Üdv, Olajdoki

Mi az, hogy synthetic blend?

2011. június 29., 14:12 Módosítva: 2011.06.29 14:12

Kedves Olajdoki!

Egyszerű, ám számomra annál érdekfeszítőbb kérdéssel fordulnék Önhöz!

Az előző olajcserekor vásároltam Valvoline MaxLife 10W40-es olajat, amire rá van írva: synthetic blend. Ezt az olajat az autó kb 2000km / 1 liter fogyasztással szépen meg is eszegette.
A következő flakon szintén Valvoline lett, azonban a Durablend 10W40. Erre ez van írva: semi-synthetic.

Kérdés, hogy a maxlife spéci adalékain túl mi a különbség a kettő között?

Az autó egyébként Ford Escort MK4 '89-ből, 1.3-as vasmotorral, átlagban 12.3-as kompresszióval, feltehetően elöregedett szelepszár szimeringekkel, és kb. 160 000 km-rel.

Köszi!

 

Kedves Levélíró!

Nem rendelkezem a két olaj pontos receptjével, de a termékek leírása és a termékismertetőben szereplő adatok alapján a spéci adalékokon kívül nincs igazán különbség köztük. A "semi synthetic" és a "synthetic blend" csak két különböző megfogalmazása a félszintetikusnak.

Üdv, Olajdoki

Az olaj miatt füstöl a BMW?

2011. június 27., 14:22 Módosítva: 2011.06.27 14:22
1

Tisztelt Olajdoki!

Az lenne a gondom,hogy nemrégiben vettem egy 520i e39 benzines BMW-t. Jelenleg a kocsiban 310 000 km van. A probléma az, hogy hidegen egyáltalán nem melegen viszont füstöl a kocsi gázadásnál, lámpánál indulásnál folyamatos fordulatszámon viszont nem, és alapjáraton sem. A kocsi megvásárlása után töltöttem bele olajat 10w40-est, az is van a kocsiban csak annyi különbséggel, hogy Valvoline Top Gard olajat öntöttem bele, holott Castrol van benne. Ez lehet probléma? Mert azt vettem észre,hogy azóta jobban füstöl mint mikor megvettem, gondoltam olajcserére, de őszintén megvallva nem hiszek benne. A vásárláskor nem láttam füstölést. Azóta mióta után töltöttem lemértem kb 7-8 deci olajat evett meg 1000 km-en. Mit javasol? Én szelepszár szimeringre gyanakszom, legalább is a jelekből ítélve mert úgy tudom annak ezek a tünetei.

Köszönettel: Sándor

 

Kedves Sándor!

A gyanúja könnyen lehet, hogy igaz. Az biztos, hogy a problémát nem a két olaj keverése okozza, viszont az lehet, hogy mivel az utántöltéstől megemekeldett az olajszint és így nagyobb az olajnyomás, ezért megugrott az olajfogyasztás. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy túl nagy az olajnyomás, de mivel eddig kevesebb olaj volt benne, ezért kisebb volt, és nem tűntek fel ezek a jelek. Szóval a normál olajnyomással lehet, hogy a tömítések már nem tudnak megbírkózni és ez okozza a jelenséget. A leírtak abból a szempontból is logikusnak tűnnek, hogy hidegen vastagabb az olaj, ezért olyankor még nem fogyasztja, tehát nincs füst. Ugyanez a helyzet a fordulatszámmal is: alapjáraton kisebb a fordulatszám és az olajnyomás, tehát olyankor sem eszi. A lényeg, hogy irány a szerviz.

Üdv,
Olajdoki

Olajfogyasztást csökkentő olaj?

2011. június 20., 14:36 Módosítva: 2011.06.20 14:36

Tisztelt olajdoki!
Érdeklődni szeretnék, hogy tudna-e ajánlani olyan motorolajat, amivel csökken az autóm olajfogyasztása?
Jelenleg 1000 km-en 0,5l olaj "fogy el", de a karbantartási füzet szerint a megengedett fogyás maximális mértéke 1l/1000 km. Szóval a füzet szerint a fogyás mértéke normális, de ha lehet, szeretném csökkenteni motorfelújítás nélkül.
Tudna ilyen olajat ajánlani?
Az autó adatai:
Skoda Octavia 1.8 benzin, 20 szelepes 92kw-os. 1999-es évjárat, 221 000 km-rel.
Használat módja: havi 2 hétvégén vidék, autópályán, kb. 500 km/alkalom.
Továbbá minden második hétvégén bevásárlás (Bp-n), rövid távokon, boltok között (max. 50 km).
Az autóban lévő olaj Shell Helix Plus 10W-40.

