Helló!
a problémám egy Peugeot 206-osban van. Volt egy mélyládám, ami állandóan gerjedt. Azt lecseréltem egy SAL s aktív mélyládára, az pedig egyenletes lüktető hangot ad, amely zavaró és nem tudom, miért van. Ezt szeretném megtudni, előre is köszönöm. Hello
Mérés és hallgatás nélkül nincs ötletem. Többet segíthetnék, ha tudnám, hogy milyen autóba, milyen rádióhoz és hogyan van bekötve az aktív láda. RCA kimenetről vagy hangszóró szintről hajtod, valamint honnan és milyen kábelről kap tápellátást az erősítője.
Pontosíts kérlek, hogy segíthessek.
Autónkban RD3/PU2471 típusú CLARION egység van, amely nem alkalmas mp3 lejátszására és a rádióvétele se tökéletes, igaz, ez lehet, hogy csak az antenna hibája. Emiatt szeretnénk lecserélni, de szeretnénk ha a kormánykapcsolóval továbbra is vezérelhető lenne. Láttam a neten egyfajta adaptert, de mikor a forgalmazót kérdeztem, ezzel biztos, hogy használhatom-e a kormánykapcsolót, azt a választ kaptam, hogy nem mindegyikkel lesz jó így sem. Kérdésem az lenne, mit kellene néznem a rádiók leírásaiban, melyik lesz biztosan jó (akár ezen adapter használatával is). Vagy az eladó szakértelmében, illetve megbízhatóságában kell reménykednem? Gondolom, ez a kérdés talán előfordult már az ikertesók (Citroen 8, Peugeot 807, Lancia Pedra) vagy akár bármelyik kormánykapcsolóval ellátott Peugeot esetében, mert ugyanilyen kapcsolókat véltem felfedezni ezekben is. Megtisztelő válaszát előre megköszönöm.
Ez a fránya kormányadapter minden autórádió-forgalmazónak gondot okoz. Mi kifejleszttettünk és gyárttatunk egy tanítható adaptert, ami minden nem Can-bus rendszerű gyári kormánykapcsolóval kompatibilis és kiszolgálja a Pioneer és Alpine autórádiókat. Az adapter 19 900 Ft-ba kerül, ehhez kell választani egy jó rádiót.
Van még egy megoldás, de azt sajnos próbálni kell. Létezik olyan adapter, ami a gyári CD-tár helyére illeszkedik és fogad iPodot, valamint USB eszközt. Sajnos a kompatibilitás táblázatban nem szerepel ez a rádiód, de ez nem zárja ki, hogy működne vele. Nézz be hozzánk és díjmentesen kipróbálható az eszköz. Ne ijedj meg, nem kell semmit szétvágni, átkötni, csak kihúzunk egy csatlakozót és bedugunk egy másikat.
Kedves Kütyüdoki!
Opel Zafira beépített navigációja (meg a rádió, klíma, egyéb beállítások menüje egy pár collos színes lcd-n fut. Hogyan tudok jelet küldeni a képernyőre? Mondjuk egy dvd játszó jelét. Milyen bemetete van és hol ennek a képernyőnek?
Köszönöm a gondolkodást
üdv,
b
Gonosz a világ és az autógyárak csak nagyon kevés autóban adnak lehetőséget arra, hogy gyári kijelzőre bármiféle képet felvigyünk. Sajna, de az Opelnek sincs videobemente, és nincs is olyan pontja a rendszernek, ami szabványos, és egyszerűen megfogható lenne számunkra.
Ahhoz, hogy képünk legyen, egy nagyon okos műszerészre van szükség, valamint egy olyan illesztő modulra, ami a külső eszköz (esetedben a DVD) szabványos kompozit video jelét szabványos és illeszthető RGB jellé alakítja. Ez nem olcsó, de megoldható és utólagos navigáció beépítésénél rendszeresen használjuk. Amikor a kép megjelenik a rendszeren, még nem vagyunk készen, hiszen szegény gyári rendszernek hangbemenete sincs, amit meg tudunk oldani FM modullal vagy CD-tár emulátorral.
