Tisztelt kütyüdoktor!
Tulajdonosa vagyok egy Iveco Zeta 79.14 (1986 billencs) tehergépkocsinak. Műszaki vizsgán jelezték, hogy a hátsó lámpán a "nyíl" rossz irányba mutat, mert ezt a lámpát csak vízszintesen lehet beszerelni. A gépkocsi így jött ki a gyárból. A vizsgabiztos szerint a nyíl csak kifelé mutathat, míg esetemben ez felfelé mutat. Több óra kutatómunkával sem találtam erre vonatkozó előírást. vízszintesen a lámpa nem fér el. Többféle univerzális hásó lámpát árusítanak, de ezeken nincs nyíl merjem ilyenre lecserélni?
Válaszát előre is köszönöm, üdv:Tibor
Ha ez a búra gyárilag (Iveco által) szerelt, akkor az megfelelő, bár ezt Önnek kell bizonyítania. Az Iveco márkaszerviztől kell egy szakvéleményt kérni, hogy a búra gyári és a gyári előírásnak megfelelően van beépítve, ezt a vizsgabiztosnak el kell fogadnia, hiszen így homológ a jármű. A nyilacska viszont ellentmond a gyári jellegnek.
Olyan előfordulhat, hogy a jármű felépítményét nem az Iveco készítette és így sikerült felszerelni a felépítmény gyártójának, mert így fért el vagy így tetszett neki. Ebben az esetben igaza van a vizsgáztatónak, a lámpatest nem használható. Az irány jelölése valóban fontos és nem szabad cserélni, forgatni, mert a búra kiképzése határozza meg a fény vetülését, ami egy elfordított lámpatest esetében zavarhatja, elvakíthatja a közlekedés többi résztvevőjét.
Cserélheti a lámpatestet olyanra, amin nincs irányítottsága a burának, de ennek a lámpatestnek is meg kell felelnie a KÖHÉM előírásainak, amit a burán és a lámpatesten feltűntetett EK-típusjóváhagyási jelzés (E1 és egy hosszabb szám) bizonyít. A lámpatest gyári dobozában vagy a csomagolásán is feltüntetik a lámpatest megfelelőségét igazoló számot és jelzést.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
A következővel kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni:
Nekem egy Ford Fiesta 1.4 TDCi autó van a birtokomban. Nagyon jó kis autó, még soha nem hagyott cserben. Főként városban, illetve hétvégén kisebb-nagyobb utakra használom. A mostani hideg érezhetően nem tetszik az autónak, ezen szeretnék segíteni. Egyik ismerősöm az állófűtést javasolta, viszont annyit nem tudok rászánni.
Ezen kívül hallottam a fűtségyorsítóról amivel állítólag jó eredményeket lehet elérni, és sok autóba gyárilag be van építve. Nekem még nincs tapasztalatom ilyesmivel viszont költséghatékony megoldásnak tűnik ha valóban működik. A kérdésem az lenne, hogy van-e tapasztalata fűtségyorsítóval és tényleg olyan jó-e mint ahogy nekem mondták, illetve az autómba fizikailag beépíthető-e? Amit találtam, elvileg univerzális, de méreteiről nincs pontos információm. Előre is köszönöm a válaszát.
Üdv: Adrián
Kedves Adrián!
Ez is segítség a motor számára, de az akkumulátor és a generátor által behatárolt teljesítmény miatt nem lehet elvárni, hogy hatalmas meleget szolgáltasson. A DEFA elektromos motormelegítők esetében, amik a hálózati 230V-ról üzemelnek, a gyártó ezt mondja - A fűtőelem méretezésénél a cél, hogy a fűtőelem lehető legoptimálisabb elhelyezésével és helyes méretezésével, az adott környezet hőmérsékletét +50 ℃-kal megnövelje, legfeljebb 3 óra üzemidő alatt. – pedig a hálózati táplálásnál van elegendő energia, de így is három óra szükséges.
Ami még meggondolandó, hogy az akkumulátorról működő fűtőelem csak járó motornál használható a magas fogyasztása miatt, így a motor ettől még hidegen indul, és csak menet közben kap segítséget a melegedésben. Természetesen ez sem elhanyagolható, biztos, hogy hamarabb melegszik a motor, de az igazi megoldás vagy az állófűtés, vagy, ha van mód csatlakoztatni az autót a hálózathoz, akkor a lényegesen olcsóbb Defa motormelegítő. Az autó szempontjából az a kíméletes, ha már melegen indul. Honlapunkon olvashat a DEFA beépíthetőségéről, árairól.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor
Egy 2015-ös Suzuki S-Cross 1,6 szívó tulaja vagyok. Az utóbbi pár indításkor éreztem, hogy „nyúlósabban” indul meg az önindító, és a (elektromos) kormányszervó üzeme közben is jobban halványodik a lámpa mint szokott. Ez télen normális lehet, de: Töltés: 14,3-14,5 között változik. (ez tudtommal mai sok elektronikás autókban normális érték) Mindvégig biztosan indult az autó. 2 órás pályázást követően rámérve az akksi 12,7 V körüli értéke másnapra (-5fok) lemegy 12,5 V-ra.
Megjegyzés: Garázsban (+5,+10fok) 1 hét állás után 12,2V 2 órás pályázás után leállítva a motort az akku fesz fél perc alatt esik 12,7 ről 12,6 ra, de ha leveszem az akkusarut visszamegy 12,78 V-r. Két óra után is ennyit mértem (talán nem szulfitos még) Ami érdekes, hogy a saruk két órával késöbbi visszarakását követően tartotta a 12,7 V-os értéket, már nem esett a feszültség.
A motor 2-3 perces járatása, majd leállítást követő fogyasztó működtetést követően (pár ki/be riasztás, elektromos ablak húzogatás, lámpa kapcsolás ) sem tapasztaltam a gyors feszültség csökkenést, 12,6 V-on stagnált a feszültség. -Mi lehet ennek az oka? -5 fokban egy hideg este alatt elvesztheti az akku a töltésének 50 %-át? 12,7 ről 12,5 V-ra esés?
