Totalcar Vakbarát Hírportál

2017. november 7., 12:01 Módosítva: 2017.11.09 17:53
47

Tisztelt LPG Doktor!

2010-es, 1,5-ös Mitsubishi Lancerem van STAG 300 Premium rendszerrel gázosítva 2014-óta. A múlt héten kifogyott a gáz és az első adandó alkalommal megtankoltam. Azóta nem vált át gázra, csak csipog, mintha üres lenne a gáztartály. A szintjelző azt mutatja, hogy tele van. A reduktor előtti szűrőben van gáz, de a reduktor után már nincs. A szűrők újak. Ön szerint mi lehet a probléma?

Üdvözlöm!

Vagy tönkrement a reduktor mágnes szelepe, vagy az valamilyen okból (ECU-hiba, kábel szakadás ) nem kapja meg a vezérlő jelet. Extrém esetben a folyadék szűrő teljes eldugulása is lehetne az ok, de ez már nagyon hard core irány. Ha meg van a hiba, érdemes egy pillantást vetni a rendszer programozására, nehogy a következő gond a hengerfej nullára amortizációja legyen! Ennek menete valahogy így fest.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. október 29., 05:31 Módosítva: 2017.11.08 17:55
69

Tisztelt LPG-doktor!

A 95-ös Ford Scorpióm benzinnel tökéletesen működik, LPG-vel viszont szinte folyamatosan háromhengerezik. Alacsony fordulaton (1500 alatt) nagyon rángat, talán ilyenkor csak két henger működik. Néha pár másodpercre működik minden henger gyorsításnál. A gázinjektorokat most néztem át, mindegyik szépen zár és nyit, ahogy belefújtam, átengedte a levegőt, amikor feszültséget adtam az injektoroknak. A gyújtást teljes egészében cseréltem újra egy hónapja. Denso gázos gyertyákat vettem bele.

Már nincs több ötletem, csak a gázrendszer kábeleit nem néztem még meg. Alacsony fordulaton gyorsításnál hallom néha visszadurrogni a gázt, egyszer az autó előtt álltam, amikor durrant egyet, és a szívócsőben durrant, tehát elvileg kapja a gázt rendesen. Valamire érzékeny lehet a gyújtásomnál? Esetleg egyéb hely ahol kereshetem a problémát?

Üdvözlettel: Richárd

Kedves Richárd!

A gáz alapvetően nagyobb gyújtóenergiát igényel, mint a benzin. Éppen ezért nagyon jól tette, hogy alapvetően a gyújtás környékén kezdett vizsgálódni. Igazság szerint a vaktában cserélgetés helyett sokkal jobbnak tarjuk a digitális oszcilloszkópos diagnosztikát. A módszer gyakorlatilag tévedhetetlen, ellentétben az OBD diagnosztikával.

Amennyiben valóban hibátlan a gyújtása, sajnos nem kerülhető el, hogy a szívószelepek enyhe beégésére kezdjünk gondolni. Ez - tekintettel a szívócsőben történt durranásokra - megalapozott, mivel a szívó traktusban égési vagy robbanási folyamatnak zajlani nem csak nem ildomos, hibátlanul záró szívó szelepek esetében fizikailag lehetetlen is. Javaslom a motor fentiek szerinti diagnosztikáját!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. október 16., 17:14 Módosítva: 2017.11.02 06:33
97

Tiszteletem!

Škoda Fabia 2007-es 1.2 12v 64 LE, BME motorkód, 3 hengeres. AC Stag 300-as gáz rendszer lett beépítve. Az volna a problémám, hogy gázzal megyek, és menet közben olyan, mintha átváltana benzinre. A benzin-gáz kapcsoló elkezd villogni pár másodpercig, nem sípol, de az átváltásnál ránt a motoron egyet. Utána visszaáll rendesen. Teljesen kiszámíthatatlan időnként jön elő a hiba, mindegy milyen sebességgel közlekedek, milyen sebességi fokozatban van az autó. Közel egy hónapja jött elő a hiba.

Eddig csak a szűrőket kellett cserélnem+egyszer injektort. Rendszeresen cseréltetem a szűröket. Voltam kiolvastatni a hibát, de nem dobott ki semmit.  80 000 km-nél rakattam be a gázt, most tartok 230 000 km-nél. Kérem mielőbbi segítségét, ötletét. Előre is köszönöm!

Üdv: Zsolt

Kedves Zsolt!

Az említett hiba a következőktől keletkezhet: MAP szenzor, reduktor, vezérlő computer. Előfordulhat, hogy a fenti alkatrészek hibátlan működése ellenére esik a gáznyomás. Ennek nagyon ritkán, de a tartályban található multiszelep az okozója. Sajnos a távgyógyítás intézménye ezesetben is halott, muszáj lesz elvinnie az autót egy szakszervizbe!

A folyamat végén érdemes ellenőriztetni a rendszer beállításait. Mi így végezzük a műveletet.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
2017. október 11., 15:36 Módosítva: 2017.10.18 06:34
14

Kedves LDG-Doki!

Azt szeretném megkérdezni, hogy az normális-e, hogy ilyen melegben össze-vissza mutat az utastérben lévő gázszintjelző, és tankolásnál is nehezebben lehet teletankolni a tartályt. A mostani a második gázos autóm, az előzőnél is hasonló dolgokat tapasztaltam, ha lehűl a hőmérséklet akkor rendben vannak a dolgok. Vagy ezt csak beképzelem, és valami gond van a rendszerrel.

Köszönettel: Szabó Zoltán

Kedves Zoltán!

Nem teljesen világos, mit ért az alatt, hogy össze-vissza. Azt minden esetre tudnia kell, hogy ezek a szintjelzők egy viszonylag egyszerű, a tartályba helyezett úszó által mozgatott potméter segítségével előállított jel alapján működnek. Éppen ezért nem szabad tű pontos viselkedést elvárni tőlük, elég egy apró változás a körülményekben, és már változik is a kijelzett érték.