Köszönettel, Tamás

Kedves Tamás!

Érdemes kipróbálnia a Valvoline Maxlife 10W40-et, ami extra adalékokat tartalmaz az olajfogyasztás csökkentésére. Nem mindig és mindenkinek használ, de vannak pozitív tapasztalatok. Nem rosszabb, mint a jelenlegi olaj, tehát akkor sem veszít vele, ha esetleg az olajfogyasztáson nem segít.
Üdv,

Olajdoki

Dízel BMW-be csak BMW-olajat?

2011. június 17., 11:21 Módosítva: 2011.06.17 11:21

Kedves Olajdoki,

Érdeklődnék, hogy egy 2002-ben gyártott BMW 525d-be milyen olajat ajánlana. Mindenképp teljesen szintetikus, longlife 04 olajat fogok venni, a kérdés, hogy milyen viszkozitásút.

0W-30, 5W-30 vagy 0W-40?

Mik ezeknek az előnyeik, hátrányaik egymáshoz képest?

Most 0W-40 van benne, kb. 12 000 km alatt fél litert kellett utántölteni. Időnként dinamikusan is meghajtom, de nagyrészt 120-140-nel csorgunk vele autópályán.

üdv,

Áron

Kedves Áron!

Magam részéről maradnék a 0W40-es viszkozitásnál, tekintettel az autó korára és a jelenleg tapasztalt olajfogyasztásra. Az előny-hátrány kérdésre válaszolva: lényegi, az üzemeltetés szempontjából fontos különbség nincs. A 0W jobban véd a hidegindításkori kopástól, mint az 5W, de a gyakorlatban mindkettő bőven elegendő védelmet biztosít. A 30-as meleg oldali viszkozitás jobb hőelvezetést és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást (kb. 1%-kal) biztosít, de már öregedő tömítések és kopottabb motorok esetén növelheti az olajfogyasztást. Ahogy azt Ön is leszűrte: a BMW szabvány és a szintetikus alapolaj fontosabb tényezők, mint az egyes viszkozitás-változatok közötti különbség.

Üdv, Olajdoki

Motoröblítő adalék

2011. június 6., 16:08 Módosítva: 2011.06.06 16:08
3

Tisztelt Olaj Doktor!

Van egy 90-es évjáratú Skoda Favoritom. Óra szerint 91 000 km-el, de hát használt autónál ki tudja mennyi a valóság. Olajat cserélnék benne és nem tudom, hogy használhatok-e olajcsere elott motoröblítő adalékot ilyen öreg autónál. Az olajbeöntőnél elég sok olajsár látható. Nem károsítja a motort ha ezeket leoldva járatom a motort az előírt ideig?

Köszönettel, Dénes

Kedves Dénes!

A motoroöblítő adalék valóban kétélű fegyver. Ha nincs extrém módon elszennyeződve az olaj, akkor jót tesz, ha viszont igen, akkor viszont fennáll az a veszély, hogy a leoldott szennyeződések eltömítik az olajszivattyú szívócsövének legelején elhelyezett fémszűrőt, így az olajkeringés leáll, a motor tönkremegy. De ha eddig rendszeresen cserélve volt az olaj, akkor ez a veszély nem fenyeget.

Üdv,

Olajdoki

Yamaha Fazer mit szeret?

2011. május 26., 09:46 Módosítva: 2011.05.26 09:47
2

Tisztelt Olajdoktor!

Most vásároltam egy '98-as Yamaha Fazert.
Szeretném lecserélni a motorolajat, de nem találtam még semmit, ami segítene, h milyen márkájút, típusút kéne választanom. Tudna tanácsot adni, hogy milyen típusú (félszintetikus, szintetikus), és márkájú olajat válasszak? Szeretnék mindenképp bele valót vásárolni.

Segítségét elore is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Megfelelő olaj például a Motul 5100 4T 10W40 (teljesen szintetikus) vagy a Repsol Moto Sintetico 4T 10W40 (félszintetikus).

Üdv, Olajdoki

Hajtóműolaj az Astrába

2011. május 20., 11:03 Módosítva: 2011.05.20 11:03
2

Tisztelt Olajdoktor!
Az lenne a kérdésem, hogy Opel Astra G 1.6-ban (motorkód: Z16XE, 2005-os gyártmány) hány kilóméter után kell hajtomű olajat cserélni? És ha egyszer kell, akkor milyet es mennyit kell beletölteni?
Valaszat előre köszönöm,
Péter

Kedves Péter!