Tudom, hogy a mai autók álló helyzetben is sokat "fogyasztanak" de ezek szerint egy hidegebb hét utcán állás után már töltenem kéne az akksit? Bevallom először akksi szulfotosodásra gondoltam, de miután lekötöttem az autót az akksiról, már az autót tartottam a fő bűnösnek. Viszon ezek után, hogy az akksit visszakötöttem, és megszünt a jelenség, nincs ötletem… A régi Swiftemben 1-2 hét állás után sem eset az akkufesz 12,6 V alá. Megtisztelő válaszát előre is
Köszönöm! Üdvözlettel. M Péter
Nem szükséges ennyire vizsgálni a rendszert, mert vannak célműszerek. A töltés jó, ahogyan Ön is mérte. A töltést emelt fordulatszámon, terhelve kell mérni, terheléshez elegendő, ha felkapcsolja a világítást és a fűtőmotort. Az akkumulátort minden szerviz be tudja vizsgálni, persze akinek van akkumulátor tesztelője. Ez a műszer pár perc alatt nagyon jó közelítéssel informál az akkumulátor állapotáról és a mérésért nem szoktak pénzt kérni.
Méresse meg, így tudja majd, hogy mit szabad elvárni az akkumulátortól és az Ön használata mellett megfelel, vagy már gondolkozni kell a cseréjén. Az autóhasználati szokás lényeges, hiszen aki mindennap használja az autót, annak nem okoz problémát egy öregebb akkumulátor, de aki csak hetente egyszer használja és nincs módja állás közben tölteni, annak jó akkumulátorra van szüksége. A télen, kicsit nehezebben induló autó teljesen normális jelenség, hiszen minden mechanikai elem feszesebb, minden kenőanyag sűrűbb, az akkumulátor pedig lomhább.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Elektromos motormelegítő beszerelésén gondolkozom Alfa 156 dízel üzemű autómba. Egyik "gyári" lehetőség az olajteknő aljára csavarral és pasztával rögzíthető Defa fűtőelem, amit hálózatra kötve egy óra alatt képes a dekliben lévő olajat 30-40 fokra melegíteni a kinti mínuszokban. A megoldás tetszetős, árban sem vészes (30 000 Ft körül), ugyanakkor felvet néhány kérdést. Télen a blokk és a benne lévő víz is nagyon hideg.
Mi történik, ha indításkor a már felmelegített 40 fokos olaj a blokk furataiban megindul, érintkezik a hideg öntvénnyel, és az olajfuratoktól pár mm-es távolságra van csupán a hűtőfolyadék-furatoktól. Nem áll fent a veszély, hogy a nagy hőmérséklet-különbségek hatására megreped a blokk, ahogy egymástól kis távolságra kering a meleg olaj és a hideg víz?
Üdvözlettel!
A DEFA fűtőelem tervezésénél a gyártó célja, hogy az adott környezet hőmérsékletét + 50 ℃-al megnövelje, legfeljebb 3 óra üzemidő alatt. Ezt csak a rend kedvéért írtam le, mert nem mindegy, hogy hány fok van odakint. Én bízok a Defa szakembereiben, hiszen ahol ezt kitalálták, igazán hideg a hideg.
Tőlünk északabbra a Defa, olyan általános tartozéka az autóknak, mint nálunk egy központi zár vagy egy autórádió. Elég tapasztalat gyűlt össze ahhoz, hogy ilyen ne fordulhasson elő, hiszen nem csak azt veszik számba, hogy hova helyezzék el a fűtőelemet, hanem azt is, hogy mit melegítenek és mekkora teljesítménnyel. Soha semmiféle probléma nem fordult még elő a motormelegítővel, sem személyautóban, sem munkagépben, sem telepített egységben, mint például egy generátor.
Kifejezetten ajánlom a melegítő használatát, csak pozitív visszajelzéseink vannak ezzel kapcsolatban pedig nagyon sokat szerelünk belőle személyautókba, teherautóba, munkagépbe, de sokat elvisznek az ipari felhasználások is. Szinte minden motorhoz megoldható és azonnal jelentkezik a fogyasztáscsökkenésben és a fűtés hatékonyságában, hiszen ez a két tapasztalható jel, a motor kopása csak hosszútávon érzékelhető. Egy baja van, akinek nincs lehetősége bedugni a konnektorba, annak nem lesz ilyene.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Seat Alhambra 1999-es 1.9 TDI kormányban lévő réz érintkező összegyűrődött és folyamatosan dudál a kocsim. Mi lehet a pontos neve ennek az alkatrésznek, csak hogy ne rossz alkatrészt vegyek. Én ki tudom ez cserélni vagy kell hozzá szerelő?
Válaszát nagyon várom köszönöm előre is
A pontos megnevezését nem tudom, az alkatrészeknek cikkszáma van, ami az adott típusra jellemző.
A cserét és a beszerzést bízza szerelőre, mert le kell venni a kormányt és abban bizony ott lapul a légzsák, amit nem tanácsos háborgatni. Mivel nem túl nagy munka, csak odafigyelést igényel, nem hiszem, hogy komoly munkadíjvonzata lenne, de érdemes pár szerviztől érdeklődni az árról.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdvözlöm!
Autómba (Daewoo Kalos 1.2 2004-es)-ben tönkre ment a riasztó távkapcsolója.A riasztó nem gyári benne. Szeretnék 2 db új távkapcsolót "felprogramoztatni" a meglévő riasztó egységhez. A kérdésem csak az lenne hogy ez lehetséges-e, vagy teljesen új riasztó szettet kell hogy vegyek.
Laci
Ha a riasztó típusa felismerhető, akkor van esély, de előtte érdemes megnézetni a meglévő, tönkrement távirányítókat, mert az esetek túlnyomó részében javíthatók. A távkapcsoló elterjedésével együtt hamar felmerült az igény a javításra is, ezért a riasztószervizek, mint mi is például felvettük szolgáltatásaink közé és rengeteg javítóanyagot halmoztunk fel. Egy riasztós cég általában javít minden gyári és utólagos távkapcsolót és pótol minden elhasználódott vagy törött alkatrészt.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoki!
Kollégámmal azon tanakodunk éppen, hogy menet közben mi szolgáltatja az áramot az autóban lévő elektromos eszközöknek. Álló helyzetben egyértelmű az akku. De mi van akkor, ha mondjuk egy parkolóban, járó motorral nekiállok zenét hallgatni? Komolyabb hifi van a kocsimban, aminek része egy mélyláda is.