Ez bonyolultan hangzik, mert az is, de kivitelezhető és működik. Egy ilyen átalakítás Opel esetében 80 ezer Ft-ot emészt fel, plusz a DVD/divX lejátszó, ami már elhanyagolható összeg a 35 ezer Ft-os árával. Az átalakítás után szabványos kompozit bemenete lesz a gyári rendszernek, amire csatlakoztathatsz bármilyen kép- és hangeszközt, játékkonzolt, TV-tunert, NAv N Go Limousine navigációt, tolatókamerát.
A kijelzővel rendelkező autók szinte teljes palettáján megoldható az utólagos videobemenet, különféle, típusspecifikus modulokkal, autótípusonként változó árfekvésben 20 ezer Ft-tól 200 ezer Ft-ig.
Kedves Doki!
10 éves Toyota Corollában a 6-lemezes CD váltó (típus TM0561) bekapcsoláskor csak kattog és azt írja ki, hogy "Err2". Sem a használati utasításban, sem a neten nem találtam semmi infót, hogy ez a hiba pontosan mit jelenthet.
Neked van esetleg ötleted?
Üdv,
András
Kedves András!
Ezek a hibakódok a szerviznek mondanak valamit, de nekik sem sokat. A kódok nagy általánosságban jelzik a hibát, mint például "mechanikai hiba", vagy "olvasási hiba".
A Corolla CD-jét, ha jól tudom, a Panasonic gyártja és a Panasonicnál az "err2" elakadást jelez, erre utalhat az a kattogó hang is, amit hallasz. Mielőbb keress fel egy jó műszerészt, mert lehet, hogy még nem tört el semmi a mechanikában csak összeakadt, de ha minden bekapcsoláskor erőlködik egyet a szerkezet, előbb-utóbb nagyobb lesz a baj. A gyári hangrendszerekhez nagyon nehéz alkatrészt szerezni, a márkaszerviz nem javít, csak cserél. Lehet, hogy ki kell szedni a lemezeket, alaphelyzetbe tekerni a mechanikát és minden rendbe jön.
Szia Doki!
Van egy 400-wattos Magnat erősítőm, és ha feltekerem a hangerőt, akkor főleg este látszik hogy járó motornál villog a müszerfal-világításom. Lehet hogy kellene elé egy kondi?
Válaszod előre is köszönöm.
Üdv: Attila
Kedves Attila!
A bajt több dolog okozhatja. Természetesen elsőként végig kell nézned, hogy az akkumulátor környéke rendben van-e. Ellenőrizd az akkusaruk állapotát, a megfelelő kontaktust, valamint az akkumulátor negatívja és az autó karosszériája között lévő gyári kábel állapotát.
Feltételezem, hogy az erősítő pozitív tápkábele közvetlenül az akkumulátorra van kötve, míg a negatív pólus az erősítőnél, az autó kasztnijához. Öreg hiba, sokszor kifelejti a szerelő, hogy ilyen esetben az akkumulátor és a karosszéria között lévő testkábel vastagságát is meg kell növelni ugyanannyival, mint amekkora keresztmetszetű az erősítő pozitív kábele. Ha nem teszi, akkor az erősítő pozitívja tökéletes, de a negatív kör plusz terhelésként jelentkezik a gyári negatív kábelen, és szegény vékonyka gyári kábelnek kell ellátni energiával az autó elektromos rendszerét, no meg az erősítőt egyszerre.
A Te erősítőd dinamikus és nagy áramfelvételeket produkál, ezért lehet, hogy minden rendben van a kábelezéssel, a csatlakozásokkal, és valóban az akkumulátorod kapacitása kevés, vagy fajtája, illetve felépítése nem megfelelő. Az autókba gyárilag szerelt akkumulátor lomha, nem ilyen gyors, impulzusszerű, nagy energia leadásra tervezték.
Ekkor valóban jó megoldás lehet egy kondenzátor beépítése. A kondenzátor legyen minimum 1 farádos, és közvetlenül az erősítő mellé szereld, úgy, hogy a kábelei ne legyenek hosszabbak 40 cm-nél.