A hőmérséklet növekedésével nő a folyadék halmazállapotú gáz térfogata is, emiatt a tankolás során észrevehetően kevesebb fér el a tartályban. Kérdés ebben az esetben is ennek a mértéke. 5-6% tolerancia teljesen normális, efölött viszont már rendellenes, érdemes megvizsgálni a tartályban található multiszelep állapotát!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. szeptember 25., 16:38 Módosítva: 2017.10.18 17:55
26

Tisztelt LPG doktor!

A napokban vásároltam egy 2006-os gyártású Nissan Primerát 1,8-as motorral. Problémám a következő, az autó gyakran nem akar gázzal üzemelni. Gázüzemre kapcsoláskor azt jelzi, hogy üres a tartály (ami full tele van) és csak sípol, néha viszont átkapcsol, és működik de olyankor gyorsításnál kicsit rángat. Amúgy külön szelepkenése is van, aminek üres volt a tartálya, ezt feltöltöttem gondolván köze lehet a egymáshoz viszont semmi változás. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel József.

Kedves József!

Rettenetesen sok minden okozhatja a problémát.Sorolok néhányat, de mindenképpen diagnosztizálni kellene szakműhelyben a járművet! A lehetséges okok közül: eldugult gázszűrő, hibás reduktor, hibás gázinjektorok, hibás MAP szenzor.. A felső kenő kiürülése nem függ össze a jelenséggel, de ennek használata finoman fogalmazva is kétes. Íme az erről szóló cikkünk.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. szeptember 22., 10:13 Módosítva: 2017.09.28 06:55
106

Jó napot doktor úr!

Németországban élek és van egy 99-es A6-os Audim. Otthon voltam és egy meg nem nevezett benzinkúton gázt tankoltam. Körülbelül 30 km után el kezdett romlani az autó dinamikussága. Azaz amit eddig bírt 4. sebességben, azt most már csak a 3.-ban tudja teljesíteni motor dadogás nélkül.

Ma voltam szervizben és azt a választ kaptam, hogy az injektorok cserések. Sajnos drága nagyon, ahogy utána jártam. Néztem videókat az injektor takarítására, de szeretném megtudni, hogy maga ezt hogyan és miként tenné.

A válaszát előre is köszönöm.:)

Üdvözlöm!

Ilyen esetben az első a gázszűrők ellenőrzése, cseréje, a tankban lévő feltételezetten szennyezett gázt is bele értve. Ha a hiba ezután is fennáll, ekkor merül fel az injektorok kérdése. Gondolom a kollégák idáig eljutottak az Ön esetében. Prinz esetében Keihin injektorokat látok az autók motorterében a legtöbbször. Ezek az injektorok nem szedhetőek szét roncsolás nélkül, ezért kizárólag erre szakosodott szakműhely tudja tisztítani őket.

Az eredmény attól függ, milyen és mennyi szennyeződés okozta a problémát. Ha szerencséje van, megoldható így, keressen fel egy injektor tisztítással foglalkozó vállalkozást, van belőlük választék gazdagon!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. szeptember 7., 10:34 Módosítva: 2017.09.22 20:00
307

Tisztelt Uram!

Szeretnék venni a közel jövőben egy Opel Astra G OPC-t (z20let). Ha jól tudom ez 200 lóerős és hengerenkénti MPI befecskendezős. A kérdésem az lenne, hogy lehet-e gázosítani? Baj az LPG-nek ha turbós az autó?

Válaszát előre is köszönöm, Ricsi.

Kedves Ricsi!

Minden hengerenkénti szívócső befecskendezéses motor átalakítható, függetlenül attól, hogy atmoszférikus vagy feltöltött motorról beszélünk-e. A kulcs kérdés a helyes reduktor választás, mivel a feltöltött motorok esetében a reduktor által lekövetendő nyomás változás jóval nagyobb, mint szívó motorok esetében! Fontos még a helyes beállítás és a gázrendszer alkalmassága a beállítások tekintetében.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. augusztus 15., 13:31 Módosítva: 2017.09.22 20:00
81

Tisztelt LPG Doktor!

Van egy '97-es, 1,8-as, 90 lóerős Lagunám, amit 1998-ban gázosítottak el, vélhetően Hollandiában, automata Vialle rendszerrel. Olyan probléma jelentkezett a napokban, hogy indításkor, mikor átvált gázra, leáll a kocsi, vagy leesik a fordulat kb. 300-ra, és csak dadog, pöfög.

Gázadásra helyreáll az alapjárat. Menet közben jól teljesít gázon, bár néha mintha fulladna gyorsításkor. Benzinüzemen közlekedve, ha manuálisan átváltok gázra, erőteljesen visszafullad és megtorpan a kocsi, majd egyszer csak helyreáll, és mintha mi sem történt volna, szépen üzemel.

Ön szerint mire utalhatnak ezek a jelenségek? Reduktor problémám lesz hamarosan? Esetleg a mágnesszelep rakoncátlankodik? Tartálycserén kívül hozzányúlva még nem volt a rendszerhez. Ha a reduktort esetleg cserélni kell, a gázvezérlőt is kell cserélni?

Az autó:

Renault Laguna 1.8 RT 90 LE - 1997

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Zoltán

Kedves Zoltán!

A jelenséget okozhatja az Ön által említett reduktor hiba is, de egyéb probléma szintén. Ha gyorsításkor fullad, még egy egyszerű szűrőcsere is segíthet a probléma megoldásában. Távolról nem tudunk diagnosztizálni. Vialle esetében azonban az a rossz hírem, hogy hiába is tudnánk, ugyanis a szűrőcsere kivételével minden beavatkozás vagy fődarab csere olyan anyagi vonzattal jár, amit a hazai autósok nem tudnak, vagy nem akarnak megfizetni.