Az ő kocsijában gyárilag van mélyláda. Szerinte áramfelvételtől függetlenül a generátor szolgáltatja, amire a rendszereknek szüksége van. Szerintem viszont a generátor nem képes ilyen gyorsan alkalmazkodni például egy komolyabb basszusnál, így szerintem ilyen esetben is az akksi szolgáltatja a kraftot, amit folyamatosan tölt a generátor. Hol az igazság? Köszi előre is.
Üdv, Laca
Kedves Laca!
Bár alapjáraton is mérhető egy autónál a töltés, de ez elhanyagolható egy közepes teljesítményű fogyasztó esetében is, egy nagy zenénél nem is említhető. A valóban értékelhető töltés csak 1000-1200-as fordulatnál jelenik meg, így a parkolóban, alapjáraton hallgatott zenét az akkumulátor szolgálja, ami egy idő után szépen lemerül és leáll a motor.
Régen, az autóhifi hőskorában a versenyzők, a lehető legolcsóbb megoldásként leesztergáltattak a generátor ékszíjtárcsájából, így a kisebb átmérő miatt alapjáraton többet forgott a generátor és így biztosított volt a töltés. Persze a többség akkor is álló motorral zenélt egy meglehetősen robosztus tápegységről, ami jelentős anyagi befektetéssel járt. A komolyabb basszus, ami időpillanatban komoly áramfelvételt jelent, még akkor is probléma, ha az autó motorja magas fordulatszámmal forog és a töltés a legjobbat hozza ki magából.
Az autó rendszer nem alkalmas hirtelen áramfelvétel kiszolgálására, erre találták ki a kondenzátort, amit közvetlenül az erősítő mellé kell szerelni a lehető legrövidebb és legvastagabb kábellel. Bár a kondenzátor kevés energiát tud tárolni, de azt nagyon nagy sebességgel szolgáltatja, így a kellő pillanatban kisegíti a lomha akkumulátort. Visszatérve az alapjárati töltéshez, nagyon sokan ismerik a jelenséget, amikor a keveset és városi, csúcsforgalomban használt autójuk rendszeresen lemerül. Ennek az az oka, hogy az alapjáraton forgó generátor megközelítőleg sem tölt annyit, mint amennyit elhasznál az autó. A forgalomban araszolva szól a rádió, megy a fűtőventilátor vagy éppen a klíma, világítanak a lámpák és ez olyan mértékű fogyasztás, ami egyre csak merít.
A válaszom, hogy a parkolóban, alapjáraton forgó motor esetén a hallgatott zene energiáját az akkumulátor szolgáltatja, függetlenül a mélyhangoktól. A hirtelen, nagy intenzitású basszust szintén az akkumulátor látja el, de lomhaságából adódóan gyengén, ami a basszusok torzulásában jelentkezik, dinamikájuk csökken, amin jelentősen javíthatunk egy kondenzátor alkalmazásával, de ettől csak a sebesség változik, energia nem képződik.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdvözlöm!
Az autómban (Daewoo Kalos 1,2 2004-es) tönkrement a riasztó távkapcsolója. A riasztó nem gyári benne. Szeretnék 2 db új távkapcsolót "felprogramoztatni" a meglévő riasztó egységhez. A kérdésem csak az lenne, hogy ez lehetséges-e vagy teljesen új riasztószettet kell, hogy vegyek.
Laci
Kedves Laci!
Ha a riasztó típusa felismerhető, akkor van esély, de előtte érdemes megnézetni a meglévő, tönkrement távirányítókat, mert az esetek túlnyomó részében javíthatók. A távkapcsoló elterjedésével együtt hamar felmerült az igény a javításra is, ezért a riasztószervizek, mint mi is például, felvettük szolgáltatásaink közé és rengeteg javítóanyagot halmoztunk fel. Egy riasztós cég általában javít minden gyári és utólagos távkapcsolót és pótol minden elhasználódott vagy törött alkatrészt.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Olyan problémával fordulok önhöz, hogy a bekapcsolva felejtett fényszóró lámpája világít a műszerfalon, valamint az ajtó is sípol, ha kinyitom. Akkor is, ha maga a világítás le van kapcsolva. A világítás fölkapcsolásával a műszerfali visszajelző fényesebben világít. Maga a hiba tegnap jött elő, miután az autó dinitrolos alvázvédelmet kapott.
Az alvázvédelmet végző szerviz mossa kezeit, ők ugyan lámpához nem nyúltak, meg különben is, biztos az utólag beszerelt távolsági nyitó a központi zárhoz okozza a gondot (kb. 4 éve van beszerelve a kocsiba, eddig nem volt gond vele), és ők amúgy sem foglalkoznak autóelektronikával. Ha tippelni kéne, szerintem az alvázjavítás közben vagy mosás közben okoztak valami zárlatot, sértettek meg vezetéket,ilyesmi.
Nyilván valami áthúzás van valahol, csak nem tudom, hol kellene elkezdeni a keresést, és hogy meddig lehet a probléma megoldását halogatni (napi használatban van az autó, nem tudom akármikor elvinni szerelőhöz, meg a bizodalmam is kezd meginogni a szerelőkben, inkább magam javítom, ha lehet). Félek, hogy leszívja az akkumulátort, tönkreteszi a fedélzeti computert, esetleg szétcsapja a xenon-trafót ha mondjuk zárlat van. (Mazda 3 2003)
Előre is köszönöm a segítséget: Vali
Kedves Vali!
A visszajelző működése egyszerű. Az ajtónyitás érzékelő kapcsolótól kap negatívot, amikor kinyitja az ajtót és a világítástól kap pozitívot, ha az fel van kapcsolva.
Ha az alvázvédelemnél az ajtókapcsolóhoz víz került vagy az alvázvédő anyag, ami minimális vezetőképességgel rendelkezik, akkor ez elegendő ahhoz, hogy az ajtót nyitottnak érzékelje. Az átfolyó áram lényegesen kisebb, mint a kapcsoló kontaktusa ezért világít halványan.
A hibakeresést először a kapcsolónál kezdeném. Ki kell venni, letisztítani és ellenőrizni, valószínű, hogy helyreáll a rend. Ha nem, akkor sajnos mélyebben kell vizsgálni a kábelköteget, mert valahol sérült, de ennek kicsi a valószínűsége, hiszen az alvázvédelem során nem járnak az autó belső terében.