Vagy szóba jöhet az akkumulátor cseréje. Léteznek speciális akkumulátorok, amik jobban teljesítenek az olyan dinamikusan nagy áramot igénylő fogyasztókkal szemben, mint az erősítőd, de a csere előtt át kell gondolni alaposan, hiszen egy ilyen speciális akkumulátort megfelelően kell tölteni. Ha akkumulátor-csere mellett döntesz, vásárlás előtt kérd ki egy akkumulátoros, vagy autóhifi szakember véleményét a vásárolandó akku kapacitásáról, típusáról.
A hibakeresésben nagy segítség lehet egy szakműhely, ahol minden eszköz megvan a hiba feltárásához. Biztos vagyok benne, hogy ugyanúgy mint nálunk, máshol sem kérnek pénzt a hiba megállapításáért, csak a kijavításáért. A kondenzátor megvásárlása előtt akár ki is próbálhatod, valóban javít-e a problémádon.
Az autórádióm hangja az URH-sávban tökéletes, középhullámon viszont folyamatos recsegés teszi szinte hallgathatatlanná az adást. Ha a motort leállítom, a recsegés megszűnik. Kérem, segítsenek, mert hegyvidéken lakom, ahol útközben az URH-adók vétele korlátozott, így az egyetlen folyamatosan hallgatható alternatíva a Kossuth rádió.
Nem tartozik a szép emlékek közé, amikor minden keleti blokkban gyártott autó motortere a zavarszűrés tudományának oltára volt, és mi hosszú munkaórákat mutattunk fel áldozatként a recsegés istenének. Nem gondoltam volna, hogy ennyi év után még valaki erre rákérdez.
A középhullám egy nagyon gonosz frekvenciasáv, mert hallhatóvá tesz számunkra minden apró elektromos hibát, amitől az autó még remekül működik.
A recsegés frekvenciájából következtethetünk a hiba elhelyezkedésére, jellegére. A magasabb, fordulatszámfüggő, sípoló hang a generátor környékére utal, míg az alacsonyabb frekvenciájú hang a gyújtáskört igazolja.
Amit meg lehet csiszolgatni és biztosan jót tesz az autónak, az antenna talppontja, a motor és a karosszéria között lévő testkábel, a generátor felfogató pontjai vagy testkábele, az autórádió testkábele és a legfontosabb, az akkumulátor pólusai. Ellenőrizni kell a gyertyakábelek minőségét. Elöregedett, töredezett kábelek vagy korrodált gyertyapipa esetén a szikra okozhat hallható zavart. Ellenőrizni kell vagy egyszerűen cserélni, hiszen nem nagy befektetés a generátoron lévő zavarszűrő kondenzátor, és ha ez sem szünteti meg a zavart, akkor el kell menni egy szervizbe.
Régi keleti autók esetében az öreg szakik ismernek néhány trükköt, amelyek negyven év tapasztalata alapján beváltak. Példaként a Zsiguli motorjának összetestelése a generátorral, a karosszériával és a motorháztetővel. Wartburg esetén a gyertyakábelek cseréje, zavarszűrő kondenzátorok beépítése és a motorháztető testelése. Trabi esetében az első dolog egy hatalmas alumíniumlemez begörbítése a motorháztetőbe, hogy legyen valami fém, ami árnyékol. Azután zavarszűrő kondenzátor és gyertyakábelcsere, majd a gyertyapipák cseréje fémházasra, ami sokat javít a rádió hangján, de garantáltan lerontja az autó üzembiztosságát.
Mint válaszomból kiderül, a hibára nincs egyértelmű megoldás, csak sok kis gondolat, ami okozhatja, ezeket végig kell nézni és köztük lesz a bűnös.
Kedves Kütyüdoktor!
Adott egy 2006-os C-s Vectra. A gyári izzóm (Tompított) H7-es 55W-os. Mire cserélhetném le az izzót? Tehát a lehető legnagyobb teljesítményű izzót szeretném bele tenni az elektromos rendszer károsítása nélkül. (A reflektort is szeretném cserélni)
Előre is köszönöm!
Ne tedd! A nagyobb teljesítményű izzó nagyobb hőt termel, ami tönkreteszi a lámpatestet.
Lehet vásárolni Opel alkatrészként, de kedvezőbb árfekvésben Tungsram gyártmányú, +50% fényerővel reklámozott izzókat, amikről kedvezőek a visszajelzések. Én ezt ajánlom.