Őszintén szólva mi magunk is inkább a rendszer motortéri elemeinek (úgynevezett front kit) cseréjét javasoljuk ilyen esetekben, mivel ebben az esetben nem csak olcsóbb számla a végeredmény, hanem két év teljes körű garancia is 100 ezer km korlátozással! A garancián túli szervizelés költsége sem elhanyagolható, az általunk forgalmazott Agis fődarabjai az ötödébe kerülnek a Vialle, vagy egyéb hasonlóan prémium árazású termékekhez képest.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Későn kapcsol benzinről

2017. augusztus 12., 18:42 Módosítva: 2017.08.22 16:39

Szép jó napot,


Van egy Prins gázrendszer az autómban (Renault Megane 2) és eddig nagyszerűen ment, de 2 hónapja kb. későn kapcsol át benzinről, 90-en fokot eléri az autó, eddig kb. 40-nél már gázon volt. Szűrők 2 hete voltak kicserélve, a szervizben nem találtak semmit hibát, és magyarázatot sem adtak mitől jöhet, a legközelebbi pedig már távol van tőlem. Voltam Renault szakszervizben nehogy autó probléma legyen, de minden rendben van.

Kérdésem mitől lehet, szofton kivűl más állítási lehetőség van-e?

Másik gond előfordul néha, hogy gázon megáll az autó mikor kiveszem sebességből és a fordulat visszaesik.

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlöm!

Ha egy paraméter megváltozik, az szinte soha nem szoftveres probléma.

Vélhetően egy jeladó hibásodott meg, ezt kellene cserélni. Prins esetében nincs könnyű helyzetben, mert itthon kevesen foglalkoznak vele. Ehhez adódik még az igen magas alkatrész ár, mely két tényező miatt egy meghibásodott Prins rendszer ritkán szokott az autó motorterében maradni kicsiny hazánkban. A legtöbb esetben (amennyiben fődarab csere indokolt) egy-egy fődarab ára kis híján kitesz egy komplett gázrendszernek megfelelő összeget, így ezekben az esetekben a motortéri elemek (tartály és csövek maradhatnak) cseréjét szoktuk javasolni. Így egy teljesen új rendszert kap a vevő 2 év vagy 100.000 km garanciával, olcsó alkatrész utánpótlással és megfelelően konfigurálható szoftveres felülettel, kiváló minőségben: link.

Üdvözlettel:

LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. augusztus 2., 13:26 Módosítva: 2017.08.12 18:43

Tisztelt LPG doktor!

Azzal kérdéssel fordulnák önhöz, hogy mi lehet a hiba? Van egy 2005 Chevrolet Lacetti 1.6 (F16D3) gázos kombi autóm ami benzinnel nem akart üzemelni. Ha beindul, fullad a motor és durrog, gázzal szépen jár. A környéken egyik autószerelőnek sem volt ideje foglalkozni vele és napi szinten szükség van rá, így saját kezembe próbáltam venni a dolgot. Először egy általános csere.

Gyertya, gyertyakábel, olaj, olajszűrő, levegőszűrő, a probléma nem szűnt meg, így kapott új üzemanyagszűrőt, semmit nem változott, ma végső elkeseredésemben kicseréltem az üzemanyagszivattyút miután ellenőriztem a biztosítékot és a relét. Csere oka,mert sivított. Az új szépen dolgozik, de motor szinte halott. kb 30 indításból 5-ször beindult elérte az alapjáratot, egy 5 másodpercig tartotta, majd leesett a fordulat és leállt. Mikor még ment valamennyire, akkor benzinnel gázadásra leesett a fordulat. Sajnos csak ennyit tudok elmondani. Kérem adjon tanácsot, ha tud.

Egy elkeseredett tulajdonos. (Sándor voltam)

Ledves Sándor!

A leírása alapján szinte biztos, hogy a gyári vezérlő adaptív ( bizonyos paraméterek öntanuló képessége ) viselkedéséről van szó, melyet a gázrendszer helytelen beállítása okozhat. Ilyenkor a gyári vezérlő elkezd a helytelen gázbeállítással ellentétes irányban korrigálni és hozzá is tanul a megváltozott körülményekhez.

Például ha túl dús keverékkel üzemel a motor gázzal, a vezérlő szegényíteni kezd, majd ezt az állapotot tekinti alapértelmezettnek. Innentől a reggeli hideg indítások már egy erőteljes szegényítéssel történnek, viszont ekkor a motornak épp dúsításra lenne szüksége. Ezért nehézkessé válik a hideg üzem és az indítás is. Javasoljuk a rendszer pontos beállítását!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. július 27., 15:22 Módosítva: 2017.08.02 17:52

Tisztelt LPG Doktor!

Nos, hol is kezdjem. 2016 márciusában vásároltunk egy Opel Astra G 1.4 Twinport (Z14XEP), 2006-os évjáratú használt autót Zavoli LPG-vel.(2012-ben szerelték be) A baj 2016-os év végén kezdődött, még a tél beállta előtt, ugyanis menet közben, gázüzemen, elkezdett rángatni az autó, majd gyorsuláskor is kezdte ezt csinálni, aztán már minden gázadáskor, előzni elég kockázatos volt mert alig ment az autó úgy rángatott,majd aztán olyan 80-90-es tempónál a motorhiba jelző villogni kezdett, a motor pedig fulladós hangot adott ki, félre álltunk vele de nem állítottuk le a motort és azt láttuk, hogy a fordulatszámmérő olyan 350 és 1000 közt ugrált.

Újraindítás és ment megint szépen egy jó pár száz km-ig. Majd egyre sűrűbben kezdte el ugyanezt csinálni, olyannyira hogy mára már az első indításnál 5 másodperc elteltével megint csinálta(és indításnál még ugye benzinen van), szó szerint reszketett az autó (úgy rázott). Voltunk LPG szerelőnél, több gázt adott neki ezt mondta, ezután egy darabig mintha megoldódott volna de sajnos újra előjött a hiba. Megannyi szerelőnél voltunk, mindenki mást mondott és egymást fikázták, hogy nem jól nézte ezt, nem jól nézte amazt, és végül nem oldódott meg a probléma...Kiolvasáskor többszörös gyújtáskimaradást, valamint 1,2,3,4-es hengernél gyújtáskimaradást írt.