Az alvázvédelmet végző szakembereket nem értem, mert biztosan jártak már így, nem egy egyedi eset, pontosan tudják, hogy mit kell csinálni. Ne hagyja így, mert bár idővel kiszáradna és megjavulna a rendszer, de a víz kontakthibát okozna, és az később más rendellenességben jelentkezne.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Van egy 4-es Golfom, amiben hátsó ablakfűtés nem működik. Olvastam több cikket az interneten, köztük ezt is. Megmértem a feszültséget a fűtőszál minden egyes centijén, és mindenhol jó, mégsem szedi le a párát az ablakról. Mitől lehet ez?
Az ablakfűtés nem más, mint párhuzamosan kapcsolt ellenállások, amiket ebben az esetben felgőzöltek a szélvédőre. A két csatlakozási pontja, ami kétoldalt található, 12V-ot kap egy kapcsolótól. Szigorúan a két csatlakozási ponton kell mérni a 12V-ot és, ha megvan, akkor fűtenie kell, feltéve, hogy nem szakadtak a szálak.
Az összes szál nem szokott elszakadni, sérülni kivéve, ha sötétítő fólia volt az ablakon, amit szakszerűtlenül letépett valaki. A fólia magával viszi a fémgőzölést vagy teljes egészében, vagy csak egy rétegét, de az elgyengült megsértett maradék azonnal megszakad, amint bekapcsolja a szélvédőfűtést. Ha az említett csatlakozón mérhető a 12V, akkor el kell indulni a szálakon egyenként, de a műszer mindig a csatlakozón legyen, mert például, ha egyéb testponthoz képest mér és pont a negatív pólus hiányzik, becsaphatja magát. Amikor egy-két ponton szakadt a fűtőszál az javítható, autós szaküzletek árulnak javítófestéket, vagy szélvédőjavító szakember gyorsan orvosolja. Amikor több helyen sérült a fűtőszál, mint például a fólia letépése után, azzal nem lehet mit kezdeni. Biztos vagyok benne, hogy mérési hibával áll szemben, ellenőrizze ismét.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Mostanában vásároltam egy Fiat Freemont 2.0 Mjet Lounge diesel 2012-es évjáratú gépjárművet, amely gyári tolatókamerával, illetve tolatóradarral rendelkezik.
Azt szeretném megkérdezni Öntől, hogy megoldható-e a tolatóradar kiegészítése első (parkoló) érzékelőkkel (azaz parkolósegítő rendszerré való fejlesztése), oly módon, hogy az utólagosan beszerelt érzékelők (és az esetlegesen szükséges vezérlő) a gyári kijelzőpanelen jelezzék az első távolságot is? A gyári kijelzőpanelen láthatóak az első lökhárítótól való távolságot jelző (de jelen állapotában természetesen inaktív) kontúrjelek.
Válaszát várva, köszönettel, István
Sajnos nem, mert a gyári rendszer semmiféle hozzáférést, bemenetet nem ad számunkra, így nincs olyan radar, aminek ilyen kimenete lenne. Kiegészíthető radarral az autó, de az külön rendszer. Lehet kijelzője is, de gyakorlati haszna nincs, legalább is tapasztalatunk szerint elegendő a hangjelzés. Amikor parkol, igaz rápillant a tolatókamera képére, de figyelme az autó visszapillantóján van, a radar hangjelzésének sűrűsödése teljes mértékben elegendő a távolság felméréséhez.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdvözlöm!
Szeretnék egy futárszolgálathoz sofőrnek elmenni, Cegléd és környéke, kb. 60-70 km-es körzetben lenne az útvonalam. Ez nagyjából azt jelenti,hogy kb. 80 települést érinthet a napi munkám. Természetesen ez változó, hol az egyik kb. 20-at, hol a másikat.
Olyan navigáció kellene nekem, amibe mondjuk hang alapján be tudom vinni a pl. 100-120 címet, ami kb. 20 települést érint. A kiinduló, illetve az érkezési pontom Cegléd lenne, és a navi ezt nekem magától sorba tenné, hogy a leggyorsabban, egymásból következően, ezeket a helyeket, plusz utak, plusz kilométerek nélkül be tudjam járni. Tudna nekem ajánlani erre a célra valami megfelelő készüléket?
Válaszát előre is köszönöm! Kovács Tibor
Tudomásom szerint nincs ilyen készülék, persze teljes felelősséggel csak a Garmin termékeiről tudok nyilatkozni. Általában és a Garmin esetében, hanggal csak bizonyos menüfunkciók érhetők el, a címbevitel sajnos nem. Hanggal bejuthatunk a címbevitel menübe, de ott már kézzel kell beírni a címet.
Az útvonal optimalizálás több címre működik, szinte az összes készüléken, de nem határozható meg szám szerint a bevihető címek száma. Erre a célra rendelkezésre egy operatív memória terület, ami addig, amíg nem telik be, optimalizál a készülék. Elképzelhető, hogy 50-100 címet is optimalizálhatunk, ha azok nagyon egyszerű útvonalat képeznek, de előfordulhat, hogy 3-4 címet sem tud megoldani, ha abból bonyolult útvonalat kell csinálnia. Ismeretem szerint hazánkban nem kapható ilyen igénynek megfelelő készülék.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Toyota Corolla (2008) 1.6 benzin lopásgátlója leállította a motort menet közben, mert lemerült a jeladóban lévő elem (Renata CR2477N). A kocsit trailer-el kellett hazahozni. Itthon a találtam hozzá elemet és megpróbáltam beindítani a kocsit, de nem reagál semmire csak villog az elakadásjelző.
A jeladón van egy kis gomb amit ha nyomva tartok pirosan kezd világítani, majd átvált zöldre. Ezzel szórakoztam egy ideig de nem történt semmi. Az lenne a kérdésem, hogy ezt a problémát csak autóvillamossági szakember tudja megoldani vagy én is ki tudom valahogy kapcsolni a lopásgátlót?
Előre is köszönöm.
Gyári eszközként nincs ilyen, ami villogtat és főképpen menet közben leállítaná a járművet. Valaki, valamikor utólagos védelmet építtetett az autóba, amit számomra az elem típusa is alátámaszt, mert ez nem egy általánosan használt elem.
Meg kell tudni a beépített szerkezet típusát és megkeresni a forgalmazót vagy beszerelő szervizt, hogy segítsenek. Esetleg a távkapcsoló kinézete szerint tudja azonosítani, vagy az autó papírjai között keresgetve találhat valami használati utasítást, kódkártyát, esetleg valamilyen matricát az autó ablakain. Ha semmit nem talál, kérem, küldjön egy fotót a távkapcsolóról.