Ez a váltó speciális, élettartam-kenésre szánt olajjal van feltöltve, és nem kell cserélni.

Üdv, Olajdoki

Lejárt az olaj

2011. május 16., 17:35 Módosítva: 2011.05.16 17:35

Tisztelt Olajdoktor!

Azzal a kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy az 1,9-es TDI Passatomba olyan Shell 5W-40-est töltöttem, aminek kb. 2 éve lejárt a szavatossága. Mit tanácsol, lehet-e vmi gond belőle? Vagy azonnal cseréljem le?

 

Kedves Levélíró!

A lejárt szavatosságú olaj nem tesz jót a motornak, és valóban javaslom a cserét, de azért nem kell annyira sietni a szervizbe, mintha például váltóolajat töltött volna a motorba. A szavatossági időt azért állapítják meg, hogy elejét vegyék annak, hogy már eleve oxidálódott olaj kerüljön a motorba, hiszen ott még további oxidációnak lesz kitéve. Az oxidáció egyébként az olaj legnagyobb ellensége, mert emiatt savasodik, sűrűsödik, kémiailag bomlik, és a lerakódások képződését is gyorsítja. Ezek a folyamatok azonban nem márol holnapra mennek végbe, inkább hosszú távon kell velük számolni.

Üdv,
Olajdoki

Milyen adalékot töltsek a csettegő hidrotőkékhez

2011. május 11., 11:21 Módosítva: 2011.05.11 11:21
8

Kedves Olajdoki!

Egy olyan jellegű kérdésem lenne, hogy vajon ronthat-e az olaj minőségén egy esetleges utólagos adalék hozzáadása.

Az autóm egy 92-es évjáratú Renault 19-es, 1.8 16v F7P motorral. Hidegen szólnak benne a tőkék. Jelenleg Elf Excellium NF 5W-40-es olajat használok. És nem vagyok benne biztos, hogy egy teljesen szintetikus olaj mellé érdemes egyáltalán bármi mást beönteni a motorba! Ebben kérném ki a tanácsát! Esetleg ha érdemes, ajánlhatna néhány csúcsminőségű adalékot, az ára ésszerű kereteken belül nem számít. Szerintem egy hűen és hibamentesen szolgáló motor megérdemli a jó olajat, és más egyebet is ha szükséges.

Válaszát előre is köszönöm!

Balázs

Kedves Balázs!

Valóban nem javasolt a motorolajok utólagos adalékolása. Ez alól - véleményem szerint - csak a motoröblítő és a motortömítő adalék kivétel, azok is csak bizonyos esetekben. Az utólagos adalékolás ugyanis felborítja az olaj saját adalékainak kényes egyensúlyát, és gyakran az olaj bizonyos tulajdonságait más tulajdonságok rovására erősíti. Jellemzően a kenést próbálják meg mindinkább javítani, de nem számolnak azzal, hogy ezzel pl. a hőelvezetést vagy a motortisztaságot negatívan befolyásolják. A hidegen csörgő hidrotőke egyébként teljesen szokványos jelenség, ugyanis motorindítás után ők kapnak utoljára olajat. Mindaddig, amíg később elhallgatnak, nem kell velük foglalkozni.

Üdv,

Olajdoki

Csörög a Mazda

2011. május 10., 09:57 Módosítva: 2011.05.10 09:57

Szia Olajdoki!
1 hónappal ez elõtt vásároltam egy Mazda MX3-at 1.6 16 szelepes 1991 évjáratú autót. A problémám, hogy szerintem az elõzõ tulaj nem a megfelelõ olajat töltötte a motorba, mivel a reggeli inditásnál csattognak a hidrotõkék 30-40mp-ig! Néha üzemmelegen is becsattog a hidrotõke, de ilyenkor csak pár mp-ig! A kérdésem az  lenne hogy milyen olajat ajánlanál ebbe az autóba ami nem tul drága, de azért megvédi a motort?
Válaszodat elõre is köszi tisztelettel: Zsolt!

Kedves Zsolt!

Ebbe a motorba szinte bármilyen ma kapható olaj megfelelő, ezért elég valószínűtlen, hogy egy nem megfelelő olaj okozná a problémát. Semmi akadálya az olajcserének, használtan vásárolt autónál amúgy is ajánlott, de nem hiszem, hogy ez varázsütésre megoldja a problémát. Magam részéről egy félszintetikus, 10W40-es olajat ajánlok, mint például a Total Quartz 7000 10W40 vagy az OMV Bixxol Extra 10W40. A csattogás megoldása viszont valószínűleg a szervizben lesz.

Üdv,
Olajdoki

Rovatok