Átnézték, katalizátor tökéletes, légtömegmérő is, gyújtótrafó sor is, gyertyák is mind rendben vannak, mindet cseréltük és próbáltuk hogy ez lesz-e a baja de nem, felső holtpont jeladó ki lett cserélve, lambda szonda is remekül üzemel, motorja nincs kihajtva.

Mára odáig jutottunk, hogy néha a gáz be-ki kapcsolójával egyszer nem tudjuk visszaváltani benzinre, vagy éppen nem tudjuk bekapcsolni a gázt. Újraindítás, és megint tudjuk váltani egy darabig majd megint meghülyül, azt viszont észrevettem ha átvált magától a gázra akkor jön ez a motorhiba jelző villogás és az autó reszketése és elerőtlenedése, alig bír menni, ugrál, megtorpan. Elnézést ha valamit rosszul fogalmazok, nem ismerem annyira az alkatrészeket csak hallom amiket mondanak a szerelők,teljesen tanácstalan vagyok, egyik szerelő se tudja mi a baja vagy nem akar vele foglalkozni abszolút.

Válaszukat előre is köszönöm!

Kedves Kristóf!

A története sajnálatos, de sajnos nem ritka. A jelenséget több hibaforrás is okozhatja. Ennek célszerű megfelelő diagnosztikai módszerrel a végére járni ahelyett, hogy az alkatrészek cserélgetésével próbálunk eredményt elérni.

A mások fikázása által se láttam még sok autót meggyógyulni, így ez nem csak etikátlan, hanem felesleges is. Javaslom elsőként az oszcilloszkópos diagnosztikát. Ennek segítségével a motor valós állapotáról, a perifériák és kiegészítő berendezések (szenzorok, injektorok, stb.) állapotáról is egyértelmű tájékoztatást kapunk. A hibás alkatrész így szűrhető ki teljes biztonsággal. A feltételezett hiba lista igen hosszú, így ez a megoldás a célravezető mindenképpen. A teljesség igénye nélkül: gyújtás rendszer bármely eleme, gázinjektor, gázvezérlő ecu, esetleg szélsőséges esetben szelep beégés. Ezek ind okozhatnak hasonló tüneteket, így találgatás helyett válassza inkább a biztos megoldást!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. július 19., 11:20 Módosítva: 2017.07.31 18:08
14

Kedves LPG doktor,

Tervezem az autóm "gázosítását", egy 2001-es 1,4 vvti /230eKm/ Toyotát használok gépjárművezető képzésre (gyakori indítások, széles fordulatszám tartomány). Naponta 150-180 km a futásteljesítményem. Útba esik CNG-s, LPG-s töltőhely is, a tartály elhelyezése sem jelent különösebben gondot a csomagtartóban.

Lehet, hogy pontatlanok az eddig talált információim, CNG-nél kb. 0,6-0.7kg az 1l benzinnel szemben, LPG-nél pedig kb. 1,1l a fogyasztás változása. Ezek alapján a kilométerenkénti megtakarításban nincs nagy eltérés a két rendszer között, viszont a beruházásban a CNG kb. a duplája. Mi szól mégis a CNG mellett, amiért egyre jobban terjed?

Üdvözlettel: Tóth Péter

Kedves Péter!

A CNG matekja úgy van, ahogy írta, azonban az LPG esetében 15% többlettel kell kalkulálni a benzinnel szemben. Hogy mi szól a CNG mellett? Hazánkban, főleg, ha kizárólag anyagi megtérülési szempontból vizsgáljuk, az ég világon semmi.

Fontos, mégsem igazán döntő szempont a környezetvédelem, amely tekintetben a CNG üzem még az LPG-t is felülmúlja. Hazánknál szerencsésebb történelmi és politikai hagyományokkal rendelkező országokban a CNG üzem olcsóbb is, ezért a drágább beépítési költség nem játszik szerepet. Viszont mi itt élünk, hozott anyagból dolgozunk.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. július 5., 14:41 Módosítva: 2017.07.19 17:51
176

Tisztelt LPG Doktor!

Kérem adjon tanácsot, hogy a Dacia Lodgy 1,6 (83 LE) LPG-s verziójával gáz üzemmódban tartósan milyen maximális fordulatszámon lehet tartósan autózni? Sokat járok németországi autópályákon, így volna lehetőség a gyorsabb haladásra.

A Renault Magyarországtól nem kaptam tanácsot, így egyelőre 3500-3750-es fordulatszámon hajtom a járgányt sokszor 2-3 órán át. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Sándor

Kedves Sándor!

Én alapvetően azt gondolom, hogy üzemanyag fajtától függetlenül igaz, miszerint egy személyautót nem udvarias dolog a maximális terhelés 70-75%-a felett tartósan üzemeltetni. Ennek megfelelően egy korszerű benzinmotor esetében a maximális fordulatszámot 6500 ford. / perc-nek feltételezve kb. 4500-4700-as fordulat a maximum, amelyen tartósan használnám. Ez nem jelenti azt, hogy időnként ne lehetne akár teljesen leforgatni egy-egy előzés alkalmával!

Az ésszerű nagy terhelés határozottan jót tesz a motornak, a városi üzemben az EGR szelep áltak a szívócsőbe juttatott korom lerakódások ilyenkor le tudnak égi a szelepszárakról, megtakarítva egy későbbi ebből fakadó meghibásodás költségeit! Ha az autó nem gyári gázos, hanem utólagos beépítés, érdemes ellenőriztetni a beállításokat!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. június 30., 16:26 Módosítva: 2017.07.06 13:11

Tisztelt LPG Doktor!

Egy LPG-és 2007-es Suzuki SX4-es ( Sima 1,5) tulajdonosa vagyok. Lovato Smart RGJ3 van az autóba építve, reduktorszűrő cserekor észrevettem, hogy a belső csövekbe illetve a reduktorba fekete koromszerű vagy ahhoz hasonló (puha) lerakódás van, végig az oldalfalakra tapadva. Mitől lehet ez? A cserélt szűrő felfogta az apró fém szemetet illetve koszt. Légnemű szűrő is cserélve folyamatosan, az már nem engedi tovább ezt a fekete koszt. Az autóba 150 000 km van, ebből gázüzembe durván 100 000 km. Gázüzemmel igazán probléma nincs néha egy pici alapjárat ingadozás de észre se venni. Érdemes lenne ennyi km után felújítani a reduktort? Mennyi ezeknek a kifutási ideje?Illetve a gáz adagoló szelepek néha hangosan működnek. Ezeket mikor érdemes cserélni?