Szóba jöhet még a Xenon, de mielőtt e mellett döntenél, tájékozódj a vonatkozó KRESZ szabályokról és vizsgakövetelményekről! -elég bonyolult, szerintem nem éri meg.
Drága Kütyüdoktor!
Egyszer láttam egy típusjelzés nélküli GPS-t. Fekete volt, szélesvásznú. Semmiféle márkajelzés nem volt rajta. Az tetszett benne, hogy erős napsütésben, polár napszemüvegben is lehetett látni, eddig ez volt az egyetlen ilyen készülék, amit rendesen láttam.
Milyen lehet ez? Hol lehet ilyeneket megnézni, hogy melyik látszik rendesen? Nekem ez a szempont döntő a vásárlás előtt.
Minden GPS-nek ilyennek kellene lennie. Mivel a világon egy helyen készül, keleten, ezért úgy gondolom, hogy némely cégnek külön keresnie kell a választható kijelzők között azt, ami nem jó. Van ilyen is, de a többség, még a multiknál kapható alsó kategória is használható kijelző panellel rendelkezik. Szerencsére ez egy olyan paraméter, ami elsőre látszik a kiválasztásnál. Természetes, hogy a GPS készülékgyártók elitjébe tartozó készülékek mind ilyenek, tehát válassz márkás terméket, hogy ne legyen probléma.
Ha nem autós célra használod, hanem valamely sportág szerelmese vagy, kifejezetten ajánlom a Garmin termékeket, amik sportáganként testreszabott funkciókat kínálnak és alapkövetelményként tekintenek a kijelző olvashatóságára, fényerejére.
Hol lehet ilyen készülékeket kapni, kipróbálni? Nálunk (ez a reklám helye). Minden szaküzletben ki tudod próbálni és tudnak segíteni a legmegfelelőbb kiválasztásában.
A százmillió éves rozsdás autómba szeretnék hifit. Másikat, mert a mostani tekerőst odaígértem egy fanatikusnak.
Rájöttem, hogy nekem nem kell egy DVD vagy CD olvasó a hifibe, mi a francnak, csak drágítja, meg ugrál, unalmas hülyeség.
Van olyan fejegység, ami csak memóriakártyát és pendriveot olvas? Ez lenne a mennyország nekem. Ha kihangosítani is tudna kékfogon, vagy audiobeneten keresztül, az lenne a tökély.
Létezik ilyen?
A Pioneer DEH-P4100SD előző évi modell, de még kapható (akciós áron. USB, SD és egy CD-BTB200 modullal kiegészítve Bluetooth kihangosítást is tudhat.
Ha a Bluetooth nem olyan fontos, akkor idei utódja a DEH-4200 is megfelel.
Igen, ezekben van CD mechanika, de árban ezek a készülékek a legkedvezőbbek szerintem.
CD mechanika nélkül az Alpine iDA-X313 egy jó választás. Bár nincs benne SD kártya, de jól kezeli az USB-t, bővíthető Bluetooth modullal és kifejezetten iPod/iPhone kiszolgálására fejlesztették.
Csak érdekességként említem a Parrot MKi9200 kihangosító szettet, ami szinte minden autóba beépíthető és kezeli az iPod-ot, iPhone-t, SD, USB és az A2DP-t. Igazi csodamasina, bár mint kihangosító szett elsőre drágának tűnik, viszont ha az összes szolgáltatását tekintjük, bőven megéri.
Szokásos tanácsom, hogy vásárlás előtt tájékozódj a Bluetooth kompatibilitásról!
Tisztelt Doki!
AUDI A6 98-11-hó 1,9 TDI gömbölyű, kazettás rádiós magnó kódja nincs meg, akkusaru levétele után hogy lehet működtetni a rádiót?
Köszi.
Nem olyan nagy a baj, a márkaszerviz meg tudja mondani a kódot. Előtte azért nézze át az autó papírjait, hátha mégis ott lapul valahol a hitelkártya méretű kódkártya. Hibás kódok beadása után a készülék tiltásba megy, akkor bekapcsolva kell hagyni a rádiót egy kb. fél órára és újra kéri majd a helyes kódot.