Meglepő számomra a leállítás ténye, mert nincs olyan immobiliser vagy rablásgátló, ami leállítja menet közben a járművet, ha lemerül az elem a vezérlőjében. Ha van, akkor az hiba és veszélyes. Ha sikerül riasztószervizbe eljutni, bíráltassa felül szakemberrel a védelmi eszközét.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Facebook- és Google-reklámokban nagyon nyomul mostanában egy apró készüléket ajánló oldal. Sajnos nagyon kevés véleményt lehet idehaza olvasni róla, ezért kérdezem Önt, hogy van-e tapasztalata a készülékkel kapcsolatban. Én gépkocsiban használnám, elsősorban lopás kockázatainak csökkentésére.
Mivel csupán bluetooth-on keresztül kommunikál a párosított mobil eszközzel, ezért meglehetősen korlátozottnak érzem a használhatóságát. Létezik ugyan valamiféle közösségi felület is az ilyen eszközökkel rendelkezők számára, de nem tudom, hogy ez mennyire működik kishazánkban.
Véleményét szívesen venném! Köszönettel: Sándor
Ez a szerkezet egy kulcskereső, nem biztonságtechnikai eszköz, aminek használati értékére az árából is következtethetünk, autóban nem használható. Mivel Bluetooth kommunikációt használ, így 10 méteren belül találja meg az adóját, azaz a kulcsot, ami nem lenne komoly autókereső megoldás.
A távelérésre, azaz helymeghatározásra a GSM pager a megoldás. A GSM pagerről SMS-ben lekérdezhető a jármű pillanatnyi helyzete, ami megjeleníthető akár az okostelefon térképalkalmazásában is. Ez egy nagyon hasznos védelmi kiegészítő, de ára közel sem ilyen kedvező, mint a fent említett kulcskeresőé. Az autó védelmére autóriasztóban gondolkodjon, vagy rablásgátlós immobiliserben, ami valós védelmet nyújt.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
2006-os gyártású Opel Astra Classic II-m van 1.4-es motorral, és több helyen is érdeklődtem már, de azt mondták hogy nem lehet megoldani. De viszont elég sokat használom az autót hosszú távú utakon és kényelmetlen az utazás tempomat nélkül. Esetleg tudnának ebben segíteni nekem hogy mi lehetne a megoldás erre a problémára?
Segítségüket előre is köszönöm. Gábor
A gyárit valóban nem lehet, vagyis nem érdemes utólag beépíteni, de utólagos tempomat 140 000 Ft-ért elérhető. Az utólagos, használati értéke teljes, tökéletesen működik.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Van egy 2009-es évjáratú benzines H Astránk (Ecoflex) és ajtónyitásnál felkapcsolódik a belső világítás, amit sehogy se lehet lekapcsolni, kapcsolóval sem. Lehet erre valami megoldást találni? Köszönöm válaszát!
Üdv: Mariann
Nagy valószínűséggel valamelyik ajtónyitás érzékelő kapcsoló eltört. Az autó úgy látja, mintha nyitva lenne az ajtó. Ha van riasztó az autóban, akkor a motor- és csomagtér kapcsoló is lehet a hiba okozója.
Ellenőrizze a kapcsolókat, szabadszemmel is látható, ha valamelyik törött, deformált. Ha mind jó, akkor a kapcsolók vezetékét kell végig mérni. Sérülhet a vezeték, ha lakatolták az autót, lakatosmunka közben, ha nem hajtják félre a gyári köteget, előfordul, hogy a melegtől a vezetékek szigetelése sérül.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Menyasszonyommal vásároltunk egy 2004-es (még a facelift előtti E12-es) Toyota Corolla-t. Az autó Sol felszereltségű 1.6-os, még a bovdenes gázpedállal. Mivel sokat utazunk hosszú távokon, ezért kényelmetlenné vált a tempomat hiánya.
Mindenképpen bontott, de gyári alkatrészt szeretnénk (a kormány mögötti burkolat cseréjét is beleértve). Sajnos nem találtam sehol sem információt, hogy van-e valami előkészítés az autóban, vagy ha nincs, megoldható-e a beszerelés "gányolás" nélkül.
Válaszát előre is köszönjük! Kata&Dávid
A gyári kiegészítőkről nem tudok információt. A tempomat autótípusonként különböző megoldással létezik. Az Opel esetében sokszor csak egy indexkart kell cserélni és engedélyezni a komputeren a funkciót, de vannak autótípusok, amiben semmi előkészítés nincs.
A helyzet annyira szerteágazó, hogy néha autótípuson belül még évjáratonként is van változás, amit én, mint kívülálló nem tudok követni, erre csak a márkaszerviz szakembere tud válaszolni. A bontott alkatrészektől mindenkit óva intek. Ha ebben gondolkozik, akkor is egy szakemberre kell támaszkodjon, nem szabad bontóban vásárolni, hiszen honnan tudnák, hogy mik kellenek hozzá. Ha a szerelő adja a megoldást, akkor adjon mindent, Ön csak a teljes munkát rendelje meg, de ne vigyen alkatrészt, mert mindig kimarad valami vagy nem megfelelő.
Az utólagos tempomatok védelmében csak annyit, hogy igen messze esnek a gányolás fogalmától. Személy szerint előbbre helyezem például a Waeco utólag beépített tempomatját, mint egy bontott szettet. Az ilyen szolgáltatásokat kínáló cégek, mint a tempomatszerelés és mint például mi szakemberek vagyunk, akik olyat ajánlanak, amihez értenek, így nem gányolunk, hanem szerelünk. A keresőbe beütve több tempomatos céget is talál, közöttük van az, akinek a terméke tökéletesen illik majd az autójába és illik az Ön elképzelésébe is. A bontott, ha az minden elemét tartalmazza közel sem lesz olyan olcsó, mint amire gondol. Minden elemet nem tartalmaz majd, hiszen sok autónál a tempomattal szerelt változatba a kábelköteg is más, olyan szerelő pedig nincs, aki kicserélne egy köteget három vezeték miatt, így az sem lesz gyári. Az utólagos tempomat gyártói általában beszállítói az autógyárnak, így, ha valamiben különbözik a gyáritól, az a kapcsoló, de sok esetben még az sem.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoki!