Üdvözlöm!

A tankolt gáz minősége sajnos nem azonos a hazai kutakon. Egyrészt a beszerzési forrás, másrészt a tartályok karbantartása az, ami meghatározó ebből a szempontból. Érdemes 20 ezer km-nél nem többet menni a szűrőkkel.

A reduktor felújítása ennyi futásnál még nem indokolt, ha csak nem produkál tüneteket. Ezt érdemes lenne szoftveresen a gáznyomás terhelés közben történő ellenőrzésével kontrollálni. Ha a normálisnál nagyobb mértékben ejti a nyomást nagy terhelésen, akkor aktuális a művelet.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Az LPG-átalakítás utóköltségei

2017. június 20., 12:41 Módosítva: 2017.06.30 16:36
1

Tisztelt LPG Doktor!

Fontolgatom az autóm benzin/gáz üzemű átalakítását. Rengeteg hasznos cikk, video információ található meg az átalakítás költségéről, mire érdemes figyelni műhelyválasztáskor stb. Azonban arról egyértelmű információt sehol sem lehet fellelni a következő kérdésekről:

- Átalakítás után a műszaki vizsgáztatás azonnal vagy adott időintervallumon belül kell megtenni?

- Minden egyes műszaki vizsga előtt kell szakszervizben megfelelőségi, biztonsági tanúsítványt kiállítani? Ennek nagyságrendileg mekkora a költsége?

- Milyen szervizköltségekre számíthatunk átalakítás után a gáz rendszer tekintetében átlagos 20 000 km/ év futásteljesítmény esetén? Azt gondolom, ezek olyan tényezők amiket szem előtt kell tartani megtérülés kalkuláció során.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlöm!

Oly sokszor tárgyalt téma, de ismétlés a tudás atyja :-)

1., A műszaki vizsgáztatást az átalakítsást követő 30 napon belül kell megtenni.

2., Első alkalommal KPM vizsgabázison történik a vizsga, ennek kb 10 000 Ft felára van a hagyományos vizsga árához képest. Ezután már bárhol és felár nélkül vizsgázhat a jármű a jövőben. Vizsga előtt egy gázbiztonsági tanúsítványt állít ki egy gázautó szerviz, ennek ára 5000 Ft.

3., Átalakítás után 20 000 km-es intervallumban szűrő csere és a rendszer átnézés történik, beleértve a szivárgás ellenőrzést is. Ennek költsége 10 000 Ft nagyságrendű.

Remélem segítettünk! Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. június 4., 11:42 Módosítva: 2017.06.27 17:54

Tisztelt LPG-/Autódoktor!

Egy 99-es évjáratú benzin/gázos (Lovato rendszer van benne) 1,3 Suzuki Swift GLX-em van. Gázra automatikusan 2000-es fordulatnál kapcsol át. A probléma, ami most jött elő gáz-üzemnél egy pár hónapja, hogy sebesség-fokozattól függetlenül gázadásra elkezd szaggatni.  

Ha visszaveszem a gázt a szaggatás megszűnik és nagyon enyhe gyorsítás lehetséges vagy a másik módszer hogy visszaváltok pl. 4-ből 3-ba ekkor a fordulatszám felugrik és ilyenkor semmi baja. Padlógázra vagy ha nagy gázt kap a "Check Engine" kigyullad és a lambda szondát jelzi. (Elég "kokány" módon van beszerelve de ez van/volt benne mióta megvettük) Ez okozhatja ilyen típusú hibát?

Üdvözlöm!

Valószínűbb valamilyen gyújtás eredetű hiba. A pontos hiba feltárás leginkább diagnosztikával lehetséges. A digitális oszcilloszkóppal a lambdaszonda állapota is egyértelműen feltárható. Nagyobb gond, hogy 1999-ben még nem volt OBD2 csatlakozón keresztül lehetőség élő adat olvasására, így az Ön autójában található gázrendszer be sem állítható pontosan. Grafikus megjelenítéssel dolgozó rendszerrel lehet megoldani a feladatot, a Lovato sajnos nem ilyen.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. május 31., 10:00 Módosítva: 2017.06.04 11:47

Tisztelt LPG Doktor!

Autó csere előtt állok. A kiszemelt egy 8 éves 1,4-es Ford Fusion. Jelenleg egy Renault Thaliám van ami gázos. 5-éve van benne a szett. Érdeklődnék, hogy át lehet-e szerelni, érdemes-e és olcsóbb-e. Illetve kb egy új beszerelés a Fusionba mennyibe kerül kb.

Köszönettel: Kovács Ferenc

Kedves Ferenc!

Az átszerelést 5 év használat után nem tartom jó ötletnek. Kifizeti a munkadíjat, garancia nincs. A használt alkatrészek viszont természetes elhasználódásuknál fogva is elkezdnek lassan hibákat generálni.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. május 27., 12:07 Módosítva: 2017.05.31 11:52

Tisztelt LPG Doktor!

1999-es évjáratú Ford Focus 1,6 benzin-LPG üzemű autóm az alábbi érdekességet produkálja, kizárólag gázüzemben: kb. 110 km/h-s sebességnél (esetleg kicsivel felette) a motor hőfokjelző mutatója remegni kezd, majd a gáz elvételét követően felkúszik a piros tartományba. Ismételt gázadásra pár másodperces késéssel a mutató a normál tartományba esik vissza.

Tartósan kb. 120 km/h-val haladva ismételten magasabb hőfokot mutat, fordulatszám esésekor még magasabbat, majd leálláskor alapjáraton ismét normál hőmérséklet. Alacsonyabb sebességnél semmi gond, a szerelő kiolvasásnál hibajelenséget nem talált. (Az autó ekkor is gázzal ment.)