Kidobtam az Audimból a gyári rádiót, betettem egy DIN keretet és bekötöttem ISO adapterrel egy jobb készüléket. Sajnos a kijelzőm a műszerfalon azóta nem mutat semmit, a kormányról nem vezérelhető és a kulcs kihúzásakor nem hallgat el. Mit lehet ezzel csinálni? Van ehhez valami illesztőegység?
A pontos válaszhoz szükség lenne az autó és a rádió pontos típusára.
Sajnos a német mérnökök furfangja megnehezíti egyes típusokban a rádió cseréjét, illetve csere esetén megfoszt minket néhány extrától. Azt, hogy a kulcs kihúzásakor nem kapcsol ki a rádió, okozhatja, hogy az ISO csatlakozóban fordítva van az állandó és a kapcsolt áram (az ISO csati szabvány, de a bekötésében eltérések vannak). Egyes Audi típusokban okozhatja, hogy nincs is kapcsolt áram, mert ezt az információt a gyári rádió az autó Can-bus hálózatáról veszi és a helyes bekötéshez szükség lesz egy nem túl olcsó Can-bus modulra. A kormányról való vezérelhetőség a legtöbb autórádiónál megoldható, de külön modul vásárlása szükséges. A gyári kijelző meghajtása csak kevés autórádió-gyártónak fogta meg a fantáziáját, mert szomorú tény, hogy bonyolult, drága és ritka az az ember, aki ezt igényli. Egy autórádió cseréje elsőre olyan egyszerűnek tűnik, de a technika ördöge mindig ott lapul a műszerfal mögött és néha gonosz dolgokat művel. Az Ön esetében az Audi rendszerben gondolkozott, nem csak egy rádióban. Egy szakember a vásárlás előtt tájékoztatta volna azokról a modulokról, amik a rádió cseréjéhez szükségesek és azokról a lehetőségekről, amik pluszszolgáltatásként még választhatók. De semmi nincs veszve, csak egy szakszerviz kell hozzá és minden megoldódik.
Mennyire szokványos eljárás az, hogy a riasztó vezérlődobozát a
szélvédő alatti esővíz-elvezetőben helyezik el? Megcsinálták,
kifezettem, természetesen beázott és éppen egy kórház közepén kezdett
el szakadatlanul visítani. Természetesen kitéptem, lebontottam, de a
cégen behajtanám a kárt.
Vannak riasztók, amelyek kompakt kivitelűek, ezeket a motortérbe tervezték, elméletben bírják a szélsőséges körülményeket, de a tapasztalat sajnos azt mutatja, hogy mégsem. Szerelésük körültekintést igényel, sem a túlzott hőhatásnak, sem a ráfolyó víznek nem tud ellenállni. A szélvédő alatti esővíz-elvezetőt egyáltalán nem tartom megfelelő helynek, hiszen itt üzemszerűen megjelenik a víz, és mint a példa mutatja, csak idő kérdése a meghibásodás. A kár behajtásának módja nem a mi szakterületünk, de a hibát orvosolni kell. A beázott riasztó valószínű, hogy cserére érett, hiszen a beázás okozta kár általában helyreállíthatatlan, valamint át kell szerelni az egységet egy védettebb helyre. Gondolom, ennek nem fog örülni tanult kollégám, de a leírtak alapján Ő hibázott.
2006-os Mondeóban eléggé vacakul szól a hifi, de a gyári rádiót nem
merem piszkálni, mert gyári. Milyen hangszórót érdemes esetleg
beszerelni? Inkább hallgassam a dízelhangot?
Sajnálom, de a gyári rádió „piszkálása” nélkül szinte lehetetlen jó hangot varázsolni az autóba. A hangzást elsősorban a jelforrás, itt ebben az esetben a gyári rádió határozza meg. Tapasztalataink szerint a gyári hangszórók jobb minőséget tudnak produkálni egy utólag beépített rádióval, mint a gyári rádió egy utólag beépített drága hangszóróval.