Azzal a problémával fordulnék önhöz hogy a '97-es Polo Classicom (AEX klíma nélkül) olyan 90km/h körül susog. Pontosabban a levegőbeömlőkből jön olyan zaj mint mikor egy videóban fúj a szél, és a hideg zúg is bevág rajtuk pedig minden el van zárva (és a ventillátor is ki van kapcsolva). Mikor ki van minden kapcsolva, olyankor (üzemszerűen) bejuthat levegő rajtuk keresztül? Mi lehet ennek az oka? Merre szedi a levegőt?
Válaszát előre is köszönöm! Zoltán
A nyitott szellőzőn keresztül a menetszél természetesen bejut a kocsiszekrénybe, itt csak egyetlen kérdés, hogy mennyire. A nyitott rendszer egyetlen ellenállása a ventilátor lapátja, egyébként egy cső, ami még ráadásul susogó hangot is ad az átáramló levegő miatt. Ha ez a zaj kicsi, akkor normális, ha nagy, akkor hallani kell a hibakereséshez.
Minden autó szellőztető rendszerén van belső levegőkeringtető fokozat. Ebben az állásban elzárhatjuk a külső beömlőnyílást, így meg kell szűnnie a zajnak és a levegő beáramlásnak. A lezárt szellőzés nem túl jó, mert a kicsi belső térben hamar elhasználja egy ember is a levegőt, ez a funkció csak rövid időre ajánlott, például akkor, amikor egy poros úton halad vagy kellemetlen szagú autó mögé kerül.
Kapcsolja be a próba idejére a belső keringtetést. Ha megszűnik a zaj, akkor valóban kintről jön a menetszél hatására. Ha van rá módja hasonlítsa össze azonos típusú autóval, ebből megtudja, hogy az autótípus sajátossága vagy egyéb hiba. Ha csak az Ön járműve ad ilyen hangot, akkor lehet a beömlő cső szétcsúszása vagy szigetelésének hiánya. A csőre zajcsillapító lapot ragaszt a gyár vagy hálót húz, ami csökkenti a műanyagcső rezgését, így csökkentve a szélzaj felerősítését vagy továbbítását. ha valami módon a rezgéscsillapító hiányzik, az lényeges zajszintemelkedést eredményez.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Szeretném kikérni a véleményét, hogy milyen fajta autóba beépíthető kamerát vegyünk az autóba. Az egy hete megvett autónkat este végighúzták egy kulccsal. Mivel nem vagyunk otthon ebben a témában ezért szeretném megkérdezni, hogy mely kamerák azok amelyek álló helyzetben is, tehát nem járó motornál is készít felvételt, illetve melyik az amely este, közvilágításnál is viszonylag jó minőségű felvételt készít.
Előre is köszönöm a válaszát!
Üdvözlettel: Gyula
Kedves Gyula!
Összetettebb a probléma. Az autóban elhelyezett kamera, még, ha működne is egész nap, nem feltétlenül készítene értékelhető felvételt. Az alapprobléma, hogy egy irányba néz, látószöge széles, de nem annyira, hogy körbe lássa az autót.
Az utastérben elhelyezett kamera nem biztos, hogy látná a rongáló arcát, hiszen magasabban van, mint az autó teteje, így kilóg a képből. Persze lehet célzottan elhelyezett kamera a speciálisan leparkolt autóhoz igazítva, de van más probléma is.
Ön nem készíthet felvételt az utca emberéről, hiszen személyiségi joga mindenkinek van. Jelentősen több becsületes embert figyelne meg a kamera, mint rossz szándékú elkövetőt. Magánemberként nincs joga megfigyelni a szomszédok vagy ismeretlenek mozgását, felvételt csak a felvételen szereplők beleegyezésével készíthet, a felvételek rögzítése, tárolása, megsemmisítése és felhasználása szigorúan szabályozott hazánkban.
Közel sem biztos, hogy egy eljárás során a jogszerűtlen felvételt elfogadná a hatóság. Az autó teljes megfigyeléséhez egy külső kamerára lenne szükség, ami valóban láthatja a járművet és annak közvetlen környékét, de ez is közterületet figyelne és arra nincs joga. A megfigyelést, arra szakosodott biztonsági cég végezheti csak, szigorú előírások betartásával és a felvételt sem nézheti meg senki csak az arra feljogosított hatóság, bíróság.
Gondolom, most mindenkinek a menetrögzítő kamera jut eszébe, hogy az vajon jogszerű-e. Az alapvető különbség, hogy nem egy telepített, adott helyhez tartozó megfigyelésről szól a menetrögzítő, de a felvétel felhasználása ebben az esetben is szigorú szabályozás alá esik. Sajnálom, de a rongálásra nincs ennyire kézenfekvő megoldás.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdv!
Egy kerékpárral rendszeresen megtett útvonal hosszának az ellenőrzése céljából azt ma GPS-szel mértem meg. Köztudott, hogy a kerékpár sebességmérője a kerék fordulatszámából, a kerület hosszával szorozva számítja ki a sebességet és a megtett távot. Ha nem pontosan adjuk meg a kerületet, nem lesz pontos a mért adat.
A GPS mérési technológiáját nem ismerem, viszont a mai mérésem erős kétséget ébresztett a megbízhatóságában. Az történt ugyanis, hogy az általam addig 6 km-esnek mért távon odafelé több mint fél km eltérés mutatkozott a kerékpár computer és a GPS között, viszont visszafelé a kerékpár újra ugyanazt a távolságot mérte, de a GPS az odafelé 6 km-nek mért helyett már 6,3 km-et mutatott, aminek az oka előttem rejtély. A kerékpár computeren ha 1 cm-t tévedek a kerület megadásában az úgy 0,5 %-os hibát okoz, a 6 km-n fél km ennek viszont a sokszorosa, ekkorát viszont én nem tévedtem, a kerületi adatot újra lemérve biztos vagyok benne, hogy az 1 cm-en belül van az esetleges eltérés.
Mivel a GPS önmagával sem egyező adatokat mutatott, szerintem túlságosan nagy a bizalom a GPS adatok felé. Mostantól én nem fogom azokat etalonként kezelni, legyen az megtett út vagy éppen sebesség. Igazam van, vagy Önnek más a véleménye?
Tisztelettel: Sándor
Kedves Sándor!