Mivel benzines üzemmódban semmi gond, véleményem szerint nagy valószínűséggel a hiba gázkészülék környezetében keresendő. Az autót alapvetően városi használatra vettem nemrégiben, azonban havonta egy-két alkalommal kb. 200 km távolságban autópályán is használjuk. Bosszantó, hogy pont a nagyobb távolságok esetén nem használható a takarékos gázüzem. Kérem szíveskedjen tanácsot adni, milyen irányban induljak a hiba kijavítása érdekében.

Köszönettel: Csáky Csaba

Kedves Csaba!

Érdemes lenne OBD műszerrel élő adatként nyomonkövetni a valós vízhőmérsékletet. Ebből legalább az kiderül, hogy a mutató viselkedése összefügg-e a motorvezérlő által látott értékekkel.

Nagyon nehezen tudok olyan hibát elképzelni, amely a gázrendszerrel függ össze és ilyen tüneteket okoz. Én elsősorban digitális oszcilloszkóp segítségével végig nézném a a teljes szenzor állományt az autóban. 

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. május 19., 10:52 Módosítva: 2017.05.27 12:16

Tisztelt LPG-doktor!

VW 1.6-os benzines motor. Beszereltettem Zavoli típusú hengerenkénti gázkészüléket, ami tökéletesen működött 7 évig. Míg tönkre ment a Zavoli Matrix gázszelep és kicserélték különálló szelepekre mondván, hogy ez jobb korszerűbb. Azóta az autóm nem jó, érdekes vagy is bosszantó dolgokat csinál. És nem tudom, hogy ez most mi is lehet.

Több hiba is jelentkezett egyik indításkor, az autónak csak úgy van alapjárata, ha megvárom, hogy minden lámpa elaludjon (eddig ez nem volt), de ha már 90 fokos a víz, akkor, ha beindítottam, kell várnom pár másodpercet, míg a tartályon lévő szelep első kattanását hallom.

Mert ha előbb indulok, akkor lefullad. Gázon üresjáratban felpereg a motor, viszont vezetéskor 4000 fordulatnál szaggat mint ha leszabályozna. Nem történhet meg, hogy az autó kap gázt is és benzint is egy időben? Vagy mi lehet a baj?

Üdvözlettel István

Kedves István!

Akár még igaza is lehetne, de az egyidejű benzin adagolás és az injektorok cseréje nem egymással összefüggő kérdések. Valószínűleg több hibát is elkövetett a beszerelő az injektorok cseréjekor.

Vélhetően nem kap elég gázt, ezért dadog le 4000 felett. A helyes fúvókázás és gáznyomás egymással összefüggő tényezőinek helyes megválasztása után a rendszer menet közben történő programozása lenne a következő feladat. Erről itt olvashat bővebben.

Ha ezek a folyamatok rendben elvégzésre kerülnek, csak ezután érdemes gondolkozni azon, hogy a gáz vezérlő computer vagy valamelyik szenzor esetleges hibája miatt van-e jelen még a hiba - már amennyiben ezután is jelen van.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. május 5., 11:09 Módosítva: 2017.05.19 17:56
6

Tisztelt LPG Doktor!

Egy 2003-as gyártású, 115 ezer km-t futott, 1998 köbcentis Nissan X-Trailbe szeretnék gázrendszert építtetni, de egy megbízhatónak tűnő forrásból azt olvastam, hogy ennél a típusnál nem ajánlják a gázos üzemet. Mi önnek erről a tapasztalata és véleménye? Milyen hibák léphetnek vajon fel ennél a típusnál, ha mégis úgy döntök, hogy elgázosítom?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlöm!

Minden motorba lehet gázt szerelni. Az érzékenyebb, gyengébb anyagminőségből készült hengerfejek ( az említett Nissan is ilyen ) igénylik a törődést. Ellentétben a szakmai ajánlásokkal mi nem a felsőkenő rendszerekben látjuk a megoldást, íme ennek okai.

Fontos az átalakítás előtti tökéletes műszaki állapot. Ennek mi ezt a módját tartjuk a leghatékonyabbnak. A beszerelés előtt, majd azt követően 15-20 ezer km-es ciklusokban ellenőrizni kell a szelephézagot. Ha a hézag fogyása nem extrém, 2 ellenőrzés után ennek megfelelően lehet megállapítani a végleges ellenőrzési ciklust. Érdemes ezeken felül a hosszútávú nagy terheléseket kerülni. Ez nem azt jelenti, hogy nem szabad gyorsan haladni az autóval, mindössze annyit, hogy több száz vagy ezer kilométeren keresztül 70-80% feletti teljesítménnyel nem célszerű gázzal hajtani ezeket a motorokat.

A gázrendszer pontos programozása által elkerülhetjük az extrém magas hőterhelést, amelyet egy esetleges szegény keverékkel történő járatás okoz. A körültekintő választás ezért fontos a beszerelő műhely tekintetében! Az automatikus kalibrációkkal működő rendszerek nem jelentenek teljes körű megoldást, ezt ne fogadja el, mint javaslat! Helyette ezt érdemes végig csinálni. Ha ezeket betartja, semmi gondja nem lesz vele.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. április 30., 12:09 Módosítva: 2017.05.19 17:55
38

Tisztelt LPG -doktor!

Állófűtéses-benzines Mazda 5 LPG átalakításon gondolkozom. Ha jól tudom a benzinüzemből az LPG-re átváltás a hűtővíz hőmérsékletétől függ. Az állófűtés a hűtővizet melegíti először, a motor csak innen veszi át a hőt (tehát hidegebb). A kérdésem az lenne hogy nem zavarja-e be a rendszert az állófűtés?

Köszönöm válaszát! I.

Üdvözlöm!

A rendszer átváltásához szükséges hőmérséklet igénye a reduktor segítségével légneművé alakított cseppfolyós gáz által elvont hő miatt létezik egyáltalán. Hiányában a reduktor egyszerűen elfagy. Ennek kompenzálását teszi meg a meleg hűtőközeg.