Az autók többségéhez, így a Mondeóhoz is kapható a gyári rádió helyére tökéletesen illeszkedő rádiókeret, ami szabványos DIN méretűvé varázsolja a műszerfalat. Ettől a pillanattól kitárul a világ és kedvére válogathat a gyári rádió tudásvilágát megszégyenítő készülékek sokaságából. Minden utólagos fejegység túlteljesíti a gyári rádió hangteljesítményét és hangzását. Önnek csak azt kell kiválasztania, hogy mit tudjon az új kedvenc. Legyen benne MP3 lejátszó, Bluetooth kihangosító, USB lejátszó, legyen kinyíló monitora, amelyen DVD-t néz vagy a navigáció képét jeleníti meg...
A rádió cseréje sokkal gazdaságosabb megoldás és szolgáltatásait figyelembe véve okosabb döntés, mint a hangszórók cseréje, a hangzás terén elért változás pedig nagyságrendbeli.
„Az utólag beépített rádió nem olyan szép, mint a gyári, de jobban néz ki!”
JVC MP3-as rádióm nem minden könyvtárat lát az MP3-akkal teli cédéről. A számítógépen rátettem mondjuk tíz könyvtárnyi zenét, de csak hatot játszik le, és az a vicc, hogy látom is, hogy nem látja mindet, mert pl. úgy kezdi (ahogy behelyezem a cédét), hogy FOLDER 3. És sehogy nem lehet a FOLDER 1-et kiválasztani. Ez majdnem minden cédén így van egyébként. Rosszul írtam meg a cédét, rosszul neveztem el a könyvtárakat, vagy a fejegység a hibás? Viszonylag olcsó játszóról van szó.
A rádió használati utasítása vagy a gyártó a honlapján kitér a mappakezelésre. Minden lejátszó valamiféle ördögi logika szerint kéri a könyvtárszerkezetet, sok esetben még a mappák elnevezését is meghatározza. Mindenképpen nézzen utána, hogy az Ön készüléke milyen mappaelrendezést kíván, mappánként hány fájlt ismer fel, illetve milyen tömörítésű fájlokat tud lejátszani. Sok fejegység úgy kezeli a mappákat, mintha egy CD-tár lenne hozzácsatolva, ezért csak 6, 12 vagy 99 mappát lát. Talán ez a magyarázat az Ön hat mappájára is, konkrét típus ismeretében pontosabb választ tudnék adni.
Utólag beépített és gyári USB-s rádióknál is többször előfordult, hogy bizonyos pendrive-okról nem olvasta a tartalmat, másokról pedig igen. Általában a neves gyártókéról igen, gazdaságos márkákról nem, de ez sem jött be minden esetben. A méret sem számított, 256 K-tól 4 G-ig mindent végigpróbáltunk. Mi lehet ennek az oka? Ilyen nagy a szabvány tűrése, szórása, vagy ennyire hanyagok a gyártók?
Az USB kompatibilitásról egyik gyártó sem ad semmiféle információt, ez talán azt jelenti, hogy még ők sem tudják pontosan. Egy autórádió fejlesztése elején bekérik az aktuális szabványnak megfelelő specifikációkat, ezek szerint készül a fejegység. Mire egy fejlesztésből valódi, polcról levehető termék lesz, eltelhet egy bő év, és mi ezt az egy évvel ezelőtti szabványnak megfelelő készüléket vásároljuk meg. Sajnos az autórádiók többsége nem ismeri a szoftverfrissítés találmányát, így a sokkal dinamikusabban fejlődő pendrive-gyártók termékét megvásárolva mindig egy régi rádióba dugdossuk az új pendrive-ot. Ez a jelenség a számítógépen azért nem, vagyis csak ritkán jelentkezik, mert példaként a Windows a háttérben rendszeresen frissíti az ide tartozó szoftvert is. Itt nem arról van szó, hogy nagy az USB szabvány tűrése, szórása, vagy hanyagok a gyártók, hanem egyszerűen az eszköz fejlesztésével együtt módosul a szabvány. Két generáció között előfordulhat összeférhetetlenség, ez ráadásul gyártótól és ártól független. Sokszor hallom, hogy minél kínaibb egy rádió, annál jobban kezeli az USB portot. Valóban előfordul, hogy ezek az egyszerűbb készülékgyártók nem fordítanak időt a termék tesztelésére, gyártanak és eladnak, ezért bennük nagy valószínűséggel mindig az aktuális legfrissebb driver fut, ez okozza, hogy amíg működnek, jól működnek.