Egy átlagos GPS készülék gyári adata szerint 5-15 méter a pontossága, amit a vétel megfelelősége mindkét irányban befolyásolhat. Ha egy mező közepén állunk és semmi nem takarja az égbolt műholdjait, ez lehet 4-5 méteres pontosság is, de egy völgyben, kedvezőtlen műholdállásnál leromolhat 30-50 méterre.
A mérés pontosságát befolyásolja, ha városban, házak között próbálja, hiszen az épületekről visszaverődő fals jelek, fals értéket eredményeznek. Kerékpáron, akár Ön is kitakarhatja, azaz ronthatja a műhold jelét, ami szintén pontatlanságot okoz. Kerékpáros készülékeke rendelkeznek egy pause funkcióval, amikor Ön megáll, a mérés is leáll, majd elindulva csak késleltetve indul a mérés, miután a készülék érzékeli az elindulás tényét.
Általában, városi használat során is elérjük a 10 méteren belüli pontosságot, ami a navigációhoz több mint elég, de a távolság pontos mérésére sajnos nem. Amikor a pontos helymeghatározás a cél, a műholdak jelén kívül földi állomás jelét is számba veszik, amire egy átlag GPS készüléknek nincs szüksége. A precíz távolságmérés megmarad a kerékpárkomputer feladatköre, ha az alkalmas a pontos kalibrálásra, az átlagos GPS pedig navigációs célokra és a kerékpározás egyéb paramétereinek nem tökéletesen pontos, de a felhasználásnak tökéletesen megfelelő rögzítésére.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdv, egy 1995-ös Suzuki Swiftet vettem, piaci rádió, gyári hangszórók, recsegett, kicseréltem Krüger & Matz Rádióra, illetve hangszórókra, de a recsegés fent áll továbbra is, álló motornál semmi, amint bekapcsolom a fűtőventilátort, vagy beindítom az autót, rögtön tompa zene mögötti recsegés hallható.
Antenna testelést ellenőriztem, antenna kábelt kisípoltattam, gyújtókábeleket újra cseréltem. Az antennához beépítettem egy erősítőt, ez segített a dolgon, azóta csak tompa a recsegés, egyébként hallgathatatlan volt, de így is zavaró. Mi okozhatja még a problémát?
Köszönöm. Üdv, Patrik
Kedves Patrik!
Valami elromlott az autóban, aminek jele, hogy recseg a rádió. Ez lehet egy korrodált testkábel, egy sérült vezeték, kontakthiba. A zavarra nincs egyetemes megoldás, sajnos a hibát meg kell keresni, ami sokszor időfaló művelet. Nem a rádiónál kell a zavarszűrést elvégezni, hanem a hiba okát kell megszüntetni, hiszen ha még nincs baj, majd lesz, ez az előjelzése.
A recsegő, motorfordulattal összefüggő zavarnál elsőként az akkumulátor és a karosszéria közötti, majd a karosszéria és motor közötti testkábel megfelelőségét ellenőrizném, ezek az általános hibák. Bármilyen furcsa, de okozhat zavart a motorháztető zsanérjának korrodálása is. A motorháztető árnyékolásként terül a motor fölé, amit csak akkor tud ellátni, ha a zsanérjain keresztül testelődik a karosszériához.
Volt hasonló problémánk, amikor az előző tulajdonos egy fordulatszámmérőt szerelt az autóba, de az eladáskor kivette, a bent maradó kábel viszont bevezette a zavart a belső térbe, mint egy jó antenna. Nincs tanácsom, ami használható, de szívesen megnézzük és segítünk a hibakeresésben.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
2007-es évjáratú, 1,4 benzines Kia Cee'd gazdája vagyok (~140 ezer km - 1 éve, 120 ezer km-rel vásároltam). Újabban előfordul - mondjuk 10-ből 1-szer -, hogy indításkor csak második próbálkozásra röffen be az autó, habár az önindító rendesen teszi a dolgát. Elvittem szerelőhöz, ahol az immobiliser tekercs hibáját valószínűsítették, ezért telefonos beszélgetésünk alapján gyárira cserélték.
A csere közben kiderült, hogy az előző tulajdonosok egyike is belefuthatott a problémába, ugyanis valami áthidalás-átkötés volt az immobiliser környékén. Mindenesetre a gyári egységre történő csere megtörtént, viszont napokon belül újra jelentkezett a probléma.
Egyeztetve a szervizzel, végül visszaszerelték az eredeti alkatrészt - hiszen az új nem oldotta meg a problémát és saját bevallásuk szerint, ha hosszabb időre ott is hagynám az autót, akkor sem tudnák 100%-os bizonyossággal bemérni azt, így jelenleg ugyanott tartok, mint a javítás előtt. Érdeklődni szeretnék, hogy ebben az esetben mi tévő legyek? Hová vigyem az autót? Nem szeretnék egyszer csak egy parkolóban maradni, mert egy idő után egyáltalán nem indul majd az autó (gondolom, hogy erre is megvan az esély)
Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Pál
Ennek a hibának a behatárolása és javítása teljes mértékben a márkaszerviz feladata. Egy autó elromlott és a szerviznek minden a rendelkezésére áll ahhoz, hogy megjavítsa. Van computere, dokumentációja és van cserealkatrésze, bár kedve nincs, az látszik a hozzáállásból.
Keressen másik szervizt, akik a kötelező szerviz olajcseréjén kívül értenek az autóhoz is. Sajnálom, de van ilyen, mivel néhol nem fizetik meg a szakembert, így kis fizetésért kis hozzáértés jár, de biztos vagyok abban, hogy ebből van kevesebb és a következő szerviz megoldja.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
Van egy Škoda Fábiám 2002 1,9 sdi. Olyan problémát produkál, hogy ha mindkét ajtót becsukom elöl, akkor az ajtó aljában lévő piros lámpa ugye normál esetben elalszik. Na most nekem nem alszik el, hanem elkezd vibrálni mindkét ajtó lámpája és kattog egy relé a műszerfal alatt valahol, elég tempósan. De ha kiveszem bármelyik ajtó lámájából az izzót akkor becsukáskor ez a kattogás megszűnik. Csak így sajna ugye nyitott állapotban izzó hiányában nem világít, de így a másik ajtó tökéletesen működik.