Ennek forrását a reduktor nem nagyon kérdezgeti, vagyis kicsit sem érdekli, hogy a motor maga melegítette-e fel a vizet, vagy külső segítséggel tette ezt meg, ami jelen esetben az állófűtés. Ennek megfelelően a válaszom: Nem. Írhattam volna halál egyszerűen csak ennyit, de gondolja el, mennyire elhanyagoltnak érezte volna magát! Szép napot Önnek!

Üdvözlettel: LPG Doktor

2017. április 16., 09:05 Módosítva: 2017.04.28 07:13
17

Kedves LPG-doktor,

Ford Focus 1.6 HWDA autóba szereltetnék lpg-t, megkerestem több ajánlott, jó nevű műhelyt is a környékemen, mert az Önök műhelye 200+ km-re van tőlem, így sajnos önöket kihagytam, de lehet ez hiba volt. Most pótolom is a megkeresést, mivel a megkeresett szakik egymásnak ellentmondó véleményen vannak az adott típusról, így eszembe jutott, hogy tanácsot kérnék Öntől is.

Tehát az autó egy Focus 1.6 74kW HWDA motorkóddal, 2007-ből. A műhelyek az LPGTECH vezérlőjével szerelnék be a gázt, zavoli injektorokkal és reduktorral. Minden esetben kértem őket arra, mondják el őszintén, hogyan lesz a gázvezérlőm felprogramozva, ha egy munkanap alatt beszerelik a rendszert, hogyan fogunk az autóval annyit menni majd, hogy a gázvezérlő minden tartományban kifogástalanul tegye a dolgát és ne kelljen majd visszamennem a megjelenő check engine hibajelzés miatt??

Erre azt a választ kaptam, hogy a fent említett lpgtech egy olyan modern elektronika ami eltanulja a benzines rendszertől a megfelelő benzinüzemű beállításokat és ha szükséges, önállóan korrigálva a gázos értékeket, minden külső beavatkozás nélkül is kifogástalanul fog működni szinte biztosan!

Létezik ilyen? És ha igen, ezt pont egy lengyel gázvezérlő fogja tudni? Ami ráadásul nem is a legdrágább? A másik kérdés a felső szelepkenővel kapcsolatos. Az egyik műhely rám bízza a döntést, ha kérem beszerelik, ha nem, akkor nem, egyébként ez nem a gázrendszer része, tehát nem feltétel a rendes működéshez, de mivel Fordról van szó, szerintük megéri beszerelni.

A másik műhely általános véleménye, hogy minden autóba ajánlott beszerelni, 20 000 forint, a szükséges mennyiségű olaj pedig 5000 forint/10 000 km. De, az autópályázást így sem fogja jól viselni, ha beszerelik, mert Ford!!!

Amikor mondtam nekik, hogy tapasztalt felhasználók szerint csak akkor kellene ilyen szelepkenő, ha a motor amúgy szegénykeverékkel üzemel, de a gázvezérlő ugye magát tanítva be fogja majd állítani a megfelelő keveréket még az autópályás üzemben is, így a szegénykeverékes üzem ugye elvileg kizárt, arra azt mondták, butaság. Kell. Az Önök leírása szerint pedig megfelelően beállított gázrendszer esetén nem szükséges a felső szelepkenő.

Szóval szeretnék egy tanácsot kérni Önöktől is. Mit gondol az LPGTECH-zavoli minőségéről? Mit gondol az öntanuló LPGTECH gázvezérlőről? Működhet a leírt módon megfelelően? Végül a felső szelepkenőről illetve az autópályás lpg üzemről, ha az épp egy Ford Focusba van építve is szívesen olvasnám a véleményét. Bele merjek vágni az átalakításba? Nagyrészt lakott területen kívül lenne a kocsi használva, normális tempóval, de sokat. Feleslegesen nem dobálnék ki százezreket, hogy majd még hengerfejre is kelljen költeni a megtakarított benzinpénzből.

Üdvözlettel, Gábor

Kedves Gábor!

Nagyon köszönjük a részletes és értelmes, előre mutató kérdéseit!! Sorba rendezném a válaszokat jegyzet sítusban, így kezelhető marad a terjedelem.

1., Sem az LPG-Tech, se más márka minőségét nem áll módunkban egy nyilvános felületen kritizálni, ez pedig nyilvános felület, mely megjelenik az ország legolvasottabb on-line magazinjának hasábjain.

2., Az öntanuló mód manapság minden rendszer sajátja, nem számít különlegességnek. Az általunk forgalmazott Agis rendszer is tudja, az megint más téma, hogy soha nem használjuk. Ennek az az oka, hogy az öntanulás 2 hibát tartogat szép csendben. Az első az, hogy egy esetleges benzines hibát ugyanúgy adaptálni fog, ami nem szerencsés. A beszerelésre váró járművek legalább 60%-a rendelkezik olyan hibával, amely benzinnel használva ugyan tünetmentes, de ettől még a motor nem üzemel tökéletesen.

Egy ilyen példa: padló gázon alacsony lambda érték, ami relatív szegény keverékre utal benzinnel. Ez lehet az évek során elkoszolódott injektorok hibája, lehet üzemanyag szűrő probléma, de akár tápszivattyú vagy nyomás szabályzó hiba is. Ilyen alapokra nem szabadna még jól működő automatikus kalibrációt sem ráengedni. Ilyen azonban nem nagyon van, és ez a második indok, amiért nem használjuk. A szelep beégések zöme nagy terhelésen történik. Az öntanuló funkciók viszont nem képesek a lambda szabályzáson túli csúcsterheléses állapotot lekövetni,pusztán azért, mert nincs mihez igazodniuk. Lehetne ezt is automatizálni jobban, de ma még nincs ilyen. Így a padló gáz üzem miatt így is bele kellene nyúlni a rendszerbe, de ha már fent megírom a programot, megírom lent is, ezen már nem múlik. Így ráadásul el is kerültük az első hibából adódó probléma lehetőségét is. Érdemes az autót oszcilloszkópos diagnosztikai módszerrel ellenőrizni.

3., A felső kenőket mi ellenezzük, ennek fizikai okairól cikket is írtunk, link lejjebb. Az erre fordított pénzt egyszerűbb egy perselybe dobálni, a végén ha mégis le kell venni a hengerfejet, az se kerül többe, mint a készülék és az olaj ára, amit évekig öntöget bele. Érdemes viszont jól programozni a rendszert, valamint a hibára hajlamosabb járműveket kisebb terheléssel hajtani pályán ( 130-140 km/h egy Focusnak nem komoly terhelés, de 170 km/h 1000 km-en keresztül már más lenne ). Íme egy korábbi írásunk a témáról.

Remélem segítettem az eligazodásban! Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

A gáz kiveri a biztosítékot

2017. április 9., 10:20 Módosítva: 2017.04.16 09:07

Tisztelt Lpgdoktor!

Suzuki Lianában lévő AC STAG rendszer az utóbbi időben rendszeresen kiveri az akkumulátor után lévő 15A biztosítékot.

Miután kicserélem, egy ideig megy rendesen, majd a motorkontroll lámpa kigyullad, de az autó megy tovább minden gond nélkül, pár km megtétele után kicsapja a biztosítékot és átáll benzinre.

Ha benzinnel használom 2-3 újraindítás után már a motorkontroll lámpa sem világít és nem is produkál semmilyen hibajelenséget. Pár hete így csak benzinnel járok de így nem túl gazdaságos.

Várom megtisztelő válaszát. Üdvözlettel Tóth Bálint

Kedves Bálint!

Egyértelműen zárlat lehet az ok, de hogy pontosan mi, az megmondani távolból lehetetlen. Lehet zárlat a kábelkötegben, a gázvezérlő komputerben, de nem zárható ki a rendszer többi elektromos egységének zárlata sem. Ezeket végig kell vizsgálni egyesével.

Az Ön helyében én kikapcsolnám a rendszert a javításig, nehogy szó szerint forró pillanatokat okozzon a rakoncátlan alkatrész!

Üdvözlettel:

LPG Doktor

www.lpgdoktor.hu

Szelepbeégés az Astrában

2017. március 30., 14:26 Módosítva: 2017.04.09 10:21
1

Üdvözlöm!

Lenne egy 99-es évjáratú Opel Astra 1.4-es benzin-gázos autóm Lovato gázrendszerrel, az autó tökéletesen működik!

A kérdésem a következő lenne, hogy sokat olvastam szelep beégéses problémákról úgy is, hogy az autó tünetmentes. Lehetséges-e az, hogy a jövőben előjöhet ez a probléma? A fogyasztás is rendben van, 32 literrel 380 km megyek el!

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlöm!

Sajnos a válaszom igen. A beállítások helyességéről a fogyasztás nem feltétlenül árul el sokat, különösen úgy nem, hogy a leírt adat mellé társuló üzemi körülmények ( autópálya vagy város? ) nem kerültek megemlítésre.

Az adott körülményekhez társuló benzin fogyasztás ismerete nélkül azt sem tudjuk megítélni, hogy ez a fogyasztás reális vagy esetleg annak ellenére nem, hogy számszakilag nem képvisel magas értéket. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy az Ön esetében az autó évjáratából adódóan nem lehet élő adatokhoz jutni OBD porton keresztül, így ennek a gázrendszernek a pontos beállítása kvázi lehetetlen, még inkább a vak szerencse kérdése, hogy ha valaki egyáltalán foglalkozott ezzel, miként sikerült.

Ilyen járművekbe kizárólag grafikai segédletet nyújtani képes rendszert szabad építeni, ennek segítségével egy közel tökéletes beállítás megvalósítható OBD diagnosztika nélkül is. Itt olvashat a témáról bővebben

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2017. március 20., 10:21 Módosítva: 2017.04.07 06:20
10

Tisztel LPG Doktor!

Egy 2006-os 1,6 benzines Focust gázosítottam (Landi Renzo). 3000 km megtétele után igazából nagyon meg vagyok elégedve a rendszerrel. Ami viszont érdekelne, hogy mit tanácsolna kímélő üzemmód címszó alatt, hogy elkerüljem a szelepbeégéseket? Előre is köszönöm megtisztelő válaszát!

Molnár Levente

Kedves Levente!

Nagyon örülök a kérdésének, ezt így senki nem kérdezte mostanában! A téma összetett. Egyik-másik ezen okok közül nem feltétlenül okoz szelep halált, azonban több dolog hatása össze tud adódni, ami végül meghozza a nem kívánt eredményt. Az első gond a nagy terhelés. Az LPG égéshője 100-120 fokkal magasabb a benzinhez képest. Ez önmagában nem gond, de mindenképpen figyelembe kell venni.

Egy autót benzinnel se célszerű 80% feletti terheléssel tartósan üzemeltetni, gázzal a fenti okból kifolyólag pláne nem. Ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne olykor nyomni egy kövéret gázüzemben, mindössze azt jelenti, hogy Münchenig nem kellene padló mínusz egy kicsi gázállással kocsikázni. A második gond - az esetek 85-90%-a ebből adódik - a helytelen beállítás.

Ebből fakadóan sok autó szegény keverékkel üzemel, amely üzemmód tovább növeli az LPG magasabb egéshőjéből származó kipufogó gáz hőmérsékletet. A két jelenség összeadódik, és a szelepek idővel valóban beéghetnek. Erről itt olvashat bővebben.

A harmadik rendszeres hiba a szelephézag ellenőrzésének és szükség esetén történő korrigálásának elmulasztása ( természetesen a hidrotőkés motorok kivételt képeznek ) A hézagok fogyása gázüzemben még helyes beállítások mellett is intenzívebb, mint benzinnel használva. Ha nem történik meg a hézag állítása, a szelepek egy idő után kitámasztanak, ekkor már meg is van a baj. Vagyis ne hajtsa agyon, adott esetben ellenőriztesse a szelephézagot és győződjön meg a gázrendszer helyes beállításáról szakszervizben!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Rovatok