Az izzó mindkét ajtólámpában az előírt 12V 5W-os. Központi zár az autóban van, riasztó meg nem tudom h van-e. A bal oldali ajtónyitógomb mellett van egy kis piros led, ami villog ha lezárom az autót (csak kulccsal lehet, nincs távirányítója),de ez nem tudom h most a riasztó vagy csak így jelzi hogy le- e van zárva. Kérdésem, hogy mitől lehet ez?
Válaszát előre is köszönöm!
Sok minden okozhat ilyet, de a legvalószínűbb, hogy az ajtóátvezetőben eltört kábelek összeérnek. Sajnos az idő múlásával a kábel szigetelése elöregszik és kikeményedik, ehhez hozzájárul még az ajtónyitás okozta tekeredés és idővel eltörnek a kábelek. A csupasz végek összeérnek és bármilyen furcsa dolgot művelhetnek.
Főként a csomagteret érinti ez a dolog, mert ott nagyobb az igénybevétel, de az ajtóknál is rendszeresen előfordul. Sajnos nem elég összeforrasztania az eltört kábelt, mert a forrasztás merev, így nagyon hamar újra eltörik, ki kell váltani új vezetékkel a törött darabot. Nem számít jó munkának, mert nagyon kicsi a hely, nagyon rosszul lehet hozzáférni, otthon ne álljon neki, keressen egy autóvillamossági szakembert, aki természetesen méréssel is ellenőrzi, hogy ez a baj, vagy valami más okozza.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor,
Elektromos ablakemelő problémával fordulok Önhöz. Az autó egy 2000-es évjáratú, Németországból behozott Toyota Yaris Verso, melyek bal első ablakemelője már a februári megvásárláskor is "kihívásokkal küzdött", hol működött, hol nem.
Az elején még egyszer-egyszer megmozdította az ablakot, de volt úgy, hogy lehúzott ablakkal kellett otthagynom az autót, mert fölfelé már sehogy sem akarta tenni a dolgát. (Mindeközben a jobb első ablaké rendeltetésszerűen tette a dolgát. A hátsó ablakok kézi emelősek.) Néhány próbálkozás után hagytam is, de eléggé hiányzott, mert elég ciki volt mindig kiszállni a drive-innél, illetve a mélygarázsok sorompóinál fizetni.
A gyanú hamar az ablakemelő kapcsolójára terelődött, de sajnos ilyen panelt itthon sem bontóban, sem újonnan nem kaptam. (A bal oldali ajtón lévővel működtethető mindkét első ablak, a központi zár, a jobb oldalin lévővel csak a saját ablaka.) Föllapozván az internetet, az AliExpressen rá is akadtam egész jó áron a szükséges(nek látszó) panelre, bár az alkatrész száma nem stimmelt, de az eladó megesküdött rá, hogy bizony ez az, ami kell nekem. A megrendelés után igen hamar meg is jött a holmi. Ajtó szétszed, kütyü beszerel, bal ablak működik, de jó! Jobb ablak? Az nem akarja. Na ne má'! Nem baj, majd a saját gombjával. De azzal sem! Régi visszaszerel: bal nem megy, jobb igen. Tehát nem az ablakemelő motorral, a mechanikával lehet a baj, hanem a folyamat vezérlésével. És itt megállt a tudományom. Mit lehetne tenni, hogy mind a bal, mind a jobb oldali ablakemelő működjön? Utóbbinál megelégedek a saját ajtón lévő gombbal is.
Köszönettel: Gábor
Kézenfekvő válasz lenne, hogy gyári kapcsolót kell beszerezni és beépíteni. A csere arra fényt derített, hogy a baloldalnak kapcsoló problémája van, amit megold a csere. Ellenőrizném az új kapcsoló bekötését.
A jobboldali ablak baloldali kapcsolója kell kapjon +12V-ot és negatívot. A kapcsoló elmenő vezetékeit (amik a jobboldalra mennek) alaphelyzetben testen tartja és amikor valamelyik irányba elbillenti a kapcsolót, akkor elemeli az egyik vezetéket és pozitív feszültséget ad ki rá. Mivel a saját ajtóról nem vezérelhető, gondolom, hogy nem tartja testen a két kábelt, így nem kap negatívot a jobboldali kapcsoló, amitől nem tud működni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Adott egy 2002-es Opel Zafira A (2.0 Diesel, Y 20 DTH), melyben 4 elektromos ablak van. Először azt tapasztaltam, hogy a jobb hátsó néha működik, néha nem. Majd egyik hátsó sem működik, ekkor a 17-es számú biztosíték cseréje megoldotta a problémát, majd történt olyan is, hogy egyik ablak sem működött, ekkor a 17-es és 20-as számú biztosítékokat is cserélnem kellett.
Majd jelenleg ott tartok, hogy az első ablakok stabilan működnek, de a hátsók nem, és ahogy cserélném a 17-es számú biztosítékot, akkor az levett gyújtás mellett is azonnal elfüstöl, ahogy beteszem. Próbáltam lehúzni az összes ablakemelő kapcsolót és így biztosítékot cserélni, de így is elfüstölt egyből (gondolom nem a kapcsolók zárlatosak). Tippem szerint valamelyik kábel letestel, jól gondolom?
Üdv: Miklós
Lehet a hiba okozója az ajtóátvezetőben eltört kábel. Az ajtónyitást okozta sok tekeredéstől egy idő után eltörhetnek vezetékek és összeérve zárlatot okozhatnak. A hiba lehet a hátsó, de lehet az első ajtóátvezetőben is. Nem elég összeforrasztani a kábel, mert a forrasztás kemény és hamarosan mellette újra eltörik. A hibás vezetéket ki kell váltani egy darabon új kábellel.
Ha volt lakatosmunka az autón, akkor annak környékét is érdemes megvizsgálni. Sokszor előfordul, hogy lakatosmunka során kívülről hegesztik az autót, de a belső kábelköteget nem húzzák félre és az a hőtől károsodik, így lehet hibaforrás ez is. Ha nem talált semmilyen rendellenességet, akkor jön a szakaszolás. elsőként a hátsó ajtó átvezető csatlakozóját kell lehúzni, így függetleníti az ajtóban lévő részt. Ha a zárlat fennáll, akkor a biztosítéktáblától elindulva kell keresni a zárlatot, követve a kábelköteget. Ne használjon nagyobb biztosítékot a hibakeresés során, mert az tüzet okozhat, hiszen a kábel keresztmetszetére van méretezve a biztosíték.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu